eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 2766/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-11-08
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 2766/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski Protokolant: Mikołaj Kraska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 listopada 2022 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 października 2022 r. przez
wykonawcę INTRAVI sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Bielsko-Białej w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Miejską Żory
przy udziale wykonawcy Karpat-
Bud sp. z o.o. z siedzibą w Głogowie Małopolskim
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2766/22
po stronie zamawiającego,


orzeka:

1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę INTRAVI sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w
Bielsko-
Białej i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę INTRAVI sp.
z o.o. sp. k. z siedzibą w Bielsko-Białej tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy INTRAVI sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Bielsko-Białej na
rzecz
Zamawiającego: Gminy Miejskiej Żory kwotę 558 zł 31 gr (słownie: pięćset pięćdziesiąt
osiem złotych trzydzieści jeden groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu zwrotu kosztów dojazdu na rozprawę.

Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący……………………..

Sygn. akt: KIO 2766/22

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający: Gmina Miejska Żory wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn. przebudowa istniejącego kąpieliska w Żorach - Roju, znak sprawy:
ZP.271.4.26.2022.

Przedmiotowe zamówienie zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2022/S 123-348585.

Odwołujący: INTRAVI Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. z siedzibą w
Bielsko-
Białej w dniu 10 października 2022 r. powziął informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty wykonawcy Karpat-
Bud sp. z o.o. z siedzibą w Głogowie
Małopolskim, zwanego dalej Karpat-Bud lub Przystępującym jako najkorzystniejszej.

Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 20
października 2022 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego – w ocenie Odwołującego - podjętych z naruszeniem
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2022 r., poz. 1710 wraz ze zm.), zwanej dalej
ustawą Pzp w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Przebudowa istniejącego kąpieliska w Żorach - Roju”, a
mianowicie wobec:
1)
braku wykluc
zenia z postępowania Karpat-Bud sp. z o.o., zwany dalej Karpat-
Bud pomimo, iż wykonawca ten poprzez swoje zamierzone działanie wprowadził
Zamawiającego w błąd co do swojego doświadczenia w zakresie spełnienia warunku udziału
w Postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) Specyfikacji Warunków Zamówienia,
zwanej dalej SWZ, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu;
2)
braku wykluczenia z postępowania Karpat-Bud pomimo, iż wykonawca ten
poprzez swoje rażące niedbalstwo ewentualnie lekkomyślność lub niedbalstwo, wprowadził
Zamawiającego w błąd co do doświadczenia podmiotu trzeciego udostępniającego mu
zasoby tj. PEK-
MONT sp. z o.o. w zakresie spełnienia warunku udziału w Postępowaniu
przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.
1) SWZ co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu;
3)
uznania, że wykonawca Karpat-Bud wykazał spełnienie warunku udziału w
postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ w sytuacji, w której wykonawca ten

nie
posiada doświadczenia potrzebnego do spełnienia wyżej wymienionego warunku udziału
w postępowaniu;
4)
uznania, że wykonawca Karpat-Bud wykazał spełnienie warunku udziału w
postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ w sytuacji, w której ani ten
wyko
nawca, ani żaden z podmiotów udostępniających mu zasoby nie posiada
doświadczenia potrzebnego do wykazania spełnienia wyżej wymienionego warunku udziału
w postępowaniu, a przez to dokonania nieuprawnionego zsumowanie doświadczenia
wykonawcy oraz podmiotów udostępniających zasoby;
5)
uznania, że wykonawca Karpat-Bud wykazał spełnienie warunku udziału w
postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ, w sytuacji, w której podmiot trzeci
udostępniający mu zasoby tj. GRAND A. G. nie dowiódł, że posiada doświadczenie
potrzebne do wykazania spełnienia wyżej wymienionego warunku udziału w postępowaniu;
6)
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Karpat Bud, podlegającego
wykluczeniu, z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd w wyniku celowego działania
bądź rażącego niedbalstwa, przy przedstawianiu informacji, że wykluczeniu nie podlega,
wobec faktu, że z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie
wykonał lub nienależycie wykonał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy
w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie w formule „zaprojektuj-zbuduj” przedmiotu
umowy polegającego na zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlanych, polegających na
budowie budynku krytej pływalni wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Matuszczaka w
Rzeszowie, w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa basenu miejskiego przy ul.
Matuszczaka w Rzeszowie, co doprowadziło do wypowiedzenia tej umowy;
7)
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Karpat Bud, podlegającego
wy
kluczeniu, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co do niepodlegania wykluczeniu, z uwagi na przesłankę opisaną w
art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp (z uwagi na niewykonanie wskazanej w pkt 6 powyżej
umowy
, co skutkowało wypowiedzeniem tej umowy przez Zamawiającego), co mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia;
8)
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Karpat-
Bud, podlegającego
wykluczeniu, z
uwagi na fakt, iż wykonawca Karpat-Bud, z przyczyn leżących po jego
stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo
długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej
umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co doprowadziło do
wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub
realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady; a wskutek powyższych naruszeń zaniechania
odrzucenia oferty Karpat-Bud i
nieprawidłowego wyboru oferty tego wykonawcy jako
najkorzystniejszej.

W świetle powyższych okoliczności, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
1)
art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp ewentualnie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
w zw. z pkt 22 SWZ poprzez zaniechanie wykluczenia Karpat-
Bud z postępowania pomimo,
że:
a)
wykonawca ten poprzez swoje zamierzone działanie wprowadził
Zamawiającego w błąd co do swojego doświadczenia w zakresie spełnienia warunku udziału
w Postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ co mogło mieć istotny wpływ na
decyzje Zamawiającego w postepowaniu;
b)
wykonawca ten poprzez swoje rażące niedbalstwo ewentualnie lekkomyślność
lub niedbalstwo, wprowadził Zamawiającego w błąd co do doświadczenia podmiotu trzeciego
udostępniającego mu zasoby tj. PEK-MONT sp. z o.o. w zakresie spełnienia warunku udziału
w Postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ co mogło mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane prz
ez Zamawiającego w Postępowaniu;
c)
wykonawca ten poprzez swoje zamierzone działanie lub rażące niedbalstwo w
dokumencie JEDZ wskazał, że nie znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w
sprawie zamówienia publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub
wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem mimo, że w dniu
6 czerwca 2019 r. z winy konsorcjum Karpat-
Bud i BEST Construction została rozwiązana
umowa na wykonanie w formule „zaprojektuj-zbuduj” przedmiotu umowy polegającego na
zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlanych, polegających na budowie budynku krytej
pływalni wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Matuszczaka w Rzeszowie, w ramach
zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa basenu miejskiego przy ul. Matuszczaka w
Rzeszowie”.
2)
art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z pkt 22 SWZ poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy Karpat-
Bud z Postępowania, pomimo, że z przyczyn leżących po
stronie tego wykonawcy nienależycie wykonywał on, a ostatecznie również nie wykonał
wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie w formule
„zaprojektuj-zbuduj” przedmiotu umowy polegającego na zaprojektowaniu i wykonaniu robót
budowlanych, polegających na budowie budynku krytej pływalni wraz z zagospodarowaniem
terenu przy ul. Matuszczaka w Rzeszowie, w ramach zadania inwestycyjnego pn.
„Przebudowa basenu miejskiego przy ul. Matuszczaka w Rzeszowie”, co doprowadziło do
wypowiedzenia tej umowy;
3)
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Karpat-
Bud w sytuacji, w której została ona złożona przez wykonawcę podlegającego
wykluczeniu z Postępowania; ewentualnie, w razie decyzji o braku podstaw do
uwzględnienia powyższych zarzutów:

4)
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 57 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Karpat-
Bud w sytuacji, w której została ona złożona przez
wykonawcę niespełniającego warunków udziału w Postępowaniu, a przez to wadliwy wybór
tej oferty jako najkorzystniejszej;
5)
art. 119 ustawy Pzp w zw. z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 1
pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp poprzez uznanie, że doświadczenie podmiotów
udostępniających wykonawcy Karpat-Bud zasobów jest wystarczające do wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ w
szczególności w sytuacji, w której doświadczenie żadnego z tych podmiotów nie jest
wystarczające do spełnienia wyżej wymienianego warunku udziału w Postępowaniu i dopiero
nieuprawnione sumowanie doświadczenia Karpat-Bud oraz podmiotów udostępniających mu
zasoby pozwala na wykazanie spełnienia wyżej wymienionego warunku udziału w
Postępowaniu; a wskutek wszystkich naruszeń również:
6)
art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez wadliwy
wybór oferty Karpat Bud jako najkorzystniejszej;
7)
oraz innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia.

W oparciu o podniesione zarzuty Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w
całości i nakazanie Zamawiającemu:
1)
Wykluczenie wykonawcy Karpat-Bud z
postępowania oraz odrzucenie jego
oferty jako złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu; ewentualnie w razie
nieuwzględnienia zarzutów dotyczących wykluczenia wykonawcy Karpat-Bud:
2)
odrzucenie oferty wykonawcy Karpat-
Bud jako złożonej przez wykonawcę
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu;

Ponadto Odwołujący wnosił o:
a)
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do
niniejszego odwołania lub przedłożonych w toku postępowania przed Izbą, na okoliczności
wskazane w uzasadnieniu odwołania lub w dacie ich powołania w postępowaniu przed Izbą;

b)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przewidzianych
przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.

W pierwszej kolejności Odwołujący zarzucił Zamawiającemu wprowadzenie
Zamawiającego w błąd co do doświadczenia własnego Karpat-Bud oraz doświadczenia
podmiotu Pek Mont.

Zwrócił uwagę, że Zamawiający w niniejszym postępowaniu w pkt 8.A ppkt 4.1)
przewidział warunek udziału dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, który po
zmianie SWZ z dnia 25 lipca 2022 r. otrzymał następujące brzmienie: Wykonawca w okresie
ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie wykonał trzy zamówienia polegające na budowie lub
przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami basenowymi) wykonaną ze stali
nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody nie mniejszej niż 1000
m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii uzdatniania wody o wydajności nie
mniejszej niż 300 m3 /h w każdym z zamówień oraz załączy dowody określające czy te
roboty zostały wykonane należycie, w szczególności informacje o tym czy roboty zostały
wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i pr
awidłowo ukończone.

Zauważył, że Wykonawca Karpat-Bud wraz ze swoją ofertą przedstawił zobowiązanie
podmiotu Pek Mont, który miał udostępnić mu swoje zasoby na potrzeby spełnienia
wskazanego warunku udziału w Postępowaniu, co wyraźnie wynika z treści pkt 1
zobowiązania z dnia 11 sierpnia 2022 r. Zgodnie z Wykazem robót budowlanych, złożonym
przez Karpat-
Bud w dniu 26 września 2022 r., wykonawca ten miał się legitymować
następującym doświadczeniem w wykonaniu trzech zadań inwestycyjnych.

Odwołujący zaznaczył, że Wykonawca Karpat-Bud przy każdej pozycji wyżej
przywołanego wykazu w kolumnie „Opis przedmiotu zamówienia” wskazywał, że było to:
Zamówienie polegające na budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami
basenowymi) wykonaną ze stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni
lustra wody nie mniejszym niż 1000 m 2 wraz z instalacją technologii uzdatniania wody
wydajności nie mniejszej niż 300 m3/h, co miało potwierdzać spełnianie ww. warunku udziału
w postępowaniu.

Według Odwołującego - ten sposób przedstawienia przedmiotu zamówienia wskazuje
na to, że doświadczenie Karpat-Bud i Pek Mont odpowiada w pełni wymienionemu
warunkowi udziału w postępowaniu, jednak taka informacja jest nieprawdziwa i należy ją
uznać za wprowadzenie Zamawiającego w błąd, co do doświadczenia posiadanego zarówno
przez wykonawcę KarpatBud jak i Pek Mont.

W związku z tym podniósł, że pierwsze zamówienie umieszone w wykazie, dotyczące
budowy Centrum Rehabilitacji i Sportu w Sanoku realizowane było przez konsorcjum w
składzie Karpat-Bud oraz BEST Construction spółka z o.o., natomiast zamówienia
umieszone w drugiej i trzeciej pozycji wykazu były realizowane przez podmiot udostępniający
zasoby tj. Pek Mont.

Mając powyższe na uwadze, zauważył, że konsorcjant zdobywa doświadczenie
jedynie w takim zakresie, w jakim rzeczywiście uczestniczył w realizacji zamówienia.
Doświadczenie takie musi być faktyczne i realne, bowiem w przeciwnym razie będzie
fikcyjne.

W ocenie Odwołującego - Przystępujący nie był samodzielnym wykonawcą tych
umów, co wprost wynika z przedłożonych referencji, wystawionych na podmioty działające w
konsorcjum, nie ma więc podstaw twierdzić, że Przystępujący nabył całość doświadczenia
związanego z realizacją tych umów.

Wobec tego argume
ntował, że Zamawiający, mimo wiedzy o wykonaniu zadań
referencyjnych w konsorcjum, bezkrytycznie przyjął, że oba te zadania w całości stanowią
doświadczenie Przystępującego i potwierdzają spełnianie przez niego warunku udziału w
postępowaniu.

Zdaniem Odwołującego - referencje przedstawione przez Karpat-Bud, co do
doświadczenia zdobytego przy realizacji zamówienia budowy Centrum Rehabilitacji i Sportu
w Sanoku, w żaden sposób nie wskazują, że doświadczenie potrzebne do wykazania
spełnienia warunku z pkt 8A ppkt 4.1) SWZ niniejszego postępowania, zostało zdobyte przez
wykonawcę Karpat-Bud.

Wywodził, że Zamawiający dostrzegając ten problem zwrócił się do wykonawcy
Karpat-
Bud o wyjaśnienia tej okoliczności. W odpowiedzi z dnia 4 października 2022 r.
Karpat-
Bud wskazał, że konsorcjant BEST Construction sp. z o.o. był odpowiedzialny za
zabezpieczenie finansowe przy realizacji budowy.

Jednak w ocenie Odwołującego - takie twierdzenia niepoparte dowodami nie mogą
zostać uznane za wystarczające.

Zwr
ócił uwagę, że Karpat-Bud w swoich wyjaśnieniach z 4 października 2022 r.
wskazywał, że przedkłada wykaz robót wraz ze szczegółowym opisem prac wykonanych
przez Karpat-
Bud. W istocie wykonawca nie przedstawił jednak żadnych dowodów, w
szczególności pochodzących od zamawiającego – Gminy miasta Sanok, że opisany przez
niego zakres prac odpowiadał realnie zrealizowanym przez Karpat Bud robotom
budowlanym.

W przekonaniu Odwołującego - w sytuacji, w której zamówienie dotyczące budowy
Centrum Rehabilitacji i Sp
oru w Sanoku realizowane było przez konsorcjum, nie ma podstaw
do uznania, że Karpat Bud nabył całość doświadczenia. Wykonawca ten powinien dowieść,
że rzeczywiście realizował wskazane zamówienie w zakresie odpowiadającym warunkowi
udziału w niniejszym postępowaniu wynikającym z pkt 8A ppkt 4.1) SWZ. Wyjaśnień Karpat
Bud w tym zakresie w żaden sposób nie można uznać za wystarczające.

Zauważył przy tym, że całość kwoty wynagrodzenia wskazanej w referencjach
została przypisana Karpat-Bud, co oznacza, że konsorcjant Karpat-Bud, firma Best
Construction nie otrzymał żadnego wynagrodzenia – co również powinno budzić wątpliwości,
w szczególności z punktu widzenia celu gospodarczego dla jakiego firmy startują w
przetargach i realizują roboty budowlane.

Dalej, ar
gumentował, że w tej sytuacji Karpat-Bud nie może legitymować się pełnym
doświadczeniem wynikającym z realizacji zamówienia na budowę Centrum Rehabilitacji i
Sporu w Sanoku, a tym samym wskazując to zamówienie w wykazie zrealizowanych robót
budowlanych i o
pisując w sposób odpowiadający warunkowi udziału w postępowaniu Karpat-
Bud wprowadził Zamawiającego w błąd.

Mając jednocześnie na uwadze pełną wiedzę co do zakresu zrealizowanych prac i
treści referencji wystawionych przez Gminę Miasta Sanok, stwierdził, że działanie Karpat-
Bud było umyślne, co wyczerpuje podstawy do wykluczenia tego wykonawcy na podstawie
art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, co Zamawiający przewidział w pkt 22 SWZ.

Idąc dalej, zarzucił, że Karpat-Bud wprowadził Zamawiającego w błąd co do
doświadczenia podmiotu trzeciego – Pek Mont.

Podkreślił, że w Wykazie zrealizowanych robót budowlanych z dnia 26 września 2022
r. Karpat Bud wskazał, że zamówienia w pozycji drugiej i trzeciej, które realizował podmiot
udostępniający zasoby Pek Mont, polegały na budowie basenu z nieckami basenowymi
wykonanymi ze stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody
nie mniejszym niż 1000 m 2 wraz z instalacją technologii uzdatniania wody wydajności nie
mniejszej niż 300 m3/h.

Wskazał przy tym, że wykonawca deklarował więc, że w ramach tych zamówień
podmiot udostępniający mu zasoby – Pek Mont, realizował nie tylko budowę lub przebudowę
basenu z nieckami basenowymi, ale także był wykonawca i dostawcą instalacji technologii
uzdat
niania wody wydajności nie mniejszej niż 300 m3/h.

Tymczasem, jak zaznaczył w rzeczywistości, co wynika wprost z referencji Media
Technik sp. z o.o. i protokołu końcowego z dnia 19 października 2020 r. przedstawionych
przez Karpat Bud, udział Pek Mont przy realizacji zamówień wymienionych w wykazie
zrealizowanych robót budowlanych ograniczał się wyłącznie do zaprojektowani, wykonania i
dostarczenia niecek basenowych.

Bez wątpienia dla Odwołującego rzeczywisty zakres pracy Pek Mont był węższy niż
deklarowany przez Karpat-
Bud w wykazie robót budowlanych, ale co ważniejsze dla
niniejszej sprawy, nie odpowiadał wymaganiom Zamawiającego wynikającym z warunku
udziału w Postępowaniu z pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ (nie obejmował instalacji technologii
uzdatniania wody).

W ocenie Odwołującego - powyższą okoliczność względem zamówienia na budowę
term Warmińskich w Lidzbarku Warmińskim potwierdzają referencje wystawione Pek Mont
przez Powiat Lidzbarski, a więc dokument pochodzący od samego zamawiającego w tym
postępowaniu. Referencje te wskazują jednoznacznie, że Pek Mont wybudował wyłącznie
niecki basenowe na obiekcie Term Warmińskich. Podmiot ten nie może więc wykazywać się
na tej podstawie doświadczeniem co do budowy lub przebudowy basenu jako całości. Taki
stan rzeczy
oznacza również, że Pek Mont nie brał udziału w pracach dot. technologii
uzdatniania wody.

Zwrócił również uwagę na pewną rozbieżność referencji wystawionej przez Media
Technik i Powiat Lidzbarski, bowiem treść referencji od Media Technik jest w ocenie
Odwołującego nieprawdziwa z tego powodu, że wskazuje, na okoliczność, iż robota
obejmowała technologię basenową - co jest dla Odwołującego nieprawdą, tym bardziej, że
kwoty wynagrodzenia z obu referencji się pokrywają. Powołał się na referencje wystawione
dla Pek Mont przez Powiat Lidzbarski.

W tej sytuacji, stanął na stanowisku, że Pek Mont nie posiada doświadczenia
potrzebnego do spełnienia warunku udziału w postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt
4.1) SWZ, w żadnym z dwóch zamówień wpisanych do Wykazu zrealizowanych robot
budowlanych ona sam jak i podmiot użyczający nie nabył doświadczenia odpowiadającego
wymaganiom Zamawiającego.

Dalej,
Odwołujący wskazał, że do informacji, które wprowadzają zamawiającego w
błąd, należy zaliczyć takie informacje, które nie są zgodne z rzeczywistością, istniejącym
stanem faktycznym. Są to więc informacje nieprawdziwe, oddające fałszywie stan faktyczny,

który ma znaczenie dla danego postępowania. Na skutek podania takich informacji
zamawiający pozostaje w błędzie, czyli ma mylne wyobrażenie o rzeczywistości lub też nie
ma jakiegokolwiek wyobrażenia o niej.

Według Odwołującego - nieodpowiednia weryfikacja doświadczenia podmiotu
trzeciego udostępniającego zasoby, a przez to przedstawienie Zamawiającemu informacji
nieprawdziwych oznacza, że Karpat-Bud wprowadził Zamawiającego w błąd.

Podniósł przy tym, że dla okoliczności wprowadzenia w błąd nie jest istotne, że
Zamawiający dostrzegł nieprawidłowość co do doświadczenia podmiotu Pek Mont.

Zdaniem Odwołującego - brak weryfikacji doświadczenia podmiotu Pek Mont przez
Karpat-
Bud należało oceniać co najmniej jako niedbalstwo lub lekkomyślność. Ocena
zachowania wykonawcy pod kątem niedbalstwa jest przeprowadza z uwzględnieniem
miernika należytej staranności. Przy czym miernik należytej staranności jest podwyższony
względem profesjonalistów jakimi są wykonawcy.

Argumentował, że w przedmiotowej sytuacji nie sposób uznać, że Karpat-Bud
zachował należytą staranność składając Wykaz zrealizowanych robót budowlanych wraz z
referencjami na potwierdzenie doświadczenia w nim wskazywanego.

Przekonywał, że złożone referencje oraz protokół odbioru już „na pierwszy rzut oka”
wskazują, że podmiot Pek Mont realizował wskazane w wykazie robót zamówienia wyłącznie
w zakresie prac związanych z dostawą i montażem niecki basenowej. W takiej sytuacji,
zdaniem Odwołującego, rozważyć można ocenę tego zachowania jako rażące niedbalstwo
lub nawet jako celowe działanie, w szczególności mając na uwadze treść wyjaśnień Karpat
Bud z 4 października 2022 r., w których wykonawca uporczywie twierdzi, że doświadczenie
Pek Mont spełnia wymagania z SWZ.

Zwrócił uwagę, że w wyjaśnieniach Karpat-Bud co do doświadczenia Pek Mont
przedstawionego w Wykazie zrealizowanych robót budowlanych, które zawarte zostały w
piśmie Karpat-Bud z dnia 4 października 2022 r. Wykonawca wskazywał w nich, że:

W rama
ch zamówienia „Budowa term Warmińskich w Lidzbarku Warmińskim” PEK-
MONT sp z o.o. wykonał roboty związane z budową basenu z niecką stalową wraz z
instalacją technologii uzdatniania wody basenowej, co według opinii Odwołującego spełnia
postawione przez Zama
wiającego wymagania opisane w SWZ.

W ramach zamówienia -„Przebudowa i rozbudowa istniejących budynków i niecek
basenowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową oraz zagospodarowaniem
terenu w ramach inwestycji pn. „Przeciw wykluczeniu – Kraina Bez Barier w Poddębicach –
rewitalizacja kompleksu geotermalnego w Poddębicach ul. Mickiewicza 19 99-200
Poddębice”, PEK-MONT sp z o.o. wykonał roboty związane z budową niecki basenu ze stali
nierdzewnej, co w opinii
Odwołującego - spełnia postawione przez Zamawiającego
wymagania opisane w SWZ. Wykonane elementy swoimi parametrami spełniały parametry
minimalne określone w SWZ.

Odwołujący odnosząc się do powyższego fragmentu wyjaśnień stwierdził, że Karpat-
Bud wprost przyznał, że w ramach zamówienia Przebudowa i rozbudowa istniejących
budynków i niecek basenowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową oraz
zagospodarowaniem terenu w ramach inwestycji pn. „Przeciw wykluczeniu – Kraina Bez
Barier w Poddębicach – rewitalizacja kompleksu geotermalnego w Poddębicach ul.
Mickiewicza 19 99-
200 Poddębice Pek Mont wykonywał roboty związane wyłącznie z
budową niecki basenu.

Dodatkowo, zauważył, że Karpat-Bud wciąż podtrzymuje, że doświadczenie Pek
Mont jest w tym zakresie wystarczające do spełnienia warunku udziału w postępowaniu
określonego w SWZ, mimo iż jest to w sposób oczywisty informacja nieprawdziwa.

Odwołujący z daleko posuniętej ostrożności wskazał, że nawet w przypadku gdyby
doświadczenie Pek Mont było nieprawdziwe tylko względem jednego zamówienia, to nadal
stanowi to wprowadzenie Zamawiającego w błąd, a warunek udziału w postępowaniu nie jest
spełniony.

Uwzględniając powyższe, wskazał, że w pkt 22 SWZ Zamawiający przewidział, że w
p
ostępowaniu fakultatywną podstawą wykluczenia będzie art. 109 ust. 1 pkt 8 oraz pkt 10
Pzp, które przewidują wykluczenie wykonawcy za wprowadzenie Zamawiającego w błąd, a
zgodnie z tymi przepisami: Z post
ępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może
wykluczyć wykonawcę:
8) który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub
który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych
środków dowodowych;

10) który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Według Odwołującego - informacje odnoszące się do wykluczenia, spełnienia
warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji są bez wątpienia informacjami,
które nie tylko mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Niezależenie więc od tego, czy zachowanie Karpat-Bud powinno być kwalifikowane
jako lekkomyślność, niedbalstwo, zamierzone działanie czy rażące niedbalstwo, to
wprowadziło ono w błąd Zamawiającego i mogło wpłynąć to na jego decyzje, a więc w
Postępowaniu zaszła podstawa do wykluczenia wykonawcy Karpat-Bud w zw. z pkt 22 SWZ
i odrzucenia jego oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp.

Podkreślił przy tym, że Zamawiający w wezwaniu z dnia 29 września 2022 r.
dostrzegł, że doświadczenie Pek Mont nie odpowiada postawionemu w pkt 8.A ppkt 4.1)
warunkowi udziału w postępowaniu, gdyż dotyczy wyłącznie niecek basenowych.

W
związku z tym wywodził, że w takiej sytuacji całkowicie niezrozumiałym jest
dlaczego Karpat-
Bud został wezwany do zastąpienia tego podmiotu innym lub wykazania, że
samodzielnie spełnia warunki udziału w Postępowaniu? Żądanie wskazania innego podmiotu
udostępniającego zasoby lub samodzielnego wykazania spełnienia warunków przez
wykonawcę stanowi uprawnienie zamawiającego przewidziane w art. 122 ustawy Pzp.

P
odkreślił, że przepis ten nie znajduje zastosowania w sytuacji, w której zamawiający
dostrzegł, że pierwotnie podane przez wykonawcę informacje są nieprawdziwe.

Wyraził pogląd, że w przypadku wykluczenia wykonawcy na podstawie powyższych
prze
pisów ustawy Pzp nie ma możliwości sanowania nieprawdziwej informacji podanej przez
wykonawcę, a tym bardziej do wzywania takiego wykonawcy do złożenia informacji nowych,
niezawierających wad lub poprawienia informacji złożonych wcześniej, na wezwanie
Zama
wiającego.

Nie budzi
ło więc żadnych wątpliwości Odwołującego, że Zamawiający nieprawidłowo
zastosował w niniejszym postepowaniu art. 122 ustawy Pzp, podczas gdy powinien był
wykluczyć Karpat-Bud z Postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 ewentualnie pkt 10

ustawy Pzp. W tej sytuacji niewątpliwie naruszony został również art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a
ustawy Pzp, gdyż oferta Karpat Bud powinna zostać odrzucona.

Zarzut wprowadzenia
Zamawiającego w błąd co do rozwiązania przed czasem
wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu wycofania tego zarzutu
nie wymagał przedstawienia w uzasadnieniu odwołania.

Niezależnie od powyższego w razie nieuwzględnienia zarzutów dotyczących
wprowadzenia Zamawiającego w błąd, Odwołujący wskazał, że nawet po uzupełnieniu
dokumentów i zmianie (nieuprawnionej) podmiotów udostępniających zasoby, wykonawca
Karpat-
Bud wciąż nie spełnia warunków udziału w Postępowaniu, a przez to jego oferta
powinna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Według Odwołującego - Karpat-Bud nie spełnia warunku udziału w postępowaniu
przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ dot. wykonania trzech
zamówień polegających na
budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami basenowymi) wykonaną ze
stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody nie mniejszym niż
1000 m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii uzdatniania wody o wydajności
nie mniejszej niż 300 m3 /h.

Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający dokonując wyboru oferty Karpat-Bud
jako najkorzystniejszej musiał dokonać nieuprawnionego zsumowania doświadczenia
samego wykonawcy oraz podmiotów udostepniających mu zasoby tj. PRID oraz GRAND.

Zauważył przy tym, że w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dla spełnienia
warunków udziału w postępowaniu Zamawiający wymagał wykonania minimum trzech
zamówień polegających na budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami
basenowymi) wykonaną ze stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni
lustra wody nie mniejszej niż 1000 m2 w każdym zamówień wraz z instalacją technologii
uzdatniania wody o wydajności nie mniejszej niż 300 m3/h w każdym z zamówień.

Z
daniem Odwołującego, że z powyższego warunku jednoznacznie wynika, iż
Zamawiający oczekiwał od wykonawcy doświadczenia wynikającego z wielokrotnego tj.
przynajmniej 3-krotnego wykonania specyficznego rodzaju prac dla uzn
ania, że jego
zdolności techniczne lub zawodowe są wystarczające dla udziału w postępowaniu
przetargowym.

Zaznaczył, że Karpat-Bud chcąc wykazać spełnienie takiego wymagania przedstawił
trzy zamówienia, realizowane przez trzy podmioty: samego wykonawcę, podmiot
udostępniający zasoby PRID oraz podmiot udostępniający zasoby GRAND.

W tej sytuacji,
wskazał, że Zamawiający uznał, że warunek dotyczący zdolności
technicznej powiązany z doświadczeniem obejmującym 3-krotne wykonanie określonego
rodzaju prac jest
spełniony przez zsumowanie pojedynczych zamówień realizowanych przez
trzy podmioty (abstrahując od niemożności wykazania doświadczenia przez Karpat Bud co
do budowy Centrum Rehabilitacji i Sportu w Sanoku).
Idąc dalej zauważył, że zgodnie z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp w odniesieniu do
warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia
wykonawcy mogą polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli
podmioty te wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są
wymagane.

Mając na uwadze powyższe, Odwołujący stwierdził, że mechanizm pozwalający na
zsumowanie doświadczenia wielu pojedynczych podmiotów udostępniających zasoby w celu
wykazania spełnienia tego samego warunku udziału w postępowaniu prowadziłby do
całkowicie nieracjonalnej sytuacji, w której wszystkie te podmiot byłyby zobowiązane do
jednoczesnej realizacji tego samego zakresu prac. Przy czym w rzeczywistości żaden z nich
nie posiadałby wymaganego przez Zamawiającego doświadczenia, gdyż dotychczas
realizował tego rodzaju prace wyłącznie raz.

Według Odwołującego - przyzwolenie Zamawiającego na takie zdarzenie w sposób
oczywisty stoi w sprzeczności z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym
Zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający najlepszą jakość dostaw, usług,
oraz robót budowlanych, uzasadnioną charakterem zamówienia, w ramach środków, które
zamawiający może przeznaczyć na jego realizację oraz uzyskanie najlepszych efektów
zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych oraz gospodarczych, o ile
którykolwiek z tych efektów jest możliwy do uzyskania w danym zamówieniu, w stosunku do
poniesionych nakładów.

Wywodził, że dopuszczenie możliwości sumowania doświadczenia doprowadziłoby
do zezwolenia na realizacje tego samego zakresu prac przez dowolną ilość podmiotów
zgłoszonych w celu wykazania się wymaganym przez Zamawiającego doświadczeniem. A
co za tym idzie, zasadniczo mo
głoby dojść do sytuacji, w której kilkanaście lub nawet
kilkadziesiąt podmiotów posiadających minimalne doświadczenie w danym zakresie byłoby
zobowiązanych do wspólnego wykonania tych samych prac. Nie sposób uznać, że

dopuszczenie takiego stanu rzeczy zape
wnia uzyskanie najlepszych efektów zamówienia i
najlepszą jakość robót budowlanych.

Zdaniem Odwołującego - prowadziłoby to raczej do chaosu podczas realizacji
inwestycji, utrudniało uzyskanie oczekiwanych efektów i zwiększało koszt wykonania prac,
chocia
żby ze względu na konieczność koordynacji zadań tak wielu podmiotów. Taka
sytuacja godziłaby również w zasadę zachowania uczciwej konkurencji, gdyż wykonawcy o
dużym doświadczeniu rywalizowaliby o zamówienie ze zdecydowanie mniej doświadczonymi
podmiotami.
W opinii Odwołującego – jeżeli doświadczenie nie jest przekazywane między sobą w
ramach konsorcjum, analogicznie więc doświadczenie nie jest przekazywane pomiędzy
wykonawcą a podmiotami udostępniającymi mu zasobów. W tej sytuacji doświadczeniem
powinien
legitymować się ten podmiot, który będzie te prace wykonywać.

Podsumowując, stwierdził, że Zamawiający nieprawidłowo zsumował doświadczenie
wykonawcy oraz podmiotów udostępniających zasoby, a przez to nieprawidłowo uznał, że
zasoby podmiotów trzecich pozwalają na spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Tym
samym Zamawiający naruszył przepis art. 119 w zw. z art. 118 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp,
a także art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp.

Ostatecznie, nie wymagała omówienia w uzasadnieniu argumentacja Odwołującego
dotycząca zarzutu braku wykazania doświadczenia przez podmiot udostępniający zasoby
GRAND
z tego powodu, że został on przez niego wycofany.

Pismem z dnia 28 października 2022 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości.

W piśmie przygotowawczym z dnia 31 października 2022 r. wykonawca Karpat-Bud
sp. z o.o. z siedzibą w Głogowie Małopolskim, zwany dalej Przystępującym, przedstawił
własne stanowisko odnoszące się do zarzutów odwołania.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.

Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść Specyfikacji Warunków Zamówienia,
zwanej dalej SWZ, odwołania, oferty Przystępującego, protokołu postępowania w trybie
przetargu nieograniczonego
– Druk ZP-PN z dnia 21 października 2022 r., wezwania
Zamawiającego skierowanego do Przystępującego w trybie przepisu art.126 ust.1 ustawy

Pzp z dnia 14 września 2022 r., odpowiedzi Przystępującego z dnia 26 września 2022 r.
wraz załączonym do niej wykazem robót budowlanych i podmiotowych środków
dowodowych ( list referencyjny z dnia 15 lutego 2019 r., referencje z dnia 15 grudnia 2015 r.,
protokół nr 08 końcowy z okresu od dnia 31.08.2020 r. do dnia 5.09.2020 r.), żądania
Zamawiającego w trybie art.122 ustawy Pzp i wezwania z dnia 29 września 2022 r.
dokonanego
w trybie art.128 ust.1 ustawy Pzp skierowanego do Przystępującego,
odpowiedzi na powyższe wezwanie z dnia 4 października 2022 r. wraz z załącznikami,
odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 28 października 2022 r., pisma
przygotowawczego Przystępującego z dnia 31 października 2022 r., pisma procesowego
Odwołującego w sprawie cofnięcia części zarzutów odwołania z dnia 2 listopada 2022 r., jak
również na podstawie złożonych przez strony i uczestnika wyjaśnień Izba postanowiła
odwołanie oddalić.

Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.

W pierwszej kolejności w związku z powołanym wyżej pismem procesowym w
sprawie
cofnięcia zarzutów odwołania pełnomocnik Odwołującego na posiedzeniu przez Izbą
doprecyzo
wał, że cofa zarzut pkt 1 lit. a i c i oświadczył, że pozostaje zarzut oznaczony literą
b (strona 4 odwołania).

Pełnomocnik ten oświadczył również, że cofa zarzut nr 2 (strona 4-5 odwołania), a
pozostaje zarzut 3, 4, 5 i 6.

Jednocześnie pełnomocnik ten na pytanie Przewodniczącego co do zarzutu nr 7
wyjaśnił, że chodziło tutaj o naruszenie przepisu art. 122 ustawy Pzp.

Ponadto, pełnomocnik oświadczył, że w piśmie procesowym w sprawie cofnięcia
zarzutów przyznaje okoliczności tam wskazane.

W związku z powyższym Izba uznając, że powyższe zarzuty zostały wycofane i w tym
zakresie przedmiot sporu został ograniczony jedynie do innych podtrzymywanych przez
Odwołującego zarzutów odwołania, należało przyjąć, że rozpoznanie zarzutów wycofanych
stało się bezprzedmiotowe. Do rozstrzygnięcia pozostały jedynie zarzuty wymienione w pkt 1
lit. b, 3, 4, 5, 6 i 7
odwołania.

Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, art. 109
ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp,
art. 119 ustawy Pzp w związku z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp w
związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp, art.122 ustawy Pzp, art. 226 ust.1 pkt 2
lit. a i lit. b ustawy Pzp, art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp.

Rozpoznając meritum przedmiotowej sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy czynności
Zamawiającego w aspekcie zgłoszonych zarzutów odwołania w konsekwencji doprowadziły
do naruszenia powołanych na wstępie przepisów ustawy Pzp i czy Przystępujący w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w
postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub zataił te informacje lub
nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych, a także czy
Przystępujący w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Zebrany w sprawie materiał dowodowy doprowadził Izbę do przekonania, że nie
potwierdziły się zarzuty odwołania.

Izba ustaliła, że w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ Zamawiający określił warunek udziału w
postępowaniu postanawiając, że Zamawiający uzna warunek w pkt 8 ppkt 2d za spełniony,
jeśli: Wykonawca w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie wykonał trzy zamówienia
polegające na budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami basenowymi)
wykonaną ze stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody nie
mniejszej niż 1000 m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii uzdatniania wody
o wydajności nie mniejszej niż 300 m3 /h w każdym z zamówień oraz załączy dowody
określające czy te roboty zostały wykonane należycie, w szczególności informacje o tym czy
roboty zostały wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone.

Dalej, Izba stwierdziła również, że Przystępujący w wykonaniu postanowień SWZ na
żądanie Zamawiającego z dnia 14 września 2022 r. załączył wykaz robót budowalnych (vide:
wykaz z dnia 26 września 2022 r., plik 32 dokumentacji Zamawiającego), w którym wskazał
trzy referencyjne zamówienia, a w rubryce tego wykazu - Opis przedmiotu zamówienia
dokonał literalnego przeniesienia treści cyt. wyżej warunku z pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ.

Jednocześnie ustalono, że do przedmiotowego wykazu na potwierdzenie spełniania
spornego warunku udziału w postępowaniu Przystępujący załączył podmiotowe środki
dowodowe w postaci listu referencyjnego z dnia 15 lutego 2019 r., referencji z dnia 15
grudnia 2015 r., protokołu nr 08 końcowego z okresu od dnia 31.08.2020 r. do dnia
5.09.2020 r. (zob.
plik 32 dokumentacji Zamawiającego).

Wymaga również wskazania, że okoliczność dokonania przez Przystępującego
prostego zabiegu przeniesienia treści warunku do wykazu, zamiast wskazania wyraźnego
zakresu wykonanych robót budowlanych wzbudziła wątpliwości Zamawiającego, czego
następstwem było skierowanie do Przystępującego wezwania do poprawienia lub
uzupełnienia wykazu pismem z dnia 29 września 2022 r.(vide: Plik 38 dokumentacji
Zamawiającego), a także żądanie, zgodnie z art.122 ustawy Pzp, aby wykonawca w terminie
określonym przez Zamawiającego zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami
albo wykazał, że samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu.

Ostatecznie, Izba ustaliła, że Przystępujący dokonał takiej zmiany podmiotowej w
nowym wykazie w
zakresie zamówienia nr 2 i 3 w ten sposób, że zastąpił podmiot
pierwotnie udostępniający zasób – wykonawcę PEK-MONT sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku,
dwoma innymi podmiotami
– wykonawcą PRID S.A.(zamówienie nr 2) i wykonawcą Grand A.
G.
(zamówienie nr 3). Do powyższego wykazu załączył również żądane przez
Zamawiającego inne podmiotowe środki dowodowe na potwierdzenie spełniania
powyższego warunku udziału w postępowaniu.

Bezsporna w tej sprawie jest okoliczność, że Zamawiający na gruncie SWZ
przewidział respektowanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia, o których mowa w
art.109 ust.1 pkt 8 i pkt 10 ustawy Pzp (vide: pkt 8.B SWZ, strona 19).

Przechodząc do rozpoznania przedmiotowej sprawy należy zauważyć, że Odwołujący
postawił tezę, że Karpat – Bud wprowadził Zamawiającego w błąd co do doświadczenia
podmiotu trzeciego.

Według zapatrywania Izby - teza ta nie mogła znaleźć aprobaty, z racji nie wykazania
przez Odwołującego przesłanek określonych w art.109 ust.1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp.

Stosownie do art.109 ust.1 pkt 8 ustawy Pzp
z postępowania o udzielenie
zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu

informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria
selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie
przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych.

Zastosowanie powołanego wyżej przepisu prawa wymaga przeprowadzenia dowodu
potwierdzającego istnienie łącznie wszystkich wymienionych w nim przesłanek ustawowych.

Zdaniem Izby
– Odwołujący nie powołał się na jakiekolwiek okoliczności, które
dawałby podstawę do przyjęcia, że Przystępujący miał zamiar wprowadzenia
Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji z wykazu wykonanych robót
budowlanych lub działał w warunkach rażącego niedbalstwa wprowadzając Zamawiającego
w błąd, co do tych informacji.

Wy
wody Odwołującego zawarte w punktach od 12 do 20 odwołania (vide: strony od
13 do 15 odwołania) wraz z przytoczonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej w
żaden sposób nie odnoszą się do przesłanki „zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa”.

W ocenie Izby -
Odwołujący nie ma żadnej wiedzy na temat sporządzanego przez
Przystępującego wykazu i stanu jego świadomości co do znaczenia deklarowanych przez
niego informacji. Jego wiedza ogranicza się jedynie do przekonania, że Przystępujący
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji.

Takie przeświadczenie Odwołującego nie jest wystarczające do przypisania
Przystępującemu dolus directus czy dolus eventualis przy przedstawieniu Zamawiającemu
informacji na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Podobnie, Odwołujący – w przekonaniu Izby - nie ma również szczegółowej wiedzy,
co do okoliczności związanych zarówno z powstaniem dokumentów potwierdzających
informacje z wykazu sporządzonych dla podwykonawcy przez podmiot trzeci, ani co do tego
jaki w rzeczywistości zakres robót i czynności został wykonany w ramach referencyjnych
zamówień.

Nadto,
co zasługuje na szczególną uwagę Odwołujący nie wykazał również istnienia
jakiegokolwiek wzorca podwyższonej czy najwyższej staranności przy przedstawianiu tego
rodzaju informacji
, którego zbadanie mogłoby doprowadzić Izbę do wniosku, że
Przystępujący mógł działać w warunkach rażącego niedbalstwa.

Jeżeli zatem Odwołujący nie udowodnił wystąpienia przesłanki „zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa”, to Zamawiający nie miał podstawy do wykluczenia
Przystępującego na zasadzie przepisu art.109 ust.1 pkt 8 ustawy Pzp.

Idąc dalej, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art.109 ust.1 pkt 10
ustawy Pzp, który stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może
wykluczyć wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Również w tym przypadku Izba uznała, że próba dowodowa Odwołującego nie
powiodła się.

Wywody Odwołującego zawarte w punktach od 21 do 30 odwołania (vide: strony od
15 do 2
0 odwołania) wraz z przytoczonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej w
żaden sposób nie odnoszą się do przesłanki „lekkomyślności lub niedbalstwa”, co w
zasadzie również ogranicza możliwość powoływania się przez Odwołującego na przepis
art.109 ust.1 pkt 10 ustawy Pzp.

Brak przywiązania przez Odwołującego wagi do przeprowadzenia dowodu
odnoszącego się winy w warunkach lekkomyślności, niedbalstwa lub rażącego niedbalstwa
cz
y wreszcie zamierzonego działania Przystępującego potwierdza również jego stanowisko
zawarte w pkt 28 na stronie 18 odwołania, gdzie akcentuje on przede wszystkim istotność
wprowadzenia Zamawiającego w błąd.

Niemniej jednak, obok niewykazanego przez Odwo
łującego zagadnienia winy
Przystępującego, Izba dostrzegła pewne nieścisłości w treści SWZ sporządzonej przez
Zamawiaj
ącego, które wpłynęły ostatecznie na treść złożonego przez Przystępującego
oświadczenia wiedzy.

W przekonaniu Izby takie nieścisłości w treści SWZ nie mogą być tłumaczone na
niekorzyść Przystępującego.

Zamawiający zażądał od wykonawców wykazania się trzema zamówieniami
polegającymi na budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami
baseno
wymi) wykonaną ze stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni

lustra wody nie mniejszej niż 1000 m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii
uzdatniania wody o wydajności nie mniejszej niż 300 m3 /h w każdym z zamówień.

Zdaniem Izby
– brak umieszczenia w tym warunku sformułowania z dodatkiem
„…wraz z wykonaniem instalacji technologii uzdatniania wody…” lub podobnego
wyrażenia spowodował, że Przystępujący mógł zrozumieć treść tego warunku jako
doświadczenie polegające na budowie lub przebudowie basenu, który zawiera nieckę
basenową (niecki) w konstrukcji spawanej w ramach, której to niecki (niecek) znajdowała się
instalacja umożliwiająca zastosowanie technologii uzdatniania wody.

Należy wskazać, że Zamawiający w treści SWZ nie zdefiniował również pojęcia
„instalacji technologii uzdatniania wody.”.

Na posiedzeniu przed Izbą strony i uczestnik nie powołały się na żadne źródła
fa
chowe, które potwierdzałby zakres przedmiotowy terminu technicznego „instalacji
technologii uzdatniania wody”, a wobec tego należało przyjąć, że pojęcie takie mogło być
rozumiane przez wykonawców w sposób niejednoznaczny, wynikający z ich
dotychczasowego d
oświadczenia w branży inwestycji basenowych.

Powyższy pogląd Izby wzmocniło stanowisko Zamawiającego, gdzie przyznał, że
„…uważa, że postawiony warunek z perspektywy podmiotów zajmujących się budową
basenów rzeczywiście mógł wybrzmieć inaczej niż rozumienie tego warunku przez
Zamawiającego, stąd ewentualne inne rozumienie tego warunku w postępowaniu nie jest
pozbawione merytorycznych podstaw.”(zob. odpowiedź na odwołanie strona 9).

Potwierdzenie istnienia
również innych nieścisłości na gruncie SWZ związanych z
rozumieniem spornego warunku,
zawierało oświadczenie Zamawiającego, że traktował ten
warunek szerzej tj. jako wybudowanie kompleksu basenowego
, który oprócz niecki składa
się z obiektu kubaturowego, zagospodarowania terenu (por. odpowiedź na odwołanie strona
9).

Według zapatrywania Izby – powyższe znaczenie spornego warunku w żaden sposób
nie wynikało z jego literalnej treści, a rozszerzająca wykładnia SWZ może być uznana za
dopuszczalną jedynie w sytuacji, gdy jest ona korzystna dla wykonawcy.

W ocenie Izby
– nie doszło zatem do przedstawienia przez Przystępującego
informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd, skoro ten pierwszy jako profesjonalny
wykonawca był pewny co do znaczenia warunku, który został opisany przez Zamawiającego

w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez zastosowania dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń.

Ostatecznie, Izba stanęła na stanowisku, że omawiana sytuacja faktyczno-prawna nie
mogła mieć istotnego wpływu na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w tym
postępowaniu, bowiem jak przyznał sam Zamawiający jego żądanie
, aby wykonawca w
terminie określonym przez zamawiającego zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub
podmiotami albo wykazał, że samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu, było
podyktowane tym, że Zamawiający stwierdził niespełnianie warunku udziału w
postępowaniu, z tego powodu, że pozycja nr 2 i 3 wykazu realizowana przez PEK-MONT nie
wykazywała

wybudowania kompleksu basenowego, który oprócz niecki składał się z obiektu
kubaturowego, zagospodarowania terenu.

Jakkolwiek oceniać, powyższe żądanie Zamawiającego zgłoszone w trybie art.122
ustawy Pzp należało uznać, że było ono dokonane z powodu nie potwierdzania spełniania
przez Przystępującego spornego warunku udziału w postępowaniu w zakresie podnoszonym
przez Zamawiajacego.

W myśl art.122 ustawy Pzp jeżeli zdolności techniczne lub zawodowe, sytuacja
ekonomiczna lub finansowa podmiotu udostępniającego zasoby nie potwierdzają spełniania
p
rzez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub zachodzą wobec tego podmiotu
podstawy wykluczenia, zamawiający żąda, aby wykonawca w terminie określonym przez
zamawiającego zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami albo wykazał, że
samodzielni
e spełnia warunki udziału w postępowaniu.

W związku z powyższym Izba uznała, że Zamawiający miał prawo żądania
zastąpienia PEK-MONT innym podmiotem lub podmiotami udostępniającymi zasób, w
sytuacji nie wystąpienia przesłanek z art.109 ust.1 pkt 8 i pkt 10 ustawy Pzp, w
okolicznościach uznania przez Zamawiającego
nie wykazywa
nia się przez Przystępującego

wybudowaniem kompleksu basenowego.

Przy czym podkreślenia wymaga, że okoliczności tej nie kwestionował wcześniej sam
Przystępujący, a Odwołujący sformułował zarzut naruszenia art.122 ustawy Pzp w oparciu o
inną podstawę faktyczną odnoszącą się jedynie do podania przez Przystępującego
inform
acji wprowadzających Zamawiającego w błąd w warunkach hipotezy przepisu art.109
ust.1 pkt 8 i pkt 10 ustawy Pzp, a nie na postawie
okoliczności związanych z
nie
wykazywaniem
wybudowania kompleksu basenowego jako obiektu kubaturowego.

W dalszej kolejności Izba doszła do przekonania, że nie potwierdził się zarzut
niedopuszczalności sumowania zdolności technicznych i zawodowych wykonawcy oraz
podmiotów udostępniających zasób, jeżeli podmioty te będą wykonywały rzeczywiście
odpowiedni zakres
przedmiotu zamówienia.

Według zapatrywania Izby – instytucja udostępnienia zasobów podmiotów trzecich, o
której mowa w art.118 i następne rozdziału 2 oddziału 3 ustawy Pzp ma właśnie umożliwiać
wykonawcom taki dobór podmiotów współrealizujących zamówienie, aby łączny ich potencjał
techniczny i zawodowy gwarantował należyte wykonanie zamówienia.

Inna wykładnia tych przepisów prowadziłaby do wniosku, że tylko potencjał
wykonawcy może decydować o skuteczności kwalifikacji podmiotowej wykonawców, co
pozostaje
w kolizji z treścią powyższych przepisów prawa.
Wymaga wskazania, że stosownie do art.118 ust.2 ustawy Pzp w odniesieniu do
warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia
wykonawcy mogą polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli
podmioty te wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są
wymagane.

W rozpoznawanej sprawie taka sytuacja właśnie zachodzi, bowiem Przystępujący
zadeklarował podmioty udostępniające stosowne zasoby posiadające doświadczenie
odpowiadające warunkom SWZ, a także skorzysta z ich podwykonawstwa w wykonaniu
zamówienia.

Jednocześnie w myśl art.119 ustawy Pzp Zamawiający ocenia, czy udostępniane
wykonawcy przez podmioty udostępniające zasoby zdolności techniczne lub zawodowe lub
ich sytuacja finansowa lub ekonomiczna, pozwalają na wykazanie przez wykonawcę
spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 112 ust. 2 pkt 3 i 4,
oraz, jeżeli to dotyczy, kryteriów selekcji, a także bada, czy nie zachodzą wobec tego
podmiotu podstawy wykluczenia, które zostały przewidziane względem wykonawcy.

Izba
stanęła na stanowisku, że łączenie zasobów gospodarczych jest zjawiskiem
zupełnie naturalnym w gospodarce rynkowej, które znalazło odzwierciedlenie w powołanych
wyżej przepisach prawa.

Zaprezentowana przez Odwołującego rygorystyczna wykładnia zarówno SWZ, jak i
powołanych wyżej przepisów prawa – według oceny Izby – jest karkołomna i absurdalna

poprzez jej zupełne oderwanie zarówno od realiów gospodarczych, jak i samej treści
komentowanyc
h przepisów prawa.

Jeżeli Przystępujący oświadczył, że będzie realizował przedmiot zamówienia z
zastosowaniem
potencjału podmiotów udostępniających zasób, a nie samodzielnie, to
oznacza to tyle, że bez zasobów takich podmiotów sam nie jest w stanie wykonać
zamówienia.

Wobec tego, jeżeli zatem Przystępujący jest w stanie zrealizować zamówienie przy
podwykonawstwie podmiotów udostępniających zasób, to tym bardziej może on skorzystać z
połączonej wiedzy i doświadczenia tych podmiotów, które umożliwią należyte wykonanie
zobowiązania.

Z tych wszystkich powodów Izba uznała, że Zamawiający swoją ocenę potencjału
wykonawcy opartego o zasób podmiotów trzecich, w tym w zakresie zdolności zawodowej
dokonał w granicach przepisu art.119 ustawy Pzp i nie ma dostatecznych powodów do
zarzucenia mu naruszenia cyt. obok przepisu prawa.

W konsekwencji powyżej oceny - za nieadekwatny w rozpoznawanej sprawie Izba
uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art.17 ustawy Pzp, zgodnie z
którym:
1. Zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający:
1)najlepszą jakość dostaw, usług, oraz robót budowlanych, uzasadnioną charakterem
zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego realizację,
oraz
2)uzyskanie najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych,
środowiskowych oraz gospodarczych, o ile którykolwiek z tych efektów jest możliwy do
uzyskania w danym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów.
2. Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.

Ostatecznie, za nietrafny należało uznać zarzut naruszenia przez Zamawiającego
przepisu art.239 ust.1 ustawy Pzp, jako, że Odwołujący w ogóle w swoim odwołaniu nie
odniósł się do kryterium oceny ofert.

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art.
553 ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej dalej
ustawą Pzp postanowiła oddalić odwołanie.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).

Przewodniczący:………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie