eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 1874/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-08-03
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 1874/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa, Ordysińska Protokolant: Piotr Cegłowski

po rozpoznaniu na rozprawie z udziałem stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego
w dniu 1 sierpnia
2022 r. w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 15 lipca 2022 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia Port Service spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w
Gdańsku i BES24h spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gdańsku

w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego ‒ Uniwersyteckie Centrum Kliniczne
w Gdańsku

przy udziale wykonawcy "ECO-
ABC" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w
Bełchatowie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego


orzeka:
1.
oddala odwołanie;
2.
kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Port Service spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w
Gdańsku i BES24h spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gdańsku
, i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Port Service spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością w Gdańsku i BES24h spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Gdańsku
tytułem wpisu od odwołania,

2.2.
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Port
Service spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gdańsku i BES24h spółka
z ograniczo
ną odpowiedzialnością w Gdańsku
na rzecz zamawiającego
Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. - Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: ……………………………………….





Sygn. akt KIO 1874/22

U z a s a d n i e n i e

I.

Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku (dalej: Zamawiający), prowadzi na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z
2021 r. poz. 1129 ze zm.; dalej: Prawo zamówień publicznych) postępowanie o
udzieleni
e zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest odbiór i utylizacja odpadów
medycznych z obiektów UCK w Gdańsku przy ul. Dębinki 7, ul. Smoluchowskiego 17 (CMI i
CMN), Al.
Zwycięstwa 30, UCMMIT w Gdyni ul. Powstania Styczniowego 9b. Numer
referencyjny: 78/PN/2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 25.05.2022 pod numerem 2022/S 101-279991.
W dniu 15 lipca 2022 r. w tymże postępowaniu, przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Port Service spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Gdańsku i BES24h spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w
Gdańsku (dalej: Odwołujący) zostało wniesione odwołanie.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie art. 239 Prawa zamówień
publicznych przez przyznanie ofercie ECO
– ABC Sp. z o.o., niezgodnie z pkt XVIII
Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), 20 punktów za posiadanie Certyfikatu ISO 14
001:2004 oraz 20 punktów za posiadanie Certyfikatu ISO 9001:2008, mimo braku tych
ce
rtyfikatów i w konsekwencji dokonanie wyboru oferty ECO – ABC Sp. z o.o. jako
najkorzystniejszej, z naruszeniem kryterium oceny ofert określonego w dokumentach
zamówienia, w tym w szczególności w pkt XVIII SWZ. Odwołujący argumentował, że punkty
za posiada
nie certyfikatów nie powinny zostać przyznane, ponieważ nie wskazano w nich
jako lokalizacji spalarni, w której będzie realizowane zamówienie. Podnosił, że „Wszystkie
jednostki certyfikacyjne udzielające certyfikatów ISO są obowiązane stosować normę PN –
EN ISO/IEC 17021-1. Stosownie do pkt 8.2.2 ppkt a) ww. normy na dokumencie
certyfikacyjnym (dokumentach certyfikacyjnych) powinna być podana m.in. następująca
informacja: a) nazwa i lokalizacja geograficzna każdego certyfikowanego klienta (lub
lokalizacja g
eograficzna głównych siedzib oraz wszystkich miejsc w zakresie certyfikacji
organizacji wielooddziałowych); W świetle ww. normy nie budzi wątpliwości, że złożony przez

ECO
– ABC Sp. z o.o. certyfikat nie obejmuje miejsca prowadzenia działalności w Tczewie,
gdyż nie zostało ono w certyfikacie wymienione.”

Odwołujący również podnosił, że naruszenie art. 239 Prawa zamówień publicznych
nastąpiło przez niedokonanie wyboru oferty Odwołującego, mimo że zgodnie z kryterium
oceny ofert przyjętym przez Zamawiającego w pkt XVIII SWZ oferta Odwołującego była
najkorzystniejsza, gdyż uzyskała 50,78 punktów w kryterium cena oraz 40 punktów
w
kryterium jakość, a zatem łącznie 90,78 punktów, podczas gdy oferta ECO – ABC Sp. z
o.o. uzyskała 60 punktów w kategorii cena i 0 punktów w kategorii jakość, a zatem łącznie 60
punktów.
W konsekwencji Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
unieważnienia czynności Zamawiającego, polegającej na przyznaniu ofercie ECO – ABC Sp.
o.o. 40 punktów w kryterium jakość oraz unieważnienia czynności wyboru oferty ECO – ABC
Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej w zakresie Pakietu 1 Zamówienia, nakazanie powtórzenia
czynności wyboru oferty oraz nakazanie wyboru oferty złożonej przez Odwołującego.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie i na rozprawie wnosił o oddalenie
odwołania.
Podnosił, że w specyfikacji nie precyzował, że certyfikat ma dotyczyć lokalizacji. Mógł taki
wymóg zamieścić, tj. wskazać, że to spalarnia ma posiadać certyfikat, jednak jego zdaniem
zawęziłoby to krąg wykonawców, dlatego celowo sformułował postanowienia specyfikacji
w
ten sposób. Obecnie na etapie oceny ofert nie może zawężać interpretacji wcześniejszych
wymogów odnośnie certyfikatów, a taka właśnie jest interpretacja Odwołującego
(tj.
zawężająca). Zauważał, że Odwołujący nie przedłożył dowodów, że zakład w Tczewie nie
spełnia norm ani nie udowodnił, że jest oddziałem w rozumieniu pkt 8.2.2 normy.

Do postępowania odwoławczego wykonawca "ECO-ABC" spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Bełchatowie (dalej: Przystępujący) skutecznie zgłosił przystąpienie po
stronie Zamawiającego.
Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego. Jego zdaniem Odwołujący
przywoływał certyfikację organizacji wielooddziałowych. Przystępujący nie posiada
oddziałów. Podnosił, że spalarnia w Tczewie jest dzierżawiona, więc i tak nie mogłaby być
wskazana na certyfikatach. Potwierdza, że certyfikat dotyczy przedmiotu zamówienia,
ponieważ obejmuje usługi wchodzące w jego zakres, tj. usługi w zakresie transportu i
unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych. Złożony przez niego certyfikat
jest zgodny z postanowieniami specyfikacji. Jeżeli Zamawiającym zależy na certyfikacji

miejsca wykonywania usługi to wyraźnie jest to sprecyzowane w specyfikacji. Przykładowo
podaje Szpital Uniwersytecki w Krakowie, gdzie wymagano ISO dla lokalizacji kuchni, w
której będzie realizowana usługa. Wskazywał na wykładnię autentyczną postanowień
specyfikacji dokonaną przez Zamawiającego.
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 Prawa
zamówień publicznych, skutkujących odrzuceniem odwołania, dlatego odwołanie
rozpatrzono na rozprawie.

II.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy, na podstawie zebranego
materiału dowodowego, po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania przesłaną przez
zamawiającego do akt sprawy, po zapoznaniu się z odwołaniem, odpowiedzią na nie, a
także po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron, złożonych ustnie do protokołu w
toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje: odwołanie należy oddalić.
Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania ze środka
ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu w uzyskaniu
zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności.
Gdyby nie podnoszone w odwołaniu naruszenia Zamawiającego, oferta Odwołującego
mogłaby zostać wybrana jako najkorzystniejsza. W związku z powyższym, skład orzekający
stwierdził, że Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść szkodę
w
związku z naruszeniem przez zamawiającego przepisów Prawa zamówień publicznych.
Ustaleń okoliczności, stanowiących podstawę rozstrzygnięcia, Izba dokonała na
podstawie kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
przekazanej przez Zamawiającego do akt sprawy, w tym w szczególności specyfikacji
warunków zamówienia (dalej: specyfikacja) i załączonego do oferty Przystępującego
certyfi
katu nr 67/03/2022/ZSZ/N z dnia 16 marca 2022 r., wydanego przez Polską Akademię
Jakości Cert spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Katowicach.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje:
W specyfikacji Zamawiający postanowił, że obok kryterium cenowego będzie oceniał
oferty w kryterium jakość z wagą 40% (Rozdział XVIII specyfikacji „Opis kryteriów oceny ofert
wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert”). W kryterium jakość
Zamawiający może przyznać maksymalnie 40 punktów za posiadanie stosownych
certyfikatów. Zamawiający uszczegółowił, że wykonawca otrzyma 20 pkt jeśli posiada
Certyfikat Systemu zarządzania Jakością ISO 14 001:2004 oraz kolejne 20 pkt jeśli posiada
Certyfikat Systemu zarządzania Jakością ISO 9001:2008. Dla celów oceny w tymże

kryterium Zamawiający wymagał załączenia do ofert potwierdzonych za zgodność kopii
certyfikatów.
Przystępujący załączył do oferty certyfikat nr 67/03/2022/ZSZ/N z dnia 16 marca
2022
r., wydany przez Polską Akademię Jakości Cert spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Katowicach (dalej: certyfikat). Certyfikat ten potwierdza, że
przedsiębiorstwo Przystępującego „wdrożyło i stosuje zintegrowany system zarządzania
jakością, środowiskowego i BHP zgodny z wymaganiami norm (…) w następującym
zakresie:
usługi w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów medycznych i
weterynaryjnych.” Wymieniono trzy normy, w tym dwie oceniane przez Zamawiającego w
kryterium jakość. Podano adres siedziby Przystępującego „wraz z oddziałem” w Krakowie.
Przystępujący zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru sądowego nie posiada oddziałów.
Lokalizacja w
Krakowie była siedzibą Zakładów Sanitarnych w Krakowie spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością, które Przystępujący przejął (Dział 6 Rubryka 4 Podrubryka
2 informacji odpowi
adającej odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców nr KRS 000012
6774).
Zamawiający przyznał Przystępującemu maksymalną ilość punktów w kryterium
jakość, tj. 40 pkt i uznał ofertę Przystępującego za najkorzystniejszą. Odwołujący nie zgodził
się z decyzją Odwołujący i wniósł odwołanie.
Zdaniem Odwołującego, Przystępujący powinien uzyskać 0 pkt w kryterium jakość,
ponieważ certyfikat nie obejmuje miejsca wykonywania usługi – zakładu (oddziału)
położonego w Tczewie przy ul. 30 Stycznia 57/58, wskazanego przez Przystępującego w
ofercie jako miejsce utylizacji odpadów. Zdaniem Odwołującego jest oczywiste, że kryterium
jakościowe odnosi się do wykonywania usługi, co oznacza, że Zamawiający przyznaje
punkty w kategorii jakość, gdy wykonawca złoży certyfikaty potwierdzające, że przy
wykonywaniu usługi będą stosowane systemy zarządzania jakości ISO, tymczasem
certyfikat dotyczy tylko siedziby spółki w Bełchatowie oraz oddziału w Krakowie. Złożony
przez ECO
– ABC Sp. z o.o. certyfikat nie obejmuje miejsca prowadzenia działalności w
Tczewie, gdyż nie zostało ono w certyfikacie wymienione.
Zamawiający wskazywał, że nie wymagał w SIWZ, aby to miejsce, w którym będzie
realizowana usługa posiadało certyfikat. Wymagał posiadania takiego certyfikatu przez
wykonawcę. Zdaniem Zamawiającego zwiększa to konkurencyjność postępowania (ilość
spalarni w województwie jest ograniczona a zgodnie z przepisami nie można wywozić
odpadów medycznych poza granicę województwa – co było niesporne) przy zachowaniu
ponadstandardowej jakości realizacji usługi. Przystępujący popierał stanowisko
Zamawiającego, dodając, że spalarnia w Tczewie (którą zdaniem Odwołującego powinien
wskazywać certyfikat) jest dzierżawiona.

Na tej podstawie Izba zważyła, co następuje: stanowisko Zamawiającego
i
Przystępującego jest słuszne i odwołanie podlega oddaleniu.
Stosownie do art. 239 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, zamawiający wybiera
najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach
zamówienia. Zgodnie z art. 239 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, najkorzystniejsza oferta
to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta
z
najniższą ceną lub kosztem.
W oparciu o porównanie wymogów specyfikacji z certyfikatem załączonym do oferty
Przy
stępującego, nie można przyznać racji Odwołującemu, który twierdził, że doszło do
naruszenia art. 239 Prawa zamówień publicznych. Zamawiający w specyfikacji postanowił,
że „wykonawca otrzyma 20 pkt jeśli posiada Certyfikat Systemu zarządzania Jakością ISO”.
Nie precyzował, że certyfikat ma obejmować miejsce, w którym będzie realizowana usługa,
a
jedynie wskazał, że ma go posiadać wykonawca. Nie było sporne, że usługa
unieszkodliwiania odpadów ma się odbywać w spalarni mieszczącej się w granicach
województwa, w którym odpady są odbierane. Przystępujący w ofercie wskazał spalarnię
w
Tczewie, którą, jak oświadczył na rozprawie, dzierżawi. Słusznie zatem uważał
Zamawiający, że wymóg wskazania w certyfikacie wykonawcy lokalizacji, w której
wykonywana będzie dana usługa, znacznie zawęzi krąg wykonawców. Dlatego ograniczył
wymóg do posiadania odpowiedniego certyfikatu przez wykonawcę – zdaniem
Zamawiającego wystarcza to do gwarancji jakości świadczonej usługi.
W świetle postanowień specyfikacji zatem nie ma podstaw do uznania, że certyfikat
załączony do oferty Przystępującego nie spełnia wymogów opisanych w Rozdziale XVIII
specyfikacji „Opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny
ofert”. Dlatego Zamawiający prawidłowo przyznał ofercie Przystępujący maksymalna ilość
punktów w kryterium jakość. W ocenie Izby na powyższą konstatację, w kontekście
postanowień specyfikacji, nie ma wpływu, że w certyfikacie Przystępującego wskazano inne
lokalizacje, niż miejsce lokalizacji usługi w ramach przedmiotu zamówienia.
Izba nie dopuściła dowodów, złożonych przez Zamawiającego na rozprawie ‒
wydruku odpowiedzi na zapytanie dotyczące korzyści wynikających z wdrożenia i certyfikacji
systemu zarzadzania jakością oraz dwóch wydruków artykułów z czasopism branżowych na
potwierdzenie okoliczności, że spełnienie wymagań normy powoduje zwiększenie jakości
funkcjonowania wykonawcy na rynku. Okoliczność ta nie była kwestionowana przez stronę
przeciwną.
Ponadto Izba nie przeprowadziła dowodu z Polskiej Normy PN-EN ISO/IEC 17021-1
Polskiego Komitetu Normalizacji na okoliczność, że certyfikat ISO wymienia wszystkie
lokalizacje poddane certyfikacji. Odwołujący wnosił w odwołaniu o dopuszczenie

i przeprowadzenie takiego dowodu, jednak na rozprawie takiego wniosku ni
e podtrzymał, nie
przedkładając Polskiej Normy do wglądu.

Ze
względu
na
powyższe,
Izba
orzekła,
jak
w
sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania, na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych
oraz w
oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).

Przewodniczący: ………………….……





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie