eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 3115/22
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-11-30
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 3115/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff

po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udzia
łu stron w dniu 30 listopada 2022 r.
w Warszawie
od
wołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
24 listopada 2022 r.
przez Odwołującego: W. B. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą "BYŚ" W. B., ul. Arkuszowa 43, 01­934 Warszawa
w postępowaniu
prowadzonym
przez Zamawiającego: Gminę Stare Babice, ul. Rynek 32, 05­082 Stare
Babice


postanawia:

1. umorzy
ć postępowanie odwoławcze;


2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500 zł 00
gr

(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz W. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
"BYŚ" W. B., ul. Arkuszowa 43, 01­934 Warszawa.



Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 wrze
śnia 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia j
ego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodnicz
ący:

………………………………



Sygn. akt KIO 3115/22
UZASADNIENIE

Dnia 24 listopada 2022 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej – ePUAP) do
Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w Warszawie, na podstawie przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych, odwołanie złożył wykonawca: W. B. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą "BYŚ" W. B., ul. Arkuszowa 43, 01­934 Warszawa (dalej jako: „"BYŚ"
W. B.
albo „Odwołujący”). Odwołanie zostało podpisane przez radcę prawnego
umocowanego na podstawie pełnomocnictwa z 24 listopada 2022 r. udzielonego przez
właściciela.
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego pn: „Zagospodarowanie odpadów
komunalnych z nieruchomości położonych na terenie gminy Stare Babice w 2023 r.”, Nr
sprawy: WIZiF.271.47.2022

, zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 31 października 2022 r. pod nr 2022/S 224-645658
przez
Gminę Stare Babice, ul. Rynek 32, 05­082 Stare Babice zwany dalej: „Zamawiającym”.
Do
ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy
z d
nia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129),
zwana dalej
„Pzp” albo „PZP”.
Zarzu
cił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 -
3 Pzp poprzez określenie warunku udziału
w postępowaniu odnoszącego się do posiadania uprawnień do prowadzenia określonej
działalności gospodarczej lub zawodowej w sposób, który nie umożliwia oceny zdolności
w
ykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w zakresie, w jakim względem
wykonawców, którzy nie posiadają zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub pozwolenia
zintegrowanego na przetwarzanie
odpadów o kodzie 20 03 01, zamawiający żąda jedynie
wykazania si
ę umową zawartą z instalacją komunalną na przyjmowanie odebranych od
właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości
z sortowania odpadów komunalnych (powstających z mechanicznej obróbki odpadów) nie
weryfikując, czy dla instalacji, z którą została zawarta umowa wydane zostało zezwolenie na
przetwarzanie od
padów lub pozwolenie zintegrowane, a sama umowa gwarantuje
przetworzenie wszystkich odpadów o kodzie 20 03 01 objętych przedmiotem zamówienia, co
dodatkowo prowadzi do sy
tuacji, w której zakres badania zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia jest odmienny w sytuacji, gdy wykonawcą jest podmiot
posiadający ww. zezwolenia i prowadzący własną instalację do przetwarzania odpadów,
a inny
gdy wykonawcą jest podmiot nie posiadający ww. zezwoleń i nie prowadzący własnej

instalacji, co stanowi o narusze
niu zasady równego traktowania wykonawców, przy czym
naruszenie, o którym mowa przekłada się na określenie w sposób dyskryminujący również
wymaganych od wskazanych tu kategorii
wykonawców dokumentów i oświadczeń na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu;
2)
art. 16 pkt 2 i 3 Pzp w zw. z art. 112 ust. 1 Pzp poprzez określenie w sposób
niejednoznaczny warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do posiadania
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej względem
„wykonawcy będącego podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację Instalacji Komunalnej”,
co prowadzi do sytuacji, w której nie jest wiadome, jakie dokumenty i oświadczenia (w tym
o jakiej treści) winien złożyć taki wykonawca na potwierdzenie spełnienia ww. warunku
udziału w postępowaniu.
Wnos
ił o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu zmianę
zapisów SWZ w następujący sposób:
− W rozdz. IV pkt 3.1. ppkt 2 lit. a) Specyfikacji Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SWZ”
wykreślenie sformułowania: „a w przypadku, gdy Wykonawca jest podmiotem
odpowiedzialnym za eksploatację Instalacji Komunalnej, oświadczenie potwierdzające stan
faktyczny”
oraz dopisanie w to miejsce, że umowa musi zostać zawarta z instalacją
komunalną, która posiada zezwolenie na przetwarzanie odpadów lub pozwolenie
zintegrowane na
przetwarzanie odpadów wydane w trybie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach;
− W rozdz. IV pkt 3 ppkt 2 SWZ wykreślenie lit. d) (wykreślenie zapisu umożlwiającego
złożenie wykonawcy jako podmiotowego środka dowodowego oświadczenia własnego
potwierdzającego stan faktyczny, że jest podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację
Instalacji Komunalnej) oraz dokonanie zmiany w
zakresie lit. c) poprzez wskazanie, że
wyko
nawca, który nie eksploatuje własnej instalacji komunalnej winien przedstawić
Zamawiającemu jako podmiotowy środek dowodowy umowę zawartą z podmiotem
eksploatującym instalację komunalną na przyjmowanie wszystkich odpadów o kodzie 20 03
01 objętych przedmiotem zamówienia oraz aktualne zezwolenie na przetwarzanie odpadów
wydane dla tej instalacji w trybie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach lub aktualne
pozwolenie zintegrowane na przetwarzanie odpadów wydane dla tej instalacji w trybie
przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego 10-dniowego terminu,
wobec zmian wprowadzonych w dniu 21 listopada 2022
r. do zapisów SWZ, w wyniku
których /(przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, tj. za pomocą komunikatu
publicznego zamieszczonego na platformie zakupowej:

https://platformazakupowa.pl/pn/stare_babice (strona prowadzonego postępowania)/ : (1) nie

jest widome, jakie oświadczenia i/lub dokumenty na potrzeby wykazania spełnienia warunku
udziału w postępowaniu odnoszącego się do posiadania uprawnień do prowadzenia
określonej działalności gospodarczej lub zawodowej ma przedłożyć wykonawca, który
eksploatuje własną instalację komunalną do przetwarzania odpadów o kodzie 20 03 01 oraz
w wy
niku których
(2) wykonawca, który nie eksploatuje własnej instalacji komunalnej/nie posiada na
eksploatację takiej instalacji odpowiednich zezwoleń jest traktowany w sposób
uprzywilejowany względem podmiotu eksploatacyjnego taką instalację i posiadającego takie
zezwolenia w zakresie weryfi
kacji jego zdolności do należytego wykonania zamówienia
oświadczeń, a pośrednio również dokumentów, jakie winien przedłożyć na potwierdzenie
spełnienia ww. warunku udziału w postępowaniu, co równocześnie prowadzi do sytuacji, w
której zamawiający jedynie w ograniczonym zakresie weryfikuje zdolność wykonawców nie
posiadających własnej instalacji/odpowiednich zezwoleń do należytego wykonania
zamówienia, a więc wobec zapisów SWZ wskazanych w treści niniejszego odwołania
sformu
łowanych w sposób niezgodny z zapisami Pzp.
Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wymaganej wysokości oraz przekazał kopię
odwołania (e-mailem - tego samego dnia, jak odwołanie, tj. 24 listopada 2022 r.) wraz
z za
łącznikami Zamawiającemu.

Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy
odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:

Zamawiający w dniu 25 listopada 2022 r. wezwał /(przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej, tj. za pomocą komunikatu publicznego zamieszczonego na platformie
zakupowej:
https://platformazakupowa.pl/pn/stare_babice
(strona
prowadzonego
postępowania)/ wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 NPzp, uczestników postępowania
przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenie
przystąpienia nie miało miejsca.
W dniu 30 listopada 2022 r. (e-mailem podpisanym podpisem cyfrowym) O
dwołujący
złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania. Pismo zostało podpisane tak jak odwołanie.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie N
Pzp postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej
sprawie o sygn. akt: KIO 3115/22.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia
i rozprawy
, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego

na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500 zł 00 gr, stosownie do art.
557 i art. 575 NPzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
gr
udnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020r., poz. 2437).

Przewodnicz
ący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie