eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 2488/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-10-10
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 2488/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Protokolant, Robert Skrzeszewski, : Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 października 2022 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 września 2022 r. przez
wykonawcę P. Sz. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Savicon P. Sz. z
siedzibą w Płocku w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Przedsiębiorstwo
Państwowe „Porty Lotnicze” z siedzibą w Warszawie:
przy udziale
A.
w
ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A.
z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie zgłaszających swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2488/22 po stronie
zamawiającego,
B.
wykonawcy Neutech Warsaw Company Limited sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. KIO
2488/22 po stronie odwołującego


orzeka:

1.
oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę P. Sz. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Savicon P. Sz. z siedzibą w Płocku i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę P. Sz.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Savicon P. Sz. z siedzibą w Płocku
tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący……………………..







Sygn. akt: KIO 2488/22

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający: Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” z siedzibą w Warszawie
wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego pn. „Zakup i instalacja 4 szt. Urządzeń EDS (Explosive Detection System
co najmniej
normy 3.1 do Sortowni 1 (Strefa AB) wraz z integracją z systemem BHS”, numer
referencyjny: 134/PN/ZP/TLLZP/22.

Informację o zaproszeniu do aukcji elektronicznej Zamawiającego Odwołujący: P. Sz.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Savicon P. Sz. z siedzibą w Płocku powziął
w dniu 21 września 2022 r., w tym o zaproszeniu wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z siedzibą
w Warszawie.

W dnia 9 września 2022 r. Odwołujący zażądał od Zamawiającego odtajnienia oferty
konkurenta.

Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w 22 września
2022 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec:
a)
oceny oferty złożonej przez – konsorcjum Dimark S.A. i Anglosec Sp. z o. o.
zwanej dalej Konsorcjum lub
Przystępującym w trybie przetargu nieograniczonego na „Zakup
i instalacja 4 szt. Urządzeń EDS (Explosive Detection System co najmniej normy 3.1 do
Sortowni 1 (Strefa AB) wraz z integracją z systemem BHS”, nr sprawy
134/PN/ZP/TLLZP/2022
– dalej jako „postępowanie”, w zakresie:
i.
zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum i uznania,
że Konsorcjum wykazało,
że spełnia warunki udziału w postępowaniu w zakresie uprawnień do prowadzenia
działalności gospodarczej lub zawodowej – w zakresie zezwolenia Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki dla tego partnera Konsorcjum, który wykona prace montażowe maszyn
EDS;
ii.
zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum i uznania, że oferta jest zgodna z SWZ
w zakresie sposobu realizacji i podmiotu wykonującego prace montażowe urządzeń,
zagwarantowania
dostępności
części
zamiennych
oraz
złożenia
dokumentów
przedmiotowych zgodnie z wymogiem z p. 6.24 Szczegółowego Opisu Przedmiotu
Zamówienia,
iii.
uznania, że wobec ww. oferty nie zachodzą przesłanki odrzucenia oferty i
wykluczenia wykonawcy wynikające z art. 226 ust. 1 pkt. 2 b) ustawy z dnia 11 września

2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710), zwanej dalej PZP lub
us
tawą Pzp oraz 226 ust. 1 pkt. 5 PZP

b)
wystosowania przez Zamawiającego zaproszenia do aukcji elektronicznej – a
także dalszego procedowania w zakresie aukcji, w sytuacji w której nie są spełnione
przesłanki prowadzenia aukcji, bowiem tylko jedna oferta nie podlega odrzuceniu;

c)
nieuzasadnionego utajnienia części oferty Konsorcjum i odmowie przekazania
Odwołującemu – projektu wstępnego montażu urządzeń EDS – w sytuacji, w której
Konsorcjum nie wykazało, że informacje zawarte w tym opracowaniu stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa, a ich wartość wykracza poza ramy niniejszego postępowania.

Czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:

a)
z art. 226 ust. 1 pkt. 2 b) PZP w zw. z rozdz. V pkt. 1 pkt. 2 b) SWZ
– poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcju
m w sytuacji, w której lider Konsorcjum wskazał, że
jest odpowiedzialny za cały zakres prac, podczas gdy nie posiada zezwolenia Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki na montaż oferowanych urządzeń EDS, zaś partner
konsorcjum Anglosec Sp. z o. o. został wskazany wyłącznie jako dostawca urządzeń, a ich
montaż powierzono innym podmiotom – przez co nie wykazano spełnienia warunków udziału
w postępowaniu;
b)
226 ust. 1 pkt. 5 PZP w zw. z p. 6.24 Szczegółowego Opisu Przedmiotu
Zamówienia - poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum w sytuacji, w której
złożona oferta nie obejmuje deklaracji producenta urządzeń EDS ws. dostępności części
zamiennych przez minimum 10 lat od daty wykonania zamówienia;
c)
227 ust. 1 PZP poprzez wszczęcie i prowadzenie procedury aukcji
elektronicznej w sytuacji, w której w postępowaniu nie złożono co najmniej 2 ofert
niepodlegających odrzuceniu;
d)
art. 18 ust. 1 i 3 PZP w zw. z art. 11. ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez nieuzasadnione zacho
wanie poufności i
odmowę ujawnienia Odwołującemu części oferty Konsorcjum, pomimo niewykazania przez
Konsorcjum, że ww. informacje spełniają definicję tajemnicy przedsiębiorstwa, brak
odpowiedzi na wniosek Odwołującego.

W związku z tym Odwołujący zażądał:

a)
uwzględnienia odwołania w całości,
b)
nakazania Zamawiającemu powtórzenia czynności oceny oferty Konsorcjum,

c)
nakazania Zamawiającemu odrzucenia oferty Konsorcjum na skutek
niewykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz niezgodności zakresu
oferty z SWZ,
d)
nakazania Zamawiającemu unieważnienia czynności zaproszenia do aukcji
elektronicznej, a w przyp
adku jej przeprowadzenia przed rozstrzygnięciem odwołania:
unieważnienia samej aukcji i jej wyników,
e)
nakazania Zamawiającemu ujawnienia części oferty Konsorcjum – projektu
wstępnego montażu urządzeń EDS,
f)
obciążenia Zamawiającego kosztami postępowania.

W ocenie
Odwołującego - niniejsze odwołanie pozostaje w pełni uzasadnione,
albowiem Zamawiający, kierując zaproszenie do składania ofert potwierdził, że ocena oferty
złożonej przez Konsorcjum nie doprowadziła do jej odrzucenia.

Mając na uwadze fakt, iż:
a)
oferta ta nie potwierdza, aby Konsorcjum spełniało warunki udziału w
postępowaniu, nakreślone w SWZ i udzielonych odpowiedziach, a ponadto
b)
deklarowany sposób realizacji zamówienia w zakresie podmiotu dokonującego
montażu urządzeń EDS jest sprzeczny z wymogami Zamawiającego, jak również
c)
zakres złożonej oferty nie obejmuje wymaganego zapewnienia dostępności
części zamiennych,
d)
Konsorcjum nie złożyło wymaganych dokumentów przedmiotowych, co do
których nie przewidziano możliwości uzupełnienia ocena Zamawiającego - musi zostać
uznana za błędną.

W konsekwencji
stwierdził, że w postępowaniu została złożona tylko jedna oferta
niepodlegająca odrzuceniu – oferta Odwołującego. Tym samym nie są spełnione przesłanki
do prowadzenia aukcji elektronicznej, wobec czego podjęcie działań w tym kierunku –
zarówno wystosowanie zaproszenia, jak i ewentualne przeprowadzenie aukcji – jest
pozbawione podstawy prawnej, i jako takie podlegające unieważnieniu.

Zwrócił również uwagę, że osobną kwestią jest zagadnienie zastrzeżenia poufności
części oferty złożonej przez Konsorcjum.

Odwołujący zauważył, że wnosił do Zamawiającego o ujawnienie tego dokumentu,
wskazując na konkretne okoliczności, dla których nie sposób uznać, aby Konsorcjum
wykazało, że zastrzeżenie poufności jest uprawnione.

W zakresie zarzutu dotyczącego niespełniania warunku udziału w postępowaniu
Odwołujący podniósł, że Zamawiający w rozdziale V SWZ, punkt 1 podp. 2 b) wskazał
warunki udziału w postępowaniu, które dotyczą uprawnień do prowadzenia określonej
działalności. W przypadku niniejszego postępowania, obejmującego dostawę maszyn
generujących promieniowanie jonizujące, warunkiem prowadzenia działalności w tym
zakresie jest posiadanie stosownego zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

Argumentował, że wspomniane zezwolenie – wydawane dla konkretnej firmy i
konkretnego urządzenia, modelu – jest konieczne do przeprowadzenia prac związanych z
jego uruchomieniem i stosowaniem, zostało to zresztą wyraźnie wskazane w SWZ. Mając na
uwadze zakres przedmiotowy zamówienia w niniejszej sprawie, pojęcie „uruchomienia”
urządzenia wiąże się z jego podłączeniem i uruchomieniem w ramach infrastruktury
Zamawiającego – a więc z montażem urządzeń EDS oraz wykonaniem czynności
wskazanych w instrukcji urządzenia, będącej załącznikiem do wniosku składanego do
Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki o wydane zezwolenia.

Z
aznaczył przy tym, że zgodnie z przepisami prawa atomowego, wymagane jest aby
posiadać zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki na konkretne urządzenie - do
jego uruchamiania. Podstaw
ą wydania takiego zezwolenia jest przekazanie do PAA instrukcji
montażu, uruchomienia, kalibracji i serwisowania danego urządzenia. Wszystkie te
czynności muszą być opisane w dokumentach przekazanych do PAA i tym samym, te
wszystkie czynności z przekazanej instrukcji wymagają posiadania uprawnień PAA.

Zdaniem Odwołującego - w realiach niniejszej sprawy – te wszystkie czynności
powinien wykonać ten członek Konsorcjum, który złożył wymagane uprawnienia.

Ponadto, wywodził, że z uwagi na fakt, że wspomniane zezwolenie jest elementem
warunkiem prowadzenia działalności, na gruncie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego nie jest możliwe powoływanie się na zasoby podmiotu trzeciego – co wynika
zarówno z art. 118 PZP, jak i z treści SWZ, gdzie w rozdziale V ust. 2.1 Zamawiający wśród
zdolności podlegających użyczeniu, nie wymienił uprawnień do prowadzenia działalności.

Wyjaśnił również, że Zamawiający doprecyzował w odpowiedzi na pytanie nr 7 z dnia
5 sierpnia 2022 r, zadane prawdopodobnie przez samo Konsorcjum:

W przypadku składania oferty przez Wykonawców wspólnie ubiegających o
zamówienie(konsorcjum) wystarczy aby co najmniej jeden z Wykonawców spełnił warunek w
zakresie uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej to
znaczy wykaże, że posiada zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki na
uruchomienie i stosowanie urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące wynikające
z ustawy z dnia 29.11.2000 r. Prawo atomowe (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 792 z
późn. zm.).
pod warunkiem że Wykonawca ten zrealizuje tę część zamówienia do wykonania której
zezwolenie jest konieczne (podstawa prawna art. 117 ust 2 ustawy PZP)

Według Odwołującego - z powyższej odpowiedzi wynikają dwie okoliczności,
kluczowe dla oce
ny, czy Konsorcjum spełnia warunki udziału w postępowaniu, oraz deklaruje
wykonanie zamówienia zgodnie z dokumentacją:
1)
zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki dla konsorcjanta będzie
wystarczające, pod warunkiem, że to ten konsorcjant wykona prace objęte zezwoleniem: w
tym przypadku wszystkie czynności wykazane w instrukcji złożonej jako załącznik do
wniosku o wyd
anie Zezwolenia, również montaż;
2)
wykonanie montażu EDS przez podwykonawcę, niezależnie od posiadania
przez niego stosownego zezwolenia, jest wykluczone
– skoro Zamawiający zastrzegł to dla
członka konsorcjum.

W świetle powyższego Odwołujący wskazał, że członkiem konsorcjum posiadającym
stosowne zezwolenie jest Anglosec Sp. z o. o., a zatem z
godnie z odpowiedzią udzieloną
przez Zamawiającego – jeżeli zezwolenie Anglosec Sp. z o. o. ma zostać uznane za
spełnienie warunków udziału w postępowaniu, to właśnie ta spółka musi wykonać montaż
urządzeń EDS (bo do tego jest wymagane takie zezwolenie).

Zaznaczył przy tym, że był to warunek, wprost wskazany w odpowiedzi
Zamawiającego – która jest dla wykonawców wiążąca i nie została zakwestionowana.

Zwrócił uwagę, że w złożonej ofercie Konsorcjum wprost wskazuje, że zakresem prac
firmy Anglosec jest jedynie dostawa i szkolenia, a reszta prac wykonywana jest przez lidera
konsorcjum oraz podwykonawcę Dimark Group Sp. z o. o. (pkt. 9 formularza ofertowego).

Podn
iósł również, że w oświadczeniu Wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie (wg. załącznika nr 4 do SWZ), Konsorcjum również wskazało, że Anlgosec Sp. z
o. o. nie będzie prowadziło żadnych prac poza dostawą urządzeń i szkoleniami. Wszelkie
inne prac
e, zostały przypisane domyślnie spółce Dimark S.A., względnie podwykonawcy
Dimark Group Sp. z o. o.

Dalej wywodził, że Konsorcjum samo wskazało, że montaż urządzeń EDS nie będzie
prowadzony przez Anglosec Sp. z o. o., a wobec tego
zezwolenie Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki, jakie posiada ta spółka, jest w świetle odpowiedzi na pytanie nr 7
obojętne dla wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu.

Z powyższego deklarowanego przez Konsorcjum podziału prac, wynikało – zdaniem
Odwołującego, że należało wykazać się zezwoleniem wydanym dla Dimark S.A., oraz
zweryfikować, czy prace związane z montażem EDS nie zostaną powierzone podwykonawcy
Dimark Group Sp. z o. o., co deklaruje Konsorcjum.

Zauważył, że innego zezwolenia dotyczącego montażu urządzeń EDS nie wskazano
– i wskazać nie można, bowiem na chwilę obecną nikt poza Anglosec Sp. z o. o. nie ma
takiego zezwolenia na montaż zaoferowanych urządzeń HI-SCAN 10080 XCT.

W świetle powyższego – w ocenie Odwołującego - nie wykazano w żaden sposób, że
wykonawca który wykona prace montażowe urządzeń EDS, posiada stosowne zezwolenie
Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki. Przeciwnie – dołączona przez Odwołującego
informacja udowadnia, że spółki Dimark takiego zezwolenia nie posiadają.

W konkluzji
stwierdził, że Konsorcjum w takim układzie personalnym, przy takim
podziale zadań, nie spełnia warunków udziału w postępowaniu.

W zakresie kolejnego zarzutu dotyczącego niezgodności oferty Konsorcjum z SWZ
wskazał, że przejawia się to w dwóch obszarach: oferowanym sposobie wykonania montażu
urządzeń EDS, oraz zawarcia w ofercie zobowiązania o dostępności części zamiennych w
okresie 10 lat po wykonaniu zamówienia.

Pierwszy z wskazanych aspektów wynika wprost z kwestii zezwolenia na
ur
uchamianie i obsługę urządzeń emitujących promieniowanie jonizujące, jakimi są
urządzenia EDS.

Z
wrócił uwagę, że Zamawiający wprost wskazał (m. in. w odpowiedzi na pytanie nr
7), że ta część zamówienia – z uwagi na jej specyfikę i związane z nią zagrożenia – musi
zostać wykonana przez wykonawcę, a nie podwykonawcę.

W opinii Odwołującego - z art. 4 ust. 1 pkt. 10 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r.
Prawo atomowe (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1941) wynika, że działalność taka wymaga może
być wykonywana wyłącznie przez podmioty legitymujące się stosownym zezwoleniem.

Przekonywał przy tym, że zgodnie ze złożonymi przez Konsorcjum dokumentami,
Dimark S.A. zrealizuje prace cały zakres robót, poza dostarczeniem samych urządzeń i
przeprowadzeniem szkoleń.

Kon
tynuując swój wywód argumentował, że z oświadczenia Konsorcjum wynika
zatem, że za koordynację i zarządzanie projektem, prace projektowe, montażowe,
instalacyjne, nadzór autorski – odpowiada lider Konsorcjum: Dimark S.A. Tak określony
zakres odpowiedzialno
ści nie oznacza jednak, że lider Konsorcjum osobiście wykona te
prace
– bowiem dla prac montażowych wskazano, że będą one wykonane przez
podwykonawcę Dimark Group Sp. z o. o.

Podsumowując – stwierdził, że wbrew jasno wyrażonym wymogom Zamawiającego,
ofe
rowany przez Konsorcjum sposób wykonania zamówienia przewiduje wykonanie montażu
urządzeń EDS przez podmiot, który nie jest wykonawcą w ramach postępowania.

Odnosząc się natomiast do kwestii dostępności części zamiennych, powołał się na
treść pkt. 6.24 Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia (Wymagania szczegółowe dla
realizacji wymiany urządzeń EDS):

Dostępność części zamiennych przez minimum 10 lat od daty odbioru systemu przez
Zamawiającego. Na etapie składania ofert należy dostarczyć dokument wystawiony przez
producenta urządzeń potwierdzający spełnienie powyższych wymagań. (podkreślenie
własne).

Według Odwołującego - w tym przypadku nie mamy do czynienia z formalnym
warunkiem
poprawności oferty, lecz z merytoryczną treścią oferty, obejmującej zakres
oferowanego świadczenia.

Mając na uwadze to, jaką postać przyjął formularz ofertowy, dołączenie do oferty
oświadczenia producenta o dostępności części zamiennych jest – zdaniem Odwołującego -
jedynym sposobem wyrażenia przez oferenta, że podejmuje względem Zamawiającego
zobowiązanie w tym zakresie. Co za tym idzie, brak takiego dokumentu oznacza, iż w ofercie
Konsorcjum nie było zobowiązania do takiego świadczenia – co nie może być aktualnie
sanowane, bowiem stanowiłoby to niedozwolone negocjacje co do zakresu świadczenia.

Przekonywał, że nawet gdyby przyjąć, że rzeczony dokument nie kształtuje zakresu
zobowiązania oferenta, to oświadczenie producenta, o którym mowa w pkt. 6.24 SOPZ, w
ramach dokumentów składanych w postępowaniu przez oferentów, należy zakwalifikować
jako dokument przedmiotowy w
rozumieniu art. 7 pkt. 20 PZP, bowiem potwierdza on, że
wykonawca oferuje dostępność części zgodą z oczekiwaniami Zamawiającego. Obowiązek
jego przedłożenia został przewidziany w SOPZ, który stanowi dokument zamówienia – a
zatem obowiązek ten nałożono zgodnie z art. 106 ust. 1 PZP. Co więcej – żaden z
wykonawców nie kwestionował jego wprowadzenia.

Zdaniem Odwołującego - nie ma przy tym znaczenia, że obowiązek ten wyrażono w
Szczegółowym Opisie Przedmiotu Zamówienia, a nie w SWZ – bowiem art. 106 ust. 1 mówi
o wskazaniu tego obowiązku z dokumentach zamówienia, a takim dokumentem
Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia, bez wątpienia jest.

W konsekwencji zwrócił uwagę na treść art. 107 ust. 2 PZP, zgodnie z którym
możliwość uzupełnienia rzeczonego oświadczenia na wezwanie Zamawiającego jest
uzależniona od tego, czy została przewidziana w dokumentach zamówienia.

Analiza dokumentów zamówienia, w szczególności SWZ oraz Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia doprowadziła Odwołującego do wniosku, że możliwość uzupełniania
dokumentów przedmiotowych nie została przewidziana w niniejszym postępowaniu, a
dokument winien być złożony „na etapie składania ofert”, który to etap został już zamknięty.
Tym samym, na gruncie niniejszej sprawy
– zdaniem Odwołującego - Zamawiający
naruszył art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP, który stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
treść jest niezgodna z warunkami Zamówienia, bowiem zakresem dyspozycji tej normy
prawnej objęta jest również sytuacja, w której zadeklarowana przez wykonawcę treść oferty
nie znajdzie potwierdzenia w zażądanych przez zamawiającego na zasadzie art. 106 ust. 1
PrZamPubl i złożonych przez wykonawcę wraz z ofertą, o czym z kolei stanowi art. 107 ust.
1 PrZamPubl, przedmiotowych środków dowodowych.

W dalsz
ej kolejności Odwołujący podniósł zarzut nieuprawnionego wszczęcia
procedury aukcji elektronicznej w warunkach, gdy oferta Konsorcjum podlega odrzuceniu na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 i 5 PZP.

Odwołujący wyraził pogląd, że niezależnie od błędnej (i kwestionowanej) oceny oferty
Konsorcjum, obiektywnie rzecz biorąc w postępowaniu jest tylko jedna oferta niepodlegająca

odrzuceniu. Tym samym nie jest spełniona przesłanka do wszczęcia procedury aukcji
elektronicznej, określona w art. 227 ust. 1 PZP.

Wobec powyższego zasadne jest dla Odwołującego, aby Zamawiający zaniechał
prowadzenia aukcji elektronicznej do czasu rozstrzygnięcia postępowania, bowiem
jakiekolwiek postąpienia poczynione w nieważnie prowadzonej aukcji, będą nieskuteczne –
nie wystąpi też skutek określony w art. 235 ust. 1 PZP.

Jednocześnie jednak, zdaniem Odwołującego - przeprowadzenie aukcji i
dokonywanie postąpień może doprowadzić do faktycznego ujawnienia konkurentom założeń
biznesowych, jakie towarzyszyły złożeniu oferty – takich jak np. strategia ofertowania,
strategia prowadzenia aukcji, wysokość zakładanej marży, czy możliwości obniżenia ceny –
a które nie podlegałyby ujawnieniu, gdyby nie przeprowadzano aukcji.

Tym samym przeprowadzenie aukcji nieskutecznej na gruncie PZP może
spowodować wyrządzenie rzeczywistej szkody dla obydwu wykonawców biorących udział w
aukcji.

Ostatni z zarzutów odwołania dotyczył nieuprawnionej odmowy ujawnienia części
oferty Konsorcjum
, w szczególności zastrzeżenia poufności elementu oferty, jakim jest
Projekt wstępnego montażu EDS.

Z racji uwzględnienia tego zarzutu odwołania przez Zamawiającego i odtajnienia w
piśmie z dnia 27 września 2022 r. w całości oferty Przystępującego: Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp.
z o. o. z siedzibą w Warszawie zreferowanie treści uzasadnienia tego zarzutu odwołania jest
bezprzedmiotowe.

W dniu 26 września 2022 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie
zgłosili swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego, a wykonawca Neutech Warsaw Company Limited sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie dokonał w tej samej dacie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Odwołującego.

Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.


Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść Specyfikacji Warunków Zamówienia,
zwanej dalej SWZ, odwołania, oferty Przystępującego: Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, protokołu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego – Druk
ZP-PN,
pisma Zamawiającego z dnia 27 września 2022 r. o odtajnieniu powyższej oferty w
całości, jak również na podstawie złożonych wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie oddalić.

Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.

Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art.18 ust.1 i 3 ustawy Pzp, 226 ust.1 pkt
2 lit. b i ust. 5 ustawy Pzp, art.227 ust.1 ustawy Pzp.

Rozpoznając meritum przedmiotowej sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy czynności
Zamawiającego w aspekcie zgłoszonych zarzutów odwołania w konsekwencji doprowadziły
do naruszenia powołanych na wstępie przepisów ustawy Pzp i czy oferta Przystępującego:
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w
Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie została złożona w okolicznościach
niespełniania warunków udziału w postępowaniu i czy powinna zostać odrzucona przez
Zamawiającego z powodu jej zaoferowania niezgodnie z warunkami zamówienia.

Zebrany w sprawie materiał dowodowy doprowadził Izbę do przekonania, że nie
potwierdziły się zarzuty odwołania, które – według Izby – zostały zgłoszone przedwcześnie.

Kluczowe w tym względzie znaczenie mają ustalenia Izby w zakresie powyższego
protokołu postępowania z którego wynika, że w pkt 10, str.5 Zamawiający zastosował
procedurę, o której mowa w art.139 ust.1 ustawy Pzp.

Stosownie do cyt. wyżej przepisu prawa Zamawiający może najpierw dokonać
badania i oceny ofer
t, a następnie dokonać kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego
oferta została najwyżej oceniona, w zakresie braku podstaw wykluczenia oraz spełniania
warunków udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość została przewidziana w SWZ lub w
ogłoszeniu o zamówieniu.

Jednocześnie, Izba ustaliła, że rozdziale II SWZ Zamawiający określił Tryb udzielenia
zamówienia przyjmując, że zgodnie z art. 139 Ustawy, Zamawiający przewiduje najpierw
dokonanie badania i oceny ofert, a następnie dokonanie kwalifikacji podmiotowej
Wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona w zakresie braku podstaw
wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postepowaniu.

Dalej, Izba stwierdziła, że Zamawiający w rozdziale V pkt 1 ppkt 2 lit. a ustanowił
Warunki udziału w postępowaniu, gdzie przyjął, że udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki udziału w postępowaniu dotyczące
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika
to z odrębnych przepisów – wykażą, że posiadają zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki na uruchomienie i stosowanie urządzeń wytwarzających promieniowanie
jonizujące wynikające z ustawy z dnia 29.11.2000 r. Prawo atomowe (t.j. Dz.U. z 2018 r.,
poz. 792 z późn. zm.).

Natomiast w rozdziale VII pkt.2 zd.1 SWZ Z
amawiający postanowił, że przed
udzieleniem zamówienia wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do
złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia
oświadczeń lub dokumentów wymienionych w pkt 2.1 i 2.2 poniżej.

W spornym z
akresie Izba stwierdziła, że w rozdziale VII pkt.3 SWZ Zamawiający w
Wykazie oświadczeń lub dokumentów postanowił, że w celu potwierdzenia spełnienia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie uprawnień do prowadzenia określonej
działalności gospodarczej lub zawodowej zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki na uruchomienie i stosowanie urządzeń wytwarzających promieniowanie
jonizujące wynikające z ustawy z dnia 29.11.2000 r. Prawo atomowe (t.j. Dz.U. z 2018 r.,
poz. 792 z późn. zm.).

Ponadto Izba ustaliła, że w pkt 6.24 załącznika nr 1 do umowy Opis przedmiotu
zamówienia zawarte jest postanowienie, że dostępność części zamiennych przez minimum
10 lat od daty odbioru systemu przez Zamawiającego. Na etapie składania ofert należy
dostarczyć dokument wystawiony przez producenta urządzeń potwierdzający spełnienie
powyższych wymagań.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy, w oparciu o powyższe postanowienia SWZ
Izba stwierdziła, że w aktach sprawy brak jest dokumentu potwierdzającego
przeprowadzenie przez Zamawiającego czynności badania i oceny oferty Odwołującego oraz
innych
powyższych dokumentów przewidzianych na gruncie SWZ.

Wymaga również zauważenia, że w pkt 15 str. 6 powołanego wyżej protokołu
postępowania nie ma adnotacji o dokonanej ocenie ofert (pkt 2). Z protokołu tego wynika
jedynie, że została odrzucona oferta wykonawcy Neutech Warsaw Company Limited sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie.

Z powyższych względów można mieć wątpliwości czy w ogóle nastąpiło przez
Zamawiającego badanie i ocena oferty Przystępującego: Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp.
z o. o. z siedzibą w Warszawie.

Jeżeli zatem taka ocena tej oferty formalnie nie nastąpiła, a Zamawiający przewidział
ocenę wymaganych dokumentów w procedurze odwróconej, to zastosowanie przepisu
art.126 ust.1 pkt 2 lit.b ustawy Pzp, który stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, nie
jest prawnie dopuszczalne przed czynnością badania i oceny spełniania warunku
odnoszącego się do posiadania zezwolenia przez wykonawców Prezesa Państwowej
Agencji Atomist
yki na uruchomienie i stosowanie urządzeń wytwarzających promieniowanie
jonizujące.

Podobne wnioski będą dotyczyć oceny przez Zamawiającego sposobu realizacji
przedmiotu zamówienia w aspekcie składanego przez Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie zezwolenia, a także jego oceny odnoszącej się do wymagania
opisanego w pkt 6.24 załącznika nr 1 do umowy Opis przedmiotu zamówienia w zakresie
jego zgodn
ości z warunkami zamówienia.

Nie jest również zasadny zarzut odwołania skierowany przeciwko przeprowadzonej
przez Zamawiającego aukcji elektronicznej, skoro ten w ogóle nie dokonał badania i oceny
ofert
przed tą czynnością i nie jest wiadome czy druga ze złożonych ofert (oferta
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w
Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie) będzie podlegała odrzuceniu z
przyczyn podniesionych w odwołaniu (między innymi niespełnianie warunków udziału w
postępowaniu).

Z treści powołanych wyżej postanowień SWZ i protokołu postępowania należy zatem
wnioskować, że Zamawiający takie czynności badania i oceny spełniania warunków udziału
w przetargu dokona po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej.

Powyższe zapatrywanie Izby nie wyklucza zatem sytuacji, że Zamawiający dokonując
oceny i badania oferty
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie po
przeprowadzeniu aukcji elektronicznej, owe
zastrzeżenia Odwołującego do tej oferty i innych
dokumentów uwzględni i podzieli zaprezentowaną obecnie przez niego ocenę.

Przy czym motywacja Zamawiającego w tym zakresie takiej czy innej oceny spornej
oferty powinna być dostatecznie wyartykułowana i zakomunikowana uczestnikom
prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w taki sposób aby mogli
skorzystać we właściwym czasie ze środka ochrony prawnej.

Co istotne w tej sprawie, taki s
posób procedowania przez Zamawiającego, w
zasadzie dający mu możliwość oceny składanych dokumentów w ramach procedury
odwróconej, czyli po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej mógł zostać wywiedziony z
obowiązującej treści SWZ, która w żaden sposób nie została zakwestionowana przez
wykonawców, a zatem stała się dla nich wiążąca.

W związku z tym, że Zamawiający w dalszym toku postępowania podejmie czynności
badania i oceny oferty,
w tym spornych dokumentów zarzut naruszenia przez niego
dyspozycji przepisu art.226 ust.1 pkt 2 lit. b i art.226 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp należało uznać
na tym etapie za bezzasadny.

Podobnie, w związku z okolicznością braku oceny przez Zamawiającego czy sporna
oferta podlega odrzuceniu
, Izba doszła do wniosku, że nie można przesądzić ile i które oferty
podlegają odrzuceniu.

Jeżeli zatem nie zostało ustalone przez Zamawiającego, że jest tylko jedna oferta
niepodlegająca odrzuceniu, to nie może występować negatywna przesłanka do skorzystania
z przepisu art.227 ust.1 ustawy Pzp, który stanowi, że w przypadku postępowań o udzielenie
zamówienia prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego
lub negocjacji z ogłoszeniem, zamawiający może przewidzieć w ogłoszeniu o zamówieniu,
że wybór najkorzystniejszej oferty zostanie poprzedzony aukcją elektroniczną, jeżeli warunki
zamówienia, w szczególności opis przedmiotu zamówienia, są określone w dokumentach
zamówienia w sposób precyzyjny i świadczenia mogą być sklasyfikowane za pomocą metod
automatycznej oceny oraz złożono co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu.

Ostatecznie nie potwierdził się również zarzut naruszenia przez Zamawiającego
art.18 ust.1 i 3 ustawy Pzp, jako, że pismem z dnia 27 września 2022 r. oświadczył on, że
dokonuje odtajnienia całości złożonej przez konkurenta oferty.

Biorąc pod uwagę, że Odwołujący nie udowodnił okoliczności obowiązku wykonania
przez Zamawiającego powyższej czynności odtajnienia oferty Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp.
z o. o. z siedzibą w Warszawie w określonym terminie, a dokonana przez Zamawiającego
czynność w pełni odpowiada treści żądania odwołania w omawianym zakresie, należało
uznać go za nieuzasadniony, tym bardziej, że Zamawiający w istocie nie dokonał, co zostało
wyrażone na wstępie, czynności badania i oceny spornej oferty.

Reasumując, Izba uznała, że wszystkie złożone w tym postępowaniu przez strony i
uczestników dodatkowe dowody, z wyjątkiem dokumentacji przekazanej na nośniku
elektronicznym przez Zamawiającego, w tym SWZ i protokół postępowania, nie mają
znaczenia dla rozstrzygnięcia tej sprawy na tym etapie postępowania przetargowego i mogą
co najw
yżej posłużyć jako materiał pomocniczy dla Zamawiającego przy badaniu i ocenie
oferty Przystępującego: Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Dimark S.A. z siedzibą w Złotkowie i Anglosec sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie.

W tym
stanie rzeczy Izba na podstawie art. 553 ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej dalej
ustawą Pzp postanowiła oddalić odwołanie.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).

Przewodniczący:………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie