eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 2258/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-09-15
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 2258/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12
września 2022 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 sierpnia 2022 r. przez
wykonawcę K. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Usługi Transportowe K.
B. w Zaborecznie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Centrum Usług
Wspólnych z siedzibą w Kalinowicach

przy udziale wykonawcy I. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „E.i I.T” I. T.
w Zamościu zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego


orzeka:
1. umarza
postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu zaniechania wezwania
wykonawcy I. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „E.i I.T” I. T. w
Zamościu do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych wymaganych w celu
potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2.4
lit. a) SWZ,
dotyczącego dysponowania wskazanym wyposażeniem (autobusami);
2.
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu zaniechania wezwania wykonawcy I. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „E.i I.T” I. T. w Zamościu do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych wymaganych w celu potwierdzenia
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2.4 lit. b) SWZ,
dotyczącego posiadania wskazanego doświadczenia i nakazuje zamawiającemu
Centrum
Usług Wspólnych z siedzibą w Kalinowicach unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej w częściach 1-7 i 9-10 zamówienia oraz dokonanie ponownego
badania i oceny ofert, w tym wezwanie wykonawcy I. T.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą „E.i I.T” I. T. w Zamościu na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, o
których mowa w pkt IX.4.3 SWZ;

3.
oddala odwołanie w pozostałym zakresie;
4.
kosztami postępowania obciąża odwołującego i zamawiającego w częściach równych i:
4.1. zalicza na
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania poniesione
przez odwołującego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 451 zł 00 gr
(słownie: czterysta pięćdziesiąt jeden złotych zero groszy) stanowiącą koszty
p
ostępowania poniesione przez odwołującego z tytułu dojazdu na rozprawę;
4.2.
zasądza od zamawiającego Centrum Usług Wspólnych z siedzibą w Kalinowicach
na rzecz
odwołującego K. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Usługi Transportowe K. B. w Zaborecznie kwotę 5 776 zł 00 gr (słownie: pięć
tysięcy siedemset siedemdziesiąt sześć złotych zero groszy) stanowiącą należną
część kosztów postępowania poniesionych przez odwołującego z tytułu wpisu od
odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę.

Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: ……………………………….………


Sygn. akt: KIO 2258/22
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający Centrum Usług Wspólnych w Kalinowicach (dalej jako „Zamawiający”)
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na
usługi pn.: „Dowożenie uczniów w roku szkolnym 2022/2023 do szkół na terenie Gminy
Zamość (nr ref. CUW.2201.2.2022). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w
Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 26 lipca 2022 r. pod numerem 2022/BZP
00276900/01. Do ww.
postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują
przepisy ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022
r. poz. 1710,
dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza progów
unijnych, o
których mowa w art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 29 sierpnia 2022 r. wykonawca K. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą Usługi Transportowe K. B. w Zaborecznie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie w
zakresie
części 1-7 oraz 9-10 ww. postępowania:
1. od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
czynności polegającej na wyborze oferty
złożonej przez wykonawcę „E.i I.T” I. T. (dalej jako „Przystępujący”) jako
najkorzystniejszej, pomimo że oferta złożona przez ww. wykonawcę powinna zostać
odrzucona, co stanowi naruszenie art. 226 ust.1 pkt 1b, c ustawy Pzp;
2. od niezgodnego z przepisami ustawy Pzp
zaniechania czynności odrzucenia oferty
Przystępującego, pomimo iż wykonawca nie wykazał spełnienia warunku w zakresie
wiedzy i doświadczenia co stanowi naruszenie art. 226 ust.1 pkt 1b, c ustawy Pzp,
3. od niezgodnego z przepisami ustawy Pzp zaniechania wezwania
Przystępującego do
uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego w postaci dokumentu potwierdzającego
posiadanie wiedzy i doświadczenia potwierdzających spełnienie warunków na dzień
składania ofert oraz dokumentu potwierdzającego dysponowanie zasobami w postaci
taboru
– dowody rejestracyjne samochodów;
4. od niezgodnego z przepisami ustawy Pzp
zaniechania poprawienia omyłki rachunkowej
w zakresie zadania nr 9, co stanowi naruszenie art. 223 ust.2 pkt 2 ustawy Pzp,
5. od niezgodnego z przepisami ustawy Pzp
zaniechania czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej w p
ostepowaniu spośród ofert, które nie podlegają odrzuceniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej
w
postępowaniu, dokonania powtórnego badania i oceny ofert, poprawienia omyłek w
zadaniu 9, ewentualnie wezwanie
Przystępującego do złożenia wyjaśnień, wykluczenia
Przystępującego, a co za tym idzie odrzucenia jego oferty złożonej w postępowaniu, wyboru

oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu. Odwołujący wniósł także
o
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania według
norm przepisanych.
Uzasadniając zarzuty odwołania wskazano, iż wykonawca I. T. nie wykazał spełnienia
warunku w zakresie wiedzy i doświadczenia. Zamawiający wymagał wykazania najmniej 1
usługi dowozu o kwocie nie mniejszej niż 150 000 zł. Przystępujący przedłożył wykaz usług,
z którego wynika, iż wykonał 6 usług dla 3 różnych gmin, jednakże żadna nie opiewała na
kwotę co najmniej 150 000 zł. W Gminie Grabowiec wykonawca wykonał usługi na
podstawie 3 różnych umów, pomiędzy umowami były przerwy w okresie wakacyjnym, stąd
nie można sumować wartości tych umów. Były to 3 oddzielne usługi. Usługi nie były
wykonywane w czasie ciągłym, stąd są to trzy różne zadania. Wartość tych umów nie może
być sumowana, gdyż były to trzy różne usługi. Podobna sytuacja dotyczy referencji z gminy
Skierbieszów. Wykonawca dla gminy Skierbieszów wykonywał dwie usługi na podstawie
dwóch umów. Odwołujący zauważył, że Zamawiający prowadzi duże postępowanie w
zakresie obsługi rozległego terenu dowozu dzieci, stąd Zamawiający określił adekwatny do
zakresu obsługi warunek udziału w postępowaniu, aby wyeliminować przewoźników, którzy
nie mają odpowiedniego doświadczenia. Przystępujący wraz z wykazem usług przedłożył
referencje, które nie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
wiedzy i doświadczenia. Z treści referencji z Gminy Grabowiec wynika wprost, że usługi były
wykonywane na podstawie odrębnych trzech umów. Przystępujący nie wykazał spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. Zamawiający
zaniechał wykluczenia z udziału w podstępowaniu Przystępującego, względnie Zamawiający
winien wezwać wykonawcę do uzupełnienia wykazu usług, z którego wynikałoby, że wykonał
co najmniej 1
usługę o wartości 150 000 zł. W tym zakresie Zamawiający nie może
dokonywać innej interpretacji warunku i na tym etapie odstąpić od wymagania, które sam
określił.
Ponadto
w odwołaniu podniesiono, że Zamawiający zaniechał wezwania do
przedłożenia dokumentów, które wymagał w dokumentacji postępowania w odniesieniu do
Przystępującego. Zgodnie z informacją zawartą w załączniku nr 8 do SIWZ, Zamawiający
wymagał, aby „do wykazu należy dołączyć informację o podstawie dysponowania środkami
transportowymi (kserokopie dowodów rejestracyjnych)”. Następnie Przystępujący przedłożył
wykaz taboru, z którego wynika, iż jeden z samochodów jest zakupiony po terminie
składania ofert. Oznacza to, że na dzień składania ofert nie spełniał tego wymogu. Nadto
wykonawca sam oświadczył, iż nie posiada dowodów rejestracyjnych samochodów, które
Zamawiający wymagał do przedłożenia. Zamawiający w tym zakresie zaniechał wezwania
do uzupełnienia tego dokumentu. W ocenie Odwołującego jest to nierówne traktowanie

wykonawców. Skoro taki wymóg Zamawiający określił w dokumentacji, a po terminie
składania ofert w stosunku do jednego wykonawcy go nie stosuje jest to nierówne
traktowanie wykonawców.
Odwołujący wskazał także, że Przystępujący podał nieprawdziwe informacje w
zakresie dysponowania osobami
– kierowcami, którzy mieliby realizować zadanie. Podniósł,
że wykonawca wpisał, że dysponuje osobami na podstawie umowy. Zamawiający zaniechał
wezwania do uzupełnienia na podstawie jakiej umowy dysponuje czy są to umowy
cywilnoprawne czy umowa o pracę. Część ze wskazanych osób została wpisana bez zgody,
dla przykładu Pan W. T. jest wieloletnim pracownikiem K. B. i nie ma podpisanej żadnej
umowy z
Przystępującym. Zamawiający w tym zakresie powziął wiedzę i został o tym
poinformowany pismem z dnia 26 sierpnia 2022 r. Zamawiający powinien powziąć
wątpliwość o podstawie do dysponowania kierowcami, skoro wskazani u Przystępującego
kierowcy zatrudnieni są u Odwołującego i nie podpisywali żadnych umów i zobowiązań
względem
Przystępującego.
Zamawiający
pomimo
wątpliwości
o prawdziwości
dysponowania osobami nie wezwał wykonawcy do wyjaśnień w tym zakresie i dokonał
wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej.
Odwołujący podniósł też, że w zakresie zadania
9, Zamawiający zaniechał poprawienia omyłki rachunkowej i dokonał wyboru oferty, której
wartość netto i brutto są niezgodne. Nadto Zamawiający nie wezwał ww. wykonawcy do
złożenia wyjaśnień zgodnie z art. 223 ust.1 ustawy Pzp w zakresie braku wykazania
spełnienia warunku w zakresie posiadania wymaganej wiedzy i doświadczenia.
Zamawiający w dniu 9 września 2022 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł
o oddale
nie odwołania w całości. Zamawiający wskazał, iż nie wymagał wykazania najmniej
1
usługi dowozu w kwocie nie mniejszej niż 150 000,00 zł. Według Zamawiającego z treści
warunku wynika, że wykonawca powinien posiadać doświadczenie polegające na wykonaniu
usług dowożenia w okresie ostatnich 3 lat przez upływem terminu składania ofert, na kwotę
o
wartości nie mniejszej niż 150 000,00 zł i dla Zamawiającego nie ma tutaj znaczenia, czy
w
ykonawca realizował dowóz na podstawie kilku umów czy w kilku szkołach lub gminach
oraz, że pomiędzy umowami byty przerwy w okresie wakacyjnym. Zamawiający wskazał, iż
po zsumowaniu kwot wskazanych w
wykazie usług przez Przystępującego kwota wynosi 447
427,79 zł. W ocenie Zamawiającego Przystępujący wykazał spełnienie warunku w zakresie
wiedzy i doświadczenia, dlatego też nie było podstaw do ponownego wzywania go do
uzupełnienia wykazu usług, z którego wynikałoby, że wykonawca wykonał co najmniej
1
usługę o wartości 150 000,00 zł.
W odniesieniu do kwestii dysponowania osobami
Zamawiający podniósł, iż
Przystępujący złożył uzupełniony załącznik i tym samym wykazał, ze dysponuje osobami do
realizacji zamówienia. Zamawiający wskazał też, że przeprowadził rozmowę

z
Przystępującym, który przekazał informację, że wszystkie osoby ujęte w wykazie zostaną
zatrudnione w firmie
Przystępującego. Zamawiający nie widział podstawy do wezwania
Przystępującego ze względu na fakt, że jeden pracownik może pracować u kilku
pracodawców. Trudno odnieść się do zarzutu, ze część osób wskazana w załączniku nr 10
do SWZ została wpisana bez ich zgody, tylko te konkretne osoby mogą wypowiedzieć się w
tym zakresie. Oceniając załącznik nr 10 Zamawiający nie miał podstawy do podważania
informacji wykazanych w omawianym załączniku. Zamawiający wymagał złożenia
oświadczenia wykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę kierowców, dopiero w
terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o
udzieleniu zamówienia, o czym jest mowa w części
Il pkt 9 SWZ.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego omyłki w ofercie Przystępującego w
części 9 zamówienia, Zamawiający wskazał, iż zaistniała omyłka rachunkowa rzeczywiście
nie została zauważona przez Zamawiającego i z tego względu nie została poprawiona.
Omyłka ta jednak nie ma wpływu na cenę oferty, która została wybrana jako
najkorzystniejsza.
Cena za jeden bilet miesięczny cena netto 130,37 zł podatek VAT 8 %
cena brutto 140,00 zł W ofercie powinno być: Cena za jeden bilet miesięczny cena netto
130,37 zł podatek VAT 8 % cena brutto 140,80 zł. Cenę brutto za jeden bilet należało
przemnożyć przez liczbę uczniów w części 9 czyli 25 i przez 10 miesięcy roku szkolnego.
140,80 x 25 x 10 = 35 200,00 i taka cena została zaoferowana przez Przystępującego w
ofercie, została również ujęta do oceny ofert.
Przystępujący w dniu 9 września 2022 r. złożył pismo procesowe, w którym wniósł
o
oddalenie odwołania. Podniósł, iż usługi przewozu uczniów do szkół świadczy
nieprzerwanie z wyjątkiem wakacji od 3 lat dla szkół położonych w Gminie Grabowiec i
Gminie Skierb
ieszów (kwoty te są większe niż 150 000 zł ) oraz w roku ubiegłym w Szkole
Podstawowej w Sitańcu (kwota ok. 36 000zł ) W okresie wykonywania usługi nie wpłynęła
żadna skarga czy zażalenie. Ponadto Przystępujący zauważył, że w SWZ z 2021r w pkt VII
ppkt.4b jest identyczny
zapis dotyczący posiadania wiedzy i doświadczenia i nie było to
zakwestionowane przez Odwołującego. Wtedy Przystępujący uzyskał zamówienia na usługę
przewozu uczniów w Szkole w Sitańcu a Odwołujący wygrał przetarg na pozostałe 9 szkół.
Przy
stępujący wskazał też, że sposób dokumentowania zatrudnienia osób ma nastąpić w
terminie 7 dni od daty zawarcia umowy z Zamawiającym. Zaznaczył, że ze wszystkimi
osobami ujętymi w wykazie osób skierowanych do realizacji zostały przeprowadzone
rozmowy telef
oniczne jak i osobiste co do zatrudnienia i wszyscy wyrazili gotowość podjęcia
pracy u nowego pracodawcy. W
zakresie części nr 9 Przystępujący wyjaśnił, iż nastąpiła
oczywista omyłka rachunkowa z której wynika ,że wpisano kwotę brutto za jeden bilet
miesięczny 140,00 zł a winno być 140.80 zł (różnica 0,80 zł co daje w całym okresie 10

miesięcy kwotę 200 zł). Całość wykonania usługi wyniosła 35 200 zł, natomiast kwota za
wykonanie usługi przez Odwołującego wynosi 54 825 zł.
Po przeprowadzeniu rozprawy
z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

Izba
stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego przez wykonawcę I. T. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą „E.i I.T” I. T. w Zamościu.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania w całości na podstawie art. 528 ustawy Pzp.
Odwołujący na rozprawie wycofał zarzut dotyczący zaniechania wezwania
Przystępującego do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych wymaganych w celu
potwierdzenia
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2.4 lit.
a)
SWZ, dotyczącego dysponowania wskazanym wyposażeniem (autobusami), zarówno
w
aspekcie odnoszącym się do zakupienia pojazdów po upływie terminu składania ofert, jak
i
niezłożenia wymaganych dowodów rejestracyjnych pojazdów. Zgodnie z art. 520 ust. 1
ustawy Pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy, zaś zgodnie
z ust. 2 tego przepisu cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. Cofnięcie odwołania może mieć miejsce
zarówno w całości, jak i w części, w zależności od decyzji Odwołującego, który jest
dysponentem wniesionego środka ochrony prawnej. W tym stanie rzeczy postępowanie
odwoławcze w zakresie wycofanego zarzutu zostało umorzone na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy Pzp, co
znalazło odzwierciedlenie w pkt 1 sentencji orzeczenia.
Następnie Izba stwierdziła iż Odwołujący, którego oferta mogłaby zostać wybrana jako
najkorzystniej
sza w przypadku potwierdzenia się zarzutów odwołania i nakazania
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zaskarżonych
częściach zamówienia oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert, wykazał, iż
posiada interes w uzys
kaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez Zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki
dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o dokumentację postępowania o
udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności SWZ, ofertę
Przystępującego, podmiotowe środki dowodowe złożone przez Przystępującego,
zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej.
Izba dopuściła i przeprowadziła również
dowody z
dokumentów złożonych przez Odwołującego na rozprawie w postaci umów o

prac
ę zawartych z p. T. W. na okoliczność zatrudnienia ww. osoby u Odwołującego. Izba
ponadto dopuściła i przeprowadziła na rozprawie dowód z zeznań świadka T. W. na
okoliczność prowadzenia rozmów z Przystępującym na temat zatrudnienia jako kierowcy na
potrzeby realizacji przedmiotowego zamówienia. Ww. dowody Izba uznała za wiarygodne.
Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi dowożenia uczniów uczęszczających
do szkół na terenie Gminy Zamość w roku szkolnym 2022/2023. Zamawiający podzielił
zamówienie na 10 części: Część nr 1 - dowóz (dojazd i powrót) 122 uczniów do Szkoły
Podstawowej w Żdanowie, Część nr 2- dowóz (dojazd i powrót) 48 uczniów do Szkoły
Podstawowej w Sitańcu, Część nr 3- dowóz (dojazd i powrót) 79 uczniów do Szkoły
Podstawowej w Wysokiem,
Część nr 4- dowóz (dojazd i powrót) 82 uczniów do Szkoły
Podstawowej w Płoskiem, Część nr 5- dowóz (dojazd i powrót) 75 uczniów do Zespołu
Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Kalinowicach, Część nr 6- dowóz (dojazd i powrót) 38
uczniów do Szkoły Podstawowej w Mokrem, Część nr 7- dowóz (dojazd i powrót) 28
uczniów do Szkoły Podstawowej w Borowinie Sitanieckiej, Część nr 8 - dowóz (dojazd i
powrót) 41 uczniów do Szkoły Podstawowej w Zawadzie, Część nr 9 - dowóz (dojazd i
powrót) 25 uczniów do Szkoły Podstawowej w Wólce Wieprzeckiej, Część nr 10 - dowóz
(dojazd i powrót) 31 uczniów do Szkoły Podstawowej w Białowoli, do Szkoły Podstawowej
w
Lipsku, do Szkoły Podstawowej w Pniówku.
W pkt II.8
SWZ Zamawiający wskazał, iż wymaga zatrudnienia przez wykonawcę na
podstawie stosunku pracy osób wykonujących czynności kierowania autobusem. W pkt II.9
SWZ wskazano, iż Zamawiający wymaga przekazania w terminie 7 dni od dnia zawarcia
umowy oświadczenia wykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób
wykonujących czynności, o których mowa w pkt 8.
W pkt VII.2.4) SWZ Zamawiający wskazał, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać
się wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej.
Zamawiający wskazał, że wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że:
a)
dysponuje następującym wyposażeniem w celu wykonania zamówienia publicznego:
minimum 1 autobus na każdą trasę, odpowiadających przedmiotowi zamówienia
(wszyscy pasażerowie muszą mieć zapewnione miejsca – zgodnie z liczbą pasażerów),
zgodnie z
§22 ust.1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002
roku w
sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia (j.t. Dz. U. z 2019 roku, poz. 2560 ze zm.) – Załącznik nr 8,
b)
posiada doświadczenie polegające na wykonaniu w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w
tym okresie: co najmniej jednej usługi (w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych

uwzględniane są również nadal wykonywane), o wartości nie mniejszej niż 150 000 zł
brutto (słownie: sto pięćdziesiąt złotych 00/100) polegającej na dowozie uczniów do
szkół – Załącznik nr 7,
c)
dysponuje osobami skierowanymi do realizacji zamówienia publicznego – Załącznik nr
10.
W pkt IX.4 SWZ jako podmiotowe
środki dowodowe wymagane od wykonawców
wskazano m.in.: pkt 3) wykaz usług wykonanych w okresie ostatnich 3 lat liczonych wstecz
od dnia upływu terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, wraz z podaniem ic
h wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na
rzecz których usługi zostały wykonane, oraz załączenie dowodów określających czy usługi
zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi były
wykonywane, a w przypadku gdy Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów –
oświadczenie Wykonawcy – wg wzoru - załącznik nr 7 do SWZ; 6) wykaz wyposażenia
zakładu dostępnego wykonawcy w celu wykonania zamówienia publicznego wraz z
informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami – załącznik nr 8 do SWZ; 7) wykaz
osób skierowanych do realizacji zamówienia – Załącznik nr 10. We wzorze załącznika nr 8
do SWZ
wskazano, iż do wykazu należy dołączyć informację o podstawie dysponowania
środkami transportowymi (kserokopie dowodów rejestracyjnych). W załączniku nr 10 do
SWZ należało podać m.in. informacje o podstawie dysponowania wskazanymi w wykazie
osobami.

W postępowaniu oferty złożył m.in. Odwołujący i Przystępujący. Przystępujący w
ofercie na część 9 wskazał cenę netto 130,37 zł, VAT 8% - 10,43 zł, cenę brutto 140,00 zł.
Łączna cena brutto 35 200 zł.
Zamawiający w dniu 16 sierpnia 2022 r., zgodnie z pkt IX.3 SWZ, wezwał
Przystępującego, którego oferta została oceniona najwyżej w częściach 1-7 i 9-10
zamówienia, do złożenia podmiotowych środków dowodowych wskazanych w SWZ. Izba
ustaliła, iż w wezwaniu wskazano nieprawidłową podstawę prawną – art. 128 ust. 1 ustawy
Pzp zamiast art. 274 ust. 1 ustawy Pzp.
W odpowiedzi na wezwanie Przystępujący złożył m.in. wykaz usług, w którym wskazał
następujące usługi:
1.
ZS w Grabowcu, wartość 49 561,20 zł, okres realizacji: od 24.01.2020 r. do 26.06.2020
r.;
2.
ZS w Grabowcu, wartość 94 556,59 zł, okres realizacji: od 01.09.2020 r. do 25.06.2020
r.;
3.
Szkoła Podstawowa w Skierbiszowie, wartość 68 670,00 zł, okres realizacji: od

01.09.2020 r. do 25.06.2020 r.;
4.
Szkoła Podstawowa w Skierbiszowie, wartość 98 440,00 zł, okres realizacji: od
01.09.2021 r. do 24.06.2022 r.;
5.
ZS w Grabowcu, wartość 99 000,00 zł, okres realizacji: od 01.09.2021 r. do 24.06.2022
r.;
6.
Szkoła Podstawowa w Sitańcu, wartość 37 200,00 zł, okres realizacji: od 01.09.2021 r.
do 24.06.2022 r.
Przystępujący złożył ponadto referencje wystawione przez Zespół Szkół w Grabowcu,
w
których wskazano, iż Przystępujący wykonywał zamówienie w roku szkolnym 2019/2020,
2020/21 i 2021/22 na podsta
wie odrębnych umów oraz potwierdzono należyte wykonanie
tych umów. Załączył też referencje wystawione przez Gminę Skarbieszów potwierdzające
należytą realizację usługi dowozu dzieci i młodzieży szkolnej od 1.09.2021 r. do 24.06.2022
r. o wartości brutto 104 566,13 zł oraz opinię Szkoły Podstawowej w Sitańcu potwierdzającą
należyte wykonanie usługi na rzecz tej instytucji w roku szkolnym 2021/2022.
Przystępujący złożył także wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia, w
którym wskazał w kolumnie dotyczącej informacji o podstawie dysponowania osobami dla
każdej osoby: „umowa” (w tym m.in. w odniesieniu do p. T. W. w części 1 zamówienia).
Zamawiający w dniu 22 sierpnia 2022 r. zawiadomił wykonawców o wyborze oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej w częściach 1-7 oraz 9 zamówienia. W części 8
dokonano wyboru oferty Odwołującego.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie podlega uwzględnieniu w części.
Izba
za zasadne uznała twierdzenia Odwołującego, iż Zamawiający dokonał wyboru
oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej w częściach 1-7 i 9-10 zamówienia w sytuacji,
gdy
Przystępujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa
w pkt VII.2.4 lit. b) SWZ. Tym samym zarzut zaniechania wezwania Prz
ystępującego do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych wymaganych celem potwierdzenia ww.
warunku udziału w postępowaniu podlegał uwzględnieniu.
Zamawiający w pkt VII.2.4 lit. b) SWZ wskazał, iż wykonawca spełni warunek udziału
w
postępowaniu, jeżeli wykaże, że posiada doświadczenie polegające na wykonaniu w
okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie: co najmniej jednej usługi (w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych uwzględniane są również nadal wykonywane), o wartości nie

mniejszej niż 150 000 zł brutto polegającej na dowozie uczniów do szkół. W ocenie Izby
treść ww. warunku udziału w postępowaniu była jednoznaczna i wskazywała na konieczność
legitymowania się minimum jedną usługą polegającą na dowozie uczniów do szkół o
wartości 150 000 zł brutto. Wbrew stanowisku Zamawiającego w treści kwestionowanego
warunku nie dopuszczono
możliwości posłużenia się kilkoma usługami o mniejszej wartości,
których łączna wartość wynosiłaby min. 150 000 zł brutto. Interpretacja prezentowana przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz w postępowaniu
odwoławczym jest sprzeczna z literalnym brzmieniem SWZ. Całkowicie nieuzasadnione jest
także twierdzenie Zamawiającego, że jedną usługą o wartości 150 000 zł brutto miał
legitymować się tylko ten wykonawca, którego okres prowadzenia działalności jest krótszy
niż 3 lata, zaś wykonawca prowadzący działalność dłużej mógł posłużyć się kilkoma
usługami o łącznej wartości 150 000 zł brutto. Powyższe nie tylko nie wynika z treści
warunku udziału w postępowaniu, ale także prowadziłoby do nierównego traktowania
wykonawców w zależności od okresu prowadzenia przez nich działalności. Ustawodawca w
takim przypadku sytuacji wykonawców nie różnicuje (por. § 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia
Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych
środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, Dz. U. z 2020 r. poz. 2415).
Podkreślić należy, że ustalona w postępowaniu treść SWZ wiąże zarówno
wykonawców, jak i Zamawiającego, który nie może na etapie badania i oceny ofert
odstępować od przyjętych w dokumentach zamówienia wymagań, ponieważ godziłoby to w
zasadę równego traktowania wykonawców i zasadę przejrzystości. Jeżeli Zamawiający
uznawał za wystarczające posłużenie się doświadczeniem w realizacji kilku usług dowozu
uczniów, których łączna wartość wyniosłaby 150 000 zł brutto, to powinien inaczej
sformułować warunek udziału w postępowaniu, wskazując precyzyjnie, że wymagana
wartość 150 000 zł brutto może zostać osiągnięta przez sumowanie wartości kilku usług.
Zamawiający powyższego nie uczynił, a ustalona przez niego treść warunku udziału w
postępowaniu nie była kwestionowana przez wykonawców w drodze środków ochrony
prawnej. Zamawiający zobowiązany jest zatem w postępowaniu o udzielenie zamówienia
respektować taką treść warunku udziału w postępowaniu, jaka wynika z jego literalnej
wykładni, a nie z intencji Zamawiającego, których nie wyartykułował. Jest to tym bardziej
istotne, że w przedmiotowym przypadku odmienne sformułowanie warunku udziału
w
postępowaniu (tj. w sposób, jaki obecnie prezentuje Zamawiający) niewątpliwie mogłoby
się przełożyć na krąg wykonawców potencjalnie zainteresowanych ubieganiem się
o
zamówienie, warunek udziału w postępowaniu został bowiem ostatecznie określony w
SWZ
na wyższym poziomie zdolności niż stara się to teraz wywodzić Zamawiający.

D
oświadczenie wykonawcy, który zrealizował usługę przewozu osób o wartości 150 000 zł
brutto nie jest
takie samo jak doświadczenie wykonawcy, który zrealizował usługi o wartości
niższej (o mniejszym zakresie przedmiotowym). Z perspektywy zaś wartości niniejszego
zamówienia (określonej na 782 052,65 zł) i możliwości realizacji przez jednego wykonawcę
wszystkich 10 części, nie sposób uznać tak ustalonego warunku za wygórowany.
Izba stwierdziła, iż z treści wykazu usług złożonego przez Przystępującego wprost
wynika, że żadna z usług tam wskazanych nie miała wartości 150 000 zł brutto. Usługi te
stanowiły odrębne zamówienia, realizowane na podstawie odrębnych umów. Tym samym
złożony przez Przystępującego wykaz usług nie potwierdza spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2.4 lit. b) SWZ, ponieważ nie zawiera co najmniej
jednej
usługi dowozu uczniów do szkół o wartości 150 000 zł brutto. Bez znaczenia dla tej
oceny
pozostaje argumentacja Przystępującego, iż w poprzednim postępowaniu na dowóz
uczniów w roku szkolnym 2021/2022 prowadzonym przez Zamawiającego, Odwołujący nie
kwesti
onował przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu, który miał tożsame
brzmienie.
Izba weryfikuje zgodność czynności podejmowanych przez Zamawiającego
z
ustawą Pzp w konkretnym postepowaniu o udzielenie zamówienia, z uwzględnieniem
dokumentów tego konkretnego zamówienia, a nie przez pryzmat innych prowadzonych przez
Zamawiającego postępowań. Prawidłowość czynności Zamawiającego dokonanych w innych
postępowaniach o udzielenie zamówienia nie podlega ocenie Izby w tym postępowaniu
odwoławczym i w żaden sposób nie rzutuje na rozstrzygnięcie.
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdziła, iż Przystępujący nie wykazał spełnienia
warunku udziału w postępowaniu z pkt VII.2.4 lit. b) SWZ. Natomiast wskazane w odwołaniu
żądanie odrzucenia oferty Przystępującego z tego powodu uznać należy za przedwczesne.
Zgodnie z
art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, który znajduje zastosowanie w postępowaniach
prowadzonych w
trybie podstawowym (por. art. 266 ustawy Pzp), jeżeli wykonawca nie złożył
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych
dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub
zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia
lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału
w
postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie,
uzupełnienie lub poprawienie lub 2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
W
przypadku złożenia podmiotowych środków dowodowych, które nie wykazują spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, Zamawiający na gruncie ww. przepisu ma obowiązek
wezwać wykonawcę do ich uzupełnienia jednokrotnie. Dopiero zaniechanie złożenia
w odpowiedzi na takie wezwanie
podmiotowych środków dowodowych, które będą
potwierdzać spełnienie warunku udziału w postępowaniu, skutkować będzie odrzuceniem

oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub c) ustawy Pzp.
W rozpoznawanym przypadku Przystępujący nie był wzywany przez Zamawiającego
na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych wykazujących spełnienie warunku udziału w postępowaniu wskazanego w pkt
VII.2.4 lit. b) SWZ.
Zamawiający co prawda w dniu 16 sierpnia 2022 r. wezwał
Przystępującego do złożenia podmiotowych środków dowodowych wskazanych w SWZ
powołując się na art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, niemniej podana w wezwaniu podstawa prawna
była nieprawidłowa - w rzeczywistości było to wezwanie, o którym mowa w art. 274 ust. 1
ustawy Pzp, przewidziane w pkt IX.3 SWZ, a nie wezwanie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została
najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia
wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia w ogłoszeniu
o
zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych
środków dowodowych. Przystępujący w odpowiedzi na to wezwanie składał zatem
podmiotowe środki dowodowe po raz pierwszy, a stwierdzone w nich nieprawidłowości mogą
podlegać na obecnym etapie uzupełnieniu.
W tym stanie rzeczy Izba nakazała Zamawiającemu wezwać Przystępującego na
podstawie a
rt. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych
wskazanych w pkt IX.4.3) SWZ, tj. wykazu usług wykonanych w okresie ostatnich 3 lat
liczonych wstecz od dnia upływu terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane, oraz załączenie
dowodów określających czy usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy
czym dowodami, o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez
podmiot, na rzecz którego usługi były wykonywane, a w przypadku gdy wykonawca nie jest
w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy. Uzupełnione podmiotowe
środki dowodowe powinny potwierdzać spełnienie warunku udziału w postępowaniu, o
którym mowa w pkt VII.2.4 lit. b) SWZ, tj. fakt posiadania doświadczenia w wykonaniu (lub
wykonywaniu) co
najmniej jednej usługi o wartości nie mniejszej niż 150 000 zł brutto.
W pozostałym zakresie Izba oddaliła odwołanie.
Za niezasadne Izba uznała stanowisko Odwołującego podważające dysponowanie
przez Przystępującego kierowcami, którzy mieliby realizować zamówienie. Po pierwsze
Odwołujący – poza osobą pana T. W. – nie sprecyzował ani w odwołaniu, ani na rozprawie,
których kierowców wskazanych przez Przystępującego w wykazie osób, dotyczy zarzut
odwołania, wobec czego brak jest możliwości dokonania w tym zakresie jakiejkolwiek oceny.
Twierdzenia Odwołującego nie zostały ani skonkretyzowane, ani wykazane. Po drugie,

zgromadzony w
sprawie materiał dowodowy nie potwierdza tezy Odwołującego, jakoby
Przystępujący miał wpisać w wykazie osób skierowanych do realizacji zamówienia pana T.
W. (p
racownika Odwołującego) bez jego zgody. Z zeznań ww. osoby, przesłuchanej w
charakterze świadka, wprost wynika, że pan W. wyraził zgodę na wpisanie jego imienia i
nazwiska przez Przystępującego w wykazie osób oraz potwierdził, że jeśli Przystępujący
zawrze
umowę w sprawie zamówienia publicznego z Zamawiającym, to będzie pracował dla
Przystępującego, ponieważ priorytetem jest dla niego zatrudnienie. Izba uznała zeznania
świadka za wiarygodne. Potwierdzały one stanowisko Przystępującego, że świadek wyraził
gotowość do podjęcia u niego pracy. Tym samym stwierdzić należy, że Przystępujący podał
w wykazie osób informacje odpowiadające rzeczywistemu stanowi rzeczy, wynikające z
uzgodnień dokonanych z panem W., a nie informacje nieprawdziwe.
Sam fakt wpisania w w
ykazie osób jako podstawy dysponowania ww. osobą przez
Przystępującego słowa „umowa” nie stanowi okoliczności uzasadniającej wezwanie
Przystępującego do wyjaśnień w tym zakresie. W ramach przeprowadzonej przez
Przystępującego z T. W. rozmowy doszło do zawarcia pomiędzy nimi ustnego porozumienia,
w którym Przystępujący i pan W. uzgodnili, że w przypadku udzielenia zamówienia
Przystępującemu pan W. zostanie zatrudniony u Przystępującego na stanowisku kierowcy
na umowę o pracę. Obowiązek udokumentowania zatrudnienia kierowców na umowę o
pracę przez wykonawcę będzie aktualizował się zaś dopiero w terminie 7 dni od zawarciu
umowy w sprawie zamówienia publicznego i Przystępujący nie musi dysponować na ten
moment taką umową. Izba stwierdziła także, iż podnoszona przez Odwołującego
o
koliczność, że pan W. obecnie zatrudniony jest u Odwołującego, nie stanowi trwałej
przeszkody do zatrudnienia tej osoby
przez Przystępującego na potrzeby realizacji
zamówienia w oparciu o umowę o pracę. Stosunek pracy wiążący pana W. z Odwołującym
może zostać rozwiązany w każdym czasie za porozumieniem stron. Fluktuacja pracowników
jest normalnym zjawiskiem rynkowym, a tym bardziej może być ona dostrzegalna na
lokalnym rynku przewozowym o
ograniczonej liczbie dostępnych usług. Izba miała ponadto
na uwadze, iż Odwołujący złożył jako dowód dwie umowy o pracę zawarte z panem W. na
czas określony, których okres obowiązywania zakończył się. Szczegółowe warunki
obecnego
zatrudnienia nie są zatem możliwe do zweryfikowania przez Izbę.
Mając to na uwadze, Izba uznała, że zgromadzony w sprawie materiał dowodowy nie
daje podstaw do podważenia rzetelności informacji wskazanych przez Przystępującego
w
wykazie osób, skoro okoliczność dokonania przez Przystępującego uzgodnień w zakresie
zatrudnienia pana W.
, została potwierdzona zeznaniami pana W., przesłuchiwanego na
wniosek Odwołującego. Tym samym nie sposób uznać, aby Zamawiający poprzez
zaniechanie wezwania
Przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie dysponowania

wymaganym potencjałem kadrowym miał naruszyć przepisy ustawy Pzp. Okoliczności takiej
Odwołujący nie wykazał.
Izba
nie uwzględniła również zarzutu naruszenia art. 223 ust.2 pkt 2 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie poprawienia omyłki rachunkowej w ofercie Przystępującego w zakresie
zadania nr 9. Zgodnie z ww. przepisem
Zamawiający poprawia w ofercie oczywiste omyłki
rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek. W
przedmiotowej sprawie okoliczność, że w ofercie Przystępującego znalazła się oczywista
omyłka rachunkowa była bezsporna. Przystępujący pomylił się wskazując jako cenę brutto 1
biletu w części 9 zamówienia kwotę 140,00 zł zamiast 140,80 zł. Po zsumowaniu wskazanej
ceny netto (130,37 zł) oraz kwoty podatku VAT (10,43 zł), cena brutto winna wynosić 140,80
zł. Okoliczność, że taką właśnie cenę brutto Przystępujący uwzględnił kalkulując cenę oferty
potwierdza wskazana cena brutto za realizację zamówienia - 35 200 zł, stanowiąca iloczyn
25 szt. biletów x 10 miesięcy x cena brutto biletu (140,80zł). Mamy zatem do czynienia z
oczywistą omyłką rachunkową, którą co do zasady, w świetle ww. przepisu, Zamawiający ma
obowiązek poprawić. Niemniej zaniechanie Zamawiającego w tym zakresie pozostaje bez
jakiegokolwiek wpływu na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Zamawiający
dokonując oceny ofert w kryterium cenowym wziął pod uwagę łączną cenę brutto 35 200 zł
za realizację zamówienia w części 9, która została w ofercie Przystępującego określona w
sposób prawidłowy, co nie było kwestionowane. Zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
I
zba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W przedmiotowym
przypadku wpływu takiego nie stwierdzono, wobec czego zarzut naruszenia art. 223 ust.2 pkt
2 ustawy Pzp nie m
ógł podlegać uwzględnieniu.
Biorąc pod uwagę wszystko powyższe Izba stwierdziła, że odwołanie podlega
uwzględnieniu w części i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz
§ 7 ust. 2 pkt 1, § 7 ust. 3 oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. a)
i b)
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Izba zasądziła od
Z
amawiającego na rzecz Odwołującego kwotę w łącznej wysokości 5 776 zł 00 gr
stanowiącą połowę kosztów postępowania poniesionych przez Odwołującego z tytułu wpisu
od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu na rozprawę. Kwotę tę
ustalono o
bliczając proporcję liczby zarzutów przedstawionych w odwołaniu, które Izba

uwzględniła, do liczby zarzutów, których Izba nie uwzględniła oraz biorąc pod uwagę
znaczenie poszczególnych zarzutów dla wyniku postępowania o udzielenie zamówienia.


Przewodnic
zący: ……………………………….




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie