eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 1091/22
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-05-11
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 1091/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Dorota Poprawa, Małgorzata Rakowska, Michał Pawłowski Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w Warszawie w dniu
11 maja 2022 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
21 kwietnia
2022 r. przez wykonawcę Asseco Poland S.A., ul. Olechowa 14,
35-
322 Rzeszów (adres do korespondencji: Asseco Poland S.A., ul. Branickiego 13,
02-972 Warszawa)

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa

przy udziale:
1.
wykonawcy DXC Technology Polska
Sp.
z
o.o.,
ul.
Szturmowa
2A,
02-678
Warszawa

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
2.
wykonawcy Comarch Polska S.A., al.
Jana Pawła II 39A, 02-844 Kraków
zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,

postanawia:

1.
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu 2, 2A i 3, tj.:
a)
zarzutu dotyczącego zmiany nr 3, pkt 3 dotyczącej umowy pkt 8.13, 8.14, 8.15
(zarzut 2);
b) zarzutu ewentualnego
dotyczącego zmiany nr 3, pkt 3 dotyczącej umowy pkt
8.13, 8.14, 8.15 (zarzut 2A);
c)
zarzutu dotyczącego Ogłoszenia – pkt II.2.5) „Kryteria udzielenia zamówienia”
oraz SWZ
– Rozdziała XI. „Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu
oceny ofert (zarzut 3);

2. Odrzuca zarzut 1
dotyczący zmiany I pkt 5 dotyczącej załącznika 4A do umowy –
punktu 5.3.1. (zarzut 1).
3.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Asseco Poland S.A.,
ul. Olechowa 14, 35-
322 Rzeszów (adres do korespondencji: Asseco Poland
S.A., ul. Branickiego 13, 02-972 Warszawa)
i:
a.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Asseco Poland S.A., ul. Olechowa 14, 35-
322 Rzeszów (adres do
korespondencji:
Asseco
Poland
S.A.,
ul.
Branickiego
13,
02-972 Warszawa)

tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:
…………………….....

………………………..

.
………………………..


Sygn. akt KIO 1091/22
Uzasadnienie


Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana
dalej „Zamawiającym”,
działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na „Zakup usługi utrzymania i rozwoju
aplikacjiZSZiK, IACS plus, GIS, SIZ, PZSiP plus, PA, eWniosekplus, eWoP oraz IRZplus".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 30 listopada 2021 r., nr 2021/S 232
– 611459.

W dniu 21 kwietnia 2022 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Asseco S.A. z
siedzibą w Rzeszowie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie od niezgodnej z
przepisami ustawy
czynności Zamawiającego polegającej na sformułowaniu modyfikacji
treści warunków zamówienia w dokumentach zamówienia, w tym Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zwanej dalej „SWZ”, oraz załącznikach z naruszeniem przepisów prawa.
Postanowienia SWZ objęte odwołaniem Odwołujący wskazał szczegółowo w uzasadnieniu
odwołania. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
a. art. 99 ust. 1 ustawy Pzp
oraz w związku art. 16 ustawy Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia, w tym obowiązków wykonawcy w sposób niejednoznaczny,
niewystarczający, niepełny, niejasny, który uniemożliwia przygotowanie oferty, co
stanowi prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad Prawa zamówień
publicznych, tj. z naruszeniem zasady zachowania uczciwej konkurencji, zasady
równego traktowania wykonawców, zasady proporcjonalności oraz zasady
przejrzystości,
b. art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. art. 431 ustawy Pzp
oraz w związku art. 16
ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia, w tym obowiązków
wykonawcy w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez poszanowania zasady
współdziałania zamawiającego i wykonawcy, w celu należytej realizacji umowy, co
stanowi prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad Prawa zamówień
publicznych, tj. z naruszeniem zasady zachowania uczciwej konkurencji, zasady
równego traktowania wykonawców, zasady proporcjonalności oraz zasady
przejrzystości,
c. art. 436 pkt 2 ustawy Pzp
w związku z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp oraz w związku art.
16 ustawy Pzp
poprzez niedookreślenie warunków zapłaty wynagrodzenia, co

stanowi prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad Prawa zamówień
publicznych, tj. z naruszeniem zasady zachowania uczciwej konkurencji, zasady
równego traktowania wykonawców, zasady proporcjonalności oraz zasady
przejrzystości,
d. art. 439 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 436 pkt 2 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 431
ustawy Pzp
oraz w związku art. 16 ustawy Pzp poprzez sformułowanie postanowień
umowy z naruszeniem ustawowych zasad określających relacje między stronami, co
stanowi prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad Prawa zamówień
publicznych, tj. z naruszeniem zasady zachowania uczciwej konkurencji, zasady
równego traktowania wykonawców, zasady proporcjonalności oraz zasady
przejrzystości,
e. art. 240 ust. 2 ustawy Pzp i art. 239 ust. 2 Pzp
w związku art. 16 ustawy Pzp poprzez
określenie kryteriów oceny ofert w taki sposób, iż oferta najkorzystniejsza może nie
przedstawiać najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny oraz z naruszeniem
zasady proporcjonalności i zachowania uczciwej konkurencji.
Odwołujący podniósł także, że szczegółowe przypisanie naruszenia przepisów prawa
zostało dokonane w uzasadnieniu odwołania, osobno w każdym zarzucie.
Odwołujący wniósł o:
1)
uwzględnienie odwołania;
2) dokonanie
modyfikacji Ogłoszenia i Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie
wskazanym w niniejszym odwołaniu – w sposób szczegółowy opisany w
uzasadnieniu w odniesieniu do każdego zarzutu;
3)
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym kosztami
zastępstwa procesowego przed Izbą.
Odwołujący podniósł w uzasadnieniu odwołania, że zarzuty dotyczą następujących
zmian SWZ:
1. z
arzut 1 dotyczący zmiany I pkt 5 dotyczącej załącznika 4A do umowy –punktu 5.3.1;
2. zarzut 2
dotyczący zmiany nr 3, pkt 3 dotyczącej umowy pkt 8.13, 8.14, 8.15;
3. zarzut 2A
– zarzut ewentualny dotyczący zmiany nr 3, pkt 3 dotyczącej umowy pkt
8.13, 8.14, 8.15;
4. zarzut 3
dotyczący Ogłoszenia – pkt II.2.5) „Kryteria udzielenia zamówienia” oraz
SWZ
– Rozdziała XI. „Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy
wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert (zarzut 3).
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym SWZ, modyfikacje SWZ oraz udzielone wyjaśnienia do
SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz


Przystępującego złożone podczas posiedzenia niejawnego, skład orzekający Izby
ustalił i zważył, co następuje:

Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawców: DXC Technology Polska Sp.
z o.o. i Comarch Polska S.A.
do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
Zamawiającego.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020
r. poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopią dokumentacji, o której mowa w § 7
ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
Izb
y w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska oraz oświadczenia Stron oraz Przystępujących
wyrażone w pismach oraz złożone ustnie przez Strony oraz Przystępującego do protokołu
posiedzenia.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący w dniu 11 maja 2022 r. cofnął na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron
zarzut 2, 2A i 3, tj.:
1)
zarzut dotyczący zmiany nr 3, pkt 3 dotyczącej umowy pkt 8.13, 8.14, 8.15 (zarzut 2);
2) zarzut ewentualny
dotyczący zmiany nr 3, pkt 3 dotyczącej umowy pkt 8.13, 8.14,
8.15 (zarzut 2A);
3)
zarzut dotyczący Ogłoszenia – pkt II.2.5) „Kryteria udzielenia zamówienia” oraz SWZ
– Rozdziała XI. „Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy
wyborze oferty, wraz z podaniem wag t
ych kryteriów i sposobu oceny ofert (zarzut 3).
Wobec powyższego odwołanie w tym zakresie zostało umorzone.

Izba odrzuciła zarzut 1 dotyczący zmiany I pkt 5 dotyczącej załącznika 4A do umowy
–punktu 5.3.1. Zarzut ten dotyczy bowiem czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie z
treścią wyroku Izby (wyrok z dnia 4 lutego 2022 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 3579/21, KIO
3587/21 i KIO 3589/21)
. Zamawiający, dokonując modyfikacji treści SWZ, dokonał w istocie
wydłużenia terminu przewidzianego w treści SWZ obowiązującej uprzednio i będącej
przedmiotem oceny Izby we wskazanym wyżej postępowaniu. Argumenty podnoszone przez
Odwołującego są natomiast polemiką z treścią sentencji wyroku Izby oraz jego uzasadnienia
we wskazanej wyżej sprawie i zmierzają do rozszerzenia nakazanej przez Izbę modyfikacji.
Niezależnie od powyższego Zamawiający, wychodząc naprzeciw oczekiwań Odwołującego w
dniu
10 maja 2022 r. dokonał kolejnej modyfikacji SWZ, w której usunął wskazywany przez

Odwołującego problem, który – zdaniem Odwołującego - ewentualnie może się pojawić,
choć nie dotyczy ona wprost nakazanej przez Izbę zmiany. Tym samym Izba uznała, że
zarzut ten podlega odrzuceniu.
Dlatego też postanowiono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy
§ 9 ust. 3 pkt 2) rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r., poz. 2437).



Przewodniczący:
…………………….....

………………………..

.
………………………..



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie