eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2021 › Sygn. akt: KIO 1177/21
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2021-05-19
rok: 2021
sygnatury akt.:

KIO 1177/21

Komisja w składzie:
0: Przew

odniczący: Ryszard Tetzlaff
Członkowie:
Monika Szymanowska

Agnieszka Trojanowska


po rozpoznaniu na posiedzeniu be
z udziału stron w dniu 19 maja 2021 r.
w Warszawie

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 kwietnia 2021 r.
przez Odwołującego W. B. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą „BYŚ” W. B., ul. Arkuszowa 43, 01-934 Warszawa
w postępowaniu
prowadzonym
przez Zamawiającego: Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st.
Warszawie Sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa


przy udziale wykonawców Konsorcjum Firm: 1) FBSerwis Kamieńsk Sp. z o.o. (Lider
Konsorcjum);
ul. Wieluńska 50, 97-360 Kamieńsk; 2) FBSerwis Dolny Śląsk Sp. z o.o.,
ul. Ścinawka Dolna 86, 57-410 Ścinawka Średnia; 3) FBSerwis Wrocław Sp. z o.o.,
ul. Atram
entowa 10, Bielany Wrocławskie, 55-040 Kobierzyce; 4) FBSerwis Karpatia
Sp. z o.o.,
ul. Odległa 8, 33-100 Tarnów: z adresem do doręczeń: FBSerwis S.A.,
ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa

zgłaszających swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


postanawia:

1.
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2.
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500 zł 00
gr

(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz W. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
„BYŚ” W. B., ul. Arkuszowa 43, 01-934 Warszawa


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodniczący:

………………………………
Członkowie:

………………………………

………………………………


Sygn. akt KIO 1177/21

UZASADNIENIE

Dnia 19 kwietnia 2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na podstawie przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych, odwołanie złożył wykonawca W. B. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą „BYŚ” W. B., ul. Arkuszowa 43, 01-934 Warszawa (dalej jako „BYŚ”
W. B.
albo „Odwołujący”). Odwołania zostało złożone przez właściciela.
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego z możliwością
składnia ofert częściowych na: „Zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących
z terenu Miasta Stołecznego Warszawy w planowanej ilości maksymalnej 86 000 Mg”.
przez
Zamawiającego - Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie Sp. z o.o.,
ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa (dalej jako:
„Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania
w m.st. Warszawie Sp. z o.o.
albo „Zamawiającym”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 31 grudnia 2020 r. pod nr
2020/S 255-641348.
Odwołanie złożono wobec:
1)
przedwczesności czynności Zmawiającego polegającej na przyjęciu, że żadna ze
złożonych w postępowaniu ofert, w każdej z jego części, nie podlega odrzuceniu,
2)
zaniechania wyjaśnienia, w jaki sposób wykonawcy wspólnie ubiegający się
o zamówienie: Konsorcjum Firm: 1) FBSerwis Kamieńsk Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum);
ul. Wieluńska 50, 97-360 Kamieńsk; 2) FBSerwis Dolny Śląsk Sp. z o.o., ul. Ścinawka Dolna
86, 57-
410 Ścinawka Średnia; 3) FBSerwis Wrocław Sp. z o.o., ul. Atramentowa 10, Bielany
Wrocławskie, 55-040 Kobierzyce; 4) FBSerwis Karpatia Sp. z o.o., ul. Odległa 8, 33-100
Tarnów: z adresem do doręczeń: FBSerwis S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa
zwane dalej:
„Konsorcjum FBSeriws” albo „Przystępującym” zamierzają zrealizować
zamówienie i czy założony przez nich sposób wykonania zamówienia pozostaje zgodny
z wymogami SIWZ, ewentualnie:
3)
zaniechania udostępnienia Odwołującemu dokumentów i wyjaśnień Konsorcjum FBSerwis
potwierdzających, że zaoferowane przez niego usługi odpowiadają SIWZ.

Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:

1) art. 89 ust. 1 Pzp
, w szczególności zaś jego pkt 2, w zw. z art. 7 Pzp oraz w zw. z art. 24
aa
Pzp poprzez przyjęcie, że żadna ze złożonych w Postępowaniu ofert nie podlega
odrzuceniu w
sytuacji, gdy Zamawiający nie był w posiadaniu dokumentów, na podstawie
których zgodnie z zapisami SIWZ miał dokonać oceny zgodności złożonych ofert z zapisami
SIWZ; ewentualnie, tj. na wypadek, jeśli Zamawiający przed podjęciem czynności
z
9 kwietnia 2021r. wystąpił do Konsorcjum FBSerwis o dodatkowe dokumenty lub
wyjaśnienia;
2) art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 96 ust. 3
Pzp poprzez zaniechanie udostępnienia
Odwołującemu dokumentów potwierdzających, że oferowane przez Konsorcjum FBSerwis
usługi spełniają wymagania SIWZ oraz ewentualnie dodatkowych wyjaśnień treści oferty
złożonej przez tego wykonawcę, mimo ciążącego na Zamawiającym w tym zakresie
obowiązku, co uniemożliwiło Odwołującemu prawidłowe skonstruowanie zarzutów
niniejszeg
o odwołania, a w konsekwencji może utrudnić mu korzystanie ze środków ochrony
prawnej;
3) art. 92 ust. 1 pkt 3
Pzp poprzez błędne przyjęcie, że obowiązkiem Zamawiającego było
powiadomienie wykonawców o tym, że żadna z ofert złożonych w postępowaniu nie została
odrzucona w sytuacji, gdy obowiązek taki nie istnieje, a przekazanie takiej informacji
wykonawcom
– w świetle zasady koncentracji środków ochrony prawnej – może utrudnić lub
całkowicie uniemożliwić im skorzystanie ze środków ochrony prawnej. W sytuacji bowiem,
gdy Zamawiający informuje o danej czynności, jednak równocześnie nie wskazuje, z jakich
względów dana decyzja została podjęta oraz nie udostępnia dokumentów (o ile takie zostały
przez niego pozyskane) stanowiących podstawę podjętych decyzji, wykonawcy nie mogą
skonstruować zarzutów odwołania;
W oparciu o przedstawion
e wyżej zarzuty wnosił o nakazanie Zamawiającemu
u
nieważnienia czynności polegającej na przyjęciu, że żadna ze złożonych w postępowaniu
ofert nie podlega odrzuceniu
oraz, ewentualnie, nakazanie Zamawiającemu udostępnienia
Odwołującemu dokumentów potwierdzających, że usługa zaoferowana przez Konsorcjum
FBSerwis spełnia wymagania SIWZ oraz wyjaśnień dotyczących złożonych ofert.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego 10-dniowego terminu,
w zakresie czynności z dnia 9 kwietnia 2021 r. (za pomocą platformy Marketplanet), gdy
Zamawiający poinformował w zakresie Zadanie 1 (9.1), Zadanie 2 (9.2), Zadanie 3 (9.3) oraz
w zakresie Zadanie 4 (9.4) o
tym, że żadna ze złożonych ofert nie została odrzucona.
Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wymaganej wysokości oraz przekazał kopię
odwołania wraz z załącznikami Zamawiającemu.


Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:


W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe. Uwzględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało w dniu 31
grudnia 2020 r., ile
kroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy Pzp
należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
(zwana dalej:
„Pzp”).
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę -
Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020),
zgodnie z którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1,
odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX ustawy z dnia
11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych. (zwanej dalej: „nPzp”).
Zamawiający w dniu 21 kwietnia 2021 r. (za pomocą platformy Marketplanet) wezwał
wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 nPzp, uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 26 kwietnia 2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
Konsorcjum FBSeriws
zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została
przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Zgłoszone przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego zostało podpisane przez pełnomocnika
umocowanego do działania w imieniu całego konsorcjum na podstawie załączonych
pełnomocnictw oraz dokumentów rejestrowych.
Odwołujący, w dniu 18 maja 2021 r. (e-mailem – oświadczenie o wycofaniu
podpisane podpisem cyfrowym) przed wyznaczeniem terminu posiedzenia i rozprawy przed
Izbą złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania w całości. Odwołujący stwierdził, że
Zamawiający, odpowiadając na pismo Odwołującego, potwierdził, że ocena ofert pod kątem

podstaw do ich odrzucenia nie jest ostateczna i jeśli na podstawie złożonych w późniejszym
terminie dokumentów dana oferta będzie podlegała odrzucenia, czynność taka zostanie
podjęta. Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone przez właściciela.

Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie n
Pzp postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej
sprawie o sygn. akt: KIO 1177/21
, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać
należy za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała
postępowanie odwoławcze. Złożenie takiego oświadczenia warunkuje zakończenie
postępowania odwoławczego bez konieczności rozpoznawania zarzutów i merytorycznego
stanowiska Izby. Odwołujący podejmuje bowiem decyzję o ostatecznym zaniechaniu
kon
tynuowania sporu przed Izbą.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia
i rozprawy, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego
na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500,00 zł, stosownie do art. 557
i art. 575 nPzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020r., poz. 2437).

Przewodniczący:

………………………………
Członkowie:

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie