eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2020 › Sygn. akt: KIO 1815/20
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2020-08-20
rok: 2020
sygnatury akt.:

KIO 1815/20

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu w dniu 20 sierpnia 2020 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego, odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 sierpnia 2020 roku przez wykonawcę ANN-POL
Inwestycje 3 w Opolu

w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa – 44 Wojskowy
Oddział Gospodarczy w Krośnie Odrzańskim

przy udziale wykonawców:
A.
Przedsiębiorstwo
Usług
Wielobranżowych
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością we Wrocławiu,
B. G. H.,
C.
A. Ś.,

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego


postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze
,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz ANN-POL
Inwestycje 3 w Opolu
kwoty 15
000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843.), na niniejsze postanowienie, w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.

Przewodniczący:
………………………………



Sygn. akt KIO 1815/20

Uzasadnienie

Zamawiający – Skarb Państwa – 44 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Krośnie
Odrzańskim – działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843.), zwanej dalej „ustawą P.z.p.”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest wykonywanie
obsługi kotłów wodnych i parowych kotłowni sezonowych na paliwo stałe wraz z instalacjami i
urządzeniami pomocniczymi przynależnymi do kotłowni na terenie administrowanym przez 44
WOG w Krośnie Odrzańskim.
W dniu 3 sierpnia 2020 roku wykonawca Ann-
Pol Inwestycje 3 Sp. z o.o. w Krośnie
Odrzańskim (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (s.i.w.z.), a w szczególności na treść postanowień:
1)
Postanowienie § 1 ust. 4 pkt 8 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do
s.i.w.z. dot. zakresu ob
sługi kotłowni objętego umową „przestrzeganie instrukcji obsługi
zamontowanych urządzeń, przepisów bhp, ppoż., ochrony środowiska”
2)
Postanowienie § 1 ust. 4 pkt 8 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do
s.i.w.z.
polegającemu na : „przedłożenie Zamawiającemu wykazu osób delegowanych do
każdej kotłowni w terminie 5 dni przed rozpoczęciem każdego miesiąca dla każdej kotłowni.
Wykaz powinien zawierać nazwiska i imiona osób na każdej zmianie w okresie miesiąca. W
przypadku konieczności zmian danych w wykazie Wykonawca zobowiązany jest zgłosić je
najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego od dnia uzyskania informacji o okolicznościach
wymagających wprowadzenia tych zmian, w formie elektronicznej i telefonicznej zgodnie z
opisem zawartym w OPZ pkt. 5.4 ppkt.
3. Nie dostarczenie wykazów w terminie lub praca
obsługi kotłowni niezgodnie z dostarczonymi wykazami (bez zgłoszenia tego faktu
Zamawiającemu) będzie podstawą do naliczenia kar umownych.
W celu możliwości realizacji przedmiotu umowy od dnia 14 października 2020r.
pierwsze wykazy osób ( uwzględniające realizację przedmiotu zamówienia w miesiącu
październiku 2020r.) Wykonawca dostarczy w terminie 5 dni roboczych przed datą
wyznaczoną przez Zamawiającego na podpisanie umowy.”

3)
Postanowienie § 2 ust. 13 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z.
”przestrzegania zasad, regulaminu, porządku obowiązującego u Zamawiającego, instrukcji
p.poż. i bhp oraz ochrony środowiska, które nie są wykraczające poza przepisy powszechnie
obowiązujące przy wykonywaniu przedmiotu umowy”
4)
Postanowienie § 4 ust. 6 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z.,,
Podstawę wystawienia faktury stanowić będą każdorazowo protokół odbioru wykonanej usługi
(załącznik nr 4 do niniejszej umowy) oraz protokół odbioru usługi (załącznik nr 5 do umowy)
podpisane bez zastrzeżeń przez upoważnionych przedstawicieli stron. ”
5)
Postanowienie § 7 ust. 4 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z.
,,W przypadku stwierdzenia wad w wykonaniu przedmiotu umowy Strony w protokole odbioru
częściowego określają wady oraz wysokość obniżenia wynagrodzenia z tego tytułu. Do wad
zalicza się w szczególności nieprawidłowości w obsłudze kotłowni wynikające z winy
Wykonawcy, w szczególności: zawinione przerwy w dostawie energii cieplnej, braki w
prowadzonej dokumentacji kotłowni, nieprzestrzeganie instrukcji obsługi, przepisów BHP,
stwarzanie zagrożeń dla obsługi instalacji i urządzeń kotłowni, brak wykonania zaleceń z
poprzednich odbiorów i z kontroli doraźnych prowadzonych przez przedstawicieli
Zamawiającego.”
6)
Postanowienia § 9 ust. 1 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z.
oraz rozdziału XIX ust. 1 s.i.w.z.
7)
Postanowienia § 10 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do
s.i.w.z. „0,5% wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 4 ust. 1 umowy w przypadku
stwierdzenia przez osobę lub osoby odpowiedzialne za prawidłową realizację niniejszej
umowy ze strony Zamawiającego, zaniedbań, uchybień i braku staranności w wywiązywaniu
się z przedmiotu umowy, w tym nieprzestrzegania przepisów i zasad BHP lub niestosowania
wymaganych przepisami środków ochrony osobistej ponad przepisy powszechnie
obowiązujące ”
8)
Postanowienia § 10 ust. 1 pkt 6 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do
s.i.w.z.
„0,5 % wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 4 ust. 1 za każdorazowe nie
dostarczenie wykazów osób delegowanych dla każdej kotłowni lub niezgodność obsady
obsługi kotłowni z dostarczonym wykazem, przy czym za dostarczenie w terminie uważa się
dostarczenie 100% wymaganych przez Za
mawiającego wykazów”
9)
Postanowienia § 11 ust. 1 pkt 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do
s.i.w.z. dot. odstąpienia od umowy „Wykonawca narusza przepisy BHP, ppoż., ochrony
środowiska i warunki techniczne realizacji usługi ponad przepisy powszechnie obowiązujące”

10)
Postanowienia § 11 ust. 1 pkt 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do
s.i.w.z.
dot. odstąpienia od umowy „wystąpi trzykrotne stwierdzenie niewykonania lub
nienależytego wykonania umowy odnotowanego w protokole odbioru wykonywanej usługi”
11)
Postanowienie § 12 ust. 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 9 do s.i.w.z.
„Wykonawca zobowiązuje się z wyprzedzeniem, co najmniej 7 dniowym uzgadniać wszelkie
zmiany osobowe, jakie nastąpią w trakcie trwania niniejszej umowy oraz uaktualniać wykaz
pracowników realizujących przedmiot zamówienia.”
12)
Postanowienia art. 5.1. ust 5 OPZ stanowiącego załącznik nr 1 do s.i.w.z.
„przestrzeganie instrukcji obsługi zamontowanych urządzeń, przepisów bhp, ppoż,, ochrony
środowiska”
13)
Postanowienia art. 5.4 ust. 3 OPZ stanowiącego załącznik nr 1 do s.i.w.z.
„Wykonawca w terminie 5 dni przed rozpoczęciem każdego miesiąca przedstawi
przedstawicielowi Zamawiającego wykaz osób delegowanych dla każdej kotłowni. Wykaz
powinien zawierać nazwisko i imię osoby na każdej zmianie w okresie miesiąca. W przypadku
konieczności zmian danych w wykazie, Wykonawca zobowiązany jest zgłosić je w terminie 1
dnia roboczego w formie elektronicznej na wybrany adres e-mail:
1.
a.d
…@ron.mil.pl
2.
gr.d...@ron.mil.pl
i powyższe zmiany zgłosić w tym samym dniu telefonicznie pod nr tel. 785-907-233 (p.
G. Dubicki).
Nie dostarczenie
wykazów w terminie lub praca obsługi kotłowni niezgodnie z
dostarczonymi wykazami (bez zgłoszenia tego faktu Zamawiającemu) będzie podstawą do
naliczenia kar umownych.
15)
Postanowienia art 7 ust 3 OPZ stanowiącego załącznik nr 1 do s.i.w.z.
„Wykonawca zobowiązuje się z wyprzedzeniem, co najmniej 7 dniowym uzgadniać wszelkie
zmiany osobowe, jakie nastąpią w trakcie trwania niniejszej umowy oraz uaktualniać wykaz
pracowników realizujących przedmiot zamówienia.”
16)
Postanowienia załącznika nr 8 do wzoru umowy stanowiącej załącznik nr 9 do
s.i.w.z.
„Informacja BHP” wraz z „taryfikatorem kar za nieprzestrzeganie przepisów BHP ”W
odpowiedzi na odwołanie z dnia 10 października 2018 roku, doręczonym Prezesowi Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 10 października 2018 roku, zamawiający oświadczył, że uwzględnia

zarzuty wskazane w odwołaniu pod numerami: 1, 3, 4 i 5 i nie uwzględnia zarzutu wskazanego
w odwołaniu pod nr 2.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego przystąpili wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością we
Wrocławiu, G. H., A. Ś.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
W
odpowiedzi na odwołanie z dnia 5 sierpnia 2020 roku zamawiający oświadczył, że
uznaje w całości zarzut wskazany w pkt. 6 odwołania, w części – zarzut 4 odwołania, a w
pozostały zakresie wnosi o nieuwzględnianie zarzutów i oddalenie odwołania.

Na posiedzeniu z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego w dniu
20 sier
pnia 2020 roku zamawiający oświadczył, że – w zakresie pkt. 7 odwołania – zmieni
treść § 10 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy poprzez dopisanie „z wyłączeniem sytuacji ujętych w
taryfikatorze kar za nieprzestrzeganie przepisów BHP”, tj. wymienionych w zał. nr 8 do umowy,
oraz że w drodze wyjaśnień do s.i.w.z. na zadane przez odwołującego i przystępujących
pytania dot. § 12 ust. 3 wzoru umowy oraz ust. 7 OPZ, zostanie doprecyzowanie, co należy
rozumieć przez działanie siły wyższej.

Odwołujący oświadczył, że cofa pozostałe zarzuty odwołania.
Izba zważyła, co następuje:

Art. 186 ust. 3a. ustawy Pz.p. stanowi, iż w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie
uwzględnionych zarzutów.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w części zarzutów
podniesionych w odwołaniu, cofnięcia przez odwołującego pozostałych zarzutów, jak i
okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba uznała, że

zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania na posiedzeniu niejawnym,
zgodnie z przepisem art. 186 ust. 3a ustawy P.z.p.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność,
iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając
o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.


Przewodniczący: ………………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie