eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2018 › Sygn. akt: KIO 1915/18
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2018-10-08
rok: 2018
sygnatury akt.:

KIO 1915/18

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska Członkowie: Paweł Trojan, Renata Tubisz

po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestnika postępowania w
Warszawie w dnia 8 października 2018r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 24 września 2018r. przez Strabag spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie, ul. Parzniewska 10
w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego: Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Praga-
Południe z siedzibą w Warszawie, ul. Podskarbińska 6

przy udziale
wykonawcy Budimex Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 40

do postępowania w sprawie sygn. akt KIO 1915/18 po stronie odwołującego


postanawia:
1.
Umorzyć postępowanie,
2.
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000
zł. 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez
Strabag spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie, ul.
Parzniewska 10 tytułem wpisu od odwołania,


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: …………………..

Członkowie: ……………………….

……………………….


Sygn. akt KIO 1915/18
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
budowę Centrum Kulturalno-Edukacyjnego” przy ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w
Warszawie
zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Suplemencie do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 12 września 2018 r. pod numerem 2018/S 175-396060.
W dniu 24 września 2018r. wykonawca Strabag spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie – dalej odwołujący, wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione
przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 5 lutego 2018r.
udzielonego przez dwóch członków zarządu ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej
reprezentacji. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 24 września 2018r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1. Naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z art. 139 ustawy w zw. z art. 647 kc przez przyznanie
zamawiającemu w § 15 ust. 13 pkt 1) wzoru umowy prawa do odmowy dokonania odbioru
końcowego w każdym wypadku wystąpienia wad nawet jeżeli wady mają charakter nieistotny.
Zgodnie z art. 647 kc inwestor (
zamawiający) ma obowiązek dokonania odbioru i może uchylić
się od tego obowiązku tylko w przypadku, gdy przedmiot umowy obarczony jest wadami
istotnymi. W przypadku wystąpienia wad nieistotnych inwestor (zamawiający) jest obowiązany
dokonać odbioru końcowego.
2. Naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy w zw. z art. 147 ust. 1 ustawy, art. 148 ust. 1 ustawy w zw.
z art. 139 ustawy w zw. z art. 647 kc, art. 654 kc przez
wstrzymanie zapłaty wynagrodzenia
wykonawcy jako formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy. zamawiający we
wzorze umowy w § 3 ust. 1 pkt 5 oraz § 6 ust. 2 pkt 1) i § 6 ust. 3 wzoru umowy uzależnił
wystawienie faktury i dokonanie zapłaty za fakturę przejściową oraz za fakturę końcową od
dokonania bezusterkowego odbioru częściowego lub końcowego. Takie sformułowanie
zapisów wzoru umowy oznacza, że zamawiający traktuje wstrzymanie płatności
wynagrod
zenia wykonawcy jako środek zabezpieczający należyte wykonanie umowy tj.
usunięcie wad odbiorowych. W art. 147 ust. 1 ustawy i art. 148 ust. 1 ustawy ustawodawca nie
przewidział wstrzymania płatności wykonawcy jako formy zabezpieczenia należytego
wykonania umowy.
3. Naruszenie art. 139 ustawy
w zw. z art. 483 § 1 kc przez zastrzeżenie w § 19 ust. 1 pkt 2
wzor
u umowy kary umownej za zwłokę wykonawcy w wykonaniu określonego w umowie
przedmiotu odbioru częściowego w stosunku do aktualnego Harmonogramu przy czym na
chwilę obecną we wzorze umowy nie zostały ustalone ani zakresy ani terminy poszczególnych
części przedmiotu umowy podlegające odbiorom częściowym oraz co oczywiste wartości
poszczególnych zakresów robót. Oznacza to, że wbrew dyspozycji art. 483 § 1 kc nie zostały

sprecyzowane ani podstawy naliczenia kary umownej tj. nie zostało sprecyzowane
zobowiązanie, którego nieprawidłowe wykonanie jest zagrożone karą umowną jak również nie
została sprecyzowana wartość kary umownej, gdyż na chwilę zawierania umowy nie będą
znane wartości zakresów robót zagrożone karami umownymi.
4. Naruszenie art. 143a ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 143b ust. 2 ustawy przez
nałożenie w
§ 6 ust. 2 pkt 2 oraz § 6 ust. 14 wzoru umowy obowiązku zapłaty przez wykonawcę
niewymagalnego w
ynagrodzenia podwykonawców w celu otrzymania zapłaty od
zamawiającego i w istocie skrócenie terminu zapłaty wynagrodzenia podwykonawców z 30 dni
do bliżej niesprecyzowanego terminu kilku dni.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany treści SIWZ tj. załącznika nr 7 do
SIWZ wzór umowy w następujący sposób:
Ad. II. 1 powyżej
Zmiana § 15 ust. 13 pkt 1) przez ograniczenie prawa zamawiającego do odmowy dokonania
odbioru końcowego tylko do przypadku wystąpienia wad istotnych usuwalnych a w przypadku
wad
nieistotnych usuwalnych do dokonania odbioru końcowego z jednoczesnym
sporządzeniem listy wad odbiorowych i terminem ich usunięcia.
Po uwzględnieniu zmiany treść SIWZ - wzoru umowy powinna być następująca § 15 ust. 13.
Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady:
1) istotne nadające się do usunięcia, zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia
wad. W przypadku wystąpienia wad nieistotnych nadających się do usunięcia zamawiający
dokona odbioru końcowego a do protokołu odbioru zostanie dołączona lista wad odbiorowych
wraz z terminem ich usunięcia.
Ad. II.2 powyżej
Zmiana § 3 ust. 1 pkt 5), § 6 ust. 2 pkt 1 i § 6 ust. 3 wzoru umowy przez umożliwienie
Wykonawcy złożenia faktur przejściowej i końcowej oraz otrzymanie zapłaty wynagrodzenia
określonego w fakturach w przypadku dokonania odbioru częściowego i końcowego bez wad
istotnych to jest Wykonawca powinien mieć możliwość zafakturowania wykonanych robót i
otrzymania wynagrodzenia gdy wykonywane roboty budowlane nie
są obarczone wadami
istotnymi.
Po uwzględnieniu zmiany treść SIWZ - wzoru umowy powinna być następująca § 3 ust. 1 pkt
5)
5) dokonanie zapłaty wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy z tytułu realizacji niniejszej
umowy (za wykonane i odebrane roboty oraz
dostarczone i zamontowane wyposażenie bez
wad istotnych).
§ 6 ust. 2 pkt 1)
1) protokoły częściowego odbioru robót bez istotnych wad lub protokół odbioru końcowego
robót bez istotnych wad,

§ 6 ust. 3
3. Faktury będą dostarczane zamawiającemu najpóźniej w ciągu 1 dni od podpisania
protokołów odbioru częściowego i odbioru końcowego. W przypadku odbioru przedmiotu
umowy z istotnymi wadami (§ 15 ust. 13 pkt 1), faktury mogą być wystawione po stwierdzeniu
przez
zamawiającego usunięcia istotnych wad. Wykonawca zobowiązany jest do złożenia
faktur wraz z dokumentacją wskazaną w ust. 2.
Ad. II.3 powyżej
Zmiana § 19 ust. 1 pkt 2) wzoru umowy bądź przez jego wykreślenie w całości (w takim
przypadku jedynym penalizowanym terminem byłby termin końcowy) bądź zmiana tego punktu
połączona ze zmianą § 4 ust. 2 wzoru umowy i ustaleniem w umowie terminów pośrednich
(kamieni milowych). Wykonawca powinien mieć jasność, jakie są terminy pośrednie są istotne
dla zamawiającego i tym samym, które terminy umowne są zagrożone karami umownymi.
Powinny zostać ustalone konkretne terminu pośrednie przez ustalenie ich w miesiącach
(dniach lub tygodniach) od dnia podpisania umowy lub przez ustalenie konkretnej daty
kalendarzowej. Z uwagi na fakt, że na chwilę obecną nie jest znana data podpisania umowy
bezpieczniejszym rozwiązaniem jest ustalenie terminów przejściowych liczonych w
dniach/tygodniach/miesiącach od dnia podpisania umowy.
Po uwzględnieniu zmiany treść SIWZ - wzoru umowy powinna być następująca
§19 ust. 1 pkt 2)- skreślony ewentualnie
§ 4 ust.2
Ustala się następujące terminy pośrednie i końcowy wykonania przedmiotu umowy:
a) -
w terminie .... miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia
b) -
w terminie .... miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia
c) -
w terminie .... miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia
d) Ter
min końcowy wykonania przedmiotu umowy ustala się na dzień 10.12.2020 r.
§ 19 ust. 1 pkt 2)
2) 0,02% wynagrodzenia brutto za każdy rozpoczęty dzień zwłoki w dotrzymaniu terminu
pośredniego, w stosunku do terminu określonego w §4 ust 2 lit a) do ....) umowy,
Ad. II.4 powyżej
Zmiana § 6 ust. 2 pkt 2) wzoru umowy powinna zmierzać do tego aby wykonawca przedstawił
oświadczenia podwykonawców/dalszych podwykonawców, że otrzymali wymagalne
wynagrodzenie za poprzedni okres rozliczeniowy a nie za bieżący jak zamawiający zapisał we
wzorze umowy. W § 6 ust. 14 wzoru umowy powinny zostać wprowadzone analogiczne zmiany
tj. zapłata wynagrodzenia wykonawcy za bieżący okres rozliczeniowy może być
uw
arunkowana przedstawieniem dowodów zapłaty wymagalnego wynagrodzenia za
poprzedni okres rozliczeniowy a nie za bieżący.
§ 6 ust. 2 pkt 2

w przypadku ustanowienia przez w
ykonawcę, za zgodą zamawiającego, podwykonawcy:
2) uwierzytelnione przez wykonawc
ę kopie faktur przedstawionych wykonawcy przez
p
odwykonawcę z tytułu robót budowlanych wykonanych przez podwykonawcę wraz z
oświadczeniem podwykonawcy, z którego wynika, że otrzymał zapłatę wymagalnego
wynagrodzenia za roboty wykonane w poprzednim okresie rozliczeniowym,
§ 6 ust 14
14) Strony umowy zgodnie ustalają, iż wypłata wynagrodzenia umownego wykonawcy zgodnie
z postanowieniami niniejszej umowy będzie uwarunkowana przedstawieniem dowodów
zap
łaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom/dalszym podwykonawcom (kopie
przelewów) wraz ze złożeniem pisemnego oświadczenia podwykonawców/dalszych
p
odwykonawców o uregulowaniu wszelkich wymagalnych zobowiązań i płatności oraz o
zrzecze
niu się jakichkolwiek roszczeń podwykonawców/dalszych podwykonawców w
stosunku do zam
awiającego. Oświadczenia te powinny odnosić się do robót wykonanych
przez p
odwykonawców/dalszych podwykonawców, za poprzedni okres rozliczeniowy. Dane
zawarte w dowodach zapłaty (kopie przelewów) zostaną przekazane zamawiającemu po ich
zanonimizowaniu.
Odw
ołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania. Odwołujący, jest
podmiotem profesjonalnie działającym na rynku budowlanym, w tym w sektorze inwestycji
realizowanych w trybie ustawy
. Zapisy zawarte w SIWZ a w szczególności wzorze umowy
będącym załącznikiem do SIWZ są niezgodne z ustawą i kc. Formułując zapisy wzoru umowy
zamawiający ogranicza prawo wykonawcy do otrzymania należnego wynagrodzenia, w
sposób niezgodny z kc wprowadza odbiór bezusterkowy. Zamawiający w sposób wadliwy
zastrzega karę umowną. Z uwagi na powyższe, skoro treść SIWZ i wzoru umowy ogłoszenia
o zamówieniu narusza zasady Prawa zamówień publicznych oraz kc, odwołujący ma interes
prawny w złożeniu odwołania, jako że chciałby mieć możliwość złożenia najkorzystniejszej
oferty w ni
niejszym postępowaniu i zawrzeć prawidłową i zgodną z powszechnie
obowiązującymi przepisami umowę z zamawiającym, zrealizować przedmiot zamówienia a
następnie otrzymać należne wynagrodzenie.

W dniu 25 września 2018r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.

W dniu 28 września 2018r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił
swój udział wykonawca Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 40 – dalej
przystępujący. Wskazał, że ma interes w rozstrzygnięciu na korzyść odwołującego, gdyż jest
podmiotem zainteresowanym realizacją przedmiotowego zamówienia, a pozostawienie
kwestionowanych przez odwołującego postanowień wzoru umowy może spowodować u
przystępującego szkodę. Przystępujący wskazał, że uwzględnienie odwołania umożliwi

przystępującemu złożenie prawidłowej i konkurencyjnej oferty i zagwarantuje niezakłócone
realizowanie kontraktu opartego na równowadze stron stosunku zobowiązaniowego i
respektowanie
powszechnie
obowiązujących
standardów
i
przepisów
prawa.
Nieuw
zględnienie odwołania doprowadzi według przystępującego do stanu naruszenia
przepisów ustawy i kodeksu cywilnego, generuje ryzyko utraty możliwości uzyskania
przedmiotowego zamówienia przez przystępującego. Ponadto interes przystępującego
przejawia się już w samym zainteresowaniu wynikiem danej sprawy, który ma na celu
doprowadzenie do ukształtowania treści przyszłej umowy w sposób respektujący wytyczne
zdefiniowane w ustawie i Kodeksie cywilnym, co potwierdza przytoczone przez
przystępującego orzecznictwo Izby. Wniósł o uwzględnienie odwołania jako zasadnego.
Zgłoszenie zostało podpisane przez pełnomocnika działającego na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 28 grudnia 2017r. udzielonego przez prezesa zarządu ujawnionego w
KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji przystępującego. Kopia zgłoszenia
została przekazana odwołującemu i zamawiającemu w dniu 28 września 2018r.

W dniu 4 października 2018r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że w całości uwzględnia zarzuty odwołania oraz wskazał sposób wykonania żądań
odwołującego zgodny z treścią odwołania, to jest zobowiązał się dokonać następujących
zmian treści SIWZ tj. załącznika nr 7 do SIWZ wzór umowy w trybie art. 38 ust. 4 ustawy PZP:
1) § 15 ust 13 pkt 1) zamiast:
Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady:
nadające się do usunięcia, Zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia wad albo
dokonać odbioru wyznaczając termin na usunięcie wad”
zmieniono na:
§ 15 ust. 13 pkt 1)
Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy zostaną stwierdzone wady:

istotne nadające się do usunięcia, Zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia
wad. W przypadku wystąpienia wad nieistotnych nadających się do usunięcia Zamawiający
dokona odbioru końcowego a do protokołu odbioru zostanie dołączona lista wad odbiorowych
wraz z terminem ich usunięcia.
2) § 3 ust. 1 pkt 5) zamiast:

dokonanie zapłaty wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy z tytułu realizacji niniejszej
umowy (za w
ykonane i odebrane roboty oraz dostarczone i zamontowane wyposażenie bez
wad).
zmieniono na:

dokonanie zapłaty wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy z tytułu realizacji niniejszej
umowy (za wykonane i odebrane roboty oraz dostarczone i zamontowane wypo
sażenie bez

wad istotnych).
§ 6 ust. 2 pkt 1) zamiast:
Dokumentację rozliczeniową do faktur stanowią:
„protokoły częściowego odbioru robót bez wad lub protokół odbioru końcowego robót bez wad”
zmieniono na:
Dokumentację rozliczeniową do faktur stanowią:
„protokoły częściowego odbioru robót bez istotnych wad lub protokół odbioru końcowego robót
bez istotnych wad”
§ 6 ust 3. zamiast:

Faktury będą dostarczane Zamawiającemu najpóźniej w ciągu 7 dni od podpisania protokołów
odbioru częściowego i odbioru końcowego. W przypadku odbioru przedmiotu umowy z wadami
(§ 15 ust. 13 pkt 1), faktury mogą być wystawione po stwierdzeniu przez Zamawiającego
usunięcia wad. Wykonawca zobowiązany jest do złożenia faktur wraz z dokumentacją
wskazaną w ust. 2. zmieniono na:

Faktury będą dostarczane Zamawiającemu najpóźniej w ciągu 7 dni od podpisania protokołów
odbioru częściowego i odbioru końcowego. W przypadku odbioru przedmiotu umowy z
istotnymi wadami (§ 15 ust. 13 pkt 1), faktury mogą być wystawione po stwierdzeniu przez
Zamawiającego usunięcia istotnych wad. Wykonawca zobowiązany jest do złożenia faktur
wraz z dokumentacją wskazaną w ust. 2.
3) § 4 ust. 2 zamiast:

Termin wykonania przedmiotu umowy ustala się na dzień 10.12.2020 r. zmieniono na:

Ustala się następujące terminy pośrednie i końcowy wykonania przedmiotu umowy:
a). w terminie.
. .miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia.
b). w terminie.
. .miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w terminie do dnia.
c). .
w terminie.
miesięcy od dnia zawarcia umowy/ w
terminie do dnia.
d)Termin końcowy wykonania przedmiotu umowy ustala się na dzień 10.12.2020 r.”
§19 ust. 1 pkt 2) zamiast:

Za niewykonanie lub nienależyte wykonanie przedmiotu umowy, Wykonawca zapłaci
Zamawiającemu następujące kary umowne:
za zwłokę Wykonawcy w wykonaniu określonego w umowie przedmiotu odbioru częściowego
w stosunku do aktualnego Haromonogramu w wysokości 0,2 % wynagrodzenia brutto za daną
część robót za każdy rozpoczęty dzień zwłoki” zmieniono na:

Za niewykonanie lub nienależyte wykonanie przedmiotu umowy, Wykonawca zapłaci
Zamawiającemu następujące kary umowne:
0,02% wynagrodzenia brutto za każdy rozpoczęty dzień zwłoki w dotrzymaniu terminu
pośredniego, w stosunku do terminu określonego w § 4 ust. 2 lit. a) do .. umowy”

4) § 6 ust 2 pkt 2 zamiast:
„w przypadku ustanowienia przez Wykonawcę, za zgodą Zamawiającego, Podwykonawcy:
-
uwierzytelnione przez Wykonawcę kopie faktur przedstawionych Wykonawcy przez
Podwykonawcę z tytułu rozliczanych robót budowlanych wykonanych przez Podwykonawcę
wraz ze wspólnym oświadczeniem Podwykonawcy i Wykonawcy wskazującym na zakres
robót wykonanych przez Podwykonawcę, które są objęte rozliczeniem, oraz oświadczenie
Podwykonawcy, z którego wynika, że otrzymał zapłatę za roboty objęte rozliczeniem (po ich
zanonimizowaniu)” zmieniono na:
„w przypadku ustanowienia przez Wykonawcę, za zgodą Zamawiającego, Podwykonawcy:
uwierzytelnione przez Wykonawcę kopie faktur przedstawionych Wykonawcy przez
Podwykonawcę z tytułu robót budowlanych wykonanych przez Podwykonawcę wraz z
oświadczeniem Podwykonawcy, z którego wynika, że otrzymał zapłatę wymagalnego
wynagrodzenia za roboty wykonane w poprzednim okresie rozliczeniowym”
§ 6 ust. 14 zamiast:

Strony umowy zgodnie ustalają, iż wypłata wynagrodzenia umownego Wykonawcy zgodnie z
postanowieniami niniejszej umowy będzie uwarunkowana przedstawieniem dowodów zapłaty
wymagalnego wynagrodzenia Podwykonawcom/dalszym Podwykonawcom (kopie przelewów)
wraz ze złożeniem pisemnego oświadczenia Podwykonawców/dalszych Podwykonawców o
uregulowaniu wszelkich zobowiązań i płatności oraz o zrzeczeniu się jakichkolwiek roszczeń
Podwykonawców/dalszych Podwykonawców w stosunku do Zamawiającego. Oświadczenia te
powinny odnosić się do robót wykonanych przez Podwykonawców/dalszych Podwykonawców,
za które to roboty Wykonawca będzie przedkładał fakturę Zamawiającemu. Dane zawarte w
dowodach zapłaty (kopie przelewów) zostaną przekazane Zamawiającemu po ich
zanonimizowaniu. zmieniono na:

Strony umowy zgodnie ustalają, iż wypłata wynagrodzenia umownego Wykonawcy zgodnie z
postanowieniami niniejszej umowy będzie uwarunkowana przedstawieniem dowodów zapłaty
wymagalnego
wynagrodzenia
Podwykonawcom/da/szym
Podwykonawcom
(kopie
przelewów) wraz ze złożeniem pisemnego oświadczenia Podwykonawców/dalszych
Podwykonawców o uregulowaniu wszelkich wymagalnych zobowiązań i płatności oraz o
zrzeczeniu się jakichkolwiek roszczeń Podwykonawców/da/szych Podwykonawców w
stosunku do Zamawiającego. Oświadczenia te powinny odnosić się do robót wykonanych
przez Podw
ykonawców/dalszych Podwykonawców, za poprzedni okres rozliczeniowy. Dane
zawarte w dowodach zapłaty (kopie przelewów) zostaną przekazane Zamawiającemu po ich
zanonimizowaniu”.

Izba zważyła, co następuje:
Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania na

podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w związku z nieuzyskaniem zamówienia, co wypełnia przesłankę
materialnoprawną z art. 179 ust. 1 ustawy.
Izba stwierdziła, że przystąpienie zgłoszone po stronie odwołującego spełnia wymagania
formalne określone w art. 185 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy
, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
uczestnik postępowania, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym
w odwołaniu. Jak ustalono wyżej, w prowadzonym postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nikt nie przystąpił.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez
odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i
sposobu
pobierania
wpisu
od
odwołania
oraz
rodzajów
kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 972).





Przewodniczący: ………………..

Członkowie: ………………...

…………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie