eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2018 › Sygn. akt: KIO 1117/18
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2018-06-14
rok: 2018
sygnatury akt.:

KIO 1117/18

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa, Katarzyna Prowadzisz, Magdalena Rams

w

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników
postępowania w dniu 14 czerwca 2018 roku, wobec cofnięcia w dniu 12 czerwca 2018 roku
od
wołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca 2018 roku
przez
wykonawcę Vendi Servis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi
w postępowaniu prowadzonym przez Wojskowy Instytut Medyczny z siedzibą w Warszawie


postanawia:
1) umarza
postępowanie odwoławcze;
2) nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Vendi Servis
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi
kwoty 13 50
0 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
sta
nowiącej 90% uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie.


Przewodniczący: ………………………………

………………………………

………………………………



Sygn. akt: KIO 1117/18

Uzasadnienie

Zamawiajacy
– Wojskowy Instytut Medyczny z siedzibą w Warszawie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę społeczną pod nazwą „Usługi
przygotowywa
nia i podawania posiłków dla pacjentów WIM oraz posiłków profilaktycznych
dla personelu WIM
wraz z wynajmem pomieszczeń i dzierżawą maszyn i urządzeń
gastronomicznych WIM


znak sprawy: P/163/2018/SMat/WIM
– 70/ZP/18. Postępowanie na
udzielenie zamówienia prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie
z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r.,
poz.1579 z późn. zm.) zwana dalej „ustawą” lub „Pzp”. Wartość zamówienia przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty 750 000 euro.

W dniu 4 czerwca
2018 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wniesione przez wykonawcę Vendi Servis Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi (zwanego
dalej Odwołującym) wobec czynności Zamawiającego, tj. zastrzeżenia we wzorze umowy
w sprawie zamówienia publicznego tzw. klauzuli waloryzacyjnej w sposób niezgodny
z
ustawą Pzp oraz ustalenia warunków odkupu sprzętu przez Zamawiającego w sposób
niezgodny z
ustawą Pzp oraz z Kodeksem cywilnym (dalej: kc).

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
I. art. 142 ust. 5 Pzp poprzez ogr
aniczenie w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
(dalej: SIWZ) możliwości korzystania przez wykonawcę z wprowadzania do umowy
w sprawie zamówienia publicznego odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia
należnego wykonawcy z powodu wzrostu wymienionych w tym przepisie kosztów,
mających wpływ na koszt wykonania zamówienia publicznego, a to:
1) poprzez wprowadzenie do wzoru umowy
— Załącznika nr 7 do SIWZ —
postanowienia § 1 ust. 5, zgodnie z którym wykonawca zobowiązuje się utrzymać
stałość cen wykonywanej usługi przez wskazany w ofercie okres od dnia
obowiązywania umowy, powiązaniu wzrostu ceny jednostkowej osobodnia z ceną
najmu 1m
2
powierzchni,
2)
poprzez zastrzeżenie we wzorze umowy — Załączniku nr 7 do SIWZ,
w postanowieniu
§ 1 ust. 13, że wprowadzenie do umowy odpowiednich zmian
wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy z powodów wskazanych w ust. 12
nastąpi po przeprowadzeniu negocjacji oraz zawarciu stosownego aneksu,

3) poprzez przewidzenie we wzorze umowy
— Załączniku nr 7 do SIWZ,
w postanowieniu
§ 1 ust. 6, że zmiana ceny jednostkowej brutto osobodnia nie
może być wyższa od ostatniego znanego wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogółem , ogłaszanego przez Prezesa GUS za 12 miesięcy oraz,
że w raz ze zmianą ceny jednostkowej brutto osobodnia oraz posiłku
profilaktycznego , o tę sama wartość procentową zmienia się wielkość wsadu
do kotła oraz cena wynajmu 1m
2
powierzchni.

II. art.
2 pkt 13 Pzp w związku 139 ust.1 Pzp i art. 58 1 i 2 kodeksu cywilnego poprzez
zastrzeżenie we wzorze umowy - załączniku nr 7 do SIWZ - postanowienia 40 ust, 5
oraz w pkt 120 Załącznika nr 3 do SIWZ, zgodnie z którymi w przypadku wcześniejszego
rozwiązania umowy lub wskutek jej wygaśnięcia, Zamawiający odkupi od Wykonawcy
zakupiony na potrzeby realizacji umowy sprzęt w postaci specjalistycznych wózków
transportowych po cenie 1
zł netto za sztukę.

III.
art. 138 k Pzp poprzez kształtowanie postanowień SIWZ niezgodnie z zasadą równego
trakto
wania i proporcjonalności polegające na nadużyciu pozycji dominującej organizatora
przetargu wobec uczestników postępowania i narzucanie rozwiązań korzystnych wobec
tylko jednej strony stosunku prawnego i krzywdzących pozostałych uczestników, poprzez:
1)
ograniczenie w SIWZ możliwości korzystania przez wykonawcę z wprowadzania do
umowy w sprawie zamówienia publicznego odpowiednich zmian wysokości
wynagr
odzenia należnego wykonawcy z powodu wzrostu wymienionych w tym
przepisie kosztów, mających wpływ na koszt wykonania zamówienia publicznego,
a to:
a)
poprzez wprowadzenie do wzoru umowy Załącznika nr 7 do SIWZ
postanowienia § 1 ust. 5, zgodnie z którym wykonawca zobowiązuje się
utrzymać stałość cen wykonywanej usługi przez wskazany w ofercie okres od
dnia obowiązywania umowy, powiązaniu wzrostu ceny jednostkowej osobodnia
z ceną najmu 1m
2
powierzchni,
b)
poprzez zastrzeżenie we wzorze umowy — Załączniku nr 7 do SIWZ,
w postanowieniu § 1 ust. 13, że wprowadzenie do umowy odpowiednich zmian
wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy z powodów wskazanych
w ust. 12 nastąpi po zawarciu stosownego aneksu,
c) poprzez przewidzenie we wzorze umowy
— Załączniku nr 7 do SIWZ
w postanowieniu
§ 1 ust. 6, że zmiana ceny jednostkowej brutto osobodnia nie
może być wyższa od ostatniego znanego wskaźnika wzrostu cen towarów
i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłaszanego przez Prezesa GUS za 12

miesięcy oraz, że w raz ze zmianą ceny jednostkowej brutto osobodnia oraz
posiłku profilaktycznego, o tę sama wartość procentową zmienia się wielkość
wsa
du do kotła oraz cena wynajmu 1m
2
powierzchni,
2)
poprzez zastrzeżenie we wzorze umowy- załączniku nr 7 do SIWZ- postanowienia
§ 40 ust. 5 oraz w pkt 120 Załącznika nr 3 do SIWZ, zgodnie z którymi w przypadku
wcześniejszego rozwiązania umowy lub wskutek jej wygaśnięcia, Zamawiający
odkupi od Wykonawcy zakupiony na potrzeby realizacji umowy sprzęt za 1 złotych
netto za sztukę;
3) poprzez
przewidzenie, że zmiana ceny jednostkowej brutto osobodnia nie może być
wyższa od ostatniego znanego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogółem , ogłaszanego przez Prezesa GUS za 12 miesięcy oraz,
że w raz ze zmianą ceny jednostkowej brutto osobodnia oraz posiłku
profilaktycznego, o tę sama wartość procentową zmienia się wielkość wsadu
do kotła oraz cena wynajmu 1m
2
powierzchni.

Wobec powyższego Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany
postanowień SIWZ poprzez zmianę Załącznika nr 7 do SIWZ (wzór umowy) w następujący
sposób:
1) usuniecie 1 ust. 4,
2)
zmianę § 1 ust. 5 i nadanie mu brzmienia: „Wykonawca może zwrócić się do
Zamawiającego z wnioskiem o podjęcie negocjacji w przedmiocie zmiany ceny
jednostkowej brutto osobodnia
”,
3)
usunięcie § 1 ust. 13 pkt 3 i dodanie § 1 ust. 13a o następującym brzmieniu :
„Zmiana wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadku wystąpienia
okoliczności wskazanych w ust. 12 wchodzi w życie w dniu wejścia w życie
przepisów wprowadzających zmianę, w wysokości odpowiadającej wzrostowi
kosztów realizacji zamówienia wynikających z wejścia w życie nowej regulacji”,
4)
Zmianę § 40 ust. 5 i nadanie mu brzmienia: „W przypadku wcześniejszego
rozwiązania umowy przez którąkolwiek ze Stron lub w przypadku wygaśnięcia
niniejszej umowy na skutek upływu okresu na jaki została zawarta Strony komisyjnie
ustalą listę sprzętu do przekazania (sprzedaży) oraz wspólnie ustalą cenę rynkową
sprzętu wymienionego w pkt 110 i pkt 111 w załączniku nr 3 do SIWZ, po czym
Zama
wiający odkupi od Wykonawcy za tę cenę sprzęt, wykazany na tej liście",
5)
zmianę pkt 120 załącznika nr 3 do SIWZ i nadanie mu brzmienia: „W przypadku
wcześniejszego rozwiązania umowy przez którąkolwiek ze Stron lub w przypadku
wygaśnięcia niniejszej umowy na skutek upływu okresu na jaki została zawarta
Strony komisyjnie ustalą listę sprzętu do przekazania (sprzedaży) oraz wspólnie

ustalą cenę rynkową sprzętu wymienionego w pkt 110 i pkt 111 w załączniku nr 3 do
SIWZ, po czym Zamawiający odkupi od Wykonawcy za tę cenę sprzęt, wykazany na
tej liście”;
6)
wykreślenie § 1 ust. 6.

W dniu 12 czerwca
2018 r. Odwołujący, przed otwarciem rozprawy złożył pismo,
w którym oświadczył, że cofa wniesione odwołanie oraz wnosi o zwrot uiszczonego wpisu od
odwołania.
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy, jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
W tym stanie rzeczy Izba
– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy Pzp –
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.

Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pz
p oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3
lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposob
u pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41 poz. 238) ze zmianami
wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia
2016 r. (Dz. U. z 2
017 r. poz. 47) Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego
90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 15 000,00 zł.

Przewodniczący: ………………………………

………………………………

………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie