eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 234/15, KIO 235/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-02-25
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 234/15
KIO 235/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz Członkowie: Magdalena Rams, Małgorzata Rakowska Protokolant: Magdalena Cwyl

po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 23 lutego 2015 roku odwołań
wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:

A. w dniu 9 lutego 2015 r. przez wykonawcę M. B. prowadzącego działalność
gospodarczą
pod
nazwą
B.
M.
B.
z
siedzibą
w Wymysłówce 37, 24-200 Bełżyce (sygn. akt KIO 234/15)


B. w dniu 9 lutego.2015 r. przez wykonawcę J. P. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Produkcyjno-Usługowy TERMET J. P. ulica
Dyrekcyjna 10, 40-013 Katowice (sygn. akt KIO 235/15)


w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Kompanię Węglową S.A. ulica
Powstańców 30, 40-039 Katowice


przy udziale:

A.
(sygn. akt KIO 234/15) wykonawców:


T. M. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe KOMSTAL T. M. z siedzibą w Knurowie przy ulicy Dębowej
10,
44-190
Knurów
(sygn.
akt
KIO
234/15)

po stronie Zamawiającego,

Petek i Wspólnicy A. K. Sp. j. z siedzibą w Zabrzu przy ulicy Dąbrowskiej 2,
41-800 Zabrze (sygn. akt KIO 234/15)
po stronie Zamawiającego,

Centrala Zbytu Węgla „Węglozbyt” S.A. z siedzibą w Katowicach przy ulicy
Kościuszki 30, 40-048 Katowice (sygn. akt KIO 234/15)
po stronie
Zamawiającego.

B.
(sygn. akt KIO 235/14) wykonawcy:


T. M. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe KOMSTAL T. M. z siedzibą w Knurowie przy ulicy Dębowej
10,
44-190
Knurów
(sygn.
akt
KIO
234/15)

po stronie Zamawiającego,


orzeka:

1.
A) Oddala odwołanie
wykonawcy M. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą B. M. B. z siedzibą w Wymysłówce 37, 24-200 Bełżyce (sygn. akt KIO
234/15)


B)
Oddala odwołanie
wykonawcy J. . prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Zakład Produkcyjno-Usługowy TERMET J. P. ulica Dyrekcyjna 10, 40-013
Katowice (sygn. akt KIO 235/15)
.



2. Kosztami postępowania obciąża
wykonawcę M. B. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą B. M. B. z siedzibą w Wymysłówce 37, 24-200 Bełżyce (sygn. akt
KIO 234/15) oraz wykonawcę J. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Zakład Produkcyjno-Usługowy TERMET J. P. ulica Dyrekcyjna 10, 40-013 Katowice (sygn.
akt KIO 235/15)
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00
gr
(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez: wykonawcę M. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą B. M. B. z siedzibą w Wymysłówce 37,
24-200 Bełżyce (sygn. akt KIO 234/15) oraz wykonawcę J. P. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Produkcyjno-Usługowy TERMET J. P. ulica Dyrekcyjna 10,
40-013 Katowice (sygn. akt KIO 235/15)
tytułem wpisów od odwołań.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.


Przewodnicz
ący: ………………………………..………………

Członkowie:
………………………………………………..

………………………………………………..

Sygn. akt:
KIO 234/15




KIO 235/15

U Z A S A D N I E N I E


Zamawiający Kompania Węglową S.A. ulica Powstańców 30, 40-039 Katowice

prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego w przedmiocie Dostawa złącz mechanicznych do taśm przenośnikowych
dla Oddziałów Kompanii W
ęglowej S.A. w 2015 roku opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej z 12 luty 2014 roku pod numerem 2014/S 033-054439.


29 stycznia 2015 roku Zamawiający przekazał informację dotyczącą wykonawców, którzy
nie zostaną zaproszeni do aukcji elektronicznej, bowiem ich oferty podlegają odrzuceniu;
w tym informację o odrzuceniu oferty Odwołującego wykonawcy M. B. prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
nazwą
B.
M.
B.
z
siedzibą
w Wymysłówce 37, 24-200 Bełżyce (sygn. akt KIO 234/15) w zakresie zadania 1,2,3,4,5.

04 lutego 2015 roku Zamawiający przeprowadził aukcje elektroniczną w zakresie zadania
1, 2, 3, 4 i 6.


A. Sygn. akt KIO 234/15
Odwołuj
ącym, działając na podstawie art. 179 ust. 1 oraz 180 ust.1-4 i 182 ust. 1 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 roku, poz. 907 ze zm.; dalej: „Pzp” lub
„ustawa”)
złożył odwołanie wobec:
1) Czynności Zamawiającego polegającej na przeprowadzeniu w dniu 04 lutego 2015
roku i zakończeniu wyborem, jako najkorzystniejszej, oferty Przedsiębiorstwa
Wielobranżowego KOMSTAL T. M., aukcji elektronicznej stanowiącej ostatni etap
postępowania w zakresie części zamówienia, tj. zadania 6 określonego w SIWZ (kod
CPV: 44310000-6), a w konsekwencji naruszenie:

art. 91 c ust. 1 ustawy przez niezapewnienie prawidłowego funkcjonowania
systemu elektronicznego, w oparciu o który była przeprowadzona aukcja, co
spowodowało, że Odwołujący pomimo spełnienia wymagań technicznych i
podjęcia prób, nie mógł uczynić postąpienia opatrzonego podpisem
elektronicznym, przeprowadzenie aukcji elektronicznej i zakończenie jej
wyborem oferty pomimo zaistnienia awarii platformy aukcyjnej,


art. 7 ust. 1 i 3 ustawy przez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania, polegający na niezapewnieniu Odwołującemu
możliwości czynnego udziału w aukcji elektronicznej przez złożenie
postąpienia i opatrzenie go podpisem elektronicznym, a w konsekwencji
pozbawienie możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia obok innych
Wykonawców.

2) Czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego w
zakresie części zamówienia, tj. zadania 4 i 5 SIWZ (kod CPV: 44310000-6) i
niezaproszeniu Odwołującego do udziału w aukcji elektronicznej w dniu 04 lutego
2015 roku, stanowiącej ostatni etap postępowania o udzielenie zamówienia, a
następnie dokonanie wyboru oferty w ramach zadania 4, a w konsekwencji
naruszenie:

art. 91 a ust. 1 w zw. z art. 91 b ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy przez
prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania polegający na odrzuceniu oferty
Odwołującego i nie zaproszeniu go do udziału w aukcji elektronicznej w
ramach zadania 4 i 5, zarzucając, iż rozwiązanie techniczne przez niego
zaproponowane narusza rdzeń taśmy, podczas, gdy oferty innych
Wykonawców złożone w ramach zadania nr 4 i 5 nie zostały odrzucone,
pomimo iż przedstawione w nich rozwiązania techniczne (mechaniczne złącza
taśm przenośnikowych) również naruszają lub mogą naruszać rdzeń taśmy.

Odwołujący na podstawie art. 180 ust. 3 ustawy wniósł o:
1) Merytoryczne rozpoznanie odwołania i jego uwzględnienie w całości;
2) Nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienie czynności wyboru oferty Przedsiębiorstwa Wielobranżowego
KOMSTAL T. M. jako najkorzystniejszej w części zamówienia - zadania nr 6;
unieważnienie czynności aukcji elektronicznej przeprowadzonej w ramach
części zamówienia, tj. zadania nr 6, w dniu 04 lutego 2015 roku a następnie
jej powtórzenie zgodnie z przepisami ustawy;
b) unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego złożonej w ramach
zadania nr 4 i 5 i niezaproszenia Odwołującego do udziału w aukcji
elektronicznej w ramach zadania nr 4 i 5, unieważnienia czynności wyboru
oferty Przedsiębiorstwa PETEL i Wspólnicy A. K. Spółka Jawna, ul.

Dąbrowskiego 2, 41 - 800 Zabrze jako najkorzystniejszej w ramach zadania nr
4, unieważnienia aukcji elektronicznej przeprowadzonej w ramach zadania nr
4 i 5, powtórzenia badania spełniania warunków udziału w postępowaniu
przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia w ramach
zadania nr 4 i 5 oraz oceny ofert złożonych w tym postępowaniu, ponownego
przeprowadzenia aukcji elektronicznej w ramach zadnia nr 4 i 5, zaproszenie
Odwołującego do udziału w aukcji elektronicznej w ramach zadania nr 4 i 5,
c) prowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
3) Zobowiązanie Zamawiającego do:
a) przedłożenia dokumentacji przetargu nieograniczonego na „Dostawę złącz
mechanicznych do taśm przenośnikowych dla Oddziałów Kompanii Węglowej
S.A. w 2015 rok” (nr grupy asortymentowej 284/11) nr postępowania
331400538, w tym dotyczącej zadania nr 4, 5 i 6 (w tym SIWZ, oferty złożonej
przez Odwołującego wraz z wszelkimi załącznikami oraz ofert złożonych
przez innych Wykonawców w ramach zadania nr 4, 5 i 6) i przeprowadzenie
dowodu z tych dokumentów na okoliczności wskazane w uzasadnieniu
odwołania,
b) nadesłania
informacji
(raportu)
o
szczegółowym
przebiegu
aukcji
elektronicznej przeprowadzonej w ramach zadania 6, w dniu 04 lutego 2015
roku i przeprowadzenie dowodu z tego dokumentu na okoliczności wskazane
w treści uzasadnienia niniejszego odwołania.
4) Dopuszczenie i przeprowadzenie na podstawie art. 190 ustawy dowodów z:
a) dokumentów powołanych w treści odwołania przedstawionych na rozprawie,
na okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania,
b) zeznań świadków K. B. oraz M. O., adres do korespondencji: Wymysłówka 37,
24-200 Bełżyce, na okoliczność spełnienia przez Odwołującego wszystkich
warunków technicznych niezbędnych do przystąpienia oraz niezakłóconego
udziału w aukcji elektronicznej w dniu 04 lutego 2015 roku, udziału
Odwołującego w testowej aplikacji składania podpisu elektronicznego ze
skutkiem pozytywnym, problemów technicznych Odwołującego podczas
trwania aukcji elektronicznej z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego,
skutkujących brakiem możliwości złożenia oferty (postąpienia) przez
Odwołującego
opatrzonej
podpisem
elektronicznym,
wydłużonego
buforowania procesu składania podpisu elektronicznego przez Odwołującego,
a następnie pojawienia się komunikatu, iż podpis elektroniczny nie został

złożony poprawnie oraz komunikatu o treści „strona nie odpowiada”,
niezłożenia przez Odwołującego skutecznie żadnego postąpienia podczas
trwania
aukcji
elektronicznej,
prawidłowego
działania
platformy
teleinformatycznej służącej do prowadzenia aukcji elektronicznej zaraz po
zakończeniu aukcji, niezwłocznego zgłoszenia przez Odwołującego
organizatorowi aukcji wystąpienia problemów technicznych, zgłoszenia
problemów technicznych Zamawiającemu,
c) zeznań świadka J. P., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Zakład Produkcyjno - Usługowy TERMET J. P., ul. Dyrekcyjna 10, 40 - 013
Katowice, na okoliczność nieprawidłowego funkcjonowania platformy
teleinformatycznej, służącej do przeprowadzenia aukcji elektronicznej,
stanowiącej ostatni etap postępowania dotyczącego części zamówienia, tj.
zadania nr 6, w tym błędów technicznych ujawnionych w toku aukcji testowej
podpisu elektronicznego,
d) opinii biegłego sądowego z zakresu informatyki na okoliczność ustalenia, czy
system teleinformatyczny obsługujący aukcję elektroniczną organizowaną
przez Zamawiającego w dniu 04 lutego 2015 roku za pośrednictwem COIG
S.A. (w ramach zadania 6) funkcjonował prawidłowo, czy w toku aukcji
wystąpiły jakiekolwiek błędy, które zakłóciły lub mogły zakłócić bezpośrednią
łączność Odwołującego z platformą aukcyjną, uniemożliwiając mu skuteczne
złożenie postąpienia, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym,
e) opinii Instytutu Techniki Górniczej KOMAG, ul. Pszczyńska 37, 44-101 Gliwice
na okoliczność ustalenia w oparciu o dokumenty znajdujące się w
dokumentacji przetargowej u Zamawiającego oraz obowiązuję normy
techniczne i stan wiedzy, czy rozwiązania techniczne (mechaniczne złącza
taśm przenośnikowych) zaoferowane przez Wykonawców, których oferty nie
zostały odrzucone w ramach zadania 4 i 5 przez Zamawiającego, nie
naruszają struktury rdzenia taśmy przenośnikowej,
f) przesłuchania stron na okoliczność spełnienia przez Odwołującego wszystkich
warunków technicznych niezbędnych do przystąpienia oraz niezakłóconego
udziału w aukcji elektronicznej w dniu 04 lutego 2015 roku, udziału
Odwołującego w testowej aplikacji składania podpisu elektronicznego oraz
wersji testowej aukcji elektronicznej ze skutkiem pozytywnym, problemów
technicznych Odwołującego podczas trwania aukcji elektronicznej z przyczyn
leżących po stronie Zamawiającego, skutkujących brakiem możliwości
złożenia oferty (postąpienia) przez Odwołującego, buforowania procesu

składania podpisu elektronicznego, a następnie pojawienia się komunikatu, iż
podpis elektroniczny nie został złożony poprawnie oraz o treści „strona nie
odpowiada”, niezłożenia przez Odwołującego skutecznie żadnej oferty
podczas trwania aukcji elektronicznej, prawidłowego działania platformy
teleinformatycznej służącej do prowadzenia aukcji elektronicznej zaraz po
zakończeniu aukcji, niezwłocznego zgłoszenia przez Odwołującego
organizatorowi aukcji wystąpienia problemów technicznych, zgłoszenia
problemów technicznych Zamawiającemu; bezpodstawnego odrzucenia oferty
Odwołującego złożonej w ramach zadania nr 4 i 5, niezaproszenia
Odwołującego do udziału w aukcji elektronicznej prowadzonej w ramach
zadania 4 i 5;
5) Obciążenia Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego i zasądzenia od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego
poniesionych z tytułu wpisu od odwołania w wysokości 15.000,00 zł oraz
wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3.600,00 zł, opłaty od pełnomocnictwa
17,00 zł.

Odwołujący następująco uzasadnił swoje stanowisko:

Interes prawny Odwołującego we wniesieniu odwołania.
Na podstawie art. 179 ust. 1 ustawy, Odwołującemu jako Wykonawcy uczestniczącemu w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„Dostawę złącz mechanicznych do taśm przenośnikowych dla Oddziałów Kompanii
Węglowej S.A. w 2015 roku (nr grupy asortymentowej 284/11) nr postępowania 331400538,
kod CPV: 44310000-6, przysługuje materialne prawo do wniesienia odwołania, albowiem ma
on interes w uzyskaniu danego zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku ewentualnego
naruszenia przez Zamawiającego ustawy - Prawo zamówień publicznych - jeżeli podniesione
przez niego zarzuty potwierdziłyby się w toku postępowania odwoławczego, w wyniku czego
zostałaby dokonana powtórna aukcja elektroniczna w zakresie części zamówienia, tj.
zadania nr 6, a w konsekwencji Odwołujący miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Odwołujący ma realną możliwość wykonania na rzecz Zamawiającemu dostaw złącz
mechanicznych do taśm przenośnikowych o parametrach określonych w SIWZ dla Zadania 6
(kod CPV: 44310000-6) o parametrach równoważnych z będącymi przedmiotem
zamówienia. Ponadto wadliwy przebieg aukcji elektronicznej z przyczyn leżących po stronie
Zamawiającego, a w konsekwencji uniemożliwienie Odwołującemu czynnego udziału w
aukcji i składania ofert (postąpień), doprowadził do wyboru oferty po cenie mniej korzystnej

niż ta, którą chciał zaproponować Odwołujący. Wskutek powyższego Odwołujący został
pozbawiony możliwości złożenia oferty i uzyskania zamówienia, co stanowi w konsekwencji
o realnej możliwości poniesienia przez niego szkody.
Bez wątpienia również, Odwołujący może upatrywać swojego interesu prawnego w
odwołaniu się od czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu Odwołującego z
udziału w aukcji elektronicznej, stanowiącej ostatni etap postępowania o udzielenie
zamówienia w zakresie zadania 4 i 5 SIWZ i odrzuceniu oferty Odwołującego w tym
zakresie. Pozbawienie Odwołującego udziału w aukcji pomimo braku przesłanek ku temu,
uniemożliwiło Odwołującemu uzyskanie zamówienia, podczas gdy posiada on realne
możliwości, aby wykonać zamówienie w powyższej części zgodnie z SIWZ Zamawiającego,
dostarczając Zamawiającemu asortyment (złącza mechaniczne do górniczych taśm
przenośnikowych) spełniający wymagania prawne, wymagane parametry techniczno -
użytkowe oraz ilościowe. Istnieje możliwość, że przy dochowaniu przez Zamawiającego
przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych, oferta Odwołującego okazałaby się
najkorzystniejsza.
Należy mieć na uwadze, iż nadrzędnym celem środków ochrony prawnej jest
zagwarantowanie funkcjonalnego i skutecznego mechanizmu korygowania bezprawnej
decyzji zamawiającego oraz szybkie i skuteczne przywrócenie stanu zgodnego z prawem,
czyli uchylenie skutków bezprawnych decyzji zanim staną się one nieodwracalne (Wyrok
Zespołu Arbitrów przy UZP/ZO/0-85/06 - wyrok ZA z dnia 18-01-2006).
Wobec powyższego, wywodzić należy, iż odwołanie oparte jest na uzasadnionym interesie
Odwołującego, którego ochrona w toku zainicjowanego postępowania winna uchronić go
przed niepowetowaną szkodą.

I.
Odwołanie od czynności Zamawiającego polegającej na przeprowadzeniu w dniu
4
lutego 2015 roku i zakończeniu wyborem, jako najkorzystniejsze oferty Przedsiębiorstwa
Wielobranżowego KOMSTAL T. M., aukcji
elektronicznej stanowiącej ostatni etap
postępowania w zakresie części zamówienia,
ti. zadania 6 określonego w SIWZ (kod CPV:
44310000-6).

Odwołujący został dopuszczony jako jeden z trzech wykonawców (obok Przedsiębiorstwa
Wielobranżowego „KOMSTAL” T. M. oraz Zakładu Produkcyjnego „TERMET” J. P.) do
udziału w aukcji elektronicznej, stanowiącej ostatni etap postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „Dostawę złącz

mechanicznych do taśm przenośnikowych dla Oddziałów Kompanii Węglowej S.A. w 2015
roku w części zamówienia, tj. w zakresie zadania nr 6.
Zgodnie z treścią SIWZ Zamawiający przewidział możliwość dokonania wyboru
najkorzystniejszej oferty za pomocą aukcji elektronicznej w zakresie części zamówienia
(Zadanie 1 - 8). W pkt. VII SIWZ Zamawiający sprecyzował szczegółowe zasady oraz
wymagania dla podmiotów przystępujących do aukcji.
Termin przeprowadzenia aukcji elektronicznej przypadł na 4 lutego 2015 roku o godz. 12.00
Odwołujący przygotował się do udziału w aukcji przez zapewnienie wszystkich wymogów
technicznych określonych w SIWZ. Odwołujący posiadał sprawny technicznie komputer, z
którego korzystał wielokrotnie uczestnicząc w aukcjach elektronicznych, sprawne i stabilne
szerokopasmowe łącze internetowe, oprogramowanie wymagane przez platformę,środowisko uruchomieniowe JAVA. Odwołujący posiadał również ważny certyfikat dla
podpisu elektronicznego, którego wystawcą jest Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji
Elektronicznej. Ważność certyfikatu wynosi 2 lata, począwszy od dnia 5 listopada 2014 roku.
W imieniu Odwołującego w czynnościach związanych z udziałem w aukcji uczestniczył K. B.
- Dyrektor Przedsiębiorstwa B. M. B., a także inny pracownik Odwołującego – M. O. .
Przed aukcją, Odwołujący przystąpił do testowej aplikacji składania podpisu elektronicznego,
czego dowodem jest wykonany zrzut ekranu. Podjęte czynności zakończyły się pozytywnie,
w konsekwencji Odwołujący nabrał uzasadnionego przekonania, iż jego udział w aukcji nie
zostanie zakłócony.
Oferta pisemna Odwołującego, obejmująca kwotę wyjściową w aukcji elektronicznej
stanowiła 2.604.008,40 zł.
Po rozpoczęciu aukcji, o godz. 12:10:05 okazało się jednak, iż Odwołujący nie może
dokonać postąpienia z uwagi na błąd, jak wystąpił w związku z próbą złożenia podpisu
elektronicznego. Pojawił się komunikat, iż podpis nie został złożony poprawnie. Proces
składania podpisu był w stanie wydłużonego buforowania, a następnie o godz. 12:14:13
pojawił się kolejny komunikat - status podpisywania: błąd wykonania podpisu, „strona nie
odpowiada”.
Niezwłocznie po wystąpieniu problemów technicznych, Odwołujący skontaktował się
telefonicznie z organizatorem aukcji - firmą COIG S.A. z siedzibą w Katowicach, celem
zgłoszenia błędu.
W odpowiedzi na pismo, drogą elektroniczną organizator polecił Odwołującemu
skontaktować się z Zamawiającym.
Pismem z dnia 5 lutego 2015 roku, Odwołujący zgłosił powyższe nieprawidłowości na piśmie
Zamawiającemu z jednoczesny wnioskiem o unieważnienie aukcji elektronicznej
i jej ponowne przeprowadzenie.

Istotnym dla poparcia powyższych twierdzeń jest fakt, iż podobne błędy techniczne
w funkcjonowaniu platformy aukcyjnej wystąpiły u innego wykonawcy – J. P., prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Zakład Produkcyjno - Usługowy TERMET J. P. podczas
uczestnictwa w aplikacji testowej składania podpisu elektronicznego. Błędy te J. P. zgłaszał
telefonicznie organizatorowi aukcji.
Dowody: dokumentacja przetargu - w posiadaniu Zamawiającego; formularz zgłoszenia
certyfikacyjnego z dnia 5 listopada 2014 roku; raport zawartości Certyfikatu z dnia
5 listopada 2014 roku; zrzuty z ekranu z dnia 04 lutego 2015 r.; pismo do COIG S.A. z dnia
4 lutego wraz z odpowiedzią mailową; pismo z dnia 05 lutego 2015 roku; zeznania świadka
K. B.; zeznania świadka M. O.; zeznania świadka J. P.; przesłuchanie stron.
Brak możliwości czynnego udziału Odwołującego w aukcji elektronicznej skutkował tym,
iż nie złożył on skutecznie żadnego postąpienia względem oferty pisemnej złożonej
uprzednio, tj. w dniu 30 stycznia 2015 roku oraz ofert i postąpień pozostałych Wykonawców.
Pismem z dnia 5 lutego 2015 roku, Zamawiający poinformował o wynikach aukcji, wskazując
ranking ofert poszczególnych wykonawców. Oferta Odwołującego sklasyfikowana została
jako trzecia (ostatnia) w kolejności z ilością punktów - 82,42500024. Ponadto w treści pisma
Zamawiający określa historię ofert w toku aukcji, z której w sposób wyraźny wynika,
iż Odwołujący nie złożył w dniu 4 lutego 2015 skutecznie żadnej oferty. Dodatkowo pismem
z dnia 5 lutego 2015 roku (złożonym w dniu 6 lutego 2016 roku) na wyraźne polecenie
Odwołującego, pełnomocnik Odwołującego wystąpił do Zamawiającego z pisemną
informacją o błędach technicznych platformy oraz żądaniem unieważnienia i powtórzenia
aukcji elektronicznej.
Dowody: zeznania świadków K. B.; zeznania świadka M. O.; przesłuchanie stron; zrzuty z
ekranu z dnia 4 lutego 2015r.; informacja o wynikach aukcji elektronicznej z dnia 5 lutego
2015
roku;
informacja
o
wynikach
aukcji
elektronicznej
z
dnia
5 lutego 2015 roku (znak: PL/PLP/ACH/1671/15); informacji (raportu) o szczegółowym
przebiegu aukcji elektronicznej z dnia 04 lutego 2014 roku (Zadanie 6) - w posiadaniu
Zamawiającego; dokumentacja przetargu dotycząca zadania nr 6 - w posiadaniu
Zamawiającego.
Zgodnie z treścią art. 91 c ust. 1 ustawy w toku aukcji elektronicznej wykonawcy za pomocą
formularza umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego wprowadzenie
niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną, składają kolejne
korzystniejsze postąpienia, podlegające automatycznej ocenie i klasyfikacji. Obowiązkiem
Zamawiającego jest wiec zapewnić odpowiednie warunki techniczne niezbędne do
przeprowadzenia aukcji elektronicznej za pomocą platformy, z którą wykonawcy drogą
teleinformatyczną mogą połączyć się w sposób bezpośredni i składać postąpienia.
Mając na

uwadze fakt, iż po stronie Odwołującego spełnione zostały wszystkie przesłanki warunkujące
prawidłowy
i
niezakłócony
udział
w
aukcji
elektronicznej,
istnieje
wysokie
prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, iż przyczyna nieprawidłowego działania
platformy teleinformatycznej spoczywa po stronie Zamawiającego lub podmiotu
organizującego aukcję. Przesłanką uprawdopodobniającą powyższe jest fakt, iż problemy
techniczne ze złożeniem podpisu elektronicznego wystąpiły również u innego Wykonawcy
uczestniczącego w aukcji elektronicznej – J. P. ZPU TERMET.
Zamawiający uniemożliwił Wykonawcy złożenie jakiegokolwiek postąpienia, czego dowodzi
informacja o wynikach aukcji elektronicznej z dnia 5 lutego 2015 roku.
Podążając za stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej wyrażonym w wyroku z dnia
20 grudnia 2012 r.
(KIO 2720/12) Odwołujący może skutecznie zarzucać Zamawiającemu
naruszenie art. 91
c ust. 1 ustawy.
Podobne stanowisko wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 31 października
2012 roku (KIO 2257/12), w treści którego wskazała, iż przeprowadzenie i zakończenie
wyborem aukcji pomimo zaistnienia awarii platformy aukcyjnej stanowi naruszenie przepisów
art. 91 c ust 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ft.i. Dz.U. z
2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), mogące mieć wpływ na wynik postępowania naruszeń i
skutkujące koniecznością powtórzenia aukcji. Skutki wadliwego działania platformy, które
uniemożliwiają składanie postąpień, obciążałyby zamawiającego, ponieważ nie może on
uchylać się od odpowiedzialności za wybór platformy, która nie umożliwia składania
postąpień, np. ze względu na wadliwość jej funkcjonowania, czy też w sytuacji gdyby
wykonawca zastosował się procedury składania postąpienia przewidzianej na platformie, a
mimo tego jego postąpienie byłoby nieskuteczne (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
24 czerwca 2010 r.,
KIO 1012/10).

Nieprawidłowości w działaniu platformy aukcyjnej, które wystąpiły po stronie Zamawiającego,
skutkujące uniemożliwieniem Odwołującemu czynnego udziału w aukcji, a następnie
dokonanie wyboru oferty, pomimo poważnych zakłóceń w działaniu systemu
informatycznego aukcja doprowadziły do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców wyrażonej w art. 7 ust. 1 i 3 ustawy. Jej przestrzeganie polega na
stosowaniu jednej miary do wszystkich wykonawców znajdujących się w tej samej lub
podobnej sytuacji. Wobec braku możliwości złożenia postąpienia przez Odwołującego z
przyczyn od niego niezależnych, został on pozbawiony możliwości uzyskania zamówienia,
a w konsekwencji znalazł się w gorszej pozycji względem pozostałych uczestników aukcji.

II.

Odwołanie od czynności dokonanej przez Zamawiającego polegającej na
niezaproszeniu
Odwołującego do udziału w aukcji elektronicznej, stanowiącej ostatni
etap postępowania
o udzielenie zamówienia i odrzuceniu oferty Odwołującego w
zakresie części zamówienia., ti.
zadania 4 i 5 SIWZ (kod CPV: 44310000-6) i dokonaniu wyboru oferty w zakresie zadania 4.

Zamawiający ubiegał się o udział w części postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego dotyczącego zadań 4-5 określonych w SIWZ.
Pismem z dnia 29 stycznia 2015 roku (nr PL/PLP.ACH/1352/2015) Zamawiający
poinformował określonych Wykonawców uczestniczących w postępowaniu, iż nie zostaną
zaproszeni do udziału w aukcji elektronicznej z powodu odrzucenia ich oferty na podstawie
art. 91 b ust. 1 ustawy. Wśród podmiotów nie zaproszonych do udziału w aukcji znalazł się
Odwołujący. Jego oferta odrzucona została w ramach zadań 1,2,3,4 oraz 5.
Szczególną wątpliwość u Odwołującego wzbudziło uzasadnienie decyzji Zamawiającego
w przedmiocie zadania nr 4 i 5, gdzie to Zamawiający wskazał, iż przyczyną odrzucenia
oferty jest fakt, iż zaoferowany przez Wykonawcę typ złącza niszczy strukturę rdzenia taśmy
z uwagi na konieczność wykonania (wykrojenia) w taśmie otworów o średnicy Ø 8,2 mm podśruby złącz wzdłuż czoła łączonych odcinków taśmy, a zgodnie z częścią B ust. 10 lit. D)
Zamawiający wymagał, aby „złącza muszą zapewnić szybkie połączenie dwóch odcinków
taśmy bez zniszczenia struktury jej rdzenia”.

Zaproponowane przez Odwołującego rozwiązanie techniczne stanowiące przedmiot oferty to
złącze przeznaczone do mechanicznego łączenia taśm przenośnikowych transportujących
urobek górniczy. Parametry i właściwości techniczne rozwiązania opisane zostały w
przedłożonej przez Odwołującego wraz z ofertą, dokumentacją techniczną (DTR, opinia
techniczna, protokół badań). Przedstawiona dokumentacja, w tym opinia nr 152/T/2004
Centrum Mechanizacji Górnictwa KOMAG Zakład Badań Atestacyjnych wykazała, iż
rozwiązanie zaproponowane przez Odwołującego spełnia normy techniczne, a jego
prawidłowe zastosowanie, zgodnie z dokumentacją techniczną, zaleceniami producenta oraz
według zaleceń producentów przenośników i taśm przenośnikowych zapewnia wymaganą
wytrzymałość na poziomie co najmniej 60 %.
Dowody: pismo Zamawiającego z dnia 29 stycznia 2015 roku (znak: PL.PLP.ACH/1352/15);
DTR, opinia techniczna, protokół badań; przesłuchanie Stron.
Połączenia mechaniczne, jak sama nazwa wskazuje zawsze prowadzą do mechanicznej
ingerencji w strukturę przedmiotów, które podlegają złączeniu. W konsekwencji, czy to
będzie połączenie w postaci śruby (tak, jak w przypadku Odwołującego), czy też w postaci
nitu (tak, jak w przypadku innych uczestników prowadzonego postępowania o udzielenie

zamówienia w ramach zadania nr 5, m.in. firm - Mato oraz Flexo), wprowadzenie tego
elementu do wnętrza gumowej taśmy celem zamocowania, zawsze będzie stwarzało ryzyko
uszkodzenia rdzenia taśmy. Nie podlega wątpliwości, iż rdzeń jako najważniejsza część
taśmy przenośnikowej decyduje o wytrzymałości na rozrywanie wymaganej przy pracy
obciążonej taśmy. Absorbuje uderzenia spadającego materiału, zapewnia sztywność ogólną
i poprzeczną niezbędną do utrzymania ładunku oraz wytrzymałość wymaganą dla
utrzymania śrub i/lub złącz mechanicznych. W ocenie Odwołującego, popartej wieloletnim
doświadczeniem zawodowym oraz praktyką i wiedzą techniczną, nie ma technicznej
możliwości wykonania złącza mechanicznego taśm przenośnikowych bez ryzyka naruszenia
struktury rdzenia taśmy, zwłaszcza biorąc pod uwagę trudne warunki, w jakich dokonuje się
czynności złączenia (wnętrze kopalni). Należy jednak zaznaczyć, iż sam fakt, iż wykonanie
złącza mechanicznego niesie ze sobą ryzyko naruszenia rdzenia taśmy nie dyskwalifikuje
danego typu złącza mechanicznego, jako spełniającego normy i dopuszczenia techniczne.
Dowody:

dokumentacja przetargu dotycząca zadania nr 4 i 5 (w posiadaniu Zamawiającego);

opinia Instytutu Techniki Górniczej KOM AG;

przesłuchanie Stron.
Wobec wskazanych powyżej okoliczności faktycznych, w ocenie Odwołującego Zamawiający
dopuścił się naruszenia art. 91 a ust 1 w zw. z art. 91 b ust. 1 w zw. z art. 7 ust.1 i 3 ustawy.
Odrzucając ofertę Odwołującego złożoną w ramach zadania nr 4 i 5, a jednocześnie nie
odrzucając oferty innych Wykonawców, które również powinny ulec odrzuceniu.
Zamawiający naruszył w sposób ewidentny zasadę uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania. Jej przestrzeganie polega na stosowaniu jednej miary do wszystkich
wykonawców znajdujących się w tej samej lub podobnej sytuacji. Wskazywane warunki lub
kryteria uczestnictwa w postępowaniu nie powinny więc preferować jedynie niektórych
podmiotów. Dokonywanie oceny warunków oraz oceny ofert powinno następować według
wcześniej sprecyzowanych i znanych wykonawcom jednolitych kryteriów, na podstawie
dokumentów przedłożonych we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i
ofercie, oraz ugruntowanej wiedzy technicznej i normami technicznymi, nie zaś na podstawie
innej wiedzy zamawiającego.

B. Sygn. akt KIO 235/15
Na podstawie art. 180 ust. 1 w związku z art. 179 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 roku, poz. 907 ze zm.; dalej: „Pzp” lub
„ustawa”) Odwołujący wniósł odwołanie i zarzucił Zamawiającemu:
1) naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy T.
M.,
prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
firmą
Przedsiębiorstwo

Wielobranżowe „KOMSTAL" z siedzibą w Knurowie, pomimo iż wykonawca ten nie
wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
2) naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy M.
B., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „B." z siedzibą w Bełżycach,
pomimo iż wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
3) naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy przez niezapewnienie zachowania uczciwej
konkurencji w postępowaniu.

Odwołujący wniósł o:
1) nakazanie Zamawiającemu wykluczenia z postępowania wykonawców: T. M.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
„KOMSTAL" z siedzibą w Knurowie oraz M. B., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą „B." z siedzibą w Bełżycach;
2) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
3) powtórzenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
4) obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania, w tym kosztami wpisu;
5) zasądzenie na rzecz Odwołującego się kosztów wynagrodzenia pełnomocnika
Odwołującego się w wysokości 3.600 zł (trzy tysiące sześćset złotych).
Odwołujący następująco uzasadnił swoje stanowisko:

Interes prawny Odwołującego we wniesieniu odwołania:
Interes prawny Odwołującego w uzyskaniu zamówienia został naruszony przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, ponieważ oferta
Odwołującego, w przypadku wykluczenia wskazanych oferentów, powinna zostać uznana za
ofertę najkorzystniejszą. W konsekwencji Odwołujący może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę złożenia odwołania
powziął w dniu 29 stycznia 2015 roku. Uwzględniając powyższe, termin na wniesienie
niniejszego odwołania, o którym mowa w art. 182 ust 1 pkt 1 ustawy, został dochowany.

Pismem z dnia 2 grudnia 2014r. Odwołujący powiadomił Zamawiającego, że oferty
złożone w ramach toczącego się postępowania przez pozostałych Wykonawców,
ubiegających się o realizację zadania nr 6 i 7, nie spełniają wymogów określonych w
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla zamówienia sektorowego o wartości
szacunkowej co najmniej 414 000 euro.
Dowód: pismo Odwołującego z dnia 2 grudnia 2014roku

Dnia 29 stycznia 2015r. Zamawiający poinformował o wykonawcach dopuszczonych
do aukcji elektronicznej, mającej rozstrzygnąć prowadzone przez Zamawiającego
postępowanie.
Dowód: pismo Zamawiającego z dnia 29 stycznia 2015r.

Dnia 4 lutego 2015r. Zamawiający rozstrzygnął postępowanie, a w dniu 5 lutego
2015r. Zamawiający zamieścił komunikat o rozstrzygnięciu postępowania na swojej stronie
internetowej. W wyniku przeprowadzonego postępowania Zamawiający dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty. Wśród wykonawców, których oferty zostały uznane za
najkorzystniejsze znaleźli się wykonawcy, którzy powinni podlegać wykluczeniu, z uwagi na
niewykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Dowód: komunikat z dnia 5 lutego 2015 roku

Wymagania prawne i parametry techniczno - użytkowe przedmiotu zamówienia
zostały określone w Załączniku nr 1 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
Zgodnie z przedmiotowym dokumentem, w zakresie zadania nr 6 złącze do mechanicznego
sztywnego łączenia taśm przenośnikowych powinno cechować się wytrzymałością na
poziomie co najmniej 60% wytrzymałości taśmy przenośnikowej o wytrzymałości 1000 kN/m
oraz 1250 kN/m, natomiast w zakresie zadania nr 7 - taśmy przenośnikowej o wytrzymałości
1400 kN/m.
Dowód: Załącznik nr 1 do SIWZ (SIWZ dostępna na stronie Zamawiającego:
htto://
www.kwsa.pl/clostawcy/przetargi
, po wpisaniu nr postępowania: 331400538)

Celem potwierdzenia spełnienia przez oferentów wymagań określonych przez
Zamawiającego, wykonawcy zobowiązani byli do przedstawienia stosownych dokumentów
wskazanych w SIWZ. Wśród nich, w oparciu o postanowienia zał. nr 1 do SIWZ część C pkt
3 lit. C, wykonawcy zobowiązani zostali do przedstawienia dokumentu wystawionego przez
niezależną jednostkę badawczą potwierdzającego rzeczywista wytrzymałość połączenia
jeżeli informacja ta nie wynikała z przedstawionego przez wykonawcę certyfikatu lub opinii.
Nie ulega wątpliwości, iż intencją Zamawiającego było zapewnienie przedstawienia przez
oferentów dokumentów wykazujących rzeczywista wytrzymałość połączenia każdej z taśm
przenośnikowych, tj. taśmy o wytrzymałości 1000 kN/m, 1250 kN/m oraz 1400 kN/m. Przez
rzeczywistą wytrzymałość połączenia należy zaś rozumieć wytrzymałość połączenia, którą
w procesie twórczym wykonawca jest w stanie obiektywnie uzyskać. Rzeczywisty wynik to
zatem wynik zmierzony, a nie domniemany. Aby można było mówić o spełnieniu

powyższego wymogu bezsprzecznie należy przedstawić wyniki badań wytrzymałości
połączenia, wykonanych na taśmie o wytrzymałości 1000 kN/m, 1250 kN/m i 1400 kN/m.
Bez wyników badania każdej z taśm wyniki taśm niezbadanych będą jedynie hipotetyczne,
szacowane w oparciu o wyniki badania pozostałych taśm, nie będą to jednakże wyniki
zbadane, rzeczywiste, jakich wymagał Zamawiający.
Przedstawienie wyników badań odnoszących się do każdej z taśm o wytrzymałości 1000
kN/m, 1250 kN/m i 1400 kN/m umożliwia także skontrolowanie poprawności złożonej oferty,
przez sprawdzenie, czy liczba zadeklarowanych przez oferentów elementów do wykonania
złącza taśmy o określonej wytrzymałości jest zgodna z liczbą złączy zastosowanych na
próbce, będącej przedmiotem badania przez niezależną jednostkę badawczą. Bez wyników
badań taśmy o określone wytrzymałości nie można bowiem w wiarygodny sposób określić
liczby potrzebnych złączy dla otrzymania połączenia taśm o wymaganej wytrzymałości.
Podkreślić należy, że brak podstaw do automatycznego zastosowania takiej samej liczby
złączy dla taśmy o wytrzymałości 1000 kN/m, jak dla taśmy o wytrzymałości 1250 kN/m -
potwierdzeniem tego są wyniki badań złączy Odwołującego, zgodnie z którymi dla
uzyskania wymaganej wytrzymałości taśmy 1250 kN/m liczba wymaganych złączy wynosi
23 szt., podczas gdy dla taśmy 1000 kN/m liczba ta wynosi 25 szt. Tym samym
automatyczne zastosowanie dla taśmy 1000 kN/m liczby złączy przewidzianych dla taśmy o
wytrzymałości 1250 kN/m nie jest uprawnione, gdyż liczba ta może być wyższa niż w
przypadku taśmy 1250 kN/m, co skutkować będzie niespełnianiem przez oferenta wymagań
Zamawiającego.
Ponadto, Zamawiający jednoznacznie sformułował w SIWZ wymóg przedstawienia
dokumentu określającego rzeczywistą wytrzymałość połączenia, jakiekolwiek więc
posiłkowanie się dokumentami przedstawiającymi wyniki badań taśmy o innej wytrzymałości
nie umożliwiają wskazania rzeczywistej wytrzymałości, której bez przeprowadzenia badań
nie sposób określić.

W związku z powyższym, po zapoznaniu się z treścią złożonych ofert, stwierdzić
należy, że wykonawcy T. M. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „KOMSTAL" z siedzibą w Knurowie oraz M. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „B." z siedzibą w Bełżycach nie spełnili w/w
wymogu.
Stwierdzenia zawarte w Certyfikacie nr Komag/13/B/0276, przedłożonym na potrzeby
postępowania o udzielenie zamówienia przez pana T. M. (KOMSTAL), wskazują, że „złącza
taśmowe typu SPEED oraz DS stosowane są do połączeń mechanicznych taśm o
wytrzymałości nominalnej na rozciąganie od 800 N/mm do 1250 N/mm". Co ważne, do

certyfikatu dołączone zostało jedynie badanie przeprowadzone na taśmie o wytrzymałości
1250 kN/m. Przedmiotowego certyfikatu nie można zatem utożsamiać z dokumentem
potwierdzającym rzeczywistą wytrzymałość połączenia taśmy o wytrzymałości 1000 kN/m,
wobec braku dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie badania na taśmie 1000 kN/m i
tym samym braku informacji o rzeczywistej wytrzymałości połączenia taśmy 1000 kN/m. Aby
przedstawić rzeczywistą wytrzymałość połączenia taśmy konieczne jest przeprowadzenie
badania i ujawnienie wyników tego badania, zawierającego m.in. wskazanie minimalnej
liczby elementów (złączy), potrzebnych do zapewnienia otrzymanego podczas badania
wyniku.Ściśle określona liczba złączy na odcinku taśmy przedstawionej do badania
wytrzymałości połączeń stanowi z kolei podstawę do wyliczenia liczby złączy potrzebnych do
wykonania odpowiedniego szycia taśm o założonej szerokości. Brak zatem dokumentu
zawierającego wyniki rzeczywistej wytrzymałości połączenia danego rodzaju taśmy
uniemożliwia jednocześnie dokładne wyliczenie liczby złączy niezbędnych dla osiągnięcia
wymaganej przez Zamawiającego wytrzymałości połączenia taśmy. Jest to szczególnie
istotne wobec faktu, iż ocenie podlegała cena zszycia taśmy o określonej szerokości, zaś
wymóg zastosowania jednego lub dwóch złączy mniej daje istotną przewagę konkurencyjną,
rzędu nawet kilkunastu procent.
Dowód: przesłuchanie stron, z ograniczeniem do przesłuchania Odwołującego J.

P. .

Podobne zastrzeżenia budzą dokumenty przedstawione przez M. B. . W ofercie M. B.
brak dokumentu przedstawiającego wyniki badań wytrzymałości połączenia wykonanego na
taśmie o wytrzymałości 1000kN/m. Tym samym brak dokumentu potwierdzającego
rzeczywistą wytrzymałość połączenia i umożliwiającego skontrolowanie wymaganej liczby
złącz.
Ponadto, w ofercie zaniżona została liczba elementów potrzebnych do wykonania połączenia
taśmy o szerokości 1000 mm z osiągnięciem wytrzymałości połączenia na poziomie
co najmniej 60% wytrzymałości taśmy 1250 kN/m (liczba zadeklarowana w ofercie - 20 szt.,
liczba wymagana - 24 szt.). Zaniżenie liczby złączy można wykazać obliczając min.
szerokość połączenia przy użyciu trzech zszywek typu Wymysłówka, dającą wytrzymałość
na poziomie co najmniej 60% wytrzymałości taśmy przenośnikowej, biorąc pod uwagę
zmierzoną średnią siłę zrywającą próbkę na poziomie 85,2 kN/m, która to odległość wynosi
113 mm. Przy szerokości zszywki typu Wymysłówka wynoszącej 35 mm, daje to odległość
pomiędzy zszywkami (skok) wynoszącą 39 mm. Tym samym liczba zszywek typu
Wymysłówka przypadająca na 1000 mm szerokości szycia, przy skoku równym 39 mm,
wynosi 24 szt. Wykonanie zaś połączenia ze skokiem większym niż 39 mm spowoduje

obniżenie wytrzymałości względnej połączenia poniżej wymaganego przez Zamawiającego
kryterium, tj. 60% wytrzymałości taśmy. W rezultacie powyższego, taśmy zszyte przy użyciu
zadeklarowanej liczby zszywek nie spełnią wymogu bezpiecznego stosowania w
podziemnych zakładach górniczych, określonego w Zał. nr 1 do SIWZ część B pkt 3.

Jeszcze bardziej rażąco zaniżona została przez p. T. M. (KOMSTAL) liczba
potrzebnych elementów (złączy) w zadaniu 7. Liczba zadeklarowanych złączy wynosi 21
szt., podczas gdy liczba wymaganych złączy, ustalonych na podstawie obliczeń, wynosi 56
szt.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności, nie ulega wątpliwości, że w/w
wykonawcy powinni zostać wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego na dostawę złącz mechanicznych do taśm przenośnikowych dla Oddziałów
Kompanii Węglowej S.A. w 2015r. Zamawiający jednak nie dość, że dopuścił w/w
wykonawców do udziału w aukcji elektronicznej, to uznał ofertę T. M. za najkorzystniejszą.

Jak słusznie zaakcentowano w uchwale Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 marca 2014 r.
(KIO/KD 20/14) „wszystkie czynności zamawiającego mają zmierzać do wyboru oferty
najkorzystniejszej, tj. spełniającej wszystkie wymagania określone przez zamawiającego w
danym postępowaniu, złożonej przez wykonawcę, który spełnia warunki udziału w
postępowaniu. Jakiekolwiek uzasadnione wątpliwości zaistniałe w toku prowadzonego
postępowania co do treści złożonych przez wykonawcę dokumentów, muszą podlegać
wyjaśnieniu, gdyż wątpliwości uniemożliwiają pozytywną ocenę dokumentów. Nieistotne jest
przy tym źródło, z którego zamawiający powziął informacje powodujące powstanie
wątpliwości co do treści złożonych przez wykonawcę dokumentów (np. informacje od innych
wykonawców, podmiotów trzecich, informacji publikowanych itp.)".
Wskazać także należy, w ślad za kolejną uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 16
kwietnia 2014r., że: „Zamawiający nie ma możliwości zmiany, korygowania lub
dopasowywania na etapie oceny ofert postawionych wcześniej wymagań w zakresie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu ani poprzez zliberalizowanie wymagań
zawartych w Ogłoszeniu o zamówieniu i Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia ani
przez interpretowanie tych regulacji odmiennie niż wynika to z ich treści. Dopasowywanie
przez zamawiającego wymagań na etapie oceny ofert prowadzi do rażącego naruszenia
przepisów ustawy, w szczególności zasad prawa zamówień publicznych zobowiązujących
zamawiającego do przygotowywania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców."

Jeżeli zatem Zamawiający sformułował wymóg przedstawienia rzeczywistych wyników
wytrzymałości połączeń taśm, to nie może zaakceptować innych dokumentów lub
oświadczeń oferentów niż takie, które zawierają wyniki badań danych oznaczonych taśm.
Takich wyników badań wskazani oferenci nie przedstawili dla taśmy o wytrzymałości 1000
kN/m, co skutkować powinno wykluczeniem tych oferentów.

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania oraz
uczestników post
ępowania odwoławczego na podstawie zebranego materiału
dowodowego w sprawie oraz o
świadczeń i stanowisk Stron oraz uczestników
post
ępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła,
co nast
ępuje:

W zakresie obu odwołań o sygnaturach akt KIO 234/15 i KIO 235/15:

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 roku, poz. 907 ze zm.;
dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołań. Odwołania zostały złożone
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w ustawowych terminach oraz zostały przekazane
ustawowym terminie kopie odwołań Zamawiającemu, co potwierdził na posiedzeniu
z udziałem Stron Zamawiający.

W zakresie odwołania o sygnaturze akt KIO 234/15 Izba nie poddała pod rozpoznanie
zarzutów odwołania dotyczących czynności Zamawiającego z dnia 29 stycznia 2015 roku.
W zakresie czynności Zamawiającego z dnia 29 stycznia 2015 roku, o której Odwołujący
został powiadomiony w tym samym dniu wniósł odwołanie w dniu 9 lutego 2015 roku.
Odwołujący do odwołania załączył potwierdzenie wniesienia wpisu od odwołania w kwocie
15 000 zł (piętnaście tysięcy złotych) w dniu 9 lutego 2015 roku na rachunek
03187010452078119163830001; na posiedzeniu z udziałem stron pełnomocnik wskazała, że
omyłkowo został wniesiony wpis na ww. rachunek oraz podała, że prawdopodobnie
rachunek ten należy do osoby prywatnej. Za pismem z 10 lutego 2015 roku zostało
skierowane przez Prezesa Izby do Odwołującego Wezwanie do usunięcia braków
formalnych odwołania
, został on wezwany do przesłania w terminie 3 dni od dnia doręczenia
wezwania dowodu uiszczenia wpisu w terminie przewidzianym na wniesienie odwołania
na właściwy rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. W dniu 12 lutego 2015 roku
(oryginał potwierdzenia wniesienia wpisu) wpłynęła do Prezesa Izby korespondencja
zawierająca potwierdzenie wniesienia wpisu od odwołania w dniu 11 lutego 2015 roku

na rachunek 60101010100081362231000000. Odwołujący oświadczył na posiedzeniu z
udziałem stron, że jest świadomy tego, że spóźnił się z uiszczeniem wpisu od odwołania.

Izba ustaliła, że w przypadku każdego z odwołań, zostały wypełnione łącznie
przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej
okre
ślone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także
innemu podmiotowi je
żeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł
lub mo
że ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej
ustawy -
to jest posiadania interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości
poniesienia szkody.

Izba dopuściła do udziału w postępowaniu zgłaszających przystąpienie po stronie
Zamawiającego do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 234/15:
wykonawcę T. M. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe KOMSTAL T. M. z siedzibą w Knurowie; Petek i Wspólnicy A. K. Sp. j. z
siedzibą w Zabrzu oraz Centrala Zbytu Węgla „Węglozbyt” S.A. z siedzibą w Katowicach.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu zgłaszającego przystąpienie po stronie
Zamawiającego do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 235/15
wykonawcę T. M. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe KOMSTAL T. M. z siedzibą w Knurowie;

W trakcie posiedzenia Izby z udziałem Stron stwierdzono, po pierwsze, że Zamawiający –
zgodnie z art. 185 ust 1 ustawy Prawo zamówień publiczne - Zamawiający przesyła
niezwłocznie, nie pó
źniej niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania, kopię odwołania innym
wykonawcom uczestnicz
ącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a jeżeli odwołanie
dotyczy tre
ści ogłoszenia o zamówieniu lub postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, zamieszcza j
ą również na stronie internetowej, na której jest zamieszczone
ogłoszenie o zamówieniu lub jest udost
ępniana specyfikacja, wzywając wykonawców
do przyst
ąpienia do postępowania odwoławczego - przesłał wszystkim wykonawcom 9
lutego 2015 roku informację o wpłynięciu odwołań w sprawach sygn. akt KIO 234/15 oraz
KIO 235/15; po drugie, że zgłoszenia przystąpień wpłynęły w terminie 3 dni od dnia
otrzymania kopii odwołania, zgłaszający przystąpienie wskazali Stronę, po której zgłosili
przystąpienie i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Strony, do której zgłosili
przystąpienie. Zgłoszenie przystąpień doręczone zostało Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej, a kopia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu, co Strony
postępowania odwoławczego oświadczyły na posiedzeniu.

Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie oraz
stanowiska i oświadczenia Stron i uczestników postępowania odwoławczego złożone ustnie
do protokołu.
Izba dopuściła dowody zawnioskowane przez Odwołującego wykonawcę M. B.
prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
nazwą
B.
M.
B.
z siedzibą w Wymysłówce 37, 24-200 Bełżyce (sygn. akt KIO 234/15) i załączone
do odwołania.
Izba dopuściła dowód (dowód nr 1) złożony na rozprawie tj. raport z przebiegu aukcji
elektronicznej z dnia 4 lutego 2015 roku zawierający również stanowisko operatora platformy
obsługującej aukcję elektroniczną w zakresie zarzutów przedstawionych przez
Odwołującego wykonawcę M. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą B. M.
B. z siedzibą w Wymysłówce 37, 24-200 Bełżyce (sygn. akt KIO 234/15).

Zamawiający złożył w sprawie sygn. akt KIO 234/15 pismo z dnia 19 lutego 2015 roku
Odpowiedź na odwołania - wniósł o oddalenie odwołania w całości. Pismem z 19 lutego
2015 roku Zamawiający w sprawie sygn. akt KIO 235/15 wniósł Odpowiedź na odwołanie,
którym zawnioskował o odrzucenie odwołania w zadaniu nr 7 oraz oddalenie odwołanie
w zakresie zadania nr 6.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759 z późn. zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), Izba uwzględnia
odwołanie, je
żeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć
istotny wpływ na wynik post
ępowania o udzielenie zamówienia. Izba dokonawszy oceny
zarzutów podniesionych w odwołaniach sygn. akt KIO 234/15 i sygn. akt KIO 235/15, biorąc
pod uwagę stanowiska Stron oraz uczestników postępowania odwoławczego przedstawione
na rozprawie oraz dokumentację postępowania i zgłoszone dowody, uznała, że żadne
z odwołań nie podlega uwzględnieniu.


Sygn. akt KIO 234/15


Zarzuty naruszenia art. 91 c ust. 1 ustawy przez niezapewnienie prawidłowego
funkcjonowania systemu elektronicznego, w oparciu o który była przeprowadzona aukcja,
co spowodowało, że Odwołujący pomimo spełnienia wymagań technicznych i podjęcia prób,
nie mógł uczynić postąpienia opatrzonego podpisem elektronicznym, przeprowadzenie aukcji

elektronicznej i zakończenie jej wyborem oferty pomimo zaistnienia awarii platformy
aukcyjnej, oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy przez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania, polegający na niezapewnieniu Odwołującemu możliwości czynnego udziału
w aukcji elektronicznej przez złożenie postąpienia i opatrzenie go podpisem elektronicznym,
a w konsekwencji pozbawienie możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia obok
innych Wykonawców Izba uznała za niezasadne.

Zgodnie z art. 91 c ust. 1 ustawy
W toku aukcji elektronicznej wykonawcy za pomocą formularza
umieszczonego

na stronie internetowej, umo
żliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w
trybie

bezpo
średniego połączenia z ta strona, składają kolejne korzystniejsze postąpienia,
podlegaj
ące

automatycznej ocenie i klasyfikacji. Przepisów art. 82 ust. 1 i 2, art. 83 i 84 oraz art.
86-89 nie

stosuje si
ę.


Izba ustaliła i zważyła, że:
Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ) w części VII w
ustępie 5 punkcie 3 wskazał, zalecane wymagania techniczne urządzeń informatycznych
użytych do udziału w aukcji elektronicznej zapewniające stabilne współdziałanie z Portalem
Aukcji Elektronicznych w tym wymagania dotyczące przeglądarki internetowej: stabilne
wersje (bez wersji beta) przegl
ądarki internetowej Internet Explorer w wersji od 8 do 10.
Przegl
ądarka internetowa musi miećączoną obsługę JavaScript oraz zainstalowane
darmowe oprogramowanie Java (JRE) – zgodnie z zaleceniami ze strony Java.


Zgodnie z Regulaminem Korzystania z Portalu Aukcji Publicznych, § 4 ust. 1 pkt 2
Administrator zaleca Uczestnikom korzystanie ze stabilnych wersji (bez wsparcia dla wersji
beta) przegl
ądarki internetowej Internet Explorer (wersje od 8 do 10). Wykorzystywana
przegl
ądarka internetowa musi miećączoną obsługę JavaScript oraz zainstalowane
darmowe oprogramowanie Java (JRE) – zgodnie z zaleceniami ze strony Java.

Na podstawie § 4 ust. 1 ww. Regulaminu Administrator nie ponosi odpowiedzialności
za nieprawidłowo
ści wynikające z korzystania przez uczestników z oprogramowania innego
ni
ż zalecane.
Odwołujący, w dniu 30 stycznia 2015 roku o godzinie 11:50:15 potwierdził na portalu aukcji
elektronicznej, że zapoznał się z Regulaminem Korzystania z Portalu Aukcji Publicznych
oraz zaakceptował go – było to warunkiem koniecznym, aby z powodzeniem dokończyć
proces pierwszego zalogowania się do systemu i pełnego korzystania z możliwości portalu;

potwierdza to stanowisko przedstawione w dowodzie nr 1 niekwestionowane przez
Odwołującego.

Odwołujący na rozprawie oświadczył, że nie skorzystał z przeglądarki internetowej jaka była
określona przez Zamawiającego w SIWZ jednocześnie wskazując, że była to przeglądarka
zalecana.

Odwołujący składał postąpienia za pomocą przeglądarki Google Chrome (w wersji 40) czyli
innej niż zalecana przez administratora, który jednocześnie w regulaminie wskazał, że nie
będzie ponosił odpowiedzialności za nieprawidłowości w korzystaniu z portalu w przypadku
gdy wykonawcy będą stosować inne niż zalecane oprogramowanie. Odwołujący korzystając
z innej przeglądarki internetowej nie spełnił wymagań technicznych związanych
z korzystaniem z portalu, tym samym nie można obciążać odpowiedzialnością za brak
poprawnego korzystania z portalu jego administratora lub Zamawiającego.
Zgodnie z przedstawionym raportem z przebiegu aukcji elektronicznej z dnia 4 lutego 2015
roku (dowód nr 1), który potwierdza stanowisko reprezentowane przez Zamawiającego,
wykonawcy którzy korzystali z zalecanej przeglądarki internetowej nie mieli problemów
w składaniu postąpień jak również podpisów elektronicznych.

Z przedstawionego (dowód nr 1) raportu wynika również, że Odwołujący z adresu IP,
z którego brał udział w aukcji elektronicznej, nie zakończył powodzeniem żadnego testu
podpisu. W zestawieniu prób wykonania podpisu wskazana została tylko jedna pomyślna
próba wykonania testu podpisu, jednakże z innego adresu IP niż ten, z którego Odwołujący
brał udział w aukcji elektronicznej 4 lutego 2015 roku – zaznaczyć należy, że kolejna próba
wykonania testu podpisu z tego samego adresu IP zakończyła się niepowodzeniem.

Z przedstawionego w raporcie (dowód nr 1) opisu przebiegu aukcji wynika jednoznacznie,że wszystkie oferty utworzone przez Odwołującego nie zostały prawidłowo podpisane przy
użyciu podpisu elektronicznego (za pomocą komponentu Platformy, służącego podpisywaniu
ofert). Z opisu przebiegu aukcji wynika również, że w czasie trwania aukcji Odwołujący
wykonał kolejną próbę złożenia podpisu testowego zakończoną niepowodzeniem. Związane
to było z uruchomieniem komponentu do podpisu w niezgodnym z regulaminem środowisku
uruchomieniowym – uruchomiono w przeglądarce Google Chrome a nie w przeglądarce
Internet Explorer.
Załączone do Odwołania zrzuty z ekranów potwierdzają korzystanie przez Odwołującego
z przeglądarki Google Chrome – co zostało wykazane w raporcie (dowód nr 1).

Uwzględniając stanowisko Odwołującego przedstawione na rozprawie, że stosował on inną
przeglądarkę niż wskazana w dokumentacji postępowania i Regulaminie, załączone do
odwołania dokumenty potwierdzają nieprawidłowość w działaniu Odwołującego przez nie
zastosowanie
rozwiązań
technicznych
gwarantujących
prawidłowość
udziału
w aukcji, co w konsekwencji przekłada się na brak zasadności podnoszenia zarzutów
w stosunku do nieprawidłowego działania platformy.
Z Raportu wynika również, że aukcja elektroniczna, w której brał udział Odwołujący na
platformie autorstwa COIG S.A. była pierwszą aukcją, w której brał on udział. Odwołujący nie
kwestionował tego stanowiska.
Nie potwierdziła się również argumentacja Odwołującego oparta na wykazywaniu,że problemy techniczne w funkcjonowaniu platformy występowały również u innego
wykonawcy tj. u J. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Produkcyjno- Usługowy TERMET J. P. . W oświadczeniu złożonym przez J. P. i załączonym
do Odpowiedzi na odwołanie wskazał on, że stanowczo zaprzecza, jakoby podczas
korzystania z platformy aukcyjnej przez jego firmę wystąpiły błędy techniczne
w funkcjonowaniu platformy aukcyjnej, które miałby zgłaszać telefonicznie organizatorowi
aukcji. J. P. oświadczył, że podczas uczestnictwa w aplikacji testowej zgłosił pytanie do
administratora i po uzyskaniu odpowiedzi pomyślnie zakończył test. Natomiast w trakcie
aukcji elektronicznej nie stwierdził żadnych błędów ani uchybień w funkcjonowaniu platformy
aukcyjnej. W stanowisku przedstawionym w Raporcie administrator dodatkowo wyjaśnił, że
w przypadku J. P. niezbędna była aktualizacja sterowników do czytania podpisu
elektronicznego na komputerze lokalnym wykonawcy co jest elementem niezależnym od
platformy aukcyjnej (COIG S.A.) i za co odpowiada zgodnie z Regulaminem wykonawca
biorący udział w aukcji. Tym samym problemy w trakcie aplikacji testowej związane były tylko
i wyłącznie z problemami technicznymi na komputerze wykonawcy, które usunął on i
pomyślnie zakończył test.
W świetle powyższych ustaleń w przedmiotowej sprawie, Izba uznała, iż działanie
Zamawiającego było prawidłowe, prawidłowo wykonawcy zostali poinformowani o
koniecznych do spełnienia wymaganiach technicznych gwarantujących poprawność udziału
w aukcji elektronicznej a Odwołujący nie zastosował się do wyartykułowanych wymagań
mimo, że akceptując Regulamin miał świadomość tego, że administrator aukcji nie ponosi
odpowiedzialności za korzystanie przez uczestników z oprogramowania innego niż zalecane
w Regulaminie. Nie doszło zatem do naruszenia art. 91c ust. 1 ustawy oraz art. 7 ust. 1 i 3
ustawy.

Sygn. akt KIO 235/15

W zakresie rozpoznawanej sprawy o sygn. akt 235/15 Odwołujący na posiedzeniu
złożył oświadczenie, że wniesione przez niego odwołanie dotyczy zadania nr 6, natomiast
informacje dotyczące zadania nr 7 zostały podane jedynie jako uzasadnienie
do argumentacji przedstawianej w zakresie zadania nr 6. Izba rozpoznała odwołanie w
zakresie zadania nr 6.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy przez
zaniechanie wykluczenia wykonawcy T. M., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „KOMSTAL" z siedzibą w Knurowie, pomimo iż
wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu; naruszenie art.
24 ust. 2 pkt 4 ustawy przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy M. B., prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą „B." z siedzibą w Bełżycach, pomimo iż wykonawca ten
nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu, naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy
przez niezapewnienie zachowania uczciwej konkurencji w postępowaniu oraz wniósł o
nakazanie Zamawiającemu wykluczenia z postępowania wykonawców: T. M., prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „KOMSTAL" z siedzibą
w Knurowie oraz M. B., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „B."
z siedzibą w Bełżycach.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazywał na niespełnienie wymagań przez ww.
wykonawców z powodu nieprzedstawienia wymaganiach w Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej: SIWZ) w załączniku nr 1 części C pkt 3 lit. c dokumentów dla taśmy
przenośnikowej o każdej z wytrzymałości tj. w przypadku zadania 6 1000 kN/m i 1250 kN/m,
który to dokument w ocenie Odwołującego stanowił podstawę wyliczenie ilości niezbędnych
oferowanych
złączy.
Uwzględniając
argumentację
Odwołującego
przedstawioną
w uzasadnieniu odwołania należy uznać, że Odwołujący wskazywał na odrzucenie oferty
wskazanych wykonawców a błędnie podał podstawy prawne z ustawy i oparte na nich
wnioski zamieszczone w odwołaniu. Formułowanie zarzutów odwołania leży wyłącznie
w sferze uprawnień podmiotowych wykonawcy, który sam decyduje, jakie czynności
lub zaniechania zamawiającego oraz z jakich przyczyn faktycznych i prawnych kwestionuje.
Kwestionowane przez odwołującego czynności zamawiającego powinny być wskazane
wyraźnie w odwołaniu zgodnie z wymaganiem wyrażonym w art. 180 ust. 3 ustawy i nie
mogą być domniemywane przez Izbę z innych czynności wskazanych w odwołaniu.
W rozpoznawanej sprawie mimo odniesienia się przez Odwołującego w zarzutach
do niewłaściwych podstaw prawnych w sposób jednoznaczny w uzasadnieniu sprecyzował

on podstawy faktyczne swojego odwołania dlatego też Izba odwołanie poddała pod
rozpoznanie.

Izba ustaliła, że zgodnie z SIWZ część XV Zamawiający wskazał, że w celu potwierdzenia,że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego w
SIWZ, Zamawiający wymagał dołączenia do oferty dokumentów wymienionych w Załączniku
nr 1 do SWIZ punkt C.
W Załączniku nr 1 do SWIZ pt.: Opis przedmiotu zamówienia, wymagania prawne i
wymagane parametry techniczno-u
żytkowe, wymagane dokumenty potwierdzające
spełnienie przez oferowane dostawy wymaga
ń określonych przez zamawiającego oraz
dokumenty wymagane przed zawarciem umowy i przy dostawie
w punkcie „C” – Dokumenty
wymagane w celu potwierdzenia spełnienia przez oferowane dostawy wymaga
ń określonych
przez Zamawiaj
ącego w punkcie 3 – na potwierdzenie spełnienia wymogu, o którym mowa w
cz
ęści B ust. 3 (B ust. 3 – złącza do taśm oraz elementy wchodzące w skład połączeń muszą
być zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi i spełniać wymagania dotyczące
wprowadzenia do obrotu i bezpiecznego stosowania w podziemnych zakładach górniczych,
w polach niemetalowych i metanowych, w wyrobiskach zaliczanych do stopnia „a”, „b” lub „c”
niebezpieczeństwa wybuchu metanu oraz klasy A lub B zagrożenia wybuchem pyłu
węglowego) wykonawca musi przedstawić dokumenty wymagane przez prawa: (…) c)
dokument wystawiony przez niezale
żną jednostkę badawczą potwierdzający rzeczywistą
wytrzymało
ść połączenia jeżeli informacja ta nie wynika z przedstawionego certyfikatu lub
opinii.


Na podstawie powyższych uregulowań SWIZ, jak również stanowiska Odwołującego
przedstawionego w odwołaniu i na rozprawie nie sposób wywieść, że wykonawcy składający
ofertę w postępowaniu obowiązani byli do załączenia do oferty dokumentów wystawionych
przez niezależną jednostkę badawczą potwierdzającą rzeczywistą wytrzymałość połączenia
każdej z taśm przenośnikowych tj. taśmy o wytrzymałości 1000 kN/m i 1250 kN/m
(w zadaniu 6). Wskazać należy, że w żadnym z postanowień SWIZ Zamawiający nie
wymaga od wykonawców składających oferty złożenia oddzielnych dokumentów
wykazujących rzeczywistą wytrzymałość połączenia każdej z taśm przenośnikowych
tj. taśmy o wytrzymałości 1000 kN/m i 1250 kN/m. Nie można takiego obowiązku wywodzić
odnosząc się do opisu przedmiotu zamówienie (załącznik nr 1 część A) i czyniąc założenie,
niewyartykułowane w SWIZ, że skoro w zadaniu nr 6 przedmiotem są złącza
do mechanicznego sztywnego łączenia taśm przenośnikowych o wytrzymałości: w punkcie
6.1 – 1000 kN/m i w punkcie 6.2 1250 kN/m – to wykonawcy obowiązani byli do złożenia

takich dokumentów dla każdej z taśm przenośnikowych. Dokument jakiego wymagał
Zamawiający miał potwierdzać rzeczywistą wytrzymałość złącza i nie było dla niego istotne
przy użyciu taśmy o jakiej wytrzymałości przygotowana została próbka poddana badaniu
wytrzymałościowemu. Dla Zamawiającego istotna była siła zrywająca przy jakiej następuje
zniszczenie (rozerwanie) złącza i stosunek tej siły do wytrzymałości taśmy. Wykonawcy
załączyli do złożonych ofert dokumenty potwierdzające wytrzymałość statyczną połączeń
mechanicznych większą od 60% nominalnej wytrzymałości na rozciąganie.
Z przedstawionych przez wykonawców dokumentów – specyfikacji części składowych
wchodz
ących w skład złącz – wynika, że zaoferowali oni liczbę elementów do wykonania
złącza o wytrzymałości taśmy 1000 kN/m i 1250 kN/m; zgodnie ze stanowiskiem
Odwołującego brak przedstawienia wyżej opisanych dokumentów uniemożliwia sprawdzenie
poprawności wyliczenia ilości złącz wymaganych na różnych szerokościach taśmy o różnej
jej wytrzymałości. Zamawiający wskazał, że potwierdzone wynikami badań spełnienie
wymagań przedmiotowych w taśmie o wyższej wytrzymałości jest równoznaczne z ich
spełnieniem przy łączeniu odcinków taśm o niższej wytrzymałości. Odwołujący podnosząc,że przy zastosowaniu taśmy o niższej wytrzymałości niezbędne jest zastosowanie inne ilości
złącz oferowanych przez pozostałych wykonawców – większej – nie przedstawił na tę
okoliczność żadnego dowodu. Sam fakt zaoferowania przez Odwołującego większej ilości
złącz dla taśmy o wytrzymałości 1000 kN/m niż dla taśmy o wytrzymałości 1250 kN/m nie
jest wystarczającym potwierdzeniem niewłaściwości zaoferowanych rozwiązań w
konkurencyjnych oferta. Nadmienić należy, że w dokumentacji na którą powoływał się
Odwołujący podana została informacja o ilości spinaczy jakie są niezbędne do zszycia taśmy
o szerokości 1000mm – 23 sztuki dla taśmy o wytrzymałości 1250 kN/m jak również podana
została informacja, że spinacze te mogą być również używane w celu naprawy taśmy i wtedy
ich ilość wymagana wynosi dla taśmy o szerokości 1000mm – 23 sztuki bez podania
wytrzymałości taśmy.
W ocenie Izby Odwołujący nie dowiódł niespełniania przez wykonawców wymagań
SIWZ tzn; nie dowiódł, że nie złożyli oni dokumentów których wymagał Zamawiający w
postępowaniu jak również tego, że zaoferowana przez wykonawców ilości złączy jest
niewłaściwa. Sam Odwołujący w złożonym odwołaniu wskazał, że bez wyników badań taśmy
o okre
ślonej wytrzymałości nie można w wiarygodny sposób określić liczby potrzebnych
ączy. Zaznaczyć należy, ze na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony i uczestnicy
post
ępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia faktów, z
których wywodz
ą skutki prawne. Dowody na poparcie swych twierdzeń lub odparcie
twierdze
ń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą
przedstawia
ć aż do zamknięcia rozprawy. Przepis ten nakłada na Strony postępowania

obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie
faktów, z których wywodzą skutki prawne. Postępowanie przez Izbą stanowi postępowanie
kontradyktoryjne, czyli sporne a z istoty tego postępowania wynika, iż spór toczą Strony
postępowania i to one mają obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą
określone skutki prawne. Powołując w tym miejscu regulację art. 14 ustawy do czynności
podejmowanych przez zamawiaj
ącego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego stosuje si
ę przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks
cywilny, je
żeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu
cywilnego ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki
prawne
należy wskazać, iż właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis
art. 6 Kodeksu cywilnego wyraża dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie
udowodnienia powoływanego przez stronę faktu, powodującego powstanie określonych
skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z
faktu tego wywodzi skutki prawne; ei incubit probatio qui dicit non qui negat (na tym ciąży
dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza)
. To na Odwołującym, ciążył obowiązek
udowodnienia, że oferowana przez pozostałych wykonawców ilość złączy dla taśm o
wskazanych wytrzymałościach jest nieprawidłowa. Odwołujący w rozpoznawanej sprawie nie
wykazał tego. Tym samym nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust.1
ustawy.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 186 ust.
6, art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu
o przepisy § 3 i § 5 ust. 3 i § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w post
ępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Przewodnicz
ący: ……………………………………

……………………………………

…………………………………….




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie