eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 1384/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-07-12
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 1384/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lipca 2011 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 czerwca 2011 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających sięo udzielenie zamówienia Impel Security Polska sp. z o.o. we Wrocławiu
oraz Impel Monitoring sp. z o.o. we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez
Wrocławskie Przedsiębiorstwo Hala Ludowa sp. z o.o. we Wrocławiu


orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym
wezwanie wykonawcy EKOTRADE sp. z o.o. w Warszawie na podstawie art. 26 ust. 4
do wyjaśnienia treści dokumentów potwierdzających spełnianie warunku udziału w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia z uwzględnieniem okoliczności
wskazanych w uzasadnieniu,


2. kosztami postępowania obciąża Wrocławskie Przedsiębiorstwo Hala Ludowa sp. z o.o.
we Wrocławiu
i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnastu tysięcy złotych) uiszczonąprzez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Impel Security Polska sp. z o.o. we
Wrocławiu oraz Impel Monitoring sp. z o.o. we Wrocławiu
tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Wrocławskiego Przedsiębiorstwa Hala Ludowa sp. z o.o. we
Wrocławiu
na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia
Impel Security Polska sp. z o.o. we Wrocławiu oraz Impel Monitoring sp. z o.o. we
Wrocławiu
kwotę18.600 zł 00 gr (słownie: osiemnastu tysięcy sześciuset złotych)

stanowiącąkoszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania
oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.


Przewodniczący: ………………….…


Sygn. akt: KIO 1384/11
U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Wrocławskie Przedsiębiorstwo Hala Ludowa sp. z o.o. we Wrocławiu
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U.
z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), którego przedmiotem jest usługa ochrony osób i mienia w
obiektach i na terenie otwartym Hali Ludowej we Wrocławiu. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 3 maja 2011 r. nr
2011/S 85-139478.

W dniu 20 czerwca 2011 r. zamawiający przesłał za pośrednictwem faksu
wykonawcom wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia Impel Security Polska sp.
z o.o. we Wrocławiu oraz Impel Monitoring sp. z o.o. we Wrocławiu zwanemu dalej
„odwołującym” zawiadomienie o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
EKOTRADE sp. z o.o. w Warszawie, zwanego dalej „przystępującym”.

Wobec czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej,
zaniechania dokonania czynności wykluczenia przystępującego, zaniechania dokonania
czynności odrzucenia oferty przystępującego odwołujący wniósł w dniu 30 czerwca 2011 r.
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

Skarżonym czynnościom i zaniechaniem dokonania czynności zamawiającego
odwołujący zarzucił:
a)
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp,
b)
art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp,
c)
art. 89 ust 1 pkt 3 i 4 ustawy Pzp,
d)
art. 91 ust 1 ustawy Pzp.

W uzasadnieniu odwołania odwołujący argumentował,że przystępujący nie spełnia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia opisanego w pkt. VII.2.
ppkt 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), zgodnie z którym zamawiający
wymagał co najmniej dwóch usług ochrony osób i mienia w obiektach użyteczności
publicznej, o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł. brutto każda (...). Odwołujący
podnosił,że pierwsza z usług wykazanych przez przystępującego w wykazie, realizowana na
rzecz Zakładu Ossolińskich, dotyczy wprawdzie zamówienia wartości 1,7 mln brutto, ale za
okres od 20.05.2010r. do 20.05.2013r. Dołączony do wykazu usług dokument potwierdzający

należyte wykonanie usług (referencja) obejmuje okres tylko od 20.05.2010 do 10.12.2010,
czyli dotyczy wartości usługi w wysokości zaledwie 591.087,45 zł. brutto. Wskazywał,że
trzecia z usług wymienionych w wykazie, realizowana na rzecz Szpitala Kamieńskiego we
Wrocławiu dotyczy wprawdzie zamówienia o wartości 1,3 mln brutto, ale za okres od
1.10.2009 do 30.09.2013r. Dołączony do wykazu usług dokument potwierdzający należyte
wykonanie usług (referencja) z datą2 marca 2011 r., dotyczy usługi o wartości 760.499,20 zł
brutto licząc okres od 01.10.2009 r. do końca maja 2011 r.

Odwołujący podnosił również,że przystępujący nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia opisanego w pkt VII.2. ppkt 3 specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (SIWZ), zgodnie z którym zamawiający wymagał co
najmniej dwóch usług monitoringu i jego konserwacji w obiektach o wartości nie mniejszej niż
500 000 PLN brutto każda. Wskazywał,że w przypadku wykazanej przez przystępującego
usługi wykonywanej na rzecz Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. ani w wykazie, ani w
referencji brakuje informacji o konserwacji urządzeńmonitoringu. Ponadto, argumentował,że
przystępujący wskazał,że wartość„usługi monitoringu i konserwacji” za kontrakt wynosi 1,3
mln PLN, chociażani nazwa umowy, ani referencja nie posługuje siętąnazwą- nie wiadomo
zatem czy chodzi o wynagrodzenie za całąumowę, czy tylko za częśćmonitoringowo-
konserwacyjnączy monitoringową. Ponadto wykonawca określił czas wykonania usługi od
18.11.2004 do nadal, zaśreferencja została wystawiona w dniu 14.05.2010 r. i nie zawierała
wzmianki o konserwacji. Argumentował ponadto,że w przypadku usługi wykonanej na rzecz
Euro Bank S.A. przystępujący określił w wykazie wartośćjako „ponad 500 000 PLN”,
jednakże za cały kontrakt, trwający od 16.11.2005 r., w okresie wykraczającym ponad
ostatnie 3 lata przed terminem składania ofert; ponadto referencja została wystawiona w dniu
10.03.2011 r. Wywodził również,że w przypadku usługi wykonanej na rzecz Getin Noble
Bank S.A. przystępujący wskazał wartość„ponad 500 000 PLN”, z tymże usługa ta była
wykonywana w okresie wykraczającym ponad ostatnie 3 lata przed terminem składania ofert
tj. od 19.01.2006, ponadto brakowało adnotacji o konserwacji i monitoringu.

Odwołujący podnosił również,że przystępujący nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia opisanego w pkt VII.2. ppkt 3 specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (SIWZ), zgodnie z którym zamawiający wymagał co
najmniej dwóch usług ochrony imprezy masowej na minimum 5.000 widzów/ uczestników
każda. Wywodził,że wykazana przez przystępującego usługaświadczona na rzecz
Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, obejmuje okres do dnia
30.06.2008r.; jednakże zamawiający nie dokonałżadnej weryfikacji, czy chociażjedna z
imprez odbywała sięw ciągu ostatnich 3 lat przed dniem składania ofert. Wskazywał

ponadto,że referencja dotycząca usługi wykonanej na rzecz Arki Gdynia z 31.08.2010 r.
obejmuje okres 2006 - 2009, z jej treści nie wynika, czy na meczach było min. 5 tys. osób.

Odwołujący podnosił również,że przystępujący nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej opisanego w pkt VII.2. ppkt 8
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), zgodnie z którym zamawiający
wymagał posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotęnie mniejsząniż5.000.000,00
zł. Argumentował,że z treści dołączonej przez przystępującego do oferty polisy wynika,że
suma gwarancyjna obejmuje wyłącznie 3.000.000,00 PLN na jedno zdarzenie. Nie ulega
zatem najmniejszej wątpliwości,że w przypadku wystąpienia szkody w wyniku jednego
zdarzenia, przekraczającej powyższąkwotęnp. 4 mln PLN, zamawiający nie będzie mógł
dochodzićzaspokojenia swoich roszczeńz przedstawionej przez wykonawcępolisy.

Odwołujący wywodził,że oferta przystępującego winna zostaćrównieżodrzucona na
podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy prawo zamówieńpublicznych, gdyż
zawiera rażąco niskącenąw stosunku do przedmiotu zamówienia, zaśjej złożenie stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji. Wskazywał, iżcena zawarta w ofercie za zadanie opisane w
dziale III pkt 3 ppkt. 3 i 4, ustalona na poziomie 1.051.650,00 PLN brutto, jest niewiarygodna
i nierealistyczna w porównaniu do pozostałych ofert złożonych w postępowaniu, cen
rynkowych podobnych zamówień, jak równieżkwoty, którązamawiający zamierza
przeznaczyćna finansowanie zamówienia. Cena najprawdopodobniej obejmuje wyłącznie
zakup urządzeń, bezspornie zaścena nie uwzględnia kosztów robocizny oraz kosztów
konserwacji monitoringu.
Przedstawił kosztorys instalacyjny na wykonanie systemu telewizji dozorowej
wewnątrz na kwotę1.094.883,17 zł, kosztorys instalacyjny na wykonanie systemu telewizji
dozorowej na zewnątrz na kwotę201.357,05 zł, kosztorys konserwacji systemów telewizji
dozorowej na kwotę167.280,00 zł, kosztorys instalacyjny na przeprogramowanie alarmów
na kwotę7.380,00 zł. Wywodził,że kalkulacja wynagrodzenia na takim poziomie stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, każdy kto kalkuluje cenęoferty poniżej rzeczywistych kosztów w
celu wyeliminowania konkurencji dopuszcza sięrażącego naruszenia zasad konkurencji.
Wywodził, ze zaoferowana cena jest niewiarygodna, nierealistyczna w porównaniu do cen
rynkowych podobnych zamówień. Podnosił, ze jeżeli działania podejmowane przez
przedsiębiorcęnie wynikająz istoty konkurencji, lecz sąpodejmowane w celu utrudnienia
dostępu do rynku i przy pomocyśrodków nieznajdujących usprawiedliwienia w mechanizmie
wolnej konkurencji, stanowiąone czyn nieuczciwej konkurencji.

W oparciu o przytoczonąargumentacjęodwołujący wniósł o nakazanie
zamawiającemu:
1)
uchylenia czynności wyboru oferty przystępującego,
2)
wykluczenia przystępującego na podstawie przepisu art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp,
3)
odrzucenia oferty przystępującego na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4
ustawy Pzp,
4)
dokonania ponownej oceny ofert.

Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególności: protokół postępowania, ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia
SIWZ, ofertę przystępującego, odwołanie, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia,
dokumenty i stanowiska stron złożone w trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

W pierwszej kolejności ustalono,że nie została wypełnionażadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.

Ustalono również,że odwołujący posiada interes w uzyskaniu danego zamówienia,
uprawniający go do złożenia odwołania, a także może ponieśćszkodę, w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Potwierdzenie sięzarzutów podniesionych
przez odwołującego co do wyboru oferty przystępującego, który podlega wykluczeniu z
udziału w postępowaniu i którego oferta podlega odrzuceniu, w sytuacji gdy oferta
odwołującego sklasyfikowana jest na drugim miejscu, uniemożliwia odwołującemu uzyskanie
zamówienia publicznego, a tracąc tęmożliwość, może ponieśćszkodę. Wyczerpuje to
materialno prawnąprzesłankędo wniesienia odwołania, wynikającąz art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp.

Izba, rozpoznając odwołanie, uznała je za zasadne, uznając jednocześnie,że tylko
niektóre z zarzutów odwołania znalazły potwierdzenie w zgromadzonym materiale
dowodowym.

Zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp z powodu niewykazania warunku
udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia

W uzasadnieniu odwołania odwołujący wywodził,że przystępujący nie spełnia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia opisanego przez
zamawiającego w pkt. VII.2. ppkt 2,3,4 specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

Izba ustaliła,że zgodnie z pkt. VII.2. specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(SIWZ), zamawiający stwierdzi, iżwykonawca spełnił warunki określone w art. 22 ust. 1
ustawy Pzp jeśli w szczególności wykaże on,że:
a) w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał lub aktualnie wykonuje z
należytąstarannością, co najmniej dwie usługi ochrony osób i mienia w obiektach
użyteczności publicznej, o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł brutto każda, oraz
udokumentuje, ze usługi te zostały wykonane lub sąwykonywane należycie (ppkt 2),
b) w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał lub aktualnie wykonuje z
należytąstarannością, co najmniej dwie usługi monitoringu oraz jego konserwacji w
obiektach, o wartości nie mniejszej niż500.000 zł brutto każda, oraz udokumentuje,że
usługi te zostały wykonane lub sąwykonywane należycie (ppkt 3),
c) w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał lub aktualnie wykonuje z
należytąstarannością, co najmniej dwie usługi ochrony imprezy masowej na minimum
5000 widzów / uczestników każda (ppkt 4).

Ponadto, stosownie do pkt VIII SIWZ na potwierdzenie spełnienia tak opisanych
warunków udziału w postępowaniu wykonawcy obowiązani byli złożyć:
a) wykaz wykonanych, a w przypadkuświadczeńokresowych lub ciągłych również
wykonywanych usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania opisanego w
dziale VII pkt 2.2, pkt 2.3, pkt 2.4 warunku wiedzy i doświadczenia, w okresie ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy – w tym okresie, z podaniem przedmiotu, dat wykonania i odbiorców –
załącznik nr 13 do siwz (pkt 9),
b) dokumenty potwierdzające, ze opisane w wykazie z pkt 9 usługi zostały wykonane lub są
wykonywane należycie,
c) opłaconąpolisęa w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający,że wykonawca
jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności
związanej z przedmiotem zamówienia – potwierdzającąspełnianie warunku określonego
w dziale VII pkt 2.8.

Zgodnie z załącznikiem nr 13 do SIWZ (wzór wykazu zamówieńpotwierdzających
spełnienie warunków udziału określonych w dziale VII pkt 2 ppkt 2, 3, 4, SIWZ) należało
wskazaćw tym wykazie m.in.: przedmiot (rodzaj wykonanych zamówień), czas realizacji od –
do (dzieńmiesiąc rok), zamawiającego. Zamawiający zastrzegł równieżwe wzorze wykazu,

że wykonawca jest zobowiązany wypełnićwszystkie rubryki, podając kompletne informacje,
z których wynikaćbędzie spełnienie warunków, o których mowa w dziale VII pkt 2.2, 2.3, 2.4
siwz. Ponadto w rubryce „opis przedmiotu zamówienia” należało wpisaćzakres
zrealizowanego zamówienia. W przypadku gdy podany przez wykonawcęzakres jest
szerszy niżwymagany przez zamawiającego, należy go rozpisać, wskazując w nim również
na zakres wymagany przez zamawiającego.

W celu potwierdzenia warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i
doświadczenia opisanego przez zamawiającego w pkt VII.2 ppkt 2 specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (SIWZ) przystępujący wykazał trzy usługi, w tym:
1) usługęna rzecz Zakładu Narodowego Ossolińskich, wykonywanej w okresie od
20.05.2010 r. do 20.05.2013 r. Wskazał, iżwartośćusługi ochrony osób i mienia wynosi
1.773.262,35 zł brutto za cały kontrakt. Do wykazu dołączono referencje ww.
zleceniodawcy wystawionąw dniu 10 grudnia 2010 r.
2) usługęna rzecz Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Wrocławiu, wykonywaną
w okresie od 01.10.2009 r. do 30.09.2013 r. Wskazał, iżwartośćochrony osób i mienia
wynosi 1.368.898,56 zł brutto za cały kontrakt. Do wykazu dołączono referencje z 2
marca 2011 r.
Wykazane przez przystępującego doświadczenie w realizacji usługi na rzecz KRUS
Oddział we Wrocławiu nie było kwestionowane przez odwołującego.

W celu potwierdzenia warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia
opisanego przez zamawiającego w pkt VII.2 ppkt 3 specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (SIWZ) przystępujący wykazał trzy usługi, w tym:
1) usługęna rzecz Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. w Warszawie, wykonywanąw
okresie 18 listopada 2004 r. do nadal. Wskazał,że usługa monitoringu i konserwacji za
kontrakt wynosi 1.398.684,00 zł brutto. Do wykazu załączono referencje z dnia 14 maja
2010 r.,
2) usługęna rzecz Euro Bank S.A. we Wrocławiu wykonywanąw okresie od 16 listopada
2005 r. do nadal. Wskazał, iżwartośćmonitoringu i konserwacji wynosi za cały kontrakt
w okręgu województwa dolnośląskiego ponad 500.000 zł brutto. Do wykazu załączono
referencje z 10 marca 2011 r.,
3) usługęna rzecz Getin Noble Bank S.A w Warszawie wykonywanąw okresie od 19
stycznia 2006 r. do nadal. Wskazał, ze wartośćcałego kontraktu wynosi 8.927.031,11 zł
brutto, w tym ponad 500.000 zł za monitoring i konserwacje. Do wykazu załączono
referencje z 21 kwietnia 2010 r.

W celu potwierdzenia warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i
doświadczenia opisanego przez zamawiającego w pkt VII.2 ppkt 4 specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (SIWZ) przystępujący wykazał trzy usługi, w tym:
1) usługęna rzecz Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie k.
Nakła nad Notecią, wykonanąw okresie od 01.01.2004r. do 30.06.2008 r. Wskazał,że
przedmiotem tej usługi była ochrona fizyczna przy imprezach masowych liczących ok.
30-40 tys. uczestników,
2) usługęochrony na rzecz Arki Gdynia SSA w Gdyni wykonanąw okresie od 2006 do 2009
r. Do wykazu załączono referencje z dnia 31 sierpnia 2008 r.
Wykazane przez przystępującego doświadczenie w realizacji usługi na rzecz Łuczniczka
Hala Sportowo – Widowiskowa w Bydgoszczy nie było kwestionowane przez odwołującego.

Na podstawie tak ustalonego stanu faktycznego stwierdzono, Izba zważyła, iżpoprzez
posiadanie przez wykonawcęniezbędnego doświadczenia należy rozumiećpewną
praktycznąumiejętnośćzdobytąi ugruntowanąw tracie realizacji podobnego zamówienia.

Doświadczenie jest to zbiór niewyuczonych, automatycznych reakcji wynikających z już
nabytych praktycznych umiejętności. Proces zdobywania praktycznych umiejętności
kształtowany jest przez czynnik czasu czego efektem jest biegłośći wprawa przy
wykonywaniu określonych czynności wynikająca z uprzedniego wykonywania analogicznych
prac. W ocenie doświadczenia w realizacji umowy nie podlega zatem badaniu realizacja
przyszła i niepewna. Oświadczenie o możliwości realizacji umowy, na doświadczenie w
realizacji której wykonawca siępowołuje, po terminie otwarcia ofert jako czysto hipotetyczne
nie może byćuwzględnione, ponieważnie potwierdza zdobytej wiedzy i doświadczenia w
okresie 3 lat przed dniem upływu terminu składania ofert.
Biorąc pod uwagętakie pojmowanie pojęcia „niezbędne doświadczenie”, którego
konkretyzacji dokonał zamawiający w SIWZ, zauważyćnależyże o prawidłowym wykonaniu
umowy można mówićdopiero po jej zakończeniu, gdyżdopiero w tym momencie można jej
należyte zrealizowanie ocenići potwierdzić. W przypadku usług okresowych lub ciągłych ich
należyte wykonanie należy oceniaćbadając wyłącznie zrealizowanączęśćtakiej umowy,
porównując wartośći zakres wykonanej części do opisanego w SIWZ warunku udziału w
postępowaniu. W obydwu przypadkach, fakt należytego wykonania zakończonej umowy lub
fakt należytego wykonania części umowy która jeszcze trwa, winien byćpotwierdzony
dokumentami stanowiącymi o wykonaniu umowy lub jej części w zakresie odpowiadającym
postanowieniom SIWZ określonym przez zamawiającego.
Skoro zamawiający dokonał opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunku
udziału w postępowaniu w ten sposób,że wymagał doświadczenia w realizacji umowy o
określonej wartości, to nie można przyjąć,że wystarczające jest wykazanie sięsamym

faktem zawarcia umowy, a nie jej zaawansowaniem na poziomie wymaganym przez
zamawiającego. Nie jest możliwym powoływanie sięna doświadczenie, które dopiero
zostanie nabyte w wyniku realizacji umowy ciągłej lub okresowej, jeżeli umowa ciągła lub
okresowa została zrealizowana w niewielkim stopniu.
Przystępujący wykazywał siędoświadczeniem w wykonywaniu usług ciągłych lub
okresowych, podając w wykazie kwoty wartości tych usług odnoszące siędo globalnej
wartości poszczególnych kontraktów, których termin zakończenia przypadał po upływie
terminu składania ofert lub które zostały zawarte na czas nieoznaczony. Informacje te nie
pozwalająna jednoznaczne stwierdzenie, czy przystępujący spełnia opisany przez
zamawiającego warunek w zakresie wiedzy i doświadczenia w części dotyczącej wartości
usługi. Przytaczane w odwołaniu przez odwołującego kwoty wartości usług zrealizowanych
przez przystępującego do dnia wystawienia referencji stanowiły wyraz przypuszczenia
odwołującego, nie potwierdzonegożadnymi dowodami. Z tego teżwzględu konieczne jest
wezwanie przystępującego przez zamawiającego na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp do
wyjaśnienia stopnia zaawansowania usług realizowanych przez przystępującego w okresie
od dnia zawarcia tych umów do dnia wystawienia referencji przez poszczególnych
zleceniodawców, w celu ustalenia czy zasadnym jest ewentualneżądanie uzupełnienia
dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Badanie to powinno dotyczyćstopnia
zaawansowania usług w zakresie ochrony osób i mienia w obiektach użyteczności
realizowanych przez przystępującego w ramach umów wykonywanych na rzecz Zakładu
Narodowego Ossolińskich i Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Wrocławiu. W
przypadku umów realizowanych przez przystępującego na rzecz Banku Polskiej
Spółdzielczości S.A. w Warszawie, Euro Bank S.A. we Wrocławiu, Getin Noble Bank S.A. w
Warszawie zamawiający winien zbadaćstopieńzaawansowania usług w zakresie
monitoringu i jego konserwacji w obiektach.
Tym samym podnoszony przez odwołującego zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp należy uznaćza przedwczesny, gdyżdopiero po wykonaniu obowiązków
wynikających z art. 26 ust. 4 i ust. 3 ustawy Pzp Zamawiający może dokonaćprawidłowego
badania oferty przystępującego i ewentualnie podjąćdecyzjęo jego wykluczeniu.

Odnosząc siędo zarzutów odwołania dotyczących zakresu umów realizowanych na
rzecz Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. w Warszawie, Euro Bank S.A. we Wrocławiu,
Getin Noble Bank S.A. nie podzielono zarzutu odwołującego, iżz dokumentów złożonych
przez przystępującego nie wynika fakt wykonywania usług w zakresie monitoringu i jego
konserwacji w obiektach w ramach umów realizowanych na rzecz tych zleceniodawców. Izba
wzięła pod uwagę,że obydwa dokumenty, którymi należało wykazaćspełnienie warunków
udziału w postępowaniu (tj. wykaz i referencje) mająinny charakter. Pierwszy pochodzi od

samego wykonawcy i przygotowywany jest na potrzeby danego postępowania, a więc
wykonawca przy jego pomocy może w sposób najbardziej precyzyjny odnieśćsiędo
opisanego warunku udziału w postępowaniu. Drugi dokument (tj. referencje) przygotowany
jest przez podmiot, na rzecz którego było realizowane zamówienie i jest przedkładany na
potwierdzenie należytego wykonania zamówienia. Jest dokumentem niesformalizowanym,
który może byćkonstruowany w sposób dowolny przez podmiot, na rzecz którego nastąpiła
realizacja wykazywanego projektu. W celu oceny spełniania warunku udziału w
postępowaniu zamawiający zobowiązany jest zbadaćobydwa dokumenty. Istotne jest aby
obydwa dokumenty dotyczyły faktycznie tego samego zadania i nie zawierały informacji
sprzecznych. Informacja,że podstawie umów realizowanych na rzecz ww. zleceniodawców
wykonywany jest równieżmonitoring i jego konserwacja w obiektach wynikała wprost z treści
wykazu usług złożonego przez przystępującego. W tej sytuacji okoliczność, iżinformacji
takiej nie zawierały w całości równieżzłożone referencje nie możeświadczyćo tym, iż
przedmiotem wykonywanych umów nie jest monitoring i jego konserwacja.

Natomiast podzielićnależało stanowisko odwołującego, iżna podstawie wykazu
usług i złożonych referencji nie można stwierdzić, czy w ramach umowy wykonanej na rzecz
Arki Gdynia SSA w Gdyni wykonano usługęw zakresie ochrony imprezy masowej na
minimum 5000 widzów (uczestników). Informacji takiej brakowało zarówno w wykazie usług,
jak i w referencji z dnia 31 sierpnia 2010 r. W tej sytuacji zamawiający, działając na
podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, powinien wezwaćprzystępującego do złożenia
wyjaśnień, czy przedmiotem omawianej umowy była usługa ochrony imprezy masowej dla
minimum 5000 widzów.
Jeśli chodzi o umowęrealizowanąna rzecz Kujawsko – Pomorskiego Ośrodka
Doradztwa Rolniczego w Minikowie to nie ulegało wątpliwości, iżprzedmiotem umowy były
równieżusługi w zakresie ochrony imprezy masowej dla od 30 do 40 tysięcy osób.
Informacja taka wynikała wprost z treści wykazu i referencji. Na uwagęzasługuje jednak
okoliczność, iżumowa ta była realizowana przez przystępującego do dnia 30 czerwca 2008
r., zaśtermin składania ofert w postępowaniu w którym złożono odwołanie upływał w dniu 10
czerwca 2011 r. Biorąc pod uwagę, iżzgodnie z opisanym warunkiem udziału w
postępowaniu można było wykazywaćsiędoświadczeniem w realizacji usługi wykonanej w
okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, zamawiający winien
wyjaśnićna podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, czy chociażby jedna impreza masowa dla
minimum 5000 widzów była chroniona przez przystępującego w tym okresie.
Powyższe ustalenia sąkonieczne w celu przesądzenia, czy zasadnym jest
ewentualneżądanie uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp z powodu niewykazania warunku
udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej


W uzasadnieniu odwołania odwołujący wywodził,że przystępujący nie spełnia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej opisanego
przez zamawiającego w pkt. VII.2. ppkt 8 specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(SIWZ). Zarzut ten nie potwierdził sięw zebranym materiale dowodowym.
Izba ustaliła,że zgodnie z pkt. VII.2. (ppkt 8) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (SIWZ), zamawiający stwierdzi, iżwykonawca spełnił warunki określone w art.
22 ust. 1 ustawy Pzp jeśli w szczególności wykaże on,że jest ubezpieczony od
odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem
zamówienia na kwotęnie mniejsząniż5.000.000 zł. Ponadto, stosownie do pkt VIII SIWZ na
potwierdzenie spełnienia tak opisanych warunków udziału w postępowaniu wykonawcy
obowiązani byli złożyćopłaconąpolisęa w przypadku jej braku inny dokument
potwierdzający,że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia – potwierdzającąspełnianie
warunku określonego w dziale VII pkt 2.8.
Ustalono również,że w celu potwierdzenia warunku udziału w postępowaniu w
zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej przystępujący złożył polisęubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej nr PL00000655LI11A, z sumągwarancyjną3.000.000 PLN na
jedno zdarzenie i 6.000.000 PLN na wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia.

Biorąc pod uwagętak ustalony stan fatyczny, Izba stwierdziła, iżspełnienie
opisanego warunku udziału w postępowaniu sprowadzało siędo wykazania na dzieńupływu
terminu składania ofert, okoliczności objęcia ochronąubezpieczeniowąodpowiedzialności
cywilnej wykonawcy na określonąkwotę. N uwagęzasługuje okoliczność, iżzamawiający
odniósł wymóg posiadania polisy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej do
prowadzonej przez wykonawcędziałalności gospodarczej, a nie do przedmiotu usługi, która
ma byćświadczona przez wybranego wykonawcę. Polisa nie stanowiła więc zabezpieczenia
realizacji danego kontraktu, a służyćmiała jedynie potwierdzeniu wiarygodności
ekonomicznej wykonawcy. Poprzez złożenie wraz z ofertąpolisy ubezpieczony uwiarygadnia
sięjako profesjonalista mający na względzie bezpieczeństwo finansowe swoje i swoich
kontrahentów, a z drugiej wykazuje, iżznajduje sięw sytuacji finansowej i ekonomicznej
pozwalającej mu na poniesienie kosztów ubezpieczenia. Nie jest to jednak ubezpieczenie
danej inwestycji czy przedsięwzięcia gospodarczego, które jest przedmiotem zamówienia.
Takie ubezpieczenie może byćżądanie przy zawarciu umowy, jako dodatkowy sposób

zabezpieczenia realizacji zamówienia poza ustawowo przewidzianym zabezpieczeniem
wykonania umowy. Zamawiający tak właśnie postąpił przewidując w § 6 wzoru umowy
obowiązek ubezpieczenia, określając wymagany zakres ochrony ubezpieczeniowej.
Biorąc powyższe rozważania pod uwagęnależało stwierdzić, iżmożliwe było
dokonanie takiej wykładni spornego postanowienia SIWZ jakiej dokonał przystępujący, a
mianowicie iżwymóg posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej „na kwotęnie
mniejsząniż5.000.000 zł” należało odnieśćdo wartości wszystkich zdarzeńw okresie
ubezpieczenia, a nie wartości każdego zdarzenia. Zamawiającemu zależało bowiem na
zbadaniu wyłącznie sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy, a nie na ubezpieczeniu
kontraktu, z czym łączyłby sięwymóg ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu
szkody o określonej wartości, jaka może zostaćwyrządzona wskutek realizacji zamówienia.
Może sięrównieżzdarzyći tak,że ubezpieczyciel ze wskazanej kwoty będzie
zmuszony wypłacićodszkodowanie na rzecz jednego lub nawet kilku podmiotów. W
przywoływanym postanowieniu SIWZ nie było bowiem wymagane ubezpieczenie konkretnej
inwestycji, a wyłącznie w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. W tej sytuacji,
wymaganąprzez zamawiającego sumęgwarancyjnąnależało odnosićdo wszystkich
zdarzeńw okresie ubezpieczenia. W ocenie Izby opisany przez zamawiającego w SIWZ
wymóg posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej przystępujący spełnił,
składając polisęz sumągwarancyjną6.000.000 PLN na wszystkie zdarzenia w okresie
ubezpieczenia. Okoliczność, iżochronąubezpieczeniowąnie będąobjęte zdarzenia o
wartości powyżej 3.000.000 PLN nie może rodzićnegatywnych konsekwencji dla
wykonawcy, wobec braku wyraźnego, odmiennego zastrzeżenia w SIWZ.
Tym samym skład orzekający Izby uznał,że ocena posiadania ubezpieczenia od
odpowiedzialności
cywilnej
dokonana
przez
zamawiającego
w
zakresie
oferty
przystępującego podczas oceny ofert była prawidłowa i wykonawca ten nie powinien być
z tego powodu wykluczany z udziału w postępowaniu ani teżwzywany do uzupełnienia lub
wyjaśniania złożonych dokumentów.

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 i art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp

Odwołujący zarzucał,że oferta przystępującego winna zostaćodrzucona na
podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy Pzp, gdyżzawiera rażąco niskącenąw
stosunku do przedmiotu zamówienia, zaśjej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Wywodził,że cena ofertowa za zadanie opisane w dziale III pkt 3 ppkt. 3 i 4 SIWZ
najprawdopodobniej obejmowała wyłącznie zakup urządzeń, natomiast nie uwzględnia
kosztów robocizny oraz kosztów konserwacji monitoringu.
Zarzuty te nie potwierdziły sięw zebranym materiale dowodowym.

W okolicznościach niniejszej sprawy istotnym było ustalenie jak zamawiający opisał w
SIWZ przedmiot zamówienia, a zwłaszcza w dziale III pkt 3 ppkt 3 i 4 SIWZ. Ustalono,że w
dziale III pkt 3.3 i 3.4 SIWZ określono, iżprzedmiot zamówienia obejmuje również
opracowanie projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót
dla systemu telewizji dozorowej (przemysłowej) CCTV (pkt 3.3) oraz dostawęsprzętu i
materiałów montażowo – instalacyjnych, montażsystemu według projektu opisanego w pkt 3
oraz jego uruchomienie (pkt 3.4). Cenęza zaoferowanie ww. zakresu usługi zakwestionował
odwołujący, natomiast cena zaoferowana przez przystępującego za pozostały zakres
przedmiotu zamówienia określony tj. określony w dziale III pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ nie
była podważana.
Zamawiający zastrzegł,że przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający
kierował siębędzie kryterium cena 100% i jego wagą100 %, w tym: 60% pkt za wykonanie
zadańopisanych w dziale III pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ oraz 40% pkt za wykonanie zadań
opisanych w dziale III pkt 3.3, 3.4 SIWZ.
Na podstawie protokołu postępowania ustalono,że zamawiający na wykonanie zadań
określonych w dziale III pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ przeznaczył kwotębrutto 10.085.360,00
zł, zaśzadańopisanych w dziale III pkt 3.3, 3.4 SIWZ – kwotębrutto 2.546.512,00 zł, tj.
razem 12.631.875 zł brutto. Kwota przeznaczona na finansowanie zamówienia w części
opisanej w dziale III pkt 3.3, 3.4 SIWZ została ustalona na podstawie kosztorysu
inwestorskiego.
Na podstawie oferty przystępującego i protokołu postępowania ustalono nadto,że:
a) przystępujący za wykonanie zadańokreślonych w dziale III pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ
zaoferował cenębrutto 6.864.517,23 zł, zaśzadańopisanych w dziale III pkt 3.3, 3.4
SIWZ – cenębrutto 1.051.650 zł, tj. razem 7.916.167,23 zł brutto,
b) odwołujący za wykonanie zadańokreślonych w dziale III pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ
zaoferował cenębrutto 6.399.528,27 zł, zaśzadańopisanych w dziale III pkt 3.3, 3.4
SIWZ – cenębrutto 2.161.341,36 zł, tj. razem 8.560.869,63 zł brutto,
c) wykonawca konsorcjum Konsalnet za wykonanie zadańokreślonych w dziale III pkt 3.1,
3.2, 3.5, 3.6 SIWZ zaoferował cenębrutto 8.669.867,01 zł, zaśzadańopisanych w
dziale III pkt 3.3, 3.4 SIWZ – cenębrutto 2.109.257,85 zł, tj. razem 10.779.124,86 zł
brutto.
Na podstawie wzoru umowy ustalono także,że wynagrodzenie za wykonanie
przedmiotu zamówienia miało charakter wynagrodzenia ryczałtowego, co wynikało z
postanowień
§
4 załącznika nr 4 do SIWZ.
Ustalono również,że zamawiający nie dopuścił możliwości składania ofert
częściowych (pkt V SIWZ).

Biorąc powyższe ustalenia pod uwagęIzba stwierdziła, iżza ofertęz rażącąniską
cenąnależy uznaćofertęz cenąnierealnąw porównaniu do cen rynkowych podobnych
zamówień, tj. cenęwskazującąna fakt wykonania zamówienia poniżej kosztów wytworzenia
przedmiotu zamówienia.

Nie oznacza to jednak,że każda oferta z cenąniższąod wartości
szacunkowej zamówienia powiększonej o podatek VAT zawiera rażąco niskącenę.” (por.
wyrok KIO z 10 czerwca 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 684/09). Dla uznania,że cena jest
rażąco niskąkonieczne jest wykazanie,że przy określonym przedmiocie zamówienia nie jest
możliwe wykonanie zamówienia za oferowanącenę, bez ryzyka ponoszenia strat przez
wykonawcę. (Wyrok z dnia 13.01.2009 r., sygn. akt: KIO/UZP 1492/08).
Ponadto pojęcie rażąco niskiej ceny należy odnosićdo przedmiotu zamówienia.
Wynika to wprost z literalnego brzmienia przepisów art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, który
stanowi, iżobowiązek odrzucenia oferty występuje w sytuacji, gdy oferta zawiera rażąco
niskącenęw stosunku do przedmiotu zamówienia. Interpretacja przywoływanego przepisu
prowadzi do wniosku,że ocena, czy oferta zawiera rażąco niskącenęw stosunku do
przedmiotu zamówienia powinna byćdokonana, co do zasady, w odniesieniu do całości ceny
zaproponowanej przez wykonawcę, zwłaszcza przy ustalonym przez zamawiającemu
wynagrodzeniu ryczałtowym. Podzielono w tym zakresie stanowisko wyrażone w wyroku
Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 05.01.2007 r., sygn. akt: V Ca 2214/06, wyroku Sądu
Okręgowego w Lublinie z dnia 24.03.2005 r., sygn. akt: II Ca 425/04, wyroku Sądu
okręgowego w Częstochowie z dnia 21.09.2005 r., sygn. akt: VI Ca 628/05.
Tymczasem twierdzenia i dowody składane przez odwołującego na ich poparcie
zmierzały do wykazania,że rażąco niskącenęzaoferowano jedynie co do pewnego,
ograniczonego zakresu przedmiotu zamówienia. Istotnym w sprawie było to,że zakres ten
nie stanowił odrębnej części w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy Pzp. W okolicznościach
danego stanu faktycznego zatem, nawet wykazanie,że cena w kwestionowanym zakresie
była cenąnierealistycznąnie mogło doprowadzićdo stwierdzenia,że cena całej oferty jest
cenąrażąco niską. Ponadto na uwagęzasługiwała okoliczność, iżw pozostałym zakresie tj.
za częśćprzedmiotu zamówienia opisanąw dziale III pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ cena oferty
przystępującego przewyższała cenęoferty złożonej przez odwołującego o kwotęponad 400
tysięcy zł. W tej sytuacji różnica w cenie ofertowej za wykonanie całości przedmiotu
zamówienia pomiędzy ofertąodwołującego i przystępującego ukształtowała sięna poziomie
zaledwie 600 tys. złotych. Ponieważceny te stanowiły odpowiednio ok. 67,77% i 62,67 %
kwoty przeznaczonej przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia, to wyrażona
procentowo różnica pomiędzy cenami tych ofert wynosiła zaledwie nieco ponad 5%. Wobec
braku dowodu przeciwnego, w ocenie Izby różnica ta mogła byćwynikiem odmiennych
kosztów ogólnego zarządu obu przedsiębiorców, pozostałych kosztów stałych obciążających

działalnośćprzedsiębiorstwa, wysokości stosowanych narzutów oraz zakładanego poziomu zysku
dotyczącego konkretnego postępowania.
Na marginesie należało stwierdzić,że wbrew twierdzeniom odwołującego, zżadnego
postanowienia SIWZ nie wynikało, iżw cenie oferty za wykonanie zadania opisanego w pkt
III pkt 3.3 i 3.4 SIWZ należało ujmowaćkoszt konserwacji monitoringu. Istotnie, przedmiotem
zamówienia objęte były usługi serwisowania gwarancyjnego i konserwacji telewizji dozorowej
oraz wykonywanie napraw, jednakże zadanie to zostało opisane przez zamawiającego w pkt
III ppkt 3.5 SIWZ. Stosownie bowiem do postanowienia pkt XV SIWZ pkt 3 ppkt a (sposób
obliczenia ceny) koszt konserwacji należało ująćw załączniku nr 9 do SIWZ (formularz
cenowy), który służył kalkulacji ceny ofertowej za wykonanie zadania opisanego w dziale III
pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ, a nie zadania opisanego w dziale III pkt 3.3., 3.4 SIWZ. Cena
ofertowa przystępującego za wykonanie zadania opisanego w pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ
przedmiotu zamówienia nie była kwestionowana przez odwołującego. Przywoływane
postanowienia SIWZ w sposób jednoznacznyświadczyły o tym,że koszt wykonania usługi w
omawianym zakresie należało ująćw cenie ofertowej za przedmiot zamówienia opisany w
dziale III pkt 3.1, 3.2, 3.5, 3.6 SIWZ. Stąd teżzarzuty odwołującego, iżw cenie zaoferowanej
przez przystępującego za wykonanie zadania opisanego w dziale III pkt 3 ppkt. 3 i 4 SIWZ
nie ujęto kosztów konserwacji monitoringu okazały sięniezasadne.
Reasumując Izba stwierdziła,że nie została wykazana przez odwołującego
przesłanka obligująca zamawiającego do odrzucenia oferty przystępującego określona w
przepisie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
Z przyczyn opisanych powyżej, nie dopatrzono sięrównieżprzesłanek czynu
nieuczciwej konkurencji o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji tj. sprzedaży usług poniżej kosztów ichświadczenia. Nie została
zatem wypełniona równieżprzyczyna odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3
ustawy Pzp.

Zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało
wpływ lub może miećistotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, co ze
wskazanych wyżej względów miało miejsce w niniejszej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 192 ust. 1 i 192 ust. 3 pkt 1 ustawy
Pzp orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 238).
Izba uwzględniła koszty wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w wysokości
3600,00 zł, na podstawie rachunku złożonego do akt sprawy, stosownie do brzmienia § 5
ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b przywoływanego rozporządzenia.



Przewodniczący: ………………….…



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie