eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 1506/22, KIO 1527/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-06-23
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 1506/22
KIO 1527/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams Członkowie: Katarzyna Prowadzisz, Małgorzata Rakowska Protokolant: Aldona Karpińska

po rozpoznani
u na rozprawie z udziałem stron w dniu 21 czerwca 2022 r. w Warszawie
odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 czerwca 2022 r.
przez wykonawcę:
A. Solution Factor
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie
(sygn. akt: KIO 1506/22);

B. SUNTAR
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie
(sygn.
akt: KIO 1527/22);

w postępowaniu prowadzonym przez Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa,

przy udziale wykonawcy ADT Group
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o
sygn. akt: KIO 1506/22 i KIO 1527/22
po stronie zamawiającego,


orzeka:
1.
Umarza postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 1506/22 w zakresie
zarzutu naruszenia art
. 99 ust. 1, 2 , 4, 5 i 6 ustawy z dnia 11 września 2019 Prawo
zamówień publicznych w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 3
ustawy o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy
prawo zamówień publicznych dotyczącego: (i) Kopii bezpieczeństwa Ransomware
oraz (ii)
Zarządzanie wydajnością.

2.
Umarza postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 1527/22 w zakresie
zarzutu naruszenia art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art.
16 pkt
1 ustawy dotyczącego wymagania wymiany kontrolerów na nowszą generację
w trybie online,
bez spadku wydajności podczas tej operacji.

3.
W zakresie nieumorzonym, oddala odwołanie o sygn. akt: 1506/22 oraz o sygn. akt:
1527/22.

4.
Kosztami postępowania obciąża w sprawie o sygn. akt: KIO 1506/22 wykonawcę
Solution Factor
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie
i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Solution Factor spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie

tytułem wpisu od odwołania.

5.
Kosztami postępowania obciąża w sprawie o sygn. akt: KIO 1527/22 wykonawcę
SUNTAR
spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie
i
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
SUNTAR
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie

tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ………………………….

Członkowie:
…………………………..

……………………………










Sygn. akt:
KIO 1506/22

KIO 1527/22

UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2022 r. do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy IT Solution Factor
Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (dalej „Odwołujący 1”)
zarzucając zamawiającemu Najwyższej Izbie Kontroli (dalej „Zamawiający”) nieprawidłowy
opis przedmiotu zamówienia, z uwagi na to, że treść specyfikacji wprost, bądź łącznie
bezpodstawnie zawęża możliwość złożenia oferty w oparciu o dostępne na rynku produkty i
wyklucza złożenie oferty na rozwiązaniu producenta Dell, chociaż producent Dell jest
czołowym producentem na rynku, który spełnia uzasadnione potrzeby zamawiającego. W
związku z tym, Odwołujący 1 wskazał, że:

1) W
punkcie OPZ: „7. Wymagania techniczne dla oferowanej macierzy dyskowej” w
tabeli:

[Zarzut 1] pkt 3 „Kontroler i jego funkcjonalności” o treści: „Macierz musi być wyposażona, w
co najmniej jedną parę redundantnych kontrolerów dyskowych pracujących symetrycznie w
trybie active -
active w zakresie obsługi danych wejściowych i wyjściowych, tzn. wszystkie
ścieżki dostępowe 1/0 od strony hosta muszą być aktywne. Awaria połowy kontrolerów nie
może powodować spadku wydajności rozwiązania. Jeśli tak jest, to należy podwoić liczbę
oferowanych kontrolerów. Każdy z kontrolerów musi być zasilany, z co najmniej dwóch
niezależnych źródeł zasilania.

Niedopuszczalne
są rozwiązania dual - active oraz ALUA (Asymmetric Logical Unit Access).


Żądanie co do zarzutu 1

Odwołujący 1 wniósł o usunięcie treści: „symetrycznie”, „oraz ALUA (Asymmetric Logical Unit
Access).” i nakazanie Zamawiającemu nadania temu pkt treści: „Macierz musi być
wyposażona, w co najmniej jedną parę redundantnych kontrolerów dyskowych pracujących
w trybie active -
active w zakresie obsługi danych wejściowych i wyjściowych, tzn. wszystkie
ścieżki dostępowe 1/0 od strony hosta muszą być aktywne. Awaria połowy kontrolerów nie
może powodować spadku wydajności rozwiązania. Jeśli tak jest, to należy podwoić liczbę

oferowanych kontrolerów. Każdy z kontrolerów musi być zasilany, z co najmniej dwóch
niezależnych źródeł zasilania.”
Niedopuszczalne są rozwiązania dual - active.

[Zarzut 2] pkt 14 „Kopie bezpieczeństwa Ransomware” o treści: „Macierz musi posiadać
funkcjonalność zabezpieczenia przed atakiem ransomware. Za spełniającą wymóg
funkcjonalność uważa się mechanizmy WORM (lub inne które na zadany okres czasu nie
pozwalają skasować wybranych danych na macierzy). Klasyczna kopia migawkowa
(snapshot) nie spełnia tego wymagania. Mechanizmy stworzone w oparciu o Al, ML —
bazujące na próbie wykrywania anomalii w charakterystyce pracy macierzy i
przeciwdziałania - również nie spełniają tego wymagania. Wymagana jest również możliwość
podłączenia macierzy do zewnętrznego serwera kluczy. Jeżeli do obsługi powyższych
fu
nkcjonalności wymagane są dodatkowe licencje, należy je dostarczyć dla całej pojemności
macierzy."

Żądanie co do zarzutu 2

Odwołujący 1 wniósł o nakazanie Zamawiającemu usunięcia wyrazów: „Klasyczna kopia
migawkowa (snapshot) nie spełnia tego wymagania.” i nadania temu pkt treści: „Macierz
musi posiadać funkcjonalność zabezpieczenia przed atakiem ransomware. Za spełniającą
wymóg funkcjonalność uważa się mechanizmy WORM (lub inne które na zadany okres
czasu nie pozwalają skasować wybranych danych na macierzy). Mechanizmy stworzone w
oparciu o Al, ML
— bazujące na próbie wykrywania anomalii w charakterystyce pracy
macierzy i przeciwd
ziałania - również nie spełniają tego wymagania. Wymagana jest również
możliwość podłączenia macierzy do zewnętrznego serwera kluczy. Jeżeli do obsługi
powyższych funkcjonalności wymagane są dodatkowe licencje, należy je dostarczyć dla całej
pojemności macierzy. "

[Zarzut 3] pkt 26 „Zarządzanie wydajnością” o treści: „Macierz musi umożliwiać konfigurację
gwarancji wydajności typu QoS (możliwość definiowania progów minimalnych i
maksymalnych) dla wybranych wolumenów logicznych w zakresie takich parametrów jak:
wydajność w 10PS w tysiącach operacji, przepustowość w MB/s lub GB/s. Jeżeli do obsługi
powyższych funkcjonalności wymagane sq dodatkowe licencje, dostarczenie ich jest
wymagane. ”

Żądanie co do zarzutu 3

Odwołujący 1 wniósł o nakazanie Zamawiającemu nadania temu pkt treści: „Macierz musi
umożliwiać konfigurację gwarancji wydajności typu QoS (możliwość definiowania progów
minimalnych i maksymalnych) dla wybranych wolumenów logicznych w zakresie takich
parametrów jak: wydajność w 10PS w tysiącach operacji lub przepustowość w MB/s lub
GB/s lub za pomocą zdefiniowanych profili wydajnościowych. Jeżeli do obsługi powyższych
funkcjonalności wymagane są dodatkowe licencje, dostarczenie ich jest wymagane.”

[Zarzut 4 ewentualny] ewentualnie
, jeżeli Izba nie uwzględni, któregokolwiek z zarzutów 1-3,
to zaskarżam zaniechanie Zamawiającego braku opisania warunków równoważności w
punktach OPZ wskazanych powyżej w pkt 1, to jest w pkt 7 OPZ „Wymagania techniczne dla
oferowanej macierz
y dyskowej” w tabeli w pkt 3, 14, 26.

Żądanie co do zarzutu 4 Odwołujący 1 wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
(1) wpisania do zaskarżonych punktów treści „lub równoważny” i dostosowania treści
zaskarżonych punktów do zmiany związane z wpisaniem „lub równoważny” i (3) nakazanie
opisania przy każdym punkcie wskazanym powyżej w zarzucie 4 po słowach „lub
równoważny” kryteriów równoważności, to jest wnoszę o nakazanie nadania treści:
A)
pkt 3 OPZ w tabeli
„Macierz musi być wyposażona, w co najmniej jedną parę
redundantnyc
h kontrolerów dyskowych pracujących symetrycznie lub równoważny
(pracujący niesymetrycznie, to jest ALUA (Asymmetric Logical Unit Access)) w trybie active -
active
w zakresie obsługi danych wejściowych i wyjściowych, tzn. wszystkie ścieżki
dost
ępowe 1/0 od strony hosta muszą być aktywne. Awaria połowy kontrolerów nie może
powodować spadku wydajności rozwiązania. Jeśli tak jest, to należy podwoić liczbę
oferowanych k
ontrolerów.
Każdy z kontrolerów musi być zasilany, z co najmniej dwóch niezależnych źródeł zasilania.
Niedopuszczalne są rozwiązania dual - active. "

B)
pkt 14 OPZ w tabeli

Kopie bezpieczeństwa Ransomware” o treści: „Macierz musi posiadać funkcjonalność
zabezpieczenia przed ata
kiem ransomware. Za spełniającą wymóg funkcjonalność uważa
się mechanizmy WORM (lub inne które na zadany okres czasu nie pozwalają skasować
wybranych danych na macierzy) lub równoważne (lub równoważny: to jest przez klasyczną
kopię migawkową (snapshot).

Mechanizmy stworzone w oparciu o Al, ML
— bazujące na próbie wykrywania anomalii w
charakterystyce pracy macierzy i przeciw
działania również nie spełniają tego wymagania.
Wymagana jest również możliwość podłączenia macierzy do zewnętrznego serwera kluczy.
Jeżeli do obsługi powyższych funkcjonalności wymagane są dodatkowe licencje, należy je
dostarczyć dla całej pojemności macierzy. ”

C) Odnośnie pkt 26 OPZ w tabeli
„Macierz musi umożliwiać konfigurację gwarancji wydajności typu QoS (możliwość
definiowania progów minimalnych i maksymalnych) dla wybranych wolumenów logicznych w
zakresie takich parametrów jak: wydajność w 10PS w tysiącach operacji, przepustowość w
MB/s lub GB/s lub równoważny (równoważnie, to jest za pomocą zdefiniowanych profili
wydajnościowych). Jeżeli do obsługi powyższych funkcjonalności wymagane są dodatkowe
licencje, dostarczenie ich jest wymagane. ”

Powyższe punkty zostały wyjaśniane przez zamawiającego z 3 czerwca 2022 r. na pytania
wykonawców, ale nie zostały wyjaśnione zgodnie z pytaniami odwołującego i Zamawiający
nie zmienił wymogów w zakresie zaskarżonym lub nie wyjaśnił ich na tyle, by składanie
odwołania było zbędne.

Odwołujący 1 zarzucił Zamawiającemu opisanie przedmiotu zamówienia i prowadzenie
postępowania niezgodnie z przepisami:

1) art. 99 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 16 pkt 2 ust
awy, ponieważ Zamawiający nie
uwzględnił wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
opisał wymogi nie związane z przedmiotem zamówienia, opisał je nie
proporcjonalnie do jego wartości i celów, nieprzejrzyście;
2) art. 99 ust. 4 ustawy,
ponieważ: Zamawiający uprzywilejował niektórych wykonawców
lub produkty kosztem innych wykonawców lub produktów, wyeliminował
wykonawcę z przetargu i produkty, które chce Wykonawca zaoferować, opisał
przedmiot zamówienia przez wskazanie szczególnego procesu, który
charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę
lub
producenta,
z
jednoczesnym
zaniechaniem
o
pisania
kryteriów
równoważności;
3) art. 16 pkt 1) i 3) ustawy oraz art. 15 ust. 1 i ust. 1 pkt. 3 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwe
j konkurencji, ponieważ Zamawiający nie zapewnił zachowania
uczciwej konkurencji i opisał przedmiot zamówienia w sposób nieuzasadniony
obiektywnymi (rzecz
ywistymi) potrzebami Zamawiającego oraz w sposób

niezapewniający równego traktowania wykonawców i w sposób nie
proporcjonalny, przez co naruszył warunki wolnej konkurencji przygotowując OPZ;
4)
art. 17 ust. 1 pkt 1) i 2) ustawy, ponieważ Zamawiający opisał przedmiot zamówienia
w sposób nieuzasadniony charakterem zamówienia, niepozwalający na uzyskanie
najleps
zych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych
oraz gospodarczych, a jest to możliwe do uzyskania w tym zamówieniu, po
zmianie SWZ;
5)
odnośnie zarzutu ewentualnego: zarzucam także naruszenie art. 99 ust. 5 i ust. 6
ustawy przez opisanie p
rzedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków
towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który
charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę,
chociaż zamawiający mógł opisać przedmiot zamówienia w wystarczająco
precyzyjny i Zamawiający nie użył wymaganych przez ustawę wyrazów „lub
równoważny”, przy jednoczesnym braku określenia wymaganych przez ustawę
kryteriów stosowanych w celu oceny równoważności.”;
6)
w rezultacie naruszonych przepisów wskazanych w pkt 1-5) powyżej zarzucam, że:
Zamawiający bezpodstawnie nie dopuścił możliwości oferowania produktów
producenta Dell, chociaż jego produkty są standardem w branży informatycznej,
co prowadzi do uprzywilejowania rozwiązań i produktów innego producenta,
chociażmożliwe
jest
zrealizowanie
wymagań
postawionych
przez
Zamawiającego, w tym osiągniecie najlepszej jakości usług i ceny produktami
Dell;
7) Inne zarzuty z
ostały wskazane w uzasadnieniu.

Odwołujący 1 wskazał, że przedmiotem zamówienia jest dostawa macierzy — produktu
typowego, dostępnego na rynku w teorii u wielu producentów i wykonanie usług
towarzyszących (wdrożenie, szkolenia, gwarancja, itd.). Macierze kupuje każdy zamawiający
publiczny, jest to produkt potrzebny do u
trwalania dużych ilości danych. Zamawiający z
punktu widzenia funkcji macierzy dostępnych na rynku nie ma żadnych szczególnych
potrzeb
— macierze są kupowane przez wszystkich dużych zamawiających u różnych
producentów. Prawdziwe potrzeby Zamawiającego są więc zaspokajalne przez wielu
producent
ów. Jednak Zamawiający napisał OPZ tak, bezpodstawnie zaważył listę możliwych
producentów. Przede wszystkim, ważne jest to, że nie można według aktualnej treści
zaoferować produktów Dell. Zbiór wymogów, które Zamawiający zawarł w OPZ uniemożliwia
zaoferowa
nie technologii producenta niż Dell chociaż jest to czołowy producent na rynku i
nie powinien być dyskryminowany. Dowodzi tego raport Gartnera. Zdaniem Odwołującego 1,
t
o tak jakby z zamówienia na smartfony wykluczyć producenta Apple lub Samsung —

czołowych producentów na rynku smartfonów. Zamawiający tak określił warunki OPZ, że ich
połączenie w różnych miejscach wyklucza wszystkie produkty Dell. Jest to nieuzasadnione,
ponieważ Zamawiający powinien opisywać swoje potrzeby, które chce osiągnąć, a nie
przep
isywać dokumentację techniczną określonego producenta lub producentów tak, żeby
przepisywać charakterystyczne tylko dla nich techniczne sposoby działania macierzy.
Normalne jest to, że macierze różnych producentów są w niektórych miejscach zbudowane
inacze
j lub działają trochę inaczej, ale to nie jest powód (nie ma do tego podstawy prawnej),
żeby Zamawiający tak opisał przedmiot zamówienia, że wyklucza głównego producenta
macierzy. W ocenie Odwołującego 1, uzasadnione potrzeby Zamawiającego, jak wielu
innyc
h zamawiających publicznych (na przykład: Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo
Obrony Narodowej, Ministerstwo Zdrowia) w Polsce do tej pory, mogą spełnić z
powodzeniem inni producenci: Dell, wystarczy zmienić trochę OPZ zgodnie z tym
odwołaniem. W rezultacie, ten proces zakupowy nie jest zgodny z ustawą, ponieważ zakłóca
konkurencję. Nie można złożyć oferty na produkcie Dell. Zamawiający ma obowiązek opisać
w OPZ
wyłącznie uzasadnione potrzeby, a nie nieuzasadnione potrzeby.

Odwołujący 1 wskazał, że Zamawiający opublikował przetarg nieograniczony, a nie
zapytanie z wolnej ręki więc powinien opisać przedmiot zamówienia w sposób
konkurencyjny, oparty
o rzeczywiste potrzeby, a z pewnością, wykluczający producenta Dell.
Ponieważ Odwołującemu 1 przysługuje odwołanie i chce sprzedać produkt Dell, to złożył
odwołanie, licząc na zrozumienie i obiektywne zapoznanie się z dokumentacją oraz
dowodami przez KIO,
które wskazują literalnie na opis zamówienia wykluczający czołowego
producenta Dell.

Odwołujący 1 podkreślił, że Zamawiający czasami bronią się „szczególnymi potrzebami”,
"prawem do zamówienia tego czego chcą i brakiem konieczności sporządzania OPZ dla
ka
żdego lub wielu producentów”'. Oprócz walorów propagandowych i retorycznych takich
argumentów, takie „szczególne potrzeby” czy "rzekome prawo” jest z reguły bezpodstawne,
bo wystarczy porównać to z zrachowaniami innych zamawiających i przepisami ustawy.
Zd
aniem Odwołującego 1, niezrozumiałe jest, że jeden zamawiający publiczny kupował bez
problemu na przykład macierze Dell, a akurat ten Zamawiający twierdzi, że ma takie
szczególni wyrafinowane potrzeby, żeby wykluczać produkty Dell. „Szczególne potrzeby” są
tylko subiektywną opinią, a nie rzeczywistym, mocno stojącym faktem, co wykażemy w
postępowaniu. Odwołujący 1 powołał się na wyrok z dnia 1 kwietnia 2004 Sądu
Okręgowego w Warszawie z 1.4.2004 r., V Ca 1661/03 oraz wyrok KIO z dnia 27
października 2021 r., sygn. akt KIO 2751/21).

[Zarzut 1] niesymetryczność (ALUA)

Odwołujący 1 wskazał, że Zamawiający wykluczył rozwiązanie asymetryczne (ALUA), a nie
podał żadnego uzasadnienia, dlaczego tak zrobił. Skoro nie podał uzasadnienia, nie
udowodnił uzasadnionej potrzeby, sporządził nieproporcjonalny OPZ. Rozwiązania
symetryczne i asymetryczne są bardzo zbliżone. Założeniem symetrycznego lub
asymetrycznego dostępu do danych jest zapewnienie bezpieczeństwa w obszarze ciągłości
dostępu do zasobu i możliwości wykonywania operacji odczyt/zapis. Przy obecnym rozwoju
technologicznym rozwiązań granica pomiędzy wskazanymi technologiami dostępu do
danych praktycznie się zatarła (symetryczne a niesymetryczne). Obie techniki: symetrycznie
i niesymetrycznie
— powstawały równolegle. Obecnie asymetryczny dostęp jest realizowany
zdecydowanie sprawniej. Implementacja metody niesymetrycznej (ALUA) prezentuje
dostępne ścieżki dostępu do danych (przez oba kontrolery), czyli spełnia wymogi OPZ.

W ocenie Odwołującego 1 wprowadzenie ograniczenia i stwierdzenie, że Zamawiający nie
dopuszcza rozwiązań w architekturze niesymetrycznej (ALUA) jest bezpodstawnym
ograniczeniem konkurencji.
Stosując zarówno symetryczną jak i asymetryczną architekturę
dostępu, Zamawiający osiągnie zamierzony cel — zabezpieczenie ciągłości dostępu do
danych produkcyjnych.

[Zarzut 2] WORM a snapshot

Odwołujący 1 wskazał, że Zamawiający wykluczył rozwiązanie snapshot, a nie podał
żadnego uzasadnienia. Skoro nie podał uzasadnienia, nie udowodnił uzasadnionej potrzeby,
sp
orządził nieproporcjonalny OPZ. Jednocześnie Zamawiający dopuścił rozwiązanie: „inne
które na zadany okres czasu nie pozwalają skasować wybranych danych na macierzy)” — to
jest dokładnie takie rozwiązanie jak snapshot, ponieważ zabezpiecza przed ransomware. Są
różne metody zabezpieczania danych przed atakiem ransomware w ramach macierzy
dyskowej:
1)
Wo
rm (Write once, read many, tłumaczenie: zapisz raz, czytaj wiele razy)
2)
Snapshot
3)
Al, ML

Poza macierzą dyskową można również zabezpieczać macierz: backup (kopiowanie
danych), architektury disaster recovery (architekt za
chowania ciągłości biznesowej).
Zamawiający wykluczył podstawowy mechanizm zabezpieczania danych przed ransomware:

snapshot, które jest charakterystyczne dla macierzy Dell i dla wielu innych producentów,
które można zaoferować w tym przetargu.

W ocenie Odwołującego 1, stosowanie mechanizmu WORM ma różne wady:
1)
Mechanizm funkcjonuje w postaci: zapisujesz dane i nie możesz ich skasować, ma
negatywne konsekwenc
je w postaci, że dane zajmują nieproporcjonalnie dużo
miejsca kosztem powierzchni macierzy. To tak jakby mieć pendrive na którym
można wyłącznie zapisywać dane. Skoro nie można kasować danych zapisanych
na takim przykładowym pendrive to szybko dostęp może się skończyć w
praktycz
nym użyciu.
2)
Worm nie daje gwarancji pełnego zabezpieczenia danych w czasie ciągłym przed
tego atakami ransomware.
3)
3) Worm jest kłopotliwy w użyciu: jak np. powstanie wadliwy dokument, to nie można
go już po zakończeniu zapisu edytować ani skasować. Stosowanie Worm
prowadzi do tworzenia dużej ilości wersji plików, co w wielu przypadkach,
uniemożliwia efektywną pracę.

Wykonanie snapshotu również zabezpiecza danych: po zapisaniu snapshotem danych, plik
jest kopiowany (tworzona jest kopi
a w wyniku działania snapshotu). Ponadto wykonanie dla
wolumenu z danymi produkcyjnymi snapshotu który zwykle jest w trybie tylko do odczytu w
odpowiednich ustawieniach macierzy daje taki sam poziom gwarancji ochrony przed
ransomware i niezmienn
ości danych w stosunku do WORM. Zamawiający zamówił w
ramach innego przetargu dedykowane urządzenie do składowania zabezpieczanych danych
(kopii zapasowych).

[Zarzut 3]
Odwołujący 1 wskazał, że Zamawiający obecnie dopuszcza tylko dwa parametry
konfiguracji: wydajność w IOPS w tysiącach operacji, przepustowość w MB/s lub GB/s. Tym
samym nie dopuszcza konfiguracji za pomocą zdefiniowanych profili wydajnościowych. Żeby
nadać priorytet dostępu do zasobu wydajnościowego macierzy nie ma potrzeby posługiwania
się konkretnymi parametrami jak wskazał zamawiający („wydajność w IOPS w tysiącach
operacji, przepustowość w MB/s lub GB/s”), ponieważ można to osiągnąć przez stosowanie
profili
zdefinio
wanych profili wydajnościowych. W przypadku stosowania profili
wydajnościowych - jest wykorzystywana maksymalna wydajność macierzy (więc jest to
metoda bardziej optymalna). Na przykład: przy odczycie z macierzy ze zdefiniowanym
profilem wydajnościowym prędkość odczytu nie będzie ograniczona, dopóki macierz nie

będzie musiała obsłużyć zapytania z wyższym priorytetem zdefiniowanym profilem
wydajnościowym (np. profil bronze, brązowy, a profil gold, złoty).

W ocenie Odwołującego 1, przewaga takiego rozwiązania (zdefiniowanego profilu
wydajnościowego) nad konfiguracją w typie QOS zdefiniowaną „w tysiącach operacji,
przepustowość w MB/s lub GB/s.” jest taka, że nie ogranicza się sztucznie prędkości odczytu
i zapisu, gdy maci
erz dysponuje dostępną (wolną) wydajnością. Tamte metody („w tysiącach
operacji, przepustowość w MB/s lub GB/s”) ograniczają w pewnych przypadkach
wykorzystanie mocy obliczeniowej macierzy dyskowej.

Zdaniem Odwołującego 1, Zamawiający nie powinien narzucać sposobu realizacji tego typu
z
adania, skoro może być ono realizowane w różny sposób dając finalnie ten sam efekt
końcowy. Tego typu określenie, jak zostało zastosowane w opisie projektu wnosi sztuczne
ograniczenie konkurencyjności i nie pozwala na zaoferowanie rozwiązanie, które na przykład
realizuję funkcjonalność QoS przez zdefiniowanie profili wydajnościowych. W tego typu
rozwiązaniu (zdefiniowane profili wydajnościowych) każda klasa profilu definiuje z jakimi
priorytetami będzie funkcjonować w ramach środowiska produkcyjnego dając jej tym samym
przewagę lub ograniczenie względem innych zasobów, czyli to co chciałoby się osiągnąć
poprzez funkcjonalność QoS.

[Zarzut 4]
Jest to zarzut ewentualny,
Odwołujący 1 wskazał, że ustawa wymaga, aby zamawiający
na
pisał w OPZ „lub równoważny” i opisał warunki równoważności w każdym miejscu, gdy
Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów
lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu
zamówienia w wystarczająco precyzyjny i zrozumiały sposób. Zdaniem Odwołującego 1,
Zamawiający nawet w sposób pozornie formalny nie dopuścił rozwiązań równoważnych, a
jest to wymóg minimalny przygotowanego zgodnie z prawem OPZ. Zamawiający w
zaskarżonych punktach opisał przedmiot zamówienia charakterystyczny i wprost
wykluczający Dell, chociaż Zamawiający miał możliwość dokonania przedmiotu zamówienia
precyzyjnie i w zr
ozumiały sposób. W zaskarżonych zarzutach ani w SWZ zamawiający
nigdzie nie użył wyrazów „lub równoważny”, ani nie dokonał opisu równoważności.

Odwołujący 1 wskazał, że udowodni ten zarzut przed rozprawą składając dokumentację
techniczną wzorcowego produktu (według odwołującego Netapp lub Pure), na który jest

zamówienie, w celu pokazania, że przedmiot zamówienia opisuje szczególne procesy,
pochodzenie, patenty określonego producenta, a wyklucza Dell.

Ad A) mechanizmy symetryczne i niesymetryczne są równoważne
Rozwiązania symetryczne i asymetryczne są równoważne.
Nie ma innych rodzajów niż symetryczne i asymetryczne. Logicznie jest, że równoważne dla
symetrycznego
rozwiązania jest asymetryczne. Gdy Zamawiający wyklucza rozwiązanie
asymetryczne, tym samym un
iemożliwia wprost stosowanie art. 99 ust. 5 i 6, który nakazuje
dopuszczać rozwiązania równoważne. Przy obecnym rozwoju technologicznym rozwiązań
granica pomiędzy wskazanymi technologiami dostępu do danych praktycznie się zatarła
(symetryczne a niesymetryczne). Obie techniki: symetrycznie i niesymetrycznie

powstawały równolegle. Obecnie asymetryczny dostęp jest realizowany zdecydowanie
sprawniej. Tym samym wprowadzenie ograniczenia i stwierdzenie, że klient nie dopuszcza
rozwiązań w architekturze niesymetrycznej (ALUA) jest bezpodstawnym ograniczeniem
konkurencji.

Ad B) mechanizmy WORM i snapshot są równoważne
Rozwiązania WORM i snapshot są równoważne. Zamawiający wykluczył rozwiązanie
snapshot a nie podał żadnego uzasadnienia, a ma taki obowiązek. Skoro nie podał, nie
udowodnił uzasadnionej potrzeby, sporządził nieproporcjonalny OPZ. Jednocześnie
Zamaw
iający dopuścił rozwiązanie: „inne które na zadany okres czasu nie pozwalają
skasować wybranych danych na macierzy)” — to jest dokładnie takie rozwiązanie jak
snapshot, poniewa
ż zabezpiecza przed ransomware. Są różne metody zabezpieczania
danych przed atakiem ransomware w ramach macierzy dyskowej:

1) Worm (Write once, read many, tłumaczenie: zapisz raz, czytaj wiele razy)
2) Snapshot
Gdy Zamawiający wyklucza rozwiązanie snapshot, tym samym uniemożliwia wprost
stosowanie art. 99 ust. 5 i 6, który nakazuje dopuszczać rozwiązania równoważne. Worm nie
daje gwarancji pełnego zabezpieczenia danych w czasie ciągłym przed tego atakami
ransomware. Wykonanie snapshotu
również zabezpiecza dane przed ransomware: po
zapisaniu snapshotem danych, plik jest kopiowany (tworzona jest kopia
w wyniku działania
snapshotu).
Wykonanie dla wolumenu z danymi produkcyjnymi snapshotu który zwykle jest
w trybie tylko do odczytu w odpowiednich ustawieniach macierzy daje taki sam poziom
gwarancji ochrony przed ransomware i niezmienn
ości danych w stosunku do WORM.
Zamawiający zamówił w ramach innego przetargu dedykowane urządzenie do składowania
zabezpieczanych danych (kopii zapasowych).

A
d C) konfiguracja QoS w parametrach wydajność w 10PS w tysiącach operacji,
przepustowość w MB/s lub GB/s a równoważna konfiguracja zdefiniowanych profilach
wydajnościowych. Zamawiający obecnie dopuszcza tylko dwa parametry konfiguracji:
wydajność w IOPS w tysiącach operacji, przepustowość w MB/s lub GB/s.

W ocenie Odwołującego 1, równoważnym dla powyższych profili jest zdefiniowany profil
wydajnościowy, a zamawiający nie dopuszcza zdefiniowanych profili wydajnościowych.
Producenci stosują różne metody: w tysiącach operacji, przepustowość w MB/s lub GB/s lub
zdefiniowane p
rofile wydajnościowe. Metody wydajnościowe dają przewagę wydajności. Ten
tryb działa podobnie i w pewnych przypadkach jest lepszy, bo lepiej wykorzystuje wydajność
macierzy. O
dwołujący 1 wskazał, że uzasadnienie jakie podał dla zarzutu 3 jest również
aktua
lne dla tego zarzutu w zakresie sposobu działania zdefiniowanych profili
wydajnościowych.

Sygn. akt:
KIO 1527/22


W dniu 6 czerwca 2022 r. do Prezesa Krajow
ej Izby Odwoławczej Krajowa Izby Odwoławczej
wypłynęło odwołanie wykonawcy SUNTAR sp. z o. o., z siedzibą w Tarnowie (dalej
„Odwołujący 2”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1) art. 16 ust. 1 ustawy Pzp w zw.
z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 4 ustawy Pzp poprzez sporz
ądzenie opisu
przedmiotu zamówienia w zakresie parametrów technicznych macierzy dyskowej w sposób
nie
wskazując na funkcjonalności czy efekt jaki Zamawiający chce osiągnąć, w konsekwencji
utrudniający uczciwą konkurencję z uwagi na bezpodstawne wyeliminowanie macierzy
Huawei, które są w stanie zapewnić funkcjonalności wymagane przez Zamawiającego,
gd
yby OPZ wskazywał na efekt jaki Zamawiający planuje osiągnąć przy realizacji przedmiotu
zamówienia.

Odwołujący 2 wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu, aby dokonał
modyfikacji treści SWZ oraz Ogłoszenia o zamówieniu oraz wydłużył termin składania ofert o
dodatkowe 7 dni.

Odwołujący 2 wskazał, że jest wykonawcą, który ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia. Odwołujący2 jest zainteresowany udzieleniem mu przedmiotowego
zamówienia. W tym celu Odwołujący 2 zamierza złożyć ofertę, której treść odpowiada
warunkom zamówienia opisanych w specyfikacji warunków zamówienia oraz pozwala w
sposób obiektywny konkurować z innymi wykonawcami, którzy złożą ofertę w Postępowaniu.

Ponadto Odwołujący 2 wskazał, że w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy Odwołujący poniósł szkodę. Gdyby Zamawiający postąpił zgodnie z przepisami
ustawy, to dokonałby wszystkich wskazanych powyżej zaniechanych czynności, natomiast
nie dokonałby wskazanych powyżej czynności niezgodnych z przepisami ustawy. W
konsekwencji Opis Przedmiotu Zamówienia pozwalałyby na obiektywne konkurowanie
wykonawców w Postępowaniu i oferowanie sprzętu, który nie jest uprzywilejowany przez
zapisy SWZ. Poprzez zaniechanie dokonania powyższych czynności Zamawiający
doprowadził do sytuacji, w której Odwołujący 2 utracił szansę na uzyskanie zamówienia oraz
na osiągnięcie zysku, który Odwołujący 2 planował osiągnąć w wyniku jego realizacji (lucrum
cessans). Powyższe stanowi wystarczającą przesłankę do skorzystania przez Odwołującego
ze środków ochrony prawnej. Odwołujący 2 wskazał ponadto, że naruszenie wskazanych
powyżej przepisów ustawy niewątpliwie miało istotny wpływ na wynik postępowania, a zatem
Krajowa Izba Odwoławcza winna uwzględnić niniejsze odwołanie.

W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący 2 wskazał, że zgodnie z art. 99 ust. 4
ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać
u
czciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub
pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejo
wania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. Dla wykazania
powyższego stanu rzeczy wystarczające jest uprawdopodobnienie możliwości wystąpienia
zakłócenia uczciwej konkurencji, a nie jej udowodnienie. Już sama potencjalna możliwość
wystąpienia sytuacji utrudnienia uczciwej konkurencji może uzasadniać stwierdzenie
naruszenia ww. przepisu (por. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 września 2021 r.,
KIO 2130/21). Podstawowym celem zamówień publicznych jest zaspokajanie uzasadnionych
potrze
b zamawiającego, a w znaczącej części postępowań również pośrednio zaspokajanie
potrzeb szerszej zbiorowości. Zasady udzielania zamówień publicznych wyrażone w art. 16
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych mają sprzyjać temu, aby
t
e potrzeby były zaspokojone w jak najwyższym stopniu, czemu sprzyja uczciwe
konkurowanie wykonawców o zamówienie. Wskazany cel zamówień publicznych nie jest
więc spełniony wtedy, gdy zamawiający dopuszcza złożenie oferty z każdym produktem
rodzajowo podobn
ym do opisanego przez siebie w SWZ, aby umożliwić udział w
postępowaniu wszystkim wykonawcom działającym w danym obszarze rynku. Jednak
powinnością zamawiającego jest udowodnienie, że nieuchronne ograniczenie konkurencji,
wynikające z precyzyjnego opisu swoich wymagań, jest uzasadnione (por. Wyrok Krajowej
Izby Odwoławczej z dnia 1 września 2021 r. KIO 2074/21).

Odwołujący 2 wskazał, że przedmiot zamówienia nie obejmuje jedynie dostawy sprzętu ale
również wdrożenie dostarczonej macierzy, opracowanie dokumentacji powykonawczej,
przeprowadzenie technicznego warsztatu powdrożeniowego, zapewnienie świadczenia
wsparcia gwarancyjnego producenta, dla sprzętu i oprogramowania dostarczonych w
ramach realizacji zamówienia oraz świadczenie Asysty Technicznej Wykonawcy. Tym
samym Zamawiający w przypadku wskazania tak szerokiego zakresu usług do wykonania
przez Wykonawcę powinien jedynie wskazać efekt, funkcjonalność czy cel jaki chce uzyskać.
Zamawiający natomiast w taki sposób buduje zapisy OPZ (w tym udzielając odpowiedzi na
pytania wykonawców) aby w zamówieniu podstawowym uniemożliwić złożenia oferty z
wykorzystaniem macierzy
Huawei, w części zapisów uprzywilejowując sprzęt firmy Pure
Storage.
W ocenie Odwołującego 2 następujące zapisy OPZ (SWZ):
a)
„Macierz nie może zajmować w szafie rack więcej niż 4RU (rack unit).”
b)
„Macierz musi być wyposażona w procesory Intel (co najmniej rodziny Cascade Lake)
lub AMD (z generacją Epyc) z obsługą protokołu NVMe lub równoważny procesor
klasy x86 z obs
ługą protokołu NVMe”
c)
„Wymagana jest możliwość wymiany kontrolerów na nowszą generację w trybie
online, bez spadku wydajności podczas tej operacji.”

W ocenie Odwołującego 2, Zamawiający winien w pierwszej kolejności dokonywać Opisu
Przedmiotu Zamówienia poprzez wskazanie efektu/funkcjonalności, które chciałbym
osiągnąć (bez ograniczania konkurencji poprzez wskazywania konkretnych procesorów czy
założeń do sposobu wymiany kontrolerów celem zwiększenia wydajności). Jednocześnie
wskazać należy, iż kwestionowane zapisy nie znajdują w ocenie Odwołującego 2
uzasadnienia, mając na uwadze odpowiedzi na pytania z dnia 03.06.2022 r. czy też inne
fragmenty OPZ (w szczególności jednoznaczne, precyzyjne warunki skorzystania z prawa
opcji opisane samodzielnie przez Zam
awiającego). Nie może uciekać z pola widzenia, że
macierz jest zamkniętym urządzeniem producenta (zaprojektowanym i odpowiednio
skonfigurowanym) i nie ma możliwości instalowania na niej zewnętrznych aplikacji firm
trzecich, korzystających z procesora macierzy. To czyni, że każda hipoteza Zamawiającego
postawion
ą na okoliczność kompatybilności procesora z zasobami sprzętowymi czy
systemowymi jest chybiona.

Ad. a)
Odwołujący 2 wskazał, że Zamawiający w ramach zamówienia opcjonalnego wymaga
dostawy drugiej ma
cierzy bądź rozbudowy pojemności posiadanej macierzy. W żadnym z
warunków skorzystania z zamówienia opcjonalnego nie jest zwiększenie miejsca w szafie

rack/zwiększenie miejsca w pomieszczeniu, w którym przechowywana jest szafa
rack/zmiana pomieszczenia, w
którym przechowywana jest szafa rack czy też zakup
całkowicie nowej szafy (większej), która umożliwiałaby dostawę dodatkowej macierzy czy
zwiększenie pojemności już posiadanej przez Zamawiającego. Jeśli zatem warunkiem
realizacji zamówienia opcjonalnego nie jest kwestia fizycznych możliwości zaoferowania w
ramach zamówienia podstawowego większej wielkości macierzy to zapis taki uznać należy
za zapis, który ma na celu ograniczenie konkurencji bez uzasadnienia. Jednocześnie (tak jak
Odwołujący 2 proponuje w jednej z możliwości zmiany zaskarżonego zapisu) Zamawiający
ma możliwość nałożenia na wykonawcę dodatkowych obowiązków obejmujących
zapewnienie możliwości realizacji zamówień opcjonalnych w ramach posiadanej przez siebie
infrastruktury technicznej, czego je
dnak Zamawiający również nie robi, a co wskazuje
ponowni
e na cel Zamawiającego w postaci ograniczenia konkurencji.

Ad. c)
W ocenie Odwołującego 2 możliwość wymiany kontrolerów na nowszą generację w trybie
online, bez spadku wydajności podczas tej operacji wskazuje jednoznacznie na rozwiązania
firmy Pure Storage. Należy zauważyć, że wymiana kontrolerów nie jest czynnością
wykonywaną tylko dla samej wymiany, ale ma dać Zamawiającemu dodatkowy efekt w
postaci zwiększenia wydajności wykorzystywanych kontrolerów. Zauważyć przy tym należy,
iż czołowi producenci macierzy dokonują poprawy wydajności kontrolerów nie poprzez ich
wymianę na kontrolery nowszej generacji, ale poprzez dołożenie dodatkowych par
kontrolerów (online) bez spadku wydajności. Wskazać należy, że w większości przypadków
sa
ma wymiana kontrolerów bez wymiany dysków nie przyniesie dla Zamawiającego żadnych
korzyści. Renomowani producenci tacy jak Huawei, Dell EMC, IBM, Netapp, Hitachi, HPE
posiadają możliwość utworzenia klastra wielu (4,8, 12 lub nawet 16) kontrolerów
macierzo
wych tworzących jedną logiczną macierz, dzięki czemu w sposób istotny poprawia
się wydajność wykorzystywanych kontrolerów.

Ad. b)
W odniesieniu do zaskarżonego wymagania Odwołujący 2 wskazał, że Zamawiający winien
jednoznacznie udowodnić wyjątkową sytuację po jego stronie, która uzasadnia ograniczenie
architektury pro
cesora mając przy tym na uwadze rekomendacje Prezesa Urzędu Zamówień
Publi
cznych, w których wskazano, że: 3.1.2. Procesor - Procesor jest centralnym elementem
urządzenia komputerowego, w dużej mierze decydującym o jego wydajności. Wydajność
procesora zależy od wielu czynników częstotliwości taktowania, wielkości pamięci
podręcznej, wewnętrznej architektury procesora i innych. Producenci procesorów tworzą i
implementują coraz to nowe techniki zwiększenia ich wydajności w różnych zastosowaniach.

Szczegóły tych rozwiązań są często trzymane w tajemnicy i stanowią zasadniczo domenę
tylko jednego producenta. Z tego też powodu SWZ nie powinna odwoływać się do nazw
technologii zaimplementowanych w wewnętrznej strukturze procesora. jeśli nie jest to
uzasadnione specyfiką potrzeb zamawiającego. gdyż zapisy takie mogą potencjalnie
dyskryminować któregoś z producentów procesorów.

W ocenie Odwo
łującego 2, powyższe stanowisko Prezes UZP, mimo iż niedotyczące
konkretnie macierzy, to w przypadku macierzy mają analogiczne lub nawet większe
uzasadnienie. Wymóg Zamawiającego, obligujący do dostarczenia macierzy wyposażonej w
procesor o architekturze x
86, nie koresponduje z żadnym innym wymogiem funkcjonalnym,
bowiem każdy z wymogów funkcjonalnych (w postaci konkretnego celu) możliwy jest do
spełnienia przez macierze wyposażone w procesory o innej architekturze niż wymagana
przez Zamawiającego, np. ARM. Zamawiający nie wymaga dostarczenia ani obsługi
konkretnego oprogramowania, które mogłoby zadziałać jedynie na macierzy z procesorem
x86. Informacje takie nie znajdują się w zapisach OPZ dotyczących zakresu wdrożenia. Jest
to uzasadnione tym bardziej, iż procesor w macierzy nie jest wykorzystywany przez
jakiekolwiek inne urządzenie zewnętrzne czy też oprogramowanie zainstalowane na
macierzy. Procesor w tego typu urządzenia służy tylko i wyłącznie pracy samej macierzy i nie
ma skutkuje jakąkolwiek niekompatybilnością z innymi urządzeniami w infrastrukturze
Zamawiającego. Macierze Huawei z procesorami w architekturze ARM posiadają dużą ilość
rdzeni i umożliwiają osiągnięcie wysokiej liczby operacji 10PS, osiągając wynik 21mln 10PS
przy bardzo niskich opóźnieniach na poziomie 0,367ms. Była to konfiguracja wyposażona w
32 kontrolery i 576 dysków NVMe, co potwierdza wysoką wydajność rozwiązania opartego o
procesory
ARM.
(
http://www.storageperformance.org/sites/default/flles/files/executive_summary/A32018_ES

pdf).

Tym samym
, w ocenie Odwołującego 2, prezentowany wymóg nie niesie ze sobą
obiektywnych korzyści dla Zamawiającego, a jedynie sztucznie ogranicza konkurencję
uniemożliwiające zaoferowanie chociażby macierzy firmy Huawei, która jest w stanie spełnić
wszystkie potrzeby Zamawiającego (zapewniając analogiczne lub te same funkcjonalności
co macierze wyposażone w procesory x86. Uwzględniając odpowiedzi na pytanie
Zamawiającego z dnia 03.06.2022 r. wskazać należy, że wykorzystanie macierzy z
procesorem w ARM w żaden sposób nie wpływa na spełnienie wymogu obsługi protokołu
NVMe. W ocenie Odwołującego 2, brak jest zatem jakichkolwiek uzasadnionych podstaw w
ogranic
zaniu konkurencji, o którym mowa w art. 99 ust. 4 ustawy Pzp, tj. poprzez

wyeliminowanie przez Zamawiającego niektórych produktów (w niniejszym postępowaniu
produktów macierzy nie korzystających z architektury procesorów x86).

Mając na uwadze powyższe Odwołujący 2 wnosi o nakazanie Zamawiającemu zmianę treści
SWZ (Opis przedmiotu zamówienia) poprzez nadanie wskazanym zapisom następującego
brzemienia:
a)
„Macierz (bez półek dyskowych) nie może zajmować w szafie rack więcej niż 4RU
(rack unit). Oferowana wi
elkość macierzy ma umożliwić Zamawiającemu realizację
zamówienia opcjonalnego w postaci dostawy nowej macierzy lub zwiększenia pojemności
macierzy dostarczonej w r
amach zamówienia podstawowego. Lub „Macierz nie może
zajmować w szafie rack więcej niż 4RU (rack unit). W przypadku zaoferowanie rozwiązania
przekraczające wskazane wymiary, Wykonawca zobowiązany jest na swój koszt dokonać
wymiany po
siadanej przez Zamawiającego szafy rack na większą. Oferowana wielkość
macierzy ma umożliwić Zamawiającemu realizację zamówienia opcjonalnego w postaci
dostawy nowej macierzy lub zwiększenia pojemności macierzy dostarczonej w ramach
zamówienia podstawowego.”
b)
„Wymagana jest możliwość wymiany kontrolerów na nowszą generację w trybie
online, bez spadku wydajności podczas tej operacji lub dostarczenie dodatkowych
kontrolerów tworzących klaster składający się z nie więcej niż 8 kontrolerów.” oraz
wykreślenie następującego zapisu:
c)
„Macierz musi być wyposażona w procesory Intel (co najmniej rodziny Cascade Lake)
lub AMD (
z generacją Epyc) z obsługą protokołu NVMe lub równoważny procesor klasy x86
z obsługą protokołu NVMe”

Izba zważyła co następuje:


Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie pn. „Dostawa macierzy”.

Izba ustaliła, że w Opisie przedmiotu zamówienia (dalej „OPZ”) Zmawiający wprowadził m.in.
następujące wymagania co do macierzy:

„7. Wymagania techniczne dla oferowanej macierzy dyskowej”:

pkt 3 „Kontroler i jego funkcjonalności” - „Macierz musi być wyposażona, w co najmniej
jedną parę redundantnych kontrolerów dyskowych pracujących symetrycznie w trybie active -
active w zakresi
e obsługi danych wejściowych i wyjściowych, tzn. wszystkie ścieżki
dos
tępowe 1/0 od strony hosta muszą być aktywne. Awaria połowy kontrolerów nie może

powodować spadku wydajności rozwiązania. Jeśli tak jest, to należy podwoić liczbę
oferowanych kontrolerów.

Każdy z kontrolerów musi być zasilany, z co najmniej dwóch niezależnych źródeł zasilania.
Niedopuszczalne są rozwiązania dual - active oraz ALUA (Asymmetric Logical Unit Access).


pkt 14 „Kopie bezpieczeństwa Ransomware” o treści: „Macierz musi posiadać
funkcjonalność zabezpieczenia przed atakiem ransomware. Za spełniającą wymóg
funkcjonalność uważa się mechanizmy WORM (lub inne które na zadany okres czasu nie
pozwalaj
ą skasować wybranych danych na macierzy). Klasyczna kopia migawkowa
(snapshot) nie sp
ełnia tego wymagania. Mechanizmy stworzone w oparciu o Al, ML —
bazujące na próbie wykrywania anomalii w charakterystyce pracy macierzy i
przeciwdziałania - również nie spełniają tego wymagania. Wymagana jest również możliwość
podłączenia macierzy do zewnętrznego serwera kluczy. Jeżeli do obsługi powyższych
fu
nkcjonalności wymagane są dodatkowe licencje, należy je dostarczyć dla całej pojemności
macierzy."

pkt 26 „Zarządzanie wydajnością” o treści: „Macierz musi umożliwiać konfigurację gwarancji
wydajności typu QoS (możliwość definiowania progów minimalnych i maksymalnych) dla
wybranych wolumenów logicznych w zakresie takich parametrów jak: wydajność w 10PS w
tysiącach operacji, przepustowość w MB/s lub GB/s. Jeżeli do obsługi powyższych
funkcjonalności wymagane są dodatkowe licencje, dostarczenie ich jest wymagane. ”

„Macierz nie może zajmować w szafie rack więcej niż 4RU (rack unit).”

„Macierz musi być wyposażona w procesory Intel (co najmniej rodziny Cascade Lake) lub
AMD (z generacją Epyc) z obsługą protokołu NVMe lub równoważny procesor klasy x86 z
obsługą protokołu NVMe”

„Wymagana jest możliwość wymiany kontrolerów na nowszą generację w trybie online, bez
spadku wyda
jności podczas tej operacji.”

Izba zważyła co następuje:

W pierwszej
kolejności Izba wskazuje, że postępowanie odwoławcze w obu sprawach
p
odlegało częściowemu umorzeniu. W sprawie o sygn. akt: KIO 1506/22, Izba umorzyła

odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 99 ust. 1, 2 , 4, 5 i 6 ustawy z dnia 11 września
2019 Prawo
zamówień publicznych w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy w zw. z art. 15 ust. 1
pkt 3 ustawy o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy prawo
zamówień publicznych dotyczącego: (i) Kopii bezpieczeństwa Ransomware oraz (ii)
za
rządzanie wydajnością. Odwołujący 1 w piśmie procesowym z dnia 21 czerwca 2022 r.
cofnął w/w zarzuty. Z kolei w sprawie o sygn. akt: KIO 1527/22, Izba umorzyła postępowanie
odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy dotyczącego wymagania wymiany kontrolerów na
nowszą generację w trybie online, bez spadku wydajności podczas tej operacji. Odwołujący
2 na posied
zeniu z udziałem stron złożył oświadczenie do protokołu o cofnięciu w/w zarzutu.
W zakresie podlegającym merytorycznemu rozpoznaniu przez Izbę, oba odwołania
podlegały oddaleniu.
Na
wstępie Izba wskazuje, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp przedmiot zamówienia
opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
spor
ządzenie oferty. Ust. 4 ustawodawca wskazał, że przedmiotu zamówienia nie można
opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez
wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego
procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego
wykon
awcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania
niektórych wykonawców lub produktów. Przepis ten należy interpretować łącznie z zasadami
prowadzenia postępowań przetargowym wskazanych w art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp tj.
zasadą równego traktowania wykonawców, przejrzystości i proporcjonalności.
Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy Pzp,
Zamawiający udziela zamówienia w sposób
zapewniający: 1) najlepszą jakość dostaw, usług, oraz robót budowlanych, uzasadnioną
charakterem
zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego
realizację, oraz 2) uzyskanie najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych,
środowiskowych oraz gospodarczych, o ile którykolwiek z tych efektów jest możliwy do
uzyskania
w danym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów.
Izba wskazuje
, że istotą zamówień publicznych jest stworzenia transparentnego, jasnego i
przejrzystego modelu gospodar
owania środkami publicznymi. Zamawiający w ramach
zamówień publicznych nie rozporządzają własnym mieniem, wedle własnych osobistych
preferencji czy powiazań, ale mieniem publicznym. Ustawodawca wyraźnie wskazuje, iż
takie dysponowanie mieniem publicznymi,
środkami publicznymi powinno mieć na celu
dążenie do uzyskania zamówienia reprezentującego najlepszy możliwy stosunek jakości do

ceny z perspektywy zaspokojenia potrzeb leżących w interesie publicznym. Konieczne jest
przy tym zapewnienie, aby przy zaspokaj
aniu owych potrzeb publicznych zachowana była
zasada wolności gospodarczej i możliwości dostępu do wykonywania zadań publicznych na
niedyskryminacyjnych warunkach przez przedsiębiorców działających na rynku. Nie ulega
również wątpliwości, że zamawiający może dopasować zamówienie do swoich obiektywnych
potrzeb, ale te obiektywne potrze
by czy wymagania nie mogą sprowadzać się do określenia
parametrów, które wskazują na jeden konkretny produkt. Takie działanie wypaczałoby istotę
postępowania przetargowego, a więc konkurowania wykonawców na rynku.
Jednocześnie, Izba zaznacza, że Zamawiający ma prawo jak i obowiązek opisać przedmiot
zamówienia z uwzględnieniem swoich obiektywnych i uzasadnionych potrzeb. Takie
potrzeby mogą powodować, że liczba wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia
będzie ograniczona. Fakt, że na rynku występują wykonawcy nieprodukujący danego
przedmiotu zamówienia lub dla których jego realizacja jest utrudniona czy nieopłacalna, nie
przesądza wcale o możliwości zaistnienia naruszenia zasady uczciwej konkurencji. Dla
stwierdzenia takiego naruszenia, jak już wskazano, niezbędne jest zbadanie i ocena, co
najmniej kilku okoliczności związanych z danym zamówieniem, w szczególności takich jak
kształt rynku, którego zamówienie dotyczy oraz skutki ograniczenia konkurencji dla ilości
potencjalnych wykonawców mogących ubiegać się o uzyskanie zamówienia, i z drugiej
strony waga potrzeb zamawiającego, których realizacji takie ograniczenie służy.

U
względniając powyższe postulaty, Izba wskazuje, co następuje:

Zarzuty podlegający rozpoznaniu w sprawie o sygn. akt: KIO 1506/22

W o
cenie Izby zarzuty podniesione przez Odwołującego 1 są niezasadne. Odnosząc się w
pierwszej kolejności do zarzutu dotyczącego wykluczenia przez Zamawiającego rozwiązania
asymetrycznego (ALUA)
w pracy kontrolerów dyskowych, Izba wskazuje, że Odwołujący 1
po
wołał się na następujące okoliczności: (i) Zamawiający napisał OPZ tak, że bezpodstawnie
zawęził listę możliwych producentów i nie można według aktualnej treści zaoferować
produktów Dell; (ii) zbiór wymogów, które Zamawiający zawarł w OPZ uniemożliwia
zaoferowanie technologii producenta
Dell chociaż jest to czołowy producent na rynku.
Zamawiający tak określił warunki OPZ, że połączenie wymagań w różnych miejscach
wyklucza wszystkie produkty Dell; (iii) p
rzy obecnym rozwoju technologicznym rozwiązań
granica
pomiędzy wskazanymi technologiami dostępu do danych praktycznie się zatarła
(symetryczne a niesymetryczne). Obie techniki: symetrycznie i niesymetrycznie

powstawały równolegle. Obecnie asymetryczny dostęp jest realizowany zdecydowanie

sprawniej. Implemen
tacja metody niesymetrycznej (ALUA) prezentuje dostępne ścieżki
dostępu do danych (przez oba kontrolery), czyli spełnia wymogi OPZ.

Zdaniem Izb
y żadne w powyższych twierdzeń ani dowodów złożonych przez Odwołującego
1 nie uzasadniały stwierdzenia naruszenia art. 99 ust. 1, 2 , 4, 5 i 6 ustawy Pzp w zw. z art.
16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy o zwalczeniu nieuczciwej
konkurencji oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp.

Po pierwsze,
Izba wskazuje, że w toku postępowania odwoławczego Odwołujący 1 – wbrew
twierdzeniom zawartym w odwołaniu - potwierdził, że spółka Dell nie może zaoferować
wyłącznie konkretnego typu macierzy. Ma jednak w swojej ofercie produkt spełniający
wymagania Zamawiającego. Okoliczność tę potwierdza pośrednio treść oświadczenia spółki
Dell Technologies
z dnia 20 czerwca 2022, w którym spółka wskazała, że nie może złożyć
„konkurencyjnej” oferty w postępowaniu. Zdaniem Izby, Odwołujący 1 bezpodstawnie
pominął tę okoliczność w treści odwołania, i niezasadnie skoncentrował argumentację na
nieprawdziwym założeniu, że spółka Dell nie może złożyć oferty w postępowaniu.

Po drugi
e odnosząc, się do argumentów o porównywalności rozwiązań symetrycznych i
ALU
A, Izba w pełni przychyla się do stanowiska Zamawiającego i Przystępującego. Zdaniem
Izby, Zamawiający wykazał, iż wprowadzony wymóg jest uzasadniony jego obiektywnymi
potrzebami, Odwołujący 1 zaś nie wykazał okoliczności przeciwnych. Odnosząc się do
dowodów złożonych przez Odwołującego 1, Izba wskazuje, że są to oświadczenia spółki
DELL Technologies
, w imieniu którego Odwołujący 1 pośrednio dąży do zaoferowania w
przedmiotowym postępowaniu określonego produktu. W tym zakresie, Izba zauważa, że
o
świadczenie Dell Technologies z dnia 20 czerwca 2022 r., zawiera wyłącznie stwierdzenie,
że postanowienia OPZ uniemożliwiają spółce złożenia „konkurencyjnej” oferty w
przedmiotowym postępowaniu. Z treści oświadczenie nie wynika na czym miałoby polegać
naruszenie konkurencji na rynku skoro spółka posiada w swojej ofercie produkt spełniający
wymagania Zamawiającego. Ponadto, zdaniem Izby, oświadczenie stanowi wyłącznie
subiektywne stanowisko Dell co do
pożądanego - zdaniem wykonawcy - sposobu realizacji
uzasadnionych potrzeb
Zamawiającego. Stanowi de facto próbę narzucenia określonego
sposobu realizacji zamówienia, przy wykorzystaniu konkretnej macierzy spółki DELL. Nie
stanowi dowodu potwierdzającego naruszenie art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Pzp. Ponadto,
wskazana
w oświadczeniu okoliczność, iż macierze z systemem ALUA były oferowane w
in
nych postępowaniach nie ma znaczenia dla sprawy. Przedmiotem rozstrzygnięcia przez
Izbę jest to konkretne postępowanie i potrzeby Zamawiającego. Zdaniem Izby oświadczenie
stanowi
wyłącznie potwierdzenie, że spółka Dell ma w swojej ofercie produkty spełniające

wymagania Zamawiającego, ale podmiot ten chciałby zaoferować inny produkt, gdyż wtedy
jego oferta będzie bardziej konkurencyjna cenowo. W tym kontekście Izba zauważa, że to
poszczególni wykonawcy, wdrażają określone rozwiązania biznesowe w swoich
prze
dsiębiorstwach, budują gamę swoich produktów w oparciu o dostępne rozwiązania,
ana
lizując przy tym zapotrzebowanie rynku. Jak wynika z przebiegu postępowania
odwoławczego, spółka Dell dokonuje podziału macierzy na określone kategorie, przypisując
każdej grupie określone funkcjonalności. Wyłączną decyzją spółki Dell było
zaimplementowanie systemu symetrycznego w grupie macierzy
Enterprise, zaś rozwiązania
ALUA w grupie macierzy mid -
range. Zdaniem Izby, nieuprawnionym byłoby
dopa
sowywanie warunków przetargu do strategii biznesowej spółki Dell czy też innych
wykonawców. Ponadto, warto zaznaczyć, że gdyby było tak jak twierdzi Odwołujący 1, że
oba rozwiązania są równoważne, to rodzi się pytanie dlaczego spółka Dell dokonuje podziału
swoich macierzy i implement
uje odmienne rozwiązania w poszczególnych ich klasach.

Odnosząc się do drugiego z oświadczeń Dell Technologies z dnia 21 czerwca 2022 r.,
również w ocenie Izby nie stanowi ono dowodu na wykazanie naruszenie przepisów ustawy
Pzp.
W ocenie Izby jest to wyłącznie stanowisko spółki Dell, opisujące rozwiązania jakie
wdraża w określonej grupie swoich produktów. Co więcej nie zostało ono poparte żadnymi
dokumentami technicznymi. Zdaniem Izby stanowi ono
prezentację poglądów spółki Dell co
do określonych rozwiązań oferowanych przez spółkę na rynku.

Bez znaczenia dla sprawy są również informacje techniczne wskazane w treści pisma
procesowego Odwo
łującego 1. Informacje te potwierdzają wyłącznie, że trzech producentów
nie może zaoferować w przedmiotowym postępowaniu konkretnego typu macierzy jaką mają
w swojej ofercie. Jednakże, jak Izba wskazała powyższej, Odwołujący 1 potwierdził, że
spółka Dell ma w swojej ofercie produkt spełniający wymagania Zamawiającego, jednakże
jest to produkt
droższy od produktów oferowanych przez innych producentów. Izba wskazuje
i podkreśla, że celem postępowania przetargowego nie jest stworzenie dla wykonawców
rynku zbytu określonych produktów. Każdy z wykonawców samodzielnie decyduje o
sposobie podziału oferowanych produktów i funkcjonalnościach w jakie je wyposaża. Celem
postępowania przetargowego jest realizacja określonych potrzeb podmiotów publicznych.
Zdaniem Izby, z okoliczności sprawy w sposób oczywisty wynika, że system symetryczny i
system ALUA opierają się na odrębnym, innym sposobie funkcjonowania. Gdyby było
inaczej, byłby dostępny jeden system we wszystkich macierzach. W systemie ALUA w
trakcie
komunikacji poprzez kontroler, który nie jest właścicielem danego LUNu, dochodzi do
przekazywania danych pomiędzy kontrolerami, co może mieć niekorzystny wpływ na
wydajność. W celu osiągnięcia optymalnej wydajności należy konfigurować między

serwerami podstawowe i rezerwowe trasy, a to w ten sposób, aby zawsze dochodziło do
komunikacji po trasie, która prowadzi do kontrolera, który jest właścicielem wymaganego
LUNu. Jak wskazał Zamawiający, w dużych środowiskach to działanie może prowadzić do
awarii systemu.
Już ta okoliczność uzasadnienia wybór Zamawiającego macierzy z system
symetrycznym.
Zdaniem Izby, okoliczność, iż w/w ryzyko może być u poszczególnych
producentów minimalizowane za pomocą odpowiednich narządzi (na co zresztą powołuje się
spółka DELL w swoim oświadczeniu z dnia 21 czerwca 2022 r.) nie uzasadnia konieczność
dopuszczenia wnioskowanych przez Odwołującego 1 rozwiązań. Nie ma żadnych podstaw,
aby narzucać Zamawiającemu konieczności zakupu macierzy obsługiwanych w systemie
asymetrycznym ALUA tylko dlatego, że spółka Dell chciałaby zaoferować tańszy produkt.
Zamawiający zidentyfikował oraz wyjaśnił przesłanki jakimi się kierował w doborze
rozwiązania symetrycznego. Zamawiający podkreślił aspekt wydajności i niezawodności,
opisując oba rozwiązania i wskazując na możliwe ryzyka w implementacji rozwiązania ALUA.
Należy podkreślić, że kluczowym zadaniem Zamawiającego jest właśnie takie ukształtowanie
postanowień OPZ, aby minimalizować wszelkie ryzyka związane z błędną ścieżką zapisu
danych czy konfiguracją systemów implementowanych w macierzy. Nabywanie produktów
minimalizujących ryzyko niedostępności czy awaryjności użytkowanego systemu winno leżeć
u podstaw decyzji Zamawiającego, nie zaś umożliwienie wykonawcom zbycie określonej
kategorii produktów, do czego dąży Odwołujący 1. Należy raz jeszcze wskazać, że gdyby
oba systemy cechowały się takimi samymi funkcjonalnościami i niezawodnością jak
wskazywał Odwołujący 1, to dlaczego spółka Dell implementuje rozwiązania symetryczne w
wyższej kategorii macierzy, a rozwiązania asymetryczne w kategorii macierzy mid – range.
Ponadto wskazać należy, że zarówno Zamawiający jak i Przystępujący wykazali (poprzez
złożenie odpowiednich wydruków ze stron producentów), że na rynku macierze obsługujące
symetryczny tryb active-
active oferowane są przez wielu producentów, w szczególności
takich jak: PureStorage, Huawei, HPE, NetApp, Dell, Hitachi, zatem wymaganie przez
Zamawiającego wydajnej macierzy zbudowanej w architekturze symetrycznej nie prowadzi
do ograniczeni
a konkurencji w ramach niniejszego postępowania.

Nie mają znaczenia dla sprawy również artykuły techniczne zamieszczone na blogach,
przywołane przez Odwołującego 1 w odwołaniu. Zdaniem Izby nie jest to wiarygodny dowód
w sprawie. Po pierwsze, Odwołujący 1 przestawił tłumaczenie jakiegoś fragmentu z zapisu
blogowego. Izba nie ma wiedzy o ewentualnych zastrzeżeniach zawartych w artykule.

Tym s
amym Izba uznała, że w analizowanym stanie faktycznym Odwołujący 1 nie wykazał
naruszenia przez Zamawiającego art. 99 ust. 1 i 2 ustawy Pzp bowiem opis przedmiotu
zamówienia uwzględnia uzasadnione potrzeby Zamawiającego, i jest proporcjonalny do

zakładanego celu. Jak wynika bowiem ze złożonych dowodów jest wielu producentów, którzy
mogą zaoferować macierze w system symetrycznym. Nie doszło również do naruszenia art.
99 ust. 4 ustawy Pzp. Wbrew twierdzeniom Odwołującego 1, Zamawiający nie wyeliminował
spółki Dell z postępowania. Decyzje biznesowe spółki co do podziału produktów na
poszczególne kategorie i wyposażenia je w określone funkcjonalności nie mogą
determinować kształtu postępowania przetargowego. Uprzywilejowanie zaś produktów
wyposażonych w rozwiązania symetryczne wynika z uzasadnionych i wykazanych potrzeb
Zamawiającego. Z w/w powodów, zdaniem Izby Zamawiający nie naruszył również art. 16
pkt 1) i 3) oraz art. 15 ust. 1 i ust. 1 pkt. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Podniesiony przez
Odwołującego 1 zarzut naruszenia art. 17 ust. 1 pkt 1) i 2) ustawy Pzp z
uwagi na to, że Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w sposób nieuzasadniony
charakterem zamówienia, niepozwalający na uzyskanie najlepszych efektów zamówienia, w
tym efektów społecznych, środowiskowych oraz gospodarczych, a jest to możliwe do
uzyskania w tym zamówieniu, po zmianie SWZ nie został, zdaniem Izby, w żaden sposób
uzasadniony w treści odwołania. Przytoczenie przepisów ustawy nie stanowi uzasadnienia
zarzutu.

Odnosząc się do zarzut naruszenia art. 99 ust. 5 i ust. 6 ustawy Pzp, Izba uznała zarzut za
niezasadny.
Zgodnie z art. 99 ust. 5 ustawy Pzp „Przedmiot zamówienia można opisać przez
wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego
proce
su, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego
wykonawcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco
precyzyjny i zrozumiały sposób, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny''.
Przedmio
towy przepis ma zatem zastosowanie, jeśli zamawiający w opisie przedmiotu
zamówienia wprost stosuje nazwy własne wskazujące konkretnego wykonawcę lub produkt.
W takiej sytuacji zamawiający jest zobowiązany wskazać w opisie przedmiotu zamówienia
kryteria st
osowane w celu oceny równoważności. Zdaniem Izby mechanizmy symetryczne i
niesymetryczne nie są nazwami własnymi, które wskazują na konkretnego wykonawcę lub
produkt. Są to określone funkcjonalności macierzy. Funkcjonalności te nie stanowią żadnej
tajemnic
y, nie są opatentowane, ani zamknięte dla wybranej grupy producentów. Jak
wykazano w trakcie po
stępowania odwoławczego istnieje wiele podmiotów oferujących ww.
funkcjonalności. Tym samym, przepis art. 99 ust. 5 ustawy Pzp nie ma zastosowania.

Zarzuty pod
legający rozpoznaniu w sprawie o sygn. akt: KIO 1527/22


Zdaniem Izby, zarzuty podniesione prze
z Odwołującego 2 są niezasadne.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 16
ust. 1 ustawy w zw. z art. 99 ust. 4 ustaw
y przez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia
w zakresie parametrów technicznych macierzy dyskowej w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję z uwagi na uprzywilejowanie macierzy wykorzystujących architekturę x86, a co
za tym idzie wyeliminowanie macierzy
wykorzystujących procesory wszystkich pozostałych
producentów (o innej architekturze niż x86), Izba uznała zarzut za niezasadny. Za niesporne
pomiędzy stronami uznać należy to, że architektura x86 nie jest jedyną architekturą na bazie,
której mogą być tworzone procesory stosowane w macierzach. Nie było pomiędzy stronami
sporne
również to, że istnieje także architektura ARM oraz, że wymóg, aby macierz dyskowa
była wyposażona w procesory o architekurze x86, eliminuje macierze wyposażone w
procesory w archit
ekturze ARM, co zresztą stanowiło podstawę zarzutu sformuowanego
przez Odwołującego 2.
Analizując zgromadzony materiał dowodowy i oświadczenia stron Izba wzięła pod uwagę, że
architektura x86 nie jest technologią jednego producenta, ale sposobem przepływu danych w
procesorze i sposobem ich kolejkowania. Zamawiający jak i Przystępujący przedstawili
dowody na to, że istnieje wielu producentów procesorów w architekturze x86, jak również
przedstawił dowody, że wielu producentów macierzy w swoich rozwiązaniach korzysta z
pr
ocesorów w architekturze x86. A zatem nie jest tak jak twierdzi Odwołujący 2, że
wymagana przez Zamawiającego architektura systemu ogranicza rynek do jednego czy
dwóch producentow.

W swojej argumentacji i przedstawionych dowodach Odwołujący 2 podkreślał, że producent
Huawei
nie może zaoferować swoich produktów bowiem oparte są one o architekturę ARM.
Odwołujący 2 w treści odwołania wskazał na okoliczności, które, w jego ocenie, uzasdnają
dopuszczenie pro
duktów z architekturą ARM. Podkreślał, że architektura wymagana przez
Zamawi
ającego nie jest skorelowana z żadnym innym wymaganiem funckojonalnym
zawartym w OPZ, wskazał, iż macierze Huawei z procesorami w architekturze ARM
posiadają dużą ilość rdzeni i umożliwiają osiągnięcie wysokiej liczby operacji 10PS,
osiągając wynik 21mln 10PS przy bardzo niskich opóźnieniach na poziomie 0,367ms. Była to
konfiguracja wyposażona w 32 kontrolery i 576 dysków NVMe, co potwierdza wysoką
wydajność rozwiązania opartego o procesory ARM. Odwołujący 2 złożył dowody wydajności
macierzy OceanStor Dorado 1800 V6.
Jednakże zdaniem Izby, Odwołujący 2 nie
uprawdopodobnił, że zaistniało niezuasdnione ograniczenie rynku poprzez możliwość
zaofeowania urządzen tylko jednego produceta czy też niezadne wyeliminowanie rozwiązań
porównywalnych/równoważnych.

Po pierwsze, Odwołujący 2 co najwyżej wykazał, że nie można zaoferować produktów firmy
Huawei, bowiem oparte są one na architekturze ARM. To jednak samo w sobie na stanowi
podstawy do stwierdzenia naruszenia zarzucanych przep
isów ustawy Pzp.

Po drugie,
Odwołujący 2 nie wykazał, że architektura ARM zapewniała analogiczne lub te
same funkcjonalności, co macierze wyposażone w procesory x86. Przywołane przez
Odwołującego 2 dane i testy w treści odwołania nie są adekwatne do potrzeb i wymagań
Zamawiającego opisanych w OPZ. Należy wskazać, że test na jaki powołuje się Odwołujący
2
trwał 8h, a w przypadku Zamawiającego macierz ma pracować 24h na dobę przez okres
minimum 60 miesięcy. Konfiguracja macierzy jest również odmienna od potrzeb
Zamawiającego opisanych w SWZ. Podobnie złożony przez Odwołującego 2 dowód na
rozprawie w postaci wyników testu dla macierzy Huawei nie ma znaczenia dla sprawy.
Dotyczy on bowiem procesorów do macierzy o zupełnie innych parametrach niż opisanych w
SWZ.
Jak wynika zaś ze złożonych przez Przystępującego dowodów tj. wyników
niezależnych testów dostępnych na stronie internetowej www.spec.org, wyniki testów CP
dla procesorów o architekturze x86 są znaczenie lepsze niż tych opartych na architekturze
ARM. Tym samym, t
wierdzenie Odwołującego 2 dotyczące analogicznych lub tych samych
funkcjonalności architektury ARM w stosunku do x86 – uwzględniając wyniki niezależnych
testów – Izba uznaje za niezasadne.

Po trzecie, zdaniem Izby,
twierdzenia Odwołującego 2 dotyczące mniejszego zużycia energii
przez proceso
ry oparte na architekturze ARM nie zostały w żaden sposób wykazane.

Po czwarte
, Izba uznała za wiarygodnie stanowisko Przystępującego, że macierze oparte o
procesory x86 p
ozwalają na tworzenie własnego oprogramowania zgodnego z x86 i
uruchamianie ich bezp
ośrednio na macierzy dyskowej, a przez to eliminuje się konieczność
zakupu dodatkowych serwerów aplikacyjnych, zmniejszając tym samym koszty takiego
systemu oraz jego skomp
likowanie. Skutkuje to również podniesieniem niezawodności,
bezpieczeństwa i wydajności całego systemu. Odwołujący 2 w tym zakresie nie wykazał
okoliczności przeciwnych. Nie wykazał również, iż architektura ARM w tym zakresie może
być uznana za równoważną czy porównywalną.

Po piąte, zdaniem Izby, Zamawiający w sposób wystarczający uzasadnił dobór architektury
x86 oraz wykazał, iż architektura ta stosowana jest u wielu producentów procesorów.
Przedłożył w tym zakresie wydruki ze strony producentów procesorów potwierdzających
szerokie zastosowanie architektury x86. Wykazał również znacznie lepszą wydajność

procesorów opartych na architekturze x86 poprzez odwołanie się do testów publikowanych
na stronie www. spec.org.

P
o szóste, zdaniem Izby, nie ma zastosowania w analizowanym stanie faktycznym
przywołane w treści odwołania przez Odwołującego 2 stanowisko Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych, zgodnie z którym SWZ nie powinna się odwoływać do nazw
technologii zaimplementowanych w wewnętrznej strukturze procesora. Architektura x86
stanowi nazwę technologii, jest otwartą architekturę wzorcową budowy procesorów. Ma ona
charakter jawny oraz nie jest objęta ochroną patentową. Zamawiający nie wymaga w OPZ
wykorzystania
do budowy procesorów określonej technologii typu 3DNow!, HT, czy MMX.
Wskazuje wyłącznie otwartą wzorcową architekturę, dostępną dla każdego producenta.

Odnosząc się zaś do dowodów złożonych przez Odwołującego 2, Izba zauważa, wyciągi ze
SWZ dotyczące innych postępowań, prowadzonych przez innych zamawiających, nie mają
znaczenia dla sprawy. Izba nie ma wiedzy na temat tych postępowań, ich przebiegu,
uwarunkowań w jakich były prowadzone, a tym bardziej potrzeb poszczególnych
zamawiających jakie miały zostać zrealizowane w ramach prowadzonych postępowań.
P
rzedmiotem oceny Izby są wymagania Zamawiającego w tym konkretnym postępowaniu,
jego uwarunkowania. Złożone przez Odwołującego 2 karty techniczne macierzy Huawei jak
również wydruki wydajnościowe dotyczące macierzy NETAPP i STORE nie mają znaczenia
d
la spraw dotyczą bowiem urządzeń o konfiguracji nie znajdującej odzwierciedlenia w SWZ.

Izba
ponadto wskazuje, że z informacji zawartych w dowodach złożonych przez
Przystępującego wynika, że procesory ARM są stosowane na szeroką skalę, ale w
elektronice
konsumenckiej, głownie w urządzeniach mobilnych takich jak telefony, smartfony,
tablety. Głównie charakteryzują się tym, że pracują na bardzo niskich napięciach, dzięki
czemu są bardzo małe, co skutkuje również bardzo niską ceną. Dzięki tym cechom możliwe
jest ich stosowanie w elektronice konsumenckiej, która charakteryzuje się niskimi kosztami
wytworzenia i sprzedaży, jednakże skutkuje to niskim poziomem niezawodności oraz
żywotności. Przystępujący w tym zakresie powołał się na stanowisko dr hab. inż. D. M.,
pracownik Katedry Mikroelektroniki i Technik Informatycznych Politechniki Łódzkiej, który w
prezentacji Procesory ARM w systemach wbudowany
ch”, ”Rodzina procesorów ARM”.
Procesory w architekturze x86 wykorzystują wiodący dostawcy rozwiązań macierzowych,
tacy jak: Dell Technologies, DDN, Fujitsu, Hitachi Vantara, HPE, IBM, Infinidat, Inspur,
Infortrend, Kaminario, Lenovo, NetApp, Oracle, Pure Storage, Tegile, Zadara, QSAN,
Quantum, Western Digital, Violin Systems. Na potwierdzenie swoich twierd
zeń
Przystępujący złożył oświadczenie firmy Arrow ECS Sp. z o.o., dystrybutora na rynek polski

kilku producentów macierzy dyskowych, z którego wynika, że każdy z wymienionych w
o
świadczeniu producentów macierzy dyskowych w swojej ofercie posiada urządzenia
wyposażone w procesory zaprojektowane w architekturze x86 i są one dostępne w
sprzedaży na dzień 21.06.2022 r.

Izba stoi na stanowisku, że aby odwołanie oparte o zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i art. 99
ust. 1 i
4 ustawy mogło zostać uwzględnione, nie jest wystarczające wskazanie, że istnieją
inne rozwiązania niż dopuszczone przez zamawiającego. Te inne rozwiązania muszą być
jeszcze rozwiązaniami oferującymi zamawiającemu oczekiwany przedmiot zamówienia
(rozwiązaniami, o których można powiedzieć, że są równoważne). Nadto konieczne jest
wskazanie, że rzeczywiście dochodzi do wyeliminowania niektórych wykonawców. W ocenie
Izby temu O
dwołujący 2 nie podołał. Tym samym nie wykazał, że opis przedmiotu
zamówienia rzeczywiście ogranicza konkurencję, natomiast Zamawiający wykazał, że
przewidziane przez niego rozwiązanie posiada swój konkurencyjny rynek.

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego wymagania z pkt 7 Ip.1 OPZ - Macierz nie może
zajmować w szafie więcej niż 4RU (rack unit), Izba uznała zarzut za niezasadny. Zdaniem
Izby Zamawiający w sposób wystarczjący i zasadny wykazał konieczność ograniczenia
rozmiarów zamawianych macierzy. Zamawiający wskazał na ograniczenia dotyczące
dostępnych powierzchni oraz uwarunkwania związanie z planowanymi zakupami
dodatkowch u
rządzeń, wskazanych we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym z dnia 20
kwietnia 2022 r. Izba wskazuje, że uzasdniając omawiany zarzut, Odwołujący 2 nie wykazał
w jaki sposób doszło do naruszenia art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy
Pzp.
Odwolujący 2 wskazał wyłącznie na uwarunkowania związane z ewentualną realizacją
prawa opcji przez Zamawiającego i koniecznością zapewenienia miejsca w szafie. Przy
czym zakresem zarzutu Odwołujący 2 nie objął postanowień SWZ dotyczących prawa opcji i
sposobu jego realiz
acji. Jak Izba wskazała powyżej, dla stwierdzenia naruszenia art. 99 ust.
1 i 4 ustawy Pzp
niezbędne jest zbadanie i ocena, co najmniej kilku okoliczności związanych
z danym zamówieniem, w szczególności takich jak kształt rynku, którego zamówienie
dotyczy oraz skutki ograniczenia konkurencji dla ilości potencjalnych wykonawców
mogących ubiegać się o uzyskanie zamówienia, i z drugiej strony waga potrzeb
zamawiającego, których realizacji takie ograniczenie służy. Odwołujący 2 w żaden sposób
nie
odniósł do w/w okoliczności. Nie przedstawił zakresu potencjalnego ograniczenia
konkurencji, skutków takiego ograniczenia dla rynku. Odwołujący 2 wskazał wyłącznie, że
chciałaby zaoferować produkt o odmiennych rozmiarach, bo taki ma w ofercie. Postępowanie
przetargowego nie stanowi narzędzia do zbywania produktów akurat posiadanych w ofertach
poszczególnych wykonawców. Służy ono realizacji konkretnych potrzeb Zamawiającego.

Takie potrzeby w przedmiotowym
postępowaniu Zamawiający wykazał. Jest oczywistym dla
Izby, że Zamawiający musi wprowadzić w SWZ określone ograniczenia co do rozmiarów
zamawianych
urządzeń, zwłaszcza w sytuacji, w której Zamawiający planuje dalszą
rozbudowę systemów i ma ograniczenie miejsca w serwerowi. Odwołujący 2 w żaden
sposób jednak nie wykazał ani nawet nie uprawdopodobnił stopnia ograniczenia konkurencji
na rynku poprzez zawężenie rozmiarów macierzy. Odwołujący 2 co najwyżej wskazał, że nie
ma wymaganego produktu w swojej ofercie. Natomiast
Zamawiający jak i Przystępujący
wskazali,
że sformułowane wymagania dotyczące macierzy są powszechnie stosowane na
rynku,
są racjonalne i proporcjonalne. Okoliczność, że Odwołujący 2 nie posiada w swojej
ofercie produktów wymaganych przez Zamawiającego nie daje zdaniem Izby podstawy do
narzucenia
Zamawiającemu innych rozwiązań, przy braku wykazania zakresu ograniczenia
konkurencji na rynku.

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z 11 września 2019 r. -
Prawo za
mówień publicznych stosowanie do wyniku postępowania oraz § 8 ust. 2 zd. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).

Przewodniczący: ………………………….

Członkowie:
…………………………..

……………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie