eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 1462/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-06-15
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 1462/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska Protokolant: Mikołaj Kraska

po rozpoznaniu na rozprawie
z udziałem stron w dniu 14 czerwca 2022 r. w Warszawie,
od
wołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 maja 2022 r. przez
wykona
wcę: Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi
w p
ostępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Specjalistyczny w Jaśle
z siedzibą w Jaśle

przy udziale wykonawcy: Abook Sp. z o.o. z s
iedzibą w Warszawie
zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:
1. o
ddala odwołanie;
2. kosztami pos
tępowania odwoławczego obciąża odwołującego, i:
2.1.
zalicza w pocze
t kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
o
dwołującego tytułem wpisu od odwołania;

Stosownie do art. 580 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:
……………………………………….

Sygn. akt: KIO 1462/22

UZASADNIENIE


Szpital Specjalistyczn
y w Jaśle z siedzibą w Jaśle
(dalej „zamawiający”) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dostawa
rękawic medycznych jednorazowego użytku; numer postępowania: ZP/11/2022 (dalej
„postępowanie” lub „zamówienie”). Przedmiot zamówienia został podzielony na pięć części
(pakietów): Pakiet 1 - rękawice nitrylowe, foliowe, sekcyjne; Pakiet 2 - rękawice chirurgiczne;
Pakiet 3 - r
ękawice chroniące przed promieniami RTG; Pakiet 4 - rękawica do mycia
pacjenta; Pakiet 5 -
rękawice chirurgiczne bezlateksowe, bezpudrowe.
O
głoszenie o zamówieniu opublikowano w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 2022/BZP 00105633/01 z dnia 31 marca 2022 r.
Dnia 30 maja 2022 roku do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 505 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1129 ze zm.) - dalej jako
„ustawa Pzp” odwołanie złożył
wykonawca:
Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi
(dalej
„odwołujący” lub „Skamex”).
O
dwołanie złożono wobec czynności i zaniechań zamawiającego dotyczących
wyboru oferty oraz odrzucenia oferty
odwołującego złożonej w postępowaniu w pakiecie nr 1.
Odwołujący zarzucał zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1.
art. 226 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 104 - 107 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne
odrzucenie oferty złożonej przez Skamex w zakresie pakietu nr 1;
2. naruszenie art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez prowadzenie postępowania w sposób
sprzeczny z zasadami przejrzystości oraz uczciwej konkurencji i równego traktowania
wyk
onawców w związku z nieuprawnionym odrzuceniem oferty złożonej przez Skamex.
Podnosząc powyższe odwołujący wnosił o uwzględnienia odwołania i nakazanie
zama
wiającemu: dokonania czynności unieważnienia wyniku postępowania w zakresie
pakietu nr 1,
dokonania czynności ponownej oceny oferty Skamex w zakresie pakietu nr 1,
dokonania ponownej czynności oceny ofert w zakresie pakietu nr 1 z uwzględnieniem oferty
o
dwołującego.

Za
mawiający poinformował odwołującego o wyborze oferty najkorzystniejszej
i odrzuceniu oferty wykonawcy Skamex w pakiecie nr 1 w dniu 25 maja 2022 r. O
dwołanie
zostało wniesione w wymaganym przepisami ustawy Pzp terminie. Kopia odwołania została
prawid
łowo doręczona zamawiającemu, a odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości
na rachunek bankowy U
rzędu Zamówień Publicznych.
Zamawiający, działając na podstawie art. 524 ustawy Pzp, poinformował
wyk
onawców o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia
przystąpienia. Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, w terminie
okr
eślonym przepisami ustawy Pzp, przystąpił wykonawca: Abook Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
(dalej
„przystępujący”).
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy Pzp, w dniu 13 czerwca
2022 r.
złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie w całości,
jako bezzasadnego.
P
rzystępujący, na posiedzeniu w dniu 14 czerwca 2022 r. złożył do akt sprawy pismo
procesowe, w
którym zaprezentował swoje stanowisko w sprawie.

Kraj
owa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego ma
teriału dowodowego, po zapoznaniu się
z dok
umentacją postępowania przesłaną przez zamawiającego do akt sprawy,
po zapoznaniu się z odwołaniem, odpowiedzią na nie, a także po wysłuchaniu
oświadczeń, jak też stanowisk stron i uczestnika postępowania, złożonych ustnie do
protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje

Izba u
staliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp, sk
utkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba stwierdz
iła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze
środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu
zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością
poniesienia
szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Odwołujący
jest zainteresowany udzieleniem mu przedmiotow
ego zamówienia w zadaniu nr 1 i w tym
celu
złożył ofertę. Zamawiający prowadząc postepowanie naruszył przepisy ustawy Pzp,
gdyż dokonał odrzucenia oferty Skamex w zakresie zadania nr 1, w którym oferta
o
dwołującego mogła zostać uznana za najkorzystniejszą, a dokonała wyboru oferty złożonej
przez p
rzystępującego. Na skutek tych czynności odwołujący doznał uszczerbku, gdyż jego
oferta mogła zostać wybrana w części 1 postępowania a odwołujący miałby szansę zawrzeć
umowę w sprawie zamówienia publicznego i osiągnąć zysk z jego realizacji. Powyższe
stanowi
przesłankę do skorzystania przez odwołującego ze środków ochrony prawnej
przewidzianych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zam
ówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy.
Izba d
opuściła i oceniła dowody złożone przez odwołującego i przystępującego
na rozprawie,
na okoliczności przez nich wskazane.

Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła, co następuje


Izba
ustaliła, że zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia (dalej „SWZ”)
przedmiotem niniejszego
postępowania jest dostawa rękawic medycznych jednorazowego
użytku. Przedmiot zamówienia został podzielony na pięć części (pakietów), z których Pakiet
1 stanowiły rękawice nitrylowe, foliowe, sekcyjne.

Ponadto Izb
a ustaliła, że w Rozdziale 5 SWZ - Informacja o przedmiotowych
środkach dowodowych, zamawiający przewidział, iż w postępowaniu żąda przedmiotowych
środków dowodowych: (5.1.1) Deklaracja zgodności CE wystawiona przez wytwórcę lub
certyfikat jednostki notyfikowanej
w obszarze wyrobów medycznych - wymagane prawem.
(5.1.2)
Dokumenty potwierdzające, że oferowany przedmiot zamówienia odpowiada
wymaganiom określonym przez zamawiającego, spełnianie wymaganych parametrów
technicznych - Karta produktu. Dalej w pkt
5.1.3 wskazał, że w przypadkach, gdy wykonawca
nie złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki
dowodowe będą niekompletne, zamawiający wezwie do ich złożenia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie.
Z kolei w Rozdziale 21 zamaw
iający opisał jakie dokumenty składają się na ofertę.
Punkt te
n, po zmianie treści SWZ dokonanej 5 kwietnia 2022 r. otrzymał brzmienie: Na
zawartość oferty składa się: (21.1.1) Formularz oferty (wzór załącznik nr 1 do SWZ), (21.1.2)
Formularz cenowy - po zmianie
(wzór załącznik nr 2 do SWZ), (21.1.3) Oświadczenie z art.
125 ust. 1
Pzp (wzór załącznik nr 4 do SWZ), (21.1.4) Pełnomocnictwo, o którym mowa
w pkt. 12.1 i pkt, 13.3 SWZ (jeśli dotyczy), (21.1.5) Zobowiązanie, o którym mowa w pkt.
10.2. SWZ
(jeśli dotyczy), (21.1.5) Dokumenty potwierdzające, że oferowany przedmiot
zamówienia odpowiada wymaganiom określonym przez zamawiającego, spełnianie
wymaganych p
arametrów technicznych - Karta produktu, (21.1.6) Deklaracja zgodności CE
wystawiona przez wy
twórcę w obszarze wyrobów medycznych - wymagana prawem,
(21.1.7) Certyfikat jednostki notyfikowanej w obszarze wy
robów medycznych - wymagane
prawem - dotyczy Pakiet 2 i Pakiet 5, (21.1.8)
Deklaracja zgodności CE na wyrób ochronny
(kategoria III) - dotyczy Pakiet 1 poz.3 i poz. 4, (21.1.9)
Deklaracja zgodności producenta
potwierdzająca dopuszczenie do kontaktu z żywnością - dotyczy Pakiet 1 poz. 3, (21.1.10)
Badanie
na przenikanie izopropanolu 70% wystawione przez jednostkę niezależną - dot.
Pakiet 1 poz.3.

Następnie ustalono, że w zakresie pakietu 1, poz. 3, w Załączniku nr 2 - Formularz
cenowy zawarto
następujący opis: Rękawice diagnostyczne nitrylowe, niejałowe,
bezpudrowe
, polimeryzowane, z wyraźną strukturą na palcach dla podniesienia chwytności.
Długość rękawicy min. 240mm, siła zrywania przed starzeniem min. 6,0 N, AQL ≤1,5;
grubość pojedynczej ścianki palca 0,08mm - 0,12mm. Podwójne zarejestrowane jako wyrób
medyczny i środek ochrony osobistej kategorii III, zgodne z normą EN 455, EN ISO 374-
1:2016, EN ISO 374-
5 lub równoważne. Odporne na przenikanie 70% izopropanolu
z czasem przenikania min. 60 minut. Opakowanie 100
szt. (nie dopuszcza się innej
wiel
kości). Na opakowaniu fabrycznie oznakowana data ważności, seria, poziom AQL.
Rozmiary: S, M, L, XL; np. w kolorze niebieskim lub innym oraz fioletowym (do specjalnej
procedury z
amawiającego).
Ponadto, w zakresie
powyższej pozycji, jeden z wykonawców skierował
do
zamawiającego pytanie, na które ten udzielił odpowiedzi w piśmie z 5 kwietnia 2022 r. Na
pytanie numer 12: Prosimy o doprecyzowanie, czy zamawiaj
ący na potwierdzenie
odporności rękawic na przenikanie 70% izopropanolu z czasem przenikania min. 60 minut
wymaga załączenia dokumentu wystawionego przez niezależną jednostkę ? zamawiający
udzielił następującej odpowiedzi: Zamawiający wymaga złożenia badań na przenikanie
izopropanolu 7
0% wystawionego przez niezależną jednostkę.
Izba ustali
ła także, że odwołujący zaoferował w Pakiecie nr 1 w poz. 3 rękawice:
Velo-504090* (numer katalogowy), jako producenta poda
jąc: Med Investments Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. / Polska, co wynika z treści złożonego Formularza
cenowego.
Dla tego produktu przedstawił kartę katalogową dla produktu pn. Rękawice
diagnostyczne nitrylowe Velo
Nitrile, nr artykułu: Velo-504090*, materiał/ kolor: Nitryl/
niebieskie-fioletowe, producent:
Med Investments Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
sp.k.
oraz Deklarację zgodności dla tego produktu.
N
astępnie, odpowiadając na wezwanie zamawiającego do uzupełnienia dokumentów,
skierowane w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, w tym w zakresie (pkt 3): Badania na
przenikanie izoprop
anolu 70% wystawione przez jednostkę niezależną - dot. Pakietu 1, poz.
3 (pismo z 27 kwietnia 2022 r.)
przedłożył dokument, który został objęty tajemnicą
prze
dsiębiorstwa, mający potwierdzać wykonanie wymaganego badania na oferowane przez
o
dwołującego rękawice Velo Nitrile. W dokumencie tym zaczerniono (i nie ujawniono również
zamawiającemu) nazwę jednostki, która skierowała produkt na badanie. Do niniejszego
dokumentu Skamex
załączył oświadczenie producenta, w którym ten stwierdza,
że przedłożony raport dotyczy rękawic, które zostały zaoferowane zamawiającemu
w postępowaniu.

Zamawiający w dniu 5 maja 2022 r. wezwał odwołującego do wyjaśnienia złożonego
dokum
entu (Badania) z uwagi na fakt, iż z przedłożonego dokumentu (Badania) wynikała
ro
zbieżność między nazwą rękawicy w Badaniu i rękawicy oferowanej przez odwołującego
w złożonej ofercie. Odwołujący w terminie wyznaczonym przez zamawiającego złożył
oświadczenie, że Badanie dotyczy zaoferowanych przez odwołującego rękawic, wyjaśniając,
iż rękawice dostarczane są na różne rynki międzynarodowe pod różnymi nazwami, stąd
producent stosuje uogólnioną nazwę rodzaju rękawic w raporcie.
W kole
jnym wezwaniu do wyjaśnień z 11 maja 2022 r., skierowanym do Skamex,
zamawiający wzywając do wyjaśnienia treści dokumentu (Badania) podniósł następujące
kwestie: z
treści samego dokumentu nie wynika kto wysłał próbki do badania, oraz jakiego
producenta i jaka nazwa, numer katalogowy
rękawicy podlegały badaniu. Wprawdzie
z oświadczenia producenta wynika, że Badanie dotyczy oferowanej rękawicy, jednak
zamawiający nie ma wiedzy czy producent kierował rękawice na badania, gdyż zakryto
na
zwę jednostki kierującej. W związku z tym zamawiający stwierdził, iż oczekuje
oświadczenia i rodzaju badanej rękawicy (nazwa, producent, nr katalogowy) od jednostki
kierującej, której nawa musi wynikać z raportu z badania. Nadmienił także,
że w dokumentach złożonych jest rozbieżność w kolorze rękawicy. Skamex, odpowiadając
na p
owyższe w piśmie z 16 maja 2022 r. przywołał zapis pkt 21.14 SWZ ppkt 21.1.11,
zgodnie z
którym zamawiający wymagał „badania na przenikanie Izopropanolu 70%
wystawionego przez jednostkę niezależną”. Podkreślił, że tym wymaganiom uczynił zadość
przedstawiając Badanie wraz z oświadczeniem producenta. Podkreślił, że w SWZ nie ma
wymagania, aby musiał przedłożyć „oświadczenie o rodzaju badanej rękawicy (nazwa,
producent, numer katalogowy) od jednostki
niezależnej, której nazwa musi wynikać z raportu
z badania). D
odał również, że do precyzyjnej identyfikacji rękawic służy numer LOT, a nie
subiektywny kolor r
ękawic nadmieniając, że kolor fioletowy jest odcieniem niebieskiego
(nazwy kolorów nie są znormalizowane).
Następnie zamawiający wezwał Skamex w dniu 18 maja 2022 r. do uzupełnienia
przedmiotowego środka dowodowego - badania na przenikanie izopropanolu 70%,
wystawionego przez jednostkę niezależną w związku z brakiem możliwości identyfikacji
rękawicy. Wskazał również pkt 7.8.2.1. normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 pt. Ogólne
wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących, zgodnie
z którym raport ma zawierać m.in. opis, jednoznaczną identyfikację rękawicy. Odwołujący,
w odpowiedzi
wyjaśnił, że jednoznaczną identyfikację produktu zapewnia w tym przypadku
nr LOT, z kolei
zamawiający w żadnej części SWZ nie zawarł wymagań dotyczących formy
sposobu identyfikacji wyrobu w przedstawionym raporcie.

I
zba ustaliła także, że zamawiający pismem z 25 maja 2022 r. poinformował
wykonawców, że dokonał wyboru oferty przystępującego oraz odrzucił ofertę Skamex
w zakresie zadania nr 1.
Swoją decyzję o odrzuceniu uzasadnił w następujący sposób:
zamawiający wezwał do wyjaśnień i uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego:
badanie na przenikanie izopropanolu 70% wystawionego przez
jednostkę niezależną - dot.
Pakiet 1 poz. 3 - w
związku z brakiem uzupełnienia raportu nie ma możliwości identyfikacji
rękawicy.

Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje

Izba u
znała, że w niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy Pzp, które miało lub mogło mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, a tym samym na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy
Pzp rozpoznawane
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
O
dwołujący sformułował zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 oraz art. 16 pkt 1 i 2
ustawy Pzp
twierdząc, że zamawiający bezpodstawnie podjął decyzję o odrzuceniu jego
oferty w zakresie pakietu nr 1.
Nie zgadzał się z zamawiającym, który uzasadniając swoją
de
cyzję wskazał, że odwołujący został wezwany do wyjaśnień i uzupełnienia
przedmiotowego środka dowodowego - badanie na przenikanie izopropanolu 70%
w
ystawionego przez jednostkę niezależną, jednakże w związku z brakiem uzupełnienia tego
dokumentu zamawiaj
ący nie ma możliwości identyfikacji rękawicy.
W
pierwszej kolejności w należy ponownie przywołać w tym miejscu zapisy SWZ,
odnoszące się do wymagań zamawiającego w zakresie, w jakim opisał on przedmiot
zamówienia oraz odnoszących się do sposobu, w jaki wykonawcy mieli potwierdzić ich
s
pełnienie. Należy zauważyć, że w zakresie pakietu 1 poz. 3 - rękawice nitrylowe niejałowe,
bezpudrowe, z
godnie z załącznikiem nr 2 do SWZ, wykonawca miał zaoferować produkt,
który będzie odporny na przenikanie 70% izopropanolu z czasem przenikania min. 60 minut.
Z kolei
odpowiadając na pytanie 12 do SWZ zamawiający postawił wymóg, aby wykonawca
złożył dokument w postaci badania na przenikanie izoropanolu 70%, wystawiony przez
niezależną jednostkę.
Bezspornym
jest, iż w swojej ofercie Skamex zaoferował produkt o nazwie Velo
Nitrile. Z kolei wezwany pismem z 29 kwietnia 2022 r. do
uzupełnienia przedmiotowego
środka dowodowego, przedłożył wprawdzie raport z badań, ale ten dotyczył produktu o innej
nazwi
e, niż to wynikało z treści złożonej oferty. Do raportu załączył także oświadczenie
z którego wynikało, że producent rękawic oferowanych w postępowaniu potwierdza,
że przedłożony raport odnosi się do tego produktu, który zadeklarował Skamex w swojej
ofercie.

Po analizie przedmiotowych zapisów SWZ oraz mając na uwadze przedłożone przez
odwołującego w postępowaniu dokumenty, Izba doszła do przekonania, że zamawiający
zasadnie stwierdził, że treść oferty odwołującego nie odpowiada treści SWZ w zakresie,
w j
akim ten miał potwierdzić, że oferowane przez niego rękawice spełniają wymagania
zamawiającego, na potwierdzenie czego każdy wykonawca miał przedstawić raport z badań
na przenikanie izopropoanolu 70%
, wystawiony przez niezależną jednostkę.
Nie budzi w ocen
ie Izby wątpliwości, że wymóg opisany w SWZ w brzmieniu: Badania
na przenikanie izopropanolu 70% wystawione przez jednostkę niezależną - dot. Pakiet 1 poz.
3 oznacza
, że obowiązkiem wykonawcy było przedstawienie dokumentu, który aby mógł być
uznany za praw
idłowy powinien po pierwsze dotyczyć danego produktu, a zatem tego, który
został w ofercie zadeklarowany, po drugie zaś potwierdzać spełnienie wymagań dla niego
opisywanych: odporn
ość na przenikanie 70% izopropanolu, z czasem przenikania min. 60
minut. Tym samym rapo
rt, w którym nie sposób na podstawie żadnych zaprezentowanych
w nim informacji (danych)
powiązać go z oferowanym produktem - nie może być uznany za
odpowiadający wymaganiom opisanym w SWZ. Gdyby bowiem dopuścić taki sposób
rozumowania, jaki pre
zentuje odwołujący to oznaczałoby to tyle, że wykonawca w toku
postępowaniu złożyłby dokument, z treści którego nie wynika, jaki produkt takiemu badaniu
zos
tał poddany twierdząc, że ten dotyczy tego produktu, który zamawiającemu został
zaoferowany.
Nie można także zgodzić się ze stanowiskiem odwołującego, że załączenie
do Badania
oświadczenia producenta, z którego wynika, że produkt poddany badaniu jest
tym samym, który został w ofercie zaproponowany, jest wystarczające dla stwierdzenia,
że wymagania SWZ w zakresie przedłożenia stosownego raportu zostały spełnione. Z treści
SWZ wynikało, że na potwierdzenie spełnienia wymagań dotyczących odporności
na przenikanie 70% izopropanolu
należy przedłożyć dokument (raport) i tylko ten może być
uznany za pr
awidłowy. Nie sposób zatem stwierdzić, że raport ten mógł zostać zastąpiony,
jak to m
iało miejsce w okolicznościach niniejszej sprawy, innym dokumentem
tj. oświadczeniem przedłożonym przez producenta. Nie sposób też zgodzić się, że oba te
dokumenty (
łącznie) mogły potwierdzić spełnienie wymagań oferowanych produktów.
Nie budzi w
ątpliwości (okoliczność niesporna), że z treści samego tylko raportu nie
wynika, że jest to ten sam produkt, który w swojej ofercie zadeklarował Skamex. W treści
Formularza cenowego zaoferowano bowiem w Pakiecie nr 1 w poz
. 3 rękawice: Velo-
504090* (numer katalogowy), jako producenta
podając: Med Investments Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. / Polska, z kolei Badanie dotyczy produktu: Nitrile
Violet Lot. No LO20246. Tym samym w
żaden sposób nie sposób jest powiązać złożonego

raportu i zaprezentowanych w nim danych
identyfikujących przedmiot poddany badaniu
z treścią złożonej przez Skemax oferty w pakiecie nr 1.
P
rzedłożone wraz z Badaniem oświadczenie producenta nie może być uznane
za prawidłowe z tego powodu, że dokumentem podmiotowym, który miał być złożony, celem
potwierdzenia spełnienia wymagań w opisywanym zakresie - miał być raport z badań. Jeśli
dopuścilibyśmy sytuację, w której raport taki można byłoby zastąpić także innym
dokumentem/ dokumentami
to właśnie takie działanie zamawiającego stanowiłoby
naruszenie zasady równego traktowania wykonawców, wyrażonej w art. 16 ustawy Pzp
tj. uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców. Doszłoby bowiem do sytuacji,
w kt
órej jeden wykonawca musiałby na potwierdzenie wymagań przedstawić raport
z badania, inny zaś zastąpiłby go innym dokumentem (tak jak w tym przypadku
oświadczeniem producenta) stwierdzając, że ten inny dokument, albo jak w tym przypadku
obydwa
łącznie potwierdzają spełnienie wymagań SWZ.
Tym samym
zgodzić należało się z zamawiającym, że nie może być uznany
za prawidłowy dokument (Badanie) na podstawie którego nie sposób, na podstawie
porównania danych zawartych w treści złożonej oferty i zamieszczonych w Badaniu
stwierdzić, czy mamy do czynienia z tym samym produktem. Skamex przedstawił taki
właśnie dokument. Złożony przez niego Raport z badań zawiera bowiem: produkt o innej
nazwie, nie
znanego producenta (zasłonięta nazwa jednostki kierującej na badanie),
o nieznanym numerze katalogowym (w miejsce tego wpisano nr LOT), a dodatkowo o innym
kolorze niż ten, który zaproponowano w ofercie. Skoro zatem raport taki nie został
w postępowaniu przedstawiony, należy stwierdzić, że treść oferty odwołującego nie
odpowi
ada w tym zakresie treści SWZ, co w konsekwencji stanowi podstawę opisaną w art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i skutkuje uznanie
m, że treść oferty wykonawcy jest niezgodna
z
warunkami zamówienia.
Odnosząc się natomiast do twierdzeń odwołującego w zakresie, w jakim zwracał
uwagę, że zapisy SWZ muszą być precyzyjne, także w odniesieniu do opisu dotyczącego
dokumentów przedmiotowych, których złożenia żąda zamawiający - Izba pogląd ten
podziela
, stojąc jednocześnie na stanowisku, że w przedmiotowym postępowaniu opis,
zawarty przez
zamawiającego w SWZ był jednoznaczny i nie budzący wątpliwości. Skoro
raport z badania miał potwierdzać spełnienie wymagań przez produkt, który oferował
wykonawca w postępowaniu, to bezspornym jest, że przedłożony raport musiał dotyczyć
tego właśnie produktu. W przeciwnym razie nie sposób uznać, że służył by on temu celowi,
dla którego w postępowaniu jest składany, a celem tym jest przecież potwierdzenie
spełnienia wymagań w SWZ opisanych. Wskazywanie w treści SWZ, jak zdaje się oczekiwać
odwołujący, że Badanie musi identyfikować produkt byłoby zatem zbędne w tym znaczeniu,

że aby uznać dany dokument przedmiotowy za potwierdzający spełnianie wymagań - musi
on
odnosić się do określonego produktu, który jest możliwy do identyfikacji na podstawie
przedstawionego raportu.
O
dnosząc się z kolei do dowodów przedłożonych przez odwołującego na rozprawie
Izba uznała, że uznać je należy za spóźnione, z tego powodu nie mogły być wzięte przez
Izb
ę pod uwagę przy orzekaniu. Podkreślić należy, że dokumenty które mają potwierdzać
s
pełnianie wymagań przez oferowane produkty, winny być przedłożone przez Skamex
zamawiającemu, w toku prowadzonego postępowania a nie dopiero na rozprawie przed Izbą.
Dodatkowo należy nadmienić, że zamawiający dwukrotnie wzywał odwołującego do złożenia
wyjaśnień, w tym podejmował próby ustalenia jaka jednostka skierowała produkt na badanie.
Pomimo
sformułowanych przez zamawiającego jednoznacznych pytań - odpowiedzi w tym
zakresie
nie uzyskał.

M
ając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach p
ostępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy Pzp oraz
§ 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
o
dwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od o
dwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).

Przewodniczący:
……………………………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie