eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 655/22
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-03-16
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 655/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron, w dniu 16 marca 2022 roku
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
w dniu 8 marca 2022 roku przez
wykonawcę ELTE SMART spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego – Gmina Starogard Gdański


postanawia:

1.
Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy ELTE SMART sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Krakowie kwoty 7 500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej wniesiony wpis.

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 wrze
śnia 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego do
ręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: ……………………………………



Sygn. akt KIO 655/22

U Z A S A D N I E N I E

Zamawiający Gmina Starogard Gdański prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia pod nazwą Dostawa, instalacja i wdrożenie systemu identyfikacji pojemników i
pojazdów na potrzeby organizacji systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie
Starogard Gdański oraz dostawa transponderów RFID.


Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 3 marca 2022 roku pod numerem 2022/BZP 00074509/01.

W dniu 8 marca 2022 roku W
imieniu odwołującego, na podstawie art. 505 ust. 1 oraz
art. 513 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych (tj. Dz.U.
2021, poz. 1129), zwaną dalej p.z.p., Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności
Zamawiającego

ustalenia
postanowień
Specyfikacji
Warunków
Zamówienia
w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w pkt I.1.a), pkt I.1.n)
oraz pkt I.2.e) załącznika nr 4 do SWZ „Opis przedmiotu zamówienia”.

O
dwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 p.z.p. i art. 99 ust. 1 i 4 p.z.p. w zw. z art. 266 p.z.p. przez:
a) w
prowadzenie do Specyfikacji Warunków Zamówienia wymogu dokonania integracji
systemu informatycznego stanowiącego przedmiot postępowania z urządzeniami
rejestracyjnymi oraz wszelkimi innymi elementami infrastruktury technicznej
na
pojazdach
podmiotów
odbierających
odpady
komunalne,
a
także
z oprogramowaniem obecnie wyko
rzystywanym przez zamawiającego na potrzeby
gospodarki komunalnej Radix GOK+
− bez udostępnienia szczegółowej dokumentacji technicznej ww. urządzeń
rejestrujących i elementów infrastruktury technicznej na pojazdach oraz
systemu
Radix GOK+, zawierającej m.in. protokół wymiany danych oraz bez
zobowiązania się zamawiającego do udostępnienia ww. danych wykonawcy,
który uzyska zamówienie;
− bez udzielenia niezbędnych informacji dotyczących integracji systemu
informatycznego z systemem Radix GOK+, takich jak zakres danych (wraz z
atrybutami oraz typami danych), jaki ma być przesyłany do systemu Radix
GOK+, oraz zakres danych (wraz z atrybutami oraz typami danych), jaki ma
być odbierany z systemu Radix GOK+;

− bez udzielenia informacji dotyczących prawnych możliwości realizacji
ww. wymogów, w tym informacji o obowiązku uzyskania licencji od podmiotu,
któremu przysługują prawa autorskie do plików konfiguracyjnych
oraz protokołów wymiany danych ww. urządzeń i oprogramowania, oraz bez
zapewni
enia przez zamawiającego współpracy ww. podmiotu z wykonawcą
po udzieleniu zamówienia,
− bez zobowiązania się zamawiającego do udostępnienia wykonawcy urządzeń
rejestrujących i elementów infrastruktury technicznej oraz systemu Radix
GOK+ w terminie i zakresi
e umożliwiającym należyte wykonanie umowy,
a także bez zapewnienia współpracy z użytkownikami ww. urządzeń
i elementów;
co oznacza nałożenia na wykonawcę wyłonionego w przetargu obowiązku samodzielnego
uzyskania wszelkich informacji, danych i zezwoleń niezbędnych do realizacji ww. wymogów
zawartych w Specyfikacji oraz zapewnienia sobie współpracy podmiotów trzecich
w odpowiednim zakresie koniecznym do wykonania przedmiotu umowy, a w rezultacie
stanowi istotny brak opisu przedmiotu zamówienia, a także utrudnia konkurencję, albowiem
pozwala podmiotom, którym przysługują prawa autorskie do oprogramowania, posiadającym
dane techniczne niezbędne do realizacji ww. wymogów lub podmiotom korzystającym z ww.
elementów uniemożliwić lub utrudnić wykonanie umowy, a w konsekwencji eliminować
wykonawców z udziału w przetargu;
b)
wprowadzenie w Specyfikacji Warunków Zamówienia wymogu świadczenia usługi
wsparcia technicznego w okresie gwarancyjnym bez wskazania, o jaki okres
gwarancyjny chodzi, a także w okresie pogwarancyjnym, którego długość nie została
wskazana w opisie przedmiotu zamówienia, co nadto pozostaje w sprzeczności z § 2
ust. 1 pkt 4 w zw. z § 3 ust. 3 wzoru umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ;
2) art. 434 ust. 1 p.z.p. i 435 ust. 1 i 2 p.z.p. a contrario przez wprowadzenie w
Specyfikacji Warunków Zamówienia wymogu świadczenia usługi wsparcia
technicznego także w okresie pogwarancyjnym, którego długość nie została
określona w opisie przedmiotu zamówienia, a więc przez czas nieoznaczony.

O
dwołujący wniósł o:
1)
uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a)
w zakresie pkt I.1.a) i pkt I.1.n) załącznika nr 4:
− wyeliminowanie wymogu dokonania integracji systemu informatycznego z systemem
Radix GOK+ oraz urządzeniami rejestracyjnymi oraz wszelkimi innymi elementami
infrastruktury technicznej na pojazdach podmiotów odbierających odpady komunalne

ewentualnie
− uzupełnienie opisu przedmiotu zamówienia o dokumentację techniczną systemu
Radix GOK+ oraz urządzeń rejestracyjnych i elementów infrastruktury technicznej, w
szczególności o protokoły wymiany danych;
− uzupełnienie opisu przedmiotu zamówienia o postanowienia określające:
-
sposób i termin udostępnienia wykonawcy systemu Radix GOK+ oraz elementów
infrastruktury technic
znej zamontowanej na pojazdach, które podlegają integracji;
-
zakres danych wymienianych między systemem informatycznym a systemem Radix GOK+
(w szczególności konkretne atrybuty oraz typy danych);
-
przewidywaną liczbę pojazdów wyposażonych w infrastrukturę techniczną podlegającą
integracji;
-okres, w
którym wykonawca będzie zobowiązany do dokonywania integracji elementów
infrastruktury technicznej zainstalowanej na poszczególnych pojazdach;
-
termin na dokonanie integracji z infrastrukturą techniczną zainstalowaną na danym
pojeździe liczony od dnia udostępnienia tej infrastruktury wykonawcy;
− oraz uzupełnienie Specyfikacji Warunków Zamówienia o postanowienie, zgodnie z
którym Zamawiający zobowiąże się do:
-
uzyskania we własnym zakresie od uprawnionych podmiotów wszelkich zgód i licencji
umożliwiających wykonawcy realizację wymagań określonych w pkt I.1.a) i pkt I.1.n)
załącznika nr 4, do ich nieodpłatnego przekazania wykonawcy, któremu powierzono
wykonanie zamówienia, a także do zapewnienia niezbędnej współpracy między tym
wykonawcą a podmiotami, którym przysługują prawa do ww. oprogramowania oraz z
dostawcą urządzeń rejestracyjnych i innych elementów infrastruktury technicznej;
-zapewnienia ws
półpracy między wykonawcą a podmiotami korzystającymi z urządzeń
rejestrujących i elementów infrastruktury technicznej, w szczególności do udostępnienia ww.
urządzeń i elementów w terminie i w zakresie umożliwiającym wykonawcy należyte
wykonanie przedmiotu
umowy, której wzór stanowi załącznik nr 2;
b)
w zakresie pkt I.2.e) załącznika nr 4:
-wyeliminowanie wymogu
świadczenia usługi wsparcia technicznego w okresie
pogwarancyjnym oraz dookreślenie, do jakiego okresu gwarancyjnego odwołuje się zapis,
ewentualnie
-
określenie długości okresu czasu świadczenia usługi wsparcia technicznego, nie dłuższego
niż 4 lata
w obu przypadka
ch wraz z uzgodnieniem zapisów zawartych w załącznikach nr 2 i 4;
2)
w przypadku zawarcia umowy przed rozpoznaniem odwołania –unieważnienie
umowy na podstawie art. 554 ust.3 pkt 2 p.z.p.;
3) p
rzeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania;

4)
zasądzenie na rzecz odwołującego wszystkich kosztów postępowania, w tym
kosztów zastępstwa adwokackiego, wpisu od odwołania oraz innych
uza
sadnionych kosztów, które poniósł w związku z wniesieniem odwołania i
postępowaniem toczącym się przed Krajową Izbą Odwoławczą.

Zamawiaj
ący, zgodne z informacją z pisma z dnia 10 marca 2022 roku, kopię
odwołania zamieszczona na stronie internetowej postępowania w dniu 8 marca 2022 r. pod
adresem:https://bip.ugstarogard.pl/wiadomosci/3/wiadomosc/617949/zawiadomienie_o_wnie
sieniu_odwolania_w_postepowaniu_dostawa_inst
Do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, do dnia wydania postanowienia w sprawie
nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego,
w tym po s
tronie Zamawiającego.

Zamawiający, co wynika z pisma z dnia 15 marca 2022 roku przesłanego
do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej w tym samym dniu złożył odpowiedź na odwołanie.
Zamawiający w piśmie zawarł oświadczenie:

Na podst. art. 522 ustawy prawo zamówień publicznych zamawiający:
1) informuje, że uwzględnia przedmiotowe odwołanie w całości i dokona modyfikacji
dokumentów zamówienia zgodnie z żądaniem Odwołującego,
2) wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez udziału
stron z powodu uwzględnienia odwołania i braku przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego żadnego wykonawcy.

Dokument
ten został podpisany przez Pana Ł. K. – Zastępcę Wójta Gminy, który działa na
podstawie pełnomocnictwa z dnia 1 grudnia 2020 roku udzielonego przez Wójta Gminy
Panią M. F.-C. .

Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu oraz braku zgłoszenia do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przystąpień
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego na dzień wydawania
pos
tanowienia, Izba stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania
odwoławczego zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych (Dz. Uz. Z 2021 poz. 1129 ze zm.; dalej ustawa).

O
kos
ztach
postępowania
orzeczono
stosownie
do
wyniku
postępowania
na podstawie art. 574 oraz art. 575 i art. 576 ustawy z dnia 11 w
rześnia 2019 roku Prawo
zamówień publicznych (Dz. Uz. Z 2019 poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt
2 i § 9 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysoko
ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania.


Przewodniczący: ………………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie