eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 541/22
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-03-14
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 541/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Bartosz Stankiewicz, Ewa Sikorska, Maksym Smorczewski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udzia
łu stron w dniu 14 marca 2022 r.
w Warszawie o
dwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28
lutego 2022 r. przez wykonawc
ę S&A Service Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Głubczyckiej 8 (52-026 Wrocław) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Gminę Wrocław w imieniu i na rzecz której działają Wrocławskie Mieszkania Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Namysłowskiej 8 (50-304 Wrocław)

postanawia:

1. U
morzyć postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z ra
chunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy S&A Service Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: …………………………….

…………………………….

…………………………….

Sygn. akt KIO 541/22

U z a s a d n i e n i e


Gmina
Wrocław w imieniu i na rzecz której działają Wrocławskie Mieszkania Sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu, zwana dalej: „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.)
zwanej dalej: „Pzp” w trybie przetargu nieograniczonego pn.: Świadczenie usług utrzymania
stałej czystości i porządku budynków stanowiących własność Gminy Wrocław oraz stałej
czystości i porządku miejsc gromadzenia odpadów stałych z nieruchomości Gminy Wrocław

(nr referencyjny: WM/SZP/PN/52/2021/G), zwane d
alej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 21 grudnia 2021 r., pod numerem 2021/S 247-653450.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.

W dniu 28 lutego 2022 r. wykonawca S&A Service Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu
(zwany
dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec czynności oraz zaniechania
dokonania czynności zamawiającego, niezgodnych z przepisami Pzp polegających na:
a) zaniechan
iu odrzucenia oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia tj. konsorcjum spółek ANN-POL INWESTYCJE 7 – Sp. z o.o.,
Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych Sp. z o.o., ANN-POL INWESTYCJE 8 – Sp. z o.o.
, ANN-POL INWESTYCJE 11
– Sp. z o.o. , ANN-POL INWESTYCJE 12 – Sp. z o.o., ANN-
POL INWESTYCJE 13
– Sp. z o.o. , ANN-POL INWESTYCJE 14 – Sp. z o.o., ANN-POL
INWESTYCJE 18
– Sp. z o.o. oraz ANN-POL INWESTYCJE 21 – Sp. z o.o., dalej jako:
„konsorcjum ANN-POL”, pomimo braku udziału w realizacji zamówienia podmiotu na
zdolnościach którego konsorcjum wykazało spełnienie warunku w zakresie doświadczenia, a
w konsekwencji wyboru oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, jako najkorzystniejszej w ramach zadania nr 1,2,3,4, w związku z błędną
czynnością badania i oceny ofert złożonych przez konsorcjum ANN-POL w ramach
spełnienia warunków udziału;
b) zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez konsorcjum ANN-POL, pomimo iż jej
złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji polegający na tworzeniu konsorcjum którego

konstrukcja jest sztuczną strukturą prawną, dążącą do maksymalizacji zysku kosztem
ograniczenia konkurencji poprzez utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku;
c) prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców w związku z naruszeniem przepisów Pzp,
poprzez st
worzenie sytuacji, w której porównanie ofert nie jest możliwe;
d) zaniechania wezwania konsorcjum ANN-POL do
złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia
dokumentów składanych na wezwanie zamawiającego w zakresie opisanym w uzasadnieniu
odwołania;
e) prowadzenia
postępowania w sposób naruszający wymóg udzielenia zamówienia
wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
W ramach postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie zamawiającego
pierwotnie zgłosił wykonawca konsorcjum ANN-POL, jednakże pismem z dnia 10 marca
2022 r.
złożył oświadczenie, iż pismem z dnia 9 marca 2022 r. wycofał przystąpienie
zgłoszone po stronie zamawiającego z uwagi na fakt, iż zamawiający 7 marca 2022 r.
unieważnił wybór oferty. W związku z powyższym stwierdził, że wycofał przystąpienie po
stronie zamawi
ającego i podtrzymał swoją decyzję o braku przystąpienia w niniejszej
sprawie po żadnej ze stron odwołania. W związku z powyższym skład orzekający uznał, że
przystąpienie nie zostało zgłoszone.
W dniu 14 marca 2022 r. do akt sprawy w
płynęło pismo odwołującego zawierające
informację o cofnięciu odwołania wniesionego w dniu 28 lutego 2022 r. wobec odrzucenia
oferty wykonawcy konsorcjum ANN-POL w dniu 11 marca 2022 r.
Ponadto odwołujący
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.
S
kład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie Pzp postano
wił umorzyć postępowanie odwoławcze w przedmiotowej
sprawie, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy za oświadczenie
najdalej i
dące złożone przez stronę, która zainicjowała postępowanie odwoławcze. Zgodnie z
art. 520 ust. 2 Pzp
cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z jego wniesieniem
. Innymi słowy cofnięcie odwołania niweczy zainicjowane postępowanie
odwoławcze. Z związku z tym cofnięcie odwołania jest jednostronnym oświadczeniem woli,
które z mocy prawa rodzi skutek w postaci umorzenia postępowania.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność, iż
cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy, zatem na rzecz odwołującego
nale
żało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych,
czyli kwotę 13 500,00 zł, stosownie do art. 557 i art. 575 Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie

szcz
egółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.).

Przewodniczący: …………………………….

…………………………….

…………………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie