eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2020 › Sygn. akt: KIO 1088/20
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2020-05-28
rok: 2020
sygnatury akt.:

KIO 1088/20

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 28 maja 2020 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
18 maja
2020 r. przez wykonawcę FBSerwis spółka akcyjna w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego - Gminę Andrespol


postanawia:

1.
Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje z
wrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
FBSerwis spółka akcyjna w Warszawie kwoty 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019, poz. 1843) na niniejsze postanowienie –
w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.

Przewodniczący:
………………………

Sygn. akt: KIO 1088/20

U z a s a d n i e n i e


I. Gmina Andrespol (dalej
: Zamawiający), prowadzi postępowanie, na podstawie przepisów
ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.
1843; d
alej: Prawo zamówień publicznych), którego przedmiotem jest „Odbiór
i
zagospodarowanie odpadów komunalnych wraz z selektywną ich zbiórką z terenu Gminy
Andrespol”
Postępowanie zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia
7 maja 2020 r. nr 2020/S 089-212534.

W dniu 18 maja 2020
r. przez wykonawcę FBSerwis spółka akcyjna w Warszawie
(dalej: Odwołujący) zostało wniesione odwołanie.
W
odwołaniu Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1.
art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1
Prawa zamówień publicznych oraz art. 387 § 1
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, ze zm.; dalej:
„k.c.") w zw. z art. 14 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz zobowiązujący wykonawcę do
realizacji obowiązku niemożliwego do wykonania (świadczenie niemożliwe), tj. przez
a.
wskazanie w § 3 ust. 2 Załącznika nr 9 do specyfikacji istotnych warunków
zamówienia - Wzoru Umowy (dalej: „Wzór Umowy"), że wykonawca zobowiązany jest do
uzyskania uprawnień niezbędnych do prowadzenia PSZOK (Punktu Selektywnej Zbiórki
Odpadów Komunalnych) najpóźniej w terminie rozpoczęcia świadczenia usługi, tj. ważne
zezwolenie na zbieranie odpadów / pozwolenie zintegrowane lub umowę z podmiotem
trzecim, który posiada uprawnienia do prowadzenia takiej działalności oraz
b.
ukształtowanie stosunku umownego w taki sposób, że uzyskanie zezwolenia na
zbieranie odpadów na terenie udostępnianego przez Zamawiającego PSZOK będzie
konieczne do realizacji zamówienia
przy czym uzyskanie zezwolenia na zbieranie odpadów w tak krótkim czasie, jaki pozostanie
dla Wykonawcy od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia do dnia rozpoczęcia
realizacji zamówienia jest obiektywnie niemożliwe,
2.
art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1
Prawa zamówień publicznych oraz art. 58 § 1 k.c.
w zw. z art. 14 ust. 1
Prawa zamówień publicznych oraz w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia
14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797, ze zm.; dale
j: „ustawa
o
odpadach") poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję oraz zobowiązujący wykonawcę do realizacji obowiązku sprzecznego
z
prawem, tj. przez wskazanie w rozdziale III pkt 2 OPZ, że Wykonawca będzie ponosić

p
ełną odpowiedzialność za prawidłowe gospodarowanie odpadami przekazanymi do PSZOK
oraz przewidzenie w OPZ i Umowie, że Wykonawca będzie obowiązany do prowadzenia
PSZOK, która to działalność wymagałaby posiadania przez Wykonawcę zezwolenia na
zbieranie odpa
dów na należącym do Zamawiającego terenie PSZOK, a uzyskanie takiego
terenu wyznaczonych przez Zamawiającego ramach czasowych realizacji zamówienia nie
jest możliwe, a tym samym ewentualne prowadzenie przez wybranego wykonawcę PSZOK
i gospodarowanie zbiera
nymi tam odpadami pozostawałoby w sprzeczności z art. 41 ust. 1
ustawy
3.
art. 29 ust. 1
Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 3531 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1
Prawa zamówień publicznych poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
nieprecyzyjny i nie
jednoznaczny, bez uwzględnienia wszystkich okoliczności mających
wpływ na sporządzenie oferty i w sposób sprzeciwiający się zasadom współżycia
społecznego jako obciążający wykonawców ryzykiem niemożliwym do oszacowania na
etapie sporządzania oferty, tj. bez wskazania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
informacji niezbędnych do oceny ryzyka ewentualnego nieotrzymania zezwolenia na
zbieranie odpadów na terenie PSZOK oraz kosztów związanych ze zorganizowaniem
PSZOK i pozyskaniem zezwolenia na zbieran
ie odpadów, co uniemożliwia Wykonawcom
rzetelne skalkulowanie oferty i obciąża wykonawców trudnym do oszacowania ryzykiem
nienależytego wykonania umowy oraz naruszenia przepisów ochrony środowiska.

Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
a)
dokonanie
zmiany § 3 ust. 2 Wzoru Umowy poprzez zastąpienie go
następującą treścią: „Wykonawca będzie zobowiązany do zapewnienia obsługi PSZOK
w
zakresie określonym w OPZ, przy czym Strony zastrzegają, że prowadzącym PSZOK
będzie Zamawiający, w związku z czym Wykonawca nie będzie zbierał odpadów na terenie
PSZOK",
b)
dokonanie zmiany w rozdziale III pkt 2 OPZ
poprzez zastąpienie fragmentu
o
treści:
„Wykonawca zapewni zorganizowanie PSZOK w miejscu wyznaczonym na ten cel
przez Zamawiającego na terenie oczyszczalni ścieków w Kraszewie.
Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe gospodarowanie
odpadami przekazanymi do PSZOK, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
Dotyczy to m.in. zapewnienia pojemników/kontenerów w odpowiedniej ilości
i w odpowiednich rodzajach
ewentualnego przeładunku odpadów, transportu odpadów,
spraw formalno-
prawnych związanych z odbieraniem i dostarczaniem odpadów
uprawnionemu przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w zakresie odzysku lub

unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz wyposażenia PSZOKu w niezbędne
pojemniki/kontenery do gromadzenia selektywnie zebranych odpadów."
następującym zapisem:
„Wykonawca zapewni obsługę PSZOK w miejscu wyznaczonym na ten cei przez
Zamawiającego na terenie oczyszczalni ścieków w Kraszewie, przy czym prowadzącym
PSZOK będzie Zamawiający.
W ramach obsługi PSZOK Wykonawca będzie obowiązany do zapewnienia
pojemników/kontenerów w odpowiedniej ilości i w odpowiednich rodzajach, transportu
odpadów, spraw formalno-prawnych związanych z odbieraniem i dostarczaniem odpadów
uprawnionemu przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w zakresie odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz wyposażenia PSZOKu w niezbędne
pojemniki/kontenery do gromadzen
ia selektywnie zebranych odpadów, przy czym
odpowiedzialnym za gospodarowania odpadami zbieranymi na terenie PSZOK będzie
Zamawiający"
c)
dokonanie we Wzorze Umowy i w treści OPZ zmian polegających na
zastąpienie wszystkich określenia wskazującymi na „prowadzenie PSZOK" przez
Wykonawcę określeniami odnoszącymi się do „obsługi przez Wykonawcę PSZOK
prowadzonego przez Zamawiającego";
względnie, na wypadek nieuwzględnienia powyższych żądań, nakazanie
Zamawiającemu
d)
dokonanie zmiany § 3 ust. 2 Wzoru Umowy przez wskazanie nadanie mu
następującego brzmienia:
„2. Wykonawca niezwłocznie po zawarciu Umowy i otrzymaniu od Zamawiającego
odpowiedniego tytułu prawnego do PSZOK oraz wszystkich niezbędnych informacji
zobowiązany jest przystąpić do pozyskania uprawnień niezbędnych do prowadzenia PSZOK,
najpóźniej w terminie wyznaczonym dla rozpoczęcia realizacji przedmiotowej usługi - jeżeli
dotyczy. Wykonawca musi posiadać ważne zezwolenie na zbieranie odpadów / pozwolenie
zintegrowane, uwzględniające zezwolenie na zbieranie odpadów, w zakresie niezbędnym do
prowadzenia we własnym zakresie, Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK)
i
tymczasowego magazynowania odpadów odebranych od właścicieli nieruchomości w bazie
magazynowo - transportowej Wykonawcy -
jeżeli Wykonawca zamierza we własnym
zakresie tymczasowo magazynować odpady w bazie magazynowo - transportowej oraz
prowadzić PSZOK samodzielnie, a nie na podstawie umowy z podwykonawcą albo posiada
obowiązującą umowę o prowadzenie bazy magazynowo - transportowej oraz PSZOK
z
podmiotem trzecim (podwykonawcą), który posiada wszelkie niezbędne uprawnienia
i
zezwolenia do prowadzenia takiej działalności. Wykonawca musi posiadać ww. uprawnienia
przez okres przewidziany dla realizacji przedmiotowej usługi."

e)
dokonanie zmiany w rozdziale III pkt 2 OPZ
poprzez zastąpienie fragmentu
o
treści:
„Wykonawca zapewni zorganizowanie PSZOK w miejscu wyznaczonym na ten cel
przez Zamawiającego na terenie oczyszczalni ścieków w Kraszewie.
Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe gospodarowanie
odpadami przekazanymi do PSZOK, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
Dotyczy to m.in. zapewnienia pojemników/kontenerów w odpowiedniej ilości
i w
odpowiednich rodzajach ewentualnego przeładunku odpadów, transportu odpadów,
spraw formalno-
prawnych związanych z odbieraniem i dostarczaniem odpadów
uprawnionemu przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w zakresie odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz wyposażenia PSZOKu w niezbędne
pojemniki/kontenery do gromadzenia s
elektywnie zebranych odpadów."
następującym zapisem:
„Wykonawca zapewni zorganizowanie PSZOK w miejscu wyznaczonym na ten cel
przez Zamawiającego na terenie oczyszczalni ścieków w Kraszewie, jednak do czasu
uzyskania stosownego zezwolenia na zbieranie odpa
dów na terenie PSZOK Wykonawca nie
będzie prowadzącym PSZOK, a zapewni jedynie jego obsługę. Do tego czasu prowadzącym
PSZOK będzie Zamawiający.
Po uzyskaniu zezwolenia na zbieranie na terenie PSZOK Wykonawca ponosić będzie
pełną odpowiedzialność za prawidłowe gospodarowanie odpadami przekazanymi do
PSZOK, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. Dotyczy to m.in. zapewnienia
pojemników/kontenerów w odpowiedniej ilości i w odpowiednich rodzajach, ewentualnego
przeładunku odpadów, transportu odpadów, spraw formalno-prawnych związanych
z
odbieraniem i dostarczaniem odpadów uprawnionemu przedsiębiorcy prowadzącemu
działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz
wyposażenia PSZOKu w niezbędne pojemniki/kontenery do gromadzenia selektywnie
zebranych odpadów."
f)
doprecyzowanie w OPZ poprzez wskazanie:
1.
na jakiej podstawie i w jakim terminie Zamawiający udostępni Wykonawcy
teren wyznaczony na prowadzenie PSZOK przy jednocze
snym wskazaniu, że nastąpi to
z
uwzględnieniem postanowień art. 41b o odpadach,
2.
czy teren wyznaczony przez Zamawiającego na prowadzenie PSZOK spełnia
aktualnie wszystkie wymagania niezbędne do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów
i
prowadzenia PSZOK, a jeżeli nie, to w jakim czasie i na jakich warunkach zostanie od do
tych wymagań dostosowany,
3.
czy dla nieruchomości, na której ma być prowadzony PSZOK, został
sporządzony operat przeciwpożarowy, zwierający warunki ochrony przeciwpożarowej

miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim)
Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 42 ust. 4b ustawy o odpadach,
4.
czy dla obszaru, na którym ma być prowadzony PSZOK, został uchwalony
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a jeżeli nie, to czy Zamawiający posiada
dla nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
5.
czy teren przeznaczony przez Zamawiającego na miejsce prowadzenia
PSZOK został dostosowany do wszystkich aktualnie obowiązujących wymogów określonych
przepisami ustawy o odpadach (takich jak wizyjny system kontroli miejsca magazynowania
odpadów, o którym mowa w art. 25 ust. 6a - 6h ustawy o odpadach), a jeżeli nie, to w jakim
czasie i na jakich zasadach teren ten do ww. wymogów zostanie dostosowany,
6.
wskazania informacji niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia
na zbieranie odpadów w zakresie określonym w art. 42 ustawy o odpadach lub wskazania
terminu, w którym ww. informacje i dokumenty i miałyby zostać wykonawcy udostępnione.

Do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 25 maja 2020 r.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu
w
całości.

II.
Izba uznała, że postępowanie odwoławcze należy umorzyć, bowiem Zamawiający
uwzględnił w całości zarzuty podniesione w odwołaniu, a żaden wykonawca nie przystąpił do
postępowania odwoławczego.
Wobec powyższego, zgodnie z art. 186 ust. 2 Prawa zamówień publicznych,
w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym. W takim
przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponadto, w związku z art. 186 ust. 6 pkt 2b Prawa zamówień publicznych, Izba
postanowiła o zwrocie Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania.

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.



Przewodniczący: ……………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie