eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2020 › Sygn. akt: KIO 468/20
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2020-03-11
rok: 2020
sygnatury akt.:

KIO 468/20

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 11 marca 2020 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2020 r. przez
wykonawcę: Remondis Sp. z o.o., ul. Zawodzie 18, 02-981 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Zduńska Wola ul. Stefana Złotnickiego 12,
98-
220 Zduńska Wola
,


postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze,

2. dokonać zwrotu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy:

Remondis Sp. z o.o.,
ul. Zawodzie 18, 02-981 Warszawa

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Sieradzu.

Przewodniczący: ………………….



Sygn. akt: KIO 468/20
U z a s a d n i e n i e



Zamawiający, Miasto Zduńska Wola, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta Zduńska Wola
wiatach 2020-2021"
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24 lutego 2020 r. pod nr 2020/S 038-090111. W tym
samym dniu Zamawiający opublikował na stronie internetowej specyfikację istotnych
warunków zamówienia.

Wykonawca,

REMONDIS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
, wniósł odwołanie wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
podnosząc następujące zarzuty naruszenia przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej „Pzp”:
1.
dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję w zakresie w jakim Zamawiający wymaga by Wykonawca przekazał odebrane
odpady komunalne do instalacji komunalnych zapewniających dla odpadów komunalnych
niesegregowanych (zmieszanych), że co najmniej 10% dostarczonych odpadów zostanie
odzyskana i przekazana do recyklingu lub przygotowana do ponownego u
życia czym
Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp;
2.
dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję w zakresie, w jakim Zamawiający wymaga, by Wykonawca w comiesięcznych
raportach podawał Zamawiającemu informacje przekazywane przez prowadzących instalacje
zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dwa razy w roku czym
Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp;
3.
dokonanie niewyczerpującego, nieprecyzyjnego opisu przedmiotu zamówienia
w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim Zamawiający nie
wskazał, czy Wykonawca winien oszacować i uwzględnić w cenie ofertowej:
-
ryzyko zwiększenia kosztów realizacji usługi w razie zmiany przepisów prawa
mających wpływ na koszty realizacji usług;
-
ryzyko wzrostu kosztów zagospodarowania odpadów;
-
ryzyko wzrostu wysokości opłaty marszałkowskiej.
czym Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp;
4.
dokonanie niewyczerpującego, nieprecyzyjnego opisu przedmiotu zamówienia
w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim Zamawiający nie
wskazał w pkt III 6. 7) załącznika nr 7 do SIWZ: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia
Zamawiający podał, że: Wykonawca powinien wyposażyć pojazdy w czujniki zapisujące dane

o miejscach załadunku i wyładunku odpadów w pojemnikach - umożliwiających weryfikację
tych danych,
czym Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp;
5.
dokonanie niewyczerpującego, nieprecyzyjnego opisu przedmiotu zamówienia
w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim Zamawiający
w pkt III 6. 8) załącznika nr 7 do SIWZ: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia podał,
że system monitoringu musi wskazywać jaka frakcja odpadu została odebrana danego dnia
oraz jaka frakcja odpadu odbierana jest w danej chwili
czym Zamawiający naruszył art. 7 ust.
1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp;
6.
dokonanie niewyczerpującego, nieprecyzyjnego opisu przedmiotu zamówienia
w spos
ób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim Zamawiający
w pkt III 9.3) załącznika nr 7 do SIWZ: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia nie podał
częstotliwości zleconego Wykonawcy kolportażu materiałów, czym Zamawiający naruszył art.
7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp;
7.
uregulowanie we wzorach umów (w § 14 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy dla cz. I i II oraz
w § 12 ust. 3 wzoru umowy dla cz. III zamówienia) stanowiących załącznik do SIWZ
przesłanek zmiany wartości umowy brutto z pominięciem możliwości zmiany wysokości
stawek jednostkowych za 1 Mg odebranych i zagospodarowanych odpadów czym
Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 Pzp i art. 353
1
Kc w zw. z art. 14 ust. 1 Pzp;
8.
uregulowanie we wzorze umowy stanowiącym załącznik do SIWZ odstąpienia od
umowy z rażącym naruszeniem zasady równości stron stosunku cywilnoprawnego oraz
przekroczeniem zasady swobody umów czym Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 Pzp i art.
353
1
Kc w zw. z art. 14 ust. 1 Pzp;
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
zmiany treści SIWZ:
a)
polegającej na usunięciu wymogu przekazywania odebranych odpady komunalne do
instalacji komunalnych zapewniających dla odpadów komunalnych niesegregowanych
(zmieszanych), że co najmniej 10% dostarczonych odpadów zostanie odzyskana
i przekazana do recyklin
gu lub przygotowana do ponownego użycia;
b)

polegającej na usunięciu obowiązku comiesięcznego raportowania Zamawiającemu
o:
-
ilości i rodzaju wydzielonych odpadów surowcowych (papier, metale, tworzywa
sztuczne, szkło, bioodpady) ze strumienia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych [Mg];
-
ilości odpadów o kodzie 19 12 12 powstałych po mechaniczno - biologicznym
przetwarzaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych unieszkodliwionych
przez składowanie [Mg];
c)
polegającej
na
wprowadzeniu
do
wzorów
umów
poniższych
zapisów:

„Wysokość stawek jednostkowych oraz wartość umowy brutto ulega zmianie w przypadku:
-
zmiany przepisów prawa mających wpływ na koszty realizacji usług,
o udokumentowaną wysokość wzrostu kosztów;

-
zmiany kosztów zagospodarowania odpadów o udokumentowaną wysokość wzrostu
kosztów zagospodarowania.

-
zmiany wysokości opłaty marszałkowskiej, o wysokość wzrostu opłaty”;
d)
polegającej na zmianie pkt III 6. 7) załącznika nr 7 do SIWZ: Szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia poprzez doprecyzowanie, że wymóg dotyczy jedynie pojemników:
„Wykonawca powinien wyposażyć pojazdy w czujniki zapisujące dane o miejscach
załadunku i wyładunku odpadów w pojemnikach - umożliwiających weryfikację tych danych”;
e)
polegającej na usunięciu z pkt III 6. 8) załącznika nr 7 do SIWZ: Szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia wymogu, by system monitoringu musiał wskazywać jaka frakcja
odpadu została odebrana danego dnia oraz jaka frakcja odpadu odbierana jest w danej
chwili;
f)
polegającej na doprecyzowaniu w pkt III 9.3) załącznika nr 7 do SIWZ: Szczegółowy
opis przedmiotu zamówienia częstotliwości zleconego Wykonawcy kolportażu materiałów;
g)
polegającej na zmianie § 14 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy dla cz. I i II oraz § 12 ust. 3
wzoru umowy dla cz. III zamówienia stanowiących załącznik do SIWZ poprzez wskazanie,
że przesłanki zmiany wartości umowy brutto dotyczą również możliwości zmiany wysokości
stawek jednostkowych za 1 Mg odebranych i zagospodarowanych odpadów;
h)
polegającej na zmianie § 13 ust. 6 wzoru umowy dla cz. I i II oraz w § 11 ust. 6 wzoru
umowy dla cz. III zamówienia na następujący zapis:

„Warunkiem odstąpienia przezZamawiającego od umowy w przypadkach opisanych w ust. 2
pkt 1-
5 jest uprzednie wezwanie Wykonawcy do wykonywania swoich obowiązków oraz
wyznaczenie w tym celu dodatkowego terminu wynoszącego co najmniej 14 dni
rozpoczynający się od dnia dostarczenia wezwania. Oświadczenie o odstąpieniu może być
złożone w terminie 30 dni od dnia upływu dodatkowego terminu.

oraz zmianie
§ 13 ust. 8 wzoru umowy dla cz. I i II oraz w § 11 ust. 8 wzoru umowy dla cz. III
zamówienia na następujący zapis:
„Wykonawca uprawniony jest do odstąpienia od umowy jeśli Zamawiający pozostaje
w opóźnieniu z zapłatą wynagrodzenia, za które Wykonawca należycie i w zgodzie
z postanowieniami umowy oraz przepisami prawa wystawił fakturę VAT. Przed odstąpieniem
Wykonawca wezwie Z
amawiającego do wykonania zobowiązania wyznaczając dodatkowy
co najmniej 14 dniowy termin do dokonania płatności rozpoczynający się od dnia
dostarczenia wezwania. Oświadczenie o odstąpieniu może być złożone w terminie 30 dni od
dnia upływu dodatkowego terminu dokonania płatności”.


W dniu 5 marca 2020 r. Zamawiający zamieścił powyższe odwołanie na stronie
internetowej wraz z komunikatem wzywającym potencjalnych wykonawców do zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego.
W terminie 3 dni od dnia 5
marca 2020 r. żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia
w trybie art. 185 ust. 2 i 3 Pzp do postępowania odwoławczego, w tym po stronie
Zamawiającego.

W dniu 6 marca 2020 r. Zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
pismo z dnia 6 marca 2020 r.
– odpowiedź na odwołanie - zawierające oświadczenie
Zamawiającego, iż po zapoznaniu się z treścią odwołania, w tym zarzutami sformułowanymi
przez Odwołującego, uzasadnieniem tych zarzutów oraz żądaniami określonymi w
odwołaniu, uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. Zamawiający
poinformował jednocześnie, że postanawia dokonać zmiany treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w żądanym przez Odwołującego zakresie oraz wniósł o umorzenie
postępowania odwoławczego.

Biorąc pod uwagę powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza na podstawie art. 186 ust. 6
pkt 2 Pzp umorzyła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.

Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba postanowiła
o zwrocie na rzecz Odwołującego kwoty uiszczonego wpisu.


Przewodniczący: ………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie