eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2019 › Sygn. akt: KIO 1528/19
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2019-08-19
rok: 2019
sygnatury akt.:

KIO 1528/19

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz

po rozpoznaniu w dniu 19 sierpnia 2019 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
5 sierpnia 2019 roku przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „Fart-Bis”
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gminę Ostrowiec Świętokrzyski


postanawia:

1.
Umarza postępowanie odwoławcze.

2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „Fart-Bis” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej wniesiony wpis.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Kielcach.

Przewodniczący: ………………………………



Sygn. akt KIO 1528/19
UZASADNIENIE


Zamawiający, Gmina Ostrowiec Świętokrzyski prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą Gospodarowanie
odpadami komunalnymi w Ostrowcu Św. od 1.1.2020 r do 31.12.2021 r. Odbiór
i zagospodarowanie odpadów wytwarzanych na nieruchomościach, na których zamieszkują
mieszkańcy.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 24 lipca 2019 roku pod numerem 2019/S 141-347704.

Odwołujący - Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „Fart-Bis” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach - wniósł odwołanie co do ogłoszenia o zamówieniu
oraz Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenia art. 22 ust. 1a ustawy Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 ro
ku, poz. 1986 ze zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) przez
określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia oraz naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy przez określenie warunków udziału
w postępowaniu w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców oraz wbrew zasadzie proporcjonalności.
Odw
ołujący wnosi o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
zmiany
ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej:
SIWZ) przez
usunięcie warunku z rozdziału X.1.2.1.3) SIWZ oraz analogicznego wymagania
z ogłoszenia o zamówieniu.

Izba ustaliła:
W SIWZ w rozdziale X
– Warunki udziału w postepowaniu w punkcie 1.2.1
Zmawiający określił następujący warunek:
3)
posiada zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów
lub zezwolenie na wytwarzanie odpadów uwzgledniające zbieranie i/lub przetwarzanie
odpadów (zgodnie z przepisami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpad
ach) lub pozwolenie zintegrowane uwzględniające zbieranie i/lub przetwarzanie
odpadów, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
co najmniej w zakresie
obejmującym przedmiot zamówienia.

W ogłoszeniu o zamówieniu w Sekcji III punkcie III.1.1 3) Zamawiający wskazał tożsamy jak
w SWIZ w rozdziale X punkcie 1.2.1.3) warunek.

W dniu 12
sierpnia 2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego z dnia 9 sierpnia 2019 roku (email wpłynął w dniu 9 sierpnia 2019 roku) –
Odpowiedź na odwołanie, w którym Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania
na podstawie art. 189 ust.2 pkt 3 ustawy.
Pismo zostało podpisane przez Radcę prawnego
Pana Z. N.
działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 9 sierpnia 2019 roku
załączonego do ww. pisma.

W dniu 14 sierpnia 2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego z dnia 13 sierpnia 2019 roku (email wpłynął w dniu 13 sierpnia 2019 roku) –
Pismo Zamawiającego, w którym to piśmie Zamawiający, podając szczegółowe
uzasadnienie, wskazał na uwzględnienie w części zarzutów odwołania podnosząc,
że „zasadna jest zmiana ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ poprzez wykreślenie konieczności
posiadania zezwolenia na przetwarza
nie odpadów”.

Pismo zostało podpisane przez Radcę
prawnego
Pana
Z.
N.
działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia
9 sierpn
ia 2019 roku załączonego do pisma z dnia 9 sierpnia 2019 roku.

W dniu 15 sierpnia 2019 roku do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego z dnia 15 sierpnia 2019 roku – Wycofanie nieuwzględnionych zarzutów
odwołania.
W piśmie tym Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 13 sierpnia 2019 r.
Zamawiający złożył oświadczenie o częściowym uwzględnieniu zarzutów odwołania
tj. zarzutów związanych z żądaniem posiadania zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
W zakresie pozostałych zarzutów odwołania, Odwołujący złożył oświadczenie, że zarzuty
te wycofuje. Odwołujący wniósł również o oddalenie żądania odrzucenia odwołania, bowiem
Zamawiający potwierdził, że zarówno ogłoszenie jak i SIWZ opublikowane zostały 24 lipca
2019 roku to termin na wniesienie odwołania w odniesieniu do treści tych dokumentów,
ze względu na art. 185 ust. 8 ustawy upływała w dniu 5 sierpnia 2019 roku. Pismo to zostało
podpisane przez Radcę Prawnego Pana W. A. działającego na podstawie pełnomocnictwa z
dnia 5 sierpnia 2019 roku załączonego do odwołania.

Zgodnie z pismem Zamawiającego z dnia 8 sierpnia 2019 roku przesłanym
do P
rezesa Krajowej Izby Odwoławczej w tym samym dniu (email), SIWZ została
udostępniona na stronie internetowej Zamawiającego w dniu 24 sierpnia 2019 roku,
ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w DUUE w dniu 24 sierpnia 2019 roku.

Izba zważyła:

Izba
stwierdziła, że nie zostały spełnione przesłanki z art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy tym
samym Odwołujący nie uchybił terminowi wniesienia odwołania. Zgodnie bowiem z art. 185
ust. 8 ustawy
jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na sobotę lub dzień
ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od
pracy. W rozpoznawanej sprawie dziesiąty dzień terminu przypadła na 3 sierpnia sobotę, tym
samym termin na wniesienie odwołania zgodnie z ww. przepisem upływał w poniedziałek 5
sierpnia. Tym samym Izba oddaliła wniosek o odrzucenie odwołania.

Mając na uwadze ustalenia jakie Izba poczyniła w przedmiotowej sprawie,
a mianowicie Zamawiający w części uwzględnił zarzuty odwołania, co wynika z treści
złożonego pisma, natomiast Odwołujący pozostałe zarzuty odwołania wycofał, oraz braku
zgłoszenia do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przystąpień do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego na dzień wydawania postanowienia, Izba
stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego zgodnie z art.
186 ust. 3a ustawy.
Izba wskazuje, że zgodnie z treścią art. 186 ust. 3a zdanie drugie ustawy w przypadku
umorzenia postępowania przez Izbę na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
O
dwołującego – Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w zakresie uwzględnionych zarzutów.

O kos
ztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na podstawie art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust. 10, 186 ust 6 pkt 1 Prawa zamówień
publicznych oraz w oparciu o przepi
sy § 3 i § 5 ust. 1 pkt 2 lit a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).


Przewodniczący: …………………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie