eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2017 › Sygn. akt: KIO 195/17
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2017-02-15
rok: 2017
sygnatury akt.:

KIO 195/17

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Daniel Konicz, Marek Koleśnikow, Piotr Kozłowski Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
15 lutego 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
9 lutego 2017 r. przez
wykonawcę
Goldman & White Line Architects Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Poznaniu, ul.
Dolna Wilda 26/26, 61-552 Pozna
ń w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Urząd Dzielnicy Ursus, Plac Czerwca 1976 roku
Nr 1, 02-495 Warszawa

przy udziale wykonawcy
E. K.-Ł., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą E.
K.-Ł. Architektów Grupa, ul. G. Zapolskiej 24a/44, 30-126 Kraków
zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt:
KIO 195/17 po stronie
zamawiającego


orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i:
1) nakazuje zmawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy
E. K.-
Ł
, jako oferty najkorzystniejszej;
2) nakazuje zmawiającemu powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, z
uwzględnieniem prawidłowego obliczenia punktów przyznawanych za spełnienie
kryterium 3 – liczba osób uczestniczących w realizacji projektu.

2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę E. K.-Ł, prowadzącej działalność
gospodarcz
ą pod firmą E. K.-Ł Architektów Grupa, ul. G. Zapolskiej 24a/44, 30-126
Kraków


i:
2.1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
7 500 zł 0
0 gr

(słownie:
piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę
Goldman & White Line Architects Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Poznaniu, ul.
Dolna Wilda 26/26, 61-552 Pozna
ń
tytułem wpisu od odwołania;
2.2) zasądza od wykonawcy
E. K.-Ł.
architektów grupa, ul. G. Zapolskiej 24a/44, 30-
126 Kraków
na rzecz
wykonawcy
Goldman & White Line Architects Sp. z o.o.
Sp.k. z siedzib
ą w Poznaniu, ul. Dolna Wilda 26/26, 61-552 Poznań
kwotę
7
500
zł 00 gr
(słownie:
siedem tysięcy pięćset
złotych zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych
(
Dz. U. z 2015 r. poz. 2164
oraz z 2016

poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265, 1579 i
)
na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.


Przewodniczący:
………………………………

………………………………

………………………………



Sygn. akt KIO
195
/17

U z a s a d n i e n i e

Zamawiaj
ący Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Urząd Dzielnicy Ursus, Plac
Czerwca 1976 roku Nr 1, 02-495 Warszawa

wszczął postępowanie w trybie
przetargu
nieograniczonego
pod nazwą
»
zaprojektowanie „Zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej
z wielostanowiskowym garażem, przedszkolem oraz infrastrukturą i zjazdem dla działki nr
1/29, obręb 2-09006, przy ul. Orląt Lwowskich w Warszawie
«
.

Zamawiający zamieścił ogłoszenie o zamówieniu w BZP
20.12.2016 r.
pod nrem
BZP
371194-2016

.

Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(
Dz. U. z 2015 r. poz. 2164
oraz z 2016

poz. 831, 996,
1020, 1250, 1265, 1579 i 1920
)
zwanej dalej w skrócie Pzp lub ustawą bez bliższego
określenia.

Zamawiaj
ący
zawiadomił
25.01.2017 r.
o
wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy
E. K.-Ł.
architektów grupa, ul. G. Zapolskiej 24a/44, 30-126 Kraków

.

Wykonawca Goldman & White Line Architects Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w
Poznaniu, ul. Dolna Wilda 26/26, 61-552 Pozna
ń
,
zgodnie z
art. 182 ust.

1
pkt
2
Pzp
,
wniósł
30.01.2017 r.

do Prezesa KIO
odwołanie.

Odwołujący
zarzucił
zamawiającemu
naruszenie:
1)
art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3 Pzp
przez ich niezastosowanie i w
konsekwencji dokonanie oceny i następczego wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy
E. K.-Ł, w sytuacji gdy wykonawca E. K.-Ł. nie spełnia warunku
zdolności technicznej i zawodowej udziału w postępowaniu przetargowym i
wykonawczyni ta powinna zostać wykluczona z postępowania, a jej oferta powinna
zostać uznana za odrzuconą;

2)
art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp i art 22 ust. 1b pkt 3 Pzp
przez
ich niewłaściwe zastosowanie i w konsekwencji dokonanie wyboru oferty

wykonawcy
E. K.-Ł. jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy wykonawca E. K.-Ł. nie
spełniała warunku zdolności technicznej i zawodowej udziału w postępowaniu
przetargowym i jako taka powinna zostać wykluczona z postępowania, a jej oferta
powinna zostać uznana za odrzuconą;

3)
art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 26 ust. 2 Pzp w zw. z art 22 ust. 1 pkt 1 Pzp i art
24 ust. 1 pkt 13 Pzp

przez ich niewłaściwe zastosowanie i w konsekwencji
dokonanie wyboru ofertyway
E. K.-Ł. jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy
wykonawca
E. K.-Ł. nie wykazała należytymi dokumentami, że nie podlegała
wykluczeniu z postępowania przetargowego na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 13 Pzp
,
na dzień złożenia oświadczenia w tym zakresie;

4)
art. 91 ust. 1 Pzp
przez jego niewłaściwe zastosowanie i w konsekwencji dokonanie
wyboru oferty wykonawcy
E. K-Ł. jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy prawidłowa
ocena oferty wykonawcy
E. K.-Ł. w zakresie spełnienia kryterium 3 powoduje
obniżenie sumy punktów za wszystkie trzy kryteria do 93.81, „przesuwając” ofertę
wykonawcy
E. K.-Ł. za ofertę
odwołującego
.

Odwołujący

wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i o:

1)
nakazanie
zmawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy
E.
K.-Ł.
, jako oferty najkorzystniejszej;

2)
nakazanie
zmawiającemu
wykluczenia wykonawcy
E. K.-Ł. z postępowania
przetargowego i uznania oferty wykonawcy
E. K.-Ł. za odrzuconą;

3)
nakazanie
zmawiającemu
powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
ewentualnie o:

4)
nakazanie
zmawiającemu

unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy E.
K.-Ł.
, jako oferty najkorzystniejszej;

5)
nakazanie
zmawiającemu

powtórzenia
czynno
ści
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
z uwzględnieniem prawidłowego obliczenia punktów
przyznawanych za spełnienie kryterium 3 – liczba osób uczestniczących w realizacji
projektu

w każdym przypadku odwołujący wniósł o:

6)
zasądzenie od zmawiającego na rzecz
odwołującego
kosztów postępowania wg
norm prawem przepisanych.

Ze względu na to, że zamawiający uwzględnił odwołanie w zakresie zarzutu 4
odwołujący cofnął zarzuty 1-3 oraz wnioski 1-3. Wykonawca
E. K.-Ł.
architektów grupa, ul.
G. Zapolskiej 24a/44, 30-126 Kraków

zgłosił sprzeciw do uwzględnienia zarzutu 4.



Argumentacja

odwołuj
ącego

III. Bł
ędna ocena oferty
Odwołujący zarzuca nieprawidłową ocenę oferty
wykonawcy
E. K.-Ł.
.
Zgodnie z treścią
części X jednostka redakcyjna II ust. 4 SIWZ
, jednym z kryteriów
oceny ofert była liczba osób uczestniczących w realizacji projektu, ponad wymagane
minimum (dalej: osoby dodatkowe), nie więcej jednak niż 6 osób dodatkowych. Wymagane
minimum osób uczestniczących w realizacji projektu zostało określone w
części III
jednostka redakcyjna I ust. 2 ad 1c pkt 2 str. 4 i 5 SIWZ

.
Zmawiający
wymagał, aby w
realizacji projektu uczestniczyło 5
projektantów z uprawnieniami do projektowania bez
ogranicze
ń w branży: architektonicznej (
pkt 2 lit. a
), konstrukcyjno-budowlanej (
pkt 2 lit b
),
sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych i gazowych, wodociągowych i
kanalizacyjnych
(
pkt
2
lit.
c

),
sieci,
instalacji
i
urządzeń
elektrycznych
i
elektroenergetycznych (
pkt 2 lit. d
), drogowej (
pkt 2 lit. e
). Zgodnie z
częścią X jednostka
redakcyjna II ust. 4 str. 19 SIWZ

, osoby dodatkowe powinny posiadać
kwalifikacje nie
ni
ższe niż projektanci w wymaganym minimum. Zatem osoby dodatkowe powinny
legitymować się uprawnieniami budowlanymi do projektowania bez ograniczeń w jednej lub
w kilku z branż: architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej, sieci, instalacji i urządzeń
cieplnych, wentylacyjnych i gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, sieci, instalacji i
urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych lub drogowej.
Zgodnie z wykazem osób skierowanych do realizacji zamówienia, sporządzonym według
wzoru stanowiącego
załącznik nr 8 do SIWZ
, wyłącznie
5 z 6
wskazanych przez
wykonawcę E. K.-Ł.
osób dodatkowych legitymuje się uprawnieniami jak wyżej. Za osoby
dodatkowe w rozumieniu
częścią X jednostka redakcyjna II ust. 4 str. 19 SIWZ
mogą
zostać uznane wyłącznie –
M. B.
, posiadające uprawnienia budowlane w branży
architektonicznej,
S. S.
, posiadający uprawnienia budowlane w branży konstrukcyjno-
budowlanej,
Z. M.
, posiadający uprawnienia budowlane w branży instalacji sanitarnych,
J. S.
,
posiadający uprawnienia budowlane w branży instalacji elektrycznych oraz
J. S.
, posiadający
uprawnienia budowlana w branży drogowej. Za osobę dodatkową
nie może zostać uznany
S. P.
, który nie legitymuje się żadnymi uprawnienia budowlanymi, wymaganymi przez
zmawiającego
.
S. P.
jest absolwentem lub pracownikiem Wydziału Biotechnologii i
Ogrodnictwa oraz Wydziału Leśnictwa.
dowód:
wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia, stanowiący
załącznik nr
8 do SIWZ

.
Wobec powyższego osoba
S. P.
powinna zostać wyłączona przy ocenie kryterium 3.
Oceniając ofertę
wykonawcy E. K.-Ł.
w zakresie kryterium 3
zamawiający
przyjął
tymczasem jako podstawę obliczeń 6 osób dodatkowych. W konsekwencji oferta

wykonawcy E. K.-Ł.
otrzymała w zakresie kryterium 3 maksymalną liczbę punktów, tj.
20
punktów

.
dowód:
informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Liczba punktów, która powinna zostać przyznana ofercie
wykonawcy
E. K.-Ł.
powinna
tymczasem wynosić
16,67
(po zaokrągleniu „w górę” – 5/6 x 100 x 20% = 16,67). W
konsekwencji, suma punktów za wszystkie trzy kryteria oceny ofert powinna zostać
odpowiednio obniżona i wynosić ostatecznie
93,81 punktów
(60 punktów + 17,14 punktów +
16,67 punktów ~ 93,81 punktów).

Oferta
odwołującego
została oceniona na
94,33 punkty
.
Odwołujący
nie podlega
wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu przetargowym. W tym stanie rzeczy to
oferta
odwołującego
powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza.
Odwołujący
przesłał w terminie kopię odwołania

zamawiającemu
30.01.2017 r.

(
art.
180 ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp
).

Zamawiający
przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym
wykonawcom

31.01.2017 r.

(
art. 185 ust. 1 in initio Pzp
).

03.02.2017 r.

wykonawca E. K.-Ł. architektów grupa, ul. G. Zapolskiej 24a/44, 30-
126 Kraków
złożył (1) Prezesowi
KIO
, z kopiami dla (2)

zamawiającego
i (3)
odwołującego
, pismo o zgłoszeniu przystąpienia do postępowania po stronie

zamawiającego

do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia
odwołania
(
art. 185
ust. 2 Pzp
).



Zamawiaj
ący

wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy

06.02.2017 r.

(
art. 186 ust. 1 Pzp
) i
zamawiający

uwzględnił odwołanie w zakresie zarzutu
4.

Odwołuj
ący 09.02.2017 r. wycofał odwołanie w całości oprócz odwołania zakresie
zarzutu 4.

Przystępujący po stronie

zamawiającego

wniósł sprzeciw do uwzględnienia w zakresie
zarzutu 4 przez
zamawiającego
13.02.2017 r.

(
art. 186 ust. 4 Pzp
).


Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
post
ępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy
ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Izba

stwierdziła, że odwołanie jest zasadne.

W ocenie
Izby

odwołujący
wypełnił łącznie przesłanki zawarte w
art. 179 ust. 1 Pzp
, to
jest przesłanki posiadania interesu w uzyskaniu rozpoznawanego zamówienia oraz
wystąpienia możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez
zamawiającego

przepisów ustawy
.
Art. 179 ust. 1 Pzp
brzmi »Środki ochrony prawnej określone w
niniejszym [VI] dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia
oraz poniósł lub
może ponieść

szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej
ustawy [Pzp]
«.

Izba
postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez
zamawiającego, potwierdzoną za zgodność z
oryginałem.

Izba
ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w
ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.

W ocenie
Izby
, zarzut 4 (jedyny niecofnięty przez
odwołującego) naruszenia art. 91
ust. 1 Pzp
– przez
niewłaściwe zastosowanie
art. 91 ust. 1 Pzp
i w konsekwencji dokonanie
wyboru oferty
wykonawcy E. K.-Ł.
jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy prawidłowa ocena
oferty
wykonawcy E. K.-Ł.
w zakresie spełnienia kryterium 3 powoduje obniżenie sumy
punktów za wszystkie trzy kryteria do 93.81, „przesuwając” ofertę wykonawcy
E. K.-Ł.
za
ofertę
odwołującego
– zasługuje na uwzględnienie.

Izba

stwierdziła, że postanowienie
części III jednostka redakcyjna I ust. 2 ad 1c pkt 2
str. 4 i 5 SIWZ

cyt.: »Warunek posiadania zdolności technicznej lub zawodowej:
Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, że osoby, które będą skierowane przez

wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, odpowiedzialne za świadczenie usług
posiadały kwalifikacje zawodowe, uprawnienia, doświadczenie i wykształcenie niezbędne do
wykonywania zamówienia publicznego, a także wykonywały czynności wyznaczone przez
zamawiającego, w zakresie projektowania: a) projektanta z uprawnieniami budowlanymi do
projektowania bez ograniczeń w specjalności […]« [pisownia oryginalna – przyp.
Izba]
składa
się z wprowadzenia do wyliczenia i liter od lit. a do lit. e.

Izba
podkreśla, że tekst cyt.: »Zamawiający wymaga, aby
wykonawca
wykazał, że
osoby, które będą skierowane przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego,
odpowiedzialne za świadczenie usług posiadały kwalifikacje zawodowe, uprawnienia,
doświadczenie i wykształcenie niezbędne do wykonywania zamówienia publicznego, a także
wykonywały czynności wyznaczone przez zamawiającego, w zakresie projektowania:« nie
jest nagłówkiem, tytułem czy autonomicznym postanowieniem, ale przytoczony tekst jest
wprowadzeniem do wyliczenia, co wynika z treści tego elementu postanowienia oraz użycia
na końcu znaku przestankowego dwukropek. Dwukropek, jako znak interpunkcyjny, jest
stawiany przed przytoczeniem czyichś słów lub przed wyliczeniem bez względu na to ilu
elementowym oraz bez względu na formę tego wyliczenia: kolumnowego z użyciem
punktów, liter, tiret bądź podwójnych tiret (tak jest stosowane w prawodawstwie), bądź
zastosowania w tekście ciągłym z użyciem przecinków po każdym elemencie zgodnie z
regułami językowymi.
Zamawiający
wykazał w wyliczeniu z użyciem liter w omawianym
fragmencie specyfikacji, jakie cechy muszą posiadać osoby skierowane do realizacji
zamówienia. Otóż wszystkie te osoby (wskazane w lit. od a do lit. e) muszą posiadać
kwalifikacje w zakresie projektowania cyt.: »projektanta z uprawnieniami budowlanymi do
projektowania bez ograniczeń w specjalności […]«.
Ponadto
zamawiający
we wprowadzeniu do wyliczenia przez zastosowanie spójnika »i«
użył koniunkcji cyt.: »kwalifikacje zawodowe, uprawnienia, doświadczenie i wykształcenie
niezbędne do wykonywania zamówienia publicznego«, czyli osoby wykazywane w ofercie
będą musiały jednocześnie mieć przymioty kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
doświadczenia i wykształcenia. Jak wynika z wyliczenia literowego (od lit. a do lit. e)
zamawiający
skupił się na wykazaniu uprawnień budowlanych, której to cechy posiadania
wymagał od każdej z osób przewidzianych do wykonywania zamówienia przez
wykonawców
.

Odwołuj
ący
nie wykazał w ofercie posiadania uprawnień budowlanych przez Pana S.
P.. Dlatego
zamawiający
nie mógł w trakcie oceny ofert przyznać żadnych punktów w
kryterium 3 »
Ilość osób uczestniczących w realizacji projektu (ponad wymagane
minimum)

«.
Zamawiający
precyzyjnie określił sposoby oceny ofert w kryterium 3 w
części
X jednostka redakcyjna II ust. 4 SIWZ

.

Ponadto
Izba
zauważa, że ze względu na to, że wskazanie w ofercie dodatkowej liczby
osób mających uczestniczyć w wykonaniu zamówienia nie może być potraktowane jako
spełnienie warunku,
zamawiający
nie będzie mógł zastosować w tym zakresie procedury
uzupełnienia oferty na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp, który to przepis brzmi: »
Jeżeli wykonawca
nie zło
żył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów
potwierdzaj
ących okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów
niezb
ędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne,
zawieraj
ąędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do
ich zło
żenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba
że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień
oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby uniewa
żnienie postępowania«.

Dlatego
Izba
musi stwierdzić, że
jedyny niecofnięty przez
odwołującego zarzut 4
naruszenia
art. 91 ust. 1 Pzp
dokonanie wyboru oferty
przystępującego
jako
najkorzystniejszej ze względu na przyznanie tej ofercie zbyt dużej liczby punktów w kryterium
zasługuje na uwzględnienie.

Zamawiający naruszył art. 91 ust. 1 Pzp.

Z powyższych względów uwzględniono odwołanie, jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie
art. 192 ust. 9 i 10
Pzp
, czyli stosownie do wyniku postępowania.



Przewodnicz
ący:
………………………………

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie