eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014Sygn. akt: KIO 2280/14
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-11-12
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 2280/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Izabela Kuciak, Piotr Kozłowski, Sylwester Kuchnio

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 listopada 2014 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 października
2014 r.
przez wykonawcę: Impel Catering „Company” sp. z o.o. sp. k z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług w zakresie
przygotowywania w kuchni szpitalnej posiłków do łóżka pacjenta w oddziałach Szpitala św.
Anny w Miechowie (nr postępowania 39/2014)
prowadzonym przez zamawiającego: Szpital św. Anny w Miechowie

postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz: Impel
Catering „Company” sp. z o.o. sp. k z siedzib
ą we Wrocławiu kwoty 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaści tysięcy złotych zero groszy) – uiszczonej przez powyższego
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.

wynagrodzenie
Sygn. akt KIO 2280/14

Przewodnicz
ący:
………………………………

………………………………

………………………………

Sygn. akt KIO 2280/14

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Szpital św. Anny w Miechowie – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych {tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.; zwanej dalej również
„ustawą pzp” lub „pzp”}, postępowanie o udzielenie zamówienia na świadczenie usług
w zakresie przygotowywania w kuchni szpitalnej posiłków do łóżka pacjenta w oddziałach
Szpitala św. Anny w Miechowie (nr postępowania 39/2014). Ogłoszenie o tym zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 21 października 2014 r.
pod nr 2014/S_202-357477. W tym samym dniu Zamawiający zamieścił ogłoszenie
o zamówieniu na swojej stronie internetowej {www.szpital.miechow.pl}, na której udostępnił
również specyfikację istotnych warunków zamówienia {zwaną również dalej w skrócie „SIWZ”
lub „s.i.w.z.”}. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.


31 października 2014 r. Odwołujący – Impel Catering „Company” sp. z o.o. sp. k
z siedzibą we Wrocławiu {spółka zwana również dalej w skrócie „Impel Catering”} wniósł –
w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu – do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia {zwanej również
dalej w skrócie „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 7 ust. 1 – przez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców przy formułowaniu w SIWZ: warunków udziału, opisu sposobu
oceniania ich spełnienia, kryterium oceny ofert oraz dokumentów na potwierdzenie
spełnienia warunków.
2. Art. 22 ust. 1 pkt 1 i 4 oraz art. 22 ust. 4 w zw. z § 1 ust. 1 pkt. 10 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą
być składane {Dz. U. z dnia 19 lutego 2013 r.; zwane również dalej „rozporządzeniem
o dokumentach”} – przez wadliwy opis warunków udziału w postępowaniu oraz braku
podstaw do wykluczenia.
3. Art. 36 ust 1 pkt 5 i 6 w zw. z § 1 ust. 1 pkt. 10 rozporządzenia o dokumentach – przez
wadliwe opisanie warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu ich oceny, wadliwe
opisanie dokumentów żądanych na potwierdzenie ich spełnienia, jak również przez
wadliwe opisanie dokumentów wymaganych dla potwierdzenia braku podstaw
Sygn. akt KIO 2280/14


do wykluczenia.
4. Art. 91 ust. 2 i 2a – przez wadliwy opis kryterium oceny ofert.
5. Art. 150 ust. 1 i 2 – przez wadliwe określenie zasad wnoszenia zabezpieczenia
należytego wykonania umowy.
6. Art. 142 ust. 5 – przez zaniechanie określenia warunków umownych zawartych
w projekcie umowy.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
modyfikacji zakwestionowanych postanowień SIWZ w następującym zakresie lub brzmieniu
zaprezentowanym w odwołaniu:
1. Usunięcia wymogu, aby z dokumentów wykonawców (wpis do ewidencji działalności
gospodarczej lub rejestru sądowego) wynikało, że wykonawca może prowadzić
działalność w zakresie objętym przedmiotem zamówienia.
2. Usunięcia wymogu potwierdzania przez wykonawców informacją banku lub spółdzielczej
kasy oszczędnościowo-kredytowej, że ich rachunek na dzień wystawienia informacji
oraz w ciągu miesiąca przed jej wystawieniem nie był zajęty przez komornika lub organ
egzekucyjny w postępowaniu administracyjnym. Określenia opisu informacji z banku lub
SKOK w brzmieniu obowiązującym w przepisach rozporządzenia o dokumentach oraz
wskazanie kwoty wysokości posiadanych środków finansowych lub zdolności kredytowej
np. 100.000 zł (słownie sto tysięcy złotych).
3. Modyfikacji rozdziału XIV Kryteria i sposób dokonywania oceny ofert w następującym
brzmieniu: XIV. Kryteria i sposób dokonywania oceny ofert 1. Przy wyborze oferty
Zamawiaj
ący będzie się kierował kryterium i ich wagami: 1) Cena – 85 % 2) Jakość
15% 2. Sposób oceny ofert: Za najkorzystniejsz
ą zostanie uznana niepodlegająca
odrzuceniu oferta, która uzyska najwy
ższą wartość punktową, wynikającą z sumy
składników Kryterium Cenowe oraz Kryterium Jako
ściowe, wyliczonych według
nast
ępujących wzorów: Kryterium Cenowe: Kryterium Jakościowe: gdzie: „liczba
punktów uzyskanych przez ofert
ę” oznacza uśrednioną liczbę punktów przyznaną przez
komisj
ę przetargową ofercie. Komisja przetargowa ustalać będzie przedmiotową wartość
punktow
ą na podstawie analizy i oceny merytorycznej danych przedstawionych przez
Wykonawców w „Koncepcji Wykonania Usługi”. UWAGA: Maksymalna liczba punktów
mo
żliwych do uzyskania przez ofertę według Kryterium Jakościowego wynosi 15.
Zamawiaj
ący wymaga, aby Wykonawca w Koncepcji przedstawił, całościowe podejście
do realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami SIWZ. Ka
żdy z członków
komisji przetargowej, na podstawie posiadanego do
świadczenia, wiedzy oraz
znajomo
ści specyficznych wymagań stawianych pracownikom personelu pracującego w
obiektach Zamawiaj
ącego, dokona indywidualnej oceny zgodnie z poniższymi
Sygn. akt KIO 2280/14


podkryteriami: 3. Szczegółowy opis oceny poszczególnych elementów Koncepcji
Wykonania Usługi. Zamawiaj
ący uszczegóławia podział 15 punktów: 3.1. Jadłospisy
10-cio dniowe w rozbiciu na dni tygodnia, przygotowane dla dwóch sezonów:
letnio-jesiennego i zimowo-wiosennego dla diet: podstawowej, łatwo strawnej i łatwo
strawnej z ograniczeniem łatwo przyswajalnych w
ęglowodanów. Jadłospisy mają
zawiera
ć: nazwę potrawy/produktu, gramaturę potrawy/produktu, dzienną wartość
energetyczn
ą posiłków wyrażoną w kcal energii, dzienną wartość odżywczą wyrażoną
zawarto
ścią białek, tłuszczy, węglowodanów, wit. C, wapnia, fosforu i magnezu
w g/mg/pg. Jadłospisy maj
ą być zgodne z najnowszymi zaleceniami Instytutu Żywności
i
Żywienia oraz literatury fachowej („Zasady prawidłowego żywienia chorych
w szpitalach” pod red. prof. dr hab. n. med. Mirosława Jarosza, Warszawa 2011; „Normy
żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja” pod red. prof. dr hab. n. med. Mirosława
Jarosza, Warszawa 2012; „Podstawy naukowe
żywienia w szpitalach” J. Dzieniszewski,
L. Szponar, J. Socha, Warszawa 2001) w zakresie kaloryczno
ści, wartości odżywczej
i jako
ści serwowanych posiłków. Średnie wartości kaloryczne i odżywcze będą
bilansowane na podstawie dekady. Wykonawca jest zobowi
ązany dołączyć
do przykładowego jadłospisu zestawienie
średnich wartości odżywczych i kalorycznych
ka
żdej dekady danej diet. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania – 5 pkt.
3.2. Wykaz sprz
ętu i urządzeń przewidzianych do realizacji przedmiotu zamówienia.
Maksymalna liczba punktów mo
żliwych do uzyskania – 5 pkt. 3.3. Księga dobrej praktyki
higienicznej (Good Hygienic Practice, GHP), zawieraj
ąca co najmniej niżej wymienione
procedury: a) Procedury dotycz
ące przestrzeganie zasad higieny osobistej pracowników,
b) Procedury dotycz
ące unieszkodliwiania odpadów i ścieków powstałych w wyniku
prowadzenia działalno
ści gospodarczej podczas produkcji żywności, c) Procedury
dotycz
ące monitorowania konserwacji maszyn i urządzeń oraz zabezpieczenia prób
pokarmowych na wypadek wyst
ąpienia lub podejrzenia zatrucia pokarmowego, w celu
ustalenia przyczyn oraz okoliczno
ści powstania zakażeń, z uwzględnieniem planu
higieny, d) Procedury dotycz
ące dostawy i magazynowania produktów żywnościowych
oraz transportu i dystrybucji posiłków. Maksymalna liczba punktów mo
żliwych
do uzyskania – 5 pkt.

4. Modyfikacji postanowienia w rozdziale XVI w następującym brzmieniu: Od wykonawcy,
którego oferta zostanie uznana jako najkorzystniejsza wymagane b
ędzie wniesienie
przed podpisaniem umowy zabezpieczenia nale
żytego wykonania zobowiązań
w wysoko
ści... % ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości
nominalnej zobowi
ązania zamawiającego wynikającego z umowy.
5. Modyfikacji § 5 projektu umowy, przez zastąpienie dotychczasowych postanowień nową
Sygn. akt KIO 2280/14


regulacją warunków umowy w następującym brzmieniu: 1. Strony ustalają, że dokonają
odpowiedniej zmiany wysoko
ści wynagrodzenia umownego Wykonawcy jeżeli w czasie
obowi
ązywania Umowy ulegnie zmianie wysokość minimalnego wynagrodzenie za pracę
ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 pa
ździernika 2012 r.
o minimalnym wynagrodzeniu za prac
ę. Zmiana ta dotyczyć będzie tej części
wynagrodzenia, któr
ą stanowi wynagrodzenie osób wykonujących przedmiot Umowy
zatrudnionych w ramach umowy o prac
ę na pełny etat za minimalne wynagrodzenie
za prac
ę lub zatrudnionych w ramach umowy o pracę na część etatu za proporcjonalną
do cz
ęści etatu wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przedmiotowa zmiana
obowi
ązywać będzie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym obowiązywać
zacznie zmieniona wysoko
ść minimalnego wynagrodzenia za pracę. 2. Strony ustalają, że dokonają odpowiedniej zmiany wysokości wynagrodzenia umownego Wykonawcy
je
żeli w czasie obowiązywania Umowy ulegnie zmianie wysokość składki na
ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, a zmiana ta b
ędzie miała wpływ na koszty
wykonania zamówienia przez Wykonawc
ę. Zmiana dotyczyć będzie tej części
wynagrodzenia, któr
ą stanowi wynagrodzenie osób wykonujących przedmiot Umowy
w ramach umowy o prac
ę lub umowy cywilnoprawnej, poprzez jej obniżenie lub
podwy
ższenie równe odpowiednio wartości obniżenia lub podwyższenia wysokości
składek, o których mowa w zdaniu poprzednim. Przedmiotowa zmiana obowi
ązywać
b
ędzie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym obowiązywać zacznie
zmieniona wysoko
ść składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. 3. Strony
dokonaj
ą
odpowiedniej
zmiany
wynagrodzenia
umownego
je
żeli
w
czasie
obowi
ązywania Umowy zmianie ulegną zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym
lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, a zmiana ta b
ędzie miała wpływ na koszty wykonania
zamówienia przez Wykonawc
ę.Zmiana dotyczyć będzie tej części wynagrodzenia
Wykonawcy, któr
ą regulować będą zmienione zasady podlegania ubezpieczeniom
społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu. Przedmiotowa zmiana obowi
ązywać
b
ędzie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym obowiązywać zaczną
zmienione zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu
zdrowotnemu. 4. Strony ustalaj
ą, że w przypadku zmiany prawa skutkującej wzrostem
obci
ążeń publicznoprawnych dla Wykonawcy, w szczególności dotyczących
rozszerzenia obowi
ązku uiszczenia przez Wykonawcę składek na ubezpieczenie
społeczne lub zdrowotne w wymiarze wy
ższym niż obowiązujący w dniu podpisania
niniejszej Umowy, kwota wynagrodzenia Wykonawcy z tytułu realizacji niniejszej Umowy
b
ędzie każdorazowo zwiększona o wartość tychże obciążeń. Zwaloryzowane
wynagrodzenie b
ędzie obowiązywać od daty wejścia w Zycie nowych przepisów prawa
Sygn. akt KIO 2280/14


i zostanie wprowadzone do niniejszej Umowy aneksem.

Dodatkowo odwołujący sprecyzował powyżej wymienione zarzuty oraz wskazał
okoliczności faktyczne i prawne, które jego zdaniem uzasadniają podniesienie tych zarzutów.
{ad 2}

Odwołujący podał, że zgodnie z ustalonym przez Zamawiającego brzmieniem
rozdziału IV pkt 1 lit. a: O udzielnie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy
spełniaj
ą warunki udziału w postępowaniu, a w szczególności dotyczące: a. posiadania
uprawnie
ń do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa
nakładaj
ą obowiązek ich posiadania. Wykonawca spełni warunek, jeżeli z dokumentów (wpis
do ewidencji działalno
ści gospodarczej lub rejestru sądowego) będzie wynikało, że wykonawca może prowadzić działalność w zakresie objętym przedmiotem zamówienia.
Natomiast je
żeli nie będzie posiadał takiego uprawnienia – nie spełni warunku.

Odwołujący podkreślił, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z pózn. zm.)
przedsiębiorcy mogą prowadzić dowolną działalność gospodarczą, o ile działalność ta nie
mieści się w zakresie działalności regulowanej, o której mowa w art. 5 ust. 5 tej ustawy.
Odwołujący wskazał, że działalność gospodarcza niestanowiąca działalności regulowanej
może być prowadzona przez każdą osobę fizyczną lub prawną. Co więcej, zakres
i przedmiot działalności ujawniony w KRS lub w Centralnej Ewidencji Działalności
Gospodarczej
nie musi być tożsamy z przedmiotem faktycznie wykonywanej działalności,
albowiem wpisy te maja jedynie charakter informacyjny.
{ad 3}

Odwołujący podał, że zgodnie z ustalonym przez Zamawiającego brzmieniem
rozdziału IV pkt 1 lit. d: O udzielnie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy
spełniaj
ą warunki udziału w postępowaniu, a w szczególności dotyczące: d. sytuacji
ekonomicznej i finansowej. O udzielenie zamówienia mog
ą ubiegać się Wykonawcy, którzy
potwierdz
ą informacją banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, że ich
rachunek na dzie
ń wystawienia informacji oraz w ciągu miesiąca przed jej wystawieniem nie
był zaj
ęty przez komornika lub organ egzekucyjny w postępowaniu administracyjnym.

Odwołujący podniósł, że Zamawiający może żądać informacji banku lub spółdzielczej
kasy oszczędnościowo-kredytowej wyłącznie w celu potwierdzenia wysokości posiadanychśrodków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy.

Podobnie, zdaniem Odwołującego, w rozdziale V pkt 1 lit. n SIWZ Zamawiający
bezprawnie wymaga informacji z banku, w którym oferent posiada podstawowy rachunek
bankowy, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność
kredytową oferenta, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
Sygn. akt KIO 2280/14


składania ofert. Natomiast zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia o dokumentach
Zamawiający ma obowiązek również wskazać wymaganą konkretną wysokość posiadanychśrodków finansowych lub zdolności kredytowej. Według Odwołującego brak konkretyzacji tej
kwoty oznacza, że w istocie Zamawiający żąda w postępowaniu całkowicie zbędnego
dokumentu, niepowiązanego z żadnym warunkiem udziału w postępowaniu.
{ad 4}

Odwołujący podał, że zgodnie z ustalonym przez Zamawiającego brzmieniem
rozdziału XIV Kryteria i sposób dokonywania oceny ofert jedynym kryterium oceny o wadze
100% jest cena osobodnia.

Odwołujący podniósł, że przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego zostało wszczęte 21 października 2014 r. W konsekwencji Zamawiający ma
obowiązek stosować przepisy ustawy pzp w brzmieniu obowiązującym od 19 października
2014 r., według przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z dnia 18 września 2014 r. poz. 1232). Dotyczy to
w szczególności art. 91 ust. 2 i 2a ustawy pzp w następująco znowelizowanym brzmieniu:
2. Kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia, w szczególno
ści jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty
eksploatacji. 2a. Kryterium ceny mo
że być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert,
je
żeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy
jako
ściowe, z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2, a w przypadku zamawiających, o których mowa
w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, je
żeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania,
w jaki sposób zostały uwzgl
ędnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone
w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia
.

Zdaniem Odwołującego mając na względzie opis przedmiotu zamówienia,
Zamawiający ma obowiązek w przedmiotowym postępowaniu określić, oprócz kryterium
ceny, również drugie kryterium odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
{ad 5}

Odwołujący podał, że zgodnie z ustalonym przez Zamawiającego postanowieniem
rozdziału XVI Zabezpieczenie należytego wykonania umowy z pkt 2, od wykonawcy, którego
oferta zostanie uznana jako najkorzystniejsza wymagane będzie wniesienie przed
podpisaniem umowy zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań w wysokości
50000,00 złotych (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych).

Odwołujący podniósł, że powyższe postanowienie narusza art. 150 ust. 1 i 2 ustawy
pzp, które brzmią następująco: 1. Wysokość zabezpieczenia ustala się w stosunku
procentowym do ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej warto
ści nominalnej
Sygn. akt KIO 2280/14


zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy, jeżeli w ofercie podano cenę
jednostkow
ą lub ceny jednostkowe. 2. Zabezpieczenie ustala się w wysokości od 2% do 10%
ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej warto
ści nominalnej zobowiązania
zamawiaj
ącego wynikającego z umowy.
{ad 6}

Odwołujący podał, że Zamawiający w załączniku nr 5 do SIWZ Projekt Umowy
ustanowił w § 5 ust. 5-8 następujące zasady związane ze zmianą wynagrodzenia umownego
Wykonawcy: 5. Wynagrodzenie określone w ust. 1 jest niezmienne przez cały okres
obowi
ązywania umowy z zastrzeżeniem ust. 6 i 7. 6. W przypadku zmiany podatku VAT
w stosunku do obowi
ązującej na dzień 1 stycznia 2015 roku wynagrodzenie ulega zmianie
proporcjonalnie do zmiany stawki podatku. Zmienione wynagrodzenie brutto obowi
ązuje
pocz
ąwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego w który nastąpiła zmiana stawek
podatku. 7. Wykonawcy przysługuje uprawnienie do zmiany raz w roku wysoko
ści
wynagrodzenia nie wi
ęcej niż o stopień inflacji podany przez GUS w ubiegłym roku
kalendarzowym, z tym
że pierwsza zmiana może być wprowadzona od 1 stycznia 2016 roku.
8. Zmiana wynagrodzenia Wykonawcy, o którym mowa w ust. 6 i 7 wymagaj
ą sporządzenia
aneksu do umowy.


Odwołujący podniósł, że w związku z wejściem 19 października 2014 r. w życie
nowelizacji przepisów ustawy pzp, wprowadzonej na mocy powyżej wymienionej ustawy,
Zamawiający winien w SIWZ uwzględnić wszystkie wymogi zawarte w art. 142 ust. 5 pzp,
który brzmi następująco: 5. Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera
postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysoko
ści wynagrodzenia
nale
żnego wykonawcy, w przypadku zmiany: 1) stawki podatku od towarów i usług, 2)
wysoko
ści minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5
ustawy z dnia 10 pa
ździernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, 3) zasad
podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysoko
ści
stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne - je
żeli zmiany te będą miały
wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawc
ę.

Zamawiający w piśmie z 4 listopada 2014 r. poinformował Izbę, że 3 listopada 2014 r.
kopię odwołania zamieścił na swojej stronie internetowej, a także przesłał faksem
wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu.
Izba ustaliła, że do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego w tej sprawie.

7 listopada 2014 r. drogą elektroniczną, a 10 listopada 2014 r. pocztą wpłynęła
Sygn. akt KIO 2280/14


do Izby odpowiedź na odwołanie {datowana na 7 listopada 2014 r.}, w której Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu wniesionym 31
października 2014 r., a które jest przedmiotem postępowania przed Izbą w sprawie
prowadzonej pod sygn. akt KIO 2280/14. Jednocześnie Zamawiający wniósł o umorzenie
tego postępowania na posiedzeniu niejawnym, przy wzajemnym zniesieniu jego kosztów.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający dodał, że przeprowadzona przez
niego analiza potwierdziła, że zarzuty należy uznać za w pełni uzasadnione, co czyni
koniecznym ich uwzględnienie w całości. Zamawiający wskazał, że zasadniczo większość
uchybień wynikła z przyjętego przez niego założenia, że ogłoszenie o przedmiotowym
postępowaniu zostanie dokonane przed 19 października 2014 r., podczas gdy faktycznie
ukazało się ono 21 października 2014 r.

Ponadto Zamawiający oświadczył, że w tym stanie rzeczy zmodyfikuje treść SIWZ
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania.
Zamawiający w piśmie z 7 listopada 2014 r. w sposób niebudzący wątpliwości wyraził
wolę uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez Zamawiającego w całości
zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach
ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Tym niemniej
należy odnotować, że art. 186 ust. 2 zd. drugie ustawy pzp nakazuje w takim przypadku
Zamawiającemu wykonać w prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia
czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Wobec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu, a po jego stronie nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając
na podstawie art. 186 ust. 2 w zw. z art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy pzp – umorzyła
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron przedmiotowego
Sygn. akt KIO 2280/14


postępowania odwoławczego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując
dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust.
1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:
………………………………

………………………………

………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie