eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1428/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-07-28
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1428/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
23 lipca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 lipca 2014 r. przez
Odwołującego
Poczta Polska S.A., ul. Stawki 2, 00-940 Warszawa, w postępowaniu prowadzonym przez

Zamawiaj
ącego - Centrum Usług Wspólnych, ul. Powsińska 69/71, 02-903 Warszawa,

przy udziale
Wykonawcy - Ogólnopolski Związek Pracodawców Niepublicznych
Operatorów Pocztowych z siedzibą w Warszawie, ul. Żupnicza 17, 03-821 Warszawa,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.


orzeka:

1.
Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża
Odwołującego – Poczta Polska S.A., ul. Stawki 2,
00-940 Warszawa, i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego
Poczta Polska S.A., ul. Stawki 2, 00-940 Warszawa, tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od
Odwołującego – Poczta Polska S.A., ul. Stawki 2, 00-940 Warszawa, na
rzecz
Zamawiającego - Centrum Usług Wspólnych, ul. Powsińska 69/71, 02-903
Warszawa, kwotę
3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.

Przewodnicz
ący:
…………………………




sygn. akt:
KIO 1428/14
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Jednostki Administracji Państwowej wymienione w załączniku nr 7 do SIWZ
w imieniu i na rzecz, których działa Centrum Usług Wspólnych, jako Centralny Zamawiający,
ul. Powsińska 69/71; 02-903 Warszawa, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jestŚwiadczenie
usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla Jednostek Administracji
Pa
ństwowej” na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.).

Ogłoszenie o zamówieniu (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej – ogłoszenie numer
2014/S 123-219371) wraz z publikacją specyfikacji istotnych warunków zamówienia
nastąpiło dnia 1 lipca 2014 roku.

Dnia 11 lipca 2014 roku wykonawca Poczta Polska S.A., ul. Stawki 2;
00-940 Warszawa
(dalej „odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu oraz wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 22 ust. 4 i 5 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez opisanie warunku
dysponowania potencjałem technicznym w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia, tj. żądanie, aby wykonawca wykazał, że dysponuje lub będzie dysponował,
co najmniej jedną placówką pocztową na każde rozpoczęte 6000 mieszkańców,
a w konsekwencji uniemożliwienie złożenia niepodlegającej odrzuceniu oferty
jakiemukolwiek wykonawcy;
2. art. 22 ust. 4 i 5 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez opisanie warunku
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia w sposób niezwiązany
i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, tj. żądanie, aby wykonawca wykazał, że
dysponuje lub będzie dysponował, co najmniej jedną osobą w każdej gminie na
terytorium RP (...) i która posiada, co najmniej roczne doświadczenie w doręczaniu
przesyłek pocztowych oraz nie była karana, a w konsekwencji uniemożliwienie złożenia
oferty jakiemukolwiek wykonawcy;
3. art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr
101, poz. 926 ze zm.) w zw. art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp poprzez żądanie informacji
o niekaralności osób, którymi dysponuje wykonawca, zdolnych do realizacji zamówienia,
w sytuacji kiedy przepisy nie pozwalają na żądanie takiej informacji;

4. inne wskazane w uzasadnieniu odwołania

Wobec powyższego odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania;
2) nakazanie zamawiającemu zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu w sposób zgodny
z propozycjami odwołującego zawartymi w uzasadnieniu odwołania;
3) nakazanie zamawiającemu zmiany postanowień s.i.w.z. w sposób zgodny
z propozycjami odwołującego zawartymi w uzasadnieniu odwołania;
4) nakazanie zamawiającemu przedłużenia terminu składania ofert o czas niezbędny do
wprowadzenia zmian z zachowaniem terminu określonego w art. 12a ust. 2 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych w tym zakresie.

Interes w uzyskaniu zamówienia.
Odwołujący wskazał, że jest legitymowany do wniesienia odwołania, stosownie do
wymagań określonych w art. 179 ust. 1 Pzp, jako wykonawca zainteresowany udziałem
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i uzyskaniem tego
zamówienia. Wskazać należy bowiem, iż w wyniku naruszenia przez zamawiającego ww.
przepisów interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia może doznać uszczerbku.
Odwołujący, jako wykonawca zainteresowany pozyskaniem przedmiotowego zamówienia,
nie jest w stanie złożyć niepodlegającej odrzuceniu oferty. Ponadto niewątpliwie
w niniejszym stanie faktycznym istnieje także możliwość poniesienia szkody przez
odwołującego. Szkoda ta polega na ograniczeniu możliwości pozyskania zamówienia,
a w konsekwencji osiągnięcia zysku w związku z jego realizacją. Powyższe dowodzi
naruszenia interesu w uzyskaniu zamówienia, co czyni zadość wymaganiom określonym
w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp do wniesienia odwołania.

Zamawiający, dnia 14 lipca 2014 roku, przekazał informację o wniesionym odwołaniu (wraz
z jego kopią), poprzez przesłanie wykonawcom drogą e-mailową oraz przez zamieszczenie
na stronie internetowej zamawiającego.

Dnia 17 lipca 2014 roku, do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego,
zgłosiła przystąpienie organizacja wpisana na listę organizacji zrzeszających wykonawców
uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej w postępowaniach o udzielenie
zamówienia publicznego – Ogólnopolski Związek Pracodawców Niepublicznych Operatorów
Pocztowych.

Zamawiający, pismem z dnia 22 lipca 2014 roku złożył pisemną odpowiedź na odwołanie,
w której wniósł o oddalenie odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika post
ępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak te
ż podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na
uwzgl
ędnienie.

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający
prowadzi
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawnia go do złożenia odwołania.

Odwołujący wskazał, co następuje.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na: „
Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym
i zagranicznym dla Jednostek Administracji Pa
ństwowej" (Nr zamówienia: 2014/1).
Zamawiaj
ący postawił warunki udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania
potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do realizacji zamówienia w sposób
sprzeczny z przepisami prawa. Postawione wymagania uniemo
żliwiają złożenie ważnej
oferty jakiemukolwiek wykonawcy. Opis sposobu oceny spełniania takiego warunku nast
ąpił
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i nie jest niezb
ędny do
zweryfikowania zdolno
ści wykonawcy do należytego wykonania udzielonego zamówienia.
Taki warunek w sposób istotny przewy
ższa wymagania płynące z powszechnie
obowi
ązujących przepisów regulujących działalność pocztową, w tym ustawy Prawo
pocztowe, a szczególno
ści rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29

kwietnia 2013r. w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora
wyznaczonego (Dz.U. z 2013r., poz. 545). Przede wszystkim za
ś warunku tego nie spełnia żaden wykonawca, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, że Zamawiający nie otrzyma żadnej niepodlegającej odrzuceniu oferty w postępowaniu, co w sposób oczywisty godzi
w cel prowadzenia niniejszego post
ępowania. Jak się wskazuje proporcjonalność opisu do
przedmiotu zamówienia oznacza,
że wywodzone z niego wymagania muszą być
uzasadnione warto
ścią, charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności zamówienia lub
warunkami jego realizacji. Stawiane wymagana nie mog
ą przy tym ograniczać dostępu do
zamówienia wykonawcom, którzy obiektywnie zdolni s
ą do jego wykonania w sposób
nale
żyty. Na konieczność przestrzegania zasady proporcjonalności zwracał wielokrotnie
uwag
ę Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Przykładowo w wyroku z 23 grudnia 2009 r.
w sprawie Serrantoni Srl i Consorzio stabile edili Scrl przeciwko Comune di Milano
(C-376/08) wskazano,
że przy określaniu jacy wykonawcy nie mogą wziąć udziału
w post
ępowaniu, niezbędne jest zachowanie zasady proporcjonalności, a więc ograniczania
konkurencji gwarantowanej w Traktacie ustanawiaj
ącym Wspólnotę Europejską w stopniu jak
najmniejszym i jedynie niezb
ędnym dla osiągnięcia celów. Z kolei w wyroku z 27
pa
ździernika 2005 r. w sprawie Contse SA przeciwko Instituto Nacional de Gestion Sanitaria
(C-234/03) wywiedziono,
że naruszeniem Traktatu jest żądany przez zamawiającego wymóg
do
świadczenia, który winni udowodnić wykonawcy, jeśli nie jest niezbędny dla oceny
zdolno
ści wykonawcy do wykonania zamówienia. Ponadto Trybunał w wyroku z 16 września
1999 r. w sprawie Komisja przeciwko Hiszpanii (C-414/97) wskazał,
że przy ocenie, czy
podj
ęte środki są zgodne z Traktatem niezbędny jest tzw. test proporcjonalności, czyli
wykazanie,
że podjęte działania są adekwatne i konieczne do osiągnięcia wybranego celu.
W zwi
ązku z powyższym, Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu zmiany tego
warunku w nast
ępujący sposób: „W celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają
wymaganiom okre
ślonym przez Zamawiającego wykonawca powinien wykazać, że na dzień
składania ofert:
1)
posiada on co najmniej po jednej stałej placówce pocztowej, licz
ąc średnio w skali
kraju, przypadaj
ącej na 6000 mieszkańców na terenie gmin miejskich i gmin miejsko -
wiejskich;
2)
posiada on co najmniej jedn
ą placówkę pocztową, licząc średnio w skali kraju,
przypadaj
ącą na 85 km
2
powierzchni w gminach wiejskich;
3)
w ka
żdej gminie posiada co najmniej jedną stałą placówkę pocztową;
4)
wskazane w pkt 1-3 placówki pocztowe s
ą czynne we wszystkie dni robocze,
z wyj
ątkiem sobót, co najmniej 5 dni w tygodniu, a jeżeli w tygodniu przypada dzień
ustawowo wolny od pracy, liczba ta mo
że być odpowiednio niższa.”.

W rozdziale IV podrozdział I pkt. 1. ppkt. 2) lit. d) SIWZ Zamawiający postawił następujący
warunek: „Wykonawca zobowi
ązany jest wykazać, że dysponuje lub będzie dysponował co
najmniej jedn
ą osobą w każdej gminie na terytorium RP (...) i która posiada co najmniej
roczne do
świadczenie w doręczaniu przesyłek pocztowych oraz nie była karana.” Wymóg
okre
ślony przez Zamawiającego wskazania w Załączniku nr 4 do SIWZ w zakresie informacji
o karalno
ści „Informacja o karalności (K- karana, NK - nie karana) stanowi naruszenie art. 27
ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ustawy

z
dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych
osobowych (Dz.U. Nr 101, poz. 926 ze zm.), dalej: „ustawa o ochronie danych". W my
śl ww.
przepisu zabrania si
ę przetwarzania m.in. danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i
mandatów karnych. Przesłanki dopuszczalno
ści przetwarzania tzw. danych sensytywnych
okre
śla art. 27 ust. 2 ww. ustawy. Żadna z wymienionych w tym przepisie przesłanek nie
upowa
żnia jednak do żądania informacji o niekaralności w przedmiotowym Postępowaniu.
Ka
żdy ma prawo do ochrony dotyczących go danych osobowych (art. 1 ust. 1 ustawy o
ochronie danych). Nikt nie mo
że być obowiązany inaczej niż na podstawie ustawy do
ujawniania informacji dotycz
ących jego osoby (art. 51 Konstytucji RP). Natomiast zgodnie z
art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 7 maja 2012 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz.U. z 2012
r. poz. 654 ze zm.) prawo do uzyskania informacji o osobach, których dane osobowe
zgromadzone zostały w Rejestrze, przysługuje pracodawcom, w zakresie niezb
ędnym dla
zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralno
ści,
korzystania z pełni praw publicznych, a tak
że ustalenia uprawnienia do zajmowania
okre
ślonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej
działalno
ści gospodarczej. Nie istnieje przepis ustawy, który pozwalałby na żądanie takich
informacji na rzecz zło
żenia oferty w niniejszym Postępowaniu. Poza tym wykonawca ma
prawo wykaza
ć się nie tylko osobami, które są jego pracownikami w rozumieniu przepisów
Kodeksu Pracy, lecz tak
że osobami, którymi dysponuje lub będzie dysponował na podstawie
stosunku cywilnoprawnego. W
świetle powyższego należy uznać, że żądanie
Zamawiaj
ącego narusza przywołane przepisy. Należy zwrócić także uwagę, że zgodnie z §1
ust. 1 pkt 7 rozporz
ądzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich mo
że żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich
te dokumenty mog
ą być składane (Dz. U. z 2013 r. poz. 231) Zamawiający może żądać
wykazu osób, które b
ędą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności
odpowiedzialnych za
świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami
budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, do
świadczenia
i wykształcenia niezb
ędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych
przez nie czynno
ści, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami.
Rozporz
ądzenie to nie uprawnia zatem Zamawiającego do żądania innych informacji niż
wymienione w tym przepisie (katalog zamkni
ęty), co powoduje, że żądanie informacji

o karalności/niekaralności jest nieuzasadnione i sprzeczne z tym rozporządzeniem. Mając na
uwadze powy
ższe Odwołujący się wnosi o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany
opisu sposobu oceny spełniania tego warunku, poprzez rezygnacj
ę z wymogu wskazywania
informacji o niekaralno
ści/karalności i żądanie celem potwierdzenia jego spełniania
o
świadczenia o następującej treści: „Wykonawca oświadcza, iż dysponuje lub będzie
dysponował co najmniej jedn
ą osobą w każdej gminie na terytorium RP wg. aktualnego
podziału administracyjnego kraju na dzie
ń 1 stycznia 2014r., która posiada co najmniej
roczne do
świadczenie w doręczaniu przesyłek pocztowych
.”.


Zamawiający wskazał, co następuje.
Zamawiający pragnie zauważyć, iż część zarzutów dotyczy postanowień SIWZ oraz
Ogłoszenia o zamówieniu, co do których Zamawiaj
ący dokonał modyfikacji. Tym samym
zarzuty nie powinny by
ć merytorycznie rozpatrywane, bowiem w chwili orzekania treść SIWZ
oraz Ogłoszenia o zamówieniu jest zmieniona. Powy
ższe stanowisko dotyczy zarzutów nr 2,
3 i 4 odwołania, co do których modyfikacja tre
ści Ogłoszenia o zamówieniu oraz treści SIWZ
została opublikowana w dniu 17 lipca 2014r. Wyci
ąg z treści zmienionej SIWZ został
doł
ączony do niniejszej odpowiedzi na odwołanie.
Nale
ży przypomnieć, iż zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy PrZamPubl Izba odrzuca
odwołanie, je
żeli odwołanie dotyczy czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie
z
żądaniem Odwołującego, w przypadku uwzględnienia zarzutów. Ponieważ jednak,
Zamawiaj
ący nie uwzględnił w całości zarzutów podniesionych w odwołaniu, jedynie zmienił
tre
ść skarżonego warunku udziału w postępowaniu określonego w rozdz. IV podrozdział I pkt
1 ppkt 2 lit. d) SIWZ zgodnie z
żądaniem Odwołującego, należy stwierdzić, że zarzuty
dotycz
ące tego postanowienia nie powinny być rozpatrywane przez Krajową Izbę
Odwoławcz
ą. Należy przypomnieć, iż zgodnie z art. 191 ust. 2 PrZamPubl wydając wyrok,
Izba bierze podstaw
ę stan rzeczy ustalony w toku postępowania. Powyższe oznacza, iż nie
mo
żna pominąć okoliczności dokonania zmiany treści warunków określonych w SIWZ. Stąd
zarzuty nr 2, 3 i 4 odwołania nale
ży uznać za nieaktualne w niniejszym stanie faktycznym.
Zamawiaj
ący na początku swoich rozważań pragnie zauważyć, iż Odwołujący w sposób
nieprawidłowy sformułował zarzuty podniesione w odwołaniu, naruszaj
ąc tym samym
dyspozycje art. 180 ust. 3 PrZamPubl.
Odwołuj
ący wskazał w zarzucie nr 4 odwołania, że zarzuca Zamawiającemu naruszenie
innych przepisów „wskazanych w uzasadnieniu odwołania". Zamawiaj
ący stoi na stanowisku,
i
ż wskazany zarzut nie może być brany pod uwagę. Odwołujący nic wskazał bowiem
podstawy prawnej zarzutu, co z punktu widzenia art. 180 ust. 3 PrZamPubl nale
ży uznać za
niedopuszczalne. To na Odwołuj
ącym ciąży sprecyzowanie podstawy prawnej i faktycznej
zarzutów, tak aby Izba oraz Zamawiaj
ący nie musieli się domyślać, do jakich naruszeń,

zdaniem Odwołującego, doszło w danym postępowaniu. Brak sformułowania w sposób
odpowiedni podstawy prawnej zarzutu, uniemo
żliwia Zamawiającemu wykonanie,
powtórzenie lub uniewa
żnienie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z
żądaniem zawartym w odwołaniu, w przypadku jego uwzględnienia. Z kolei Izbie
Odwołuj
ący w ten sposób uniemożliwia ocenę, czy Zamawiający dopuścił się naruszenia
przepisów, poniewa
ż faktycznie Izba nie ma wiedzy, jakie przepisy zostały naruszone.
Zamawiaj
ący wnosi o nieuwzględnienie zarzutu nr 4 ze względu na brak precyzyjnej
podstawy prawnej zarzutu.
Odnosz
ąc się do zarzutu nr 1, tj. naruszenia art. 22 ust. 4 i 5 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3
ustawy PrZamPubl poprzez opisanie warunku udziału w post
ępowaniu w zakresie
dysponowania potencjałem technicznym w sposób nieproporcjonalny w stosunku do
przedmiotu zamówienia, Zamawiaj
ący podnosi, co następuje.
Zarzut nr 1 Odwołuj
ącego jest niezasadny. Odwołujący wskazuje, iż skarżone
postanowienie SIWZ okre
ślone w rozdz. IV podrozdz. I pkt 1 ppkt 2 lit. c) SIWZ zostało
opisane w sposób nieproporcjonalny w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz w sposób
zb
ędny dla zweryfikowania zdolności wykonawców do należytego wykonania zamówienia.
Odwołuj
ący dodaje w odwołaniu, iż przedmiotowego warunku nie jest w stanie spełnić żaden
z wykonawców funkcjonuj
ących na rynku. Nie można zgodzić się ze stanowiskiem
Odwołuj
ącego zawartym w odwołaniu, iż opis sposobu oceny spełniania postawionego
warunku nast
ąpił w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, i że nie jest
niezb
ędny do zweryfikowania zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.
Nale
ży w tym miejscu odwołać się do opisu przedmiotu zamówienia w niniejszym
post
ępowaniu. Zamawiający zaznacza, iż biorąc pod uwagę zakres przedmiotowego
zamówienia, tj. szacowan
ą ilość przesyłek oraz fakt, iż będzie ono realizowane dla
Jednostek Administracji Pa
ństwowej, w ocenie Zamawiającego opisany sposób oceny
spełniania warunków udziału w post
ępowaniu jest jak najbardziej proporcjonalny i związany
z przedmiotem zamówienia. Warto wskaza
ć, iż zgodnie z treścią załącznika nr 7 do SIWZ,
przedmiotowe zamówienie jest udzielane w imieniu a
ż 283 Jednostek Administracji
Pa
ństwowej, w tym jednostek im podległych, znajdujących się na terenie wszystkich 16
województw Rzeczpospolitej Polskiej. Niew
ątpliwie ilość jednostek, które mają zawrzeć
umow
ę z wykonawcą, jak również zakres przedmiotu zamówienia obejmujący tak dużą ilość
żnego rodzaju przesyłek świadczy o ogromie przedsięwzięcia, jakim jest niniejsze
zamówienie. Szczegółowe wyliczenia dotycz
ące szacowanej ilości przesyłek, do których
dostarczenia zobowi
ąże się wykonawca w wyniku podpisanej umowy, zawiera również
zał
ącznik nr 1a do SIWZ stanowiący Formularz cenowy. Z niniejszego dokumentu można
jasno wywnioskowa
ć, iż szacowana ilość przesyłek oraz paczek stanowiąca przedmiot
zamówienia jest ilo
ścią ogromną. Zatem, Zamawiający słusznie uznał, iż jedynie wykonawca

posiadający odpowiednią infrastrukturę będzie w stanie zrealizować przedmiotowe
zamówienie. Niew
ątpliwie ogrom pracy, jaki wykonawca będzie zobowiązany realizować
mo
że być wykonany jedynie przez podmiot odpowiednio do tego przygotowany. Stąd
wymaganie polegaj
ące na dysponowaniu placówkami pocztowymi w każdej gminie, przy
czym w gminach posiadaj
ących więcej niż 6000 mieszkańców, wykonawca winien
dysponowa
ć co najmniej jedną placówką pocztową na każde rozpoczęte 6000 mieszkańców
nie jest wygórowane, ani nieproporcjonalne i niezwi
ązane z przedmiotem zamówienia.
Zwłaszcza,
że Jednostki Administracji Państwowej, dla których wykonywane jest
przedmiotowe zamówienie realizuj
ą zadania publiczne kierowane do obywateli. Znakomita
wi
ększość tych jednostek wydaje różnego rodzaju decyzje, postanowienia, min. decyzje
administracyjne, zawiadomienia (o wszcz
ęciu postępowania administracyjnego, o zamiarze
kontroli), upomnienia, wezwania, tytuły wykonawcze (do urz
ędów skarbowych), wnioski
o ukaranie (do s
ądów), postanowienia; również: zapytania, wnioski, informacje do innych
jednostek administracji rz
ądowej i samorządowej, które kierowane są do osób fizycznych,
prawnych, na terenie całego kraju bez ograniczenia obszarowego. Przepisy prawa
niejednokrotnie przewiduj
ą istotne z punktu widzenia stron postępowania, skutki prawne
zwi
ązane z doręczeniem danego pisma. Stąd, konieczne jest zapewnienie terminowości oraz
bezpiecze
ństwa korespondencji. Dlatego w ocenie Zamawiającego niezwykle istotnym jest,
by przesyłki pocztowe nadawane przez jednostki Administracji Pa
ństwowej kierowane pod
adresy rozmieszczone m.in. na terenie całego kraju trafiały do adresatów terminowo i bez
nara
żenia na ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z dotarciem do znacznie
oddalonych placówek pocztowych, w przypadku gdy przesyłki b
ędą wymagały „awizowania".
Obywatele musz
ą mieć zapewniony dostęp do placówek, w których m.in. można odebrać
przesyłk
ę pocztową, np. w przypadku nieobecności adresata w chwili doręczenia przesyłki.
Rozmieszczenie placówek ma zasadnicze znaczenie dla realizacji przedmiotu zamówienia
chocia
żby w przypadku wspomnianego powyżej obowiązku tzw. awizowania przesyłek w
przypadku niemo
żności doręczenia, o której stanowią właściwe przepisy proceduralne. Jak
wspomniano powy
żej strony i uczestnicy postępowań, z których przebiegiem związana
b
ędzie przekazywana korespondencja, nie mogą być obarczani kosztami dotarcia do
znacznie oddalonych placówek w przypadku awizowania przesyłki.
Szczegółowe informacje dotycz
ące rodzajów korespondencji wysyłanej przez jednostki
Administracji Publicznej zawiera zestawienie zał
ączone do odpowiedzi na odwołanie
(zał
ącznik nr 3). Niewątpliwie analiza załączonego dokumentu wskazuje, iż przesyłki
jednostek Administracji Publicznej stanowi
ą w większości korespondencję nadawaną w
trybie Kodeksu post
ępowania administracyjnego bądź Kodeksu postępowania cywilnego. Z
tego wzgl
ędu niezwykle ważne jest, aby odbiorcom korespondencji zostało umożliwione
odebranie przesyłki w odpowiednim terminie. Logicznym jest, i
ż powszechny dostęp do usług

pocztowych, a tym samym możliwość odebrania korespondencji nadawanej przez Jednostki
Administracji Publicznej mo
żna zapewnić jedynie przez wystarczająco rozbudowaną
infrastruktur
ę, rozumianą jako sieć placówek pocztowych. Zatem ze względu na uzasadnioną
potrzeb
ę Zamawiającego, jaką jest konieczność terminowego dostarczenia wskazanej
korespondencji, koniecznym było ustalenie takich warunków udziału w post
ępowaniu, aby
przedmiot zamówienia został wykonany zgodnie z zało
żeniami Zamawiającego. Nie można
zatem zgodzi
ć się z twierdzeniami Odwołującego, jakoby wskazany zapis SIWZ, tj. warunek
okre
ślony w rozdz. IV podrozdz. 1 pkt 1 ppkt 2 lit. c) SIWZ został określony w sposób
niezwi
ązany i nieproporcjonalny w stosunku do przedmiotu zamówienia. Tak ogromny zakres świadczenia stanowiącego przedmiot niniejszego zamówienia, jak również jego waga z
punktu widzenia interesu publicznego oraz interesów obywateli uzasadnia okre
ślenie
warunku dysponowania potencjałem technicznym, gwarantuj
ącego wybór wykonawcy, który
zdoła nale
życie wykonać przedmiotowe zamówienie. Należy jednocześnie podnieść, iż
Odwołuj
ący nie zadał sobie nawet trudu, aby wskazać, w jaki sposób jego zdaniem,
skar
żony warunek pozostaje bez związku z przedmiotem zamówienia oraz jest w stosunku
do niego nieproporcjonalny. Odwołuj
ący nie poparł swoich stwierdzeń żadnymi argumentami,
nie odwołał si
ę do konkretnych postanowień opisu przedmiotu zamówienia, które
wskazywałyby,
że dane wymaganie jest zbędne i nazbyt wygórowane. Należy zatem uznać, że twierdzenia Odwołującego są gołosłowne. Niewątpliwie, skarżony warunek ma na celu
sprawdzenie, czy wykonawca zapewni realizacj
ę przed młotowego zamówienia w sposób
najbardziej efektywny. Ilo
ść placówek pocztowych, w których będzie można wysyłać oraz
odbiera
ć korespondencję objętą przedmiotem zamówienia świadczy o sprawności
organizacji pracy przez wykonawc
ę, zapewnieniu dostępu wszystkim jednostkom
Administracji Publicznej oraz odbiorcom korespondencji do usług pocztowych na terenie
całego kraju, terminowo
ść w doręczaniu przesyłek i paczek, jak również wysoką jakość oraz
komfort
świadczonych usług. Jednocześnie, biorąc pod uwagę ogrom przedmiotu
zamówienia oraz jego charakter, nie mo
żna stwierdzić, że przedmiotowy warunek jest
wygórowany. Nie mo
żna zatem uznać, iż Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 22 ust. 5
PrZamPubl, poniewa
ż warunek określony w rozdz. IV podrozdz. 1 pkt 1 ppkt 2 lit. c) SIWZ
jest z jednej strony minimalny, z drugiej, weryfikuje w niezb
ędnym zakresie zdolność
wykonawców do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z uzasadnionymi potrzebami
Zamawiaj
ącego. Należy wskazać, iż Odwołujący w żaden sposób nie powiązał swoich
zarzutów z naruszeniem przez Zamawiaj
ącego art. 7 ust. 1 PrZamPubl. Analiza zarzutów
podniesionych przez Odwołuj
ącego wskazuje zatem, że Zamawiający co prawda określił
warunki udziału w post
ępowaniu w sposób nieproporcjonalny oraz niezwiązany
z przedmiotem zamówienia, ale jednocze
śnie nie powoduje to ograniczenia konkurencji
w post
ępowaniu. Z punktu widzenia przepisów ustawy PrZamPubl takie sformułowanie

zarzutów jest absurdalne. W takim razie, należałoby zadać pytanie Odwołującemu, czy
ponosi szkod
ę na skutek obecnego brzmienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
dysponowania potencjałem technicznym. Niew
ątpliwie, pominięcie art. 7 ust. 1 PrZamPubl
przy formułowaniu zarzutów odwołania, nale
ży również uznać za naruszenie art. 180 ust. 3
PrZamPubl, Odwołuj
ący bowiem skonstruował zarzut pomijając pełną podstawę prawną
zarzutu. Zwłaszcza,
że w uzasadnieniu odwołania, Odwołujący wskazuje, jakoby warunku
udziału w post
ępowaniu w zakresie dysponowania potencjałem technicznym określonego
w rozdz. IV podrozdz. I pkt 1 ppkt 2 lit. c) SIWZ nie jest w stanie spełni
ć żaden wykonawca.
St
ąd, należałoby uznać, że Zamawiający zupełnie zniweczył zasadę uczciwej konkurencji nie
dopuszczaj
ąc praktycznie żadnego operatora pocztowego do niniejszego postępowania.
Oznaczałoby to faktycznie ra
żące naruszenie art. 7 ust. 1 PrZamPubl, którego jednak
przepisu Odwołuj
ący nie wskazuje wśród podstaw prawnych swojego zarzutu. Co więcej,
Odwołuj
ący nie przedstawił na potwierdzenie swoich twierdzeń żadnych dowodów. Nie
wskazał w odwołaniu liczby placówek, którymi obecnie dysponuje, lub b
ędzie dysponował,
nie poda! równie
ż nazw innych wykonawców, którzy jego zdaniem nie spełnialiby niniejszego
warunku. Tym samym, Odwołuj
ący nie spełnił dyspozycji wynikającej z art. 190 ust. 1
PrZamPubl oraz art. 6 Kodeksu cywilnego, poniewa
ż to na nim ciąży obowiązek
udowodnienia zasadno
ści jego twierdzeń oraz zarzutów. Jeżeli zatem, Odwołujący twierdzi,
i
ż nie będzie w stanie samodzielnie spełnić warunku udziału w postępowaniu w zakresie
dysponowania potencjałem technicznym, mo
że równie dobrze skorzystać z potencjału
podmiotów trzecich, b
ądź zawiązać konsorcjum z innym operatorem pocztowym w celu
wspólnego wykonywania zamówienia. Okoliczno
ść jednak, że nie potrafiłby potwierdzić
spełnienia przedmiotowego warunku udziału w post
ępowaniu nie stanowi automatycznie, iż
jego odwołanie jest zasadne. Odwołuj
ący podnosi, iż żaden wykonawca na rynku usług
pocztowych nie byłby w stanie spełni
ć warunku określonego w SIWZ. Zamawiającego dziwi
takie stwierdzenie, skoro na warunek udziału w post
ępowaniu poza Odwołującym, żaden z
pozostałych operatorów pocztowych funkcjonuj
ących na rynku nie złożył odwołania na treść
Ogłoszenia o zamówieniu oraz tre
ść SIWZ, ani żaden nie zgłosił przystąpienia po stronie
Odwołuj
ącego. Co więcej, w dniu 17 lipca 2014r. po stronie Zamawiającego zgłosił
przyst
ąpienie Ogólnopolski Związek Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych.
St
ąd, wydaje się, że twierdzenia Odwołującego w tym zakresie są gołosłowne i nie znajdują
potwierdzenia w stanie faktycznym, zwłaszcza, i
ż Odwołujący pomimo treści art. 190 ust. 1
PrZamPubl nie przedstawił
żadnego dowodu na poparcie swoich twierdzeń. Zdaniem
Zamawiaj
ącego, twierdzenia Odwołującego są wewnętrznie sprzeczne. Należy wskazać, iż
obecne brzmienie warunku w istocie odwołuje si
ę do przepisów rozporządzenia Ministra
Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013r. w sprawie warunków wykonywania usług
powszechnych przez operatora wyznaczonego (Dz. U. z 2013r., poz. 545),


a w szczególności §24 ust. 1. Jednakże, ze względu na fakt, iż wskazany akt prawny
zobowi
ązuje do zapewnienia odpowiedniej jakości usług pocztowych oraz infrastruktury
jedynie operatora wyznaczonego (którym obecnie jest Odwołuj
ący), Zamawiający nawiązał
jedynie do jednego parametru okre
ślonego w §24 ust. 1 rozporządzenia. Miał on bowiem świadomość, że nie każdy operator pocztowy funkcjonujący na rynku spełnia wszystkie
kryteria okre
ślone dla operatora wyznaczonego, a jednocześnie będzie on w stanie wykonać
przedmiotowe zamówienie nale
życie. Tymczasem, Odwołujący swoim żądaniem próbuje
przeforsowa
ć warunek, który spełniałby faktycznie tylko on jako operator wyznaczony.
Propozycja modyfikacji warunku udziału w post
ępowaniu w zakresie dysponowania
potencjałem technicznym odwołuje si
ę do treści §24 rozporządzenia Ministra Administracji i
Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013r. w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych
przez operatora wyznaczonego (Dz. U. z 2013r., poz. 545), gdzie wymaganie dysponowania
placówkami pocztowymi okre
śla nie tylko ich ilość, ale również rozmieszczenie, jak również
zasady funkcjonowania. Zamawiaj
ący nie może się zgodzić na uwzględnienie niniejszego żądania Odwołującego, ponieważ nie może on w tak szczegółowy i wygórowany sposób
okre
ślać zasad organizacji pracy wykonawców. Dla Zamawiającego, za wystarczające jest,
aby wykonawca posiadał placówki pocztowe, przypadaj
ące na określoną liczbę
mieszka
ńców, tak aby w sposób sprawny, terminowy oraz zapewniając komfort odbiorcom świadczył usługi pocztowe. Natomiast uwzględnienie żądania Odwołującego doprowadziłoby
wła
śnie do sytuacji, której obecnie Odwołujący rzekomo próbuje zapobiec, tj. określenia
warunków na wysokim stopniu szczegółowo
ści. Ponadto, modyfikacja warunku zgodnie z żądaniem Odwołującego wiązałaby się z ograniczeniem konkurencji w postępowaniu,
poniewa
ż ofertę w postępowaniu mógłby wówczas złożyć jedynie Odwołujący, który jest
obecnie operatorem wyznaczonym. Zdaniem Zamawiaj
ącego, nie może on się zgodzić na
wykonanie
żądania, które doprowadziłoby do naruszenia obowiązujących przepisów prawa,
w szczególno
ści art. 7 ust. 1 PrZamPubl.

Przystępujący poparł stanowisko zamawiającego dodatkowo argumentując, iż obecne
brzmienie warunku udziału w postępowaniu nie uniemożliwia złożenia oferty przez
wszystkich wykonawców, świadczących usługi pocztowe.

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są niezasadne.
Izba popiera stanowisko zamawiającego podnosząc, co następuje.
W zakresie zarzutów dotyczących wymogu zamawiającego w zakresie konieczności
przedłożenia informacji o niekaralności (zarzuty Nr 2 i 3), w związku z wycofaniem zarzutów,
w tym zakresie, przez odwołującego na rozprawie, Izba pozostawiła te zarzuty bez
rozpoznania.

Zarzut Nr 1 odwołujący sprecyzował w ten sposób, iż zarzucił zamawiającemu, iż
prowadząc przedmiotowe postępowanie naruszył w szczególności przepis art. 22 ust. 4 i 5 w
zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez opisanie warunku dysponowania potencjałem
technicznym w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, tj. żądanie, aby
wykonawca wykazał, że dysponuje lub będzie dysponował, co najmniej jedną placówką
pocztową na każde rozpoczęte 6000 mieszkańców, a w konsekwencji uniemożliwienie
złożenia niepodlegającej odrzuceniu oferty jakiemukolwiek wykonawcy.
Przepisy art. 22 ust. 4 i 5 ustawy Pzp, stanowią, iż „Opis sposobu dokonania oceny
spełniania warunków, o których mowa w ust. 1, powinien być związany z przedmiotem
zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Warunki, o których mowa w ust.
1, oraz opis sposobu dokonania oceny ich spełniania mają na celu zweryfikowanie zdolności
wykonawcy do należytego wykonania udzielanego zamówienia. W postępowaniu w sprawie
udzielenia zamówienia, którego przedmiot stanowią dostawy wymagające wykonania prac
dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może
oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności
w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia.”.
Zamawiający, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w opisie spełniania warunku
udziału w postępowaniu w zakresie potencjału technicznego, żądał aby wykonawca wykazał,że dysponuje lub będzie dysponował zapleczem organizacyjno-technicznym, tj. co najmniej
jedną stałą placówką pocztową w każdej gminie na terytorium RP wg aktualnego na dzień
1 stycznia 2014 roku podziału administracyjnego kraju, w której można odebrać przesyłkę
pocztową lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym i która doręcza adresatom
przesyłki pocztowe lub kwoty pieniężne określone w przekazach pocztowych. W przypadku
gmin, które posiadają więcej niż 6000 mieszkańców - wykonawca zobowiązany jest
wskazać, że dysponuje lub będzie dysponował, co najmniej jedną placówką pocztową na
każde rozpoczęte 6000 mieszkańców. (…) (Rozdział IV, podrozdział I, pkt 1 ppkt 2 lit. c
specyfikacji istotnych warunków zamówienia).
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej opisany przez zamawiającego ww. warunek udziału
w postępowaniu nie jest warunkiem nadmiernym, niepotrzebnym czy nieproporcjonalnym do
przedmiotu zamówienia. Wskazać bowiem należy, iż odwołujący w żadnej mierze nie
sprostał obowiązkowi dowodowemu, który nałożony został na niego przepisem art. 190 ust. 1
ustawy Pzp. W szczególności Izba wskazuje, jednocześnie odnosząc się do dokumentów
złożonych na rozprawie przez odwołującego, iż dokumenty powyższe nie potwierdzają
faktów, z których odwołujący wywodzi skutki prawne. Dokumenty złożone przez
odwołującego potwierdzają jedynie okoliczność odmiennego ukształtowania, przez innych
zamawiających, warunków udziału w postępowaniu. Z całą mocą należy podkreślić, że na
pewno nie potwierdzają faktu, iż w przedmiotowym postępowaniu zamawiający opisując

warunek udziału w postępowaniu dotyczący potencjału technicznego, ukształtował go w
sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Ponadto argumentacja przywoływana
przez odwołującego o rzekomo niekorzystnym wolumenie wartości przedmiotu zamówienia
w porównaniu do innych, przytaczanych postępowań, który to wolumen nie może
powodować takiego ukształtowania warunku, jak to uczynił zamawiający, uznać należało za
bezzasadny. W ocenie Izby wartość zamówienia pozostaje bez wpływu na sposób opisania
warunku, gdyż decydującym, w tej mierze, jest fakt zachowania proporcjonalności do
przedmiotu zamówienia. Wskazać bowiem należy, że przedmiotem zamówienia jestświadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla Jednostek
Administracji Państwowej. Tym samym argumentacja może odnosić się jedynie do
powyższego opisu. Okoliczność, iż odwołujący posiada określoną strukturę organizacyjną,
która do tej pory nie stanowiła przedmiotu sporu, nie może obecnie negatywnie wpływać na
wymogi zamawiającego, co do posiadania określonego i opisanego potencjału technicznego.
Okolicznością bezsporną jest, że rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29
kwietnia 2013r. w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora
wyznaczonego (Dz. U. z 2013r., poz. 545) określa wymagania, w § 24 ust. 1, które odnoszą
się do operatora wyznaczonego, którym bezsprzecznie jest Poczta Polska S.A.
Mając na uwadze fakt, iż odwołujący, piastuje funkcję operatora publicznego, trudno
wyobrazić sobie, iż nie będzie on w stanie przygotować się do przedmiotowego
postępowania w zakresie dysponowania potencjałem technicznym. Niewątpliwie bowiem
odwołujący dysponuje dużą liczbą placówek pocztowych rozmieszczonych na terenie całego
kraju. Ponadto za niezasadną należy uznać argumentację odwołującego, iż wskazywane
wyżej rozporządzenie stanowi niejako wzorzec wymogów, jakie zamawiający musi
honorować i musi stosować. Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, iż każdy zamawiający
przygotowujący postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego musi brać pod uwagę
jego indywidualne potrzeby i wymagania, tak aby przedmiot przyszłej umowy był realizowany
zgodnie z założeniami, jakie zamierzał osiągnąć. Fakt, iż w innych postępowaniach,
zbliżonych przedmiotowo do przedmiotowego postępowania, zamawiający formułowali
odmienne postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności
dotyczące opisu warunków udziału w postępowaniu, nie stanowi przesłanki do uznania, że
bieżący zamawiający sformułował je w sposób sprzeczny z przepisami ustawy - Prawo
zamówień publicznych.
Reasumując stwierdzić należało, że opis warunku udziału w postępowaniu, dotyczący
wymaganego potencjału technicznego, został przez zamawiającego dokonany w sposób
proporcjonalny, zgodny z jego potrzebami, który nie dyskryminuje żadnego z profesjonalnych
uczestników rynku zamówień publicznych w zakresie świadczenia usług pocztowych. Nadto
Izba nie zgadza się ze stanowiskiem odwołującego, że taki opis spełnienia warunku udziału

w postępowaniu dyskredytuje wszystkich wykonawców, gdyż dowodem pośrednim jest
okoliczność przystąpienia do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego
organizacji - Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Niepublicznych Operatorów
Pocztowych, którego pełnomocnik, na rozprawie potwierdził przyjmując stanowisko
zamawiającego, że taki opis warunku nie uniemożliwia złożenia oferty w przedmiotowym
postępowaniu.
Jedynie na marginesie Izba podnosi, że dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynkuświadczenia usług pocztowych, musi wymuszać określone zachowanie się podmiotów na
nim występujących. Zdrowa, konkurencyjna walka podmiotów kreuje dokonywanie
określonych nowych czynności, które nierzadko, w odniesieniu do konkretnego
postępowania niejako zmuszają wykonawców do zmiany organizacyjnej, logistycznej czy też
medialnej, w taki sposób, aby umożliwić podmiotowi pozyskanie danego zamówienia
publicznego. Próba utrzymania, przez dotychczasowego operatora publicznego –
odwołującego, dotychczasowych warunków świadczenia usług, jest logiczna z punktu
widzenia tego wykonawcy, jednakże bezzasadna w zakresie wymogów, jakie stawia
określonemu postępowaniu zamawiający.

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238).

Przewodniczący:
…………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie