eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014Sygn. akt: KIO 1344/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-07-11
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1344/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Protokolant: Natalia Dominiak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lipca 2014 r. w Warszawie, odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 czerwca 2014 r. przez
wykonawcę
Orange Polska S.A, al. Jerozolimskie 160, 02-326 Warszawa
, w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego – Najwyższą Izbę Kontroli, ul. Filtrowa 57, 02-056
Warszawa
,

przy udziale
wykonawcy – T-Mobile Polska S.A., ul. Marynarska 12, 02-674 Warszawa,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego,


orzeka:

1.
Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża
wykonawcę – Orange Polska S.A, al. Jerozolimskie
160, 02-326 Warszawa
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę
Orange Polska S.A, al. Jerozolimskie 160, 02-326 Warszawa
tytułem wpisu od
odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w
Warszawie.



Przewodnicz
ący:
……….………………




sygn. akt:
KIO 1344/14
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Najwyższa Izba Kontroli, ul. Filtrowa 57; 02-056vWarszawa, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jestŚwiadczenie dla Najwyższej Izby Kontroli usług telefonii
komórkowej i usług przesyłu danych wraz z dostaw
ą sprzętu do ich świadczenia” na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.
U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.).

Ogłoszenie o zamówieniu (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej – ogłoszenie numer
2014/S 116-204818) wraz z publikacją specyfikacji istotnych warunków zamówienia
nastąpiło dnia 19 czerwca 2014 roku.

Dnia 30 czerwca 2014 roku wykonawca Orange Polska S.A., Al. Jerozolimskie 160, 02-326
Warszawa
(dalej „odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny nieuwzględniający wszystkich okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty, przez odniesienie opisu przedmiotu zamówienia do
czynników zewnętrznych, zmiennych i niezależnych od wykonawcy;
2. Art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
mogący utrudniać uczciwą konkurencję z uwagi na wymóg konfiguracji centrali
znajdującej się u Zamawiającego, co stawia w uprzywilejowanej pozycji wykonawcę
obecnie świadczącego usługi, oraz poprzez nie uwzględnienie wszystkich okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty - tj. specyfikacji centrali Zamawiającego;
3. Art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób mogący
utrudniać uczciwą konkurencję z uwagi na wymóg prezentacji aktualnej numeracji
stosowanej
przez
Zamawiającego,
który
zgodnie
z
przepisami
prawa
telekomunikacyjnego, spełnić może jedynie wykonawca aktualnie świadczący usługi.

Wobec powyższego odwołujący wniósł o:
1) wykreślenie Roz. 3.3 SOPZ - w zakresie postanowień odnoszących ceny telefonów do
zewnętrznych porównywarek cen,
2) zmianę Roz. 6.2 lit. h SOPZ - przez podanie danych centrali, tj. wersji systemu
operacyjnego oraz jądra (kernel), wersji oprogramowania Asterisk, typu i modelu
ewentualnej istniejącej karty PRA, typu i modelu serwera na którym zainstalowano

Asterisk, plików konfiguracyjnych dla centrali Asterisk (adresacja, dial plan, konfiguracja
soft-switch), użytkownika i hasła z uprawnieniami do zarządzania Asterisk, szkicu
połączeń sieciowych oraz kablowych (ISDN/PRA) oraz ewentualnych dodatkowych
urządzeń podłączonych do Asterisk,
3) wykreślenie postanowień Roz. 6.2 lit. j SOPZ, jako niezgodnych z regulacjami prawa
telekomunikacyjnego.

Interes w uzyskaniu zamówienia.
Odwołujący wskazał, że jako wykonawca posiada interes w uzyskaniu zamówienia,
jednocześnie może ponieść szkodę na skutek dokonania przez zamawiającego czynności
niezgodnej z ustawą. Zamawiający opisał przedmiot zamówienia bez uwzględnienia
wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, oraz w sposób, który
może utrudniać uczciwą konkurencję. Uniemożliwia to odwołującemu przygotowanie
prawidłowej, konkurencyjnej oferty, a w efekcie uzyskanie przedmiotowego zamówienia.
W związku z powyższym, odwołujący uznał, że jest podmiotem upoważnionym do
skorzystania ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp.

Dnia 4 lipca 2014 roku, do postępowania odwoławczego – po stronie odwołującego, zgłosił
przystąpienie wykonawca T-Mobile Polska S.A., ul. Marynarska 12; 02-674 Warszawa.

Zamawiający, pismem z dnia 9 lipca 2014 roku (data wpływu do KIO – 10 lipca 2014 roku)
złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, zło
żone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż
odwołanie nie zasługuje na uwzgl
ędnienie.

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający
prowadzi
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawnia go do złożenia odwołania.

Odwołujący wskazał, co następuje.
Zgodnie z Roz. 2.1 Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia {dalej „SOPZ”, „opis
przedmiotu zamówienia”), stanowi
ącego zał. nr 1 do siwz, Zamawiający przewidział trzy
przedziały cenowe dla oferowanych aparatów telefonicznych: grupa A - do 1000 zł brutto,
grupa B - powy
żej 1000 zł brutto, grupa C1 powyżej 2000 zł, oraz grupa C2 również powyżej
2000 zł brutto (wszystkie warto
ści odnoszą się do „ceny detalicznej brutto”), Zamawiający
przewidział przy tym, zgodnie z Roz. 3.3 ust. 2 SOPZ,
że „cena detaliczna brutto” będzie
rozumiana jako: „...najni
ższa cena brutto z jednej z porównywarek cenowych wybranej w
podanej kolejno
ści spośród 7 następujących Ceneo.pl, Nokaut.pl, Skąpiec.pl, okazje.info.pl,
radar.pl, cokupic.pl, kupujemy.pl, z dopuszczaln
ą tolerancją ceny do ±20% od ceny
wskazywanej przez wybran
ą porównywarkę. Cena ta zostanie zweryfikowana/ustalona w
terminie do 5 dni roboczych od dnia otrzymania przez Zamawiaj
ącego wykazu telefonów”.
Wskazane wy
żej postanowienie należy uznać za niezgodne z ustawą w szczególności z
uwagi na fakt,
że zamawiający zastrzega w Roz. 3.3 ust. 5 SOPZ, iż jeśli oferta nie będzie
zgodna z wymogiem, o którym mowa powy
żej, oferta zostanie uznana za niezgodną z siwz i
jako taka odrzucona. Wynika to z nast
ępujących względów.
Po pierwsze, wykonawca nie ma informacji nt. tego, w jaki sposób s
ą ustalane ceny w
poszczególnych porównywarkach, co mo
że być szczególnie istotne w przypadku, gdy
porównywarki posługuj
ą się średnią arytmetyczną bardzo wrażliwą na skrajne wartości -
pojawienie si
ę w porównywarce jednej oferty z ceną znacznie odbiegającą od pozostałych
mo
że spowodować, że najniższa cena za dany telefon zaoferowany przez wykonawcę się
zmieni w tak du
żym stopniu, że mimo, iż dany aparat spełniał kryteria cenowe w chwili
sporz
ądzania oferty, nie będzie odpowiadał wymaganiom określonym w Roz. 3.3 pkt 2 SOPZ
na etapie badania i oceny ofert. Doprowadzi to w sposób nie mo
żliwy do przewidzenia przez
wykonawc
ę do niezgodności oferty z siwz. Oznacza to, że Zamawiający opisał przedmiot
zamówienia w sposób niejednoznaczny i nie uwzgl
ędnił wszystkich okoliczności mających
wpływ na sporz
ądzenie oferty w opisie przedmiotu zamówienia - odnosząc się do zmiennych
warto
ści cen w porównywarkach, nie wskazał jak te ceny będą się kształtować w okresie, w
którym b
ędzie weryfikował oferty wykonawców, stąd wykonawca nie jest w stanie określić
dokładnie, które urz
ądzenia (pod względem ceny będą zgodne ze specyfikacją), co jest
niezgodne z art. 29 ust. 1 ustawy.


Po drugie, należy zwrócić uwagę, że cena będzie weryfikowana 5 dni po otrzymaniu
wykazu telefonów, a zatem najwcze
śniej już po otwarciu ofert. Należy zwrócić uwagę, że
zmienne i nie przewidywalne ceny w porównywarkach internetowych b
ędą weryfikowane już
po terminie otwarcia ofert. Utrudnia to wykonawcy dodatkowo przygotowanie oferty z
uwzgl
ędnieniem niedookreślonych wymagań Zamawiającego. Im dłuższy bowiem okres od
przygotowania i zło
żenia oferty, tym większe prawdopodobieństwo, że oferta stanie się
niezgodna z siwz (z uwagi na mo
żliwe zmiany cen urządzeń - zwłaszcza, że im dłużej
urz
ądzenie jest na rynku, tym większe jest prawdopodobieństwo, że jego cena spadnie). Nie
mo
żna bowiem zapominać, że wykonawca nie musi czekać ze złożeniem oferty do
ostatniego dnia terminu składania ofert - mo
że ją złożyć nawet pierwszego dnia po
zamieszczeniu
ogłoszenia
i
w
efekcie
b
ędzie
ponosił
wi
ększe
ryzyko
ni
ż
wykonawcy, którzy zło
żą ofertęźniej. Prowadzi to w efekcie również do nierównego
traktowania wykonawców i naruszenia zasady wyra
żonej w art. 7 ust. 1 Pzp.
Po trzecie, nale
ży mieć na względzie, że w istocie zgodność oferty wykonawcy z siwz nie
jest od niego zale
żna, lecz wynika z cen jakie oferują podmioty trzecie. Ocena zgodności nie
b
ędzie się odnosić do oferty wykonawcy, lecz do oferty nieokreślonego podmiotu (nie
wiadomo jaki podmiot zostanie wybrany i w której porównywarce), któr
ą to Zamawiający
b
ędzie weryfikował pod kątem zgodności ze swoimi wymaganiami i na tej podstawie
decydował o ewentualnym odrzuceniu oferty wykonawcy jako niezgodnej z siwz i co nale
ży
podkre
ślić oferty podmiotu trzeciego, której wykonawca nie zna.
Po czwarte wreszcie, nale
ży mieć na względzie, źe przez przyjęcie zewnętrznych
czynników jako punktów odniesienia przy ocenie zgodno
ści oferty z siwz, należy zauważyć, że de facto treść SOPZ, a w konsekwencji treść całej specyfikacji ulega nieustannym
zmianom i zmiany te b
ędą zachodzić również po terminie składania ofert, co jest
niedopuszczalne w
świetle ustawy. Opis przedmiotu zamówienia będzie inny w chwili
składania ofert, a inny w chwili wyboru oferty najkorzystniejszej, st
ąd wykonawcy nie mogą
mie
ć pewności, czy składają ofertę zgodną z siwz.
Maj
ąc powyższe na względzie należy uznać, że we wskazanym wyżej zakresie opis
przedmiotu zamówienia jest niejednoznaczny i nie uwzgl
ędnia wszystkich okoliczności
mog
ących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a przez to jest niezgodny z art. 29 ust. 1
ustawy.
Zgodnie z Roz. 6 ust. 2 lit. h SOPZ - Zamawiaj
ący wymaga, aby wykonawca skonfigurował
central
ę telefoniczną. Wymaganie to może utrudniać uczciwą konkurencję. Wprowadzenie
zmian w centrali przez wykonawc
ę jako podmiot trzeci może doprowadzić do utraty przez
Zamawiaj
ącego gwarancji. Nadto, dokładną specyfikację centrali zna jedynie Zamawiający i
wykonawca aktualnie
świadczący usługi u Zamawiającego. Prowadzi to do konstatacji, że
ingerencja w konfiguracj
ę centrali, bez utraty gwarancji i zgodnie ze specyfikacją centrali bez

podania specyfikacji centrali jest możliwa jedynie dla wykonawcy aktualnie świadczącego
usługi dla Zamawiaj
ącego, co stawia takiego wykonawcę w uprzywilejowanej pozycji w
stosunku do pozostałych wykonawców. Ponadto, postanowienie to nie uwzgl
ędnia
wszystkich okoliczno
ści niezbędnych do sporządzenia oferty. Wykonawca, aby móc wycenić
koszt konfiguracji centrali Zamawiaj
ącego musi znać specyfikację tej centrali. Wobec
powy
ższego, należy uznać, że postanowienia SOPZ (Roz. 6 ust. 2 lit. h) uprzywilejowują
wykonawc
ę aktualnie świadczącego usługi, a przez to mogą ograniczać uczciwą
konkurencj
ę, co jest niezgodne z art. 29 ust. 2 Pzp. Przedmiotowe postanowienie nie
uwzgl
ędnia również wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
co jest niezgodne z art. 29 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z Roz. 6 ust. 2 lit. j SOPZ wykonawca ma zapewni
ć „możliwość prezentacji
numerów stacjonarnych z GZ-NIK., które s
ą podłączone bezpośrednio do centrali w siedzibie
NIK w Warszawie (tabela nr 6 pozycja 17), natomiast pozostałe Numery stacjonarne
(wymienione zast
ępowane (tzw. wirtualnymi) numerami stacjonarnymi przyznanymi przez
Wykonawc
ę”, Wymaganie to oznacza, że jeden przedsiębiorca telekomunikacyjny musi
prezentowa
ć numery znajdujące się w puli numerów innego przedsiębiorcy, co jest
niezgodne z przepisami prawa telekomunikacyjnymi. Oznacza to,
że w praktyce ofertę
spełniaj
ącą wszystkie wymagania Zamawiającego może złożyć jedynie wykonawca aktualnie świadczący usługi u Zamawiającego.
Wobec powy
ższego należy, stwierdzić, że opis przedmiotu zamówienia został
sformułowany w sposób mog
ący ograniczać uczciwą konkurencję.

Zamawiający wskazał, co następuje.
Nie sposób zgodzić się z zarzutem Odwołującego, co do tego, iż Zamawiający opisał
przedmiot zamówienia w sposób niejednoznaczny. Nale
ży zauważyć, że Orange Polska S.A.
nie ma w
ątpliwości, co do samego przedmiotu zamówienia, który został opisany w sposób
jasny i nie budz
ący wątpliwości. Zastrzeżenia Odwołującego dotyczą jedynie kwestii
porz
ądkowej, sprowadzającej się do zwymiarowania wartości oferowanych telefonów, celem
ich umieszczenia w jednej z grup telefonów. Zgodnie z pkt 2.1. OPZ Zamawiaj
ący
przewidział trzy grupy zamawianych telefonów. W celu prawidłowego umieszczenia
oferowanych przez Wykonawców urz
ądzeń w poszczególnych grupach, niezbędne jest
cho
ćby ogólne oszacowanie ich wartości rynkowej (tzw. ceny detalicznej brutto), w celu
opisanym w dalszej cz
ęści niemniejszej odpowiedzi. Należy jednocześnie wyraźnie
podkre
ślić, że ceny detaliczne brutto, które będą wskazywane przez Wykonawców w Tabeli
parametrów technicznych oferowanego telefonu komórkowego (Zał
ącznik nr 3 do SIWZ),
maj
ą pozwolić na jednoznaczne i rzetelne przyporządkowanie oferowanych modeli telefonów
do okre
ślonych grup (A, B lub C) i nie są tożsame z cena jednostkową brutto, jaką

Wykonawca wskaże w formularzu ofertowym (załącznik Nr 9 do SIWZ). Zgodnie z aktualną
praktyk
ą rynkową operatorów telekomunikacyjnych cena jednostkowa brutto oferowanych
telefonów wynosi zazwyczaj 1 (słownie: jeden) zł. Ceny detaliczne brutto telefonów
komórkowych nie wpływaj
ą zatem na końcową cenę oferty Wykonawcy.
Trudno tak
że zgodzić się z zarzutem, że zaproponowany przez Zamawiającego sposób
warto
ściowego przypisania poszczególnych telefonów do poszczególnych grup modeli
telefonów stanowi naruszenia wskazanych w odwołaniu przepisów Prawa zamówie
ń
publicznych. Zamawiaj
ący, w celu urealnienia wartości oferowanych modeli telefonów,
przewidział jedynie sposób post
ępowania nakładający na Wykonawców konieczność
odniesienia warto
ści oferowanych telefonów (ceny detalicznej brutto) do ich wartości
rynkowej. Jednocze
śnie duża tolerancja (+/- 20 %) dla wskazywanej przez Wykonawców
warto
ści telefonów stwarza znikome ryzyko po stronie Wykonawców w określeniu takiej
warto
ści (ceny detaliczne brutto). Zamawiający podkreśla, że w OPZ przewidział, że będzie
brał pod uwag
ę najniższą a nie jak twierdzi Odwołujący, średnią cenę detaliczną brutto
telefonów. Bior
ąc pod uwagę możliwe zmiany cen, od momentu złożenia oferty do momentu
weryfikacji (weryfikacja wszystkich ofert nast
ąpi tego samego dnia), Zamawiający celowo
zało
żył 20% próg tolerancji ceny. Z dotychczasowych obserwacji cen aparatów
telefonicznych wynika,
że nie podlegają one skokowym zmianom, a zatem przyjęta
tolerancja jest w ocenie Zamawiaj
ącego wystarczająca, aby nie doszło to sytuacji opisywanej
przez Wykonawc
ę w odwołaniu. Dla wykazania braku podstaw do formułowanych przez
Odwołuj
ącego obaw, co do możliwości rzetelnego wskazania cen detalicznych brutto
oferowanych telefonów przy wykorzystaniu jednej ze wskazanych w SIWZ porównywarki
(ceneo.pl), Zamawiaj
ący załącza do niniejszej odpowiedzi porównanie cen przykładowego
telefonu Samsung Galaxy S III (S3) Mini GT-18190 z dnia 4 lipca br. i z dnia 9 lipca br.
Porównanie to wskazuje na minimaln
ą zmianę wartości najniższej ceny telefonu tj. spadek
ceny o 95 groszy. Kształtuj
ąc kwestionowane przez Odwołującego rozwiązanie Zamawiający
chciał obiektywne odnie
ść się do ceny rynkowej telefonu, a nie ceny z cennika operatora,
która io cena niejednokrotnie potrafi by
ć wielokrotnie wyższa niż rynkowa. Przykładem może
oferta na wymian
ę telefonów w grupie C, jaką obecny wykonawca złożył Zamawiającemu w
zwi
ązku z realizacją aktualnie obowiązującej umowy na świadczenie usług telefonii
komórkowej. Telefon Samsung S lii mini wyceniony został przez Wykonawc
ę na kwotę
2.950,77 zł brutto, podczas gdy jego cena rynkowa wynosiła wtedy około 800-900 zł. Daje to
ponad 3 krotn
ążnicę w cenie aparatu (wyciąg z oferty w załączeniu). Przeprowadzona
przed rozpraw
ą ponowna weryfikacja pokazuje, że ta różnica uległa jeszcze większej
zmianie. Cena wg. cennika „Warunki Oferty Promocyjnej „Telefony i urz
ądzenia bez umowy -
Oferta specjalna w T-mobile" (wyci
ąg w załączeniu) dla tego telefonu wynosiła 3,270,57 zł
brutto, podczas gdy cena rynkowa wg, jednej z porównywarek cen (
ceneo.pl
) kształtuje si
ę

na poziomie poniżej 600 zł. Ponadto, biorąc pod uwagę szybki postęp technologiczny,
trudne, a wr
ęcz niemożliwe jest określenie jakimi parametrami technicznymi będą
charakteryzowały si
ę telefony po 2 latach obowiązywania umowy, o czym Zamawiający
przekonał si
ę przy okazji realizacji aktualnie obowiązującej umowy. W takiej sytuacji to
przede wszystkim parametr cenowy b
ędzie decydował o tym, jakie telefony zostaną
zaproponowane Zamawiaj
ącemu przy wymianie. Jeżeli nie będzie obiektywnego odniesienia
s
ą do cen rynkowych, to Wykonawca będzie miał pełną swobodę w kształtowaniu tych cen,
co jak wynikło z opisanej wy
żej sytuacji prowadzi do stanu, w którym telefon, który mógł by
zosta
ć zaproponowany w grupie A wg, wymagań Zamawiającego, został zaoferowany przez
Wykonawc
ę w grupie C. Akceptowanie przez Najwyższą Izbę Kontroli takiego stanu rzeczy
powoduje, i
ż wydatek publiczny przeznaczony na realizację przedmiotowego zamówienia nie
b
ędzie dokonany w sposób zgodny z wymogiem zawartym w art. 44 ust. 3 pkt 1 lit a ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
Zgodnie z tre
ścią tego przepisu wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób
celowy i oszcz
ędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych
nakładów, Trudna do pogodzenia z t
ą podstawową zasadą finansów publicznych jest
sytuacja, w której Zamawiaj
ący godzi się na dostarczanie mu telefonów (np. przy ich
wymianie po dwóch latach) o gorszych parametrach technicznych w stosunku do aktualnej
oferty rynkowej, na skutek sztucznego kreowania warto
ści tych telefonów przez
poszczególnych operatorów. Bior
ąc bowiem pod uwagę możliwość swobodnego
kształtowania cen, ceny tych samych aparatów telefonicznych u poszczególnych operatorów
telekomunikacyjnych mog
ą i w praktyce różnią się od siebie, niejednokrotnie nawet w
znacznym stopniu, Powoduje to,
że próba ustawienia progów cenowych, które odpowiadały
by cennikom wszystkich operatorów nie jest mo
żliwa lub widełki tych cen musiałyby sięgać
nawet 5.000 zł brutto za aparat telefoniczny, co jest cen
ą stanowczo za wysoką. Z tego
powodu oferty, które operatorzy zło
żą mogą nie być ze sobą porównywalne. Dlatego też
najlepszym, w ocenie Zamawiaj
ącego, rozwiązaniem jest odniesienie się do aktualnych cen
rynkowych telefonów, na które operatorzy nie maj
ą wpływu. Jednocześnie, biorąc pod uwagę
mo
żliwe wahania tych cen, Zamawiający określił tolerancję ich weryfikacji na +/-20%, tak aby
nawet w sytuacji, w której uległaby ona dosy
ć znacznym zmianom nie powodowało to
negatywnych konsekwencji dla Wykonawców, którzy zło
żyli oferty w postępowaniu.
Przykładowo, dla telefonu, który kosztuje 1.000 zł brutto, widełki takie s
ą bardzo szerokie i
wynosz
ą od 800 do 1200 zł, Biorąc pod uwagę minimalne ruchy cenowe telefonów
komórkowych na wskazanych przez Zamawiaj
ącego porównywarkach cen, wskazywane
przez Odwołuj
ącego ryzyko odrzucenia oferty danego Wykonawcy jest znikome.
Nie jest zrozumiały ponadto zarzut Odwołuj
ącego, iż „wykonawca nie ma informacji nt. tego
w jaki sposób s
ą ustalane ceny w poszczególnych porównywarkach". W ocenie

Zamawiającego możliwość śledzenia i analizowania ruchów cen przewidywanych do
zaoferowania modeli telefonów, jest mo
żliwa przez każdą osobę posiadającą dostęp do
Internetu, Ponadto pozostawiony przez Zamawiaj
ącego luz przy określaniu cen detalicznych
brutto (+/- 20%), powoduje, i
ż nawet pobieżna analiza ruchów cenowych na wyszukiwarkach
pozwoli Wykonawcom na wskazanie cen detalicznych brutto, Bior
ąc pod uwagę także
minimalne ruchy cenowe w odniesieniu do najni
ższych cen telefonów, na wskazanych przez
Zamawiaj
ącego porównywarkach, wątpliwy jest także zarzut, co do naruszenia przez
Zamawiaj
ącego obowiązku równego traktowania wykonawców, Zmiany cen telefonów
komórkowych na rynku nie maj
ą charakteru nagłego, a zatem każdy z Wykonawców może
zło
żyć wskazać cenę detaliczną brutto nie ryzykując odrzucenia oferty. Mając na uwadze
powy
ższe, w ocenie Zamawiającego, nie doszło w omawianej sytuacji do naruszenia przez
niego tre
ści art. 7 ust, 1 oraz 29 ust. 1 Prawa zamówień publicznych.
Przypuszczenia, które Odwołuj
ący przedstawia w odwołaniu w zakresie gwarancji, czy też
znajomo
ści konfiguracji centrali przez aktualnego Wykonawcę usług będących przedmiotem
post
ępowania, nie są zgodne ze stanem faktycznym. Zamawiającemu nie przysługują żadne
uprawnienia gwarancyjne do przedmiotowej centrali, Zamawiaj
ący nie może zatem utracić
prawa, którego w ogóle nie posiada. Ponadto dokładn
ą konfigurację centrali Asterisk znają
jedynie administratorzy Zamawiaj
ącego, Ze względów bezpieczeństwa jej pełna konfiguracja
nie jest nigdy ujawniana podmiotom trzecim. Wykonuj
ąc prace pod nadzorem
administratorów Zamawiaj
ącego uzyskują oni tylko taki dostęp, jaki jest niezbędny do
realizacji konkretnych prac, Informacje, które zostały zawarte w Rozdziale 6 OPZ s
ą w
ocenie Zamawiaj
ącego, wystarczające do przygotowania oferty. Zostało to już
zweryfikowane w praktyce w poprzednim post
ępowaniu przetargowym prowadzonym w 2010
r. Tre
ść wymagań w aktualnie prowadzonym postępowaniu jest taka sama, jak w
poprzednim. Ponadto Odwołuj
ący na podstawie takich samych wymagań w 2010 r. złoż
ofert
ę, co wskazuje na to, że był on w stanie wycenić te prace bez konieczności uzyskiwania
dodatkowych danych, których
żąda w odwołaniu. Ponadto Wykonawca, który został wybrany
i aktualnie
świadczy usługi dla NIK (T-Mobile Polska S.A.) wykonał na podstawie tak samo
brzmi
ących wymagań SIWZ w 2010 r. konfigurację wskazanej centrali z dostarczonymi
ł
ączami PRA. Sformułowane w odwołaniu żądanie podania np. wersji systemu operacyjnego
i j
ądra (kernel), typu i modelu serwera, czy też informacji na temat innych urządzeń
podł
ączonych do tej centrali, są nadmiarowe i ich znajomość przez Wykonawcę, w ocenie
Zamawiaj
ącego, nie jest konieczna w celu konfiguracji oprogramowania Asterisk,
stanowi
ącego centralę telefoniczną VOIP do współpracy z łączami PRA. Należy ponadto
podkre
ślić absolutny brak możliwości spełnienia przez Zamawiającego żądań Odwołującego,
dotycz
ących ujawnienia w OPZ nazwy użytkownika i hasła dostępu do systemu, czy też
szczegółowych plików konfiguracyjnych centrali. Ujawnienie tych danych naraziłoby


Najwyższą Izbę Kontroli na ogromne ryzyko związane z możliwością włamania do centrali i
zmiany jej konfiguracji i np. przechwytywania i podsłuchiwania rozmów prowadzonych przez
pracowników NIK. W ocenie Zamawiaj
ącego świadczy to jedynie o braku świadomości u
odwołuj
ącego konsekwencji podania tych informacji, a także o przypadkowości w
formułowaniu
żądań zawartych w odwołaniu, które w związku z tym zasługuje na oddalenie,
Nale
ży także zaznaczyć, że oprogramowanie Asterisk, o które została oparta działająca w
NIK centrala telefoniczna, jest bardzo popularnym oprogramowaniem typu open source
(darmowym), z którego korzysta wielu operatorów telekomunikacyjnych, a informacje na jego
temat, w tym tak
że pełna dokumentacja, jest publicznie dostępna w Internecie
1
i Wykonawca
mo
że się z nią bez problemu zapoznać.
Jednocze
śnie w odpowiedzi na pytanie nr 8 jakie wypłynęło do Zamawiającego w dniu
27.06.2014 r. Zamawiaj
ący potwierdził, że udostępni wszelkie dane potrzebne do
rekonfiguracji przedmiotowej centrali.
Nie sposób tak
że zgodzić się z zarzutem naruszenia zasady uczciwej konkurencji, w
zwi
ązku z faktem wcześniejszego skonfigurowania centrali NIK przez dotychczasowego
Wykonawc
ę (T-Mobile Polska SA). Z ugruntowanego orzecznictwa Krajowej Izby
Odwoławczej wynika, i
ż każdy opis przedmiotu zamówienia niesie ze sobą ograniczenie
konkurencji, po
średnio lub bezpośrednio preferując jednych wykonawców obecnych na rynku
i dyskryminuj
ąc innych. W zamówieniach publicznych, nie ma i nie będzie nigdy
konkurencyjno
ści absolutnej. Jednym z najbardziej celnych i adekwatnych sposobów oceny
dopuszczalno
ści stopnia danego ograniczenia konkurencji jest jego analiza w odniesieniu do
„uzasadnionych potrzeb zamawiaj
ącego". Celem opisu przedmiotu zamówienia jest
umo
żliwienie zaspokojenia uzasadnionych potrzeb zamawiającego w warunkach
konkurencji, nie za
ś umożliwienie wzięcia udziału w postępowaniu wszystkim wykonawcom
działaj
ącym w danym segmencie rynku (np. wyrok KIO z dnia 14 marca 2014 r., sygn. KIO
380/14). Spełnienie przez Zamawiaj
ącego postulatu Odwołującego oznaczałoby konieczność
dekonfiguracji dotychczasowej centrali telefonicznej, a co za tym idzie pozbawienie
Najwy
ższej Izby Kontroli możliwości korzystania z połączeń telefonicznych, bądź
konieczno
ść specjalnego zakupu nowej centrali, jedynie w takim celu, aby wszyscy
uczestnicy post
ępowania mieli zapewnione absolutnie równe szanse przy ubieganiu się o
nowe zamówienie. A zatem zarzut Odwołuj
ącego w tym zakresie nie znajduje podstawy w
tre
ści art. 29 ust. 1 i ust, 2 Prawa zamówień publicznych, w treści art. 44 ust. 3 ustawy o
finansach publicznych i w
świetle dotychczasowego orzecznictwa KIO i jako taki nie
zasługuje na uwzgl
ędnienie.
Zamawiaj
ący wymaga usługi prezentacji numerów w identycznym zakresie, jak w
post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonym w 2010 r.
Zakwestionowane przez Odwołuj
ącego postanowienia OPZ było już przedmiotem odwołania

złożonego przez tego samego Wykonawcę w toku wspomnianego postępowania. Wyrokiem
z dnia 10 listopada 2010 r. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła w cało
ści odwołanie
Wykonawcy (sygn. akt KIO/2365/10). W stosunku do poprzedniego post
ępowania treść
wymagania nie uległa zmianie. Analogicznie s
ą także zarzuty podnoszone przez Wykonawcę
(z tym,
że w obecnym odwołaniu Wykonawca powołuje się na ogólne naruszenie Prawa
telekomunikacyjnego, podczas, gdy w 2010 r. wskazywał wyra
źnie na naruszenie art. 126
ust. 1 tej ustawy). W zwi
ązku z brakiem zmian faktycznych i prawnych w omawianym
zakresie Zamawiaj
ący wnosi o oddalenie odwołania w tym zakresie. Zamawiający podkreśla, że wymaga od wykonawców podłączenia siedziby NIK w Warszawie do infrastruktury
wykonawcy za pomoc
ą 2 łącz PRA. Podłączenie takie jest aktualnie realizowane przez
operatora
świadczącego dla NIK usługi telefonii komórkowej i transmisji danych (T-Mobile
Polska S.A), zatem jest technicznie i prawnie mo
żliwe.
Konieczno
ść zapewnienia zgodnego z zawartym w SIWZ opisem sposobu świadczenia
usług, z punktu widzenia Zamawiaj
ącego, jest niezbędna ze względu na:
a) racjonalno
ść dokonywania wydatków budżetowych, poprzez optymalizację kosztów
realizowanych poł
ączeń pomiędzy telefonami stacjonarnymi, a komórkowymi i odwrotnie.
Koszty poł
ączeń obsługiwanych przez operatora świadczącego dla NIK usługi telefonii
stacjonarnej s
ą wyższe, m.in. ze względu na konieczność przekazywania ruchu przez tego
operatora do operatora sieci komórkowej i ponoszenia z tego tytułu opłat interconnectowych,
zawartych w kosztach takich poł
ączeń. Rozwiązanie zaproponowane przez Odwołującego
skazuje jednostk
ę sektora finansów publicznych na konieczność ponoszenia kosztów,
których mo
żna uniknąć, na rzecz innego operatora niż Odwołujący (tzn. na rzecz Netia SA);
b) mo
żliwość zapewnienia identyfikacji numeru z którego przychodzi połączenie, gdyż
numery te s
ą powszechnie znane przez pracowników i zapewnienie możliwości ich
wy
świetlania w znaczący sposób usprawnia komunikację pomiędzy nimi;
c) pewno
ść, co do możliwości realizacji tego typu usługi w zakresie siedziby NIK w
Warszawie, gdy
ż jest ona aktualnie świadczona dla Izby przez jednego z operatorów telefonii
komórkowej (T-Mobile Polska SA).
Postanowienia SIWZ nie stoj
ą także w sprzeczności z przepisami ustawy - Prawo
telekomunikacyjne (zwłaszcza z tre
ścią art. 126 ust. 1 tej ustawy). Zgodnie z tym przepisem
Prezes UKE przydziela, w drodze decyzji, numeracj
ę, zgodnie z planami numeracji krajowej
dla sieci publicznych, przedsi
ębiorcom telekomunikacyjnym, jednostkom samorządu
terytorialnego prowadz
ącym działalność w
zakresie telekomunikacji nieb
ędącym
przedsi
ębiorcami telekomunikacyjnymi i innym podmiotom na ich wniosek. Tymczasem
numery jakie ma zapewni
ć dla delegatur wykonawca są jedynie tzw. numerami wirtualnymi
tzn. numerami które przykrywaj
ą numery z delegatur. Nie są to numery nadawane przez
Prezesa UKE, nie b
ędą to też numery, którymi Zamawiający będzie się posługiwał na

zewnątrz. Analiza przepisów Prawa telekomunikacyjnego wskazuje, że przydzielona przez
Prezesa URE numeracja nie ma charakteru absolutnego i mo
że być udostępniana przez
poszczególnych operatorów innym operatorom.


W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są niezasadne.
Izba popiera stanowisko zamawiającego, podnosząc, co następuje.
Odwołujący podnosząc zarzuty odwołania wskazał na naruszenie przez zamawiającego
przepisów art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, które to naruszenie w ocenie
Izby nie nastąpiło. Zdaniem Izby zamawiający prawidłowo, w sposób dokładny, z duża dozą
racjonalności opisał szczegółowo przedmiot zamówienia, który pozwala wykonawcom na
złożenie oferty i jej prawidłową wycenę. Odnosząc się do wymogu dotyczącego tzw.
„porównywarek cenowych” Izba stwierdziła, że wymaganie zamawiającego cechuje wysoki
stopień dbałości o interes społeczny wyrażający się troską o racjonalne wydatkowanieśrodków publicznych. Opis dokonany przez zamawiającego pozwala bowiem na ocenę, z
dużą dozą obiektywizmu, cen proponowanych przez wykonawców, które to ceny muszą być
realne i zarazem rynkowe. Dzięki rozwiązaniu przewidzianemu przez zamawiającego,
wszyscy uczestnicy rynku zamówień publicznych w zakresie świadczenia usług telefonii
komórkowej i usług przesyłu danych wraz z dostawą sprzętu (telefonów) otrzymują jasny
przekaz, co do woli zamawiającego w zakresie cen oferowanych telefonów. Żaden z
wykonawców nie jest promowany, stawiany w korzystniejszej sytuacji od innego wykonawcy,
gdyż zobiektyzowane wykorzystanie porównywarek cenowych uniemożliwia subiektywną,
dalece zindywidualizowaną wycenę, odbiegającą od realiów rynkowych, dzięki czemu
zamawiający pozostaje w sytuacji pewnej, co do własnej sytuacji, która z kolei umożliwi
zamawiającemu racjonalne wydatkowanie środków publicznych, bez ponoszenia zbędnego
ryzyka związanego z indywidualną wyceną urządzeń przez operatora. Dzięki bowiem
takiemu rozwiązaniu zamawiający ma zagwarantowaną cenę zbliżoną bądź identyczną z
cenami obowiązującymi na powszechnie dostępnym rynku telefonów. Obiektywne
unormowanie przewidziane przez zamawiającego uniemożliwia wykonawcom zwiększanie
cen telefonów w przypadku, gdy zamawiający będzie dokonywał wymiany telefonów. Nadto
wskazać należy, że odwołujący nie udowodnił, że rozwiązanie przyjęte przez
zamawiającego, może doprowadzić do sytuacji skutkującej odrzuceniem oferty. W
szczególności odwołujący nie przedstawił reakcji wyszukiwarek cenowych, na zmienną
sytuację na rynku telefonów, która przekraczałaby tolerancję podaną przez zamawiającego
wynoszącą =/- 20 %. Dlatego też Izba stwierdziła, że opis dokonany przez zamawiającego
pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
Odnośnie zarzutu nr 2, dotyczącego centrali telefonicznej, Izba stwierdziła uznając za
słuszną argumentację zamawiającego, że pewnych informacji technicznych zamawiający nie

może przekazać, gdyż ich upublicznienie prowadziłoby do naruszenia zasady poufności
prowadzonych rozmów telefonicznych. Wyszczególnienie parametrów posiadanej centrali,
wraz z jej zabezpieczeniami prowadzić bowiem może do narażenia na udostępnienie treści
rozmów telefonicznych osobom postronnym. Ponadto, jak to wskazał zamawiający, wszelkie
urządzenia techniczne związane z centralą gwarantuje zamawiający (pkt 6.2 lit. g SOPZ). Na
wykonawcy spoczywa jedynie obowiązek jej konfiguracji w zakresie łączy. Konfiguracja
oparta o oprogramowanie ogólnie dostępne i z pewnością znane odwołującemu. Każdy z
wykonawców pozostaje w takim samym stopniu związany zakresem konfiguracji, a
profesjonalny podmiot z udziałem pracowników zamawiającego, nie powinien mieć z tymżadnych problemów. Fakt, że dotychczasowy operator posiada już doświadczenie w
konfiguracji centrali nie stanowi przesłanki do stwierdzenia nierównego traktowania
wykonawców. Jak wskazuje się bowiem w orzecznictwie, nie zawsze i nie wszyscy
wykonawcy realizujący dane zamówienie będą w 100 % posiadali ten sam poziom wiedzy,
co do realizacji zamówienia, co inni wykonawcy. Naturalna przewaga dotychczasowego
wykonawcy zamówienia, nie stanowi bowiem okoliczności świadczących o nierównym, czy
nie konkurencyjnym traktowaniu pozostałych wykonawców. Realia rynku, nie zawsze
bowiem będą wytwarzały stricte idealny wzorzec konkurencji. Powszechnie wiadomym jest,że jedni wykonawcy, którzy już zdobyli doświadczenie w realizacji analogicznych zamówień
będą pozostawali w sytuacji nieco korzystniejszej, niewykluczającej jednak równe
traktowanie. Koniecznym jest bowiem stwierdzenie, czy taka sytuacja uniemożliwia czy
dyskredytuje pozostałych uczestników rynku. W ocenie Izby z taką sytuacją nie mamy do
czynienia w przedmiotowej sprawie.
Odnosząc się zaś do trzeciego z zarzutów, Izba wskazuje, że odwołujący poza ogólnymi
twierdzeniami nie przedstawił żadnego dowodu, że będzie zobowiązany do porozumienia się
z operatorem publicznej sieci będącej u zamawiającego w zakresie pozyskania numeracji w
zakresie grupy zamkniętej. Izba podziela stanowisko zamawiającego, w zakresie numerów
dotyczących tzw. „grupy zamkniętej”, polegające na twierdzeniu, że w tym konkretnym
przypadku odwołujący nie będzie obowiązany do występowania do operatora publicznego
(Netia) o zgodę na wykorzystanie numeracji, gdyż zakres numeracji „grupy zamkniętej”
takiego wymogu nie zawiera.

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Przewodniczący:
…………………………






Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie