eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1039/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-06-03
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1039/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska - Maziarz Protokolant: Magdalena Cwyl

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 czerwca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 maja 2014 r. przez odwołującego –
S&T
Services Sp. z o.o. z Warszawy
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego –
Bank Gospodarstwa Krajowego z Warszawy,

przy udziale wykonawcy
Integrated Solutions Sp. z o.o. z Warszawy, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:

1.
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty oraz dokonanie ponownego badania i oceny
ofert z uwzgl
ędnieniem wytycznych wskazanych w uzasadnieniu,

2.

kosztami postępowania obciąża zamawiającego –
Bank Gospodarstwa Krajowego
z Warszawy
i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: pi
ętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego –
S&T Services Sp. z o.o. z Warszawy tytułem wpisu
od odwołania,

2.2.
zasądza od zamawiającego –
Banku Gospodarstwa Krajowego z Warszawy
na rzecz odwołującego –
S&T Services Sp. z o.o. z Warszawy kwotę
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania.

KIO 1039/14

str. 2

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) na niniejszy wyrok w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodnicz
ący: ……………………………………….


KIO 1039/14

str. 3

U z a s a d n i e n i e

W postępowaniu o udzielenia zamówienia publicznego, prowadzonym przez Bank
Gospodarstwa Krajowego (dalej „zamawiający”) w trybie przetargu nieograniczonego na
„Zwiększenie pojemności macierzy” wykonawca S&T Services Polska Sp. z o.o. (dalej
„odwołujący”) zarzucił zamawiającemu:
1. naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z póżn. zm.) [dalej „ustawa Pzp”] oraz art. 87 ust. 1 ustawy
Pzp, poprzez dokonanie wyboru oferty wykonawcy Integrated Solutions S.A. (dalej
„Integrated Solutions” albo „przystępujący”), pomimo że zamawiający zaniechał
całościowego zbadania ofert i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości co do treści oferty
Integrated Solutions,
2. naruszenie art. 87 ust. 1 w zw. z 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez wprowadzenie zmian
do treści oferty Integrated Solutions, mimo że zmiany te nie polegały na poprawieniu
oczywistych omyłek rachunkowych,

Odwołujący wniósł o o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:

unieważnienia czynności wyboru oferty Integrated Solutions,

dokonania ponownego badania ofert i oceny ofert,
ewentualnie:

nakazanie zamawiającemu unieważnienia postępowania, w przypadku stwierdzenia,że przewidziane w ustawie Pzp uprawnienia zamawiającego nie pozwalają ustalić
treści ofert w taki sposób, aby zapewnić ich porównywalność.

Odwołujący podał następujące informacje co do dotychczasowego przebiegu
przedmiotowego postępowania przetargowego:

w postępowaniu złożono sześć ofert. Zamawiający po raz pierwszy rozstrzygnął
postępowanie w dniu 27 lutego 2014 r., kiedy to uznał ofertę odwołującego za
najkorzystniejszą, a odrzucił oferty pozostałych wykonawców.

wykonawca Integrated Solutions odwołał się od powyższego rozstrzygnięcia. Spór
dotyczył spełnienia przez Integrated Solutions wymagań dotyczących dysków
hot-spare (punkty 2.1.16 i 2.1.17 formularza oferty technicznej stanowiącego
załącznik nr 1 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”) oraz
półek dyskowych (punkty 2.1.35, 2.1.36 i 2.4.10 formularza oferty technicznej). W obu
wypadkach zamawiający przyjął, że wykonawca Integrated Solutions zaoferował
odpowiednio zbyt mało dysków hot-spare i zbyt małą liczbę półek dyskowych, przez
KIO 1039/14

str. 4

co jego oferta jest sprzeczna z treścią SIWZ. Odwołanie zostało rozstrzygnięte
wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z 28 marca 2014 r. (sygn. akt KIO 473/14).

w odniesieniu do dysków hot-spare w punktach 2.1.16 i 2.1.17 formularza oferty
technicznej wskazano, że liczbę dysków należy powiększyć o dyski (lub przestrzeń)
hot-spare, natomiast liczba dysków hot-spare nie może być mniejsza niż 1 dysk dla
każdej z macierzy. Z ustaleń poczynionych przez Izbę, w odniesieniu do dysków,
wynika, że zamawiający „odgadywał w zasadzie w każdej ofercie [poza S&T
Services sp. z o.o. (...)] ile dysków podstawowych wykonawca oferuje, a ile z ogólnej
liczby wykonawca zamierzał przeznaczy
ć na hot-spare” (str. 15 uzasadnienia).

w odniesieniu do półek dyskowych zamawiający wskazał w punktach 2.1.35
załącznika nr 1 do SIWZ, że ich liczba musi uwzględnić liczbę i format oferowanych
dysków oraz rezerwę w ilości nie mniej niż 12 wolnych slotów. Wątpliwości wynikały
z faktu, że według Integrated Solutions zaoferował on obok półek dyskowych także
przestrzenie w kontrolerze macierzy, w ramach których można ulokować dyski (tak
jak w półkach dyskowych), które w braku takiego wymagania nie zostały wprost
wyspecyfikowane w odpowiednich rubrykach formularza oferty technicznej, a takie
rozwiązanie samo w sobie nie jest sprzeczne z treścią SIWZ. W uzasadnieniu wyroku
Krajowa Izba Odwoławcza wskazała między innymi, że „Zamawiający winien był
ustali
ć, czy przestrzeń w kontrolerze wpływa na wycenę w formularzu cenowym, czy
te
ż może została ona wyceniona w innej pozycji” (str. 17-18 uzasadnienia).

Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty i odrzucenia oferty Integrated Solutions oraz dokonanie ponownego
badania ofert i ich oceny. Izba przyjęła, że odrzucenie oferty Integrated Solutions
z przyczyn wskazanych pierwotnie przez zamawiającego nie było dopuszczalne. Izba
stwierdziła, że nie nakazuje wyboru oferty Integrated Solutions, pomimo takiego
wniosku, ponieważ jest to uzależnione od dalszej oceny zamawiającego,
z uwzględnieniem wytycznych zawartych w uzasadnieniu (str. 24 uzasadnienia).

Po wydaniu wyroku KIO, zamawiający dwukrotnie powtórzył czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej, za każdym razem wybierając ofertę Integrated Solutions –
pierwszy ponowny wybór z dnia 7 maja 2014 r. został unieważniony zgodnie
z pismem zamawiającego z dnia 16 maja, po czym zamawiający tego samego dnia
dokonał po raz drugi ponownego wyboru.

Odwołujący podał następujące informacje dotyczące działań zamawiającego
podjętych w ramach ponownej oceny ofert:

Po unieważnieniu pierwszego wyboru najkorzystniejszej oferty zamawiający
wprowadził do oferty Integrated Solutions zmiany – powołując się na art. 87 ust. 2 pkt
KIO 1039/14

str. 5

2 ustawy Pzp zmienił liczbę półek dyskowych wskazanych w formularzu oferty
technicznej w punkcie 2.4.10 kolumna D: w miejsce pierwotnie wskazanej liczby 15
wprowadził liczbę 27.

W oparciu o powyższą zmianę zamawiający zmodyfikował także formularz cenowy
w ofercie Integrated Solutions – w wierszu 3.4 w kolumnie „ilość” liczba 15 została
zmieniona na 27, w tym samym wierszu, w kolumnach „wartość netto” i „wartość
brutto” zamawiający zwiększył wpisane tam ceny proporcjonalnie do wzrostu liczby
wskazanej w kolumnie „ilość”:
w kolumnie „wartość netto”: z 104 880,00 zł na 188 784,00 zł,
w kolumnie „wartość brutto”: z 129 002,40 zł na 232 204,32 zł.
O tak obliczoną kwotę przyrostu cen wskazanych w wierszu 3.4 zamawiający
zwiększył odpowiednio łączną kwotę wskazaną w wierszu 3.6 (kolumna „wartość
brutto”: z 4 501 982,04 na 4 605 183,96 zł). Analogicznie zmodyfikowano kwoty
podane w formularzu oferty:
w pozycji „wartość netto”: z 5 007 798,00 zł na 5 091 702,00 zł,
w pozycji „wartość brutto”: z 6 159 591,54 zł na 6 262 793,46 zł.

Zamawiający wskazał, że podstawą prawną powyższej operacji jest art. 87 ust. 2 pkt
2 ustawy Pzp, co oznacza, że uznał, iż stanowi ona poprawienie oczywistych omyłek
rachunkowych
z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych
poprawek.

W ocenie odwołującego, zamawiający nie miał podstaw do wprowadzenia
omawianych zmian, ponieważ:

omyłką rachunkową jest niezamierzony błąd rachunkowy popełniony przez
wykonawcę,
polegający
na
uzyskaniu
nieprawidłowego
wyniku
działania
arytmetycznego, zaś oczywistość omyłki przejawia się z jednej strony w łatwości jej
dostrzeżenia, z drugiej strony na braku wątpliwości co do tego, jak należy ją
poprawić,
bez
konieczności
domniemywania
jakichkolwiek
danych
przez
zamawiającego; w przypadku zmian wprowadzonych przez zamawiającego w ofercie
Integrated Solutions nie sposób jednak mówić o zaistnieniu którejkolwiek
z przesłanek poprawienia oczywistej omyłki rachunkowej,

nie mamy tu do czynienia z błędnym działaniem arytmetycznym – „poprawienie
omyłki” polegało bowiem na zmianie danych przyjętych do obliczeń, czyli na
zwiększeniu liczby półek dyskowych Typ 1 wskazanych w pozycji 2.4.10 kol. D
formularza oferty technicznej z 15 do 27 sztuk, co oznacza, że w istocie doszło do
modyfikacji oświadczenia woli Integrated Solutions ujętego w formularzu oferty
technicznej,
KIO 1039/14

str. 6


o tym, że nie sposób mówić o „oczywistości” może świadczyć już okoliczność, że
wątpliwości co do treści oferty Integrated Solutions istniały jeszcze w trakcie
postępowania odwoławczego zakończonego wyrokiem w sprawie KIO 473/14 i, jak
wynika z uzasadnienia tego wyroku, nie zostały w całości usunięte (str. 23-24
uzasadnienia); nie sposób też uznać, że zamawiający jest w stanie, w oparciu
o samą treść oferty Integrated Solutions, ustalić sposób dalszego postępowania po
modyfikacji liczby półek – dokonując zmian w ofercie Integrated Solutions,
zamawiający zwiększył wynagrodzenie za półki dyskowe Typ 1 proporcjonalnie do
wzrostu ich liczby, co oznacza, iż przyjął, że dodatkowych 12 półek dyskowych
w pozycji 2.4.10 kol. D formularza oferty technicznej ma takie same ceny
jednostkowe, jak 15 półek wycenionych pierwotnie przez Integrated Solutions, co jest
założeniem nieuprawnionym i arbitralnym.
Zamawiający modyfikując treść formularza oferty technicznej stwierdził, że
rzekoma „omyłka” wynika z tego, że „Wykonawca nie uwzględnił w obliczeniach półek
dyskowych Typ1, których rolę pełnią kontrolery dyskowe" – innymi słowy, na 27 półek
dyskowych wskazanych w zmodyfikowanej ofercie składa się 15 półek dyskowych
jednego rodzaju, ujętych w pierwotnej treści oferty, oraz 12 półek dyskowych innego
rodzaju (półek, których rolę pełnią kontrolery dyskowe). Nie są to tożsame
urządzenia, co było niesporne w trakcie postępowania przed Krajową Izbą
Odwoławczą. Przyjęcie zatem, że modyfikacja liczby półek w sposób przyjęty przez
zamawiającego przekłada się na proporcjonalny wzrost wynagrodzenia opiera się
wyłącznie na domniemaniu, nie wynika to ani z treści oferty, ani z treści orzeczenia
Krajowej Izby Odwoławczej w wyroku w sprawie KIO 473/14.

Odwołujący zwrócił uwagę, że w chwili obecnej istnieją też wątpliwości, czy
zamawiający w ogóle brał pod uwagę wyniki swoich modyfikacji przy wyborze oferty
najkorzystniejszej skoro z zawiadomienia o wyborze z dnia 7 maja 2014 r. jako cenę oferty
Integrated Solutions wskazano 6 159 591,54 zł brutto, podczas gdy po „poprawieniu omyłek”
cena – według powiadomienia przesłanego przez zamawiającego do Integrated Solutions,
znajdującego się w dokumentacji postępowania – miałaby wynosić 6 262 793,46 zł brutto.
Odwołujący podsumował, że działania zamawiającego polegały na sprzecznym
z przepisami ustawy, arbitralnym modyfikowaniu oferty Integrated Solutions w zakresie liczby
zaoferowanych półek dyskowych oraz zaoferowanej ceny.

Odwołujący podniósł także, że obowiązkiem zamawiającego, wynikającym z wyroku
w sprawie KIO 473/14, było dokonanie ponownego badania ofert i oceny ofert
z uwzględnieniem wytycznych wskazanych w uzasadnieniu wyroku.
KIO 1039/14

str. 7

Odwołujący ocenił, że wytyczne Krajowej Izby Odwoławczej zawarte w wyroku
zmierzają do określenia dokładnej treści poszczególnych ofert i ustalenia, czy i w jaki sposób
zostały wycenione niektóre ich elementy, tj. dyski oraz półki dyskowe (str. 23-24
uzasadnienia). Stanął na stanowisku, że gdyby informacje te były dostępne na etapie
zamknięcia rozprawy w sprawie KIO 473/14, Izba mogłaby nakazać wybór konkretnej oferty,
czego nie uczyniła, uzależniając wybór od wyników dalszej oceny ofert.

Zdaniem odwołującego zamawiający w dalszym ciągu nie ustalił, jaka jest treść oferty
Integrated Solutions – dotyczy to zarówno liczby urządzeń, które należy ująć
w poszczególnych wierszach formularza oferty technicznej, jak i cen wskazanych
w formularzu cenowym i formularzu oferty.

Podniósł, że doszło do sprzecznej z art. 87 ust. 1 i 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp
modyfikacji treści oferty Integrated Solutions, w konsekwencji czego wybór oferty Integrated
Solutions nastąpił co najmniej przedwcześnie.
Wskazał, że zamawiający powinien w pierwszej kolejności wyczerpać swoje
uprawnienia określone w ustawie Pzp, a dopiero potem podjąć decyzję w sprawie losów
postępowania. Uznał, że z uwagi na liczne uchybienia zamawiającego nie można wykluczyć,że ustawowe mechanizmy (wyjaśnienia składane w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp i prawo
poprawienia omyłek, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 1-3 ustawy Pzp) mogą okazać się
niewystarczające, czego konsekwencją będzie brak możliwości oceny i następnie
porównania ofert złożonych przez poszczególnych wykonawców. Wskazał, że możliwość
taką zasygnalizowano już w wyroku w sprawie KIO 473/14 („Inną jednak jest sprawą, czy
SIWZ opracowana na u
żytek przedmiotowego postępowania pozwala na ocenę złożonych
ofert przez pryzmat tego, czy spełniaj
ą one wymagania stawiane przez Zamawiającego” –
str. 14). Wskazał nadto, że Izba zasygnalizowała, iż ustalenie ilości dysków może okazać
się niemożliwym „bez takiego wyjaśnienia treści oferty, które następczo, po terminie
składania ofert b
ędzie zmieniało ich treść (str. 24 uzasadnienia).

Zamawiający nie skorzystał z prawa wniesienia odpowiedzi na odwołanie.



KIO 1039/14

str. 8

Na podstawie dopuszczonych przez skład orzekający Izby, wskazanych poniżej
dowodów z dokumentacji przedmiotowego post
ępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, przedło
żonej Izbie przez zamawiającego przy piśmie z dnia
30 maja 2014 r. w kopii potwierdzonej za zgodno
ść z oryginałem oraz z dokumentacji
post
ępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 473/14, a także stanowisk
stron i przyst
ępującego, zaprezentowanych w toku rozprawy, po zapoznaniu się
z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 marca 2014 r. zapadłym w sprawie
o sygn. akt KIO 473/14 skład orzekaj
ący Izby ustalił i zważył, co następuje.

Skład orzekający Izby ustalił, że odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia
odwołania, ponieważ wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu w uzyskaniu
zamówienia, określoną w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością poniesienia
szkody przez odwołującego, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu: czynności
i zaniechania zamawiającego.
Na podstawie Protokołu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego oraz
Informacji o wynikach postępowania z dnia 16 maja 2014 r. skład orzekający Izby ustalił, iż
odwołujący złożył w przedmiotowym postępowaniu ofertę, która została sklasyfikowana na
miejscu drugim za ofertą przystępującego, którego ofertę zamawiający wybrał jako
najkorzystniejszą.
Ponieważ zarzuty podniesione w odwołaniu zmierzają do nakazania zamawiającemu
ponowienia czynności badania i oceny ofert ze względu na przedwczesność wyboru oferty
przystępującego (zamawiający nie ustalił dokładnej treści oferty przystępującego i tego, czy
i w jakich sposób zostały wycenione dyski i półki dyskowe), uznać należy, że ponowienie
czynności badania i oceny ofert może doprowadzić do uznania, że oferta wykonawcy nie
może zostać wybrana, co dałoby odwołującemu szansę na uzyskanie tego zamówienia.

Izba dopuściła w niniejszej sprawie następujące dowody z dokumentacji
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienie publicznego:
1. Protokół postępowania w trybie przetargu nieograniczonego (Druk ZP-PN).
2. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (dalej nadal „SIWZ”).
3. Oferta wykonawcy Integrated Solutions Sp. z o.o.
4. Pismo zamawiającego z dnia 28 kwietnia 2014 r. Poprawienie omyłek, skierowane do
przystępującego.
5. Pismo zamawiającego z dnia 28 kwietnia 2014 r. Poprawienie omyłek, skierowane do
wykonawcy Helica Sp. z o.o..
KIO 1039/14

str. 9

6. Informacja o wynikach postępowania z dnia 16 maja 2014 r. – informacja o wyborze,
jako najkorzystniejszej, oferty przystępującego oraz klasyfikacji oferty odwołującego
(68,17 pkt) i Sygnity S.A. (53,75).

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje.
Pismem z dnia 28 kwietnia 2014 r. zamawiający poinformował przystępującego, że
w wykonaniu wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 marca 2014 r. (w sprawie o sygn.
akt KIO 473/14) dokonał ponownego badania i oceny ofert oraz, działając na podstawie
art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, dokonał poprawy oczywistych omyłek rachunkowych
z uwzględnieniem ich konsekwencji rachunkowych, tj. w pierwszej kolejności uznał za
oczywistą omyłkę rachunkową liczbę półek dyskowych w ilości 15 podaną przez
przystępującego w pkt. 2.4.10 formularza oferty technicznej, co wymaga poprawy na 27.
Jako konsekwencję ww. oczywistej omyłki rachunkowej, w dalszej kolejności zamawiający
poinformował o poprawieniu ilości półek z 15 na 27 w formularzu cenowym oraz wartości
netto i brutto w formularzu cenowym (3.4., 3.6.), będących konsekwencją poprawy ilości
półek, ostatecznie zmieniając także cenę brutto w formularzu oferty z 6 159 591,54 zł na
6 262 793,46 zł.
Zamawiający, powołując się na przepis art. 27 ust. 2 ustawy Pzp, zażądał
potwierdzenia faktu otrzymania pisma (faksem lub drogą elektroniczną).

Na podstawie Informacji o wynikach postępowania z dnia 16 maja 2014 r. skład
orzekający Izby ustalił, że za najkorzystniejszą zamawiający uznał ofertę przystępującego
(klasyfikacja z najwyższą punktacją, tj. 86,60), a nadto, że ocenie według przyjętych
kryteriów oceny ofert zamawiający poddał także ocenie dwie inne oferty: odwołującego
(68,17 pkt) i Sygnity S.A. (53,75). Ocenie z zastosowaniem przyjętych w SIWZ kryteriów
oceny ofert nie zostały poddane oferty trzech pozostałych wykonawców, których oferty
zostały odrzucone (dwie z tych ofert zamawiający uznał za odrzucone na podstawie art. 24
ust. 4 ustawy Pzp).

Na podstawie oferty przystępującego skład orzekający Izby ustalił, że:

w Formularzu ofertowym przystępujący zaoferował cenę oferty brutto w wysokości
6 159 591,54 zł,

w Formularzu cenowym w części odnoszącej się do „Dostawa rozbudowy (w ramach
opcji) macierzy i systemów NAS” przystępujący zaoferował półki dyskowe Typ1
w ilości 15 szt. (pkt 3.4),

w Formularzu oferty technicznej w przypadku Macierzy 1 przystępujący zaoferował
półki dyskowe w ilości: „2 plus sloty dyskowe w obudowie kontrolerów” (pkt 2.1.35)
KIO 1039/14

str. 10

oraz w przypadku Macierzy 2 przystępujący zaoferował półki dyskowe w ilości:
„3 plus sloty dyskowe w obudowie kontrolerów” (pkt 2.1.36),

w Formularzu oferty technicznej przystępujący zaoferował łączny maksymalny zakres
rozbudowy (300% łącznej liczby półek dyskowych Typ1 dla Macierzy 1 i Macierzy 2)
w ilości 15.

Zarzut wprowadzenia zmian do treści oferty przystępującego (na podstawie
art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp) pomimo tego, że zmiany te nie polegały na poprawieniu
oczywistych omyłek rachunkowych potwierdził się.

Zmiany w treści oferty przystępującego, o jakich zamawiający poinformował
przystępującego w piśmie z dnia 28 kwietnia 2014 r. dotyczyły w pierwszej kolejności treści
pkt. 2.4.10 kolumna D Formularza oferty technicznej przystępującego, tj. ilości półek
dyskowych – zmiana wskazanej w ofercie przystępującego liczby półek 15 na 27.
W ocenie składu orzekającego Izby, w przypadku podania przez wykonawcę w treści
oferty jedynie wyniku sumowania (tu: liczby półek dyskowych – 15), tj. bez samego
sumowania, którego treść oferty nie zawiera, nie sposób w ogóle mówić o dokonaniu przez
wykonawcę w treści oferty jakiejkolwiek operacji rachunkowej na liczbach.
Skoro zaś, jak powszechnie przyjmuje doktryna i orzecznictwo, omyłka rachunkowa
to omyłka wynikająca z błędnej operacji rachunkowej na liczbach, a w treści oferty
(tu: pkt 2.4.10) brak jest jakichkolwiek operacji rachunkowych, to nie sposób dokonywać
poprawy treści takiej oferty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.
Dalsze zmiany dotyczyły treści oferty przystępującego zawartych w Formularzu
cenowym i, jak wskazał zamawiający w ww. piśmie z dnia 28 kwietnia 2014 r., były
konsekwencją poprawionej przez zamawiającego omyłki pkt. 2.4.10 kolumna D Formularza
oferty technicznej przystępującego.
Skoro jednak, jak wskazano powyżej, poprawa przez zamawiającego liczby dysków
w pkt. 2.4.10 kolumna D Formularza oferty technicznej przystępującego było
niedopuszczalne na podstawie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, to dalsze poprawy
w treści Formularza cenowego również uznać należy za niedopuszczalne.
Ponieważ omyłka nie miała w ogóle charakteru omyłki rachunkowej to rozpatrywanie
jej (oczywistego) charakteru jest bezcelowe.
Dostrzeżenia przy tym wymaga, że zamawiający, informując wykonawcę Helica
Sp. z o.o. o dokonaniu poprawy oferty tego wykonawcy w zakresie Formularza oferty
technicznej (tj. tego samego formularza jak w przypadku przystępującego co do pkt. 2.4.10)
dokonał tej poprawy, powołując się na przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp – poprawa
KIO 1039/14

str. 11

dotyczyła poziomu wsparcia dla funkcjonalności global namespace, tj. ewidentnie
„merytorycznej” treści oferty wykonawcy Helica Sp. z o.o.
W ocenie składu orzekającego Izby taki też – „merytoryczny” charakter miał cały
Formularz oferty technicznej, ponieważ wykonawcy identyfikowali w nim (opisywali)
oferowany przez siebie przedmiot (najczęściej poprzez akceptację parametrów/wymogów
wskazanych przez zamawiającego albo wskazanie parametrów oferowanych), nie
prezentując w nim jakichkolwiek obliczeń.
Co istotne, zamawiający nie wskazał, aby dokonana zmiana była możliwa na innej,
dopuszczonej ustawowo podstawie.

Z powyższych względów skład orzekający Izby uznał, że zarzut potwierdził się.

Zarzut dokonania wyboru oferty przystępującego, pomimo tego, że zamawiający
zaniechał całościowego zbadania i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości co do treści oferty
przystępującego, co było obowiązkiem zamawiającego wynikającym z wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 28 marca 2014 r. w sprawie o sygn. akt KIO 473/14 potwierdził się.

Zarzut sprowadza się do zaniechania wykonania przez zamawiającego wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 marca 2014 r. zapadłego w sprawie o sygn. akt KIO
473/14.
Niewątpliwie wytyczne Krajowej Izby Odwoławczej zawarte w ww. wyroku zmierzały
do określenia przez zamawiającego w ramach nakazanego ponownego badania i oceny ofert
dokładnej treści oferty przystępującego.

W piśmie do przystępującego z dnia 28 kwietnia 2014 r. – Poprawienie omyłek
zamawiający podał, że ponowił czynność badania i oceny ofert w wykonaniu wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 marca 2014 r.
Na posiedzeniu i na rozprawie zamawiający i przystępujący po jego stronie
wykonawca utrzymywali, że poprawa omyłek w ofercie przystępującego została wykonana
zgodnie z treścią wyroku Izby z dnia 28 marca 2014 r. (stąd na etapie posiedzenia wniosek
o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp), tj. wyroku, który
zapadł w sprawie o sygn. akt KIO 473/14. Jako kluczowe dla dokonanych poprawek
wskazano treść akapitu ostatniego zawartego na str. 17 wyroku, który – jak ustalił skład
orzekający Izby – miał swój dalszy ciąg na str. 18. Akapit ten brzmi:
W świetle powyższego, przyjęcie przez Zamawiającego, że oferta Odwołującego jest
niezgodna z SIWZ w zakresie ilo
ści półek dyskowych [pkt 2.1.35 i 2.1.36 FOT] było co
najmniej przedwczesnym, wobec braku wyja
śnienia tej kwestii na podstawie art. 87 ust. 1
ustawy. Zamawiaj
ący doszedł jednak do wniosku, że nawet jeśli Odwołujący przewidział
KIO 1039/14

str. 12

zamiast półek dyskowych umieszczenie dysków w kontrolerze macierzy, to w takim wypadku
w cz
ęści oferty mówiącej o maksymalnym zakresie rozbudowy macierzy [pkt 2.4.10 FOT]
podał w takim wypadku zbyt mał
ą ilość półek oraz, że powinien podać jako liczbę półek taką
warto
ść, która będzie odpowiadała zaoferowanej liczbie półek a także liczbie półek, która
została zast
ąpiona możliwością umieszczenia dysków w macierzy: zdaniem Zamawiającego,
wykonawca powinien był poda
ć zamiast 15 półek dyskowych – liczbę 27. Biorąc jednak
stanowisko Zamawiaj
ącego o dopuszczeniu możliwości zaoferowania zamiast półek
dyskowych miejsc w kontrolerze, w którym b
ędą umieszczone dyski, oraz wobec braku
w formularzu FOT informacji, jak tego rodzaju sytuacj
ę należy zaprezentować, Zamawiający
winien był ustali
ć, czy przestrzeń w kontrolerze wpływa na wycenę w formularzu cenowym
[czy te
ż może została ona wyceniona w innej pozycji, np. dotyczącej macierzy]. Jeśli
natomiast akcent zawartych w pkt pkt 2.1.35 i 2.1.36 FOT informacji dotycz
ących półek
dyskowych, w istocie odnosił si
ę do liczby dysków, jakie można pomieścić
w rozbudowywanej w wyniku postepowania macierzy – nic nie stało na przeszkodzie
dokonaniu stosownej poprawy na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy”.


Z zacytowanego fragmentu uzasadnienia wyroku Izby wynika, że:
1.
zamawiający, przed uznaniem, że treść oferty odwołującego jest niezgodna z treścią
SIWZ, powinien był skorzystać z przepisu art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, czego nie uczynił
wobec czego uznanie tej niezgodności było przedwczesne; wobec zaś dopuszczenia
przez zamawiającego możliwości zaoferowania zamiast półek dyskowych miejsc
w kontrolerze, w którym będą umieszczone dyski oraz wobec braku w formularzu
oferty technicznej informacji, jak tego rodzaju sytuację należy zaprezentować,
zamawiający powinien ustalić, czy przestrzeń w kontrolerze wpływa na wycenę
w Formularzu cenowym,
2.
zamawiający mógł („nic nie stało na przeszkodzie”) dokonać poprawy oferty
przystępującego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp (jeśli akcent informacji
zawartych w pkt 2.1.35 i pkt 2.1.36 Formularza oferty technicznej odnosił się do
liczby dysków, jakie można pomieścić w rozbudowywanej w wyniku postępowania
macierzy).

Na podstawie dokumentacji postępowania, przedłożonej Izbie przez zamawiającego
w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, przy piśmie z dnia 30 maja 2014 r., skład
orzekający Izby ustalił, co potwierdził przystępujący na rozprawie, że zamawiający nie
zwracał się do przystępującego – po wydaniu wyroku w sprawie o sygn. akt KIO 473/14 –
o udzielenie jakichkolwiek wyjaśnień co do treści złożonej oferty. Oznacza to, że w ramach
KIO 1039/14

str. 13

nakazanej przez Izbę czynności badania i oceny ofert zamawiający nie ustalił, czy przestrzeń
w kontrolerze wpływa na wycenę w Formularzu cenowym.
Skład orzekający Izby nie podzielił stanowiska przystępującego co do tego, iż
prawidłowym było działanie zamawiającego polegające na oparciu się w ramach ponowienia
badania i oceny oferty przystępującego na wyjaśnieniach złożonych przez przystępującego
w toku postępowania odwoławczego w sprawie KIO 473/14, ponieważ:

wyjaśnienia te nie były składane w odpowiedzi na skonkretyzowane przez
zamawiającego żądanie co do tego, czego – w zakresie treści oferty
przystępującego – wątpliwości zamawiającego dotyczą (art. 87 ust. 1 ustawy
Pzp),

protokół z posiedzenia i rozprawy nie stanowi ani załącznika do protokołu
postępowania, ani części dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego (art. 96 ustawy Pzp),

nie sposób w ogóle ustalić, które (jakiej konkretnie treści) wyjaśnienia wziął
pod uwagę zamawiający,

uczestnikami postępowania odwoławczego w sprawie KIO 473/14 nie byli
wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty w przedmiotowym postępowaniu,
w szczególności uczestnikiem tym nie był wykonawca Sygnity S.A., którego
oferta została sklasyfikowana na miejscu trzecim; oznacza, że wykonawcy ci
zostali pozbawieni możliwości oceny prawidłowości działań zamawiającego
na podstawie informacji, do jakich winni mieć dostęp zgodnie z zasadą
pisemności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 9 ust. 1
ustawy Pzp).

Na podstawie skierowanego do przystępującego pisma zamawiającego z dnia
28 kwietnia 2014 r. – Poprawienie omyłek skład orzekający Izby ustalił także, że w ramach
nakazanej przez Izbę czynności badania i oceny ofert zamawiający nie dokonał poprawienia
oferty przystępującego ze względu na jej niezgodność z treścią SIWZ, tj. na podstawie
art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, ale ze względu na występujące w tej ofercie oczywiste omyłki
rachunkowe (wedle kwalifikacji zamawiającego), tj. na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy
Pzp.
Co więcej, na rozprawie zamawiający oświadczył: „nie było podstawy i nie dokonał
poprawienia oferty przystępującego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, ponieważ
wystarczającym było poprawienie oferty przystępującego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2
ustawy Pzp”.

KIO 1039/14

str. 14

Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, że zamawiający nie wykonał wyroku Izby
z dnia 28 marca 2014 r, zapadłego w sprawie o sygn. akt KIO 473/14 zgodnie z jego treścią.
Z powyższych względów skład orzekający Izby uznał, że zarzut potwierdził się.

Dodatkowo skład orzekający Izby wskazuje, że w wyroku z dnia 28 marca 2014 r,
zapadłego w sprawie o sygn. akt KIO 473/14 Izba wyraziła wątpliwości co do tego, „czy
mo
żliwe jest ustalenie zgodności lub nie ofert złożonych w postępowaniu, i rozstrzygniecie
post
ępowania przy wskazanych wyżej niedoskonałości opisu Formularza służącego do
prezentacji oferty, przy zastosowaniu okre
ślonych reguł kolizyjnych i interpretacyjnych.
W powy
ższym zakresie, wydaje się, że niemożliwym będzie ustalenie treści tych ofert, które
nie wskazuj
ą odrębnie dysków podstawowych i dysków na cele hot - spare, albo wyraźnie
nie wskazuj
ą, że w ramach ogólnej ilości dysków zawarto dodatkową przestrzeń na cele hot
spare – ilo
ści oferowanych dysków, w tym dysków o przeznaczeniu hot - spare bez takiego
wyja
śnienia treści oferty, które następczo, po terminie składania ofert będzie zmieniało ich
tre
ść. Każdorazowa próba wyjaśnienia tej kwestii w odniesieniu do ofert opierać się musi na
domysłach Zamawiaj
ącego, a nie na zawartości ofert”.
Zamawiający winien w ramach ponowienia badania i oceny ofert przesądzić
podnoszoną w wyroku KIO 473/14 kwestię, tj. „czy możliwe jest ustalenie zgodności lub nie
ofert zło
żonych w postępowaniu, i rozstrzygniecie postępowania przy wskazanych wyżej
niedoskonało
ści opisu Formularza służącego do prezentacji oferty, przy zastosowaniu
okre
ślonych reguł kolizyjnych i interpretacyjnych”.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

KIO 1039/14

str. 15

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238).


Przewodnicz
ący: ……………………………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie