eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 981/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-06-03
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 981/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
29 maja 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 maja 2014 r. przez
Odwołującego
MEGMAR Logistics & Consulting E………. M……….., ul. Marii Skłodowskiej-Curie 10, 99-
300 Kutno, w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego - Jednostka Wojskowa
4228, ul. Montelupich 3, 30-901 Kraków,

przy udziale
Wykonawcy - Pneumotechnika Sp. z o.o., ul. Lwowska 199a/114, 33-100
Tarnów, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.


orzeka:

1. oddala odwołanie.

2. kosztami postępowania obciąża
Odwołującego - MEGMAR Logistics & Consulting
E……… M………., ul. Marii Skłodowskiej-Curie 10, 99-300 Kutno, i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego -
MEGMAR Logistics & Consulting E…….. M…………, ul. Marii Skłodowskiej-Curie
10, 99-300 Kutno, tytułem wpisu od odwołania,

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Krakowie.

Przewodnicz
ący: ……………………



sygn. akt:
KIO 981/14
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Jednostka Wojskowa 4228, ul. Montelupich 3; 30-901 Kraków, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest „Dostawa samochodów specjalnych - testerów tarcia na
samochodzie wraz ze szkoleniem teoretycznym i praktycznym w zakresie obsługi
i eksploatacji”
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.).

Zamawiający dnia 8 maja 2014 roku przekazał wykonawcom informację o wynikach
prowadzonego postępowania.

Dnia 16 maja 2014 roku wykonawca Megmar Logistics & Consulting E………… M……….,
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 10; 99-300 Kutno (dalej „odwołujący”) wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Pneumotechnika, pomimo iż treść oferty tego wykonawcy nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
2. art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania Pneumotechnika do złożenia
wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, pomimoże oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia; w konsekwencji art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Pneumotechnika, pomimo, że oferta tego
wykonawcy zawiera rażąco niską cenę,
3. art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp w związku z § 7 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane poprzez zaniechanie
wykluczenia
z
postępowania
o
udzielenie
przedmiotowego
zamówienia
Pneumotechnika, pomimo iż wykonawca ten nie wykazał spełniania warunków udziału
w postępowaniu,
4. art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Pneumotechnika, pomimo iż wykonawca ten podlega wykluczeniu
z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
5. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się

o udzielenie zamówienia w związku z wyborem jako najkorzystniejszej oferty, która nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu oraz podlega odrzuceniu,
z ostrożności:
6. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy Pneumotechnika
do uzupełnienia dokumentów w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu
wykluczenia wykonawcy Pneumotechnika oraz odrzucenia jego oferty, unieważnienia
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz dokonania wyboru jako najkorzystniejszej
oferty odwołującego.

Interes w uzyskaniu zamówienia.
W wyniku naruszenia przez zamawiającego ww. przepisów interes odwołującego
w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku. Odwołujący wskazał, iż poniósł szkodę
w wyniku naruszenia przepisów ustawy Pzp przez zamawiającego. Na skutek niezgodnej
z prawem czynności zamawiającego, odwołujący jako wykonawca spełniający warunki
udziału w postępowaniu został pozbawiony możliwości uzyskania przedmiotowego
zamówienia oraz zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, pomimo że jego
oferta jest jedyną ofertą niepodlegającą odrzuceniu. Powyższe dowodzi naruszenia interesu
w uzyskaniu zamówienia oraz poniesienia szkody, co czyni zadość wymaganiom określonym
w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp do wniesienia odwołania.

Do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego, zgłosił przystąpienie
wykonawca Pneumotechnika sp. z o.o., ul. Lwowska 199A/114; 33-100 Tarnów.

Zamawiający, pismem z dnia 26 maja 2014 roku (wpływ do Izby w dniu 27 maja 2014 r.),
złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika post
ępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak te
ż podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na
uwzgl
ędnienie.

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający
prowadzi
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawnia go do złożenia odwołania.

Odwołujący wskazał, co następuje.
Zarzut zaniechania odrzucenia oferty Pneumotechnika pomimo, iż oferta tego wykonawcy
jest niezgodna z tre
ścią s.i.w.z.
Brak zatwierdze
ń.
Testery szorstko
ści nawierzchni lotniskowych to urządzenia, od których poprawnego
działania zale
ży bezpieczne lądowanie i startowanie statków powietrznych. Oznacza to, że
od ich wła
ściwego funkcjonowania zależy zarówno życie ludzi, jak i bezpieczeństwo mienia.
Dlatego te
ż niezwykle istotnym jest, aby sprzęt używany do pomiaru szorstkości był sprawny,
wykorzystywany operacyjnie na lotniskach i aby posiadał rekomendacje organizacji ICAO,
FAA lub lokalnych organów lotnictwa cywilnego. W
świetle powyższego wprowadzenie do
u
żytku polskich Sił Zbrojnych sprzętu, który nie jest używany na lotniskach oraz który nie
posiada
żadnych zatwierdzeń i badań międzynarodowych instytucji lotniczych, ani nawet -
sprawdze
ń poprawności działania przez instytucję badawczą o profilu lotniskowym,
posiadaj
ącą akredytację PCA, dla zapewnienia poprawności otrzymanych wyników, jest
bardzo ryzykowne i mo
że spowodować zaistnienie wielkich szkód w mieniu i bezpośrednio
narazi
ć życie ludzkie. Odwołujący zwraca uwagę na fakt, że Pneumotechnika oferuje
urz
ądzenia, które nie posiadają jakichkolwiek zatwierdzeń lub rekomendacji instytucji
lotniczych. Co wi
ęcej nie posiadają one także wykonanych badań porównawczych z
urz
ądzeniami, które posiadają rekomendacje ICAO lub zatwierdzenie FAA, zatwierdzonych
(tych bada
ń i wyników pomiarów porównawczych) przez organy lotnicze (światowe lub
polskie). Na rynku s
ą firmy, produkujące samobieżne testery szorstkości zgodne ze
specyfikacj
ą SIWZ w przedmiotowym postępowaniu. Niektóre choć nie posiadają
rekomendacji ICAO, to posiadaj
ą gotowe wyniki badań porównawczych z urządzeniami,
które rekomendacje ICAO posiadaj
ą np. szwedzka firma SARSYS. Z punktu widzenia
bezpiecze
ństwa wykonywania pomiaru konieczne jest, aby tester szorstkości nawierzchni

lotniskowych był urządzeniem wiarygodnie wykonującym pomiary. Z praktycznego punktu
widzenia nie jest mo
żliwe przeliczanie wyników pomiarów zgodnie z wykonanymi badaniami
porównawczymi. Testery szorstko
ści bowiem są często używane krótko przed lądowaniem
samolotu, a dane z pomiaru s
ą przekazywane pilotom bezpośrednio po wykonanym
pomiarze. O ile urz
ądzenie do pomiaru szorstkości jest rekomendowane lub posiada
zatwierdzenie instytucji lotniczej (FAA, ICAO), wyniki pomiarów mo
żna od razu przekazywać
pilotom. W sytuacji, gdy urz
ądzenie nie jest rekomendowane, konieczne jest wykonanie
bada
ń porównawczych z urządzeniem rekomendowanym. 0 ile badanie porównawcze jest
ju
ż zrobione, zamawiający wie czy oferowany sprzęt daje wiarygodne wyniki pomiarów. W
sytuacji kiedy tego rodzaju bada
ń nie ma, nie można wykluczyć, że urządzenie
nieposiadaj
ące rekomendacji, nie będzie mierzyło poprawnie, a do uzyskania właściwych
(zgodnych z wymogami organów lotnictwa cywilnego) wyników pomiarów potrzebne b
ędzie
utworzenie funkcji przeliczeniowych. Bior
ąc pod uwagę sposób wykorzystania testerów
szorstko
ści nawierzchni oraz szybkość przekazywania danych z pomiaru, używanie funkcji
przeliczeniowych dla urz
ądzeń nie jest dopuszczalne i stanowi bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia ludzi oraz bezpieczeństwa mienia. Z tego względu urządzenie nie
posiadaj
ące zatwierdzeń/ rekomendacji lub badań porównawczych nie powinno być w żadnym razie akceptowane przez Zamawiającego. Zarówno Zamawiający, jak i ktokolwiek
inny, nie jest w stanie z pewno
ścią stwierdzić, że urządzenie, które nie jest rekomendowane
do pomiarów, przejdzie pomy
ślnie badania porównawcze z urządzeniem rekomendowanym,
ani te
ż, że nie będzie konieczne tworzenie funkcji przeliczeniowych do uzyskania
wiarygodnych wyników pomiarów. Dostawca nie jest te
ż w stanie przewidzieć, czy zdąży z
dostarczeniem odpowiednich dokumentów przed upływem terminu dostawy urz
ądzeń, a tym
samym zapewni
ć bezpieczeństwo lotów w newralgicznym okresie. Odwołujący nadmienił, że
badania porównawcze urz
ądzeń nieposiadających rekomendacji ICAO z urządzeniami taką
rekomendacj
ę posiadającymi, w polskich instytucjach badawczych o profilu lotniskowym,
akredytowanych przez PCA, nie były dot
ąd realizowane, pomimo że istniała taka możliwość.
W zał
ączeniu przedstawiamy Państwu opinię Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych
(ITWL), który jest jedyn
ą instytucją badawczą o profilu lotniskowym akredytowaną przez
PCA.
W tym miejscu Odwołuj
ący zwraca uwagę, że zgodnie z odpowiedzią udzieloną w dniu 17
marca 2014 r. na zadane przez wykonawc
ę pytanie, Zamawiający wskazał iż urządzenie ma
posiada
ć wykonane pomiary porównawcze wykonane z co najmniej jednym z urządzeń
wymienionych w zał
ączniku 14 ICOA-Lotniska wg procedur ICAO. Pomiary te mają być
potwierdzone przez instytucj
ę badawczą o profilu lotniskowym, posiadającą akredytację
PCA. Odwołuj
ący wskazuje, iż sam wykonawca Pneumotechnika potwierdził w piśmie z dnia
18 marca 2014 r. i 23 marca 2014 r. skierowanym do Zamawiaj
ącego, iż oferowane przez

niego urządzenie nie posiada potwierdzenia zgodności wykonywania pomiarów nawierzchni
wg przepisów ICAO i FAA wydane prze ULC przy współpracy z akredytowan
ą instytucją
badawcz
ą. Zauważyć należy, iż Zamawiający nie zapisał, że przedmiotowe wyniki pomiarów
porównawczych, wykonanych przez polskie instytucje badawcze o profilu lotniskowym,
akredytowane przez PCA, maj
ą istnieć na dzień wykonania dostaw, jak prosił o to
przedstawiciel firmy Pneumotechnika W zwi
ązku z tym uznać należy, że nie jest możliwe
zaoferowanie sprz
ętu, który w chwili składania ofert nie spełnia wymagań, nie posiadając
odpowiednich zatwierdze
ń i dokumentów porównawczych. Takich wymagań nie spełnia
sprz
ęt oferowany przez Pneumotechnikę. Z ostrożności Odwołujący podnosi, iż testery
szorstko
ści nawierzchni wykonują pomiary głównie w warunkach jesienno-zimowych.
Wykonanie bada
ń porównawczych urządzenia nieposiadającego rekomendacji ICAO z
urz
ądzeniem, posiadającym taką rekomendację, konieczne jest właśnie w warunkach
zimowych (jak sugeruje to ITWL). Oznacza to,
że w przypadku realizowania badań
porównawczych przez firm
ę Pneumotechnika, dotrzymanie terminu dostawy urządzeń
b
ędzie niemożliwe. Z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa statków powietrznych oraz
osób na polskich lotniskach wojskowych, powodzenie zrealizowania przetargu nie mo
że być
zagro
żone.

Brak CE.
Odwołujący posiada szeroką wiedzę na temat rynku testerów szorstkości i nie jest mu
znane,
żadne lotnisko czy to cywilne czy też wojskowe w Europie, które byłoby w
posiadaniu sprz
ętu produkowanego/dostarczonego przez firmę Pneumotechnika. Ponadto
sprz
ęt ten nie jest ujęty w Aneksie 14 ICAO w dziale poświęconym testerom szorstkości.
Co skłania do wniosków,
że rozwiązanie zaproponowane przez firmę Pneumotechnika jest
rozwi
ązaniem prototypowym i nie spełniającym wymagań technicznych Zamawiającego. Do
takich wniosków szczególnie prowadzi fakt, po
świadczenia przez firmę Pneumotechnika, że
dostarczy ona swojemu podwykonawcy elementy testera szorstko
ści do zamontowania w
poje
ździe. Firma Stal nie wykazała się dostawą, żadnego urządzenia do pomiaru
szorstko
ści. Oznacza to, iż „tworzone" urządzenia przez firmę Pneumotechnika, nigdy
wcze
śniej nie występowały na rynku. Potwierdza to także, pismo skierowane do
Zamawiaj
ącego w dniu 25 marca 2014, w którym firma Pneumotechnika prosi o „zmianę
zapisu,
że badania porównawcze muszą być wykonane po wyprodukowaniu konkretnego
urz
ądzenia (a nie typu urządzenia, jako grupy urządzeń)”. Biorąc pod uwagę fakt, że
urz
ądzenia oferowane przez firmę Pneumotechnika najprawdopodobniej nie występują na
lotniskach w Europie, w
ątpliwym jest* aby posiadały zatwierdzenie typu CE. Zamawiający
wyra
źnie w SIWZ zawarł wymóg posiadania przez dostarczone urządzenie znaku CE
(odpowied
ź na pytanie 3 w piśmie z dnia 11 marca 2014 r.). Oczywiście możliwym jest,

uzyskanie takiego znaku przez producenta, ale to jednak wymaga wiele czasu, sprawdzeń i
testów, co znów mo
że powodować, że termin realizacji dostawy przedmiotu zamówienia w
przypadku realizowania go przez firm
ę Pneumotechnika, może być znacząco zagrożony, a
tym samym bezpiecze
ństwo startujących i lądujących statków powietrznych może być
zagro
żone. Podkreślić jednak należy, iż Zamawiający wyraźnie określił, iż „wymaga się, aby
urz
ądzenie posiadało znak CE”. Oznacza to, iż na dzień składania ofert, a nie na dzień
dostawy, urz
ądzenia oferowane przez wykonawców muszą posiadać znak CE.
Serwis.
Z uwagi na fakt, że oferowany przez firmę Pneumotechnika sprzęt nie jest używany na żadnych lotniskach, nie jest możliwe zapewnienie, że spełni on wszystkie wymogi
Zamawiaj
ącego dotyczące opisu technicznego. Idąc dalej, ponieważ firma Pneumotechnika
nie dostarczyła dot
ąd żadnych urządzeń do pomiaru szorstkości nawierzchni lotniskowych,
wysoce prawdopodobnym wydaje si
ę więc, że nie posiada także autoryzowanego przez
producenta, wykwalifikowanego personelu serwisowego,
świadczącego usługi zarówno
pomocy na miejscu u Odbiorcy, jak i telefonicznie.

Niewłaściwy typ pojazdu.
Zamawiający wymagał, aby podwozie samochodowe, na którym będzie montowany tester
tarcia był typu kombi (rozdz. III.A.2 Zał
ącznika nr 1 do SIWZ). Oferowany przez
Pneumotechnika pojazd to Yolkswagen Caddy Trendline. Nie jest to pojazd typu „kombi”. Z
informacji uzyskanych od firmy Volkswagen Polska samochód VW Caddy Combi nie
wyst
ępuje z silnikiem o mocy większej niż 150 KM. Dlatego też firma Pneumotechnika
zaoferowała pojazd Caddy Trendline, który nie jest pojazdem typu „kombi” W zwi
ązku z
powy
ższym rodzaj zaoferowanego nadwozia, na którym zabudowa ma zostać wykonana
nie odpowiada wymaganiom SIWZ.


Zarzut zaniechania wezwania do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny.
W
świetle ugruntowanego orzecznictwa i dorobku doktryny, należy uznać, że ceną rażąco
nisk
ą jest cena, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która
wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poni
żej kosztów własnych wykonawcy, nie
pozwalaj
ąca na wygenerowanie przez niego zysku. Rażąco niską ceną jest cena oderwana
od realiów rynkowych. Nale
ży przy tym podkreślić, że obowiązek odrzucenia oferty
zawieraj
ącej rażąco niską cenę służy w szczególności temu, żeby eliminować z
post
ępowania wykonawców niewiarygodnych i nierzetelnych z uwagi na proponowane
przez nich nierealistyczne ceny. W ocenie odwołuj
ącego, podstawowym punktem
odniesienia dla oceny oferty pod k
ątem rażąco niskiej ceny jest wartość szacunkowa
zamówienia ustalona przez Zamawiaj
ącego, powiększona o właściwą stawkę podatku VAT.
W przedmiotowym post
ępowaniu - jak wynika z protokołu postępowania - szacunkowa

wartość zamówienia powiększona o podatek VAT (kwota jaką Zamawiający zamierzał
przeznaczy
ć na realizację zamówienia) wynosi 2.420.000,00 zł. Pneumotechnika złożyła
natomiast ofert
ę z ceną rażąco niższą od szacunkowej wartości przedmiotu zamówienia, tj.
1.734.300,00 zł. Nale
ży przy tym zauważyć, że podstawą ustalenia wartości przedmiotu
zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy (art. 32 ust. 1 ustawy
Pzp). A zatem warto
ść przedmiotu zamówienia ustalona przez zamawiającego de facto
obrazuje poziom cen rynkowych. Jak wynika z zestawienia ceny oferty zło
żonej przez
Pneumotechnika z szacunkow
ą wartością przedmiotu zamówienia powiększoną o należny
podatek VAT, cena oferty Pneumotechnika jest ni
ższa o 28 % od wartości przedmiotu
zamówienia, powi
ększonej o podatek VAT. Zatem propozycja cenowa Pneumotechnika w
sposób znaczny odbiega od wyceny, jak
ą przeprowadził Zamawiający, wskazując na
całkowite oderwanie zaoferowanej przez Pneumotechnika ceny od warunków rynkowych
oraz szacunków dokonanych przez Zamawiaj
ącego. Należy też zauważyć, że cena oferty
Odwołuj
ącego (2.401.097,76 zł brutto) jest zbliżona do szacunkowej wartości przedmiotu
zamówienia. Niew
ątpliwie cena oferty Odwołującego, jako złożonej w tym samym
Post
ępowaniu, stanowi istotny punkt odniesienia w kwalifikacji ceny oferty złożonej przez
Pneumotechnika jako ra
żąco niskiej. Cena oferty Odwołującego wskazuje na rzetelność
szacunku dokonanego przez Zamawiaj
ącego oraz rzeczywisty poziom cen rynkowych dla
tego zamówienia. Nale
ży przy tym zauważyć, że obie oferty są kalkulowane w tym samym
czasie, a wi
ęc w konkretnych warunkach gospodarczych, z uwzględnieniem tych samych
wymaga
ń zamawiającego, wobec czego na kalkulacje dokonywane przez obu
wykonawców maj
ą wpływ te same uwarunkowania gospodarcze dla danego rynku. W
niniejszej sprawie Zamawiaj
ący zaniechał wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w
zakresie elementów oferty maj
ących wpływ na wysokość ceny, a tym samym naruszył art.
90 ust. 1 ustawy Pzp.

Zarzut zaniechania wykluczenia z post
ępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia
Pneumotechnika. pomimo, i
ż wykonawca ten nie wykazał spełniania warunków udziału w
post
ępowaniu w zakresie wymaganego doświadczenia.
Odwołuj
ący wskazał również na zaniechanie wezwania wykonawcy Pneumotechnika do
uzupełnienia dokumentów w zakresie posiadanej wiedzy i do
świadczenia. Wykonawca -
Pneumotechnika, na skutek zło
żonego do oferty zobowiązania Stal do oddania zasobów
wiedzy i do
świadczenia, na stronach 20-22 oferty załączył referencje, wystawione na rzecz
Stal odpowiednio przez: Przedsi
ębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. z siedzibą w
Słupsku, Przedsi
ębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. z siedzibą w Goleniowie oraz
Przedsi
ębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. z siedzibą w Biłgoraju. W związku z
tym, i
ż referencje (oraz inne dokumenty dotyczące tego podmiotu) nie zostały złożone w

oryginale, niezbędne było, aby zostały one potwierdzone „za zgodność z oryginałem"
odpowiednio przez te podmioty trzecie, na rzecz których zostały one sporz
ądzone, a nie,
jak miało miejsce w przedmiotowej sytuacji przez wykonawc
ę, tj. Pneumotechnika.
Podstaw
ę powyższego zarzutu stanowi § 7 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie rodzajów dokumentów, jakich mo
że żądać zamawiający od wykonawcy, oraz
form, w jakich te dokumenty mog
ą być składane z dnia 19 lutego 2013 r. (Dz. U. 2013, poz.
231), jak równie
ż sama treść SIWZ - rozdział VII, pkt. 3 lit. b) SIWZ które stanowią, iż w
przypadku wykonawców wspólnie ubiegaj
ących się o udzielenie zamówienia oraz w
przypadku innych podmiotów na zasobach których Wykonawca polega na zasadach
okre
ślonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. kopie dokumentów dotyczących odpowiednio
Wykonawcy lub tych podmiotów s
ą poświadczane za zgodność z oryginałem odpowiednio
przez Wykonawc
ę lub te podmioty. Wykonawca, niezgodnie z przepisami, jak i wolą
Zamawiaj
ącego potwierdził za zgodność z oryginałem referencje podmiotu trzeciego,
udost
ępniającego wiedzę i doświadczenie (jak i pozostałe dokumenty dotyczące tego
podmiotu). Nie zał
ączył również do oferty pełnomocnictwa od Stal z którego wynikałoby, iż
jest uprawniony do potwierdzenia dokumentów tego podmiotu. W niniejszej sprawie
zamawiaj
ący zaniechał wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów, które zostały
zło
żone przez Pneumotechnika w niewłaściwej formie, a tym samym naruszył art. 26 ust. 3
ustawy Pzp. W przypadku potwierdzenia si
ę zarzutów skutkujących odrzuceniem oferty
Pneumotechnika, brak b
ędzie podstaw do nakazania Zamawiającemu wezwania do
uzupełnienia dokumentów.

Zarzut dotycz
ący zaniechania odrzucenia oferty Pneumotechnika. pomimo iż wykonawca
ten podlega wykluczeniu
Stosownie do tre
ści art. 24 ust. 4 ustawy Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się
za odrzucon
ą. Z kolei art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, iż Zamawiający odrzuca
ofert
ę, jeżeli: 5) została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert. Jednym z zarzutów
odwołania jest zarzut zaniechania wykluczenia wykonawcy z post
ępowania wobec
okoliczno
ści wskazanych w odwołaniu, co winno prowadzić do uznania oferty
Pneumotechnika za odrzucon
ą. Zaniechanie odrzucenia oferty Pneumotechnika stanowi
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp.

Zarzut prowadzenia przez Zamawiaj
ącego postępowania w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców ubiegaj
ących się o udzielenie
zamówienia w zwi
ązku z wyborem jako najkorzystniejszej oferty, która nie spełnia
warunków udziału w post
ępowaniu oraz podlega odrzuceniu.

W okolicznościach przedmiotowej sprawy, zachodzi sytuacja, w której Zamawiający nie
dokonał wła
ściwej oceny oferty Pneumotechnika, dokonując wyboru jako najkorzystniejszej
oferty tego wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w post
ępowaniu oraz wobec
którego zachodz
ą przesłanki wykluczenia z postępowania oraz odrzucenia jego oferty.
Takie działanie narusza zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców, stanowi
ąc tym samym rażącą obrazę art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych.


Zamawiający wskazał, co następuje.
Bezzasadność zarzutu naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy pzp poprzez zaniechanie
wezwania Pneumotechnika sp. z o.o. do zło
żenia wyjaśnień w zakresie elementów oferty
maj
ących wpływ na wysokość ceny, pomimo że oferta zawiera rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia; a w konsekwencji naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw.
z art. 90 ust. 3 ustawy pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty pneumotechnika sp. z o.o.
- zarzut nr 2
Wbrew twierdzeniom Odwołuj
ącego się, Zamawiający nie dopuścił się naruszenia art. 90
ust. 1 ustawy pzp. Wskazany powy
żej przepis ma zastosowanie wówczas, gdy Zamawiający
powe
źmie wątpliwości w zakresie tego, czy cena ofertowa jednego z wykonawców nie jest
ra
żąco niska. Zamawiający takich wątpliwości nie miał. Podkreślić należy, że o rażąco niskiej
cenie mo
żemy mówić nie wtedy, kiedy odbiega ona od wartości szacunkowej zamówienia,
ale wówczas, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie,
że cena zawarta w ofercie to cena
poni
żej kosztów. Zamawiający natomiast nie powziął wątpliwości odnośnie tego, że oferta
Pneumotechnika sp. z o.o. jest ra
żąco niska. Po pierwsze należy wskazać, że we wniosku nr
19/2014 opisał w jaki sposób dokonał ustalenia warto
ści szacunkowej zamówienia.
Zamawiaj
ący w tym zakresie posłużył się danymi uzyskanymi na podstawie pisma Szefa
Infrastruktury IWSp. SZ nr 4706/12 z 13.12.2013 roku oraz projektu bud
żetu na rok 2014. W
rzeczywisto
ści owa wartość szacunkowa ustalona przez Zamawiającego była równa
wysoko
ści środków finansowych otrzymanych na ten cel z budżetu MON. Kwota, którą
Zamawiaj
ący przeznaczył na realizację zadania odzwierciedlała wartość pozycji z Planu
Modernizacji Technicznej na lata 2014 - 2015 opracowanego w tym zakresie przez Gestora.
Gestor wprowadzaj
ąc przedmiotową pozycję do PMT, ze względu na specyfikę i
hermetyczno
ść rynku nie był w stanie precyzyjnie oszacować realnej ceny, za którą byłoby
mo
żliwe pozyskanie testerów tarcia. Dodatkowo, z uwagi na fakt występowania dużych
problemów z pó
źniejszym zwiększaniem wartości zadań (ewentualnym dofinansowaniem),
warto
ść zadań ujmowanych w PMT ustalana jest zazwyczaj z rezerwą finansową, a po
rozstrzygni
ęciu przetargów pozostałe środki są zgłaszane korektą do zabrania. Podkreślenia
zatem wymaga fakt,
że wartość szacunkowa zamówienia z przyczyn szczegółowo opisanych

powyżej została przez Zamawiającego znacząco zawyżona i w rzeczywistości wynosiła ona
dokładnie tyle, ile
środków finansowych na ten cel przeznaczył mu Gestor. W momencie
przygotowywania procedury przetargowej. Zamawiaj
ący również nie mógł przeprowadzić
rozpoznania cenowego rynku ze wzgl
ędu na nietypowy, bardzo specjalistyczny charakter
zakupywanego sprz
ętu i brak jakichkolwiek ogólnodostępnych informacji o cenach tych
urz
ądzeń. Podkreślenia wymaga fakt, że z uwagi na powyższe w zasadzie trudno mówić o
jakimkolwiek poziomie cen rynkowych- tym bardziej
że jak można wyczytać na stronie
odwołuj
ącego się jest on od 2007 roku monopolista na dostawę urządzeń oferowanych przez
ASTF, która to firma w zasadzie jest monopolista w zakresie dostarczania tego typu
urz
ądzeń na lotniska w całej Europie. Tak więc wysokość ceny ofertowej zaoferowanej przez
Odwołuj
ącego się w postępowaniu, z przyczyn szczegółowo opisanych powyżej nie może
by
ć uznana za miarodajną dla porównania, czy oferta Pneumotechnika sp. z o.o. jest ofertą
ra
żąco niską. Po drugie nie bez znaczenia w niniejszej sprawie jest fakt, że Zamawiający w
ogłoszeniu ujawnił szacunkowa warto
ść zamówienia. Powyższe zaś spowodowało, że Firma
Megmar zło
żyła ofertę na kwotę 2 401097,76 zł brutto, co stanowi 99% środków
przeznaczonych przez Zamawiaj
ącego na realizację tego zadania. Cena jednostkowa
wynikaj
ąca z tej oferty - 800 365,92zl brutto jest wyższa o 32% względem dostaw
realizowanych przez Odwołuj
ącego w roku 2012, co zostanie wykazane poniżej. Gdyby
zatem Zamawiaj
ący nie ujawniał szacunkowej wartości zamówienia, wówczas z całą
pewno
ścią oferta Odwołującego się byłaby znacząco niższa. Podkreślenia wymaga także
fakt,
że inne firmy w tym postępowaniu nie składały ofert, zapewne z uwagi na
specjalistyczny charakter zamówienia.
W niniejszej sprawie istotne znaczenie ma tak
że fakt, że już po ogłoszeniu postępowania
Zamawiaj
ący posiadał wyczerpująca wiedzę w zakresie tego, jak kształtowały się ceny
dostaw identycznych zamówie
ń realizowanych na potrzeby MON oraz Portów Lotniczych w
łatach 2008-2012. I na tej podstawie, po dokonaniu analizy owych cen, Zamawiaj
ący miał
pewno
ść, że cena ofertowa Pneumotechnika sp. z o.o. nie może być uznana za rażąco
nisk
ą. Co więcej, ową wiedzę Zamawiający posiadł w oparciu o oferty cenowe składane w
latach 2008-2012 przez Odwołuj
ącego się. W tym miejscu Zamawiający wyjaśnia, że:
1)
w roku 2008 Odwołuj
ący się zaoferował Agencji Mienia Wojskowego identyczny
przedmiot umowy jak w niniejszym post
ępowaniu za cenę brutto 1 sztuki w wysokości 570
234,00 zł
2)

w roku 2011 Odwołuj
ący się zaoferował Portowi Lotniczemu im. F. Chopina
urz
ądzenie pomiarowe do mierzenia szorstkości tarcia za cenę brutto 1 sztuki w wysokości
735 810,60 zł,


3)

w roku 2012 Odwołuj
ący się zaoferował Portowi Lotniczemu Lublin S.A. urządzenie
pomiarowe do mierzenia szorstko
ści tarcia za cenę brutto 1 sztuki w wysokości 602 648,34
zł.
Zwracaj
ąc uwagę na tendencję spadkową cen urządzeń dostarczanych przez
Odwołuj
ącego w roku 2012 względem roku 2011 należy wskazać, że tester tarcia
zaoferowany przez firm
ę Pneumotechnika jest tańszy o 27% od testera dostarczonego przez
Odwołuj
ącego w 2011 roku a względem 2012 roku różnica w cenie wynosi jedynie 4%.
Podkre
ślenia wymaga także fakt, że ów tester byl wyposażony w silnik o mocy
porównywalnej do mocy silnika wymaganej przez Zamawiaj
ącego. Jako istotny czynnik
maj
ący wpływ na obniżenie ceny należy również wskazać także, że w postępowaniu
zakupywane s
ą 3 szt. identycznych testerów tarcia, a nie 1 szt. jak w przypadku cywilnych
portów lotniczych. Z uwagi na powy
ższe zamawiający nie dopuścił się naruszenia art. 90 ust.
1 jak równie
ż art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz 90 ust. 3
Zgodnie z tre
ścią art. 6 kc ten kto z danego faktu wywodzi skutki prawne jest obowiązany
je udowodni
ć. Tak wiec rolą Odwołującego się w niniejszym postępowaniu jest udowodnienie
ponad wszelk
ą wątpliwość, że stawiany przez niego zarzut jest zasadny. Odwołujący się
winien zatem w realiach niniejszego post
ępowania wykazać, nie że oferta innego
Wykonawcy jest ni
ższa od zaoferowanej przez Odwołującego się ceny, bądź od wysokości środków finansowych posiadanych przez Zamawiającego, ale że Pneumotechnika sp. z o.o.
realizacje tego wykona za cen
ę poniżej kosztów przedsiębiorcy. Odwołujący się zaś
powy
ższego w żaden sposób nie udowodnił.
Odwołuj
ący, zarzuca Zamawiającemu, że dopuścił się naruszenia art 89 ust. 1 pkt 2 w
zwi
ązku z art. 82 ust. 3 ustawy pzp. Zgodnie z powoływanym powyżej przepisem
Zamawiaj
ący odrzuca ofertę wykonawcy, która jest niezgodna z SIWZ. W ocenie
odwołuj
ącego w ramach zarzutu 1 owa niezgodność z SIWZ polega między innymi na braku
zatwierdze
ń, braku CE, braku autoryzowanego serwisu, niewłaściwym typie pojazdu.
Zgodnie z tre
ścią art. 6 kc ten kto z danego faktu wywodzi skutki prawne jest obowiązany
je udowodni
ć. Powyższy przepis oznacza w praktyce, że Odwołujący musi w postępowaniu
przed KIO przedstawi
ć wiarygodny, niebudzący żadnych wątpliwości dowód, że oferty
zło
żone w tymże postępowaniu nie spełniają wymogów postawionych przez Zamawiającego
w SIWZ. Tak wi
ęc rolą Odwołującego się w niniejszym postępowaniu jest: udowodnienie
ponad wszelk
ą wątpliwość, że stawiany przez niego zarzut jest zasadny. Odwołujący się
winien zatem w realiach niniejszego post
ępowania wykazać ponad wszelka wątpliwość,
oferowane przez innego Wykonawc
ę produkty nie spełniają wymogów stawianych przez
Zamawiaj
ącego.
Odwołuj
ący się w treści odwołania bardzo szeroko rozwodzi się w kwestii tego do czego
słu
żą urządzenia, których dostawa była przedmiotem niniejszego postępowania. Bardzo

szeroko opisuje także hipotetyczne skutki, jakie mogą wynikać z braku zatwierdzeń.
Powy
ższe jednak nie ma żadnego znaczenia dla tego, ozy stawiany przez Odwołującego się
zarzut jest zasadny. Wobec powy
ższego w celu rozpoznania stawianego zarzutu należy w
pierwszej kolejno
ści ustalić, jakie wymagania w zakresie zatwierdzeń postawił Zamawiający
Wykonawcom. Tylko bowiem niespełnienie wymogów postawionych przez Zamawiaj
ącego
mo
że skutkować uznaniem, że oferta jest niezgodna z SIWZ. Zamawiający w pierwotnej
wersji SIWZ nie
żądał dołączenia do oferty żadnego dokumentu z którego wynikałoby, że
oferowane urz
ądzenia mają posiadać bliżej nieokreślone zatwierdzenia. Gdyby tak było, to
wówczas owe dokumenty zostałyby wymienione w punkcie VI b
ądź VII SIWZ. Także po
udzieleniu odpowiedzi na zapytania Wykonawców, Zamawiaj
ący nie dokonał w SIWZ żadnych zmian w tym zakresie. Powyższe jednoznacznie świadczy o tym, że Zamawiający
nie wymagał,
żeby do oferty były przedłożone jakiekolwiek dokumenty odnoszące się do
zatwierdze
ń, o których mowa w odwołaniu. W SIWZ określono także, że spełnienie
wszystkich wymogów eksploatacyjno technicznych, mi
ędzy innymi posiadania badań
porównawczych wg. procedur ICAO zostanie potwierdzone odbiorem ko
ńcowym
realizowanym przez Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe. Odbiór taki odbywa si
ę po
wyprodukowaniu urz
ądzenia, przed przekazaniem go odbiorcy. Z odbioru sporządza się
odr
ębny protokół pod nazwą „Protokół Odbioru Technicznego". Zamawiający nie wymagał
doł
ączenia do ofert wyników wykonanych pomiarów porównawczych wg. procedur ICAO, czy
te
ż posiadania ich na tym etapie, ponieważ stawiałoby to jednoznaczny wymóg posiadania
przez wszystkich oferentów ju
ż wyprodukowanych i gotowych 3 szt. testerów tarcia. Takie
za
ś wymaganie nie było intencją Zamawiającego. Ponadto stanowiłoby ograniczenie zasady
uczciwej konkurencji i doprowadziłoby do nieuprawnionego wyeliminowania z udziału w
post
ępowaniu wykonawców, którzy dopiero po wygraniu postępowaniu rozpoczęliby
produkcj
ę bądź dokonaliby zakupu urządzeń. Integralną treścią SIWZ był załącznik nr 1
Wymagania Eksploatacyjno - Techniczne. Tak
że w owych WET-ach Zamawiający nie żądał
dostarczenia jakich
ś bliżej nieokreślonych zatwierdzeń. Następnie w toku postępowania
Zamawiaj
ący udzielał szeregu wyjaśnień. Treść tych wyjaśnień jest odmienna od
sugerowanej przez Odwołuj
ącego. Podkreślić także należy, że wyjaśnienia są udzielane na
konkretnie zadane pytania i wła
ściwe ich rozumienie zawsze będzie pozostawało w związku
z owym zadanym pytaniem. I tak w dniu 11 marca w odpowiedzi na pytanie nr 16
Zamawiaj
ący udzielił następującej odpowiedzi „ Dopuszcza się ustaloną zależność wyników
pomiarów z urz
ądzeniami wymienionymi w załączniku 14 ICAO - Lotniska Załącznik A punki
6.8. W przypadku dokonywania testów porównawczych (skorelowania wyników) z innym,
urz
ądzeniem testy te muszą być potwierdzone dokumentem wydanym przez ICAO.".
Nast
ępnie w dniu 17 marca 2014 roku wpłynęło zapytanie Wykonawcy, który wnosił o
wykre
ślenie z wyjaśnień zdania „W przypadku dokonywania testów porównawczych

(skorelowania wyników) z innym urządzeniem testy te muszą być potwierdzone dokumentem
wydanym przez ICAO" z uwagi na niemo
żność pozyskania takiego dokumentu od ICAO.
Wykonawca zaproponował tak
że zastąpienie tegoż zapisu zapisem poniższym:
„W przypadku dokonywania testów porównawczych (skorelowania wyników) z innym
urz
ądzeniem, testy te muszą być potwierdzone dokumentem wydanym przez właściwy urząd
lub instytucj
ę państwową czy też przez zgodny z branżą techniczną instytut badawczy łub
politechnik
ę o zakresie działalności podobnym do przedmiotu zamówienia, który potwierdzi
pełn
ą zgodność z wszystkimi wymaganiami określonymi przez ICAO i FAA." W odpowiedzi
na owo zapytanie Zamawiaj
ący dokonał kolejnej modyfikacji udzielonych wyjaśnień.
Udzielona przez Zamawiaj
ącego odpowiedź brzmiała następująco: „W przypadku oferowania
urz
ądzenia do pomiaru szorstkości (tarcia) nawierzchni spoza wykazu zawartego w
zał
ączniku 14 ICAO-Lotniska, urządzenie to musi posiadać potwierdzenie zgodności
wykonywania pomiarów szorstko
ści (tarcia) nawierzchni wg przepisów ICAO i FAA wydane
przez Urz
ąd Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa, poczta e-mail;
kancelaria(a), ulc.gov.pl; tel. (22)-520-72-00. Ponadto urz
ądzenie ma posiadać wykonane
pomiary porównawcze wykonane z co najmniej jednym- z urz
ądzeń wymienionych w
zał
ączniku 14 ICAO-Lotniska wg procedur ICAO. Pomiary te mają być potwierdzone przez
instytucje badawcz
ą o profilu lotniskowym, posiadająca akredytacje PCA. Tabela z wynikami
bada
ń porównawczych ma zostać umieszczona w dokumentacji urządzenia."
Dokonuj
ąc zaś analizy treści SIWZ oraz zapisów umowy, które mówią o tym kiedy
Wykonawca ma dostarczy
ć Zamawiającemu dokumentacje urządzenia ( a więc dopiero przy
odbiorze urz
ądzeń które będzie realizować RPW), nie budzi żadnych wątpliwości, że
Wykonawca powy
ższą dokumentację będzie obowiązany dostarczyć dopiero w trakcie
dostawy, po podpisaniu umowy, a nie na etapie składania ofert. Tak wiec nie stoi na
przeszkodzie,
żeby owe badania porównawcze były wykonywane po podpisaniu umowy.
Wbrew twierdzeniom Odwołuj
ącego się Pneumotechnika sp. z o.o. w żadnym ze swoich
pism nie potwierdziła,
że oferowane przez nią urządzenia nie posiadają tychże badań-W
pi
śmie z dnia 18 marca 2014 roku ww. Wykonawca zwraca się jedynie z prośbą o
doprecyzowanie tre
ści SIWZ. Co więcej, po wnikliwej analizie SIWZ należy jednoznacznie
stwierdzi
ć, że owa prośba wynika z niezrozumienia zapisów SIWZ, z których jednoznacznie
wynika,
że dokumenty mają być przedstawione w trakcie procedury odbiorowej. Także w
pi
śmie z dnia 23 marca 2014 roku nie ma żadnego stwierdzenia, że urządzenie nie posiada
stosownych pomiarów. Co wi
ęcej, także to pismo nawiązuje do poprzedniego i dotyczy
momentu przedstawienia dokumentów odbiorowych.
Odnosz
ąc się do dalszej części argumentacji, jakoby istniał wymóg przeprowadzenia
bada
ń w warunkach zimowych, należy z całą stanowczością stwierdzić, że powyższe
twierdzenia nie znajduj
ą żadnego oparcia w obowiązujących przepisach, a Zamawiający

takiego wymogu nie postawił. Powoływanie się przez Odwołującego na pismo IWTL, który
sam zreszt
ą stwierdził, że ..dotychczas nie wykonywał badań porównawczych", tak więc nie
ma w tym zakresie
żadnego doświadczenia, nie stanowi jeszcze o tym, że takich badań nie
mo
żna wykonać w innym okresie.
Kolejny zarzut Odwołuj
ącego się, że urządzenie nieposiadające rekomendacji nie będzie
mierzyło poprawnie, a do uzyskania wła
ściwych (zgodnych z wymogami organów lotnictwa
narodowego - w Polsce Urz
ąd Lotnictwa Cywilnego) wyników pomiarów potrzebne będzie
utworzenie funkcji przeliczeniowych, jest niczym niepoparte i jest jedynie subiektywn
ą opinią
Odwołuj
ącego. Przeliczenie wyników pomiarów wg. określonej funkcji jest realizowane przez
oprogramowanie komputerowe testera tarcia i wyniki podawane s
ą automatycznie.
Konieczno
ść wykonania badań szorstkości nawierzchni pasów startowych, oraz procedury
z tym zwi
ązane wprowadza Obwieszczenie Nr 4 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia
10 lutego 201 Ir. w sprawie ogłoszenia tekstu Zał
ącznika 14, tomu I do Konwencji o
mi
ędzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
Wytyczne do przeprowadzania pomiarów porównawczych na podstawie, których wykonuje
si
ę korelację wyników i kalibrację badanego urządzenia szczegółowo opisuje „Podręcznik
słu
żb portu lotniczego" Część 2, ICAO Doc 9137. Konieczność stosowania przepisów ULC
oraz procedur ICAO jednakowo dotyczy wszystkich oferentów i na tej podstawie nie mo
żna
sugerowa
ć zagrożeń w realizacji dostawy.Z uwagi na powyższe zarzut jest bezzasadny.
Analizuj
ąc treść zarzutu dotyczącego serwisu należy podkreślić, że Odwołujący się nie
sprecyzował na czym, w jego ocenie polega sugerowana przez niego niezgodno
ść oferty
Pneumotechnika sp. z o.o. z SIWZ. Konstrukcja zarzutu sprowadza si
ę wymienienia listy
hipotetycznych, niczym nieudowodnionych narusze
ń. Co więcej, jak można wyczytać na
stronie nr 6 Odwołuj
ący się jedynie przypuszcza, używa słów „wysoce prawdopodobnym
wydaje si
ę" że owa niezgodność występuje. Swoje niczym nieudowodnione twierdzenia
opiera jedynie na własnym przekonaniu. Odwołuj
ący się nie dostarczył żadnego
wiarygodnego dowodu na potwierdzenie swoich przypuszcze
ń.
Zamawiaj
ący podkreśla także, że Pneumotechnika sp. z o.o. w swojej ofercie złożyła
o
świadczenie o treści „oświadczamy, że zaoferowany sprzęt będzie zgodny z wymogami
SIWZ". Jednym za
ś z tych wymogów opisanych w punkcie VIII 1 SIWZ było właśnie
zapewnienie serwisu gwarancyjnego. Skoro zatem Odwołuj
ący się nie przedstawił żadnych
wiarygodnych i nie budz
ących wątpliwości dowodów, że oświadczenie złożone przez
Pneumotechnika sp. z o.o. jest niezgodne z prawd
ą, powyższe oznacza, że zarzut jest
bezpodstawny. Zamawiaj
ący wyjaśnia także, że potwierdzenie spełnienie wszystkich
wymogów technicznych wymaganych przez Zamawiaj
ącego będzie realizowane poprzez
odbiór ko
ńcowy prowadzony przez RPW. Niespełnienie jakiegokolwiek z wymogów
technicznych uniemo
żliwi Wykonawcy realizację dostawy.

Analizując treść zarzutu dotyczącego braku CE należy podkreślić, że ów zarzut opiera się
jedynie na subiektywnym, niczym nie uzasadnionym przekonaniu Odwołuj
ącego się.
Odwołuj
ący się nie przedstawił żadnego wiarygodnego dowodu mogącego potwierdzić, że
Pneumotechnika sp. z o.o. zaoferowała przedmioty które w momencie dostawy nie b
ędą
zawiera
ć znaku CE. Podkreślenia bowiem wymaga fakt, że Zamawiający nie wymagał
doł
ączenia do oferty żadnych certyfikatów, czy też deklaracji zgodności. Zamawiający
wymagał jedynie,
żeby dostarczone urządzenia posiadały znakowanie CE. Oczywistym
zatem jest,
że aż do momentu dostawy brak jest możliwości stwierdzenia, czy urządzenia
takowe znakowanie posiada. Tak wiec chocia
żby z tego powodu uczyniony przez
Odwołuj
ącego się zarzut jest chybiony. Co więcej, poddając wnikliwej analizie treść tegoż
zarzutu, u
żyte sformułowania typu „najprawdopodobniej", ..wątpliwym jest", ..może" oraz
przede wszystkim informacja,
że możliwym jest uzyskanie tegoż znaku przez producenta, w
ocenie Zamawiaj
ącego świadczą o tym, że Odwołujący się nie dysponuje żadnym dowodem.
którym te niczym nieuzasadnione twierdzenia mógłby udowodni
ć. Podkreślenia wymaga
bowiem fakt,
że art. 6 kc wymaga UDOWODNIENIA, nie zaś uprawdopodobnienia.
Zamawiaj
ący podkreśla także, że udzielona przez niego odpowiedź odnośnie znaku CE
jest
ściśle powiązana z zadanym pytaniem. Pytanie zaś brzmiało „"Czy zamawiający
wymaga, aby dostarczone urz
ądzenia posiadały znak CE?" Przy tak zadanym pytaniu nie
budzi
żadnych wątpliwości, że Zamawiający oczekiwał, żeby spełnienie tego wymogu
nast
ąpiło w momencie dostarczenia urządzeń, nie zaś składania ofert.
Analizuj
ąc treść zarzutu dotyczącego niewłaściwego pojazdu należy podkreślić, że ów
zarzut opiera si
ę jedynie na subiektywnym, niczym nie uzasadnionym przekonaniu
Odwołuj
ącego się. Oferowany przez Pneumotechnika sp. z o.o pojazd jest pojazdem typu
kombi. Odwołuj
ący się nie przedstawił żadnego wiarygodnego dowodu mogącego
potwierdzi
ć, że jest inaczej. Tymczasem Zamawiający dysponuje oświadczeniem dealera
Volkswagen Polska - Bełtowski sp. z o.o., z którego jednoznacznie wynika,
że istnieją
pojazdy Caddy Trendline ze
świadectwem homologacji nadwozia typu kombi.
Natomiast argumentacja przedstawiona w odwołaniu odnosi si
ę do zupełnie innego
pojazdu a mianowicie VW Caddy Combi. Z tego wi
ęc powodu zarzut Odwołującego się jest
bezzasadny. W tym miejscu Zamawiaj
ący wyjaśnia, że w WET określił wymagany typ
nadwozia samochodu, jako kombi. Oceny typu nadwozia nale
ży dokonać na podstawie
Rozporz
ądzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003r. (Dz.U. 2004 nr 5 poz. 30) w
sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep oraz Polskiej Normy nr PN-89 S-
02007 -„Pojazdy samochodowe, przyczepy, naczepy i zespoły pojazdów - klasyfikacja i
terminologia", które jednoznacznie definiuj
ą, że nadwozie typu kombi ma spełniać
nast
ępujące kryteria: „Nadwozie zamknięte z nieoddzieloną częścią bagażową od części
pasa
żerskiej. Dach - stały; część dachu może być otwierana. Liczba miejsc siedzących -

cztery lub więcej, w dwóch rzędach. Tylne siedzenia wyjmowane lub składane dla
powi
ększenia przestrzeni ładunkowej. Liczba drzwi bocznych - 2 - 4 i jedne drzwi z tyłu.".
Oferowany przez firm
ę Pneumotechnika samochód wpisuje się w kryteria samochodu z
nadwoziem typu kombi. Zarzut podniesiony przez Odwołuj
ącego, że Volkswagen Caddy
Trendline z silnikiem 2.0 TDI o mocy 170 KM (125 kW) nie jest samochodem z nadwoziem
typu kombi a jest nim jedynie Volkswagen Caddy Combi z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM
jest bezpodstawny. Słowa Trendline i Combi przy oznaczeniu modelu VW Caddy s
ą jedynie
wariantem samochodu - nazw
ą handlową stosowaną przez dealerów. Na potwierdzenie
powy
ższego dołączam pismo autoryzowanego dealera VW z dnia 21.05.2014r.,
wyja
śniające, że Volkswagen Caddy Trendline z silnikiem 2.0 TDI o mocy 170 KM (125 kW)
jest samochodem typu kombi i wskazuj
ące gdzie w dokumentacji samochodu jest to zawarte.
Zamawiaj
ący zaprzecza także jakoby dopuścił się naruszenia przepisów, o których mowa
powy
żej. Faktem jest, że Wykonawca dołączył do oferty referencje podmiotu trzeciego za
pomoc
ą którego wykazał spełnienie warunku doświadczenia. Faktem jest także, że te
referencje były potwierdzone za zgodno
ść z oryginałem przez Wykonawcę. Wbrew
twierdzeniom Odwołuj
ącego się z treści § 7 ust. 2 ww rozporządzenia wcale nie wynika
obowi
ązek potwierdzania takich referencji wyłącznie przez podmiot na zasobach którego
wykonawca polega. W tym miejscu Zamawiaj
ący podkreśla, że dokonując interpretacji
powoływanego powy
żej przepisu rozporządzenia należy wziąć pod uwagę przede wszystkim
cel jakiemu ma słu
żyć poświadczanie dokumentu za zgodność z oryginałem. Czynność
potwierdzenia za zgodno
ść z oryginałem stanowi oświadczenie wiedzy osoby jej
dokonuj
ącej. Poprzez opatrzenie dokumentu klauzulą „potwierdzam za zgodność z
oryginałem" oraz zło
żenie podpisu osoba go składająca stwierdza, iż widziała oryginał
dokumentu i o
świadcza, iż podpisana przez niego kopia jest tożsama z oryginałem. W świetle tego nie powinno mieć znaczenia, kto potwierdza te dokumenty. Istotny powinien być
nie status podmiotu, ale wiedza przez niego powzi
ęta w zakresie istnienia i treści oryginału.
Wydaje si
ę nie tylko możliwe, ale również nierzadko spotykane, iż wykonawca sporządzający
ofert
ę kompletuje oryginały dokumentów pochodzących od innych podmiotów, sporządza z
nich kopi
ę, a następnie potwierdza je za zgodność z oryginałem. Ponadto należy podkreślić, że Ustawodawca użył w przepisie łącznika „lub". Użycie owego spójnika w zdaniu zgodnie z
zasadami logiki zarówno matematycznej jak i prawniczej oznacza,
że mamy do czynienia z
alternatywa ł
ączną. Alternatywa zaś łączna polega na tym, że jest ona zawsze prawdziwa za
wyj
ątkiem jednej jedynej sytuacji - gdy wszystkie wyrażenia alternatywy są fałszywe. Wobec
powy
ższego właściwa interpretacja powyższego przepisu polega na tym, że skoro
ustawodawca u
żył spójnika lub, to powyższe oznacza, że dokument jest właściwie
potwierdzony za zgodno
ść z oryginałem zarówno w sytuacji, poświadczenia tego dokonuje
tylko wykonawca, zarówno Wykonawca jak i podmiot na rzecz którego ów dokument był


wystawiony jak również tylko podmiot na rzecz którego ów dokument był wystawiony. Gdyby
intencj
ą ustawodawcy było takie rozumienie przepisu jak to opisuje w odwołaniu odwołujący,
to zamiast spójnika „lub" u
żyłby spójnika właściwego dla alternatywy rozłącznej. Także z
u
życia w przepisie dwukrotnie słów „odpowiednio" nie powoduje, że uprawniona jest taka
wykładnia przepisu, która prowadziłaby do wniosków niezgodnych z zasadami logiki
matematycznej i logiki prawniczej. Celem wykładni jest ustalenie wła
ściwej treści norm
prawnych zawartych w przepisach prawnych. Dopiero to wła
ściwe ustalenie spowoduje, że
rozstrzygni
ęcie konkretnej sprawy przez organ, który stosuje prawo będzie należyty.
Wykładnia słu
ży zatem usuwaniu wątpliwości dotyczących treści normy prawnej. Celem
wykładni nie jest tworzenie nowych norm prawnych, a wła
ściwe ich odczytywanie z
przepisów. Wykładnia ma miejsce wówczas, kiedy mamy do czynienia z niejasnymi
przepisami, wieloznacznymi z przypisami które mog
ą być wzajemnie sprzeczne. Wobec
wyst
ępujących w orzecznictwie KIO rozbieżności, koniecznym w niniejszej sprawie jest
dokonanie stosownej wykładni przepisu. Owa wykładnia musi prowadzi
ć do rezultatu
zgodnego z celem w jakim wprowadzono instytucje po
świadczania dokumentu za zgodność
z oryginałem. Z uwagi na powy
ższe także ten zarzut podniesiony przez Odwołującego się
jest bezzasadny.


Przystępujący podniósł, iż w pełni i zdecydowanie przychyla się do stanowiska
Odwołuj
ącego, iż wszelkiego rodzaju dostawy ale i również świadczone usługi zawsze
bezwzgl
ędnie muszą być realizowane w poszanowaniu wartości zarówno życia i zdrowia
ludzkiego ale i równie
ż nie mogą przez nieprawidłowe funkcjonowanie narażać na szkody lub
zagra
żać mieniu. Wskazane przez Odwołującego argumenty odnoszące się do tzw. ryzyka
zaistnienia szkód w mieniu oraz stworzenie bezpo
średniego narażenia życia ludzkiego
stanowi
ą nie fakt a jedynie domniemanie zaistnienia szkód i stworzenie ryzyka, które
dodatkowo ma na celu zdyskredytowanie naszej firmy dla osi
ągnięcia korzyści
Odwołuj
ącego. Odwołujący przywołuje i odnosi się również do posiadanego przez siebie
zatwierdzenia produkowanych testerów tarcia przez Mi
ędzynarodową Organizację Lotnictwa
Cywilnego ICAO, które pozyskał w latach 90-tych. Zatwierdzenie to dotyczyło rozwi
ązań
technologicznych, które po ponad dwudziestoletnim okresie s
ą przestarzałe i nie gwarantują
skuteczno
ści metrologicznej na najwyższym światowym poziomie. Postęp technologiczny
jaki został osi
ągnięty w ciągu dwóch dekad, determinuje stosowanie najnowocześniejszej
aparatury i czujników pomiarowych w produkowanych rozwi
ązaniach technologicznych.
Istotne jest przede wszystkim to,
że obecnie ICAO nie wydaje dokumentów
zatwierdzaj
ących czy certyfikujących urządzenia będące przedmiotem zamówienia, na co
doł
ączamy stosowny dowód (Załącznik nr 1), ponieważ organizacja ta, nie jest
wyspecjalizowanym laboratorium kontrolno-pomiarowym, a jedynie mi
ędzynarodową

jednostką administracyjną dla lotnictwa cywilnego. Podczas rozmów telefonicznych z ICAO
Kanada, ICAO Francja oraz w korespondencji mailowej z dnia 12.03.2014 r. (Zał
ącznik 1)
otrzymali
śmy informację, że zgodnie z Konwencją o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym
przepisy ICAO stanowi
ą podstawę przepisów krajowych. W związku z powyższym należy
konsultowa
ć się z odpowiednim Urzędem Lotnictwa Cywilnego w Polsce i ich decyzja jest
wi
ążąca. Dodatkowo należy podkreślić, że w treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, Zamawiaj
ący wskazał na konieczność zatwierdzenia (certyfikacji) urządzeń do
pomiaru współczynnika tarcia dla nawierzchni lotniskowych wydanego przez Urz
ąd Lotnictwa
Cywilnego z siedziba w Warszawie. Wobec spełnienia wymogu postawionego przez
Zamawiaj
ącego oraz powołując się na informacje uzyskane z ICAO, nasza firma w okresie
przed terminem składania ofert, uzyskała dokument z Urz
ędu Lotnictwa Cywilnego
(Zał
ącznik nr 2), z którego jednoznacznie wynika, że urząd ten ani nie wydaje, ani nie
certyfikuje, ani te
ż nie zatwierdza urządzeń pomiarowych, jak również innych rozwiązań
technologicznych, zwracaj
ąc jednocześnie uwagę, że zapewnienie najwyższej jakości jak i
nadzór nad procesem produkcji i wdro
żenia, pozostaje w kompetencjach producenta.
Jako producent oferowanych rozwi
ązań musimy wskazać, że każde elektroniczne
komponenty składowe maj
ące nawet najmniejszy wpływ na precyzję i prawidłowe
funkcjonowanie urz
ądzenia, poddawane jest kalibracjom i kontrolom metrologicznym
(wzorcowanie) wyspecjalizowanym jednostkom zewn
ętrznym posiadającym stosowną
aparatur
ę pomiarową. Są to akredytowane przez PCA wyspecjalizowane laboratoria
badawcze przy jednostkach naukowych i Okr
ęgowe Urzędy Miar. Pierwszą i zasadniczą
form
ą kontroli zarówno wyspecjalizowania naszej jednostki jako jednostki produkcyjnej w
zakresie kontroli jako
ści i nadzoru jest wydany w roku 2014 - aktualny Certyfikat. Został on
wydany przez jedyn
ą w Polsce akredytowaną w tym zakresie jednostkę państwową - Zakład
Systemów Jako
ści i Zarządzania jako Wojskowe Biuro Standaryzacji regulujące zasady
działalno
ści normalizacyjnej i jakościowej w resorcie Obrony Narodowej. Jednostka ta
posiada kompetencje w zakresie weryfikacji i potwierdzania stosowania zasad jako
ści i
nadzoru przy produkcji i dostawach dla Sił Zbrojnych RP. Audyt certyfikuj
ący, który
zako
ńczył się w tym roku, potwierdza wydanie przez w/w jednostkę stosownego certyfikatu,
który dodatkowo wskazuje na mo
żliwość realizacji dostaw, wdrożeń i szkoleń z wąskiego i
specjalistycznego zakresu w którym wymienione zostały z nazwy cztery urz
ądzenia - w tym
wła
śnie tester tarcia dla nawierzchni lotniskowych.
Ostatnim zarzutem jaki wniósł Odwołuj
ący jest brak posiadania badań porównawczych,
które okre
ślił Zamawiający w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Uzasadnienie tego stanu rzeczy dotyczy rzeczy niemo
żliwej do zrealizowania przez żadnego
z wykonawców. Wynika to z faktu, i
ż każda specjalistyczna jednostka pomiarowa jaką są
m.in. testery tarcia, musi by
ć walidowana w tzw. pełnej konfiguracji (działająca jako

kompletne urządzenie zintegrowane z nośnikiem - w tym przypadku z pojazdem
dostosowanym na potrzeby prawidłowego funkcjonowania całego systemu). Testy
porównawcze i proces walidacji całego systemu mo
że się odbyć wyłącznie na konkretnych
jednostkach pomiarowych a nie na tzw. badaniach typu (seria urz
ądzeń). Taka realizacja
zamówienia, gwarantuje zachowanie najwy
ższej jakości. Należy nadmienić, że nasza firma
uzyskała pisemn
ą zgodę od zarządów polskich portów lotniczych i chęć wzięcia udziału w
badaniach porównawczych dla równoczesnej weryfikacji precyzji uzyskiwanych parametrów
śliskości nawierzchni. Oferowane Zamawiającemu urządzenia są produkowane na specjalne
zamówienie według wytycznych Zamawiaj
ącego. Wyrób ten nie należy do seryjnej produkcji.
Ocena zgodno
ści będzie wykonana po jego wyprodukowaniu. Oznakowanie CE związane
jest z potwierdzeniem (deklaracj
ą) zgodności wymagań z określonym dokumentem
odniesienia. Aby dokona
ć potwierdzenia zgodności z wymaganiami, urządzenie musi być
poddane procesowi kalibracji, wzorcowaniu i procesowi sprawdzenia (testy). W SIWZ
Zamawiaj
ący nic wymagał dołączenia do oferty oznaczenia CE. Zamawiający wymagał, żeby
urz
ądzenia posiadały oznakowanie CE w momencie ich dostarczenia.
Dodatkowo, w odniesieniu do zarzutu braku oznakowania CE jaki wniósł Odwołuj
ący,
nale
ży w pierwszej kolejności odnieść się bezpośrednio do zasad oceny zgodności
produkowanych wyrobów i nadawania im oznakowania CE obowi
ązującego w krajach Unii
Europejskiej. Pod poj
ęciem oceny zgodności należy rozumieć sposób postępowania
obowi
ązujący przy wprowadzaniu do obrotu lub oddawaniu do użytkowania wyrobów
okre
ślonych w stosownych przepisach prawa. Ocena zgodności wykonywana jest w
odniesieniu do stosownych dyrektyw w zakresie jakie obejmuj
ą swoim zapisom celowym.
Podsumowuj
ąc, w świetle obowiązujących przepisów, badania typu dotyczą urządzeń
mierniczych wskazanych w kategoriach przyrz
ądów pomiarowych wg Dyrektywy MID - w
szczególno
ści urządzeń pomiarowych, będących w bezpośrednim obrocie handlowym (np.
wagi sklepowe). Pozostałe urz
ądzenia wymagają kontroli wzorcującej, kalibracyjnej i
sprawdzaj
ącej. Oznakowania CE w takich przypadkach dokonuje producent urządzenia
wystawiaj
ąc stosowną deklarację zgodności.
Wskazana tre
ść przytoczona przez Odwołującego nie ma odniesienia do stanu
faktycznego. Odwołuj
ący polemizuje, twierdząc iż nie posiadamy żadnego doświadczenia w
serwisowaniu testerów tarcia. Jako producent oferowanego Zamawiaj
ącemu sprzętu
gwarantujemy jego serwisowanie na poziomie, którego nie oferuje
żaden autoryzowany
serwis. Dysponujemy wiedz
ą na temat urządzenia niedostępną serwisom. Wskazana treść
przytoczona przez Odwołuj
ącego nie ma odniesienia do stanu faktycznego. Nasza firma na
etapie formułowania oferty pozyskała ofert
ę handlową od firmy Volkswagen na pojazdy
wyprodukowane wg specjalnych wymaga
ń, które charakteryzować się będą indywidualnymi

rozwiązaniami. Będą to pojazdy o typie nadwozia zgodnym z wymaganiami Zamawiającego-
KOMBI oraz mocy silnika 170 KM.
Zarzut zaniechania wezwania do zło
żenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny.
Zarzut wniesiony przez Odwołuj
ącego nie odzwierciedla stanu faktycznego. Należy zwrócić
uwag
ę na fakt, iż Odwołujący jest firmą pośredniczącą w sprzedaży urządzeń będących
przedmiotem zamówienia, nale
ży zatem założyć, że jako pośrednik handlowy zagranicznego
dostawcy dokona narzutu mar
żowego na zaoferowane urządzenia. Zatem uwzględniając
argument przytoczony powy
żej, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością można
domniema
ć, iż rzeczywista cena rynkowa tego rodzaju urządzeń będzie nawet niższa niż
cena wynikaj
ąca z wybranej oferty. Koszty materiałowe, koszty komponentów
elektronicznych, koszty pojazdów oraz koszty operacyjne z tytułu realizacji dostawy s
ą
niewspółmiernie ni
ższe w stosunku do kwoty wynikającej z wybranej oferty. Pozostała
warto
ść kontraktowa wynika z wypracowanego doświadczenia, posiadania wiedzy
specjalistycznej w zakresie metodologii pomiarowej, zasad projektowania elektroniki i
oprogramowania jak równie
ż kompleksowego know-how. Nie dające się bezpośrednio
przeliczy
ć wartości niematerialne stanowią ponad 50% wartości ceny kontraktowej,
zapewniaj
ąc przy tym jednocześnie godziwe wynagrodzenie. Ujęte automatycznie w tzw.
warto
ściach niematerialnych środki stanowiące część ceny kontraktowej gwarantują:
terminowe zrealizowanie kontraktu ze wzgl
ędu na większą swobodę o możliwość
sprawniejszego działania, w sposób całkowicie pokrywa koszty całkowite, własne oraz
zapewnia wygenerowanie zysku na bardzo wysokim poziomic. Cena zawarta w ofercie
została skalkulowana w sposób rzetelny i w oparciu o aktualny poziom cen rynkowych
kosztów składowych. Jako dowód przedkładamy ofert
ę na dostawę zasadniczych
komponentów składowych testerów tarcia, tj. pojazdów samochodowych produkowanych na
specjalne zamówienie w oparciu o indywidualn
ą specyfikę dostawy.
Odnosz
ąc się do interpretacji i orzecznictwa przytoczonego przez Odwołującego, w którym
Izba wskazuje na konieczno
ść zawezwania do złożenia wyjaśnień przez wykonawców w
przypadkach w
ątpliwych, należy podkreślić, iż interpretacja Izby nie precyzuje w sposób
jednoznaczny warto
ści procentowej oferty odbiegającej zarówno od ceny, jaką zamawiający
przeznaczył na realizacj
ę zamówienia ani od cen innych oferentów. W świetle aktualnego
orzecznictwa KIO, nale
ży zatem rozumieć, że pozostawiono tę kwestię do indywidualnego
rozeznania przez zamawiaj
ących i zawezwania wykonawców w przypadkach rzeczywiście
ra
żąco niskiej ceny a z kolei nie stawia bezwzględnego wymogu na zamawiającym o
zawezwania do zło
żenia wyjaśnień. Wobec powyższego oraz w świetlne złożonego dowodu,
nie ma podstaw do uznania,
że cena wybranej oferty nosi znamiona rażąco niskiej ceny.
Zarzut zaniechania wykluczenia z post
ępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia,
pomimo i
ż wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie

wymaganego doświadczenia. W odniesieniu do powyższego zarzutu podtrzymujemy
stanowisko Zamawiaj
ącego, iż przedstawiciel firmy Pneumotechnika Sp. z o.o. może
potwierdzi
ć za zgodność z oryginałem referencje udostępnione przez firmę Stal Sp. z o.o.,
która oddaje nam do dyspozycji swoj
ą wiedzę i doświadczenie. Nadmieniamy, iż firma Stal
Sp. z o.o. b
ędzie naszym podwykonawcą. Jednakże w celu oddalenia powyższych zarzutów
doł
ączamy w/w dokumenty potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Prezesa Zarządu
firmy Stal Sp. z o.o.
W
świetle przedstawionej argumentacji, jak podano w punktach powyżej oraz z
zał
ączonych dowodów wynika, że zarzut, który wniósł Odwołujący dotyczący odrzucenia
oferty wybranej jako najkorzystniejsza nie ma uzasadnienia.
W
świetle przedstawionej argumentacji, jak podano w punktach powyżej oraz z
zał
ączonych dowodów wynika, że nie ma uzasadnienia zarzut, który wniósł Odwołujący
dotycz
ący odrzucenia oferty wybranej jako najkorzystniejsza

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są częściowo zasadne.
Zarzut dotyczący naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy
Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Pneumotechnika, pomimo iż treść oferty tego
wykonawcy nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, Izba uznała
za bezzasadny.
Odwołujący podnosząc wskazany zarzut odnosi swoją argumentację do dwóch pól
niezgodności. Pierwsze pole to brak zatwierdzeń, drugie pole to brak certyfikatu CE. W
odniesieniu do braku certyfikatu CE odwołujący podnosi, że oferowane przez
przystępującego urządzenie, jako niesprawdzone na lotniskach nie może legitymować się
posiadaniem takiego certyfikatu. Jednakże Izba zwraca uwagę, co podnosił również
zamawiający, że oferowane urządzenie musi posiadać stosowny certyfikat w chwili
przekazania go do odbioru do użytkowania. Na etapie składania ofert zamawiający nie
wymagał legitymowania się posiadaniem takiego certyfikatu, gdyż możliwy jest on do
uzyskania dopiero po wyprodukowaniu urządzenia i przeprowadzenia stosownych testów.
Odwołujący nie udowodnił, że do planowanej daty dostawy nie jest możliwe pozyskanie
takiego certyfikatu, zakładając jedynie, że procedura jego pozyskania jest długotrwała i
pracochłonna. W związku z czym należało uznać, że zarzut w tym zakresie nie został
udowodniony.
Odnosząc się zaś do zarzutu dotyczącego braku zatwierdzeń to wskazać należy, że
analogicznie jak do certyfikatu, zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
nie postawił wymogu posiadania takiego zatwierdzenia na etapie składania ofert.
Zamawiający udzielając odpowiedzi na jedno z pytań wykonawców (pismo z dnia 17 marca
2014 roku) wskazał, że „w przypadku oferowania urządzenia do pomiaru szorstkości (tarcia)

nawierzchni spoza wykazu zawartego w załączniku 14 ICAO-Lotniska, urządzenie to musi
posiadać potwierdzenie zgodności wykonywania pomiarów szorstkości (tarcia) nawierzchni
wg. przepisów ICAO i FFA wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (…).” Powyższe
oznacza, że zamawiający dopuścił złożenie oferty na inne urządzenia niż te wymienione w
załączniku 14 ICAO. W związku z czym przystępujący miał prawo do zaoferowania innego
urządzenia pod warunkiem przeprowadzenia odpowiednich testów i pomiarów, a
dokumentacja z wynikami badań porównawczych ma zostać umieszczona w dokumentacji
wyprodukowanego urządzenia. Skoro zatem, na dzień złożenia oferty zamawiający nie
wymagał posiadania gotowego i wyprodukowanego urządzenia opatrzonego stosownymi
dokumentami i certyfikatami, to nie sposób dowodzić, że na dzień składania ofert
niewyprodukowane i niecertyfikowane urządzenie nie spełnia wymagań specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Odwołujący nie udowodnił również, że nie jest możliwe do uzyskania
przez przystępującego poświadczenie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Z dokumentu
(pisma) ULC Departament Lotnisk z dnia 15 maja 2014 roku, przedłożonego przez
odwołującego wynika jedynie, że ULC nie prowadzi badań akredytacyjnych dla urządzeń
dokonuj
ących pomiaru przyczepności. Podobne wnioski wypływają z innego pisma ULC z
dnia 19 marca 2014 r. (w aktach postępowania), z którego wynika, iż „Zgodnie z ustawą
Prawo Lotnicze, Prezes Urz
ędu Lotnictwa Cywilnego nie ma kompetencji do certyfikowania
b
ądź orzekania w inny sposób o zgodności urządzeń pomiarowych do badania
współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych z przepisami ICAO.”
.
Biorąc powyższe pod uwagę Izba stwierdziła, że odwołujący nie wykazał, w jakim zakresie
i które konkretnie postanowienie oferty przystępującego pozostaje w sprzeczności z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, pozostając jedynie w sferze domysłów i
hipotetycznych (przyszłych i niepewnych) założeń, które nie znajdują swojego
odzwierciedlenia w dokumentacji postępowania.
Tym samym zarzut odwołującego uznać należało za niezasadny.

Izba bez rozpoznania pozostawiła zarzuty wycofane przez odwołującego, tj. zarzut
dotyczący serwisu oraz niewłaściwego typu pojazdu.

Zarzut dotyczący naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania
Pneumotechnika do złożenia wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny, pomimo że oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia; w konsekwencji art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Pneumotechnika, pomimo, że oferta tego
wykonawcy zawiera rażąco niską cenę, Izba uznała za bezzasadny.

Zdaniem Izby, odwołujący w żaden sposób chociażby nie uprawdopodobnił okoliczności,że przedstawiona w ofercie przystępującego cena jest rażąco niska. A to dopiero takie
uprawdopodobnienie może stanowić podstawę do uznania zarzutu naruszenia art. 90 ust. 1
ustawy Pzp za zasadny. W przeciwnym przypadku, ogólne twierdzenia i hipotetyczne
założenia nie mogą znaleźć uznania u Izby, tym bardziej nie mogą stanowić dowodu na
okoliczność stawianego zarzutu. Nie może również stanowić podstawy do uznania zarzutu
za zasadny argument niewłaściwego oszacowania wartości zamówienia. Czynność
oszacowania wartości zamówienia jest bowiem odrębną czynnością w postępowaniu nie
mogącą wpływać na ocenę, czy cena przestawiona w ofercie nosi znamiona ceny rażąco
niskiej. Przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, pozwala zamawiającemu, w celu ustalenia, czy
oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, zwrócenie się do
wykonawcy o udzielenie stosownych wyjaśnień. Powyższe oznacza, że przedmiotem
wyjaśnień mogą być wątpliwości zamawiającego w zakresie zaoferowanej ceny ofertowej
odnoszącej się do przedmiotu zamówienia rozumianego jako przedmiotu opisanego przez
zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia – jak w niniejszym
postępowaniu - przedmiotu dostawy. Odwołujący nie udowodnił, że przedmiot oferty
przystępującego nie jest możliwy do spełnienia za podaną w ofercie cenę. Dlatego też zarzut
powyższy należało uznać za bezzasadny.

Zarzut dotyczący naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp w związku z § 7 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane
poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia
Pneumotechnika, pomimo iż wykonawca ten nie wykazał spełniania warunków udziału w
postępowaniu, Izba uznała za bezzasadny.
Zgonie z przepisem art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp zamawiający wyklucza z postępowania
wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej przystępujący wykazał spełnienie warunków udziału
w postępowaniu, gdyż zgodnie z opisanym przez zamawiającego warunkiem dotyczącym
posiadanej wiedzy i doświadczenia przedłożył zobowiązanie do oddania zasobów wiedzy i
doświadczenia oraz przedłożył referencje (poświadczenia), potwierdzające ich prawidłową
realizację. Treść wskazywanego zobowiązania, jak też treść rzeczonych referencji nie
budziła u odwołującego zastrzeżenia. Odwołujący podniósł, że przystępujący, jako
wykonawca samodzielnie potwierdził „za zgodność z oryginałem” referencje dotyczące
podmiotu trzeciego, co z kolei niezgodne jest z § 7 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 19 lutego 2013 roku w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z

2013 r., poz. 231). W ocenie Izby przedmiotowe rozporządzenie wydane w trybie delegacji
art. 25 ust. 2 ustawy Pzp, określa zarówno rodzaje dokumentów oraz formę w jakiej mają być
te dokumenty składane. W przedmiotowym postępowaniu odwołujący nie kwestionuje
złożonego dokumentu (jego treści), a jedynie jego formę. W ocenie Izby § 7 ww.
rozporządzenia określa wymogi formalne, które winny być spełnione w zakresie dokumentów
składanych przez wykonawców. W utrwalonym już orzecznictwie przyjęło się, że błędy
formalne oferty nie mogą stanowić o jej sprzeczności z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uwzględniła zarzut podniesiony przez odwołującego z
ostrożności, dotyczący naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, jednakże Izba stwierdziła, że
pozostaje on bez wpływu na wynik postępowania. Stanowisko takie Izba przyjęła
uwzględniając okoliczność, iż odwołujący nie kwestionował merytorycznej treści złożonych
zobowiązań i referencji, a jedynie ich formę oraz fakt, iż przystępujący na rozprawie
przedłożył kwestionowane referencje potwierdzone przez organ do takich czynności
umocowany, tj. przez dysponenta tych referencji, firmę Stal sp. z o.o. Bezzasadnym bowiem
byłoby nakazywanie zamawiającemu wzywania przystępującego do złożenia dokumentu,
którym zamawiający już dysponuje (tzw. ekonomika procesowa).

Zarzut dotyczący naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy
Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Pneumotechnika, pomimo iż wykonawca ten
podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, Izba uznała za
bezzasadny. Wskazany przepis nakłada bowiem obowiązek na zamawiającego polegający
na odrzuceniu oferty, jeżeli została złożona przez wykonawcę wykluczonego
z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert.
Forma gramatyczna omawianego przepisu odnosi się bowiem do czasu przeszłego, co
oznacza, że przepis art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, znajduje swoje zastosowanie do trybów
dwuetapowych (takich, jak np. przetarg ograniczony), gdzie w pierwszym etapie dokonywana
jest ocena formalno-prawna wykonawcy. Wynik tej oceny decyduje o zakwalifikowaniu bądź
też nie, do dalszego etapu, tj. zaproszenia do składania oferty. Przedkładając powyższe na
grunt omawianego przepisu wskazać należy, że znajduje on swoje zastosowanie właśnie do
trybów dwuetapowych, gdyż zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tj. pierwszy
etap postępowania dwuetapowego zakończył się wynikiem negatywnym dla wykonawcy
(został wykluczony z postępowania), a mimo to wykonawca ten złożył ofertę. Druga
z okoliczności, to sytuacja, w której wykonawca pozytywnie przeszedł pierwszy etap (nie
został wykluczony), ale ze względu za ograniczoną (wskazaną w ogłoszeniu o zamówieniu)
liczbę wykonawców zaproszonych do składnia ofert (drugi etap) nie został zaproszony do

złożenia oferty, a mimo to złożył ofertę. Taka okoliczność wymusza na zamawiającym
zastosowanie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zakresie obowiązku odrzucenia
oferty, złożonej przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert.

W wyniku powyższych ustaleń, za niezasadny Izba uznała zarzut dotyczący naruszenia art.
7 ust. 1 ustawy Pzp.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Przewodniczący:
…………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie