eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 978/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-06-03
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 978/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec Członkowie: Klaudia Szczytowska - Maziarz, Magdalena Rams Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 czerwca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu w dniu 16 maja 2014 r. przez wykonawcę:
SPR TEC Europe GmbH (Sp. z o.o.), Bruckbachweg 23, A-4203 Altenberg bei Linz,
Austria
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miejskie Przedsiębiorstwo
Wodoci
ągów i Kanalizacji S.A. we Wrocławiu (50-241), Na Grobli 14/16

przy udziale wykonawcy:
Firma SEZAM INSTAL P. C………. i R. C……….. sp. j. w Opolu
(45-131), ul. Cygana 1
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego



orzeka:

1.
oddala odwołanie,

2.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę:
SPR TEC Europe GmbH (Sp. z o.o.) i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
SPR TEC Europe GmbH (Sp. z o.o.) tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy:
SPR TEC Europe GmbH (Sp. z o.o.) na rzecz
zamawiającego:
Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji S.A.
we Wrocławiu
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) obejmującą koszty wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.), na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
we Wrocławiu.


Przewodnicz
ący: ……………………………
Członkowie:
……………………………
……………………………

Sygn. akt:
KIO 978/14


U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizację zadania: „Dostawę sprzętu i pojazdów służących do renowacji sieci
kanalizacyjnej metod
ą długiego rękawa wraz z materiałami eksploatacyjnymi” zostało
wszczęte przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. we Wrocławiu,
zwaną dalej Zamawiającym. Ustalona przez Zamawiającego wartość zamówienia
przekraczała kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 907 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2013/S 249-437690)
w dniu 24 grudnia 2013 r.
W dniu 16 maja 2014 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione w formie pisemnej przez wykonawcę: SPR TEC Europe GmbH (Sp. z o.o.),
zwanego dalej Odwołującym.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu:

„naruszenie art. 192 ust. 3 pkt 1 pzp polegające na zaniechaniu wykonania wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 kwietnia 2014 r. (sygn. akt: KIO 513/14) i
powtórzenia oceny ofert;


naruszenie art. 24 pzp, przez to, że Zamawiający nie podał żadnej podstawy prawnej
decyzji o uznaniu oferty Odwołuj
ącego za nieważną, co faktycznie doprowadziło
do wykluczenia Odwołuj
ącego z postępowania z naruszeniem art. 24 pzp,
który przewiduje zamkni
ęty katalog przyczyn wykluczenia wykonawcy z postępowania;

naruszenie art. 85 ust. 2 ustawy pzp przez to, że Zamawiający zaniechał wezwania
Odwołuj
ącego do przedłużenia terminu związania ofertą;

naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 91 ust. 1 ustawy pzp przez to, że Zamawiający
wybrał ofert
ę, która nie jest ofertą najkorzystniejszą oraz prowadził postępowanie
w sposób uporczywie naruszaj
ący zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców
poprzez
świadome
nierespektowanie
przepisów
ustawy
oraz
poprzez nierówne traktowanie wykonawców, polegaj
ące na celowym i oczywiście
bezpodstawnym zaniechaniu podj
ęcia czynności zmierzających do zawarcia umowy
z Odwołuj
ącym, tj. wykonawcą którego oferta, zgodnie z przepisami pzp winna zostać
wybrana jako najkorzystniejsza.”

Mając na uwadze podniesione zarzuty Odwołujący wnosił o „nakazanie Zamawiającemu:

wykonania wyroku KIO z dnia 1 kwietnia 2014 r., sygn. KIO 513/14;

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy - Sezam-Instal
Sp.j. o której Zamawiaj
ący poinformował pismem z dnia 07 maja 2014 r.;

uznania, że przedłużenie okresu ważności wadium stanowiło jednocześnie przedłużenie
terminu zwi
ązania ofertą na okres ważności wadium, ewentualnie

wezwania wykonawcy - SPR TEC Europę GmbH do złożenia oświadczenia woli
o przedłu
żeniu terminu związania ofertą,

w związku z nakazaniem uznania, że przedłużenie okresu ważności wadium stanowiło
jednocze
śnie przedłużenie terminu związania ofertą na okres ważności wadium,
ewentualnie dokonania wezwania do zło
żenia oświadczenia woli o przedłużeniu terminu
zwi
ązania ofertą - nakazanie unieważnienia czynności uznania oferty Odwołującego
za niewa
żną;

dokonania ponownego badania i oceny ofert;

i w związku z tym nakazanie wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.”
W dniu 19 maja 2014 r. Prezesowi Izby zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego doręczył wykonawca: Firma SEZAM INSTAL
P. C……… i R. C………… sp. j. w Opolu, zwany dalej Przystępującym lub uczestnikiem
postępowania.
Skład orzekający Izby wykluczył to, aby spełniona została którakolwiek z przesłanek
odrzucenia odwołania ustanowionych w art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika postępowania,
na podstawie zebranego materiału dowodowego w sprawie, z uwzględnieniem stanowisk
stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp, przysługiwało prawo wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie
zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Izba postanowiła zaliczyć w poczet materiału dowodowego dokumenty, o które wnioskował
Odwołujący w odwołaniu, tj.
1. akta sprawy o sygnaturze KIO 513/14, prowadzonej z odwołania wniesionego
przez SPR TEC Europę GmbH w dniu 17 marca 2014 r. - tym w szczególności:
a) Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia;
b) ofertę wykonawcy Firmy Sezam-Instal Sp.j. P. C……… i R. C………. w Opolu;
c) oferty Odwołującego;
d) pismo Zamawiającego z dnia 4 lutego 2014 r. - wezwanie do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu;
e) pismo Odwołującego z dnia 12 lutego 2014 r. - odpowiedź na wezwanie
z dnia 4 lutego 2014 r.;
f)
oświadczenia z dnia 28 stycznia 2014 r. o braku podstaw do wykluczenia
z przetargu wraz z tłumaczeniem uwierzytelnionym z języka niemieckiego;
a. pismo Zamawiającego z dnia 6 marca 2014 r. informujące o wyborze najkorzystniejszej
oferty oraz wykluczeniu Odwołującego;
2. dokument – zmiana z dnia 11 kwietnia 2014 r. do gwarancji nr 200157 wraz z dowodem
jego doręczenia Zamawiającemu;
3. pismo Zamawiającego z dnia 7 maja 2014 r. informujące o wyborze najkorzystniejszej
oferty oraz uznaniu oferty Odwołującego za nieważną.
Mając na celu ocenę zasadności zarzutów podnoszonych w odwołaniu Izba ustaliła,że zgodnie z pkt IX.1 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) termin związania
ofertą został ustalony na 60 dni. Jego bieg rozpoczął się wraz z upływem terminu składania
ofert, który zgodnie z pkt XI.1 SIWZ upłynął w dniu 31 stycznia 2014 r. o godz. 9:30.
Stąd też termin związania ofertą powinien był upłynąć w dniu 31 marca 2014 r., jego bieg
uległ jednak zawieszeniu zgodnie z przepisem art. 182 ust. 6 ustawy Pzp na czas trwania
postępowania odwoławczego prowadzonego przed Izbą. Pismem z dnia 6 marca 2014 r.
Zamawiający poinformował wykonawców o wybraniu oferty najkorzystniejszej oraz
o wykluczeniu Odwołującego. Z uwagi na fakt, iż Odwołujący wniósł w dniu 17 marca 2014 r.
odwołanie wobec tych czynności Zamawiającego, a Izba rozstrzygnęła o nich merytorycznie
wydając wyrok i ogłaszając go w dniu 1 kwietnia 2014 r., ustalony w SIWZ termin 60 dni
związania wykonawców złożonymi przez nich ofertami upływał ostatecznie z dniem
15
kwietnia
2014
r.
Co
istotne,żadna
ze
Stron,
jak
i
Przystępujący,
nie tylko nie kwestionowali tak poczynionych ustaleń, ale wręcz je potwierdzili w toku
rozprawy przed Izbą.
Istotnym dla sprawy jest również to, że Odwołujący wraz ze złożoną przez siebie ofertą
przedstawił w charakterze wadium gwarancję nr 200157 wystawioną przez Bank of Tokyo.
Zgodnie z jej treścią była ona ważna do dnia 31 marca 2014 r. Jak wynika z treści
powołanego już pisma z dnia 6 marca 2014 r. Zamawiający, wypełniając nałożony na niego
przepisem art. 46 ust. 1 ustawy Pzp obowiązek, zwrócił tę gwarancję Odwołującemu.
W dniu 15 kwietnia 2014 r. Zamawiającemu doręczony został dokument opisany
jako „Zmiana nr do gwarancji 200157” wystawiony przez Bank of Tokyo i opatrzony datą
11 kwietnia 2014 r.
Zamawiający pismem z dnia 7 maja 2014 r. poinformował Odwołującego o dokonaniu
ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej. W piśmie tym wskazał, iż czynności
przez niego podjęte były konsekwencją orzeczenia wydanego przez Izbę w sprawie
KIO 513/14. W wyroku tym Izba orzekła, iż „uwzględnia odwołanie i, wobec braku przesłanki
faktycznej wykluczenia Odwołuj
ącego [także wykonawca: SPR TEC Europe GmbH]
z post
ępowania (dotyczącej treści oświadczenia z art. 24 ust. 1 pkt 9 Prawa zamówień
publicznych), wskazanej w uzasadnieniu decyzji z dnia 6 marca 2013 r. o wykluczeniu
Odwołuj
ącego, nakazuje Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny ofert”.
Zamawiający wyjaśnił również, iż w toku postępowania o udzielenie zamówienia Odwołujący
nie przedłużył terminu związania ofertą (art. 85 ust. 2 Ustawy), w związku z tym jego oferta
jest niewa
żna i nie podlega czynnościom badania i oceny ofert, co potwierdza także wyrok
KIO 1815/11
”. Mając na uwadze poczynione przez siebie ustalenia co do faktów istotnych
dla określenia daty wyznaczającej koniec biegu terminu związania Odwołującego złożoną
przez niego ofertą, Zamawiający uznał, iż termin ten upłynął dla Odwołującego
w dniu 16 kwietnia 2014 r.
Jak wynika z treści powołanego tu pisma z dnia 7 maja 2014 r. Zamawiający zwrócił
Odwołującemu „zmianę do gwarancji przetargowej nr 200157”.
Wobec powołanych tu czynności Odwołujący wniósł odwołanie. Zarzuty w nim zawarte
zostały oparte na twierdzeniu, iż z faktu przedstawienia w dniu 15 kwietnia 2014 r.
Zamawiającemu aneksu do gwarancji wadialnej (Odwołujący podkreślał, że nieistotne
przez kogo została ona wysłana, ważnym bowiem jest wystawienie jej na jego zlecenie),
wynika to, że wyraził on w odpowiednim terminie zgodę na przedłużenie terminu związania
ofertą. Tym samym Zamawiający w sposób nieuprawniony wykluczył go z udziału
w postępowaniu (jak to oświadczył w toku rozprawy przed Izbą), podczas gdy powinien
był on powtórzyć czynność badania i oceny ofert mu przedstawionych, w tym również oferty
złożonej przez Odwołującego.
Izba, kierując się przepisem art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, odwołanie wniesione
przez Odwołującego rozpoznała w granicach zarzutów w nim zawartych i popieranych w toku
postępowania odwoławczego.
Skład orzekający Izby, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz
zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu i podlegających kognicji Izby, doszedł
do przekonania, iż sformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia
w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie,
jako takie, nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy Pzp wykonawca samodzielnie lub na wniosek
zamawiającego może przedłużyć termin związania ofertą. W ocenie Izby z powołanego
przepisu wynika konieczność utrzymania przez wykonawcę stanu związania złożoną
przez siebie ofertą, brak jednak po stronie Zamawiającego obowiązku do wzywania
wykonawców do wyrażenia takiej zgody. W przepisie tym wyraźnie jest mowa
o przedłużeniu, a zatem o utrzymaniu stanu związania ofertą przed jego upływem. Skład
orzekający w pełni utożsamia się w tym zakresie z poglądem wyrażonym w wyroku
KIO 2020/12, gdzie Izba wyjaśniła, że: „ustawa w przywołanym przepisie, mimo,
i
ż nie stanowi expressis verbis o konieczności utrzymania stanu związania ofertą
przez wykonawc
ę, wymóg ten statuuje, co powoduje konieczność przedłużenia terminu
zwi
ązania ofertą w czasie związania ofertą. Przedłużyć, czyli - zgodnie z językowym
znaczeniem tego poj
ęcia - spowodować, że coś trwa dłużej, niż przewidziano, można jedynie
istniej
ący stan prawny. Stan prawny, który ustał, może być wyłącznie restytuowany -
ustanowiony na nowo. Mo
żliwości takiej ustawa w odniesieniu do terminu związania ofertą
nie przewiduje. W konsekwencji termin zwi
ązania ofertą ustalony przez zamawiającego
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia stosownie do wymaga
ń zawartych w art. 36
ust. 1 pkt 9 oraz art. 85 ust. 1 Pzp nie mo
że upłynąć, lecz winien być przedłużany,
tak aby stan zwi
ązania ofertą wykonawcy nie ustał”.
W powołanym wyroku (KIO 2020/12) Izba wyjaśniła również, że: „związanie ofertą,
zgodnie z istot
ą tej czynności i stanowiskiem przedstawianym w doktrynie i orzecznictwie,
jest o
świadczeniem wykonawcy potwierdzającym uczestniczenie w postępowaniu
o udzielenie zamówienia i podporz
ądkowanie się konsekwencjom wynikającym z tego faktu,
a przede wszystkim wyra
żającym gotowość zawarcia umowy na warunkach przedstawionych
przez zamawiaj
ącego, w razie wybrania oferty tego wykonawcy. Wykonawca składa
o
świadczenie o związaniu ofertą do upływu terminu określonego w SIWZ. Związanie
ma charakter ci
ągły, a staranność wykonawcy polega na dbałości o aktualność związania
ofert
ą. Na gruncie Prawa zamówień publicznych jest niewątpliwe, że wybór oferty
najkorzystniejszej ma nast
ąpić w terminie związania ofertą, natomiast wykonawca powinien
by
ć związany złożoną przez siebie ofertą nieprzerwanie od dnia otwarcia ofert.” Podobnie
o konieczności dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jedynie spośród tych,
które w dniu wyboru oferty najkorzystniejszej w sposób nieprzerwany począwszy do chwili
upływu terminu składania ofert wiążą wykonawców, którzy je złożyli Izba wypowiedziała się
m.in. w orzeczeniach wydanych w sprawach: KIO 1804/12, 109/13, czy też 1817/12 1822/12.
W tym kontekście przywołać należy uzasadnienie do projektu zmiany ustawy - Prawo
zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, która to zmiana ostatecznie stała się
począwszy od 24 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 171 poz. 1058) obowiązującym
prawem. Co istotne w wyniku tej właśnie nowelizacji przepis art. 85 ust. 2 ustawy Pzp
otrzymał obecne brzmienie. W uzasadnieniu projektu w zakresie zmiany powołanego
przepisu w celu umożliwienia wykonawcy samodzielnego przedłużenia terminu związania
ofertą zapisane zostało: „Przyznanie wykonawcy uprawnienia do samodzielnego
przedłu
żania terminu związania ofertą umożliwi zawarcie ważnej umowy w postępowaniach,
w których zamawiaj
ący nie zwraca się do wykonawcy o przedłużenie terminu związania
ofert
ą.” Nawet, przy uwzględnieniu dokonanych od tego czasu zmian w regulacji
art. 94 ustawy Pzp, pogląd ten należy uznać za częściowo aktualny. Na potwierdzenie czego
można przywołać argumentację Izby zawartą w orzeczeniu wydanym w sprawie
KIO 1924/12: „nie budzi wątpliwości, iż wraz z upływem oznaczonego okresu, w którym
oferent był swoj
ą ofertą związany, oferta wygasa. Tym samym staje się ona ofertą jedynie
w znaczeniu historycznym lub substratem materialnym oferty, a nie wi
ążącym oferenta
o
świadczeniem woli o gotowości zawarcia umowy na określonych w ofercie warunkach.
Powy
ższe znajduje potwierdzenie w znowelizowanym brzmieniu art. 85 ust. 2 Pzp,
w którym ustawodawca dał wykonawcy mo
żliwość samodzielnego, niezależnego
od inicjatywy zamawiaj
ącego, przedłużania okresu związania swoją ofertą. Zmiana stanu
prawnego w tym zakresie podyktowana została koniczno
ścią zapobieżenia sytuacji, w której
mo
żliwe było doprowadzanie przez zamawiającego do eliminacji ofert z postępowania
przez brak czynno
ści wyboru oferty najkorzystniejszej w terminie związania ofertą.
W innym wypadku ww. regulacja art. 85 ust. 2 Pzp i mo
żliwość samodzielnego przedłużania
przez wykonawców terminu zwi
ązania ich ofertami ponad minimum wymagane
przez zamawiaj
ącego, byłyby w istocie zbędne, skoro wykonawcy i bez takiego przedłużenia
oraz poddania si
ę rygorom i konsekwencjom z powyższym związanym, mogliby liczyć
na
pozostawanie
ich
oferty
w
post
ępowaniu
oraz
jej
przyj
ęcie,
tj.
wybór
jako najkorzystniejszej. Natomiast sprzecznym z zasadami równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji byłoby jednakowe traktowanie wykonawców zwi
ązanych
zło
żoną ofertą (wobec których zamawiający zachowywałby wszelkie roszenia wynikające
ze zwi
ązania ofertą) oraz wykonawców ofertą swoją nie związanych, którzy mogą zawrzeć
umow
ę wyłącznie na zasadzie dobrowolności bez zagrożenia jakąkolwiek dolegliwością.
Mając powyższe na uwadze, Izba stanęła na stanowisku, iż w rozpoznawanej sprawie
za decydujące o rozstrzygnięciu w sprawie odwołania uznać należało to, czy Odwołujący
w toku postępowania o udzielenie zamówienia dokonał niezbędnych czynności,
które doprowadziłyby z zachowaniem odpowiednich terminów do przedłużenia stanu
związania go złożoną przez siebie ofertą. W ocenie Izby nie sposób przyjąć, iż w zaistniałych
okolicznościach
doręczenie
Zamawiającemu
aneksu
do
gwarancji
wadialnej
w dniu 15 kwietnia 2014 r. mogło zostać uznane za dokonanie takich niezbędnych
czynności. Kierując się treścią pisma z dnia 6 marca 2014 r. Izba przyjęła, iż gwarancja
wadialna przedstawiona Zamawiającemu wraz z ofertą złożoną przez Odwołującego została
temu
wykonawcy
zwrócona.
Czynność
ta
stanowiła
wypełnienie
ciążącego
na Zamawiającym zgodnie z przepisem art. 46 ust. 1 ustawy Pzp obowiązku,
stąd też niezrozumiałymi są stwierdzenia Odwołującego formułowane w toku rozprawy
przed Izbą o zbyt wczesnym (przed ostatecznym rozpoznaniem odwołania wniesionego
w sprawie KIO 513/14). Zgodnie z powołanym przepisem zamawiający zwraca wadium
wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub
unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana
jako
najkorzystniejsza.
Zwrócenie
Odwołującemu
tejże
gwarancji
spowodowało,
zgodnie z przepisami prawa, to, że oferta złożona przez Odwołującego wciąż
(jak to ustalono, aż do dnia 15 kwietnia 2014 r.) wiązała tegoż wykonawcę,
jednakże już od dnia 6 marca 2014 r. nie była zabezpieczona odpowiednim wadium.
Oczywistym jest bowiem to, że skoro Zamawiający zwrócił Odwołującemu dokument
gwarancji, nie mógł się nim już posłużyć. Co istotne zgodnie z art. 46 ust. 3 ustawy Pzp
zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu zwrócono
wadium na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia odwołania
jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca w takim przypadku wnosi
wadium w terminie określonym przez zamawiającego. Tym samym do tego czasu oferta taka
pozostaje, zgodnie z powołanymi przepisami, ofertą niezabezpieczoną wadium. Koniecznym
jednak jest, jak to już wskazano wcześniej, aby wykonawca, który ją złożył, w chwili wyboru
oferty
najkorzystniejszej
był
nią
związany.
W
zaistniałej
sprawie
znajdzie
zatem zastosowanie pogląd wyrażony w orzeczeniu Izby wydanym w sprawie KIO 1197/13,
gdzie Izba stwierdziła, że sam „fakt wniesienia wadium i zapewnienia jego ciągłości
nie przes
ądza o ciągłości terminu związania ofertą. Izba zwraca uwagę na to, że zabezpieczenie wadium nie jest warunkiem koniecznym dla funkcjonowania oferty
wykonawcy w post
ępowaniu. Teza ta wynika z treści art. 46 ust. 1 i 3 ustawy,
zgodnie z którymi dopuszczalny jest czasowy brak zabezpieczenia wadium w okresie
pomi
ędzy wyborem innego wykonawcy, a powtórzeniem czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej w skutek rozstrzygni
ęcia odwołania. Zasada ta nie zachodzi w odniesieniu
do terminu zwi
ązania ofertą, gdzie zgodnie z art. 182 ust. 6 ustawy termin ten ulega
zawieszeniu, ale nie nast
ępuje przerwa w jego ciągłości.” W tym kontekście zauważyć
należy, że w przypadku Odwołującego nie miała miejsca nawet ciągłość wadium –
zgodnie z treścią gwarancji przedstawionej wraz z ofertą była ona ważna do dnia
31 marca 2014 r., tymczasem aneks do niej został wystawiony w dniu 11 kwietnia 2014 r.,
a przekazany Zamawiającemu w dniu 15 kwietnia 2014 r. Nie można zatem mówić
w tym przypadku o przedłużeniu ważności wadium, skoro aneks mający do tego
przedłużenia doprowadzić został podpisany w 11 dni po upływie ważności pierwotnej
gwarancji. W takim przypadku można zatem mówić jedynie o restytucji, a nie o przedłużeniu
pierwotnie złożonego wadium. Stąd też, w zaistniałej sytuacji, brak było jakichkolwiek
podstaw do roztrząsania tego, czy samo przekazanie Zamawiającemu aneksu do gwarancji
wadialnej mogło zostać uznane za równoznaczne z przedłużeniem przez Odwołującego
terminu związania go złożoną przez niego ofertą.
Kierując się tak poczynionymi ustaleniami, Izba uznała, iż Odwołujący nie doprowadził
do przedłużenia terminu związania go złożoną przez niego ofertą. W tym kontekście
zastosowanie znajdzie pogląd wyrażony przez Izbę w wyroku wydanym w sprawie
KIO 1804/12: „Podkreślania wymaga okoliczność, iż termin związania ofertą jest istotnym
terminem w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a jego upływ skutkuje
uznaniem,
że oferta wykonawcy przestała wiązać i nie może w związku z tym stanowić
podstawy wyboru jako najkorzystniejszej w post
ępowaniu, zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
W innym przypadku nie miałyby racji bytu i stawiały pod znakiem zapytania racjonalno
ść
ustawodawcy przepisy ustawy Pzp wskazuj
ące na bieg terminu związania ofertą
(art. 85 ust. 5 ustawy Pzp), jego długo
ść (art. 85 ust. 1 ustawy Pzp), powiązanie tego terminu
z zabezpieczeniem wadialnym oferty (art. 85 ust. 4 ustawy Pzp) oraz przede wszystkim
przepisy wskazuj
ące na możliwości przedłużenia tego terminu w określonych sytuacjach
(art. 85 ust. 2 ustawy Pzp), jak równie
ż przepis wskazujący na obowiązek wykluczenia
wykonawcy z post
ępowania w przypadku nie przedłużenia przez wykonawcę terminu
zwi
ązania ofertą (art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp). Istotnym zatem w tym zakresie
jest o
świadczenie wykonawcy odnośnie związania się ofertą złożoną Zamawiającemu
na zasadach i warunkach okre
ślonych w jej treści oraz w treści SIWZ. Oświadczenie
wykonawcy o terminie zwi
ązania ofertą, co do oceny jego charakteru, nie stanowi nic innego,
jak o
świadczenie woli wykonawcy, zgodnie z art. 60 Kc w związku z art. 14 ustawy Pzp.
W konkluzji zatem stwierdzi
ć należy, że dla skuteczności i prawidłowości wyboru oferty
najkorzystniejszej w post
ępowaniu, zgodnie z zasadą określoną w art. 7 ust. 3 ustawy Pzp,
istotne jest ustalenie, czy termin zwi
ązania ofertą ściśle określony w każdym postępowaniu
co do jego długo
ści i momentu rozpoczęcia biegu, nie upłynął. Powyższego nie należy mylić
z czynno
ścią podpisania umowy sprawie zamówienia publicznego, która to czynność,
dla jej skuteczno
ści – zgodnie zresztą z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 24 lutego 2010 r. (sygn. akt SK 22/08) – nie wymaga wa
żności terminu związania
ofert
ą (dopuszczalne jest zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego po upływie
terminu zwi
ązania oferta, jeśli chęć jej podpisania wyraża wykonawca, którego oferta została
uznana w post
ępowaniu za najkorzystniejszą). Tym samym zatem, jeśli termin związania
ofert
ą w sposób bezskuteczny upłynie - tj. bez stosownego jego przedłużenia,
przewidzianego w przepisach ustawy Pzp (na skutek wezwania Zamawiaj
ącego
lub samodzielnie przez wykonawc
ę) – należy uznać, że wykonawca nie zgadza się
na przedłu
żenie okresu związania ofertą i skutkuje to koniecznością wykluczenia wykonawcy
z post
ępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.”. Mając powyższe na uwadze,
Izba uznała, iż powołany przepis obejmuje swym zakresem również przypadek,
gdy wykonawca nie przedłużył terminu związania ofertą z własnej inicjatywy. Sam brak
przywołania w piśmie z dnia 7 maja 2014 r. przez Zamawiającego wskazania na powołany tu
przepis nie może zostać uznany za istotny. Z treści odwołania wynika bowiem, iż Odwołujący
z samego uzasadnienia faktycznego decyzji Zamawiającego prawidłowo odczytał motywy,
którymi kierował się Zamawiający oraz to jakimi przesłankami kierował się on podejmując
decyzję, której dokonanie zakomunikował mu powoływanym tu pismem. Wskazać przy tym
należy, iż Odwołujący nie formułował zarzutów naruszenia przez Zamawiającego przepisu
art. 92 ustawy Pzp, a jedynie art. 24 tejże ustawy.
Dlatego też Izba uznała, iż Zamawiający prawidłowo przyjął, że Odwołujący nie przedłużył
terminu związania go złożoną przez siebie ofertą, co nie pozwoliło mu zaliczyć oferty
Odwołującego do grona ofert, które podlegały ocenie, tj. do tych, spośród których powinna
zostać wybrana oferta najkorzystniejsza. Tym samym nie zostało w toku postępowania
odwoławczego wykazane, aby Zamawiający dopuścił sie naruszenia przepisów ustawy Pzp
przywołanych w rozpoznawanym odwołaniu.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba, działając na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba wzięła w szczególności
pod uwagę przepis § 3 pkt 2) powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym uzasadnione
koszty strony postępowania odwoławczego ustala się na podstawie rachunków
przedłożonych do akt sprawy. Mając na uwadze fakt, iż Zamawiający przedłożył odpowiednie
rachunki, Izba uwzględniła zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1) powołanego rozporządzenia jego
wniosek o obciążenie Odwołującego poniesionymi przez niego kosztami wynagrodzenia
pełnomocnika.

Przewodnicz
ący: ……………………………
Członkowie:
……………………………
……………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie