eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 2369/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-10-15
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2369/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
15 października 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 października 2013 r.
przez wykonawcę:
Towarzystwo Handlowe „ALPLAST” sp. j. A. B. i spółka z siedzibą w
Niekaninie

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa sprzętu komputerowego
(nr postępowania ZP/76/2013)
prowadzonym przez zamawiającego:
Poczta Polska S.A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „PIOMAR”
sp. j. S. Marek, S. Ernesta –
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego.

orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: Towarzystwo Handlowe „ALPLAST”
sp. j. A. B. i spółka z siedzib
ą w Niekaninie i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego:
Towarzystwo Handlowe „ALPLAST” sp. j. A. B. i spółka z siedzib
ą
w Niekaninie
tytułem wpisu od odwołania,
2.2.
zasądza od odwołującego: Towarzystwo Handlowe „ALPLAST” sp. j. A. B.
i spółka z siedzib
ą w Niekaninie na rzecz zamawiającego: Poczty Polskiej
S.A. z siedzib
ą w Warszawie kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) – stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
Sygn. akt KIO 2369/13


z tytułu uzasadnionych kosztów strony w postaci wynagrodzenia pełnomocnika.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.

Przewodniczący:
………………………………

Sygn. akt KIO 2369/13

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Poczta Polska S.A. z siedzibą w Warszawie – prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907; zwanej dalej również
„ustawą pzp” lub „pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawy pn. Dostawa
sprz
ętu komputerowego (nr postępowania ZP/76/2013) .
Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało opublikowane jako obligatoryjne w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 2013/S_126-216726 z 2 lipca 2013 r., w tym samym dniu
Zamawiający zamieścił ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie oraz na swojej stronie
internetowej {www.poczta-polska.pl}, na której udostępnił również specyfikację istotnych
warunków zamówienia {zwaną również dalej w skrócie „s.i.w.z.” lub „SIWZ”}.
Wartość zamówienia jest większa niż kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy pzp i została ustalona przez Zamawiającego na kwotę 8.235.501,00 zł, co stanowi
równowartość 2.048.835,95 euro.

27 września 2013 r. Zamawiający przesłał faksem Odwołującemu – Towarzystwu
Handlowemu „ALPLAST” sp. j. A. B. i spółka z siedzibą w Niekaninie {dalej zwanego również
w skrócie „Alplast”} zawiadomienie o rozstrzygnięciu postępowania w zakresie I części
zamówienia. Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę Przedsiębiorstwa
Produkcyjno Handlowo Usługowego „PIOMAR” sp. j. S. Marek, S. Ernesta {dalej zwanego
również w skrócie „Piomar”}, na drugim miejscu została sklasyfikowana oferta złożona przez
Cube.ITG S.A. z siedzibą we Wrocławiu {dalej zwanej również w skrócie „Cube”}, a na
trzecim uplasowała się oferta Odwołującego.

7 października 2013 r. (pismem z tej daty) Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie od następujących czynności i zaniechań Zamawiającego
w części I zamówienia: badania i oceny ofert, wyboru oferty najkorzystniejszej, zaniechania
wykluczenia wykonawców Piomar i Cube i odrzucenia złożonych przez nich ofert, a także
zaniechania wyboru oferty Odwołującego.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 2
pkt 2 i 3 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy pzp, polegające na:
1. Zaniechaniu wykluczenia Piomar z uwagi na złożenie nieprawdziwych informacji, które
miały wpływ na wynik postępowania oraz z uwagi na niewniesienie wadium,
a w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty Piomar.
2. Zaniechanie odrzucenia oferty Piomar jako oferty której treść nie odpowiada treści
Sygn. akt KIO 2369/13


specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
3. Zaniechanie wykluczenia Cube z uwagi na niewniesienie wadium.
4. Zaniechanie odrzucenia oferty Cube jako oferty której treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
5. Zaniechanie wyboru oferty Odwołującego.

Odwołujący sprecyzował zarzuty przez podanie następujących okoliczności prawnych
i faktycznych uzasadniających wniesienie odwołania.

Odwołujący podał na wstępie, że zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia (pkt 3.5
SIWZ) w ramach dostaw miały być dostarczone urządzenia, których marka, model oraz
parametry techniczno-użytkowe zostały określone w załącznikach nr 2a - 2i do umowy.
Natomiast według pkt 6.5.5 SIWZ do oferty należało załączyć opis parametrów techniczno-
użytkowych –zgodnie z Załącznikami nr 2a-i do umowy (w zależności od części zamówienia
(…) Odwołujący przybliżył, że w załącznikach 2a - 2i określono wymagane parametry, przy
czym prawa kolumna załącznika miała zostać wypełniona przez wykonawcę, tj. miał on
podać oferowane parametry.
I. {zarzuty nieprawdziwych informacji i niezgodności treści oferty Piomar z treścią s.i.w.z.}

Odwołujący zrelacjonował, że zgodnie z wymaganiami zawartymi w wierszu gniazda
rozszerze
ń załączników 2a i 2c w dla typów komputerów oznaczonych odpowiednio jako
PC1 i PC3 wymagane było posiadanie przez oferowany komputer minimum jednego portu
PCI. Piomar zaoferował komputer HP ProDesk 600G1 SFF, a wypełniając załączniki 2a oraz
2i wpisał, że oferowany komputer posiada port PCI.

Po pierwsze – Odwołujący zarzucił, że jest nieprawda, gdyż komputer HP ProDesk
600G1 SFF, zgodnie z dokumentacją producenta, takiego portu nie posiada. W związku
z tym Piomar Sp.J. złożył nieprawdziwą informację, która miała wpływ na wynik
postępowania.
W
konsekwencji
Wykonawca
ten
powinien
zostać
wykluczony
z postępowania.

Po drugie – Odwołujący zarzucił, że zaoferowanie komputera, którego parametry
techniczne nie odpowiadają wymaganiom Zamawiającego oznacza, że treść oferty Piomar
nie odpowiada treści SIWZ, a tym samym oferta ta podlega odrzuceniu.

Odwołujący wyjaśnił, że oferowany {przez Piomar} komputer wyposażony jest w porty
PCIex (PCI-Express), jednak portu PCIex nie należy mylić z portami PCI. Zarówno port PCI
jak i PCIex służą do montażu kart rozszerzeń urządzeń dodatkowych (np. kart sieciowych,
kart graficznych, łączności bezprzewodowej itp.). Jednakże PCI jest podstawową,
zestandaryzowaną magistralą komputerową służąca do montażu kart rozszerzeń, która
następnie została rozwinięta do standardu PCI-X (kompatybilnego z PCI). Natomiast PCI-
Sygn. akt KIO 2369/13


Express, choć oferuje szybszą niż PCI transmisję danych w komputerze, nie jest jednak
magistralą, ze względu na topologię point-to-point, i jest niekompatybilne ze zwykłym PCI.
Oznacza to, że karty rozszerzeń w standardzie PCI oraz PCI-X nie będą poprawnie
pracowały w portach PCIex.

Odwołujący stwierdził, że w sytuacji, gdy Zamawiający dysponuje dużą ilością sprzętu
komputerowego, niezbędne jest zapewnienie kompatybilności także z dotychczas
używanymi kartami rozszerzeń. Natomiast zapewnienie w płycie głównej komputera tylko
gniazd PCIex uniemożliwia wykorzystanie części sprzętu posiadanego już przez
Zamawiającego. Natomiast wymagana płyta główna zapewnia zarówno gniazda
w technologii PCI, jak i PCIex, gwarantując pełne użycie każdego rodzaju sprzętu
będącego w posiadaniu Zamawiającego.
II. {zarzut niezgodności treści oferty Cube z treścią s.i.w.z.}

Odwołujący zrelacjonował, że zgodnie z pkt 6.5.6 {SIWZ} dla części I zamówienia,
na potwierdzenie, że oferowane dostawy (komputery stacjonarne, monitory, notebooki)
dopowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego, wraz z ofertą należało złożyć
szereg dokumentów, tym m.in. dla komputera PC1, PC3 – raport badawczy wystawiony
dla komputera w oferowanej konfiguracji przez niezależną, akredytowaną co najmniej dla
ISO 7779 jednostkę badawczą lub inny równoważny dokument. Dokument ten miał
potwierdzać określone w załącznikach nr 2a - 2i do umowy, w wierszu Ergonomia, tj.
wymaganie, aby głośność jednostki centralnej wyposażonej zgodnie z niniejszymi
wymaganiami technicznymi mierzona zgodnie z norm
ą ISO 7779 lub równoważną oraz
wykazana zgodnie z norm
ą ISO 9296 lub równoważną w pozycji operatora w trybie pracy
dysku twardego wynosz
ącą maksymalnie 27 dB. CUBE do oferty załączył raport z badań
sporządzony przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji dla oferowanego komputera NTT
Business 946G w odniesieniu do normy ISO 7779.

Odwołujący zarzucił, że raport ten nie może być uznany za potwierdzenie spełnienia
wymagań stawianych przez Zamawiającego, gdyż raport miał być wystawiony przez
akredytowaną co najmniej dla ISO 7779 jednostkę badawczą. Tymczasem Przemysłowy
Instytut Motoryzacji przeprowadzając badania i wystawiając raport nie posiadał akredytacji
dla normy ISO 7779. Nie można uznać, że przedstawiony dokument spełnia wymagania
SIWZ, gdyż nie był bowiem wystawiony przez akredytowaną co najmniej dla ISO 7779
jednostkę badawczą. W związku z powyższym Wykonawca Cube nie potwierdził,że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom Zamawiającego, a w konsekwencji treść
jego oferty należy uznać za niezgodną z treścią SIWZ, co powinno skutkować odrzuceniem
tej oferty. Odwołujący dodał, że ponieważ wykonawca Cube był już wzywany do uzupełnienia
Sygn. akt KIO 2369/13


dokumentów w tym zakresie, nie jest możliwe ich uzupełnienie na obecnym etapie.
III. {zarzuty braku zabezpieczenia wadium oferty Cube i oferty Piomar}

Odwołujący zarzucił, że oferta Cube nie była zabezpieczona wadium, choć wraz
z ofertą przedłożono gwarancję wadialną wystawioną przez Towarzystwo Ubezpieczeń
i Reasekuracji Warta. Jednakże nie wykazano aby osoby podpisujące gwarancję były
uprawnione do zaciągania zobowiązań w imieniu ubezpieczyciela. Odwołujący wywiódł,że ponieważ wystawienie gwarancji wadialnej jest czynnością prawną, osoby dokonujące tej
czynności w imieniu ubezpieczyciela powinny być umocowane, aby ich działania wywierały
skutki prawne. W związku z tym do gwarancji powinny zostać załączone pełnomocnictwa
dla osób podpisujących gwarancję i odpis z KRS ubezpieczyciela. W opinii Odwołującego
brak tych dokumentów nakazuje przyjąć, że nie zabezpieczono prawidłowo oferty wadium.

Analogiczny zarzut Odwołujący podniósł w stosunku do oferty Piomar, z tą różnicą,że nie sprecyzowano ubezpieczyciela.
IV. {zarzut nierównego traktowania Odwołującego względem Piomar i Cube}

W podsumowaniu Odwołujący zarzucił, że zaniechanie odrzucenia ofert Piomar
i Cube stanowi przejaw traktowania tych Wykonawców w sposób uprzywilejowany,
co jednocześnie dyskryminuje Odwołującego – wykonawcę, który jako jedyny złożył ofertę
nie podlegającą odrzuceniu, co stanowi naruszenie zasad równego traktowania i uczciwej
konkurencji.

8 października 2013 r. Zamawiający przesłał faksem kopię odwołania pozostałym
wykonawcom.
Do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły zgłoszenia przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego następujących wykonawców:
A. 9 października 2013 r. – Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo Usługowego
„PIOMAR” sp. j. S. Marek, S. Ernesta z siedzibą w Brzegu;
B. 10 października 2013 r. – Cube.ITG S.A. z siedzibą we Wrocławiu.
Izba
stwierdziłaże
zgłoszenie
przystąpienia
przez
Piomar
nastąpiło
w odpowiedniej formie {pisemnej}, z zachowaniem 3-dniowego terminu oraz wymogu
przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania – a zatem zgodnie z art. 185 ust. 2 pzp.
W szczególności Izba stwierdziła, że przesłanie przez Piomar kopii zgłoszenia przystąpienia
na nr faksu Alplast uwidoczniony w odwołaniu czyni zadość wynikającemu z art. 185 ust. 2
in fine wymaganiu przesłania kopii wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Natomiast Izba stwierdziła nieskuteczność przystąpienia zgłoszonego przez Cube
z uwagi na niedopełnienie wymagania przekazania kopii odwołania Odwołującemu,
Sygn. akt KIO 2369/13


co zostało wykazane na posiedzeniu {przy przesyłaniu kopii zgłoszenia przystąpienia
pomylono numer kierunkowy}.

Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony przez Odwołującego – podlegało rozpoznaniu przez Izbę.

W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła, aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 pzp.
Nie zostały również zgłoszone w tym przedmiocie odmienne wnioski.

Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego Izba przeprowadziła rozprawę, podczas której Odwołujący i Przystępujący
Piomar podtrzymali swoje dotychczasowe stanowiska. Natomiast Zamawiający wniósł
o oddalenie odwołania.

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Uczestników (Stron i Przyst
ępującego)
post
ępowania odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy,
jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu,
zgłoszeniu przyst
ąpienia, dalszym piśmie Przystępującego, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 pzp odwołującemu przysługuje legitymacja
do wniesienia odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. W ocenie Izby
Odwołujący legitymuje się interesem w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, gdyż złożył
Zamawiającemu ważną ofertę. Jednocześnie objęte zarzutami odwołania naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy pzp, związane z zaniechaniem odrzucenia wyżej
sklasyfikowanych ofert, mogą narażać na szkodę Odwołującego, który w przeciwnym razie
mógłby liczyć na uzyskanie przedmiotowego zamówienia.
Izba nie podzieliła stanowiska Zamawiającego, że odwołujący nie może ponieść
szkody ponieważ cena jego oferty {8.814.681,84 zł} przekracza kwotę 7.300.615,00 zł
podaną przed otwarciem ofert jako przeznaczona na sfinansowanie części I zamówienia.
Zamawiający dodatkowo złożył na rozprawie pisemne oświadczenie z 14 października
2013 r., że oszacowanie wartości przedmiotu zamówienia zostało dokonane zgodnie z art.
32 ust. 1 pzp z należytą starannością, na podstawie badania rynku. W związku z tym nie
zamierza w tym postępowaniu zwiększać środków finansowych na realizację zamówienia,
gdyż za zarezerwowane środki finansowe może nabyć sprzęt spełniający wymagania
Sygn. akt KIO 2369/13


określone dla przedmiotu zamówienia. Zamawiający dodał, że gdyby przedmiotowe
postępowanie zostało unieważnione, nie będzie go wznawiał, gdyż przeprowadza aktualnie
postępowanie dotyczące zawarcia umowy ramowej na dostawę sprzętu komputerowego,
która zabezpieczy jego potrzeby w najbliższym czasie.
W ocenie Izby tego typu stanowisko wyrażone w związku z odwołaniem nie uchyla
istnienia po stronie Odwołującego legitymacji do jego wniesienia. Przede wszystkim
stanowisko Zamawiającego odnosi się do unieważnienia postępowania, to jest przyszłej
czynności, która nie została jeszcze podjęta i nie może być uznana za pewną. Należy
zauważyć, że ustawa pzp nie przewiduje możliwości unieważnienia postępowania
na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 pzp z pominięciem czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty. Zamawiający w razie uwzględnienia odwołania musiałby zatem dokonać wpierw
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej i dopiero wtedy mógłby podjąć
ostateczną decyzję co do tego, czy może zwiększyć kwotę przeznaczoną na sfinansowanie
zamówienia do ceny tej oferty. Do tego czasu mogą zmienić się uwarunkowania, na które
wskazał Zamawiający, na przykład w sytuacji, gdy nie dojdzie do skutku umowa ramowa.

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, która została również przekazana Izbie w formie kopii
poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Zamawiającego, to jest przeprowadziła
dowody z następujących dokumentów: ogłoszenia o zamówieniu oraz s.i.w.z., oferty Piomar,
oferty Cube, dokumentu wadialnej gwarancji ubezpieczeniowej, dokumentów związanych
z przebiegiem badania tych ofert przez Zamawiającego, a także z protokołu postępowania.
Izba wzięła również pod uwagę dowody przedstawione do zamknięcia rozprawy przez
Odwołującego, Zamawiającego i Przystępującego Piomar. Z kolei dowody załączone
do zgłoszenia przystąpienia Cube, które okazało się nieskuteczne, Izba postanowiła
dopuścić z urzędu, działając na podstawie art. 190 ust. 2 pzp. Ponadto Izba dopuściła w tym
trybie dowód w postaci ulotki producenta Hewlett Packard dostępnej na jego stronie
internetowej.
Izba odpowiednio oceniła moc dowodową i znaczenie dla rozstrzygnięcia odwołania
dopuszczonych w sprawie dowodów.
Natomiast Izba, działając na podstawie art. 190 ust. 4 i 6 pzp, oddaliła zgłoszony
w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego na okoliczność
niezgodności treści oferty Piomar z treścią SIWZ, tj. że, po pierwsze – komputer HP
ProDesk 600G1 SFF nie posiada portu PCI oraz, po drugie – PCIex nie zastępuje portu PCI.
O ile druga okoliczność nie była sporna w toku postępowania odwoławczego {aczkolwiek
Sygn. akt KIO 2369/13


Zamawiający podnosił możliwość zastosowania adaptera ze złącza PCIe na złącze PCI},
o tyle przede wszystkim w ocenie Izby dla rozpoznania zarzutów zawartych w odwołaniu nie
było potrzeby odwoływania się do wiadomości specjalnych, a okoliczności niezbędne dla
rozstrzygnięcia zasadności zarzutów wynikają ze zgromadzonego w sprawie materiału
dowodowego.

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy i poczynione ustalenia
faktyczne w zakresie zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że odwołanie nie
zasługuje na uwzględnienie.

I. {zarzuty nieprawdziwych informacji i niezgodności treści oferty Piomar z treścią s.i.w.z.}

Izba stwierdziła, że podtrzymane zarzuty odwołania związane z treścią oferty Piomar
są niezasadne. Odwołujący nie udowodnił obiektywnej niemożności zaoferowania przez
Piomar komputera HP ProDesk 600 G1 SFF wyposażonego w gniazdo rozszerzeń PCI.
Odwołujący wykazał jedynie, że zgodnie z dokumentacją producenta Hewlett-Pacard
udostępnioną na stronach internetowych, do której był w stanie dotrzeć, wymieniony powyżej
model komputera nie jest wyposażony w magistralę komunikacyjną PCI. Odwołujący
przedstawił w tym zakresie na rozprawie, po pierwsze – tłumaczenie fragmentu „Skróconej
specyfikacji technicznej Serii Biurkowych Komputerów Biznesowych HP ProDesk 600 G1”
w zakresie ogólnego opisu przedniej i tylnej ściany Biurkowego Komputera Biznesowego HP
ProDesk 600 G1 w obudowie typu Small Form Factor. Po drugie – wykonaną na jego
zlecenie ekspertyzę, która – poza wymienionymi w niej źródłami internetowymi –
uwzględniała dodatkowo zbadanie dostarczonego przez Alplast egzemplarza komputera HP
ProDesk 600G1 SFF. Izba uznała jednak za wiarygodne i miarodajne przedstawione przez
Przystępującego oświadczenie, złożonego 11 października 2013 r. w imieniu Hewlett-
Packard Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, o następującej treści: Jako producent
komputera HP ProDesk 600 G1 Small Form Factor Business PC oferowanego przez
Pa
ństwa do w/w postępowania {w nagłówku pisma wskazano nazwę i numer postępowania
o udzielenie zamówienia prowadzonego przez Zamawiającego} oświadczamy, że zestaw ten
posiada mi
ędzy innymi gniazda rozszerzeń: 1 x PCI, 1 x PC x 16, 2 x Serial-ATA (jedno
wolne po zamontowaniu dysku).
W ocenie składu orzekającego Izby, wbrew zastrzeżeniom
Odwołującego zgłoszonym na rozprawie, nie ma znaczenia dla wiarygodności
i miarodajności tego oświadczenia, że zostało złożone nie przez amerykańską, a polską
spółkę Hewlett-Packard, ani to, że zostało podpisane przez osobę zajmującą w niej
stanowisko Partner Account Manager PPS, a nie przez osoby upoważnione do reprezentacji
Sygn. akt KIO 2369/13


polskiej spółki HP. Według oświadczenia Przystępującego to właśnie ta spółka jest dostawcą
zaoferowanych przez Piomar komputerów. Z kolei dla złożenia tego typu oświadczenia
wiedzy wystarczające jest, aby zostało złożone przez pracownika posiadającego wiedzę
na temat oferty produktowej Hewlett-Packard. O możliwości dostarczenia przez Hewlett-
Packard świadczy dodatkowo, że w ulotce „HP ProDesk 600 G1 and ProOne 600 G1
Business PCs”, dla jednego z modeli komputerów z serii ProDesk wprost przewidziano
opcjonalną możliwość wyposażenia w jedno gniazdo rozszerzeń PCI (w wersji v2.3). Wydaje
się, że Odwołujący w ogóle nie wziął pod uwagę możliwości dostosowywania przez tego
jednego z największych producentów komputerów swojej standardowej oferty do potrzeb
odbiorcy zamawiającego znaczącą liczbę urządzeń w krótkim okresie czasu. Jak trafnie
podniósł na rozprawie Zamawiający przedmiotowe zamówienie obejmuje łącznie dostawę
aż 1200 szt. komputerów stacjonarnych PC1 i PC3. Zgodnie z s.i.w.z. wszystkie urządzenia
muszą być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie dawniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia
zamówienia, a całość zamówienia ma być dostarczona w terminie 3 miesięcy od zawarcia
umowy.

Natomiast bez znaczenia dla rozstrzygnięcia zarzutów zawartych w odwołaniu jest
podniesiony na rozprawie przez Odwołującego argument, że również egzemplarze
komputera HP ProDesk 600G1 SFF widoczne na zdjęciach sprawozdań z badań głośności
załączonych do oferty Piomar nie zostały wyposażone w złącze PCI. Według Odwołującego
ponieważ raport badawczy miał być wystawiony dla komputera w oferowanej konfiguracji,
zdjęcia te należy uznać za element treści oferty prezentujący przedmiot oferty. W ocenie
składu orzekającego Izby jest to nieuprawnione rozumowanie, gdyż przedmiot oferty został
skonkretyzowany w załącznikach nr 2a i 2c {nota bene stanowiącymi również załączniki do
umowy w sprawie zamówienia publicznego}, a raporty z badań stanowią dokumenty
składane na zasadzie art. 25 ust. 1 pkt 2 pzp, czyli dokumenty potwierdzające, że oferowane
dostawy spełniają wymagania zamawiającego – w tym przypadku co do głośności jednostki
centralnej komputera. Jednakże kwestia, czy można uznać, że Sprawozdanie z badań nr
199.02/NZL/NBW/2013/SEM z 30 lipca 2013 r. oraz Sprawozdanie z badań nr
199.01/NZL/NBW/2013/SEM z 29 lipca 2013 r., przeprowadzonych przez Zespół
Laboratoriów Instytutu Elektrotechniki z Warszawy {laboratorium badawcze i wzorcujące
akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji, nr akredytacji AB 022}, dotyczyły
komputera ProDesk 600 G1 SFF Desktop Business w oferowanych dla PC1
i PC3 konfiguracjach, pozostaje poza kognicją Izby w tej sprawie. Zgodnie z art. 192 ust. 7
pzp Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
Rozpatrywane odwołanie zawiera zarzut złożenia nieprawidłowych dokumentów z badań
Sygn. akt KIO 2369/13


głośności, ale w stosunku do oferty złożonej przez Cube.

Zarówno zarzut zaniechania wykluczenia z postępowania Piomar za złożenie
nieprawdziwych informacji, jak i zarzut zaniechania odrzucenia oferty Piomar jako niezgodnej
z treścią s.i.w.z. opierają się de facto na tych samych okolicznościach. Skoro nie zostało
dowiedzione, że Przystępujący nie mógł zaoferować Zamawiającemu modelu komputera HP
ProDesk 600G1 SFF z gniazdem rozszerzeń PCI, oba zarzuty podlegają oddaleniu jako
niezasadne.

II. {zarzut niezgodności treści oferty Cube z treścią s.i.w.z.}

Natomiast potwierdził się zarzut zaniechania odrzucenia oferty Cube z uwagi
na niezłożenie dla oferowanego {jako PC 1 i PC 3} komputera NTT Business W 946G
dokumentu, który zgodnie z pkt 6.5.6. ppkt 3 s.i.w.z. miał być w szczególności raportem
wystawionym przez niezależną, akredytowaną co najmniej dla ISO 7779 jednostkę
badawczą.

Izba ustaliła w tym zakresie, co następuje. Pismem z 3 września 2013 r. Zamawiający
wezwał Cube {wskazując, że działa na podstawie art. 26 ust. 3 pzp} do uzupełnienia między
innymi dokumentów dla PC 1 i PC 3 w zakresie: raportu badawczego wystawionego dla
komputera w oferowanej konfiguracji przez niezale
żną, akredytowaną co najmniej dla ISO
7779 jednostk
ę badawczą lub innego równoważnego dokumentu. Poza przytoczeniem
brzmienia ppkt 3) pkt 6.5.6. Zamawiający w następujący sposób uzasadnił wezwanie:
Zał
ączony do oferty dokument wystawiony został przez jednostkę nie posiadającą akredytacji
dla normy co najmniej ISO 7779
{w przypadku PC1 dodatkowo wskazano na brak raportu dla
NTT Business W 946G w takiej konfiguracji}. Ponadto, wykonawca nie wykazał, że załączony
dokument jest równowa
żny do wymaganego (np. poprzez wskazanie, że wydał go podmiot
równowa
żny do niezależnej, akredytowanej co najmniej dla ISO 7779 jednostki badawczej).
W zakreślonym terminie Cube ponownie przesłał załączone do oferty Orzeczenie nr
BLE.068.13B oraz dołączył Orzeczenie nr: BLE.067.13B, oba datowane na 8 sierpnia 2013 r.
i wystawione przez Laboratorium Elektroniki i Akustyki {zwane w skrócie „BLE”}
Przemysłowego Instytutu Motoryzacji z Warszawy {zwanego również w skrócie „PIMOT”}.
Ponadto w piśmie Cube z 10 września 2013 r. można przeczytać, że: w załączeniu
przesyłam równie
ż dokumenty potwierdzające, że badanie głośności zostało wykonane
zgodnie z normami ISO 7779. O
świadczenie producenta oraz Pismo Przemysłowego
Instytutu Motoryzacji (PIMOT)
(…) potwierdzają posiadanie akredytacji zgodnej z normą ISO
7779.
W oświadczeniu z 10 września 2013 r. dot. ww. orzeczeń BLE NTT System S.A.
z siedzibą w Zakręcie wyjaśniła, że proces akredytacyjny Polskiego Centrum Akredytacji
Sygn. akt KIO 2369/13


{zwanego w skrócie „PCA”} dotyczący normy ISO 7779 został zakończony pomyślnie,
natomiast sama norma nie została wpisana do zakresu akredytacji AB 082 na skutek błędu
PCA. Producent powołał się na pismo skierowane do PCA z prośbą o dokonanie korekty
w tej sprawie. Jest to pismo z 22 lutego 2013 r. {z prezentatą wpływu do PCA 26 lutego 2013
r.}, w którym PIMOT, w nawiązaniu do wcześniejszego pisma z 19 listopada 2012 r., ponawia
prośbę o dokonanie korekty zapisu akredytacji Nr AB 082, stwierdzając, że: W wyniku błędu
ludzkiego podczas redagowania 12-ego wydania zakresu akredytacji utracili
śmy
potwierdzenie kompetencji technicznych do bada
ń wg wymagań normy PN-EN ISO
7779:2010. Podczas ostatniej oceny w PIMOT ta sprawa została sprawdzona przez auditora
technicznego – Pana
(…). Ponadto w piśmie poinformowano, że w załączeniu przesyłany
jest skan uzgodnionego projektu zakresu akredytacji, na którego 12 stronie wskazana jest ta
norma z podkreśleniem, co miałoby oznaczać potwierdzenie korekty zakresu akredytacji w
ramach błędu edytorskiego. W podsumowaniu pisma PIMOT stwierdza, że: Nasz stały klient
od kilku miesi
ęcy oczekuje od PIMOT potwierdzenia, iż w sprawozdaniu z badań
na zgodno
ść z ww. normą możemy zastosować symbol akredytacji. W związku z powyższym
prosimy o pilne rozpatrzenie naszej pro
śby.

Niezależnie od powyższego Zamawiający pismem z 13 września 2013 r. sam zwrócił
się do PCA, w związku z faktem braku w dostępnym wykazie akredytacji PIMOT wskazania
normy ISO-7779, o udzielenie informacji, czy PIMOT posiada akredytację w zakresie tej
normy. Na co otrzymał 16 września 2013 r. z PCA odpowiedź, że w zaktualizowanym
zakresie akredytacji PIMOT z 13 września 2013 r. mieszczą się badania wykonywane
zgodnie z normą ISO-7779. Zamawiający 20 września 2013 r. poprosił dostawowo o podanie
daty od jakiej PIMOT posiada akredytację w zakresie badań wykonywanych zgodnie z normą
ISO-7779. PCA w odpowiedzi wyjaśniło, że PIMOT posiada w zakresie akredytacji badania
wykonywane zgodnie z norm
ą ISO-7779 od dnia 13.09.2013 r. włącznie.

Odwołujący natomiast przedstawił na rozprawie następujące dokumenty dotyczące
zakresu akredytacji laboratoriów badawczych Przemysłowego Instytutu Motoryzacji
w Warszawie. Po pierwsze – Zakres akredytacji laboratorium badawczego Nr AB082,
wydany przez Polskie Centrum Akredytacji, wydanie nr 13 z 8 stycznia 2013 r., opatrzone
następującą uwagą: Niniejszy dokument jest załącznikiem do Certyfikatu Akredytacji Nr AB
082 z dnia 29.03.2011 r.
Po drugie – Zakres akredytacji laboratorium badawczego Nr AB082,
wydany przez Polskie Centrum Akredytacji, wydanie nr 14 z 13 września 2013 r., opatrzone
następującą uwagą: Niniejszy dokument jest załącznikiem do Certyfikatu Akredytacji Nr AB
082 z dnia 13.03.2013 r.
, przy czym wyłącznie w tym drugim dokumencie, na 12 stronie
wskazano, że Laboratorium Elektroniki i Akustyki (BLE) jest akredytowane do badania hałasu
Sygn. akt KIO 2369/13


w środowisku pracy w zakresie poziomu ciśnienia akustycznego hałasu na stanowisku pracy
(24 so 133 dB(A), między innymi według normy PN-EN ISO 7779:2010.

Izba zważyła, że zarówno postępowanie wyjaśniające przeprowadzone dwutorowo
przez Zamawiającego, jak i pozostałe dowody zebrane w sprawie jednoznacznie wskazują,że datowane na 8 sierpnia 2013 r. orzeczenia nie mogą być uznane za raport badawczy
wystawiony przez niezależną, akredytowaną co najmniej dla ISO 7779 jednostkę badawczą,
gdyż w tej dacie Laboratorium Elektroniki i Akustyki Przemysłowego Instytutu Motoryzacji
nie posiadało takiej akredytacji. Na wspomnianych orzeczeniach nie widnieje znak
akredytacji, gdyż iż badania, które były podstawą do ich wydania, można traktować jedynie
jako tzw. badania inżynierskie, które mogą być miarodajne na potrzeby określenia
przybliżonej wartości hałasu emitowanego przez sprzęt komputerowy w określonej
konfiguracji, a nie jako potwierdzenie spełniania parametru głośności przez akredytowaną
jednostkę badawczą. Pojęcie akredytacji ma konkretne znaczenie wynikające z uregulowań
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności {tekst jednolity z 2010 r. Dz.U.
Nr 138, poz. 935, z późn. zm.}. Zgodnie z art. 5 pkt 11 tej ustawy, odsyłającego do art. 2 pkt
10 rozporządzenia WE nr 765/2008, akredytacja oznacza poświadczenie przez krajową
jednostkę akredytującą, że jednostka oceniająca zgodność spełnia wymagania określone
w normach zharmonizowanych oraz – w stosownych przypadkach – wszelkie dodatkowe
wymagania, w tym wymagania określone w odpowiednich systemach sektorowych konieczne
do realizacji określonych czynności związanych z oceną zgodności. Z kolei z art. 15 tej
ustawy wynika, że akredytacja udzielana jest przez Polskie Centrum Akredytacji, na wniosek
jednostki oceniającej zgodność, w którym między innymi należy wskazać zakres akredytacji.
Wreszcie według art. 16 tej ustawy zakres akredytacji jest jednym z konstytutywnych
elementów wydanego przez PCA certyfikatu akredytacji, będącego dokumentem
potwierdzającym udzielenie akredytacji. Tymczasem z przedstawionych na rozprawie przez
Odwołującego zakresów akredytacji wynika, że PCA udzieliła BLE PIMOT akredytacji
w zakresie normy PN-EN ISO 7779:2010 dopiero Certyfikatem Akredytacji Nr AB 082 z 13
września 2013 r., natomiast poprzedni certyfikat akredytacji z 23 marca 2011 r., przynajmniej
od 8 stycznia 2013 r. nie obejmował akredytacji w zakresie tej normy. Taki stan rzeczy
potwierdził również przedstawiciel PCA, wprost wskazując w odpowiedzi na pytanie
Zamawiającego, że aktualnie BLE PIMOT posiada akredytację do wykonywania badań
zgodnie z normą ISO-7779 dopiero od 13 września 2013 r. Ponadto należy zauważyć sam
zainteresowany Wykonawca Cube w złożonych wyjaśnieniach oświadczył, że załączone
dokumenty potwierdzają wykonanie badań zgodnie z normą ISO 7779, co nie jest
wystarczające. Natomiast wbrew treści tych wyjaśnień, załączone do nich pismo PIMOT nie
Sygn. akt KIO 2369/13


może i nie potwierdza posiadania takiej akredytacji, gdyż w tym zakresie właściwym
organem jest PCA, które nie dokonało wnioskowanej już od 19 listopada 2012 r. korekty
akredytacji, ani w 12, ani w 13 jej wydaniu.

Natomiast za nieporozumienie należy uznać treść wezwania Zamawiającego z 3
września 2013 r., w zakresie w jakim mowa jest o możliwości wykazania, że wymagany
raport wystawiony przez niezależną, akredytowaną w zakresie normy ISO 7779 jednostkę
badawczą może być zastąpiony przez dokument wydany przez podmiot równoważny
dla niej. Zgodnie z wymaganiem s.i.w.z., najprecyzyjniej wyrażonym w pierwszym zdaniu
wiersza Ergonomia tabel wymagań dla PC1 i PC3, dopuszczono jedynie złożenie dokumentu
równoważnego w tym sensie, że głośność jednostki centralnej mogła być zmierzona zgodnie
z normą ISO 7779 lub równoważną dla niej. W sytuacji, gdy głośność była mierzona według
normy ISO 7779 nie ma możliwości uznania badań przeprowadzonych przez jednostkę
nieposiadającą tej normy w swoim zakresie akredytacji.

Jednakże trafnie podniósł Zamawiający na rozprawie, że potwierdzenie się tego
zarzutu nie jest wystarczające dla uwzględnienia odwołania, gdyż zarzut dotyczy oferty, która
została sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu ofert. Z art. 192 ust.2 pzp wynika,że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało
wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. W przedmiotowej sprawie
naruszenie przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty Cube nie miało wpływu na wynik prowadzonego postępowania w postaci wyboru jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Piomar. W razie zaistnienia przy udzielaniu
zamówienia sytuacji opisanej w art. 94 ust. 1 pzp, Zamawiający winien mieć jednak
na uwadze, że oferta złożona przez Cube nie nadaje się do wyboru w tym trybie.

III. {zarzuty braku zabezpieczenia wadium oferty Cube i oferty Piomar}

Izba ustaliła na rozprawie, że Piomar wniósł wadium w pieniądzu, dokonując 8
sierpnia 2013 r. przelewy na rachunek Zamawiającego kwoty 40 tys. zł tytułem wadium –
ZP/76/2013 – sprz
ęt komputerowy – część I. Odwołujący cofnął na rozprawie zarzut
niezabezpieczenia wadium oferty Piomar.

Natomiast Cube rzeczywiście zabezpieczył swoją ofertę wadium w formie gwarancji
ubezpieczeniowej, a konkretnie w postaci Ubezpieczeniowej gwarancji przetargowej Nr
WR/GP/02/01/2013, wystawionej 9 sierpnia 2013 r. we Wrocławiu. W dokumencie
{oznaczonym dodatkowo nr druku 908200731055} wskazano jako Gwaranta: Towarzystwo
Ubezpiecze
ń i Reasekuracji WARTA S.A., z siedzibą w Warszawie, ul. Chmielna 85/87
(Centrala), zarejestrowane w Krajowym Rejestrze S
ądowym pod numerem 0000016432
Sygn. akt KIO 2369/13


prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy XII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru S
ądowego Kapitał zakładowy: 187 938 588 zł, w tym wpłacony: 187 938 580 zł,
NIP: 521-04-20-047, w imieniu i na rzecz którego działaj
ą: Małgorzata W. – Starszy Ekspert
Centrum Obsługi Klientów Korporacyjnych we Wrocławiu
{,} MagdalenaC. – Starszy Ekspert
Centrum Obsługi Klientów Korporacyjnych we Wrocławiu
. Osoby te podpisały się na
gwarancji. Oprócz tego na dokumencie widnieje pieczęć TUiR „WARTA” S.A. Centrum
Obsługi Klientów Korporacyjnych z siedzibą we Wrocławiu oraz logotyp „warta” w aktualnie
używanej formie graficznej.

Do zgłoszenia przystąpienia CUBE załączono Pełnomocnictwo nr 135/01/2010 dla
Magdaleny C. oraz Pełnomocnictwo nr 138/01/2010 dla Małgorzaty W., oba z 13 stycznia
2010 r., przy czym z każdego z nich wynika upoważnienie, łącznie z pracownikiem
posiadającym analogiczne pełnomocnictwo, do wykonywania czynności związanych z
negocjowaniem, zawieraniem i podpisywaniem w imieniu TUiR „WARTA” S.A. m.in. umów o
udzielenie gwarancji ubezpieczeniowych i podpisywania gwarancji ubezpieczeniowych – do
wysokości limitów ustalonych w załączniku do pełnomocnictwa. Wskazane w obu
załącznikach limity są wyższe niż 40 tys. zł. Oba pełnomocnictwa zostały podpisane przez
dwie osoby pełniące funkcje prokurentów, które w tym charakterze zostały ujawnione – jako
upoważnione na dzień udzielenia tych pełnomocnictw do łącznej reprezentacji Towarzystwa
Ubezpieczeń i Reasekuracji „WARTA” S.A. z siedzibą w Warszawie – w odpisie pełnym
{według stanu na 8 sierpnia 2013 r.} z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru
Sądowego dla Nr KRS: 0000016432 {również załączonym do zgłoszenia przystąpienia}.

W świetle zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego zastrzeżenia
Odwołującego co do umocowania osób, które podpisały gwarancję okazały się być zatem
zupełnie bezpodstawne. Izba zważyła ponadto, że wbrew stanowisku Odwołującego
wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia nie ma obowiązku załączać
do dokumentu gwarancji wadialnej ani pełnomocnictw dla osób, które ją podpisały w imieniu
gwaranta, ani dokumentów rejestrowych wykazujących, że takie pełnomocnictwo zostało
udzielone przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu. Odwołujący nie wskazał
postanowień s.i.w.z., z których wynikałby taki obowiązek. Przede wszystkim w orzecznictwie
słusznie wskazuje się, że na gruncie ustawy pzp brak jest podstaw do formułowania pod
adresem wykonawców, którzy decydują się na złożenie wadium w formie gwarancji
ubezpieczeniowej czy bankowej, żądania załączenia do gwarancji pełnomocnictwa dla osoby
podpisującej gwarancję {tak w szczególności w uzasadnieniu wyroku z 7 czerwca 2011 r.,
sygn. akt 1101/11}. Ponieważ ubezpieczyciele i banki prowadzą działalność na dużą skalę
zasadą jest, że czynności prawne z klientami są dokonywane za pośrednictwem
Sygn. akt KIO 2369/13


pracowników tych instytucji czy nawet pośredników. Zarówno klient, jak i osoby postronne
powinny brać pod uwagę wynikające z art. 97 Kodeksu cywilnego domniemanie, że osobę
czynną w lokalu przedsiębiorstwa przeznaczonym do obsługiwania publiczności poczytuje
się za umocowaną do dokonywania czynności prawnych, które zazwyczaj bywają
dokonywane z osobami korzystającymi z usług tego przedsiębiorstwa. Dlatego wykonawca
ma prawo domniemywać, że osoby wystawiające gwarancję wadialną w lokalu banku czy
ubezpieczyciela i na odpowiednich formularzach tej instytucji działają w ramach umocowania
do dokonywania tego typu czynności prawnych. Odwołujący nie wskazał w odwołaniu
zaistnienia żadnych przesłanek wzruszających domniemanie, że gwarancja złożona przez
Cube bankowa została wystawiona prawidłowo.

IV. {zarzut nierównego traktowania Odwołującego względem Piomar i Cube}

W ocenie Izby Odwołujący nie przedstawił żadnych okoliczności świadczących o tym,że w analogicznej sytuacji został odmiennie potraktowany niż pozostali wykonawcy.
W szczególności wadliwy wynik badania przez Zamawiającego oferty Cube nie oznacza sam
w sobie, że doszło do naruszenia zasad wyrażonych w art. 7 ust. 1 pzp.

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy
pzp – orzekła, jak w pkt 1. sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w zw. z § 3 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 3 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – obciążając Odwołującego
kosztami tego postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis oraz
uzasadnione koszty Zamawiającego w postaci wynagrodzenia pełnomocnika, zasądzając te
ostatnie na podstawie rachunku złożonego do zamknięcia rozprawy.

Przewodniczący: ………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie