eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 335/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-02-28
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 335/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 lutego 2012 r. przez wykonawcęRomana
Szczęchułęprowadzącego działalnośćgospodarcząpod firmąFirma Usługowa „Romus”
Roman Szczęchuła w postępowaniu prowadzonym przez GminęMiasto Szczecin – Zakład
Usług Komunalnych


orzeka:

1. oddala odwołanie;

2. kosztami postępowania obciąża Romana Szczęchułę, prowadzącego działalność
gospodarcząpod firmąFirma Usługowa „Romus” Roman Szczęchuła i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczonąprzez Romana
Szczęchułę, prowadzącego działalnośćgospodarcząpod firmąFirma Usługowa
„Romus” Roman Szczęchuła tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Romana Szczęchuły, prowadzącego działalnośćgospodarcząpod firmą
Firma Usługowa „Romus” Roman Szczęchuła na rzecz Gminy Miasta Szczecin –
Zakładu Usług Komunalnych kwotę4 124 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące sto
dwadzieścia cztery złote, zero groszy) stanowiącąkoszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na
posiedzenie.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.


Przewodniczący: ……………



Sygn. akt KIO 335/12

Uzasadnienie


Zamawiający - Gmina Miasto Szczecin Zakład Usług Komunalnych - prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo
zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub
„Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest „Konserwacja i
utrzymanie zieleni miejskiej w Szczecinie (w podziale na części)".
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 16
grudnia 2012 r., pod numerem 2011/S 242-392692.
Wartośćzamówienia jest większa niżkwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 Pzp.

9 lutego 2012 r. zamawiający via fax przesłał informacjęo wynikach postępowania. Zamawiający
unieważnił postępowanie w części III na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp. Wykluczył z
postępowania Romana Szczęchułęprowadzącego działalnośćgospodarcząpod firmąFirma
Usługowa „ROMUS” Roman Szczęchuła w Szczecinie – wykonawcę, który złożył ofertęna
częśćII i III postępowania - na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp. Zamawiający wskazał,że
wykonawca mimo wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp nie wykazał spełniania warunku
udziału w postępowaniu. Nadto wskazał, iżwykonawca nie przedstawił podstawy
dysponowania dla 3 z 6 osób wskazanych jako pilarze drzew ozdobnych i nie podał, które
osoby będąrealizowały zamówienie w poszczególnych częściach zatem brak jest możliwości
ustalenia w której części wykonawca ewentualnie spełnia warunek udziału w postępowaniu.

W odwołaniu wniesionym do Prezesa Izby 17 lutego 2012 r. Roman Szczęchuła, dalej jako
„odwołujący” zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. 1 i 2 Pzp
przez bezpodstawne wykluczenie odwołującego, a w rezultacie odrzucenie jego oferty oraz art. 26
ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 2 Pzp przez zaniechanie wezwania odwołującego do wskazania w
wykazie pilarzy, do której części zamówienia zostali przypisani, względnie art. 26 ust. 4 z art. 7
ust. 1 i 2 przez zaniechanie wystąpienia do odwołującego o wyjaśnienie kwestii dotyczących
przypisania pilarzy do poszczególnych części zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu unieważnienia
czynności unieważnienia postępowania w części III zamówienia oraz powtórzenia czynności
oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty w części III zamówienia z udziałem oferty
odwołującego.

W uzasadnieniu odwołujący, kwestionując czynnośćwykluczenia go z postępowania odwołujący
podnosił,że:
- przedstawiając na dwukrotne wezwanie osoby (pilarzy) z właściwymi uprawnieniami wskazał 3
te same osoby, które wskazał w pierwotnej ofercie. Podstawa dysponowania, tj. zlecenie została
wyraźnie wskazana. Kolejne trzy osoby (pilarze) zastąpili trzech pierwotnie wskazanych. W ich
przypadku podstawa dysponowania nie uległa zmianie, teżbyła niąumowa zlecenie;
- wzór załącznika nr 5 nie zawierał rubryki wskazującej na przeznaczenie danej osoby do
określonej części. Wszyscy wykonawcy wypełniali ten załącznik dla wszystkich części łącznie;
- zamawiający dwukrotnie wzywając odwołującego nie wskazał,że w jego ofercie brak jest
przypisania pilarzy do poszczególnych części zamówienia i jednocześnie, ani nie wzywał go do
uzupełnienia w tym zakresie oferty w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, ani nie zwracał siędo odwołującego
o złożenie wyjaśnieńw trybie art. 26 ust. 4 Pzp. Tymczasem w rozstrzygnięciu przetargu zarzut
taki przedstawił. Tym samym działanie zamawiającego było przedwczesne, gdyżzaniechał on
wyżej wskazanych czynności czym uniemożliwił odwołującemu uzupełnienie dokumentów lub
wyjaśnienie tej kwestii. Gdyby zwrócił sięw tej kwestii do odwołującego to uzyskałby informację,że trzej pilarze wskazani od początku (tj. od złożenia oferty) przeznaczeni byli do realizacji III
części zamówienia, a wskazana w ofercie ( załącznik nr 5) podstawa dysponowania nowymi
(uzupełnionymi) pilarzami jest taka sama, czyli umowa zlecenie.
Zamawiający otrzymał kopięodwołania w terminie wskazanym w art. 180 ust. 5 Pzp.

Przed otwarciem rozprawy zamawiający wniósł odpowiedźna odwołanie, w której wniósł o
oddalenie odwołania.

Izba ustaliła, co następuje:

W pkt V.1 c).A tiret 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dalej jako „specyfikacja”
zamawiający wymagał, aby wykonawca wykazał dysponowanie 3 pilarzami drzew ozdobnych
posiadającymi uprawnienia uzyskane po ukończeniu kursów, szkolenia lub szkoły w zakresie
cięcia drzew.
Zamawiający podkreślił w specyfikacji,że w przypadku składania przez wykonawcęoferty na
dwie części nie dopuszcza możliwości łącznego spełniania warunku, co oznacza,że wykonawca
jest zobowiązany wykazaćdysponowanie osobami odrębnie dla każdej części, na którąskłada
ofertę(ta sama osoba nie może zostaćwykazana w dwóch częściach).
W pkt V.2 4) specyfikacji zamawiający wymagał złożenia wykazu osób, które będąuczestniczyć
w wykonaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, zakresu wykonywanych

czynności oraz informacjąo podstawie dysponowania tymi osobami według wzoru stanowiącego
załącznik nr 5 do specyfikacji.
Zamawiający pismem z dnia 24 stycznia 2012 r. wezwał odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
do uzupełnienia wykazu osób ( pilarzy). Zamawiający wskazał,że z przedstawionego przez
odwołującego wykazu osób ( pilarzy) nie wynika,że co najmniej 3 to pilarze drzew ozdobnych z
uprawnieniami, a osoby wykazane przez odwołującego posiadająuprawnienia operatorów pił
spalinowych.
W odpowiedzi z 24 stycznia 2012r.odwołujący nie złożył wykazu, przedstawił jedynie dokumenty
uprawnieńpilarzy drzew ozdobnych dla 4 osób, w tym dla trzech wskazanych w wykazie
złożonym wraz z ofertą: Dariusza K., Edmunda H., Piotra Ł.
Pismem z 1 lutego 2012r. zamawiający ponownie zwrócił siędo odwołującego zżądaniem
złożenia wykazu osób. Wskazał w jego treści,że wobec złożenia oferty na dwie części
zamówienia, odwołujący winien wykazaćdysponowaniem co najmniej 6 pilarzami drzew
ozdobnych, posiadającymi uprawnienia po ukończeniu kursu, szkolenia lub szkoły w zakresie cięć
drzew. Zamawiający podniósł,że osoby wskazane w wykazie złożonym wraz z ofertąjako pilarze
posiadająukończone kursy operatorów pił spalinowych.
W odpowiedzi udzielonej pismem z 2 lutego 2012 r. odwołujący nie złożył wykazu, lecz jedynie
dokumenty uprawnieńponownie dla trzech osób wskazanych w wykazie złożonym wraz z ofertą,
dla których dokumenty uprawnieńzłożył przy piśmie z 24 stycznia 2012r. oraz dokumenty
uprawnieńdla trzech nowych osób.
Izba dokonała ustaleńna podstawie specyfikacji, oferty odwołującego oraz przywołanych pism.

Izba zważyła, co następuje:


Izba uznała,że odwołujący, który w części III zamówienia złożył jedynąofertę, spełnił
przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp - ma interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie
przez zamawiającego przepisów ustawy, grozi poniesieniem przez niego szkody.

Odwołanie okazało siębezzasadne.
Art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp nakazuje wykluczenie wykonawcy, który nie wykazał spełniania warunków
udziału w postępowaniu.
Odwołujący obowiązany był wykazaćspełnianie warunków zgodnie z opisem dokonanym przez
zamawiającego. Opis ten nastąpił przez wskazanie w specyfikacji niezbędnych oświadczeńi
dokumentów stosownie do wymagania zawartego w art. 25 ust. 1 Pzp. W celu wykazania
spełniania warunku udziału w postępowaniu, dotyczącego dysponowania osobami niezbędnymi
do wykonania zamówienia, odwołujący zobowiązany był złożyćwykaz osób. Wykazużądał
zamawiający w pkt V.2 4) specyfikacji, powielając w opisie sposobu wykazania spełniania

warunku oraz w treści Załącznika Nr 5 zakres informacji wymaganych w
§
1 ust. 1 pkt 6)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2009r. w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich dokumenty te mogąbyć
składane (Dz. U. Nr 226, poz 1817). Wbrew twierdzeniu odwołującego zamawiający zawarł w
specyfikacji obowiązek wskazania podstawy dysponowania powołanymi osobami.
Katalog oświadczeńi dokumentów wskazanych w
§
1 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów i służących wykazaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu ma charakter
zamknięty, z wyjątkiem dokumentów potwierdzających posiadanie ubezpieczenia. W obecnym
stanie prawnym zamawiający nie jest uprawniony do tego, abyżądaćodrębnie dokumentów
potwierdzających uprawnienia lub kwalifikacje osób niezbędnych do wykonania zamówienia.
Niesporne jest,że wykaz złożony wraz z z ofertąprzez odwołującego nie zawierał informacji
potwierdzających,że osoby przewidziane jako pilarze drzew ozdobnych posiadająkwalifikacje
(mylnie nazywane „uprawnieniami”) wymagane specyfikacją.
Prawidłowo zatem zachował sięzamawiający wzywając odwołującego, zgodnie z art. 26 ust. 3
Pzp do złożenia wykazu zawierającego informacje potwierdzające spełnianie warunku udziału w
postępowaniu. Zamawiający wezwanie sformułował w sposób czytelny i jednoznaczny.
Odwołujący nie złożył wykazu, a jedynie dokumenty potwierdzające wymagane kwalifikacje
trzech osób - nie wymagane w specyfikacji ani w wezwaniu. Zamawiający ponowił wezwanie
wskazując odwołującemu,że winien wykazaćposiadane kwalifikacje dla 6 osób –gdyżskłada
ofertęna dwie części zamówienia. Ponowne złożenie przez odwołującego wyłącznie
dokumentów uprawnień, w tym dla trzech nowych osób powoduje sytuację, w której
zamawiający - mimo prawidłowego wezwania - nie dysponuje, wymaganym przepisami prawa
orazżądanym w specyfikacji, wykazem o treści potwierdzającej spełnianie warunku udziału w
postępowaniu. Nowo powołane osoby nie zostały wykazie ujęte w ogóle. Wykaz stanowi własne
oświadczenie wykonawcy, dokumenty potwierdzające kwalifikacje nie majątakiego waloru. Z
treści złożonych dokumentów zamawiający nie uzyskał niezbędnych informacji, w szczególności
co do podstaw dysponowania nowo powołanymi osobami. Zamawiający nie miałżadnych
danych, aby uznać– jak chciałby odwołujący –że nowo powołane osoby zastąpiły trzy
wskazane w wykazie, a podstawądysponowania nimi jest umowa zlecenie.
Co do zasady wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 Pzp ma charakter jednokrotny i nie może być
ponawiane w odniesieniu do tej samej okoliczności bez obrazy art. 7 ust. 1 Pzp.
Izba ocenia,że zamawiający kierując do odwołującego 1 lutego 2012 drugie wezwanie o takiej
samej jednoznacznej treści z dodatkowym podkreśleniem,że wymagana liczba osób z
kwalifikacjami pilarzy wynosi sześć, wykazał sięnie tylko szczególnąstarannościąw
prowadzeniu postępowania, ale teżdał wyraz dobrej woli w stosunku do odwołującego.

Odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania, gdyżmimo wezwania w trybu art. 26 ust. 3
Pzp, nie złożył wymaganego wykazu, a ze złożonych dokumentów nie wynika spełnianie
warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do części III zamówienia.
Darmo powołuje sięodwołujący na możliwośćwyjaśnienia na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp, do
jakiej części zamówienia przypisane sąosoby wskazane w wykazie i posiadające wymagane
kwalifikacje. Przywołany przepis służy wyłącznie wyjaśnieniu treści oświadczeńi dokumentów,
nie zaśtworzeniu treści w nich uprzednio nie zawartych. Koniecznośćodrębnego wykazania
spełniania warunku w przypadku składania oferty na kilka części zamówienia wynikała wprost z
pkt V.1 c).A tiret 2 specyfikacji, przywołanego przez zamawiającego w wezwaniu z 1 lutego 2012r.
Zostało to wskazane równieżprzy uzasadnieniu konieczności wykazania dysponowania przez
odwołującego 6 osobami z kwalifikacjami pilarzy drzew ozdobnych.

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła jak w pkt 1 sentencji, na
podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp. O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, uwzględniając koszty wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego oraz dojazdu na
posiedzenie na podstawie rachunku oraz biletów przedłożonych do akt sprawy, zgodnie z § 3 pkt
2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

.................................





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie