eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010Sygn. akt: KIO 435/10
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2010-04-09
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO 435/10

Komisja w składzie:
0: Magdalena Grabarczyk Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 9 kwietnia 2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego w dniu 18 marca 2010 r. przez „BEM-BUD” Sp. z o.o., ul. Kowalska 106, 51-
424 Wrocław
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którym jest Pogotowie
Ratunkowe we Wrocławiu, ul. Ziębicka 34/38, 50-507 Wrocław



orzeka:
1. odrzuca odwołanie;


2. kosztami postępowania obciąża „BEM-BUD” Sp. z o.o., ul. Kowalska 106, 51-424
Wrocław
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych wpis w wysokości
10 000 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy) uiszczony

przez „BEM-BUD” Sp. z o.o., ul. Kowalska 106, 51-424 Wrocław
stanowiący koszty postępowania odwoławczego,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 1 912 zł 00 gr (słownie: tysiąc złotych dziewięćset
dwanaście złotych zero groszy) przez „BEM-BUD” Sp. z o.o., ul. Kowalska
106, 51-424 Wrocław
na rzecz Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu, ul.
Ziębicka 34/38, 50-507 Wrocław
stanowiącej uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu dojazdu na posiedzenie pełnomocników Pogotowia
Ratunkowego we Wrocławiu, ul. Ziębicka 34/38, 50-507 Wrocław


Stosownie do art. 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odowławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.


………………………………






Sygn. akt KIO 435/10

Uzasadnienie


Zamawiający – Pogotowie Ratunkowe we Wrocławiu - prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie ustawy
z dnia 29 stycznia 2024 roku - Prawo zamówieńpublicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 223,
poz. 1655 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą”, którego przedmiotem jest remont łącznika
komunikacyjnego, magazynu leków i garażu Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu przy ul.
Ziębickiej 34/38.

9 marca 2010 r. zamawiający za pośrednictwem faksu poinformował m. in. o wykluczeniu
„BEM – BUD” Sp. z o. o. z siedzibąwe Wrocławiu.
Wobec czynności wykluczenia wykonawca wniósł odwołanie, w którym zarzucił
zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 3 i 4, art. 87, art. 89
ust. 1 pkt 5 oraz art. 91 i art. 92 ustawy. Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
powtórzenie czynności badania i oceny (punktacji) ofert, równe traktowanie wszystkich
wykonawców ubiegających sięo zamówienie publiczne w sposób zachowujący zasady
uczciwej konkurencji, nakazanie cofnięcia wadliwego wyniku postępowania.

Badając odwołanie na posiedzeniu niejawnym, na podstawie załączonych do akt
dokumentów oraz oświadczeń stron, Izba ustaliła i zważyła, że odwołanie zostało
wniesione z uchybieniem ustawowego terminu na wykonanie tej czynności
.

Wartośćzamówienia ustalona na podstawie kosztorysu inwestorskiego wynosi 661.979,12
zł, co stanowi równowartość172.435 euro. Jest zatem niższa od kwoty określonej na
podstawie art. 11 ust.8 ustawy.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie ZamówieńPublicznych 10
lutego 2010 r. pod numerem 37946.
Informacja o wykluczeniu przesłana odwołującemu za pośrednictwem faksu została
potwierdzona w formie pisemnej przez nadanie listu poleconego 9 marca 2010 r.
Odwołanie zostało wniesione pismem z 12 marca 2010 r. przez nadanie w placówce
pocztowej operatora publicznego. Zamawiający otrzymał kopięodwołania 12 marca 2010 r.
Natomiast odwołanie do Prezesa Izby wpłynęło 18 marca 2010 r.
Powyższe terminy zostały zgodnie przyznane przez strony i sąmiędzy nimi bezsporne.

Bezsporne jest,że z uwagi na datęwszczęcia postępowania, w sprawie znajdą
zastosowanie przepisy ustawy w brzmieniu nadanym ustawąz dnia 2 grudnia 2009 r. o
zmianie ustawy Prawo zamówieńpublicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223,
poz. 1778).
Art. 180 ust. 4 stanowi,że odwołanie wnosi siędo Prezesa Izby w formie pisemnej albo
elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą
ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Natomiast zgodnie z art. 182 ust. 2 pkt 2 ustawy
odwołanie wnosi sięw terminie 5 dni od dnia przesłania informacji o czynności
zamawiającego stanowiącej podstawęjego wniesienia – jeżeli zostały przesłane w sposób
określony w art. 27 ust. 2, albo w terminie 10 dni – jeżeli zostały przesłane w inny sposób –
w przypadku, gdy wartośćzamówienia jest mniejsza, niżkwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Informacjęo wykluczeniu odwołujący powziął w sposób określony w art. 27 ust. 2 ustawy.
Istotęsporu stanowi odpowiedźna pytanie, czy de lege lata dla zachowania terminu
ustawowego umożliwiającego rozpoznanie zarzutów odwołania na rozprawie wystarczające
jest nadanie go w placówce pocztowej operatora publicznego.
Na tak postawione pytanie należy udzielićodpowiedzi negatywnej.
Art. 184 ust. 2 ustawy w brzmieniu sprzed nowelizacji stanowił,że odwołanie wnosi siędo
Prezesa Urzędu w terminie 10 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia protestu lub upływu
terminu terminu rozstrzygnięcia protestu, a jeżeli wartośćzamówienia jest mniejsza, niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 w terminie 5 dni
jednocześnie przekazując kopięodwołania zamawiającemu. Złożenie odwołania w placówce
operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem do Prezesa Urzędu.
Przywołany przepis stanowił,że termin na wniesienie odwołania będzie zachowany gdy do
jego upływu odwołanie bądźwpłynie do Prezesa Urzędu, bądźzostanie nadane w placówce
operatora publicznego. Nowelizacja likwidując instytucjęprotestu zniosła dualizm w zakresie
zachowania terminu na wniesienie odwołania oraz wskazała nowego adresata odwołania –
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, powołanej do rozpoznawania odwołań.
W obecnym stanie prawnym termin ustawowy na wniesienie odwołania zostanie zachowany
wyłącznie wtedy, gdy odwołanie w zakreślonym przepisem terminie wpłynie do Prezesa Izby.
Trafnie podniósł odwołujący,że ustawa nie posługuje sięw przywołanych przepisach art.
180 oraz 182 pojęciem „doręczenie”.
Wskazaćteżnależy,że przepisy ustawy używająobecnie w przepisach dotyczących
postępowania odwoławczego oprócz pojęcia „wniesienie” dwóch pojęć: „przesłanie” w art.
180 ust. 5, art. 182, art. 185 ust. 1, art. 185 ust. 2 zd. 2 in fine oraz „doręczenie” w art. 185
ust. 2 zd. 2 in initio ustawy.

Wielośćstosowanych pojęć, nie prowadzi jednak do przyjęcia,że termin przewidziany na
wniesienie odwołania, nie jest terminem przewidzianym na jego doręczenie Prezesowi Izby.
W polskim systemie prawnym w odniesieniu do skuteczności złożenia oświadczenia woli,
którym jest teżodwołanie, regułąjest teoria doręczenia oparta o art. 61 § 1 k. c. Zgodnie z
przywołanym przepisem oświadczenie woli uważa sięza złożone z chwilą, gdy dotarło one
do adresata w taki sposób, by mógł sięzapoznaćz jego treścią.
W prawie polskim istniejąwprawdzie wyjątki od zasady doręczenia, jednak zgodnie z zasadą
exceptiones non sunt extendendae nie podlegająone wykładni rozszerzającej.
Przykładem regulacji wyjątkowej, opartej o tzw. teorięwysłania, stanowi m. in. art. 165 § 2
kodeksu postępowania cywilnego, w myśl którego oddanie pisma procesowego w polskiej
placówce operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu.
Uchylony art. 184 ust. 2 ustawy uosabiał obie teorie ustalenia momentu złożenia
oświadczenia woli - wniesienia odwołania: regułąbyło ustalenie momentu złożenia
odwołania w dacie wniesienia go do Prezesa Urzędu zgodnie z teoriądoręczenia Jako
odstępstwo od reguły, znajdujące jednak szerokie zastosowanie w praktyce, przywoływany
przepis ustalał, zgodnąz teoriąwysłania, możliwośćzachowania terminu ustawowego przez
nadanie odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego.
Skoro zatem de lege lata przewidziana jest wyłącznie możliwośćzachowania terminu przez
wniesienie odwołania do Prezesa Izby, uznaćnależy,że przy interpretacji art. 180 ust. 4 oraz
art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy zastosowanie znajdzie wyłącznie teoria doręczenia – t. j.
ustawowy termin przewidziany na wniesienie odwołania będzie zachowany wyłącznie wtedy,
gdy do jego upływu odwołanie wpłynie do Prezesa Izby.
Wbrew twierdzeniom odwołującego art. 165 § 2 k. p. c. nie znajdzie zastosowania w sprawie.
Po pierwsze: art. 185 ust. 7 ustawy, stanowi,że do postępowania odwoławczego stosuje się
odpowiednio przepisy kodeksu postępowania cywilnego o sądzie polubownym, jeżeli ustawa
nie stanowi inaczej. Skoro ustawodawca kwestie zachowania terminu na wniesienie
odwołania uregulował w ustawie, i to zgodnie ze stosowanąjako reguła w polskim systemie
prawnym teoriądoręczenia, oraz nie przewidział w tym zakresieżadnych wyjątków
(odwrotnie, niżw przypadku zachowania terminu na wniesienie skargi ustalonym w art. 198b
ust. 2 zd. 2 ustawy), to brak jest podstaw do stosowania art. 185 ust. 7 ustawy;
Po drugie: nawet w razie, gdyby zastosowanie art. art. 185 ust. 7 ustawy było dopuszczalne,
z czym Izba sięnie zgadza, to do rozważenia pozostawałoby, czy użycie w przywołanym
przepisie słowa „odpowiednio” oznacza możliwośćstosowania wyłącznie przepisów o sądzie
polubownym, czy teżpozwala na sięganie via art. 13 § 2 k. p. c., równieżdo przepisów
części ogólnej kodeksu postępowania cywilnego. Jedynie w drugim przypadku istniałaby
możliwośćsięgnięcia do art. 165 § 2 k. p. c.

Reasumując, odwołujący zachowałby termin na wniesienie odwołania, gdyby odwołanie
wpłynęło do Prezesa Izby do dnia 15 marca 2010 r. Tymczasem odwołanie nadanie w
placówce pocztowej operatora publicznego wpłynęło do Prezesa Izby 18 marca 2010 r., a
więc po upływie terminu przewidzianego w art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy
W przypadku stwierdzenia, ze protest lub odwołanie zostały wniesione z uchybieniem
przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy Izba odrzuca odwołanie na posiedzeniu
niejawnym.

Izba odrzuciła odwołanie na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy orzekając w formie
postanowienia na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy.
O kosztach postępowania rozstrzygnięto stosownie do wyniku postępowania zgodnie z art.
192 ust. 9 i 10 ustawy. Z przedstawionego spisu kosztów pełnomocników zamawiającego,
Izba uwzględniła wyłącznie koszty dojazdu, z pominięciem wynagrodzenia oraz kosztów
delegacji, gdyżjedynie w odniesieniu do nich został przedłożony do akt sprawy rachunek.
Zgodnie z § 3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w
sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.)
możliwośćzaliczenia do kosztów postępowania odwoławczego kosztów stron postępowania
odwoławczego uzależniona jest od przedłożenia rachunków, w razie jego braku
uwzględnienie kosztów poniesionych przez strony jest niedopuszczalne.

…......................................





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie