eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009 › Sygn. akt: KIO/UZP 957/09
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2009-08-05
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 957/09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz Członkowie: Barbara Bettman, Klaudia Szczytowska - Maziarz Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 sierpnia 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Konsorcjum wykonawców: Grontmij Polska Sp. z o.o., Grontmij Nederland B.V.
Holandia; ul. Ziębicka 35, 60-164 Poznań
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Gminę
Miasto Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, 70- 456 Szczecin
protestu z dnia 19 czerwca
2009 r.

przy udziale Konsorcjum wykonawców: Dom InżynierskiPROMIS” S.A., Spółdzielnia
Projektowania i Usług Inwestycyjnych „Inwestprojekt Śląsk”; ul. Stoisława 2, 70-223
Szczecin
zgłaszającego swoje przystąpienie po stronie zamawiającego


orzeka:
1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża Konsorcjum wykonawców: Grontmij Polska Sp. z
o.o., Grontmij Nederland B.V. Holandia; ul. Ziębicka 35, 60-164 Poznań
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości
4 574 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero
groszy) z kwoty wpisu

uiszczonego

przez Konsorcjum wykonawców:
Grontmij Polska Sp. z o.o., Grontmij Nederland B.V. Holandia; ul.
Ziębicka 35, 60-164 Poznań,


2)
dokonaćwpłaty kwoty 606 zł 00 gr (słownie: sześćset sześćzłotych zero
groszy) przez Konsorcjum wykonawców: Grontmij Polska Sp. z o.o.,
Grontmij Nederland B.V. Holandia, ul. Ziębicka 35, 60-164 Poznań
na
rzecz Gminy Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu dojazdu,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 10 426 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum wykonawców:
Grontmij Polska Sp. z o.o., Grontmij Nederland B.V. Holandia; ul.
Ziębicka 35, 60-164 Poznań.


U z a s a d n i e n i e

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
nr 2009/S4-004809 w dniu 08.01.2009r.

Przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie
przetargu nieograniczonego jest pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu na zadaniu: Budowa
Hali widowiskowo - sportowej w Szczecinie przy ul. Szafera.

Zamawiającym jest Gmina Miasto Szczecin Pl. Armii Krajowej l, 70-456 Szczecin zwany
dalej „Zamawiającym”.

Odwołującym jest Konsorcjum wykonawców: Grontmij Nederland B.V De Holle Bilt 22,
3732HM De Bilt, Holandia i Grontmij Polska Sp. z o.o. ul. Ziębicka 35; 60-164 Poznań
reprezentowane przez Grontmij Polska Sp. z o.o. zwane dalej „Odwołującym”.

Przystępującym do postępowania odwoławczego jest Konsorcjum wykonawców: Dom
Inżynierski „PROMIS” S.A., Spółdzielnia Projektowania i Usług Inwestycyjnych „InwestprojektŚląsk”; ul. Stoisława 2, 70-223 Szczecin zwany dalej „Przystępującym do postępowania
odwoławczego” lub „Konsorcjum PROMIS”.

Pismem z dnia 10. 07. 2009r. Odwołujący złożył odwołanie od rozstrzygnięcia protestu
wniesionego na:
1
dokonanie wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez
wykonawców ubiegających sięwspólnie o udzielenie zamówienia w składzie: (1)
Dom Inżynierski PROMIS S.A. oraz (2) Spółdzielnia Projektowania i Usług
Inwestycyjnych „InwestprojektŚląsk” (dalej łącznie: "Konsorcjum PROMIS ");
2
zaniechanie wykluczenia z postępowania Konsorcjum PROMIS;
3
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum PROMIS;
i zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -Prawo zamówieńpublicznych (tekst jedn.: Dz.
U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 7
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz.
331 z późn. zm.) zwanej dalej ustawa OKiK; art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz art. 24 ust. 2
pkt 3 ustawy;
art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy;
Odwołujący wnosi o:
1
dokonanie ponownej oceny ofert;
2
wykluczenie z postępowania Konsorcjum PROMIS;
3
odrzucenie oferty złożonej przez Konsorcjum PROMIS;

W uzasadnieniu przedstawiono następujące okoliczności faktyczne i prawne.
Odwołujący wnosząc odwołanie podtrzymał wszelkie zarzuty iżądania zawarte w proteście.
Odwołujący w pełni podtrzymuje argumentacjęzawartąw proteście, iżPorozumienie
narusza postanowienia Ustawy OKiK w myśl której zakazane sąporozumienia, których
celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób
konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na uzgadnianiu przez
przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i
przedsiębiorcębędącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w
szczególności zakresu prac lub ceny. Wedle postanowieńart. 6 ust. 2 Ustawy OKiK
porozumienia, o których mowa wart. 6 ust. l tej ustawy sąw całości lub w odpowiedniej
części nieważne, z zastrzeżeniem art. 7 i 8.

Porozumienie zostało zawarte przez podmioty, które uczestnicząw niniejszym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, tj. PUl EKO-INWEST S.A. oraz Dom
Inżynierski PROMIS S.A., który jest jednym z członków Konsorcjum PROMIS.
Jak wskazująpostanowienia pkt 8.3. Porozumienia, udostępnianie kadry będzie dokonywane
z zasadąrówności Stron w przypadku składania ofert niezależnych w tym samym
postępowaniu przetargowym. Udostępnianie zasobów do przetargu nie wymaga osobnej
zgody. Jak zatem widaćwskazane postanowienie Porozumienia odnosi siędo
samodzielnego
uczestnictwa
każdej
ze
stron
Porozumienia
w
postępowaniach
przetargowych. Uczestnictwo w charakterze samodzielnego uczestnika postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego oznacza, iżkażda ze Stron Porozumienia ma status
samodzielnego wykonawcy w rozumieniu ustawy. W związku z powyższym, ich interesy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego sąrozbieżne, ponieważjako
samodzielni wykonawcy konkurująze sobąubiegając sięo udzielenie zamówienia. Wświetle
wskazanych postanowieńPorozumienia konkurencja powyższa jest jednak tylko pozorna,
bowiem każda ze Stron wspiera drugąudostępniając jej kadręi to bez konieczności
udzielania odrębnej zgody (vide: pkt 8.3. Porozumienia). Wykonanie przez Strony
postanowieńPorozumienia powoduje, iżich szansa na uzyskanie zamówienia rośnie w
stosunku do sytuacji w pełni samodzielnego ubiegania sięo zamówienie bądźubiegania się
wspólnie na warunkach opisanych w art. 23 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji bądźjedna bądź
druga strona uzyskuje zamówienie, przy czym jednocześnie Strony Porozumienia zawarły
kategoryczny obowiązek podzlecenia sobie zadań(vide: pkt 7 Porozumienia). Wświetle
powyższych zapisów Porozumienia, ażnadto widoczny jest niekonkurencyjny cel
powyższego Porozumienia. Strony Porozumienia nie wskazująbowiem, iżzawrąkonsorcjum
celem wspólnego ubiegania sięo udzielenie zamówienia, ale będąwspieraćsięw przypadku
samodzielnego uczestnictwa w postępowaniu, chociażwświetle ustawy sąkonkurentami.
Jak wskazuje orzecznictwo Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmowy przetargowe
z art. 6 ust. 1 pkt 7) Ustawy o OKiK mogąspowodowaćzakłócenie efektywności systemu
zamówieńpublicznych poprzez zniweczenie celu, jaki ma byćosiągnięty w drodze przetargu
a mianowicie wybór najkorzystniejszych ofert składanych przez wykonawców w warunkach
konkurencji (tak Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku sygn. akt XVII Ama
117/05).
Odwołujący raz jeszcze podnoszą, iżporozumienia analogicznej treści jak Porozumienie
wskazywane w niniejszym proteście były kwalifikowane przez organy ochrony konkurencji i
konsumentów jako porozumienia zakazane wświetle Ustawy OKIK. W decyzji Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 7 listopada 2002 r. nr RKR -27/2002
zakwestionowano
porozumienie
pomiędzy
przedsiębiorstwami
autobusowymi

przystępującymi do przetargu prowadzonego w trybie PZP dotyczące udostępniania sobie
bazy transportowej.

W związku z faktem, iżPorozumienie jest sprzeczne z prawem, to tym samym na podstawie
art. 6 ust. 2 Ustawy OKiK jest dotknięte sankcjąnieważności.

Ponieważstosunek prawny będący podstawądo wykazania przez Konsorcjum PROMIS, iż
dysponuje ono osobami zdolnymi do wykonania zamówienia jest nieważny to tym samym nie
można uznać, iżKonsorcjum PROMIS udokumentowało spełnienie warunku udziału w
postępowaniu.
Okolicznośćta stanowi przesłankędo wykluczenia Konsorcjum PROMIS z postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.

Odwołujący wskazujądodatkowo, iżobowiązkiem wykonawcy biorącego udział
postępowaniu jest wykazanie, iżdysponuje osobami do wykonania zamówienia albo
przedstawienie pisemnego zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia osób zdolnych
do wykonania zamówienia (vide: art. 22 ust. 1 pkt 2 PZP). Jak wskazuje przepis art. 48 ust. 3
Dyrektywy 2004118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w
sprawie koordynacji procedur udzielania zamówieńpublicznych na roboty budowlane,
dostawy i usługi (Dz. Urz. Unii Europejskiej Seria L 2004 r. Nr 134 s. 114 -dalej: "Dyrektywa
2004/18") podstawądo wykazania sięprzez wykonawcępotencjałem ludzkim innego
podmiotu jest jakikolwiek stosunek prawny. Oznacza to,że wykonawca wykazując się
potencjałem osób trzecich musi to uczynićz poszanowaniem porządku prawnego. Skoro
Dyrektywa 2004118 używa pojęcia "charakter prawny" a nie pojęcia charakter faktyczny, to
tym samym wskazuje, iżwykazywanie siępotencjałem osób trzecich jest dozwolone, ale
zawsze z poszanowaniem prawa.
Jak wskazano to powyżej, Porozumienie jest w sposób niewątpliwy sprzeczne z prawem. W
sposób rażący narusza teżreguły konkurencji. Okolicznośćta nie może uchodzićuwadze
Zamawiającego przy ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zasadniczym,
podniesionym do rangi zasady, obowiązkiem Zamawiającego jest prowadzenie
postępowania w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji. Związany
powyższązasadązamawiający musi dokonywaćoceny ofert mając na uwadze ochronę
konkurencji jako samodzielny przedmiot ochrony wświetle przepisów ustawy i prawa w
ogóle. Z tego teżpowodu, sprzecznym z art. 7 ust. 1 PZP jest zaniechanie wykluczenia
wykonawcy, który wykazuje, iżspełnia warunek udziału w postępowaniu (przedstawia
zobowiązania do udostępniania osób zdolnych do wykonania zamówienia) w oparciu o

czynnośćprawną, która jako sprzeczna z prawem konkurencji, w ogóle nie korzysta z
ochrony prawnej i jest traktowana jako nieważna.
śadnąmiarąnie można sięteżzgodzićz rozstrzygnięciem protestu w zakresie drugiego z
zarzutów, a mianowicie braku podstawy do dysponowania przez Konsorcjum PROMIS
wskazanymi osobami. Zamawiający w rozstrzygnięciu protestu podnosi, Konsorcjum
PROMIS na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu złożyło dokumenty
wymagane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w tym oświadczenia p.
Władysława J. i p. Jolanty J.
Powyższe ustalenie jest sprzeczne z faktycznym stanem rzeczy. Jak wynika z dokumentów
złożonych przez Konsorcjum PROMIS w odpowiedzi na uzupełnienie dokumentów w trybie
art., 26 ust. 3 PZP, podstawądo dysponowania osobąp. Władysława J. i p. Jolanty J. jest
oświadczenie złożone przez PUl EKOINWEST S.A. z dnia 26 maja 2009 r. Wedle treści tego
oświadczenia PUl EKOINWEST S.A. udostępnia ww. osoby do realizacji zamówienia
będącego przedmiotem przedmiotowego przetargu. Innej podstawy dysponowania osobami
p. Władysława J. i p. Jolanty J. Konsorcjum PROMIS nie wskazuje. Co więcej, z treści
przyłączenia siędo postępowania protestacyjnego także wynika jednoznacznie, iż
Konsorcjum PROMIS jako podstawędo dysponowania osobąp. Władysława J. i p. Jolanty J.
wskazuje porozumienie z PUl EKO-INWEST S.A., a nie oświadczenia tychże osób. W piśmie
z dnia 25 czerwca 2009 r. Konsorcjum PROMIS oświadcza: .Poza sporem pozostaje
okolicznośćistnienia złożenia oświadczenia wobec Przystępującego do Protestu przez
Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych EKO -INWEST S.A. ul. Lucjana Szenwalda 20, 71-
281 Szczecin (zwane dalej EKOINWEST) w dniu 26 maja 2009 roku, na podstawie którego
Przystępujący do Protestu dysponuje osobami Władysława J. oraz Jolanty J.".

W związku z przywołanymi okolicznościami nie może byćmowy o prawidłowym
udokumentowaniu spełniania warunku udziału w postępowaniu, a także w ogóle o spełnieniu
warunku udziału w postępowaniu. Okoliczności te sąsamodzielnymi podstawami do
wykluczenia Konsorcjum w oparciu o przepisy art. 24 ust. 1 pkt 10) PZP oraz art. 24 ust. 2
pkt 3 PZP).
Niezależnie od kwalifikacji prawnej działania Konsorcjum PROMIS wynikającej przepisów
Ustawy OKiK, wskazaćnależy, iżpróba wykazywania siępotencjałem lidzkim w oparciu o
zakazane porozumienie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Nie jest to wprawdzie jeden z
czynów wprost stypizowanych w postanowieniach ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 z późno
zm. -"Ustawa ZNK"), jednakże wypełnia on wszelkie znamiona czynu nieuczciwej
konkurencji wskazane w art. 3 ust. 1 Ustawy ZNK. Jak wskazał Sąd Apelacyjny w Poznaniu

w wyroku z dnia 20 lutego 2008 r. Czynem nieuczciwej konkurencji, jest każde zachowanie
przedsiębiorcy, które narusza przepisy prawa (i to nie tylko ujęte w rozdziale drugim ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U z 2003 r. Nr 153, poz.
1503 ze zm.) lub dobre obyczaje przez co zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy lub
klienta.
Posługiwanie siępotencjałem ludzkim (nawet jeżeli jest prawnie nieskuteczne), wykonawcy
będącego formalnie konkurentem w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego jest zachowaniem, które prócz naruszenia prawa, narusza także dobre obyczaje
przez co zagraża interesowi klienta (w tym przypadku Zamawiającego). Zamawiający ma
bowiem pełne prawo oczekiwać, iżwykonawcy uczestniczący w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego będąrealnie ze sobąkonkurować, a nie konkurowaćpozornie.
Oczekiwanie to korzysta z ochrony prawnej nie tylko w aspekcie prawa publicznego (Ustawa
OKiK), ale także prywatnego (Ustawa ZNK). Z tego teżpowodu oferta Konsorcjum PROMIS,
oparta o dokumenty złożone na podstawie Porozumienia, powinna zostaćodrzucona jako
stanowiąca czyn nieuczciwej konkurencji.
Mając na uwadze okoliczności Odwołujący wnosi jak powyżej.

Pismem z dnia 19 czerwca 2009r. wniesiono protest, w którym zgłoszono zarzuty,żądania i
okoliczności faktyczne i prawne jak w odwołaniu.

Do postępowania protestacyjnego, a następnie odwoławczego przystąpiło Konsorcjum
PROMIS wnosząc o oddalenie w całości protestu i odwołania

Pismem z dnia 29 czerwca 2009 Zamawiający rozstrzygnął protest przez oddalenie w
całości.
stwierdzając co następuje:
1. Wykonawca, Konsorcjum PROMIS, w odpowiedzi na wezwanie na podstawie art. 26
ust. 3 ustawy p. z. p. prawidłowo uzupełnił dokumenty w nim wymagane. Wykonawca
zaproponował inne osoby niżpierwotnie wskazał w ofercie na stanowiska Kierownika
Zespołu Inżyniera Kontraktu i Asystenta Inspektora nadzoru robót budowlanych w
zakresie konstrukcji stalowych. Wykonawca przedstawił dokument "Wykaz osób
podmiotów przeznaczonych do wykonania zamówienia" oraz dokumenty zgodne z
Rozdziałem V pkt 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia w tym oświadczenia
złożone przez P-a. J. i P-iąJ., w których zobowiązały sięone do pełnienia funkcji, na
które zaproponował je Wykonawca. Zamawiający weryfikując dokumenty i
oświadczenia dochował należytej staranności. Na podstawie złożonych dokumentów

Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu określone w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia na dzieńskładania ofert, nie podlega wykluczeniu a
jego oferta podlega ocenie.
2. Odnosząc siędo zarzutu naruszenia art. 7 ust 1 ustawy w związku z art. 6 ust. 1 pkt 7
ustawy OKiK Zamawiający stwierdził,że Odwołujący nie przedstawił wystarczających
dowodów na potwierdzenie bezprawności zawiązanego Porozumienia pomiędzy
PROMIS S. A. a EKO -INWEST S. A. Odwołujący nie wykazał w jaki sposób zapisy
Porozumienia ograniczyły konkurencjęlub w jaki sposób wpłynęły na treśćoferty a w
szczególności na jej cenę. Zamawiający nie może przyjąćargumentacji
Odwołującego, jakoby kształt Porozumienia stwarzał realne ryzyko manipulowania
przez jego strony postępowaniem i wpływaniem poprzez swoje działania lub
zaniechania na jego wynik.
3. Zamawiajmy nie stwierdził,że wykazanie w postępowaniu osób wskazanych przez
innego Wykonawcę, stanowi zagrożenie dla jego interesów a tym bardziej czyn
nieuczciwej konkurencji. Zarówno w ofercie EKO -INWEST jak i Konsorcjum PROMIS
uwzględnienie P-a J. i P-i J. nastąpiło na podstawie ich pisemnego zobowiązania do
objęcia określonych funkcji przy realizacji przedmiotu zamówienia. Niniejsze osoby
prowadząsamodzielnie działalnośćgospodarczą.
Wobec powyższego Zamawiający rozstrzygnął jak powyżej.

Skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje.

Odwołujący posiada interes prawny we wniesieniu odwołania w rozumieniu art 179 ust.1
ustawy, ponieważw przypadku potwierdzenia sięjego zarzutów co do nie wykluczenia z
postępowania wykonawcy Konsorcjum PROMIS i nie odrzucenia oferty Konsorcjum
PROMIS, jego oferta byłaby ofertąnajkorzystniejszą.
Powyższe wynika z dokumentacji Zamawiającego Druk ZP-21 Streszczenie oceny i
porównania złożonych ofert gdzie Odwołujący uplasował sięna drugiej pozycji uzyskując
80,17 punktów, bezpośrednio po ofercie Konsorcjum PROMIS, która uzyskała 100 punktów,
przy cenie jako jedynym kryterium oceny ofert..

Co do zarzutu naruszenia art. 7 ust.1 ustawy w związku z art.6 ust.1 pkt 7 ustawy z
dnia 21 marca 2007r. O ochronie konkurencji i konsumentów i art.89 ust.1 pkt 3
ustawy Skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje.


Zgodnie z art. 7 ust.1 ustawy Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców.
Z kolei przywołany art.6 ust.1 pkt 7 ustawy OKiK reguluje zakaz porozumień, których celem
lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na
rynku właściwym, polegające w szczególności na: uzgadnianiu przez przedsiębiorców
przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcębędącego
organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub
ceny. W myśl ust.2 art.6 tejże ustawy porozumienia takie sąnieważne.
Odwołujący wskazując na treśćart.3 ust.1 oraz ust.2 ustawy ZNK wskazał,że czynem
nieuczciwej konkurencji może byćrównieżporozumienie spełniające przesłanki powyżej
cytowanego art.6 ust.1 pkt 7 ustawy OKiK.
Na tej podstawie Odwołujący przywołując treśćart. 89 ust.1 pkt 3 ustawy zgodnie z którym
Zamawiający odrzuca ofertęjeżeli jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wniósł o odrzucenie oferty
konsorcjum PROMIS jako oferty, której złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący swojeżądanie oparł o Porozumienie z dnia 21.12.2008r. zawarte w Szczecinie
pomiędzy wykonawcami EKO-INWEST S.A. a DOMEM INśYNIERSKIM PROMIS S.A.,
którzy to w przedmiotowym postępowaniu złożyli oferty jako wykonawcy występujący o
udzielenie zamówienia każdy z nich samodzielnie.

Wyżej wymienieni Wykonawcy jako motyw zawarcia przedmiotowego Porozumienia między
innymi wskazali „Strony zamierzająpodjąćwspółpracęw celu współdziałania w uzyskaniu
zamówieńi wspólnej realizacji przedsięwzięć”. Porozumienie składa sięz następujących
części: Definicje, Oświadczenia i zapewnienia stron, Cel porozumienia, Czas obowiązywania
porozumienia, Zasady ustanawiania konsorcjum, Prawa i obowiązki konsorcjantów, Udział
stron w realizacji zamówień, Udostępnianie kadry, dokumentów wzorcowych i procedur,
Postanowienia końcowe. Poszczególne części Porozumienia regulujązasady, sposób i
rodzaj współpracy, który przewiduje współpracęw ramach wspólnego występowania w
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego czyli jako konsorcja, jak i
samodzielne występowanie członków Porozumienia w postępowaniach o udzielenie
zamówienia, co ma miejsce w przedmiotowym postępowaniu.
Izba po dokonaniu analizy treści zapisów Porozumienia nie stwierdziła podstaw do uznania,
iżw jakimkolwiek zakresie wypełnia ono dyspozycje cytowanego powyżej art.6 ust.1 pkt 7
ustawy z dnia 21 marca 2007r. O ochronie konkurencji i konsumentów. Ponieważw toku
postępowania odwoławczego nie zostało wykazane, iżcelem lub skutkiem zawarcia
Porozumienia było wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji

na rynku zamówieńpublicznych odnoszącym siędo przedmiotowego postępowania,
polegające w szczególności na: uzgadnianiu przez wykonawców przystępujących do
przetargu ( EKO-INWEST i Konsorcjum PROMIS) w szczególności ceny. Przywoływany na
rozprawie
przez
Odwołującego
punkt
7
Porozumienia
reguluje
podzlecanie
podwykonawstwa, co nie miało w przedmiotowym postępowaniu miejsca, ponieważzarówno
EKO-INWEST jak i Konsorcjum PROMIS w swoich ofertach nie wskazali podwykonawcy na
co powoływał sięna rozprawie Zamawiający, a czemu nie zaprzeczył Odwołujący. Natomiast
w ocenie Izby co do zasady postanowienia punktu 7 Porozumienia o tytule Udział stron w
realizacji zamówieńnie naruszajązasad uczciwej konkurencji definiowanej art.3 ust.1oraz
ust.2 ustawy ZNK jak i art.6 ust.1 pkt 7 ustawy OKiK.
Równieżw ocenie Izby regulacje ustawowe z OKiK powyżej wymienione nie potwierdziły się
przy ocenie postanowieńpkt 8 Udostępnianie kadry, dokumentów wzorcowych i procedur
Porozumienia.
Reasumując należy zauważyć,że kwestionowane przez Odwołującego jako niezgodne z
prawem Porozumienie ma charakter wskazujący na możliwośćwspółpracy, a w przypadku
wspólnego ubiegania sięo zamówienie przewiduje ustalenie podziału zadańi obowiązków w
umowie konsorcjum.
Nie jest zabronione przez obowiązujące prawo i w ocenie Izby nie stanowi naruszenia zasad
uczciwej konkurencji okoliczność, iżwykonawcy zawiązująPorozumienie, zgodnie z którym
w niektórych postępowaniach występująjako konsorcjum, a winnych postępowaniach
występująsamodzielnie oraz,że przewidująwspółpracęw zakresie udostępniania potencjału
osobowego nawzajem w przypadku udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego.
Powyższe Izba oceniła przy uwzględnieniu, iżOdwołujący nie wykazał,że takie
postępowanie utrudniło w przedmiotowym postępowaniu konkurencję. Bowiem na podstawie
zawartych zapisów Porozumienia można byłoby czynićzarzut konsorcjum PROMIS tylko
wtedy gdy działanie na podstawie zawartego Porozumienia utrudniłoby konkurencję, a czego
Odwołujący nie wykazał w związku z jego udziałem w przedmiotowym postępowaniu.
Izba nie odniosła siędo przywołanej przez Odwołującego decyzji nr RKR-27/2002 z dnia 7
listopada 2002r., ponieważjak wykazał Przystępujący do postępowania odwoławczego
decyzja została uchylona decyzjąnr RKR-2/2003 z dnia 28 stycznia 2003r. Prezesa Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Tym samym w ocenie Izby zarzut naruszenia art. 7 ust.1 ustawy w związku z art.6 ust.1 pkt 7
ustawy z dnia 21 marca 2007r. O ochronie konkurencji i konsumentów i art.89 ust.1 pkt 3
ustawy nie został przez Odwołującego wykazany.

Co do zarzutu naruszenia art. 7 ust.1 ustawy w związku z art.24 ust.1 pkt 10 oraz 24
ust.2 pkt 3 ustawy Skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje.


Zgodnie z art. 7 ust.1 ustawy Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców.
Z kolei zgodnie z art.24 ust.1 pkt 10 ustawy z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza sięwykonawców, którzy nie spełniająwarunków udziału w postępowaniu o których
mowa w art. 22 ust.1-3 co w przedmiotowej sprawie odnosi siędo treści ustawy , iżo
udzielenie zamówienia mogąubiegaćsięwykonawcy, którzy dysponująosobami zdolnymi
do wykonania zamówienia lub przedstawiąpisemne zobowiązanie innych podmiotów do
udostępnienia osób zdolnych do wykonania zamówienia.
W przypadku nie wypełnienia powyższego warunku udziału w postępowaniu w myśl art. 24
ust.2 pkt 3 ustawy z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza sięwykonawców,
którzy nie złożyli oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu lub
dokumentów potwierdzających spełnienie tych warunków lub złożone dokumenty zawierają
błędy z zastrzeżeniem art. 26 ust.3 ustawy o uzupełnieniu dokumentów. W tym,że teżtrybie
art. 26 ust. 3 ustawy Konsorcjum PROMIS uzupełniło dokumenty przedkładając między
innymi zobowiązanie osób prowadzących działalnośćgospodarcządo podjęcia się
obowiązków i tak:
1. Pan inż. Władysław J. do podjęcia obowiązków Kierownika Zespołu Inżyniera
Kontraktu oświadczenie z dnia 11. 02.2009r. , przedłożone na rozprawie przez
Zamawiającego do wglądu Izby w oryginale, na którym widniał podpis Pana inż.
Władyslawa J. w oryginale.
2. Pani Jolanta J. podjęcia obowiązków Asystenta Inspektora nadzoru robót
budowlanych w zakresie konstrukcji stalowych oświadczenie z dnia 11. 02.2009r. ,
przedłożone na rozprawie przez Zamawiającego do wglądu Izby w oryginale, na
którym widniał podpis Pani Jolanty J. w oryginale.
Obydwa oświadczenia były wystawione do przedmiotowego postępowania z określeniem
jego nazwy to jest pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu na zadaniu: Budowa Hali
widowiskowo - sportowej w Szczecinie przy ul. Szafera.

W ocenie Izby dla rozstrzygnięcia postawionego zarzutu braku dyspozycji wyżej
wymienionymi osobami nie ma znaczenia okoliczność,że te osoby zostały uprzednio
zadysponowane w tym postępowaniu przez wykonawcęEKO- INWEST oraz nie mają
jakiegokolwiek znaczenia załączone do uzupełnionych dokumentów zawarte Porozumienie
z dnia 28.12.2009r. oraz oświadczenie EKO-INWEST z dnia 26.05.2009r. Bowiem z

oświadczeńtychże osób wynika,że zobowiązująsiędo współpracy na przedmiotowym
zadaniu, nie z powodu przynależności prawnej do EKO-INWEST tylko z racji prowadzenia
działalności gospodarczej.
Oświadczenie EKO-INWEST z dnia 26.05.2009r. o dysponowaniu tychże osobami jest
oświadczeniem jednostronnym, nie potwierdzonym przez W.J. i J.J.
Nawet gdyby te osoby zobowiązały siędo bycia w dyspozycji tylko i wyłącznie EKO-INWEST
to złożenie drugiej dyspozycji dla Konsorcjum PROMIS jest skuteczne wobec
Zamawiającego.
Tym bardziej,że obowiązujące przepisy nie zabraniają, aby np.: Pan W.J. przedstawił swoją
dyspozycjęw przedmiotowym postępowaniu wszystkim uczestniczącym oferentom.
Chociażby z uwagi na to,że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dokonuje
sięwyboru jednego wykonawcy w związku z tym złożenie dyspozycji swojej osoby nawet
wszystkim wykonawcom jest skuteczne wobec prawa i rodzi skutki prawne wobec
zamawiającego.
Natomiast relacje prawne pomiędzy W.J. i J.J. a EKO-INWEST sąbez znaczenia prawnego
w relacjach miedzy W.J. i J.J. a Konsorcjum PROMIS , a dalej Zamawiającym.
W tym stanie rzeczy zarzut co do naruszenia art. 7 ust.1 ustawy w związku z art.24 ust.1 pkt
10 oraz 24 ust.2 pkt 3 ustawy, w ocenie Izby, nie potwierdził się.

Reasumując w ocenie Izby Odwołujący wskazuje na niekonkurencyjne zapisy Porozumienia,
ale nie wykazuje wpływu tych zapisów na zagrożenie lub naruszenie interesu innego
przedsiębiorcy w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przy
uwzględnieniu,że kryterium wyboru oferty jest najniższa cena.
Bowiem Odwołujący nie wykazał,że jakikolwiek z zapisów Porozumienia utrudnia
Odwołującemu zaoferowanie najniższej ceny w złożonej przez niego ofercie i uzyskania
zamówienia.

W związku z powyższym odwołanie podlega oddaleniu.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191
ust.6 i 7 ustawy zasądzając koszty Zamawiającego na podstawie przedstawionej faktury za
przejazd koleją.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych
do Sądu Okręgowego w Szczecinie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie