eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2023 › Sygn. akt: KIO 132/23
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2023-01-30
rok: 2023
sygnatury akt.:

KIO 132/23

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Monika Kawa - , Ogorzałek

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron postępowania w dniu 30
stycznia 2023 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odw
oławczej w dniu 16 stycznia 2023 r. przez wykonawcę – IZAN+ Sp. z o.o. z siedzibą w
Krakowie

w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A.
Jurasza w Bydgoszczy


postanawia:

1.
umarza postępowanie odwoławcze,
2.
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.

Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 1
1 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 t.j.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni
od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 132/23


UZASADNIENIE

Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy
(dalej: „Zamawiający”)
prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 171
0 ze zm. dalej: „Pzp”) postępowanie o udzielenie
zamówienia pn. „Świadczenie usługi kompleksowego utrzymania czystości, higieny,
tran
sportu wewnętrznego oraz czynności pomocowych na terenie Szpitala Uniwersyteckiego
nr 1 im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy

”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2023/S 003-006124.

W dniu 16 stycznia 2023r. wykonawca -
IZAN+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1.
art. 240 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 242 ust. 1 Pzp. w zw. art. 16 pkt 1-3 Pzp
a) p
oprzez określenie w XIX rozdziale "Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert"
S
pecyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako: SWZ) kryterium Parametry jakościowe – na
podstawie deklaracji Wykonawcy w Formularzu
podczas gdy: Zamawiający określił sposób
weryfikacji kryterium -
Parametry jakościowe jako stanowiące obietnicę, co prowadzi do tego,
że nie jest możliwe właściwe porównanie ofert a kryterium to jest całkowicie
nieweryfikowalne;
b) Zamawiający określił pozacenowe kryterium oceny ofert podkryterium - Zachowanie
ciągłości realizacji usługi. Wyposażenie zamienne sprzętu do realizacji usługi na skutek
awarii, zepsucia, w sposób niejasny, nieprecyzyjny albowiem nie jest wiadome, którego
sprzętu dotyczy czas wymiany.
2.
a
rt. 112 ust.1 Pzp w związku z art. 105 ust. 1 Pzp w związku z art. 16 pkt 1 Pzp
poprzez skonstruowanie warunku udziału w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia w sposób umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia;
3.
art. 433 pkt 4 Pzp
poprzez art. 433 pkt 4 Pzp przez określenie w projektowanych
postanowieniach
umowy klauzuli przewidującej po stronie Zamawiającego prawo do
ograniczenia zakresu zamówienia bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości
świadczenia stron;
4.
art. 4 i 5 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w
zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie
publiczno-prywa
tnym (DZ. U. 2018 poz. 2191 ze zm.) poprzez zastrzeżenie w § 12 ust. 2 w
Sygn. akt: KIO 132/23

załączniku Nr 8 do - Projektowane postanowienia Umowy, że zamawiający wymaga
dostarczania faktur w wersji elektronicznej w formie tekstowej na adres: faktury-
kancelaria@jurasza.pl., a
także, że Zamawiający wymaga również dostarczenia faktury w
formie papierowej podczas gdy zamawiający jest zobowiązany do posiadania konta na
platformie i do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych
przesłanych za pośrednictwem platformy określonej w ww. ustawie.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 26 stycznia 2023 r. oświadczył, że
u
względnia zarzuty odwołania w części, tj. w zakresie:
1. Zarzutu nr II.1
– naruszenia art. 240 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 242 ust. 1 Pzp. w zw. art. 16
pkt 1-3 Pzp

a) Zamawiający określa zakresy, na które mają być wystawione wymagane certyfikaty
oraz wymaga przedmio
towych środków dowodowych na potwierdzenie spełnienia kryterium
„Parametry jakościowe”. Do Rozdziału IV SWZ dodaje ustęp 14 w brzmieniu:
14. PRZEDMIOTOWE ŚRODKI DOWODOWE
1. Zamawiający na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy Pzp żąda złożenia wraz z ofertą
n
astępujących przedmiotowych środków dowodowych:
a) Certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego potwierdzający spełnienie wymagań
normy ISO 14001:2015 posiadający ważność na dzień składania oferty, wystawiony przez
akredytowaną jednostkę certyfikującą w co najmniej jednym z poniżej wymienionych
zakresów (certyfikat może obejmować także inne, niewymienione poniżej zakresy, bez
wpływu na ocenę kryterium):
• usługa utrzymania czystości w obiektach
• usługa utrzymania czystości i higieny w obiektach
• usługa utrzymania czystości, higieny i dezynfekcji
• usługa utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia
• usługa sprzątania obiektów
• usługa sprzątania i higieny w jednostkach ochrony zdrowia
• usługi utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia, transportu wewnętrznego oraz
pomocy przy pacjencie
• usługi administracyjno-porządkowe obiektów oraz terenów zewnętrznych, żywienie
zbiorowe i catering,
• usługi administracyjno-porządkowe obiektów, żywienie zbiorowe, catering,
• usługi administracyjno–porządkowe,
• usługa opieki nad pacjentem dla podmiotów leczniczych,
• usługi pomocowe dla pacjenta,
• usługi pomocowe dla podmiotów leczniczych,
Sygn. akt: KIO 132/23

Powyższy dokument służy potwierdzeniu zgodności z kryterium określonym w opisie
kryteriów oceny ofert.
b) Certyfikat Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy potwierdzający
spełnienie wymagań normy ISO 45001:2018 posiadający ważność na dzień składania oferty,
wystawiony przez akredytowaną jednostkę certyfikującą w co najmniej jednym z poniżej
wymienionych zakresów (certyfikat może obejmować także inne, niewymienione poniżej
zakresy, bez wpływu na ocenę kryterium):
• usługa utrzymania czystości w obiektach
• usługa utrzymania czystości i higieny w obiektach
• usługa utrzymania czystości, higieny i dezynfekcji
• usługa utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia
• usługa sprzątania obiektów
• usługa sprzątania i higieny w jednostkach ochrony zdrowia
• usługi utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia, transportu wewnętrznego oraz
pomocy przy pacjencie
• usługi administracyjno-porządkowe obiektów oraz terenów zewnętrznych, żywienie
zbiorowe i catering,
• usługi administracyjno-porządkowe obiektów, żywienie zbiorowe, catering,
• usługi administracyjno–porządkowe,
• usługa opieki nad pacjentem dla podmiotów leczniczych,
• usługi pomocowe dla pacjenta,
• usługi pomocowe dla podmiotów leczniczych,

Powyższy dokument służy potwierdzeniu zgodności z kryterium określonym w opisie
kryteriów oceny ofert.
c) Certyfikat Systemu Za
rządzenia Jakością potwierdzający spełnienie wymagań normy ISO
9001:2015 posiadający ważność na dzień składania oferty, wystawiony przez akredytowaną
jednostkę certyfikującą w co najmniej jednym z poniżej wymienionych zakresów (certyfikat
może obejmować także inne, niewymienione poniżej zakresy, bez wpływu na ocenę
kryterium):
• usługa utrzymania czystości w obiektach
• usługa utrzymania czystości i higieny w obiektach
• usługa utrzymania czystości, higieny i dezynfekcji
• usługa utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia
• usługa sprzątania obiektów
• usługa sprzątania i higieny w jednostkach ochrony zdrowia
Sygn. akt: KIO 132/23

• usługi utrzymania czystości w jednostkach ochrony zdrowia, transportu wewnętrznego oraz
pomocy przy pacjencie
• usługi administracyjno-porządkowe obiektów oraz terenów zewnętrznych, żywienie
zbiorowe i catering,
• usługi administracyjno-porządkowe obiektów, żywienie zbiorowe, catering,
• usługi administracyjno–porządkowe,
• usługa opieki nad pacjentem dla podmiotów leczniczych,
• usługi pomocowe dla pacjenta,
• usługi pomocowe dla podmiotów leczniczych,

Powyższy dokument służy potwierdzeniu zgodności z kryterium określonym w opisie
kryteriów oceny ofert.
2. Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe środki dowodowe jeśli potwierdzają,
że oferowane usługi spełniają określone przez Zamawiającego wymagania.
3. Zgodnie z art. 107 ust. 3,
przedmiotowe środki dowodowe wskazane w ust. 14 pkt 1. ppkt
a), b) i c) niniejszego rozdziału SWZ nie będą podlegały uzupełnieniu, ponieważ służą
potwierdzeniu zgodności z kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert w Rozdziale
XIX ust. 3 SWZ.
b) Zamawiający modyfikuje zapisy Rozdziału XIX ust. 3 SWZ w następujący sposób:
-
usuwa się następujące kryteria jakościowe:
1. Zachowanie ciągłości realizacji usługi, wyposażenie zamienne sprzętu do realizacji usługi
na skutek awarii, zepsucia,
2. Organizacja pracy,
3. Elektroniczny system nadzoru nad jakością i stanem realizacji usługi*
-
w kryterium jakościowym wymagane będą tylko certyfikaty ISO – zmieniony zapis w
Rozdziale XIX ust. 3 SWZ brzmi:
1. Zasady oceny ofert w kryterium
Parametry jakościowe (PJ) - waga 40%:
Ilość punktów przyznanych za
Kryterium parametry jakościowe oferty badanej
PJ = ( ------------------------------------------------------------- x 100) x waga kryterium tj. 40 %
Maksymalna możliwa do zdobycia ilość punktów
za Kryterium parametry jakościowe, tj. 30,00
gdzie: PJ - wa
rtość punktowa badanej oferty - Kryterium parametry jakościowe Punktacja
będzie przyznana według poniższego:

L. p.
Parametry jakości
Opis Kryterium
Punktacja
1
Certyfikat jakości
Wykonawca posiada certyfikat ISO
14001 i będzie go utrzymywał w
TAK 10 pkt
NIE 0 pkt

Sygn. akt: KIO 132/23

całym okresie realizacji usługi
2
Certyfikat jakości
Wykonawca posiada certyfikat ISO
45001 i będzie go utrzymywał w
całym okresie realizacji usługi
TAK 10 pkt
NIE 0 pkt
3
Certyfikat jakości
Wykonawca posiada certyfikat ISO
9001 i będzie go utrzymywał w
całym okresie realizacji usługi
TAK 10 pkt
NIE 0 pkt


Maksymalna możliwa do zdobycia ilość punktów za parametry jakościowe podlegające
ocenie to 30,00
punktów.
Jeżeli Wykonawca oświadczy w kryterium „Parametry jakościowe”, iż posiada wskazane
przez Zamawiającego certyfikaty ale nie złoży wraz z ofertą przedmiotowych środków
dowodowych wskazanych w Rozdziale IV ust. 14 SWZ, oferta będzie podlegała odrzuceniu
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w związku z art. 107 ust. 3 ustawy Pzp.
Jeżeli Wykonawca oświadczy w kryterium „Parametry jakościowe”, iż nie posiada
wskazanych przez Zamawiającego certyfikatów, otrzyma 0 pkt i nie załącza do oferty
przedmio
towych środków dowodowych wskazanych w Rozdziale IV ust. 14 SWZ.
W ocenie Zamawiającego wprowadzone zmiany zapewniają Zamawiającemu zapewnienia
nal
eżytej jakości oferowanej usługi, a zarazem nie ograniczają konkurencji wykonawców.
2. Zarzut nr II.2
– naruszenie Art. 112 ust.1 Pzp w związku z art. 105 ust. 1 Pzp w związku z
art. 16 pkt 1 Pzp
Zamawiający zmienia postanowienie Rozdziału X pkt 3 ppkt 6 na następujące:
„6) Wykaz osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego wraz
z inform
acjami na temat ich doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami oraz załączeniem referencji bądź
innych dokumentów sporządzonych przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały
wykonane potwierdzających, że usługa w okresie nadzoru i koordynowania usługi przez
wsk
azaną osobę kadry kierowniczej z doświadczeniem w realizacji funkcji koordynatora była
wykonana należycie oraz załączeniem referencji bądź innych dokumentów sporządzonych
przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane potwierdzających, że usługa w
okresie nadzoru i koordynowania przez wskazaną osobę kadry kierowniczej z
doświadczeniem w realizacji funkcji Kierownika Obiektu była wykonana należycie.”
3. Zarzut II.3
– naruszenie art. 433 pkt 4 Pzp poprzez art. 433 pkt 4 Pzp. Zamawiający
zmienia § 12 ust 14 Załącznika nr 8 do SWZ poprzez dodanie zdania kolejnego we
wspomnianym ust. o następującym brzmieniu:
Sygn. akt: KIO 132/23

„Minimalna gwarantowana wielkość zamówienia wynosi 90% wynagrodzenia brutto
wykonawcy określonego w § 12 ust. 1 umowy, według stanu na dzień jej zawarcia.”
4. Zarzut II.4
– naruszenie art. 4 i 5 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym
fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz
partnerstwie publiczno-prywatnym
Zmiana §12 ust. 2 Załącznika nr 8 do SWZ – na następującą treść:
„Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury VAT za okresy miesięcznie z dołu w
wysokości 1/48 kwoty o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, począwszy od dnia
1.06.2023 r., z uwzględnieniem postanowień ust. 14. Faktura wynikająca z realizacji umowy
powinna zawierać numer umowy oraz numery zamówień (w opisie merytorycznym). Fakturę
można przesłać Zamawiającemu na adres e-mail: efaktury-kancelaria@jurasza.pl lub za
pomocą platformy PEF dostępnej na stronie https://efaktura.gov.pl/ (numer indentyfikacyjny
skrzynki odbiorczej Zamawiającego: PL5542231069).”

Odwołujący w piśmie z dnia 26 stycznia 2023r. oświadczył, że wycofuje pozostałe
zarzuty
odwołania i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.

Izba ustaliła, że w dniu 19 stycznia 2023r. do postępowania odwoławczego po stronie
Odwołującego przystąpienie zgłosił wykonawca Impel Facility Services Sp. z o.o. Izba uznała
jednak, że do przystąpienia wykonawca nie załączył dokumentu potwierdzającego
przekazanie kopii z
głoszenia przystąpienia zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu
odwołanie, który to obowiązek wynika z przepisu art. 525 ust. 2 Pzp. W związku z
powyższym Izba uznała zgłoszenie przystąpienia za nieskuteczne.
Po stronie Zamawiającego do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

Zgodnie z art. 522 ust. 3 Pzp
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
Sygn. akt: KIO 132/23

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 3
Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże ustawy.

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U.
z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku
Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.

Przew
odniczący: ………………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie