eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 915/22
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2022-04-19
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 915/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska

po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 19 kwiet-
nia
2022 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 kwietnia
2022 r. przez
wykonawcę Thales Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie, ul. Gen. Józefa Zajączka 9
w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiaj
ącego PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie,
ul. Targowa 74


postanawia:
1.
Umorzyć postępowanie,
2.
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000
zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Thal
es Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warsza-
wie, ul. Gen. Józefa Zajączka 9
tytułem zwrotu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodniczący:………………………….



Sygn. akt KIO 915/22
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na Zaprojekto-
wanie i budowę nowych urządzeń srk na stacji kolejowej Zawiercie oraz roboty towarzyszące
w ramach projektu pn. Modernizacja linii kolejowej nr 4
– Centralna Magistrala Kolejowa etap
II
zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 22 marca 2022 r. za numerem 2022/s 057- 150417.

W dniu 1 kwietnia 2022
r. odwołanie wniósł wykonawca Thales Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Gen. Józefa Zajączka 9 Odwołanie zostało
wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego
przez członka zarządu i prokurenta z dnia 31 marca 2022 r. zgodnie z zasadami reprezenta-
cji ujawnionymi w odpisie z KRS. Odwołanie zostało przekazane zamawiającemu w dniu 1
kwietnia 2022 r.
Odwołujący wniósł odwołanie na treść Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”), w po-
stępowaniu, wobec następujących postanowień:
1) pkt 4.1.3 oraz 4.5.2 Projektu budowlanego, Zeszyt 3- Sterowanie ruchem kolejowym (sta-
nowiącym załącznik nr 4 do PFU) wobec wprowadzenia dla urządzeń srk wymogu zastoso-
wania systemu kontroli niezajętości opartej na systemie liczenia osi wyłącznie w wersji bez
elektroniki przytorowej;
2) pkt 4.8 Projektu budowlanego, Zeszyt 3 -
Sterowanie ruchem kolejowym (stanowiącym
załącznik nr 4 do PFU), gdzie po postanowieniu o treści: „Wszystkie tory szlakowe "Zw" -
"ŁA" nr 1, 2, 3, 4 wyposażyć w komputerową jednoodstępową blokadę liniową z możliwością
ustawienia zasadniczego kierunku ruchu w celu umożliwienia samoczynności przebiegów”,
zamaw
iający w kolejnym zdaniu wprowadza dodatkowy kwestionowany przez odwołującego
wymóg, że „Dla zachowania jednolitości urządzeń, na wszystkich torach zastosować urzą-
dzenia typu CBL 2010."
3) par. 28 ust.8 Warunków umowy określający, że zapłata kary umownej nie pozbawia za-
mawiającego prawa dochodzenia na zasadach ogólnych odszkodowania przekraczającego
wysokość zastrzeżonej kary umownej bez wskazania całkowitego limitu odpowiedzialności
wykonawcy.
4) Par.19 ust. 7 Warunków umowy uprawniający zamawiającego do żądanie od wykonawcy
usunięcia z Placu budowy (lub spowodowania usunięcie) każdej osoby zatrudnionej przy
wykonaniu umowy na jakiejkolwiek podst
awie prawnej, której usunięcia zażąda Inżynier lub

z
amawiający, bez sprecyzowania, że z tego uprawnienia zamawiający może skorzystać tylko
w przypadku ziszczenia się przesłanek wskazanych w par. 19 ust.6 Warunków umowy.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów prawa:
1) art. 99
ust. 2 i 4 w związku z art. 16 pkt 1 i 3 PZP - przez wadliwe sporządzenie opisu
przedmiotu zamówienia, tj. sformułowanie wymagań zamawiającego z naruszeniem zasady
proporcjonalności oraz w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz równe traktowanie
wyk
onawców, co prowadzi do bezpodstawnego uprzywilejowania niektórych wykonawców i
wyeliminowania innych, w związku z określeniem w SWZ wymogów stanowiących o obo-
wiązku zastosowania urządzeń i systemów określonego typu dla kontroli niezajętości torów i
rozjaz
dów, która ma się odbywać przy wykorzystaniu liczników osi bez elektroniki przytoro-
wej, a tym samym niedopuszczenie innego rozwiązania w tym zakresie. Powyższe utrudnia i
ogranicza uczciwą konkurencję oraz wprowadza nierówne traktowanie wykonawców oraz
jes
t nieuzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i nieproporcjonalne do jego celów.
2) art. 99 ust. 2 i 4 oraz ust. 5 w związku z art. 16 pkt 1 i 3 PZP - przez wadliwe sporządzenie
opisu przedmiotu zamówienia, tj. określenie w SWZ obowiązku, polegającego na tym, że dla
zachowania jednolitości urządzeń, na wszystkich torach zastosować należy urządzenia typu
CBL 2010, a przez to sformułowanie wymagań zamawiającego z naruszeniem zasady pro-
porcjonalności oraz w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, co prowadzi do bezpod-
stawnego uprzywilejowania niektórych wykonawców i wyeliminowania innych, a także przez
wprowadzenie obowiązku zastosowania przy realizacji zamówienia urządzenia konkretnego
producenta, bez dopus
zczenia rozwiązań równoważnych, a tym samym niedopuszczenie
innych urządzeń. Powyższe utrudnia i ogranicza uczciwą konkurencję oraz wprowadza nie-
równe traktowanie wykonawców, a także jest nieuzasadnione specyfiką przedmiotu zamó-
wienia oraz nieproporcjonaln
e do jego celów.
3) art. 16 pkt 3 PZP w zw. z art.
8 ust. 1 PZP, z uwzględnieniem art. 353(1) Kodeksu cywil-
nego („KC”) w zw. art. 5 KC - przez brak określenia limitu odpowiedzialności wykonawcy z
tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy. Tj. zgodnie z par. 28 ust.8 Warun-
ków umowy ustanowieniu prawa dochodzenia na zasadach ogólnych odszkodowania prze-
kraczającego wysokość zastrzeżonej kary umownej, bez określenia limitu tej odpowiedzial-
ności. To prowadzi do ustanowienia nadmiernych i nieadekwatnych obciążeń wykonawcy,
naruszających zasadę proporcjonalności, w szczególności w stosunku do specyfiki zamó-
wienia i uwarunkowań i praktyk rynkowych, oraz naruszających zasadę równego traktowania
i równości stron umowy, co powoduje nieuprawnione uprzywilejowanie zamawiającego. Ta-
kie jednostronne ustanawian
ie warunków umowy nie mieści się w granicach swobody zawie-
rania umów i nie stanowi jej realizacji oraz stanowi przejaw czynienia ze swojego prawa
użytku, który jest sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa oraz z
zasadami współżycia społecznego.

4) art. 16 pkt 3 PZP w zw. z art. 8 ust. 1 PZP, z uwzględnieniem art. 353(1) KC w zw. art. 5
KC -
przez określenie w par. 19 ust. 7 Warunków umowy uprawnienia zamawiającego do
żądania od wykonawcy usunięcia z Placu budowy (lub spowodowania usunięcie) każdej
osoby zatrudnionej przy wykonaniu zamówienia, której usunięcia zażąda Inżynier lub zama-
wiający, bez sprecyzowania okoliczności uzasadniających takie żądanie. Powyższe prowadzi
w istocie do brak
u jakiejkolwiek kontroli zasadności podejmowanych przez zamawiającego
decyzji o usunięciu osób wykonujących umowę i powoduje dezorganizację przy wykonywa-
niu umowy. Nadto prowadzi też do ustanowienia nadmiernych i nieadekwatnych obciążeń
wykonawcy, naruszaj
ących zasadę proporcjonalności, w szczególności w stosunku do spe-
cyfiki zamówienia i uwarunkowań rynkowych, oraz naruszających zasadę równego traktowa-
nia i równości stron umowy, co powoduje nieuprawnione uprzywilejowanie zamawiającego.
Takie jednostronne u
stanawianie warunków umowy nie mieści się w granicach swobody za-
wierania umów i nie stanowi jej realizacji oraz stanowi przejaw czynienia ze swojego prawa
użytku, który jest sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa oraz z
zasadami współżycia społecznego.
Wniósł o:
1. Uwzględnienie odwołania w całości
2. Nakazanie z
amawiającemu zmiany postanowień SWZ przez:
1) dokonanie w pkt 4.1.3) oraz 4.5.2) Projektu budowlanego zmiany przez wykreślenie w obu
w/w postanowieniach słów "w wersji bez elektroniki przytorowej"
2) dokonanie w pkt 4.8) Proj
ektu budowlanego zmiany przez wykreślenie ostatniego zdania,
tj. określającego wymóg, że ”Dla zachowania jednolitości urządzeń, na wszystkich torach
zastosować urządzenia typu CBL 2010.", alternatywnie zmiany wskazanego punktu Projektu
budowlanego przez do
puszczenie urządzeń równoważnych;
3) dokonanie w par. 28 ust. 8 Warunków umowy zmiany przez dodanie na końcu kolejnego
zdania o treści„ Odpowiedzialność wykonawcy ograniczona jest do kwoty stanowiącej 100 %
całkowitej wartości Wynagrodzenia brutto określonego w § 31 ust. 2 Umowy. Niniejszy ustęp
nie ogranicza pełnej odpowiedzialności wykonawcy w jakimkolwiek przypadku szkody po-
wstałej z jego winy umyślnej."
4) dokonanie w par. 19 ust. 7 Warunków umowy (zdanie pierwsze) zmiany przez dodanie na
końcu zdania podkreślonych słów „wykonawca usunie z Placu budowy (lub spowoduje usu-
nięcie) każdą osobę zatrudnioną przy wykonaniu Umowy na jakiejkolwiek podstawie praw-
nej, której usunięcia zażąda Inżynier lub zamawiający, w przypadku zaistnienia jakiejkolwiek
z przesłanek wskazanych w ust. 6 powyżej”.
3. zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów postępowania według norm przepisanych, w
tym kosztów zastępstwa prawnego.

Nadto
o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w treści od-
wołania (wynikających z dokumentacji postępowania), załączonych do odwołania, a także
złożonych na rozprawie.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia. Odwołujący
posiada wiedzę i doświadczenie dające rękojmię jego należytego wykonania. Odwołujący
jest podmiotem profesjonalnym, który w ramach swojego przedsiębiorstwa specjalizuje się w
realizacji zamówień takich jak objęte przedmiotem tego przetargu i jest zainteresowany zło-
żeniem oferty w przedmiotowym postępowaniu, a zatem potencjalnie może uzyskać zamó-
wienie. Jednakże w świetle naruszenia przez zamawiającego powyżej wskazanych przepi-
sów PZP, zostaje on pozbawiony realnej możliwości udziału w postępowaniu i tym samym
możliwości uzyskania zamówienia i w konsekwencji pozbawiony zostaje realnych korzyści
finansowych wynikających z tytułu jego realizacji. Powołał wyrok z dnia 19.05.2017 r. (sygn.
akt KIO 903/17) , wyrok KIO z 12.07.2017 r., sygn. akt KIO 1331/17.

Do
postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.

W dniu 12 kwietnia 2022 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o:
1
) umorzenie odwołania w zakresie zarzutu zawartego w pkt 1, 2 odwołania z uwagi na
uwzględnienie tych zarzutów przez zamawiającego przez zmianę SWZ;
2) oddalenie odwołania w zakresie zawartym w pkt 3 odwołania, a w konsekwencji oddalenie
wniosku o zmianę § 28 ust. 8 Warunków umowy przez dodanie na końcu kolejnego o treści:
„Odpowiedzialność Wykonawcy ograniczona jest do kwoty stanowiącej 100 % całkowitej
wartości Wynagrodzenia brutto określonego w § 31 ust. 2 Umowy. Niniejszy ustęp nie ogra-
nicza pełnej Wykonawcy w jakimkolwiek przypadku szkody powstałej z jego winy umyślnej.”;
3) oddalenie odwołania w zakresie zawartym w pkt 4 odwołania, a w konsekwencji oddalenie
wniosku o zmianę w §19 ust. 7 Warunków umowy (zdanie pierwsze) przez dodanie na końcu
zdania po
dkreślonych słów „Wykonawca usunie z Placu budowy (lub spowoduje usunięcie)
każdą osobę zatrudnioną przy wykonaniu Umowy na jakiejkolwiek podstawie prawnej, której
usunięcia zażąda Inżynier lub Zamawiający, w przypadku zaistnienia jakiejkolwiek z przesła-
ne
k wskazanych w ust. 6 powyżej”;
4) o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego odwołującego, w tym zasądzenie od
o
dwołującego na rzecz zamawiającego kosztów zastępstwa przed Krajową Izba Odwoław-
czą.
5)
dopuszczenie dowodu z następujących dokumentów:
a) publikacja ogłoszenia o zamówieniu
-
na okoliczność wskazania daty wszczęcia postępowania przetargowego, wyznaczonej daty
składania ofert

b) Pismo z
amawiającego znak IREZA1.293.9.2022.u.5 z dnia 5 kwietnia 2022 r. (modyfikacja
SWZ)
-
na okoliczność uwzględnienia przez zamawiającego zarzutu zawartego w pkt 1 i 2 odwoła-
nia
c) TOM II SWZ, Warunki Umowy
-
na okoliczność bezprzedmiotowości zarzutu zawartego w pkt 4 odwołania z uwagi na treść
§19 ust. 7 Warunków Umowy, która uwzględnia żądania odwołującego w odniesieniu zarzutu
zawartego w pkt 4 odwołania
d) dokument bazowy WU projektuj i buduj unijne
-
na okoliczność bezzasadności zarzutu zawartego w pkt 3 odwołania, umowy zamawiające-
go co do zasady nie przewidu
ją ograniczenia odpowiedzialność odszkodowawczej wyko-
nawców.

W dniu 15 kwietnia 2022 r. odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie wniesione w dniu 1
kwietnia
2022 r., w zakresie zarzutów 3 oraz 4, w związku z uwzględnieniem przez zamawia-
jącego zarzutów 1 i 2 w dniu 12 kwietnia 2022. Ponadto na podstawie § 9 ust. 1 pkt 2) lit b)
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegóło-
wych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i spo-
sobu pobierani
a wpisu od odwołania, w związku z uwzględnieniem przez zamawiającego
części zarzutów pismem z dnia 12 kwietnia 2022, odwołujący wniósł o zwrot
całości kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.

Izba zważyła, co następuje:

Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
Izba uznała, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia
szkod
y jako przesłanki materialnoprawne dopuszczalności odwołania z art. 179 ust. 1
ustawy.

Zgodnie z art. 186 ust. 3a ustawy w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwo
łującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po

stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W
takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
Jak wynika z ustalonego
stanu faktycznego, zamawiający uwzględnił część zarzutów
odwołania, odwołujący cofnął pozostałe zarzuty, a do postępowania nikt nie przystąpił. Tak
ustalony stan faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę art. 186 ust. 3 a, co obliguje
Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania wydano na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy
oraz § 5 ust. 1 pkt 2 a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238, zm. Dz.U z 2017 r.,
poz. 47), z których wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione
w odwołaniu, a pozostałe zarzuty zostały przez odwołującego wycofane przed rozpoczęciem
rozprawy, koszty postępowania znosi się wzajemnie, a odwołującemu zwraca się z rachunku
Urzędu Zamówień Publicznych kwotę uiszczona tytułem wpisu. Izba wzięła pod uwagę, że
przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego są roboty budowalne, a
odwołujący uiścił wpis w wysokości 20 000zł., w konsekwencji Izba nakazała zwrot tej kwoty.

Przewo
dniczący: ………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie