eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 338/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-02-25
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 338/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie dnia 23 lutego 2022 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dnia 9 lutego 2022 r. przez wykonawcę
Medicavera Sp.
z o. o. Dahlhausen Group z siedzibą w Szczecinie, w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 2 PUM w
Szczecinie,

przy udziale wykonawcy Sinmed Sp. z o.o. z siedzibą w Przyszowicach, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:

1.
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu oznaczonego w odwołaniu nr 1 i 2 i
nakazuje Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w części 3 postępowania, odrzucenie oferty wykonawcy Sinmed Sp. z o. o. z siedzibą
w Przyszowicach oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert.
2.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
3.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża stosownie do wyniku postępowania
w 2/3 Przystępującego Sinmed Sp. z o. o. z siedzibą w Przyszowicach oraz w 1/3
Odwołującego Medicavera Sp. z o. o. Dahlhausen Group z siedzibą w Szczecinie i:
- z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania, kwotę 3600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero
groszy) stanowiącą wydatki Odwołującego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika,
kwotę 1751 zł (słownie: tysiąc siedemset pięćdziesiąt jeden złotych, zero groszy)
stanowiącą koszty dojazdu Odwołującego i pełnomocnika na rozprawę oraz koszty

noclegu, a także kwotę 17 zł (słownie: siedemnaście złotych, zero groszy) poniesioną
z tytułu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
4.
Zasądza od Przystępującego Sinmed Sp. z o. o. z siedzibą w Przyszowicach na rzecz
Odwołującego Medicavera Sp. z o. o. Dahlhausen Group z siedzibą w Szczecinie
kwotę 8579 zł (słownie: osiem tysięcy pięćset siedemdziesiąt dziewieć złotych, zero
groszy).

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ……………………..…



Sygn. akt: KIO 338/22
UZASADNIENIE

Zamawiający Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 2 PUM w Szczecinie prowadzi na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r.,
poz. 1129, dalej: „PZP”) postępowanie w trybie podstawowym, którego przedmiotem jest
dostawa kubeczków jednorazowych oraz wyrobów medycznych jednorazowego użytku:
kateterów do embolektomii, worków urologicznych, resuscytatorów (podzielone na 4 części).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
1 grudnia 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00294329/01.
W dniu 9 lutego 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Medicavera Sp. z o. o. Dahlhausen Group z siedzibą w Szczecinie, w zakresie
części nr 3: Przyrządy do resuscytacji, w którym zarzucił on Zamawiającemu:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy
Sinmed sp. z o.o. jako niezgodnej z treścią SWZ, podczas gdy nastąpiła oczywista
rozbieżność między dostarczoną próbką oraz treścią ulotki, a ofertą złożoną przez Sinmed
sp. z o.o., oraz warunkami określonymi w SWZ,
2) art. 239 ust. 1 i 2 ustawy PZP, poprzez przedwczesny wybór oferty Sinmed sp. z o.o. jako
najkorzystniejszej,
3) art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy PZP, poprzez brak wykluczenia wykonawcy Sinmed sp. z
o.o. przez Zamawiającego, podczas gdy w wyniku swojego niedbalstwa przedstawił
informację wprowadzające w błąd Zamawiającego.
W związku z postawionymi zarzutami Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i
nakazanie
Zamawiającemu: 1) unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty
Sinmed Sp. z o. o. jako najkorzystniejszej, 2) odrzucenie oferty Sinmed Sp. z o. o., 3)
nakazanie Zamawiającemu podjęcia ponownie czynności oceny i badania ofert złożonych w
postępowaniu, 4) nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego wyboru oferty
najkorzystniejszej spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
Odwołujący wniósł także o zasądzenie kosztów poniesionych przez Odwołującego z tytułu
wniesionego odwołania oraz o przeprowadzenie dowodu z dokumentu w postaci pisma
Odwołującej z dnia 20 stycznia 2022 r. oraz dowodu z zeznań świadka na wykazanie

niezgodności między dostarczoną próbką oraz treścią ulotki, a ofertą Sinmed sp. z o. o. oraz
warunkami określonymi w SWZ.
Argumentując swoje stanowisko Odwołujący wskazywał, że opis przedmiotu zamówienia
oraz szacowane ilości dotyczące wyrobów zostały zawarte w formularzu cen jednostkowych
(zał. 2 do SWZ, dalej również jako FCJ). W załączniku nr 2 do SWZ zaznaczono, iż
jednorazowy resuscyta
tor dla dorosłych powinien spełnić następujące warunki minimalny
skład zestawu: 2 maski (nr 4 i nr 5), dren tlenowy i rezerwuar tlenowy. Wszystkie elementy w
jednym opakowaniu. Data ważności na opakowaniu. Objętość worka dla dorosłych 1600ml.
Pojemności rezerwuaru tlenowego 2500 ml. Limit ciśnienia 60 cm H2O.
Stosownie do pkt XIX ppkt 1 SWZ w celu potwierdzenia, że oferowana dostawa spełnia
wymagania określone w przez Zamawiającego w dokumentach zamówienia, Wykonawca
miał obowiązek złożyć przedmiotowe środki dowodowe:
− dokumenty w postaci m.in. ulotek, potwierdzające, że oferowane wyroby i sprzęt posiadają
parametry i właściwości określone w SWZ i załącznikach do SWZ; materiały te powinny
zawierać m.in. fotografię lub inną formę graficzną przedstawiającą produkt;
− próbki oferowanych wyrobów: 3 sztuki (dla zadania nr 3). Złożone próbki winny być
identyczne z przeznaczonymi do późniejszej sprzedaży, oryginalnie zapakowane, opisane w
sposób pozwalający na jednoznaczne ustalenie, której oferty dotyczą (nazwa wykonawcy /
numer zadania i pozycji, której dotyczą). Próbki zostaną sprawdzone w toku badania i oceny
ofert w formule „spełnia / nie spełnia” pod kątem zgodności oferowanego wyrobu z
wymogami, określonymi w SWZ.
Jak podkreślał Odwołujący, fotografia w ulotce dołączonej przez Wykonawcę Sinmed sp. z
o.o. przedstawia produkt wielokrotnego użytku, co stoi w sprzeczności z treścią załącznika nr
2 SWZ, gdzie wskazano, że zamówienie dotyczy jednorazowego resuscytatora.
Ponadto, w ocenie Odwołującej Wykonawca Sinmed sp. z o.o. w celu uzyskania zamówienia
posłużył się próbkami, które nie są tożsame z ofertą złożoną przez Wykonawcę. Innymi
słowy oferta Wykonawcy nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości, w tym w
szczególności w przedłożonych próbkach, jak również opisach przedstawionych przez
Wykonawcę, które są niezgodne ze specyfikacją producenta. Na powyższą okoliczność
Odwołująca zwróciła uwagę Zamawiającej pismem z dnia 20 stycznia 2022 r. (załącznik do
niniejszego odwołania), po uprzednich oględzinach dokonanych przez pracownika
Odwołującej, który stwierdził powyższy fakt. Powyższe rozbieżności to w szczególności:

1) specyfikacja załączona do próbek przedłożonych przez Sinmed sp. z o.o. dotyczy
resuscytatora silikonowego co implikuje przyjęcie, że ma on charakter wielorazowy, a
zgodnie z SWZ miał mieć charakter jednorazowy,
2) próbka przedłożona przez Sinmed sp. z o.o. co do zasady posiada wyłącznie jedną maskę
(co wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej producenta resuscytatora),
podczas gdy
zgodnie z SWZ powinna posiadać dwie maski,
3) próbka przedłożona przez Sinmed sp. z o.o. nie spełnia wymogu co do objętości worka,
gdyż jej objętość wynosi 1500 ml (co wynika z informacji zamieszczonych na stronie
internetowej producenta resuscytatora ora
z z treści specyfikacji umieszczonej w opakowaniu
produktu), podczas gdy zgodnie SWZ powinna posiadać 1600 ml (ewentualnie dopuszczoną
przez Zamawiającego w wyjaśnieniach nr 1 do SWZ objętość 1650 ml).
Jak dalej argumentował Odwołujący, zgodnie z pkt XIX ppkt 2 SWZ, jeżeli wykonawca nie
złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe
będą niekompletne, zamawiający wezwie do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym
przez siebie terminie, chyba że przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu
zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub, pomimo
złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą
przesłanki unieważnienia postępowania. Nadto ppkt 3 wskazuje, iż Zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych.
W niniejszej sprawie w ocenie Odwołującej, Zamawiający zobowiązany był do odrzucenia
oferty Wykonawcy Sinmed Sp. z o. o., albowiem nie spełnia ona warunków SWZ.
Na poparcie swojego stanowiska Odwołujący powołał się również na orzecznictwo Krajowej
Izby Odwoławczej, tj. na wyrok KIO z 20.12.2021 r., KIO 3555/21, a także przywołał
fragmenty stanowisk prezentowanych w literaturze.
Odwołujący dodał, że w jego ocenie, wybór najkorzystniejszej oferty dokonany przez
Zamawiającą jest co najmniej przedwczesny, albowiem nie uzyskała ona wyjaśnień, czy
faktycznie przedłożona przez Wykonawcę Sinmed sp. z o.o. jest zgodna z SWZ. Dopiero
bowiem powyższe ustalenia umożliwią dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty w
rozumieniu ustawy PZP.
Natomiast w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy PZP,
Odwołujący argumentował, że powyższy zarzut jest w pełni uzasadniony, bowiem
wykonawca Sinmed
sp. z o. o. posłużył się próbkami, które są niezgodne ze specyfikacją

producenta, a także przedłożoną przez wykonawcę ofertą. Zdaniem Odwołującej Sinmed sp.
z o. o. w pełni świadomie wprowadził Zamawiającą w błąd wyłącznie w celu korzystnego dla
siebie uzy
skania rezultatu. Powyższe działanie powinno implikować wykluczenie wykonawcy
Sinmed sp. z o. o. z postępowania o udzielenie zamówienia.
W dniu 15.02.2022 r. Zamawiający przedstawił odpowiedź na odwołanie, w której zawarł
oświadczenie o uwzględnieniu odwołania w całości oraz wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego i wzajemne zniesienie kosztów.
Na skutek oświadczenia Zamawiającego dotyczącego uwzględnienia w całości zarzutów
Odwołania, zgłaszający przystąpienie po stronie Zamawiającego wykonawca Sinmed Sp. z
o. o., w dniu 18.02.2022 r. wniósł sprzeciw wobec tego oświadczenia.
Następnie, w dniu 21.02.2022 r., Przystępujący do postępowania po stronie Zamawiającego
-
wykonawca Sinmed sp. z o. o., przedstawił pisemne stanowisko w sprawie, w którym
wniósł o oddalenie odwołania w całości. Argumentował, że ulotka zawierała zdjęcie
poglądowe, dzięki któremu został zobrazowany przybliżony wygląd produktu, co zostało
wyjaśnione pismem z dnia 25 stycznia 2021 r. Wygląd resuscytatora wielorazowego jak i
jednorazoweg
o nie odbiega od siebie w znaczący sposób. Ponadto w dniu 27 stycznia 2022
roku wykonawca dokonał uzupełnienia oferty o katalog dotyczący oferowanego wyrobu
potwierdzający wymagane parametry, w tym zawierający fotografię lub przedstawiającą
wyrób, na wezwanie Zamawiającego. Zgodnie z pkt XIX ppkt 2 SWZ jeżeli wykonawca nie
złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe
będą niekompletne, zamawiający wezwie do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym
przez siebie terminie
, chyba że przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu
zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub, pomimo
złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą
przesłanki unieważnienia postępowania. Pragniemy zaznaczyć iż złożone przedmiotowe
środki dowodowe nie służą potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w
opisie kryteriów oceny ofert, gdyż kryterium oceny ofert była cena (90%), termin dostawy
cząstkowej (5%) oraz termin płatności (5%).
Zdaniem Przystępującego specyfikacja dołączona do przedłożonych próbek, stanowiąca
instrukcję użycia w języku angielskim, jest specyfikacją zarówno dla resuscytatorów
jednorazowych i wielorazowych co potwierdzają załączone skany dokumentu (załącznik nr
1). Producent dysponuje jedną uniwersalną instrukcją dla wszystkich produkowanych przez
siebie resuscytatorów. Zapisy pod tabelą na ostatniej stronie, które sfotografowała firma
Medicavera (załącznik nr 2), dotyczą procesu sterylizacji, co ma miejsce wyłącznie przy

resuscytatorach wielorazowych, natomiast wcześniejsze strony opisują cechy i elementy
resuscytatorów jednorazowych, tj. zgodnych z dostarczoną próbką i zaoferowanym
produktem. Zamawiający w żadnym miejscu nie określił jak ma wygadać instrukcja użycia
dołączona do produktu, jak również nie określił czy ma ona znajdować się w zestawie, w
związku z czym nie stanowi ona dowodu niezgodności zaoferowanego produktu z opisem
przedmiotu zamówienia. Zaznaczył jednak, iż instrukcja jest zgodna z dostarczonym
produktem.
Jak podkreślił Przystępujący, próbka złożona na potwierdzenie opisu przedmiotu zamówienia
posiada dwie maski w zestawie, co potwierdza również zdjęcie wykonane przez świadka
odwołującego (załącznik nr 2). Producent w podstawowej ofercie posiada resuscytatory w
zestawie z jedną maską, ale dysponuje również ofertą rozszerzoną pod konkretne
zamówienia klientów. Przed terminem składania ofert złożyliśmy zapytanie do producenta o
możliwość wykonania resuscytatora jednorazowego w zestawie z 2 maskami (rozmiar 4 i 5) i
taką ofertę otrzymaliśmy. Podany numer katalogowy CP681113+ wskazuje, iż zaoferowany
produkt nie jest standardowym rozwiązaniem jakie oferuje producent Compower na swojej
stronie internetowej, a jest rozwiązaniem rozszerzonym. Do niniejszego pisma dołączył
oświadczenie producenta, wskazujące co zawiera w zestawie resuscytator CP681113+
(załącznik nr 3).
Jak dodał, Producent Compower produkuje resuscytatory dla dorosłych o objętości w
zakresie 1500 ml +/- 200 ml (co p
otwierdza instrukcja dołączona do produktu). Na początku
współpracy z firmą Compower została ustalona specyfikacja techniczna wyrobu
zamawianego, tj. m.in. objętość worka i wynosi ona 1650 ml i takie resuscytatory są
zamawiane i dystrybuowane. Powyższe potwierdza również dołączone oświadczenie
producenta (załącznik nr 3).
Mając na uwadze powyższe uznał, iż Zamawiający nie naruszył art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
PZP, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Sinmed Sp. z o.o. jako niezgodnej
z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia, gdyż złożona oferta nie podlega odrzuceniu i
spełnia treść SWZ.
Przystępujący nie zgodził się również z zarzutem nr 2 i 3 formułowanym przez
Odwołującego.

Izba ustaliła następujący stan faktyczny sprawy.

W poczet
materiału dowodowego Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, tj. w szczególności treści SWZ wraz z załącznikami,
pisma Zamawiającego z dnia 21.01.2022 r. dotyczącego wyjaśnienia przedmiotowych
środków dowodowych oraz odpowiedzi na ww. pismo z dnia 25.01.2022 r., pisma z dnia
26.01.2022 r. dotyczącego wezwania do przedłożenia katalogu oraz odpowiedzi
Przystępującego, próbki oferowanych resuscytatorów przedłożonej przez Przystępującego.
Izba dopuściła w poczet materiału dowodowego również pismo Odwołującego z dnia 20
stycznia 2022 r., skierowane do Zamawiającego, w którym przedstawione zostało
stanowisko
Odwołującego
w
zakresie
resuscytatorów
zaoferowanych
przez
Przystępującego, a także dowody załączone do stanowiska Przystępującego tj. zdjęcie
wykonane przez świadka odwołującego oraz oświadczenie producenta wraz z tłumaczeniem.
Zdaniem Izby, przedłożone przez strony dowody nie były jednak przydatne do
rozstrzygnięcia sprawy, z uwagi na odmienną ocenę stanu prawnego jaki zaistniał w sprawie,
a który miał zasadnicze znaczenie dla jej rozstrzygnięcia.
Izba oddaliła natomiast wniosek o przeprowadzenie dowodu z zeznań świadka z uwagi na
uznanie, że okoliczność jaka miała być wykazana za pomocą tego dowodu, została
wystarczająco wyjaśniona w trakcie prezentacji swojego stanowiska przez strony w trakcie
rozprawy oraz uwzględniając treść pism przez nie złożonych. Również skan instrukcji użycia
resuscytatora dołączonej do próbki, a także sama instrukcja, zostały przez Izbę pominięte, z
uwagi na brak przedłożenia tłumaczenia ww. dokumentów na język polski. To samo dotyczy
zrzutu ekranu przedstawionego przez Przystępującego, który jest w języku angielskim, a w
języku polskim przedstawiono jedynie wnioski, jakie zdaniem Przystępującego, płyną z
informacji na nim utrwalonych.
Na podstawie materiału dowodowego Izba ustaliła, że:
Postępowanie na dostawę kubeczków jednorazowych oraz wyrobów medycznych
jednorazowego użytku: kateterów do embolektomii, worków urologicznych i resuscytatorów,
zostało podzielone na cztery części:
a) część 1: kubeczki jednorazowe do napojów
b) część 2: katatery
c) część 3: resuscytator
d) część 4: worek urologiczny
Zgodnie z sekcją IV „Opis przedmiotu zamówienia/ Opis części zamówienia” Specyfikacji
Warunków Zamówienia, „przedmiotem zamówienia jest dostawa kubeczków jednorazowych

oraz wyrobów medycznych jednorazowego użytku: kateterów do embolektomii, worków
urologicznych, resuscytatorów, zwanych dalej „wyrobami”. Opis przedmiotu zamówienia oraz
szacowane ilości dotyczące wyrobów zostały zawarte w formularzu cen jednostkowych (zał.
2 do SWZ, dalej również jako FCJ)”.

Jak stanowi załącznik nr 2 do SWZ, przedmiotem zamówienia w ramach zadania nr 3 jest
resuscytator jednokrotnego użytku dla dorosłych. Minimalny skład zestawu: 2 maski (nr 4 i nr
5), dren tlenowy i rezerwuar tlenowy. Wszystkie elementy w jednym opakowaniu. Data
ważności na opakowaniu. Objętość worka dla dorosłych 1600 ml. Pojemność rezerwuaru
tlenowego 2500 ml. Limit ciśnienia 60 cm H2O.

W ramach wyjaśnień do SWZ, Zamawiający dopuścił również resuscytatory o objętości
worka 1800 ml (odpowiedź na pytanie nr 3 wykonawcy II z dnia 8 grudnia 2021 r.), a także
1650 ml (odpowiedź na pytanie nr 4 wykonawcy III z dnia 8 grudnia 2021 r.) oraz o
p
ojemności rezerwuaru minimum 2000 ml (odpowiedź na pytanie nr 1 wykonawcy I z dnia 9
grudnia 2021 r.).
Zgodnie z sekcją XIX SWZ „Przedmiotowe środki dowodowe inne niż określone w art. 104 i
105 ustawy PZP”, wraz z ofertą, w celu potwierdzenia, że oferowana dostawa spełnia
wymagania określone przez zamawiającego w dokumentach zamówienia, wykonawca
powinien złożyć m. in. następujące środki dowodowe:
b)
„dokumenty w postaci katalogów (kart katalogowych), ulotek, broszur lub innych
dokumentów, określane dalej jako „materiały informacyjne producenta”, potwierdzające, że
oferowane wyroby i sprzęt posiadają parametry i właściwości określone w SWZ i
załącznikach do SWZ – z wyraźnym zaznaczeniem, których pozycji dotyczą;
-
materiały te winny zawierać co najmniej wskazanie producenta oraz nazwy wyrobu wraz z
numerem katalogowym, jeśli wyrób go posiada oraz fotografię lub inną formą graficzną
przedstawiającą wyrób;
-
zamawiający dopuszcza, by materiały informacyjne, o których mowa powyżej były
wystawione przez producent
a oferowanego wyrobu bądź jego autoryzowanego
przedstawiciela (w rozumieniu „UoWM”) bądź przez dystrybutora;
-
jeśli w materiałach informacyjnych nie będzie wyszczególnionych powyżej informacji o
wyrobie, zamawiający dopuszcza złożenie oświadczenia zawierającego wymagane
informacje
-
oświadczenie winno być wystawione przez producenta lub jego autoryzowanego
przedstawiciela (w rozumieniu „UoWM”);


-
zamawiający nie dopuszcza wystawienia przez dystrybutora oświadczenia, o którym mowa
powyżej”.

Zgodnie z sekcją XIX pkt 2 SWZ, „jeżeli wykonawca nie złoży przedmiotowych środków
dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe będą niekompletne, zamawiający
wezwie do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym przez siebie terminie, chyba że
przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami
określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub, pomimo złożenia przedmiotowego środka
dowodowego, oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą przesłanki unieważnienia
postępowania”.

W ramach części nr 3 postępowania, złożonych zostało 5 ofert, z których jedna podlegała
odrzuceniu. Spośród ofert niepodlegających odrzuceniu, na pierwszym miejscu w rankingu
uplasowała się oferta Przystępującego. Z kolei oferta Odwołującego znalazła się na drugim
miejscu.
W związku z powyższym, w dniu 20 grudnia 2021 r. Zamawiający wezwał wykonawcę
Sinmed Sp. z o. o. do uzupełnienia oferty o 3 sztuki wyrobów stanowiących przedmiot
zamówienia w ramach zadania nr 3. Następnie pismem z dnia 21 grudnia 2021 r.
Zamawiający wezwał do złożenia wyjaśnień przedmiotowych środków dowodowych, zadając
następujące pytania:
„1. Kto jest wystawcą złożonego katalogu oferowanego wyrobu na zadaniu 3 poz. 1?
2. Dlaczego na złożonej karcie katalogowej jest zdjęcie wyrobu wielorazowego, podczas gdy
Zamawiający wymaga wyrobów jednorazowych?
3. Dlaczego w instrukcji wyrobu wskazane jest, że wyrób jest resuscytatorem silikonowym
podczas gdy w naklejce na opakowaniu kartonowym wskazany jest symbol PCV a na
kartonie PVC?
4. Czy wszystkie elementy z
estawu są oferowane oryginalnie przez producenta wyrobu w
jednym opakowaniu?
5. Czy maska nr 5 jest oferowana pod wskazanym w ofercie numerem katalogowym czy też
będzie dostarczana osobno?
6. Czy zaoferowany resuscytator jest identyczny jak wskazany na stronie producenta
http://www.cpmedi.com/en/content/?927.html.”

W odpowiedzi z dnia 25 stycznia 2021 r. wykonawca wskazał, że:

„1. Wykonawcą złożonego katalogu jest oficjalny dystrybutor produktów firmy Compower w
Polsce, tj. firma SINMED;
2.
Zdjęcie zawarte w karcie katalogowej jest zdjęciem poglądowym, dzięki któremu został
zobrazowany przybliżony wygląd produktu;
3. Musiała nastąpić omyłka po stronie producenta na etapie pakowania resuscytatora, gdyż
normalnie do resuscytatora jest dołączona uniwersalna instrukcja obsługi, bez względu na to
z jakiego materiału jest on wykonany;
4. Tak, wszystkie elementy zestawu są oferowane oryginalnie przez producenta wyrobu w
jednym opakowaniu;
5. Tak, maska nr 5 jest oferowana wraz z całą resztą resuscytatora pod wskazanym w
ofercie numerem katalogowym, na co wskazuje znak „+” na końcu numeru katalogowego.
Właśnie ten znak oznacza dodatkową maskę w zestawie;
6. Nie możemy odpowiedzieć twierdząco na państwa pytanie. Resuscytator oferowany przez
nas jest
produkowany przez firmę Compower na zamówienie, zgodnie z naszymi sugestiami,
możemy oferować resuscytatory z różnymi parametrami, odbiegającymi od standardowych.
Tymczasem producent na swojej stronie internetowej z pewnością prezentuje najbardziej
standar
dowy resuscytator jednorazowego użytku”.

Kolejnym wezwaniem z dnia 26 grudnia 2021 r., Zamawiający na podstawie art. 107 ust. 2
ustawy PZP, wezwał wykonawcę do uzupełnienia oferty o katalog dotyczący oferowanego
wyrobu potwierdzający wymagane parametry, w tym zawierający fotografię lub inną formę
graficzną przedstawiającą wyrób, w odpowiedzi na które wykonawca przedstawił żądane
przez Zamawiającego dokumenty.
W dniu 4 lutego 2022 r. Zamawiający poinformował o rozstrzygnięciu postępowania w
zakresie części nr 3, wskazując że spośród ofert niepodlegającym odrzuceniu, za
najkorzystniejszą została wybrana oferta złożona przez wykonawcę Sinmed Sp. z o. o. z
siedzibą w Przyszowicach, gdyż uzyskała ona największą ilość punktów w kryteriach
przyjętych do oceny ofert i nie podlega wykluczeniu.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy
, a także złożone dowody ustaliła, co następuje:
odwołanie zasługiwało na częściowe uwzględnienie.


Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 ustawy PZP i skierowała sprawę na rozprawę. Ponadto Izba
ustaliła, że Odwołujący posiada interes we wniesieniu odwołania wynikający z art. 505
ustawy PZP.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu wykonawcę Sinmed Sp. z o.o. z
siedzibą w Przyszowicach, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego ustalając, że przystąpienie wpłynęło w terminie określonym w art.
525 ust. 1 ustawy PZP.

W związku z wniesieniem przez wykonawcę Sinmed Sp. z o. o. sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości,
odwołanie podlegało rozpoznaniu stosownie do treści art. 523 ustawy PZP.
Uzasadnienie prawne
Przechodząc do merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania, tj. w pierwszej kolejności
w części uwzględnionej, Izba wskazuje, co następuje.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Zgodnie natomiast z definicją warunków zamówienia
zawartą w art. 7 pkt 29 ustawy PZP, należy przez to pojęcie rozumieć warunki, które dotyczą
zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu
przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny
ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
Z kolei jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy PZP zamawiający może żądać innych niż
wskazane w art. 104 i art. 105 przedmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie, że
oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego
wymagania, cechy lub kryteria, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia postępowania.
Zamawiający wskazuje wymagane przedmiotowe środki dowodowe w ogłoszeniu o
zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
Wspólną cechą przedmiotowych środków dowodowych jest to, że służą one potwierdzeniu
zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub
kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub
w
ymaganiami związanymi z realizacją zamówienia (art. 7 pkt 20 ustawy PZP).
Zatem w sytuacji, w której złożone zostaną przedmiotowe środki dowodowe, które swoją
treścią nie potwierdzają zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z

wymaganiami,
cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub
opisie kryteriów oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia, to ofertę
taką należy uznać za niezgodną z warunkami zamówienia, a co za tym idzie, odrzucić w
oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP.
Co istotne w kontekście rozpatrywanej podstawy prawnej do odrzucenia oferty
Przystępującego, należy mieć na względzie treść art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP,
zgodnie z którym, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę,
który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub
podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub
innych dokumentów lub oświadczeń. Zatem ww. przepis miałby zastosowanie w razie
niezłożenia wraz z ofertą przedmiotowego środka dowodowego lub jego późniejszego
nieuzupełnienia w wyznaczonym terminie. Nie obejmuje on jednak swoim zakresem sytuacji,
w której przedmiotowy środek został złożony, ale jego treść nie potwierdza zgodności
oferowanego produktu z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie
przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego. W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP.

W rozpatrywanym stanie faktycznym, istotna jest również treść art. 107 ust. 2 ustawy PZP,
zgodnie z którym, jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub
złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich
złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu o
zamówieniu lub dokumentach zamówienia. Co wymaga zaznaczenia, regulacja art. 107 ust.
2 ustawy PZP, dotycząca uzupełniania przedmiotowych środków dowodowych, różni się od
tej przewidzianej w art. 128 ustawy PZP dla podmiotowych środków dowodowych. W
przypadku podmiotowych środków dowodowych, ich uzupełnianie jest zawsze obligatoryjne.
Natomiast przedmiotowych środków dowodowych, co do zasady, nie uzupełnia się. Możliwe
jest to wyłącznie w sytuacji przewidzenia takiej możliwości przez zamawiającego, a także w
ograniczonym zakresie. Możliwym jest bowiem wezwanie wykonawcy do uzupełnienia
przedmiotowych środków dowodowych, tylko w sytuacji gdy: dany przedmiotowy środek
dowodowy w ogóle nie został złożony lub gdy został on złożony, lecz jest niekompletny.
Brzmienie art. 107 ust. 2 ustawy PZP wyklucza wzywanie o uzupełnienie przedmiotowych
środków dowodowych, w sytuacji gdy przedmiotowe środki dowodowe zostały wprawdzie
złożone i są kompletne, ale ich treść nie potwierdza zgodności oferowanego zamówienia z
wymaganiami zamawiającego. Innymi słowy, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy, który
został złożony wraz z ofertą, zawiera błędy, nie będzie możliwym wezwanie do jego
uzupełnienia.

Wskazać należy, iż wraz z ofertą wykonawcy Sinmed Sp. z o. o., przedłożona została karta
katalogowa (ulotka) oferowanego produktu, na której widnieje zdjęcie produktu
wielorazowego. Zwracał na to uwagę Zamawiający w piśmie z dnia 21.01.2022 r., a przyznał
Przystępujący, przedkładając w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 26.01.2022
r., poprawioną kartę katalogową, z prawidłowym zdjęciem. Za niedopuszczalną, w
kontekście argumentacji przedstawionej wyżej, należy uznać procedurę zastosowaną przez
Zamawiającego, a polegającą na wezwaniu wykonawcy do uzupełnienia przedmiotowego
środka dowodowego, który zawierał błędy. Nie ulega bowiem wątpliwości, że fotografia, która
przedstawia wyrób inny niż oferowany, jest błędną fotografią, a tym samym nie
potwierdzającą zgodności oferowanego produktu z wymaganiami, cechami lub kryteriami
określonymi w opisie przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego, co prowadzi do
wniosku, że jako niezgodna z warunkami zamówienia powinna zostać odrzucona w oparciu o
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP.
Nie jest przy tym dopuszczalne zaakceptowanie wyjaśnień wykonawcy, zawartych w piśmie
z dnia 25.01.2022 r., że zdjęcie zawarte w karcie katalogowej jest zdjęciem poglądowym,
dzięki któremu został zobrazowany przybliżony wygląd produktu. Zamawiający wymagał
bowiem złożenia katalogu, w którym zostanie zamieszczona fotografia lub inna forma
graficzna przedstawiająca wyrób. Nie można zdjęcia poglądowego uznać za spełniającego te
wymagania, skoro
Zamawiający wymagał konkretnie fotografii wyrobu oferowanego
ewentualnie innej formy graficznej przedstawiającej oferowany wyrób.
Irrelewantnym z punktu widzenia rozstrzygania zasadności postawionego zarzutu jest
kwestia instrukcji znajdującej się w opakowaniu resuscytatora, który jako próbka został
przedłożony Zamawiającemu przez wykonawcę Sinmed Sp. z o. o. Po pierwsze, żadna ze
stron nie przedłożyła tłumaczenia tejże instrukcji na język polski, co prowadzi do wniosku, że
stosownie do treści art. 506 ust. 2 ustawy PZP, Izba nie mogła wziąć pod uwagę
argumentacji stron jej dotyczącej. Po drugie, instrukcja nie była wymagana przez
Zamawiającego jako przedmiotowy środek dowodowy, ani w żadnym innym charakterze, na
żadnym etapie postępowania. Bezprzedmiotowym jest więc wypowiadanie się przez Izbę w
kontekście argumentacji przedstawianej przez strony w tym zakresie.
W związku z potwierdzeniem się zarzutu dotyczącego niezgodności oferty Przystępującego z
warunkami zamówienia, potwierdził się również zarzut nr 2 dotyczący nieprawidłowego
wyboru jako najkorzystniejszej jego oferty, skoro powinna ona podlegać odrzuceniu.
Nie potwierdził się natomiast zarzut nr 3 dotyczący naruszenia przez Zamawiającego art.
109 ust. 1 pkt 10 ustawy PZP, poprzez brak wykluczenia wykonawcy Sinmed sp. z o.o. przez

Zamawiającego, podczas gdy w wyniku swojego niedbalstwa przedstawił informację
wprowadzające w błąd Zamawiającego.
Wskazać należy, że zgodnie z ww. przepisem, z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Istotnym jest, że opisana wyżej przesłanka wykluczenia z postępowania ma charakter
fakultatywny. Owa fakultatywność przejawia się w tym, że Zamawiający nie ma obowiązku
weryfikowania jej wystąpienia w razie braku przewidzenia stosownych zapisów w ogłoszeniu
o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. W sytuacji jednak, gdy Zamawiający przewidzi
wykluczenie wykonawcy z postępowania w razie zaistnienia przesłanki fakultatywnej, to ma
on każdorazowo obowiązek wykluczenia takiego wykonawcy, wobec którego ta przesłanka
zaistnieje.
W analizowanej
sprawie, Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu zawarł informację, że
wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia podlegać będą również wykonawcy, w
stosunku do których zachodzą okoliczności wskazane w art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 5, 7 ustawy
PZP. Nie m
a zatem podstaw by twierdzić, że powinien on badać wystąpienie okoliczności, o
których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy PZP. Z tego względu zarzut ten zasługiwał na
oddalenie.
W związku z powyższym, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art. 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.)
oraz § 7 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).

Przewodniczący:
……………………..


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie