eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2016 › Sygn. akt: KIO 1487/16
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2016-08-23
rok: 2016
sygnatury akt.:

KIO 1487/16

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 sierpnia 2016 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2016 r.
przez wykonawcę: „Impel Cleaning” sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Usługa kompleksowego
sprz
ątania Szpitala Giżyckiego Sp. z o.o. (nr postępowania PN/11/0716)
prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Giżycki sp. z o.o. z siedzibą w Giżycku
przy udziale wykonawcy: Clar System S.A. z siedzibą w Poznaniu – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego

postanawia:
1. Umarza post
ępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz: „Impel
Cleaning” sp. z o.o. z siedzib
ą we Wrocławiu kwoty 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) – uiszczonej przez powyższego odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.

wynagrodzenie

Przewodnicz
ący:
………………………………

Sygn. akt KIO 1487/16

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Szpital Giżycki sp. z o.o. z siedzibą w Giżycku – prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) {dalej również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi pn. Usługa
kompleksowego sprz
ątania Szpitala Giżyckiego Sp. z o.o. (nr postępowania PN/11/07/16).
Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z 30 lipca 2016 r. pod nr 2016/S_146-264842, z tym że 25 lipca 2016 r.
Zamawiający wysłał ogłoszenie do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej. Zamawiający
zamieścił także ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń, a także na
swojej stronie internetowej {www.zozgiz.pl}, na której od 27 lipca 2016 r. udostępnił również
specyfikację istotnych warunków zamówienia {zwaną również dalej w skrócie „SIWZ” lub
„s.i.w.z.”}. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.

8 sierpnia 2016 r. Odwołujący – „Impel Cleaning” sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
{dalej również: „Impel Cleaning”} – wniósł w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu
odwołanie wobec treści ogłoszenie o zamówieniu oraz postanowień specyfikacji istotnych
warunków zamówienia

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 7 ust. 1 – przez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców przy formułowaniu postanowień ogłoszenia o zamówieniu
i SIWZ.
2. Art. 142 ust. 5 – przez zaniechanie określenia w treści SIWZ postanowień o zasadach
wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany dotychczasowego brzmienia § 15 załącznika nr 5 do SIWZ pn. „Umowa
oświadczenie usług sprzątania nr PN/l 1/07/16” w taki sposób, aby jego dotychczasowe
brzmienie zastąpić następującymi regulacjami:
postanowień wzorów umów (załączników nr 6) w następującym brzmieniu:
1. Strony postanawiają, iż dokonają w formie pisemnego aneksu zmiany wynagrodzenia
w wypadku wyst
ąpienia jednej ze zmian przepisów wskazanych w art. 142 ust. 5 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówie
ń publicznych, tj. zmiany: a) stawki podatku od
towarów i usług, b)wysoko
ści minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego
Sygn. akt KIO 1487/16


na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za prac
ę, c) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysoko
ści stawki składki na ubezpieczenia społeczne
lub zdrowotne.
2. Zmiana wysoko
ści wynagrodzenia obowiązywać będzie od dnia wejścia w życie zmian
o których mowa w ust. 1.
3. W wypadku zmiany, o której mowa w ust. 1 lit. a) warto
ść netto wynagrodzenia
Wykonawcy nie zmieni si
ę, a określona w aneksie wartość brutto wynagrodzenia
zostanie wyliczona na podstawie nowych przepisów.
4. W przypadku zmiany, o której mowa w ust 1 lit. b) wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie
zmianie o warto
ść wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy wynikającą ze zwiększenia
wynagrodze
ń osób bezpośrednio wykonujących zamówienie do wysokości aktualnie
obowi
ązującego minimalnego wynagrodzenia, z uwzględnieniem wszystkich obciążeń
publicznoprawnych od kwoty wzrostu minimalnego wynagrodzenia.
5. W przypadku zmiany, o którym mowa w ust 1 lit. b) wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie
zmianie o warto
ść wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy, jaką będzie on zobowiązany
dodatkowo ponie
ść w celu uwzględnienia tej zmiany, przy zachowaniu dotychczasowej
kwoty netto wynagrodzenia osób bezpo
średnio wykonujących zamówienie na rzecz
Zamawiaj
ącego.
6. Za wyj
ątkiem sytuacji o której mowa w ust. 1 lit. a), wprowadzenie zmian wysokości
wynagrodzenia wymaga uprzedniego zło
żenia przez Wykonawcę oświadczenia
o wysoko
ści dodatkowych koszów wynikających z wprowadzenia zmian, o których mowa
w ust. 1 litera b) i c).
7. Zmiany tre
ści umowy wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Dodatkowo odwołujący sprecyzował powyższe zarzuty przez wskazanie okoliczności
faktycznych i prawnych, które jego zdaniem uzasadniają wniesienie odwołania.

W szczególności z uzasadnienia odwołania wynika, że regulacja § 15 Zmiana
Umowy, w zakresie wynagrodzenia Wykonawcy
{która została zacytowana w odwołaniu}
załącznika nr 5 do s.i.w.z.) jest niezgodna z art. 142 ust. 5 pzp, gdyż:
– zmiana wysokości wynagrodzenia wykonawcy jest uzależniona od czasu trwania umowy
(Zamawiający w § 15 ust. 1 pkt 2 uzależnia możliwość zwaloryzowania wynagrodzenia
od upływu roku trwania umowy), podczas gdy na mocy przywołanego przepisu waloryzacja
wynagrodzenia wykonawcy jest obligatoryjna od daty wejścia w życie przepisów,
na podstawie których zwiększają się koszty wykonania przedmiotu zamówienia;
– uzależnia podwyższenie ceny od tego, czy niepodwyższenie ceny na skutek podwyższenia
stawki VAT groziłoby wykonawcy rażącą stratą, podczas gdy przywołany przepis nakazuje
Sygn. akt KIO 1487/16


w umowie ustalić wprost zasady wprowadzania odpowiednich zmian wysokości
wynagrodzenia wykonawcy, a wysokość waloryzacji ma być zależna od wzrostu obciążeń
publicznoprawnych, bez uzależniania jej od wykazania przez wykonawcę zagrożenia rażąco
wysoką stratą;
– wykonawca nie ma pewności, czy wysokość jego wynagrodzenia ulegnie modyfikacji, gdyż
zgodnie z postanowieniami umowy z powodu zmiany wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę zmiana taka może nastąpić po upływie każdego kolejnego roku
trwania umowy, a nie z chwilą wejścia w życie przepisów na podstawie, których zmiana ta
nastąpiła;
– nie został poprawnie opisany termin, od którego będzie obowiązywało zwaloryzowane
wynagrodzenie, gdyż wskazano tylko, że datę należy podać we wniosku, co dopuszcza
obowiązywanie zmian od terminu późniejszego niż data wejścia w życie ustawy
na podstawie której wynagrodzenie wykonawcy zostanie zwaloryzowane.

11 sierpnia 2016 r. wpłynęło do Prezesa Izby w formie pisemnej zgłoszenie przez
Clar System S.A. z siedzibą w Poznaniu przystąpienia do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego.

19 sierpnia 2016 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, której Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty sformułowane w odwołaniu i tym samym wnosi
o umorzenie postępowania odwoławczego.

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy pzp w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.

Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
Sygn. akt KIO 1487/16


odwołania.
Zamawiający w sposób niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia w całości
zarzutów zawartych w odwołaniu.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez Zamawiającego w całości
zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach
ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Tym niemniej
należy odnotować, że art. 186 ust. 2 zd. drugie ustawy pzp nakazuje w takim przypadku
Zamawiającemu wykonać w prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia czynność
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Wobec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu, a po jego stronie nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając
na podstawie art. 186 ust. 2 w zw. z art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy pzp – umorzyła
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron i Przystępującego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując
dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust.
1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodnicz
ący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie