eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015Sygn. akt: KIO 730/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-04-21
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 730/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
20 kwietnia 2015 r. w Warszawie odwołania z dnia 10
kwietnia 2015 r.
wniesionego przez wykonawcę Zakłady Budownictwa Mostowego –
Inwestor Zast
ępczy S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia, 00-874
Warszawa,


przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
[1] ECMG
GmbH z siedzib
ą w Wiedniu, Austria [pełnomocnik] i [2] SGS Polska sp. z o.o. z
siedzib
ą w Warszawie zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego


orzeka:

1. Oddala odwołanie.


2. Kosztami postępowania obciąża odwołującego
Zakłady Budownictwa Mostowego –
Inwestor Zast
ępczy S.A. z siedzibą w Warszawie
i nakazuje:
1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
15 000 zł 00
gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczone przez wykonawcę
Zakłady Budownictwa Mostowego – Inwestor Zastępczy S.A. z siedzibą w
Warszawie
, tytułem kosztów postępowania odwoławczego;
2) dokonać wpłaty kwoty
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) przez odwołującego
Zakłady Budownictwa Mostowego – Inwestor
Zast
ępczy S.A. z siedzibą w Warszawie na rzecz zamawiającego Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia, 00-874 Warszawa
stanowiącej
uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r. poz. 423, 768, 811,
915, 1146 i 1232) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia –
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w
Warszawie.

Przewodniczący:
………………………………


Sygn. akt: KIO 730/15

U z a s a d n i e n i e

Zamawiaj
ący Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, ul.
Wronia 53, 00-874 Warszawa
wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą »Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót oraz zarządzanie
kontraktem pn.: BUDOWA DROGI S-7 GDAŃSK (A-l)-ELBLĄG (S-22) ODC. KOSZWAŁY
(DK NR 7, W. KOSZWAŁY)-ELBLĄG (Z WĘZŁEM KAZIMIERZOWO) z podziałem na dwie
części zamówienia:
Część nr 1
Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem pn.:
Budowa drogi S-7 Gdańsk (A-l)-Elbląg (S-22) odcinek Koszwały (dk nr 7 w. Koszwały)-Elbląg
z węzłem Kazimierzowo. Zadanie 1: Koszwały-Nowy Dwór Gdański;
Część nr 2
Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem pn.:
Budowa drogi S-7 Gdańsk (A-l)-Elbląg (S-22) odcinek Koszwały (dk nr 7 w. Koszwały)-Elbląg
z węzłem Kazimierzowo. Zadanie 2: Nowy Dwór Gdański-Kazimierzowo«.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej
16.12.2014 r. pod nrem 2015/S 242-426521.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (
Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r.
poz. 423, 768, 811, 915, 1146 i 1232
) zwanej dalej w skrócie Pzp lub ustawą bez bliższego
określenia.

Zamawiający zawiadomił 31.03.2015 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
[1] ECMG GmbH z
siedzib
ą we Wiedniu, Austria [pełnomocnik] i [2] SGS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
.

Wykonawca Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy S.A. z siedzibą
w Warszawie
, w terminie zgodnym z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, wniósł 10.04.2015 r. do
Prezesa KIO odwołanie wobec badania i oceny ofert oraz badania spełniania warunków
udziału w postępowaniu, a w konsekwencji dokonania bezpodstawnego wyboru jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie ECMG GmbH i SGS Polska sp. z o.o.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1)
art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4, w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez uznanie, że wykonawcy
ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia
ECMG GmbH i SGS Polska sp. z
o.o.
(dalej wykonawca ECMG lub przystępujący) spełnili wszystkie warunki
określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej SIWZ lub
specyfikacja), w sytuacji gdy:
a)
wykonawca ECMG w piśmie z 11.03.2015 r. (pkt 7) stwierdził wprost, że na
dzień składania ofert tych warunków nie spełnia, a jedynie „na wezwanie”
zamawiającego mógłby je spełniać – „nie został wykonany obiekt mostowy o
rozpiętości teoretycznej najdłuższego przęsła co najmniej 100 m wykonany
metodą betonowania nawisowego lub obiekt wykonany z betonu sprężonego o
rozpiętości teoretycznej najdłuższego przęsła co najmniej 100 m i długości
całkowitej co najmniej 500 m budowanego nad rzeką żeglowną, jednak na
wezwanie
zamawiającego
gotowi
jesteśmy
przedstawić
dokumenty
potwierdzające spełnienie warunku...”;
b)
wykonawca ECMG zaniechał wskazania wszystkich podwykonawców (pkt 8
oferty), którymi zamierza się posiłkować – zaniechano wskazania spółki
Lafrentz Polska Sp. z o.o. (innego oferenta w przetargu jako podwykonawcy, z
treści pisma tej spółki datowanego na dzień
15.01.2015 r. wynika wprost, że
spółka ta zobowiązała się brać czynny udział w realizacji zamówienia jako
podwykonawca (pkt 4 pisma); na marginesie budzi uzasadnioną wątpliwość,
czy dokument wystawiony przez
Lafrentz Polska Sp. z o.o. (uczestnika
przetargu) powstał faktycznie w dacie
15.01.2015 r. czy też został sporządzony
później i złożony wyłącznie na potrzeby tego postępowania – z logicznego
punktu widzenia oczywistym jest, że gdyby ów dokument istniał w dacie
składania oferty, to winien być do niej załączony, a
spółka Lafrentz wskazana
w ofercie jako podwykonawca, wykonawca zaś nawet w piśmie z
11.03.2015 r.
deklarował dopiero gotowość złożenia takiego dokumentu;
c)
wykonawca ECMG złożył zobowiązanie spółki SGS Czech Republic s.r.o. z
16.01.2015 r. dedykowane jednak jedynie względem spółki SGS Polska Sp. z
o.o.
, nie zaś względem wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia, co stanowi o niespełnieniu przez wykonawcę warunków
SIWZ;
2)
art. 24 ust. 2 pkt 2, w zw. z art. 23 ust. 3, art. 45 ust. 5 pkt 3 i art. 46 ust. 5 Pzp
przez zaniechanie wykluczenia
wykonawcy ECMG w sytuacji, gdy wadium
(załączone do oferty) nie zostało skutecznie wniesione, bo
po pierwsze zostało

wniesione w formie nieznanej ustawie Prawo bankowe (ustawa nie zawiera definicji
„gwarancji wadialnej”),
po wtóre ten dokument gwarancji został sygnowany przez
osoby nieposiadające umocowania do działania (i zaciągania zobowiązań) w imieniu
i na rzecz Societe Generale S.A. Oddział w Polsce, ergo gwarancja nie zabezpieczażadnego ze zdarzeń, o których traktuje
art. 46 ust. 4a i 5 Pzp, a których zaistnienie
mogłyby spowodować prawo żądania przez
zamawiającego zapłaty kwoty
gwarancyjnej – gwarant mógłby skutecznie odmówić realizacji treści gwarancji
wobec braku umocowania osób sygnujących ów dokument.
Z ostrożności
odwołujący zarzucił nadto naruszenie:
3)
art. 90 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania wykonawcy ECMG do złożenia
wyjaśnień w zakresie elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, skoro
wykonawca ECMG zamierza posiłkować się podwykonawcą Lafrentz Polska Sp. z
o.o.
, którego oferta cenowa jest blisko o 50% wyższa, od oferty wykonawcy
ECMG
, zaś średnia arytmetyczna cena wszystkich pozostałych złożonych ofert
przewyższa ofertę
wykonawcy ECMG o ponad 35%; co prawda oferta wykonawcy
ECMG
jest równa wartości przedmiotu zamówienia, jednak skoro wykonawca
ECMG
zamierza korzystać z podwykonawcy, który przystępując do przetargu złożył
ofertę cenową o blisko 50% droższą, niż
wykonawca ECMG, to taka konstrukcja
ceny
wykonawcy ECMG wydaje się być faktycznie rażąco niską – w sytuacji gdy
oferta
Lafrentz Polska Sp. z o.o. została uznana za najgorszą (i niemal
najdroższą), a jednocześnie spółka ta deklaruje podwykonawstwo dla
wykonawcy
ECMG
, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą (i jest najtańsza), to taka
zależność biznesowa tych „współoferentów” może zmierzać do faktycznego
obejścia przepisów
ustawy Pzp.

Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania:
2) unieważnienia czynności
zamawiającego w postaci wyboru jako najkorzystniejszej
oferty
wykonawcy ECMG;
3) nakazanie
zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert z udziałem oferty
odwołującego jako najkorzystniejszej oraz wykluczenie w postępowaniu
wykonawcy ECMG;
4) zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego na rzecz
odwołującego.

Argumentacja
odwołującego
Zgodnie z
art. 45 ust. 1 Pzp, zamawiający żąda od wykonawców wniesienia wadium,
jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach

wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Pzp. Takie żądanie postawił w postępowaniu
wykonawcom zamawiający, który w pkt 11 SIWZ Rozdział I Instrukcja Dla Wykonawców
(dalej
„IDW”) określił szczegółowe wymagania dotyczące wnoszenia wadium przez
wykonawców.
W ramach spełnienia wymogu określonego w
art. 45 ust. 1 Pzp oraz pkt 11 IDW,
wykonawca ECMG przedstawił na stronie 97 oferty dokument zatytułowany „gwarancja
wadialna nr 61/2015/FIN”. Z treści tego dokumentu wynika, że został wystawiony przez
Societe Generale Spółkę Akcyjną Oddział w Polsce (dalej „gwarant”), jednak z żadnego
dokumentu załączonego do oferty nie wynika umocowanie osób sygnujących ten dokument
ze strony gwaranta do wystawienia dokumentu gwarancji, wszak takie umocowanie nie
wynika z odpisu KRS gwaranta załączonego do oferty.
Dowód: odpis z KRS Societe Generale Spółkę Akcyjną Oddział w Polsce
Z uwagi na fakt, że gwarancja bankowa jako czynność prawna jest zaciągnięciem
zobowiązania w imieniu gwaranta, to oczywistym pozostaje, że czynność taka dla swej
skuteczności powinna być dokonana przez osoby umocowane do reprezentacji gwaranta.
Załączony dokument tych wymogów nie spełnia. Z uwagi na powyższe dokument zwany
„gwarancją wadialną” w oczywisty sposób nie daje zamawiającemu pewności zaspokojenia
roszczenia w sytuacjach wskazanych w
art. 46 ust. 4a i 5 Pzp.

Zarzuty pkt II.1 do 3 petitum wobec ich syntetycznej i transparentnej treści nie wymagają
szerszego uzasadnienia.

Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 10.04.2015 r. (art.
180 ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).

Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 13.04.2015
r.
(art. 185 ust. 1 in initio Pzp).

15.04.2015 r. wykonawca [1] ECMG GmbH z siedzibą we Wiedniu, Austria
[pełnomocnik] i [2] SGS Polska Sp. z o.o. z siedzib
ą w Warszawie złożył (1) Prezesowi
KIO, z kopiami dla (2)
zamawiającego i (3) odwołującego, pismo o zgłoszeniu
przystąpienia po stronie
zamawiającego do postępowania toczącego się w wyniku
wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).

17.04.2015 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o oddalenie
odwołania.



Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
post
ępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy,
a tak
że dowodu złożonego przez przystępującego (pismo opatrzone nrem 1) wraz z
zał
ącznikami (od nru 2 do nru 11), najistotniejszy załącznik o nrze 2 – pismo Societe
Generale S.A. Oddział w Polsce z siedzib
ą w Warszawie z 17.04.2015 r. potwierdzające, że gwarancja wadialna dla przystępującego została sporządzona i podpisana
wła
ściwie – Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.

W ocenie Izby zostały wypełnione łącznie przesłanki zawarte w
art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest posiadania interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz wystąpienia możliwości
poniesienia szkody przez
odwołującego.

Izba postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez
zamawiającego, potwierdzoną za zgodność z
oryginałem.

Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w
ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.

W ocenie Izby zarzut pierwszy naruszenia
art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4, w zw. z art. 7 ust. 1
Pzp –
przez uznanie, że wykonawca ECMG spełnił wszystkie warunki określone w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia – nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący zarzucił, że
wykonawca ECMG w piśmie z 11.03.2015 r. (pkt 7) stwierdził,że na dzień składania ofert tych warunków nie spełnia, a jedynie „na wezwanie”
zamawiającego mógłby je spełniać, gdyż „nie został wykonany obiekt mostowy o rozpiętości
teoretycznej najdłuższego przęsła co najmniej 100 m wykonany metodą betonowania
nawisowego lub obiekt wykonany z betonu sprężonego o rozpiętości teoretycznej
najdłuższego przęsła co najmniej 100 m i długości całkowitej co najmniej 500 m budowanego
nad rzeką żeglowną, jednak na wezwanie
zamawiającego gotowi jesteśmy przedstawić
dokumenty potwierdzające spełnienie warunku...”. Ponadto
odwołujący zarzucił, że
przystępujący zaniechał wskazania wszystkich podwykonawców (pkt 8 oferty) – spółki
Lafrentz
, który był innym oferentem w przetargu; z treści pisma tej spółki datowanego
15.01.2015 r. wynika wprost, że spółka ta zobowiązała się brać czynny udział w realizacji
zamówienia jako podwykonawca (pkt 4 pisma) i odwołujący ma wątpliwość, czy dokument

wystawiony przez tę spółkę powstał faktycznie
15.01.2015 r. czy też został sporządzony
później i złożony wyłącznie na potrzeby tego postępowania.

Izba stwierdza, że
zamawiający natykając się na usterki oferty ma w pierwszym rzędzie
wyjaśnić przyczyny powstania tych usterek i w miarę możliwości doprowadzić do tego, aby
móc takie oferty poddać ocenie i wyborowi najkorzystniejszej oferty. Obowiązek, a nie tylko
możliwość, takiego zachowania
zamawiającego wynika z przepisów art. 26 ust. 3 i 4 oraz
art. 87 ust. 1 i 2 Pzp. Izba podkreśla, że obowiązek doprowadzenia oferty do stanu
umożliwiającego dokonania wyboru (w granicach przytoczonych przepisów
art. 26 ust. 3 i 4
oraz
art. 87 ust. 1 i 2 Pzp) jest niezależny od stwierdzeń wykonawcy, które mogą zawierać
różne treści, nawet takie jak odczytał
odwołujący cyt. »[Wykonawca] na dzień składania
ofert tych warunków nie spełnia, a jedynie „na wezwanie”
zamawiającego mógłby je
spełniać [...]«.
W oryginale tekst pisma jest inny cyt. »… w ramach przedstawionych w ofercie w
Formularzu 3.2 zadań nie został wykonany obiekt mostowy [...], jednakże na wezwanie
zamawiającego gotowi jesteśmy przedstawić dokumenty potwierdzające spełnienie
określonego w pkt 7.2.2 ppkt 1 IDW«.
Wobec tego
zamawiający był zobligowany do wezwania wykonawcy do złożenia
wymaganych w specyfikacji dokumentów na podstawie
art. 26 ust. 3 Pzp. Przepis art. 26
ust. 3 Pzp
brzmi »Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie
złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w
art. 25 ust. 1, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez
zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające
błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie,
chyba że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby
unieważnienie postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i
dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert«.
W związku z tym obowiązkiem
zamawiający wezwał przystępującego do złożenia
odpowiednich dokumentów wyznaczając termin na ich złożenie, a
przystępujący wniósł
odpowiednie dokumenty w wymaganym terminie, co nie było kwestionowane. Dokumentem
tym było »Uzupełnienie oferty« wraz z załącznikami, a w tym zobowiązanie
spółki Lafrentz
do oddania swoich zasobów, zgodnie z
art. 26 ust. 2b Pzp do dyspozycji przystępującego.
Art. 26 ust. 2b Pzp brzmi »Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale
technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub

ekonomicznych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi
stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie
dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym
celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na
potrzeby wykonania zamówienia«. W przepisie brak wymagania, aby wykonawcy tacy musieli
być podwykonawcami, ale mają udowodnić zamawiającemu, że będą dysponowali tymi zasobami
w trakcie realizacji zamówienia. Przystępujący złożył takie zobowiązanie
spółki Lafrentz do
oddania swoich zasobów, czym wypełnił dyspozycję
art. 26 ust. 2b Pzp.
W związku z brakiem wymogu zaangażowania takiego podmiotu jako podwykonawcy
przystępujący nie musiał wykazywać
spółki Lafrentz w odpowiednim miejscu formularza
ofertowego.
Ponadto zgodnie z treścią
art. 26 ust. 3 Pzp wykonawca może złożyć zamawiającemu
dokument nawet wystawiony po upływie terminu składania ofert, jednak wnoszony dokument
powinien potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz
spełnianie przez oferowane świadczenie wymagań określonych przez zamawiającego, nie
później niż w dniu, w którym upłynął termin składania ofert, co jest unormowane w
zacytowanym wyżej
art. 26 ust. 3 zdanie drugie Pzp. Dlatego badanie terminu
sporządzenia dokumentu nie prowadziłoby do żadnych konkluzji na gruncie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Izba może tylko stwierdzić, że wszystkie warunki
zamawiającego zostały spełnione
wobec czego
zamawiający zasadnie poddał ofertę przystępującego ocenie ofert na równi z
innymi ofertami spełniającymi warunki i wymagania
zamawiającego.

W ocenie Izby zarzut naruszenia
art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4, w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp –
przez uznanie, że wykonawca
ECMG spełnił wszystkie warunki określone w specyfikacji, w
sytuacji gdy
wykonawca ECMG złożył zobowiązanie spółki SGS Czech Republic s.r.o. z
16.01.2015 r. dedykowane jednak jedynie względem spółki SGS Polska Sp. z o.o., nie zaś
względem wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, co
stanowi o niespełnieniu przez wykonawcę warunków specyfikacji – nie zasługuje na
uwzględnienie.
Izba stwierdza, że ideą wprowadzenia przez ustawodawcę
art. 23 ust. 1 Pzp było
umożliwienie wykonawcom aby zespolili się w celu wykazania spełnienia warunków udziału
w postępowaniu lub wykonania zamówienia.
Art. 23 ust. 1 Pzp brzmi »Wykonawcy mogą
wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia«. W związku z tym każdy z wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia wnosi do wspólnego złożenia oferty zasoby,
którymi dysponuje lub którymi może dysponować. Ustawa do złożenia oferty nie wymaga
spełnienia żadnych szczególnych warunków od wykonawców wspólnie ubiegających się o

udzielenie zamówienia poza ustanowieniem pełnomocnika (
art. 23 ust. 2 Pzp). Dlatego
jeden z wykonawców może wnieść zobowiązanie innego wykonawcy wskazujące tylko
zamiar współpracy czy użyczenia swojego doświadczenia odnoszące się tylko do jednego z
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, a nie odnoszące się do
wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Z tych względów Izba nie może uwzględnić zarzutu naruszenia
art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4, w
zw. z art. 7 ust. 1 Pzp
przez uznanie, że przystępujący spełnił warunki udziału w
postępowaniu, w sytuacji gdy wykonawcy wspólnie ubiegając się o udzielenie zamówienia
złożyli zobowiązanie innego podmiotu dedykowane tylko jednemu z wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia, nie zaś względem wszystkich wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.

W ocenie Izby zarzut naruszenia
art. 24 ust. 2 pkt 2, w zw. z art. 23 ust. 3, art. 45 ust.
5 pkt 3 i art. 46 ust. 5 Pzp
– przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy ECMG w sytuacji,
gdy wadium (załączone do oferty) nie zostało skutecznie wniesione, bo
po pierwsze zostało
wniesione w formie nieznanej ustawie Prawo bankowe (ustawa nie zawiera definicji
„gwarancji wadialnej”),
po wtóre dokument gwarancji został sygnowany przez osoby
nieposiadające umocowania do działania (i zaciągania zobowiązań) w imieniu i na rzecz
Societe Generale S.A. Oddział w Polsce, ergo gwarancja nie zabezpiecza żadnego ze
zdarzeń, o których traktuje
art. 46 ust. 4a i 5 Pzp, a których zaistnienie mogłyby
spowodować prawo żądania przez
zamawiającego zapłaty kwoty gwarancyjnej – gwarant
mógłby skutecznie odmówić realizacji treści gwarancji wobec braku umocowania osób
sygnujących ów dokument – nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący podniósł, że w ramach spełnienia warunku określonego w art. 45 ust. 1
Pzp
oraz w pkt 11 IDW, przystępujący przedstawił na stronie 97 oferty dokument
zatytułowany „gwarancja wadialna nr 61/2015/FIN”. Z treści tego dokumentu wynika, że
został wystawiony przez Societe Generale Spółkę Akcyjną Oddział w Polsce, jednak zżadnego dokumentu załączonego do oferty nie wynika umocowanie osób sygnujących ten
dokument ze strony gwaranta do wystawienia dokumentu gwarancji.
Izba stwierdza, że w ustawie ani w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego
2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form,
w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. poz. 231) nie ma przepisów nakazujących
zamawiającemu żądać takich dokumentów jak dokumenty wykazujące ciąg pełnomocnictw osób
sygnujących gwarancje zabezpieczające wadium w imieniu podmiotów udzielających gwarancji.
Również zamawiający nie zawarł w postanowieniach specyfikacji takiego warunku.

Ponadto odwołujący nie wykazał, żadnym dowodem, a nawet nie zasugerował, że osoby
podpisujące gwarancję dla przystępującego nie były właściwie umocowane lub że nie było
zachowanego nieprzerwanego ciągu pełnomocnictw dla osób, które podpisały gwarancję w imieniu
udzielającego gwarancji.
Również bez znaczenia jest sama nazwa gwarancji – kwestionowana przez odwołującego nazwa
»gwarancja wadialna«. Zgodnie z art. 65 § 1 i § 2 Kc, a ważny jest zgodny zamiar stron i cel umowy.
Celem tym było wniesienie wadium zgodnie z art. 45 ust. 6 pkt 4 Pzp, który brzmi »Wadium może
być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach [...] gwarancjach ubezpieczeniowych«.
Przepisy kodeksu cywilnego należy w rozpoznawanym przypadku stosować na podstawie art. 14 Pzp,
który brzmi »Do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o
udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.
U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.
4)
), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej«. Przepisy art. 65 § 1 i 2
Kc brzmią »(
§ 1) Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na
okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.
(§ 2) W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się na
jej dosłownym brzmieniu«.
Wobec powyższego Izba nie może uwzględnić zarzutu naruszenia
art. 24 ust. 2 pkt 2,
w zw. z art. 23 ust. 3, art. 45 ust. 5 pkt 3 i art. 46 ust. 5 Pzp
– przez zaniechanie
wykluczenia
wykonawcy ECMG w sytuacji, gdy zdaniem odwołującego wadium nie zostało
skutecznie wniesione.

W ocenie Izby zarzut naruszenia
art. 90 ust. 1 Pzp – przez zaniechanie wezwania
przystępujący do złożenia wyjaśnień w zakresie elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny, skoro
przystępujący zamierza posiłkować się podwykonawcą, którego
oferta cenowa jest blisko o 50% wyższa, od oferty
przystępującego, to taka konstrukcja
ceny
przystępujący wydaje się być faktycznie rażąco niską – nie zasługuje na
uwzględnienie.
Izba stwierdza, zgodnie z oświadczeniem
zamawiającego, że z porównania
szacunkowej wartości zamówienia i średniej arytmetycznej cen złożonych ofert wyniknął
stosunek 19% i 21%, co nie obliguje
zamawiającego do wszczęcia procedury określonej we
wprowadzeniu do wyliczenia art. 90 ust. 1 Pzp. Przepis ten brzmi »Jeżeli cena oferty wydaje
się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez
zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od
wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający

zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty
mających wpływ na wysokość ceny, w szczególności w zakresie [...]«.
Ponadto, zgodnie z oświadczeniem zamawiającego i w ocenie zamawiającego taka
procedura nie musiała być wszczynana, a więc nie można stwierdzić jakiegokolwiek
naruszenia przepisów
art. 90 ust. 1 Pzp przez zamawiającego.
W związku z powyższym izba nie może uwzględnić zarzutu naruszenia
art. 90 ust. 1
Pzp
.

Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty
wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt
2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie