eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1807/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-09-24
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1807/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik Członkowie: Dagmara Gałczewska - Romek, Magdalena Grabarczyk Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2014 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 września 2014 r. przez
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą
w Warszawie

w postępowaniu prowadzonym przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej z siedzibą
w Warszawie


przy udziale wykonawcy IBCOL Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:

1. Oddala odwołanie;
2. Kosztami postępowania obciąża Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
Pa
ństwowy Instytut Badawczy i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z poźn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodnicz
ący: ……………….

Członkowie:
……………….

……………….


Sygn. akt KIO 1807/14

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zapewnienie
słu
żby meteorologicznej w zakresie dostarczania danych i informacji meteorologicznych
w celu realizacji przez Polsk
ą Agencję Żeglugi Powietrznej Służb Żeglugi Powietrznej na
lotniskach w FIR EPWW.

W dniu 1 września 2014 r. wykonawca Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
Państwowy Instytut Badawczy wniósł odwołanie wobec treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 39 i art. 4 pkt 6 ustawy Pzp w związku z art. 9 Rozporządzenia (WE) nr 550/2004
Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie
zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej
oraz Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013
z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiającego wspólny system opłat za korzystanie ze służbżeglugi powietrznej,
2) art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w związku z art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. -
Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.), § 4 ust. 1 pkt 13 lit. c
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25
marca 2013 r. w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 421) oraz art. 7 Rozporządzenia nr 550/2004, poprzez wprowadzenie warunku
udziału w przetargu, iż wykonawca musi posiadać certyfikat instytucji zapewniającej
służby żeglugi powietrznej, bez doprecyzowania, jaki jest wymagany zakres certyfikatu,
3) art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez określenie przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny, na skutek nieprecyzyjnego określenia jego zakresu, w tym
na skutek nieuwzględnienia decyzji Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 kwietnia
2014 r., wydanej na podstawie art. 127 ust. 3 Prawa lotniczego oraz z art. 9
Rozporządzenia nr 550/2004, a w rezultacie w sposób niepozwalający oferentom na
identyfikację − w sposób jednoznaczny − zakresu usług objętych zamówieniem,
4) art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez określenie przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny, na skutek nieprawidłowego zastosowania prawa opcji,

5) art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz innych przepisów wymienionych
w odwołaniu, poprzez sformułowanie w sposób naruszający prawo opisu przedmiotu
zamówienia w zakresie omówionym w punkcie V uzasadnienia do odwołania,
6) art. 29 ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 483 § 1 i art. 487. § 2 k.c. przez nieprawidłowe
określenie postanowień przyszłej umowy, w tym dotyczących kar umownych.

Ad 1) Odwołujący podniósł, że według stanu na dzień opublikowania ogłoszenia o przetargu,
IMGW-PIB na podstawie decyzji Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 kwietnia 2014 r.,
wydanej w oparciu o art. 127 ust. 3 Prawa lotniczego oraz Rozporządzenia nr 550/2004
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewnienia służbżeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej oraz § 2 ust. 1
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14 maja
2013 r. w sprawie sposobu wyznaczania instytucji zapewniających służby żeglugi
powietrznej posiada wyznaczenie, uprawniające go do pełnienia meteorologicznej osłony
lotnictwa cywilnego na zasadzie wyłączności w następujących obszarach i terminach:
1) na okres do 31 grudnia 2019 r.:
a) w przestrzeni niekontrolowanej rejonu informacji powietrznej FIR Warszawa - dla
Służby Informacji Powietrznej (FIS) oraz użytkowników przestrzeni powietrznej
wykonujących loty w tej przestrzeni;
b) w całym rejonie informacji powietrznej (FIR) Warszawa dla potrzeb lotów
poszukiwawczo-ratowniczych;
c) w całym rejonie informacji powietrznej (FIR) Warszawa do realizacji zadań
Meteorologicznego Biura Nadzoru, obejmujących: zadania określone w rozdziale 3 pkt.
3.4.2 Załącznika 3 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, realizację
krajowej i międzynarodowej wymiany informacji meteorologicznych, dostarczanie
informacji
meteorologicznych
dla
regularnej
transmisji
radiowej
informacji
meteorologicznych dla statków powietrznych w locie, rozpowszechnianie specjalnych
meldunków z powietrza
d) w całym rejonie informacji powietrznej (FIR) Warszawa dla Służby Kontroli Obszaru
(ACC) oraz użytkowników przestrzeni powietrznej wykonujących loty pod nadzorem
ACC;
2) na okres do 31 grudnia 2014 r.:
a) w rejonach kontrolowanych lotnisk i węzłów lotnisk (TMA) - dla Służby Kontroli
Zbliżania (APP) oraz użytkowników przestrzeni powietrznej wykonujących loty
w rejonach: Warszawa (EPWA); Kraków (EPKK); Gdańsk (EPGD); Poznań (EPPO);

Szczecin (EPSC); Rzeszów (EPRZ); Łódź (EPLL); Bydgoszcz (EPBY); Zielona Góra
(EPZG);
b) strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) - dla Służby Kontroli Lotniska (TWR) oraz
użytkowników przestrzeni powietrznej wykonujących loty w tych strefach: Warszawa
(EPWA); Kraków (EPKK); Gdańsk (EPGD); Poznań (EPPO); Szczecin (EPSC);
Wrocław (EPWR); Rzeszów (EPRZ); Katowice (EPKT); Bydgoszcz (EPBY); Łódź
(EPLL); Zielona Góra (EPZG).
Równocześnie przedmiot zamówienia obejmuje usługi wymienione w punkcie
2 powyżej, a także niektóre spośród usług wymienionych w punkcie 1 powyżej, objęte
wyłącznością świadczenia usługi przez Odwołującego IMGW-PIB. Tym samym, skoro
IMGW-PIB pełni osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego na zasadzie wyłączności
w polskiej przestrzeni powietrznej, brak w chwili obecnej podstaw do wyłaniania przez
Zamawiającego wykonawcy w trybie przetargu nieograniczonego. Przetarg nieograniczony,
jak wskazuje judykatura i doktryna, jest trybem przewidzianym do uczestniczenia w nim
nieograniczonej liczby niezindywidualizowanych wykonawców. W przedmiotowym przetargu
sytuacja taka nie występuje, nie występuje tu bowiem potencjalna możliwość ubiegania się
o zamówienie nieograniczonej ilości nieskonkretyzowanych na etapie ogłoszenia
o wszczęciu procedury przetargowej oferentów, co przesądza o zasadności postawionego
zarzutu.
Odwołujący podniósł, że w obecnym stanie prawnym rynek osłony meteorologicznej
lotnictwa cywilnego nie jest rynkiem uwolnionym w rozumieniu przepisów prawa. Jak wynika
z punktu 15 Preambuły do Rozporządzenia nr 550 i z art. 9 ust. 1 tego Rozporządzenia,
Państwa Członkowskie, na podstawie własnych analiz oraz uwarunkowań związanych
z bezpieczeństwem,
powinny
wyznaczyć
jednego
lub
więcej
dostawców
służb
meteorologicznych w odniesieniu do całości bądź części przestrzeni powietrznej będącej
w ich zakresie odpowiedzialności, bez potrzeby organizowania przetargów. Rynek osłony
meteorologicznej lotnictwa cywilnego nie został dotychczas uznany za rynek konkurencyjny.

Ad 2) Odwołujący podniósł, że w zakresie prowadzenia osłony meteorologicznej lotnictwa
cywilnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 127 ust. 1 Prawa lotniczego, § 4 ust. 1
pkt 13 lit. c rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia
25 marca 2013 r. w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym oraz art. 7
Rozporządzenia nr 550/2004), działalność służb meteorologicznych w lotnictwie cywilnym
wymaga posiadania certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ANSP -
Air Navigation Service Provider, Instytucja Zapewniająca Służby Żeglugi Powietrznej).

Zgodnie z art. 161 ust. 1 i 2 Prawa lotniczego, certyfikację przeprowadza, na wniosek
zainteresowanego podmiotu, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który − w przypadku
spełnienia przez podmiot wymagań ustanowionych przepisami prawa, odpowiednich dla
danego rodzaju działalności − wydaje certyfikat, w którym określa nazwę podmiotu, zakres
prowadzonej działalności, warunki jej prowadzenia oraz termin, na jaki certyfikat jest
wydawany. W praktyce zakres przedmiotowy certyfikatów jest różny, w zależności od tego,
jaką działalność wykonuje określona służba meteo. W związku z powyższym dla spełnienia
wymagań ustawowych konieczne jest, aby wszystkie usługi i czynności, objęte zakresem
przedmiotu zamówienia, objęte były stosownym certyfikatem.
Powołując się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej Odwołujący podniósł, że
ustawodawca wskazując, że o zamówienie może ubiegać się wykonawca, który spełnia
warunki, dotyczące posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub
czynności (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp) wyraźnie wskazuje, że chodzi o uprawnienia,
które umożliwiają wykonywanie działalności objętej przedmiotem zamówienia, a nie
jakiejkolwiek działalności czy też działalności w zakresie węższym niż przedmiot
zamówienia. Zamawiający, formułując przedmiotowy warunek bez doprecyzowania, że
chodzi o działalności lub czynności objęte przedmiotem zamówienia, jak również że
certyfikat ma być wydany w odniesieniu co najmniej do tego zakresu doprowadza do tego, że
o zamówienie w przetargu mogą ubiegać się podmioty posiadające jakikolwiek certyfikat
instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, a nie certyfikat w odpowiednim zakresie.

Ad 3) Odwołujący wskazał, że Zamawiający w Załączniku nr 1 do SIWZ, określił jako
przedmiot zamówienia zapewnienie służby meteorologicznej w zakresie dostarczania danych
i informacji meteorologicznych, polegające w szczególności na:
− realizacji usług na lotniskach określonych w Załączniku nr 1 pkt 2 do OPZ obejmującej
zakres określony w Załączniku nr 1 pkt 1 do OPZ, z uwzględnieniem zapisów Istotnych
Postanowień Umowy (punkt 1 OPZ).
− dostarczaniu lotniskowych informacji klimatologicznych dla użytkowników przestrzeni
powietrznej (punkt 8 OPZ),
− a także na realizacji innych obowiązków, jak np. dokonywaniu różnych analiz, wdrażaniu
procedur awaryjnych, oraz regulują takie kwestie, jak gotowość do świadczenia usług,
systemy jakości. Ponadto z SIWZ wynika, że do obowiązków wykonawcy należeć będzie
szereg obowiązków w zakresie dostarczania informacji i danych (biuletyny lub zestawy)
w określonym czasie i w określony sposób.

I tak w tabelach 3 i 4 załącznika 4 do OPZ jako odbiorcy wpisano ATS/załogi statków
powietrznych. Zamawiający nie uwzględnił okoliczności, że aby dostarczyć komunikaty
METAR, prognozy TAF oraz ostrzeżenia lotniskowe do załóg statków powietrznych, muszą
one zostać przesłane drogą radiową przez system VOLMET lub rozpowszechnione na
wymianę krajową i/lub międzynarodową. Na oba te działania IMGW-PIB posiada zarówno
certyfikat (oba działania wymienione są w specyfikacji technicznej, stanowiącej załącznik do
certyfikatu), jak i wyznaczenie, którego ważność wygaśnie 31 grudnia 2019 r. W związku
z tym inny wykonawca aniżeli IMGW-PIB nie ma prawnej, a przez to faktycznej możliwości
przekazywania ww. informacji bezpośrednio na wymianę międzynarodową oraz poprzez
system N/OLMET. Skoro IMGW-PIB posiada na podstawie ww. wyznaczenia wyłączność naświadczenia powyższych usług, objęcie ich zakresem umowy, jaka ma być zawarta w wyniku
przetargu, w praktyce ogranicza konkurencję, bowiem nie jest jasne, jaki zakres umowy
należy przyjąć dla potrzeb sporządzenia ofert cenowych. W niniejszej sprawie na przedmiot
zamówienia składa się szereg odrębnych, powtarzalnych usług, każda z nich będzie musiała
być wyceniona dla potrzeb sporządzenia oferty cenowej. W tej sytuacji uwzględnienie
w SIWZ usług, które nie mogą być objęte zakresem przedmiotowym umowy, prowadzić
będzie do niejasności interpretacyjnych, a w rezultacie do zniekształcenia ofert cenowych.
Jeżeli opis przedmiotu zamówienia jest niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz nie
uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie
oferty, utrudnia uczciwą konkurencję i narusza równe traktowanie wykonawców, to jest to
okoliczność skutkująca naruszeniem art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.

Ad 4) Odwołujący wskazał, że Zamawiający w punkcie III.11. SIWZ przewidział prawo opcji
polegające na:
− przyjęciu, że świadczenie usług będących przedmiotem zamówienia na Lotnisku Radom
(EPRA), którego uruchomienie może nastąpić w terminie realizacji zamówienia (podpunkt
11.1), jest jedynie opcjonalne;
− zastrzeżeniu sobie przez Zamawiającego możliwości obniżenia ilości usług określonych
w Załączniku nr 3 do OPZ (odpowiednio Załącznik nr 6 do IPU), z zastrzeżeniem prawa
opcji opisanego w pkt 1.1. powyżej, o maksymalnie 30 % w okresie obowiązywania
umowy bez podawania przyczyn, w drodze jednostronnych oświadczeń woli składanych
z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem. W takim przypadku należne Wykonawcy
wynagrodzenie ulegać będzie każdorazowo odpowiedniemu obniżeniu.

Określony w OPZ zakres usług jest zakresem maksymalnym, a nie gwarantowanym,
zaś z tytułu skorzystania przez Zamawiającego z prawa opcji wykonawcy nie będą
przysługiwały względem Zamawiającego jakiekolwiek roszczenia.
Zdaniem Odwołującego, tak określone prawo opcji uniemożliwia wykonawcom
zidentyfikowanie zakresu usług, jakie mają być świadczone, a w rezultacie prawidłową ich
wycenę dla celów sporządzenia oferty cenowej, co narusza przepis art. 29 ust. 1 i art. 7 ust.
1 ustawy Pzp. Odwołujący powołał się na stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych,
zgodnie z którym zamawiający przewidując prawo opcji, jest więc zobowiązany do określenia
maksymalnego poziomu zamówienia wskazując, iż pewien zakres tego zamówienia, z góry
przewidziany i określony, będzie przez niego realizowany jedynie w określonych sytuacjach.
Instytucja prawa opcji zakłada, że zamawiający każdorazowo określa minimalny poziom
zamówienia, który zostanie na pewno zrealizowany, co pozwala wykonawcom na rzetelne
i właściwe dokonanie wyceny oferty, wskazując jednocześnie dodatkowy zakres, którego
realizacja jest uzależniona od wskazanych w kontrakcie okoliczności i stanowi uprawnienie
zamawiającego, z którego może, ale nie musi on skorzystać. Konstrukcja opcji dopuszcza
możliwość zwiększenia zamówienia o wielkość opcjonalną, tylko bowiem w takim wariancie
możliwe jest ustalenie minimalnej wielkości zamówienia, realizowane z cała pewnością.
Zdaniem Odwołującego, Zamawiający dopuścił się złamania przepisów ustawy Pzp,
przyznając sobie prawo do arbitralnego i całkowicie dowolnego zmniejszania zamówienia,
a nie jego zwiększania, i to za zaledwie 7-dniowym wyprzedzeniem. W rezultacie w treści
SIWZ potencjalny oferent nie znajdzie informacji o zakresie zamówienia, jaki zostanie
z pewnością zrealizowany oraz tego, jaki zostanie mu powierzony, jeżeli taka będzie wola
Zamawiającego. Zamawiający, przewidując prawo opcji, jest uprawniony do określenia
rozszerzenia procentowego pierwotnie określonego przedmiotu zamówienia, nie ma prawa
stosowania prawa opcji do zmniejszenia zakresu zamówienia, przy czym konstrukcja ta
powinna opierać się każdorazowo na wskazaniu zakresu zamówienia, którego realizacja
będzie pewna i zakresu, który jest poddany prawu opcji.
Odwołujący podniósł, że o ile maksymalny zakres produktów dla każdego z lotnisk
jest opisany w OPZ szczegółowo (z podaniem ilości produktów, liczby godzin i liczby dni -
załącznik nr 3 do OPZ), to minimalny zakres nie jest w żadnym stopniu określony.
W rezultacie wykonawca nie wie i nie ma możliwości przewidzieć, czy ograniczenie 30 %
będzie dotyczyło jednego, niektórych lub wszystkich lotnisk, w jakim okresie ma to nastąpić,
w jakich godzinach, a także w odniesieniu do jakich produktów dotyczyć ma prawo opcji
i wreszcie którzy pracownicy (w jakich lokalizacjach) będą zbędni. Wszystkie informacje
o zakresie zmniejszenia usług podawane mają być przez Zamawiającego w chwili, gdy
oświadczy, że korzysta z prawa opcji i określi, w jakim zakresie to czyni. Takie uregulowanie

uniemożliwia sporządzenie oferty adekwatnej do kosztów i nie obarczonej nadmiernym
ryzykiem gospodarczym, a równocześnie opracowanie rzetelnej i konkurencyjnej oferty. Nie
wiadomo bowiem, w jakiej części kraju i w jakim zakresie będzie świadczył usługę, a tym
samym nie może sporządzić ex ante kalkulacji kosztów koniecznych do poniesienia na
wykonanie zamówienia, o którego wykonywanie chce się ubiegać. Zamawiający doprowadził
do sytuacji, że to na potencjalnego wykonawcę spadnie całe ryzyko gospodarcze
przedsięwzięcia.
Odwołujący wskazał ponadto, że istotnym składnikiem kosztów pełnienia osłony
meteorologicznej lotnictwa cywilnego są koszty stałe wykonawcy, niezależne od ilości
przekazywanych danych meteorologicznych (koszty osobowe, koszty najmu pomieszczeń,
koszty użytkowania systemów AWOS). Zamawiający gwarantując sobie prawo opcji nie
bierze pod uwagę faktu, że znacząca część kosztów ponoszonych przez wykonawcę
w przypadku obniżenia ilości usług, nie ulegnie zmianie.
Ponadto, zdaniem Odwołującego, Zamawiający, ustalając, że zastrzega sobie
możliwość obniżenia ilości usług o maksymalnie 30 % w okresie obowiązywania umowy, nie
uregulował w sposób jasny metodologii obliczania zredukowanej wielkości usług oraz nie
określił, od jakiej podstawy winny być one wyliczane. Nie jest bowiem jednoznaczne, czy
wskaźnik 30 % liczony winien być od wielkości bazowej, dotyczącej wszystkich lotnisk
z wariantu podstawowego (bez Radomia), czy wariantu opcjonalnego, z lotniskiem
w Radomiu. Równocześnie nie jest jasne, czy wyliczona według jednego z obu wariantów
redukcja w ujęciu ilościowym, miałaby zmniejszyć wielkość zamówienia podstawowego, czy
wielkość z uwzględnieniem opcji dotyczącej lotniska w Radomiu. Brak takiego
doprecyzowania nie pozwala na jednoznaczne ustalenie wielkości przedmiotu zamówienia,
co uniemożliwia przygotowanie adekwatnej oferty cenowej.

Ad 5) Odwołujący podniósł, że następujące postanowienia Opisu przedmiotu zamówienie,
stanowiącego Załącznik nr 1 do SIWZ naruszają prawo:

Punkt 12 OPZ

Odwołujący wskazał, że w punkcie 12 OPZ Zamawiający postawił wymóg, aby
wykonawca osiągnął gotowość do świadczenia usług nie później niż 1 grudnia 2014 r.
Tymczasem SIWZ przewiduje, że termin świadczenia usługi zapewnienia służby
meteorologicznej w zakresie dostarczania danych i informacji meteorologicznych w celu
realizacji przez Zamawiającego służb żeglugi powietrznej został określony na okres od

1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2017 r. (§ 8 ust. 1 załącznika nr 2 do SIWZ − Istotne
Postanowienia Umowy). Oznacza to, że przez pełny miesiąc przed rozpoczęciemświadczenia usług wykonawca musi być rzeczowo i kadrowo do tego świadczenia
przygotowany. Wyprzedzenie to dodatkowo dotyczy wszystkich lotnisk bez wyjątku, tj.
również Lotniska w Radomiu, które objęte jest opcją, co oznaczać może, wykonawca
utrzymać musi stan gotowości świadczenia usług na tym lotnisku od 1 grudnia 2014 r.
Równocześnie SIWZ nie przewiduje żadnego ekwiwalentu dla wykonawcy, mimo że stan
gotowości wiąże się z ponoszeniem przez kosztów (m.in. najem pomieszczeń, dostęp do
danych meteorologicznych, koszty pracownicze). Zdaniem Odwołującego, nałożenie takiego
obowiązku bez wynagrodzenia nie daje się pogodzić z przyjętym w art. 487 § 2 k.c.
założeniem ekwiwalentności świadczeń stron umowy wzajemnej. Równocześnie warunek
ten nie jest niezbędny ze względu na cel umowy. Nie ulega wątpliwości, że żaden
wykonawca, mając wybór, nie zaakceptowałby takiej klauzuli umownej, co sprawia, że może
być ona kwalifikowana jako nadużycie pozycji dominującej w rozumieniu art. 9 ust. 2 pkt 4
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zniesienia obowiązku utrzymania
gotowości świadczenia usług lub wprowadzenie odpłatności za gotowość.

Punkt 11 OPZ, Zał
ącznik nr 2 do OPZ oraz IPU
W punkcie 11 OPZ przewidziany został obowiązek wdrożenia, w uzgodnieniu
z PAŻP, procedur awaryjnych dla potrzeb osłony meteorologicznej służb ruchu lotniczego
zgodnie z Załącznikiem nr 2 do OPZ z uwzględnieniem zapisów IPU. W Załączniku nr 2 do
OPZ przewidziany został bezwzględny obowiązek świadczenia usługi w sytuacjach
awaryjnych. Zdaniem Odwołującego, zapis ten winien być uzupełniony o to, że sytuacja
awaryjna nie obejmuje przypadku, gdy stacja lotniskowa nie może kontynuować pracy
(ewakuacja, zniszczenie) lub gdy nie ma żadnej łączności z TWR, itp. Sytuacja awaryjna,
zgodnie z dotychczasową praktyką, dotyczy sytuacji niesprawności systemów pomiarowych
podstawowych (system AWOS) i/lub zapasowych. Plany awaryjne obejmują również przerwy
w komunikacji pomiędzy stacją meteorologiczna i organami ATS (TWR i APP), odnoszą się
także do przesyłania danych od „producenta" (stacja lotniskowa lub biuro) do ośrodka
rozpowszechniania KORD. Wskazane wyżej przypadki nie kwalifikują się do sytuacji, za
które może ponosić odpowiedzialność wykonawca. W świetle obecnego postanowienia,
w przypadku sytuacji braku możliwości korzystania z pomieszczeń stacji i używania
systemów AWOS oraz kanałów łączności wykonawca będzie nadal zobowiązany do

dostarczania większości produktów Zamawiającemu. Nie mając możliwości wywiązania się
z obowiązku będzie musiał płacić kary umowne, co jest sprzeczne z art. 471 k.c.

Odwołujący wniósł o nakazanie wprowadzenie do SIWZ definicji sytuacji awaryjnej,
z uwzględnieniem ww. zastrzeżeń.

Punkt 14 i Zał
ącznik nr 5 do OPZ
W punkcie 14 OPZ Zamawiający wprowadził regulację, że dla realizacji lotniskowej
usługi osłony meteorologicznej odpłatnie udostępni wykonawcy dane z automatycznych
systemów pomiarowych parametrów meteorologicznych AWOS, a zasady odnoszące się do
wnoszenia i wysokości odpłat za udostępnienie wykonawcy danych z ww. systemów zawarte
są w Załączniku nr 5. Zgodnie z Załącznikiem nr 5 do OPZ wykonawca będzie zobowiązany
do wnoszenia na rzecz Zamawiającego opłat za udostępnienie na jego rzecz danych
z automatycznych systemów pomiarów parametrów meteorologicznych.
Zdaniem Odwołującego, sposób zredagowania załącznika oraz jego ogólnikowość
pozostaje w sprzeczności z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, gdyż z treści ww. załącznika nie
wynikają dla wykonawcy istotne elementy konieczne dla skonstruowania oferty. Załącznik nr
5 do OPZ pomija milczeniem ogół zasad regulujących współpracę Zamawiającego
z Wykonawcą w związku z przekazywaniem przez tego pierwszego danych za
wynagrodzeniem, jak np.:
− czy wynagrodzenie należne Zamawiającemu określone zostało za pełen zestaw danych
z systemów AWOS,
− jak
będzie kształtowało się wynagrodzenie w sytuacji niedostarczania przez
Zamawiającego danych/niektórych danych/ przez część lub całość każdego miesiąca,
− jak będzie się kształtowało wynagrodzenie, jeżeli część lub całość wszystkich lub
niektórych danych nie będzie należytej jakości,
− brak
wskazania ceny za poszczególne dane na potrzeby stosowania obniżek
wynagrodzenia za ich brak lub niewłaściwą jakość,
− jaki będzie tryb oceny jakości danych udostępnianych przez Zamawiającego,
− jaka będzie procedura reklamacyjna w przypadku wadliwości tych danych,
− jaki podmiot będzie prowadził z Zarządzającym uzgodnienia, o których mowa w tabeli
umieszczonej w Załączniku nr 5 do OPZ,
− czy będzie zapewniony dostęp do danych w czasie opisanym w tabeli zamieszczonej
w Załączniku nr 5 do OPZ „Do uzgodnienia z Zarządzającym”,

− kto będzie uprawniony do uzgadniania z innymi niż zarządzający lotniskami pomiotami,
jeżeli będą one posiadaczami urządzeń systemu AWOS na poszczególnych lotniskach,
(co, według wiedzy Odwołującego nastąpi w większości portów lotniczych, a ma już
miejsce np. w Zielonej-Górze),
− brak postanowienia, że Wykonawca będzie miał prawo do zapisywania i gromadzenia na
własnych urządzeniach informatycznych danych minutowych pochodzących z systemów
AWOS, należących do Zamawiającego.
Odwołujący wskazał ponadto, że Zamawiający w rozdziale III, punkt 2 SIWZ
dopuszcza możliwość jednostronnego zmniejszenia wielkości zamówienia, a w konsekwencji
odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia wykonawcy. Jednocześnie w tabeli w Załączniku
nr 5 do OPZ Zamawiający przedstawił koszty danych meteorologicznych z systemów AWOS.
Zamawiający nie przewidział natomiast wpływu skorzystania z prawa opcji na wynagrodzenie
płacone przez wykonawcę. Oznacza to, że Zamawiający nadal zamierza pobierać pełne,
ryczałtowe wynagrodzenie za dane z systemu AWOS, niezależnie od przerw w świadczeniu
usług z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego (jeżeli opcja obejmie lotnisko
z systemem należącym do Zamawiającego). Wykonawca, chcąc przystąpić do przetargu,
musi z góry założyć, że z dużym prawdopodobieństwem poniesie wówczas starty finansowe
lub będzie musiał wkalkulować tego skutki w ceny 70 % produktów wskazanych przez
Zamawiającego w ramach przedmiotu umowy.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu doprecyzowania zasad sprzedaży
danych z systemów AWOS w co najmniej takim zakresie, jak wskazany wyżej oraz poprzez
zniesienie odpłatności za dane z systemów AWOS za okres zawieszenia osłony
meteorologicznej lotnisk na podstawie prawa opcji.

Zał
ącznik nr 4 do OPZ
1.
W punkcie 3 załącznika 4 Zamawiający zamieścił tabelę pt. Wartości operacyjnie
pożądanych
dokładności
prognoz
zgodnie
z
Załącznikiem
3
do
Konwencji
o międzynarodowym lotnictwie cywilnym: Prognoza TAF
Prognozowany element
Operacyjnie
wskazana
dokładno
ść prognoz
Minimalna sprawdzalno
ść
Kierunek wiatru
+/- 20
o

80% przypadków
Prędkość wiatru
+/-10 km/h (5kt)
80% przypadków
Widzialność
+/-200 m do 800 m
80% przypadków
+/-30% pomiędzy 800 m i 10 km
80% przypadków

Opad
Wystąpienie lub brak
80% przypadków
Wielkość zachmurzenia
1 kategoria poniżej 450 m (1500 ft)
70% przypadków
Wystąpienie lub brak BKN lub OVC
pomiędzy 450 m (1500 ft) i 3000 m
(10 000 ft)
70% przypadków
Wysokość podstawy chmur
+/-30 m (100 ft) do 300 m (1000 ft)
70% przypadków
+/-30% pomiędzy 300 m (100 ft) i
3000 m (10 000 ft)
70% przypadków
Zdaniem Odwołującego, jest ona niezgodna z tabelą z załącznika B do Załącznika 3
do
Konwencji
o
międzynarodowym
lotnictwie
cywilnym.
Zamawiający
dokonał
nieuzasadnionego uszczegółowienia wymogów odnoszących się do widzialności, wielkości
zachmurzenia i wysokości podstawy chmur, wykraczając poza ramy prawne.

Odwołujący wskazał, że zgodnie z tabelą zamieszczoną w załączniku B do
Załącznika 3 do Konwencji o lotnictwie cywilnym, dla każdego z wymienionych parametrów
należy obliczyć tylko jeden wskaźnik poprawności, natomiast rozpisanie kryteriów (a nie
wskaźnika poprawności) na dwie podkategorie służy tylko wskazaniu, że kryterium ma
charakter dynamiczny, a nie wartości stałej. Zamawiający dokonał własnego
uszczegółowienia, ponieważ przy takim zapisie osiągnięcie parametrów 80% dla widzialności
od 200 do 800 m, dla wielkości zachmurzenia poniżej 1500 stóp oraz wysokości podstawy
pomiędzy 100 i 300 stóp będzie dla wykonawcy często nie do osiągnięcia. Zdaniem
Odwołującego, Zamawiający ma on pełną świadomość, że może dzięki takiemu sposobowi
oceny sprawdzalności prognoz osiągnąć dodatkowe dochody w postaci kar umownych.
Prognozowanie słabych widzialności (200 - 800 m) i niskich podstaw chmur, zarówno
pod względem wielkości zachmurzenia, jak i wysokości podstawy, należą do
najtrudniejszych elementów prognozowania warunków pogodowych na lotniskach. Dlatego
standardem europejskim jest wykorzystywanie wskaźników sprawdzalności prognoz do
oceny jakości pracy służby meteorologicznej, a nie do uzyskiwania dodatkowych korzyści
materialnych. Z tego względu niezasadne jest wprowadzenia kar umownych w IPU w § 2 ust.
2 pkt 2.2., wprowadzenie tej klauzuli stanowi przejaw nadużycia przewagi kontraktowej przez
Zamawiającego i nadużycia pozycji dominującej, o której mowa w art. 9 ust. 2 pkt 6 ustawy
o ochronie konkurencji i konsumentów.
Odwołujący wniósł o zastąpienie kwestionowanej tabeli tabelą opartą na załączniku B
do Załącznika 3 ICAO oraz o zmianę w tabelach nr 1 i 2 zamieszczonych w dalszej części
załączników 4 do OPZ i 5 do Umowy, zgodnie z przywołanym wzorcem, a także usunięcia
z IPU zapisu stanowiącego, że nieosiągnięcie wskaźników pożądanej dokładności prognoz

jest obłożone karą umowną. Wykonawca zaproponował w miejsce zapisu o karach
umownych wpisanie procedury wspólnego oceniania jakości prognoz.
Odwołujący podniósł ponadto, że w punkcie 3.1.2 Załącznika nr 4 do OPZ i 5 do IPU
Zamawiający wprowadził zapis „Dostępność − parametr określający (w %) pewność
dysponowania przez użytkownika danymi i informacjami meteorologicznymi w wymaganym
miejscu, czasie i formie” jako wskaźnik dla oceny właściwego wykonania umowy. Z opisu
wynika, że proponowany wskaźnik w rzeczywistości odnosi się jednocześnie do
terminowości (czas) i poprawności formalnej (forma). Zastosowanie w opisie określenia
„w wymaganym miejscu” nie ma żadnego uzasadnienia, chyba że Zamawiający ma na myśli
lokalne informacje meteorologiczne, które Wykonawca musi dostarczać do organów ATS.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z wyznaczeniem i specyfikacją techniczną do
certyfikatu Meteorologicznego Biura Nadzoru Krajowy Ośrodek Rozpowszechniania Danych
(„KORD”) jest odpowiedzialny za dostarczanie w określonym czasie i w określony sposób
produktów
meteorologicznych
do
rozpowszechniania
w
wymianie
krajowej
i międzynarodowej. Zatem wykonawca nie ma żadnego wpływu na fakt, czy prawidłowo
dostarczony produkt, tzn. poprawny formalnie i dostarczony na czas do KORD zostanie
przez ten ostatni umieszczony w biuletynie przesyłanym do PAŻP, poprzez sieć AFTN, czy
też nie. Równocześnie Zamawiający przewidział kary umowne za nieosiągnięcie
zakładanych parametrów, w tym miesięcznej dostępności (§ 2 ust. 2 pkt 2.2 IPU).
Dalej Odwołujący podniósł, że w punkcie 3.1.3 Załącznika nr 4 do OPZ Zamawiający
wprowadził zapis „Terminowość − parametr określający (w %) zachowanie wymaganego
czas przesyłania danych i informacji meteorologicznych” jako wskaźnik dla oceny
właściwego wykonania umowy. Zdaniem Odwołującego definicja ta nie jest prawidłowa.
Przedział czasowy dla dostarczenia komunikatu METAR wynosi 5 minut, a jego miejscem
docelowym jest serwer ośrodka KORD, będącego funkcjonalną częścią Meteorologicznego
Biura Nadzoru. Przedział czasowy dla dostarczania prognoz TAF (zarówno FT jak i FC)
wynosi do 30 minut, a miejscem docelowym prognoz jest serwer ww. ośrodka KORD.
Przedział czasowy dla dostarczenia organom ATS lokalnej regularnej informacji
meteorologicznej (przez telefon lub w postaci elektronicznej) jest nie dłuższy niż 5 minut,
a jego miejscem docelowym jest kontroler TWR/APP lub system ATIS. Przedział czasowy
dla lokalnej specjalnej informacji meteorologicznej jest określony jako „niezwłocznie po
wystąpieniu określonych kryteriów lub do 10 minut po poprawie warunków
meteorologicznych”, a miejscem docelowym jest kontroler TWR/APP lub system ATIS.
Przedział czasowy dla dostarczania opracowanych przez Wykonawcę ostrzeżeń
lotniskowych
jest
niedookreślony.
Ostrzeżenia
prognostyczne

opracowywane
i dostarczane wtedy, gdy synoptyk dyżurny uzna przewidywane warunki atmosferyczne za

wymagające
opracowywania
ostrzeżeń
lotniskowych.
Ostrzeżenie
na
zjawisko
meteorologiczne, które się właśnie rozpoczęło, powinno zostać opracowane i dostarczone do
ośrodka rozpowszechniania najszybciej, jak to możliwe. Ostrzeżenia lotniskowe muszą
zostać przesłane do ośrodka KORD na wymianę krajową bezzwłocznie po opracowaniu.
Dostarczanie ostrzeżeń lotniskowych przez Wykonawcę bezpośrednio do wskazanych
komórek Zamawiającego zależy od woli Zamawiającego.
Wykonawca wniósł o wpisanie do SIWZ, że wykonawca ma obowiązek określać
wskaźnik terminowości dla komunikatów METAR i prognoz TAF w odniesieniu do
dostarczenia tych produktów do ośrodka KORD.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający określił w Tabeli nr 3 załącznika 4 do OPZ i 5
do umowy, że ostrzeżenia lotniskowe mają być dostarczane bezpośrednio do ATS. Dlatego
terminowość ostrzeżeń lotniskowych ma dotyczyć dostarczania ostrzeżeń bezpośrednio do
komórek Zamawiającego.
Odwołujący podniósł, że w punkcie 3.1.4 Załącznika nr 4 do OPZ i 5 do umowy
Zamawiający wprowadził zapis „Poprawność − parametr określający (w %) pewność
zastosowania właściwych szablonów depesz i wzorów map określonych w Załączniku nr 3
ICAO” jako wskaźnik dla oceny właściwego wykonania przez Wykonawcę umowy. Zdaniem
Odwołującego definicja ta nie jest prawidłowa. Odwołujący wskazał, że w ramach
zamówienia opisanego w SIWZ nie ma żadnego produktu, wykonywanego w postaci map.
Ponadto, podstawowym dokumentem określającym szablon produktów opracowywanych
zgodnie z wymaganiami postępowania przetargowego jest dokument Światowej Organizacji
Meteorologicznej „Podręcznik kodów”, tom l „Kody alfanumeryczne" (dok. nr 306).
W dokumencie opisano szczegółowo postać formalną (szablon) komunikatów METAR
i prognoz TAF. Załącznik nr 3 do Konwencji ICAO w rozdziałach 4 i 6 oraz w dodatkach 3 i 5
powtarza część zapisów z przywołanego dokumentu WMO, uzupełniając je o informacje
praktyczne. Zatem odwołanie się tylko do Załącznika 3 ICAO nie gwarantuje, że wymienione
produkty będą formalnie poprawne. Formalna poprawność ostrzeżeń lotniskowych jest
sprawdzana tylko w oparciu o uzgodnione pomiędzy Zamawiającym i Wykonawcą kryteria.
Odwołujący podniósł, że określenie poprawności merytorycznej komunikatów METAR
jest niemożliwe bez ciągłego monitoringu aktualnych warunków meteorologicznych na
lotnisku, dla którego dany produkt został opracowany. Określenie poprawności
merytorycznej prognoz TAF i ostrzeżeń lotniskowych może być dokonane tylko na drodze
analizy synoptycznej, która jest procesem długotrwałym i kosztownym. Wykonawca nie
dysponuje narzędziami informatycznymi, które byłby w stanie taką analizę wykonać. Jeśli

takie narzędzie jest w posiadaniu Zamawiającego, to informacje o tym winien on umieścić
w opisie warunków zamówienia.
Następnie Odwołujący wskazał, że w punkcie 3.1.5 Załącznika nr 4 do OPZ
Zamawiający wprowadził zapis „Kompletność usługi − parametr określający (w%) pewność
przekazywania do użytkownika kompletnych w określonej grupie zestawów danych
i informacji”. Odwołujący podniósł, że zgodnie z wyznaczeniem Ministra Infrastruktury
i Rozwoju z dnia 17 kwietnia 2014 r., za rozpowszechnianie informacji meteorologicznych na
potrzeby osłony lotnictwa cywilnego w wymianie krajowej i międzynarodowej odpowiada
Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych − Meteorologiczne Biuro Nadzoru. W ramach
Biura działa Krajowy Ośrodek Rozpowszechniania Danych, który jest jedynym punktem
kontaktowym (FOCAL POINT) uprawnionym do przekazywania wszystkich danych,
produktów i informacji meteorologicznych na potrzeby międzynarodowej żeglugi powietrznej
do Stałej Sieci Wymiany Informacji Lotniczych (AFTN), będącej w strukturach ICAO, oraz do
banków danych meteorologicznych (OPMET) i Globalnej Służby Telekomunikacyjnej (GTS),
znajdujących się w strukturze WMO. W związku z tym omawiany wskaźnik jest w umowie
bezprzedmiotowy.

2. Odwołujący podniósł, że w punkcie 3.2. Załącznika nr 4 do OPZ i nr 5 do umowy
Zamawiający wprowadził mierniki jakości świadczonych usług. W obu załącznikach
zamieszczono następującą tabelę „Lokalne komunikaty meteorologiczne dla potrzeb ATS
(METREP)”:
Miernik
Opis miernika
Poziom zapewnianej usługi

Terminowość zgodnie z kryteriami
bezzwłocznie
po
wystąpieniu
uzgodnionych kryteriów 99%
Poprawność
zgodność z wymaganiami Załącznika 3 do Konwencji o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym
99%
Kompletność
zgodnie z kryteriami
99%
Zdaniem Odwołującego powyższa tabela jest nieprawidłowa. Odnośnie do użycia
określenia „lokalne komunikaty meteorologiczne” i opisania poziomu zapewnianej usługi
„bezzwłocznie po wystąpieniu uzgodnionych kryteriów” Odwołujący wskazał, że
w meteorologicznej osłonie lotnictwa cywilnego są opracowywane i rozpowszechniane dwa
rodzaje lokalnych komunikatów meteorologicznych. Są to regularne lokalne komunikaty
meteorologiczne (MET REPORT) oraz specjalne lokalne komunikaty meteorologiczne
(SPECIAL). Nazwa użyta przez Zamawiającego nie ma żadnego znanego Odwołującemu
jako profesjonaliście znaczenia. Komunikaty MET REPRT są opracowywane co 30 minut,

przez cały okres pracy operacyjnej lotniska, i jest to jedyne kryterium ich opracowywania.
Komunikaty
specjalne

opracowywane
w
przypadku
pogorszenia
warunków
atmosferycznych, bezpośrednio po wystąpieniu pogorszenia, ale zgodnie z uzgodnionymi
przez Zamawiającego i Wykonawcę kryteriami. W przypadku poprawy warunków
pogodowych i osiągnięcia/przekroczenia ustalonych kryteriów, komunikat specjalny
opracowywany jest ze stosowną zwłoką (by mieć pewność, że poprawa jest trwała). Jeśli
zapis w wierszu pierwszym odnosi się tylko do komunikatów specjalnych (SPECIAL), to
Zamawiający musi to wyraźnie określić.
W odniesieniu do określenia „poprawność” Odwołujący podniósł, że parametr ten
winien być określony jako poprawność formalna. Jeżeli Zamawiający jest w stanie
przedstawić narzędzie do sprawdzanie poprawności merytorycznej, powinien to narządzie
dołączyć do opisu zamówienia.
W odniesieniu do wskaźnika „kompletność” miernika „zgodnie z kryteriami”
Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie określił, o jakie kryteria chodzi i co oznacza w tym
przypadku określenie „kompletność”. W punkcie 3.1.5 (str. 29) Zamawiający używa definicji
„kompletność usługi”, jednak w opinii Odwołującego definicja ta nie ma w tym wypadku
zastosowania. Wykonawca wniósł o określenia przez Zamawiającego, do kogo lokalne
komunikaty meteorologiczne mają być dostarczane. W obecnie działającej osłonie
meteorologicznej lotnictwa lokalne komunikaty meteorologiczne nie są opracowywane, nie
ma takich możliwości technicznych. Komunikaty MET REPORT i SPECIAL mogą być
opracowywane tylko w oparciu o systemy AWOS i rozpowszechniane z terminali
wymienionego systemu. Opisane w odwołaniu do punktu 3.1.3 przez Wykonawcę lokalne
informacje meteorologiczne nie są tożsame z lokalnymi komunikatami meteorologicznymi.

3. Odwołujący wskazał, że w punkcie 3.2.2. Załącznika nr 4 do OPZ Zamawiający
wprowadził mierniki dla „Komunikatów regularnych obserwacji meteorologicznych - METAR”:
Miernik
Opis miernika
Poziom zapewnianej
usługi

Terminowość za prawidłowy przyjmuje się wysłanie o GG:00+5.00 min i GG:30+5.00
min
95%
Poprawność
zgodność
z
wymaganiami
Załącznika
3
do
Konwencji
o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym
99%
Kompletność
maksymalnie 48 depesz na dobę dla jednego lotniska
48 zestawów depesz na dobę maksymalnie 14 depesz w jednym
zestawie 1
95%
Dostępność
dostarczenie produktu przez dostawcę usług do PAŻP
95%

Zdaniem Odwołującego powyższe parametry są nieprawidłowe. W odniesieniu do
terminowości wskazał, że podane przez Zamawiającego czasy są przeznaczone dla ośrodka
KORD. Zgodnie z obowiązkami ośrodka pierwszy biuletyn, zestaw zawierający komunikaty
METAR
ze
wszystkich
lotnisk,
jest
rozpowszechniany
na
wymianę
krajową
i międzynarodową o czasie GG 00 i GG 30. Kolejny biuletyn, przeznaczony dla komunikatów
spóźnionych, jest rozpowszechniany przez ośrodek KORD o godzinie GG 05 i GG 35.
Odwołujący wniósł o usunięcia wiersz pierwszego „Terminowość” w całości.
Zdaniem Odwołującego nazwa miernika „Poprawność” jest nieadekwatna, należy
w wierszu drugim do słowa „poprawność” dodać określenie „formalna”, ponieważ opisany
miernik jest właśnie poprawnością formalną. W odniesieniu do miernika „Kompletność” („48
zestawów depesz na dobę maksymalnie 14 depesz w jednym zestawie 1") Odwołujący
stwierdził, że zestawy (biuletyny) są zestawiane i rozpowszechniane przez KORD, sposób
ich zestawiania nie zależy od wykonawcy. W odniesieniu do miernika „Dostępność”
Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie wskazał, iż komunikaty METAR mają docierać do
komórek zamawiającego inną drogą, niż przez sieć AFTN. Biuletyny do sieci AFTN
przekazuje KORD.

4. Odwołujący podniósł również, że w punkcie 3.2.3. Załącznika nr 4 do OPZ Zamawiający
wprowadził mierniki dla „Prognoz TAF” w brzmieniu:
Miernik
Opis miernika
Poziom zapewnianej
usługi

Terminowość za prawidłowy przyjmuje się wysłanie o GG:00+5.00
95%
Poprawność
zgodność
z
wymaganiami
Załącznika
3
do
Konwencji
o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym
99%
Kompletność
FC - maksymalnie 8 prognoz na dobę dla jednego lotniska
FT - maksymalnie 4 prognozy na dobę dla jednego lotniska
95%
Zdaniem Odwołującego powyższe parametry są nieprawidłowe. W odniesieniu do
parametru „terminowość” Odwołujący podniósł podane przez Zamawiającego czasy są
przeznaczone dla ośrodka KORD. Zgodnie z obowiązkami ośrodka pierwszy biuletyn,
zestaw, zawierający prognozy ze wszystkich lotnisk, jest rozpowszechniany na wymianę
krajową i międzynarodową o godzinach: 02.30, 05.30, 08.30, 11.30, 14.30, 17.30, 20.30
i 23.30 (wszystkie w czasie UTC).
Dalej Odwołujący wskazał, że nazwa miernika „Poprawność” jest nieadekwatna,
należy w wierszu drugim do słowa „poprawność” dodać określenie „formalna”, ponieważ
opisany miernik jest właśnie poprawnością formalną. W zakresie miernika „Kompletność”

podniósł, że zestawy (biuletyny) są zestawiane i rozpowszechniane przez KORD, sposób ich
zestawiania nie zależy od wykonawcy.

W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
następujących modyfikacji SIWZ:
− zastąpienie w punkcie 3 Załącznika 4 do OPZ i załącznika 5 do lPU Tabeli pt.
„Operacyjnie pożądanych dokładności prognoz” tabelą opartą na załączniku B do
Załącznika 3 ICAO, oraz usunięcia wskaźnika „Dokładność",
− usunięcie wskaźnika „Dostępność” z SIWZ, a w rezultacie z IPU zapisu stanowiącego, że
nieosiągnięcie wskaźników pożądanej dokładności prognoz jest obłożone karą umowną,
− usunięcie z Załącznika nr 4 do OPZ i załącznika 5 do IPU wskaźnika pod nr 3.1.2
Dostępność - parametr określający (w %) pewność dysponowania przez użytkownika
danymi i informacjami meteorologicznymi w wymaganym miejscu, czasie, formie,
− zastąpienie w punkcie 3.1.3 Załącznika nr 4 do OPZ i załącznika 5 do IPU definicji
terminowości definicją w brzmieniu: „Terminowość: przesłanie opracowanego produktu do
właściwego dla tego produktu miejsca odbioru, w określonym przedziale czasowym.
Terminowość jest określana dla lokalnych regularnych komunikatów meteorologicznych
i ostrzeżeń lotniskowych",
− zmianę w punkcie 3.1.3. Załącznika nr 4 OPZ i załącznika 5 do IPU definicji poprawności
na: „Poprawność formalna - parametr określający (w %) zgodność formy produktu z
właściwym dla niego szablonem, określonych w dokumencie WMO nr 306 „Podręcznik
kodów", tom I „Kody alfanumeryczne" i w Załączniku nr 3 ICAO (rozdziały 4, 6 i 7 oraz
dodatki 3; 5 i 6)”,
− wykreślenie z Załącznika nr 4 do OPZ i załącznika 5 do IPU wskaźnika wymienionego pod
punktem 3.1.5 „Kompletność Usługi - parametr określający (w%) pewność przekazywania
do użytkownika kompletnych w określonej grupie zestawów danych i informacji,
− zastąpienie w punkcie 3.1.3 Załącznika nr 4 do OPZ do OPZ i załącznika 5 do IPU Tabeli
„Lokalne komunikaty meteorologiczne dla potrzeb ATS (METREP tabelą poprawną,
− wprowadzenie
korekt w tabeli mierników „Komunikatów regularnych obserwacji
meteorologicznych - METAR” w punkcie 3.2.2. Załącznika nr 4 do OPZ i załącznika 5 do
IPU,
− wprowadzenie korekt w tabeli mierników „Prognozy TAF” w punkcie 3.2.3. Załącznika nr 4
do OPZ i załącznika 5 do IPU.

Ad 6) Odwołujący wskazał, że Zamawiający w IPU w § 2 wprowadził kary umowne:
− ryczałtowe, w wysokości 500,00 złotych za każdy dzień opóźnienia liczony od dnia upływu
określonego terminu w przypadku opóźnienia w wykonaniu różnych obowiązków
dotyczących raportowania,
− procentowe, w wysokości 0,03% miesięcznego wynagrodzenia brutto, wyliczonego na
podstawie zamówionych przez Zamawiającego w danym miesiącu rozliczeniowym usług
będących Przedmiotem Umowy, za każdy parametr, dla którego nie osiągnięto
zakładanych parametrów w danym miesiącu rozliczeniowym oraz za każdy przypadek
przekazania sprzecznych danych meteorologicznych w odniesieniu do danego rodzaju
parametru i danego miejsca i czasu, o których mowa w § 1 ust. 24 Umowy.
W ocenie Odwołującego, kary umowne ryczałtowe zawarte w załącznik nr 2 do SIWZ,
§ ust. 2 pkt. 2.1 (IPU) są nadmierne i godzić będą w podstawowe interesy ekonomiczne
Wykonawcy. Są one nieadekwatne do naruszeń, z tytułu których miałyby być one nakładane.
Kara umowna opisana w pkt. 2.1 ma być naliczana za opóźnienia w dostarczeniu
dokumentów,
dotyczących
wykonywania
umowy.
Ponieważ
powody
opóźnienia
w dostarczaniu raportów mogą mieć wiele różnych przyczyn, często niezależnych od
wykonawcy, Odwołujący wniósł o jej istotne zmniejszenie, stwierdzając, że karą adekwatną
byłaby kara zmniejszona do wysokości 50 PLN za każdy dzień opóźnienia.
Podobnie rażąco wysoką karą, a zarazem nie dość precyzyjnie sformułowaną jest −
zdaniem Odwołującego − kara wskazana w punkcie 2.4. w § 2 ust. 2 załącznika 2 do SIWZ
w wysokości 10 % maksymalnego wynagrodzenia brutto, jeżeli wykonawca odstąpi od
umowy lub wypowie umowę z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Proponowany przez
Zamawiającego zapis nie precyzuje, o jakie wynagrodzenie chodzi, może doprowadzić do
sytuacji, gdy wykonawca będzie zmuszony do odstąpienia od umowy pod koniec okresu jej
trwania, a Zamawiający naliczy karę od całego wynagrodzenia, w tym od usług już
wykonanych i odebranych przez Zamawiającego bez zastrzeżeń.

Odwołujący wniósł o nakazanie zmiany zapisu punktu 2.4 poprzez dodanie: „2.4
w wysokości 2 % maksymalnego miesięcznego wynagrodzenia brutto, o którym mowa w § 3
ust. 1 Umowy, należnego za okres do zakończenia umowy zgodnie z jej treścią, jeżeli
wykonawca odstąpi od umowy lub wypowie umowę z przyczyn leżących po stronie
wykonawcy.”
W odniesieniu do kar umownych procentowych, Odwołujący podniósł, że co do
zasady w osłonie meteorologicznej lotnictwa cywilnego nie stosuje się kar umownych, jakośrodka dyscyplinowania wykonawcy (Polska jest w tym zakresie ewenementem). W związku
z tym uzasadnione jest ich zniesienie, co zgodne będzie zarówno ze stosowanymi zasadami

w Unii Europejskiej, jak również z charakterem usług. Zdolność do należytego pełnienia
osłony meteorologicznej lotnictwa analizowana jest ex-ante przez Urząd Lotnictwa
Cywilnego przy wydawaniu certyfikatu, jak również w trakcie, w ramach audytów
sprawdzających. Równocześnie pewne odstępstwa od poziomu 100 % jakości nie są
w obszarze prognoz i obserwacji meteorologicznych uznawane za przejaw nienależytego
pełnienia osłony. W związku z tym uzasadnione jest wyeliminowanie przedmiotowych kar
umownych.
Niezależnie od powyższego Odwołujący podniósł, kary umowne procentowe zostały
ukształtowane
w
sposób
nieprawidłowy,
naruszający
zasadę
ekwiwalentności
i proporcjonalności. Są one odnoszone do miesięcznego wynagrodzenia całkowitego, tj. za
osłonę na wszystkich lotniskach. Tymczasem w praktyce obniżenie parametrów
jakościowych dotyczy poszczególnych lotnisk. Uzasadnia to odnoszenie kar umownych do
wynagrodzenia za usługi na lotnisku, na którym stwierdzono niespełnienie wymogów
jakościowych. Utrzymanie metodologii naliczania kar określonej przez Zamawiającego
prowadzić będzie do zagwarantowania sobie przez niego nieuzasadnionych korzyści
ekonomicznych, zwłaszcza że nie będzie dotyczyło przypadków nieświadczenia osłony przez
wykonawcę w ogóle, lecz odchyleń od kryteriów ustalonych przez zamawiającego w sposób
arbitralny. Uzasadnia to odpowiednia zmianę metodologii określania kar umownych.
Zdaniem Odwołującego uzasadnione jest wprowadzenie następujących zmian do
zapisu ust. 2.2. w par. 2 IPU: za nieosiągnięcie zakładanych parametrów dla terminowości
i poprawności formalnej w danym miesiącu rozliczeniowym, określonych w Załączniku 5 do
umowy, w wysokości [0,01%] miesięcznego wynagrodzenia brutto przypadającego na dane
lotnisko, wyliczonego na podstawie zamówionych przez Zamawiającego w danym miesiącu
rozliczeniowym usług będących przedmiotem umowy.
Odwołujący przedstawił powody i wymagania formalnoprawne, które umożliwiają
korzystanie tylko ze wskaźników terminowości i poprawności formalnej, o ile Zamawiający
zdefiniuje te parametry poprawnie. Jednocześnie Odwołujący domaga się, aby kara umowna
była naliczana w niższej wysokości i tylko od tej części wynagrodzenia, która dotyczy danej
klasy produktów. Zgodnie z dołączonymi przez Odwołującego formularzami cenowymi
Zamawiający nie musi wykonywać skomplikowanych obliczeń, aby ustalić wysokość kwoty
należną za poszczególne klasy produktów, np. za komunikaty METAR, komunikaty lokalne,
czy prognozy TAF.
W odniesieniu do punktu 2.3. Odwołujący zakwestionował brak sprecyzowania
pojęcia „przekazania sprzecznych danych meteorologicznych”. Nie jest jasne, co według
Zamawiającego ma być daną sprawdzaną, a co ma być odniesieniem dla sprawdzania.

W przypadku zdefiniowania przez Zamawiającego wymienionej kwestii i utrzymania kar
umownych, Odwołujący wniósł o zmianę zmiany zapisu dotyczącego wysokości kary.
Zdaniem Odwołującego, nieprawidłowa jest również regulacja ustępu 5 w § 1 IPU,
w związku z czym Odwołujący o usunięcie tego postanowienia. Odwołujący podniósł, że nie
zna przepisów, które nakładają na wykonawcę obowiązek zakupienia dostępu do sieci
AFTN, aby przesyłać opracowywane produkty do Zamawiającego. Wymaganie przesyłania
informacji i danych meteorologicznych do sieci AFTN wynika z obowiązku ich dostarczania
użytkownikom przestrzeni powietrznej i wszystkim zaangażowanym w osłonę lotnictwa.
Jednak obowiązek dostarczania danych i informacji meteorologicznych spoczywa na
Krajowym Ośrodku Rozpowszechniania Danych, który jest stanowiskiem operacyjnym
Meteorologicznego Biura Nadzoru. Dostęp do sieci AFTN, jak również koszt jego utrzymania
i opłata abonamentowa jest nieuzasadnionym wydatkiem, który miałby ponosić wykonawca.
Zdaniem Odwołującego, podstawowym sposobem przekazywania Zamawiającemu danych
i informacji meteorologicznych powinien być dedykowany serwis Internetowy, a sieć AFTN –
zapasowym medium komunikacyjnym.
Odwołujący wniósł o wprowadzenie następujących zmian do ustępu 10, aby zapis
brzmiał: „10. W ciągu 3 dni po uprawomocnieniu się wyboru Wykonawcy przedstawi on do
konsultacji z Zamawiającym opis procedury sprawdzalności prognoz. Opis ten po
zaakceptowaniu przez obie strony stanie się Załącznikiem nr 4 do Umowy.”
W odniesieniu do załącznik nr 2 do SIWZ, § 1 ust. 17 Odwołujący wniósł o zmianę
dotyczącą terminu odpowiedzi na reklamacje, na termin 20 dni roboczych. Ze względu na
specyfikę
pracy
w
lotniskowych
stacjach
meteorologicznych
i biurach
prognoz
meteorologicznych − praca na zmiany − oraz często konieczność uzyskania zapisów (logów)
z systemów AWOS, które nie są własnością Zamawiającego, termin 10-dniowy może okazać
się nieosiągalny z przyczyn niezależnych od wykonawcy.
Zdaniem Odwołującego, regulacja zawarta w załącznik nr 2 do SIWZ, § 3 ust. 2 i 3
nie znajduje uzasadnienia prawnego, a wprowadza równocześnie nadmierny rygoryzm.
Z tego powodu Odwołujący wniósł o usunięcie ustępów 2 i 3. Regulacja taka mogłaby
funkcjonować wówczas, gdyby polski rynek był uznany za rynek uwolniony. W chwili obecnejżadna służba żeglugi powietrznej nie działa w warunkach wolnego rynku.
W odniesieniu do załącznika 2 do SIWZ, § 2 ust. 2, „2.1.4 niedotrzymania terminu
wykonywania i przedstawiania analiz, o których mowa w § 1 ust. 18” Odwołujący wniósł
o usunięcie przytoczonego zapisu oraz usunięcie ust. 18 w § 1 umowy. Odwołujący podniósł,że prerogatywy do prowadzenia nadzoru i kontroli w zakresie wymienionym w punktach do
ust. 18 należą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Departamentu Lotnictwa Cywilnego (na

podstawie Zarządzenia nr 60 Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2004). Zgodnie
z obowiązującymi przepisami i wytycznymi przekazanymi przez ULC instytucjom
zapewniającym służby żeglugi powietrznej, są one zobowiązane do informowania Prezesa
Urzędu o wszelkich planowanych zmianach w sposobie i zakresie pełnienia osłony.
Wykonawca, jako instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej ma również obowiązek
uzyskać zgodę Prezesa ULC na wprowadzenie każdej zmiany w funkcjonowaniu, akceptację
dla ewentualnych zmianach w zakresie świadczonej osłony, dostarczanych produktach,
wprowadzanych przyrządach i systemach. Informacje wskazane przez Zamawiającego może
on uzyskać od Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ponadto Zamawiający będzie konsultował
wnioski Wykonawcy przesłane do ULC, zgodnie z praktyką stosowaną przez Urząd.
Jednocześnie Odwołujący wniósł o usunięcie tekstu, rozpoczynającego się od „Ww.
analizy ...”. Obowiązek 95-dniowego wyprzedzenia dotyczy publikacji zmian w cyklu Al RAC,
który nie jest przedmiotem niniejszego zamówienia. Ponowne domaganie się przez
Zamawiającego kolejnych analiz, nie ma żadnego uzasadnienia prawnego.
Odwołujący zakwestionował ponadto możliwość zagwarantowania sobie przez
Zamawiajacego prawa potrącenia kar umownych z należnego wynagrodzenia,
przewidzianego w załączniku nr 2 do SIWZ, § 2 ust. 3 i § 4 ust. 2. Zdaniem Odwołującego,
automatyczne pobieranie kar umownych jest działaniem, które nie ma żadnego
uzasadnienia. W opisie kar umownych Zamawiający umieścił wiele nieścisłości i warunków,
które nie są możliwe do spełnienia przez wykonawcę. Dlatego wykonawca nie ma gwarancji,
czy po poprawnym zdefiniowaniu odpowiednich wskaźników i wprowadzeniu pozostałych
zmian do mechanizmów naliczania kar umownych, Zamawiający dochowa należytej
staranności przy ich naliczaniu i egzekwowaniu. Ponadto każda ze stron umowy musi mieć
najpierw możliwość ustosunkowania się do zarzutu, a dopiero później należy stosować
przewidziane umową kary. Dlatego Odwołujący domaga się wprowadzenia zmian,
ewentualnie usunięcia ustępu 3 w całości. Odwołujący wniósł również o nakazanie
wprowadzenia nowego postanowienia o treści: „Strony Umowy dopuszczają, w razie
zaistnienia uzasadnionych przyczyn, możliwość polubownego rozstrzygnięcia zasadności lub
odstąpienia od naliczania kar umownych.” Podniósł, że system kar umownych powinien być
ostatecznym argumentem używanym przez jedną ze stron w przypadku, gdy druga strona
nie wykonuje umowy zgodnie ze zobowiązaniami i/lub nie reaguje na uwagi i zastrzeżenie
drugiej strony i/lub nie wprowadza żadnych zmian, które spowodują poprawę określonych
parametrów/usług. Dopiero, jeśli strona wyczerpie możliwości polubownego rozwiązania
problemu należy uciec się do stosowania kar umownych.
W odniesieniu do załącznik nr 2 do SIWZ, § 3 ust. 3 Odwołujący wniósł o zmianę
przytoczonego ustępu na następujący oraz dodania ustępu 3a o treści: „3. W terminie do 30

dni od daty zakończenia każdego roku kalendarzowego obowiązywania Umowy Wykonawca
przedstawi Zamawiającemu prognozę kosztów za poprzedni rok. W terminie do 90 dni od
daty zakończenia każdego roku kalendarzowego obowiązywania Umowy Wykonawca
przedstawi Zamawiającemu szczegółowe rozliczenie kosztów w formie uzgodnionej
pomiędzy stronami. 3a. W terminie do 30 dni od daty zakończenia obowiązywania Umowy
Wykonawca przedstawi Zamawiającemu prognozę kosztów za cały okres obowiązywania
Umowy. W terminie do 90 dni od daty zakończenia obowiązywania Umowy Wykonawca
przedstawi Zamawiającemu szczegółowe rozliczenie kosztów zakończonej Umowy, w formie
uzgodnionej pomiędzy stronami”. Odwołujący podniósł, że jest dużą instytucją publiczną
i kwestie związane ze wszelkiego typu sprawozdawczością finansową mają wydłużone
terminy. Wynika to zarówno z uregulowań wewnętrznych, jak i przepisów państwowych.
Dlatego dotrzymanie terminu 30 dniowego dla przedstawienia końcowych kosztów
wykonywania całości lub części umowy nie jest możliwe. Ponadto Odwołujący wniósł
o ustalenie wymaganych szablonów rozliczeń finansowych na drodze konsultacji z
wszystkimi wykonawcami, którzy przystąpią do postępowania przetargowego.

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia przetargu
nieograniczonego ogłoszonego w oparciu o przepisy ustawy Pzp, ewentualnie o nakazanie
Zamawiającemu:
1) zmodyfikowania punktu 2 w rozdziale V SIWZ i w Ogłoszeniu o zamówieniu, poprzez
doprecyzowanie Warunku nr 1 udziału w przetargu i Opisu sposobu dokonania oceny
spełnienia Warunku nr 1, iż warunek dotyczy działalności lub czynności objętych
przedmiotem zamówienia, jak również że certyfikat ma być wydany w odniesieniu do co
najmniej tego zakresu działalności i czynności,
2) nakazanie Zamawiającemu modyfikacji SIWZ poprzez doprecyzowanie przedmiotu
zamówienia w sposób zgodny z zakresem możliwym do realizacji przez wykonawcę,
3) nakazanie Zamawiającemu modyfikacji SIWZ poprzez uregulowanie prawa opcji
w sposób równoprawny i zgodny z obowiązującym prawem, tj. poprzez:
− określenie minimalnego, gwarantowanego poziomu usług w ramach przedmiotu
zamówienia, oraz
− zagwarantowanie wykonawcy częściowego wynagrodzenia za okres nienabywania
produktów od wykonawcy, pokrywającego koszty utrzymania w gotowości danej
lokalizacji,
− albo, w przypadku uznania, że żądanie powyższe nie może być uwzględnione,
poprzez usunięcie zapisu o opcji z SIWZ.

4) nakazanie Zamawiającemu modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w SIWZ
w sposób i w zakresie wskazanym w punkcie V uzasadnienia odwołania,
5) nakazanie Zamawiającemu modyfikacji Istotnych Postanowień Umowy w SIWZ poprzez:
− wprowadzenia zmian jak w punkcie VI Uzasadnienia
− zniesienie procentowych kar umownych i znaczące obniżenie ryczałtowych kar
umownych, albo z ostrożności procesowej
− znaczące obniżenie ryczałtowych kar umownych oraz obniżenie procentowych kar
umownych i odniesienie ich do wynagrodzenia za lotnisko, którego dotyczą,
− oraz innych zmian wnioskowanych w rozdziale VI Uzasadnienia do Odwołania.

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
IBCOL Polska Sp. z o.o., wnosząc o oddalenie odwołania.

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwag
ę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła,
co nast
ępuje:

Izba ustaliła, że przedstawione w odwołaniu brzmienie kwestionowanych
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia odpowiadało stanowi faktycznemu
na dzień wniesienia odwołania. Jednak po wniesieniu odwołania, w dniu 12 września 2014 r.,
Zamawiający dokonał modyfikacji SIWZ, zmieniając brzmienie postanowień objętych
zarzutami odwołania, z wyjątkiem postanowień dotyczących: trybu, w którym prowadzone
jest postępowanie, początkowego terminu gotowości do świadczenia usług objętych
przedmiotem zamówienia oraz potrącania kar umownych z zabezpieczenia należytego
wykonania umowy.
Wobec dokonania modyfikacji SIWZ Odwołujący, w piśmie z dnia 18 września 2014 r.
oświadczył, że część dokonanych zmian stanowi realizację żądań przedstawionych
w odwołaniu. Dotyczy to następujących postanowień SIWZ:
− załącznik nr 1 do SIWZ tabele 3 i 4 − określenie odbiorcy informacji meteorologicznych,
− załącznik nr 1 do SIWZ pkt 11 − definicja sytuacji awaryjnej,
− pkt 3.1.2 załącznika nr 4 do OPZ i nr 5 do IPU − zmiana dotycząca parametru
dostępność,

− pkt 3.1.3 załącznika nr 4 do OPZ − zmiana definicji terminowości,
− pkt 3.1.4 załącznika nr 4 do OPZ i nr 5 do IPU − zmiana definicji poprawności,
− usunięcie pkt 3.1.5 załącznika nr 4 do OPZ,
− tabela 3.2 załącznika nr 4 do OPZ i nr 5 do IPU − zmiana w zakresie mierników jakościświadczonych usług,
− dookreślenie miernika poprawność,
− pkt 3.2.2. załącznika nr 4 do OPZ − zmiana w zakresie mierników: terminowość,
kompletność
oraz
dostępność
dla
Komunikatów
regularnych
obserwacji
meteorologicznych METAR,
− § 2 ust. 2 pkt 2.1 IPU − zmiana wysokości kar umownych,
− § 1 ust. 5 IPU − zmiana w zakresie sposobu przekazywania danych i informacji
meteorologicznych,
− § 1 ust. 10 IPU − charakterystyka procedury sprawdzalności prognoz oraz monitoringu
usługi,
− § 1 ust. 17 IPU − termin odpowiedzi na reklamację,
− § 3 ust. 3 IPU − termin przedstawienia szczegółowej klasyfikacji kosztów.
W związku z tym orzekanie przez Izbę w powyższym zakresie stało się
bezprzedmiotowe.

W odniesieniu do kwestionowanych w odwołaniu postanowień SIWZ dotyczących:
1) warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania certyfikatu instytucji
zapewniającej służby żeglugi powietrznej,
2) punktu III.11 SIWZ dotyczącego prawa opcji,
3) opisu mierników: terminowość i dostępność w tabeli 3.2.3. załącznika nr 4 do OPZ,
4) kar umownych przewidzianych w § 2 ust. 2 pkt 2.2., pkt 2.3. i 2.4.
Izba ustaliła, że w dniu 12 września 2014 r. Zamawiający nadał tym postanowieniom nowe
brzmienie. Odwołujący, w piśmie z 18 września 2014 r. zakwestionował aktualną treść tych
postanowień, podnosząc nowe zarzuty, tj.:
Ad 1) zarzut dotyczący nowo wprowadzonego określenia „specyfikacja operacyjna”,
Ad 2) zarzut dotyczący niedostosowania załącznika nr 3 do OPZ oraz formularza cenowego
do nowego brzmienia punktu III.11 SIWZ,
Ad 3) zarzut dotyczący nowych definicji mierników,
Ad 4) zarzuty dotyczące nowo określonych wysokości kar umownych lub podstaw ich
obliczania.

Odnosząc się do stanowiska Odwołującego wyrażonego w piśmie z 18 września
2014 r. i podtrzymanego podczas rozprawy, zauważyć należy, że sprowadzało się ono do
polemiki z nową treścią postanowień SIWZ i polegało de facto na sformułowaniu nowych
zarzutów oraz ich uzasadnienia faktycznego i prawnego. Tymczasem zgodnie z art. 192 ust.
7 ustawy Pzp, Izba nie może orzekać co zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
Dokonanie zmiany brzmienia przedmiotowych postanowień należy uznać za nową czynność
w postępowaniu, wobec której wykonawcom przysługuje prawo skorzystania ze środków
ochrony prawnej. Oceny tej czynności nie można natomiast dokonać w postępowaniu
odwoławczym wszczętym przed jej dokonaniem. Z powyższych względów wskazane wyżej
zarzuty nie mogły być przedmiotem orzekania w niniejszej sprawie.

Wobec powyższego rozpoznaniu przez Izbę podlegały zarzuty dotyczące:
prowadzenia postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, określonego przez
Zamawiającego terminu gotowości do świadczenia usług, nieprecyzyjnego uregulowania
zasad odpłatnego udostępniania danych z systemu AWOS, mierników określonych w Tabeli
nr 1 załącznika nr 4 do OPZ oraz wprowadzenia możliwości potrącania kar umownych
z zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

W ocenie Izby żaden z przedstawionych wyżej zarzutów nie zasługiwał na
uwzględnienie.

Po pierwsze, nie sposób podzielić stanowiska Odwołującego o naruszeniu przez
Zamawiającego przepisu art. 39 ustawy Pzp. Przepis ten ustanawia definicję jednego
z dwóch podstawowych trybów udzielania zamówień publicznych, tj. trybów, które mogą być
zastosowane zawsze, a ich wybór nie jest obwarowany koniecznością spełnienia żadnych
przesłanek czy wystąpienia szczególnych okoliczności. Ewentualne naruszenie art. 39
ustawy Pzp mogłoby polegać wyłącznie na niezrealizowaniu określonych tym przepisem
cech trybu przetargu nieograniczonego, tj. pełnej otwartości i konkurencyjności. Nie można
natomiast naruszyć powyższego przepisu przez dokonanie wyboru trybu przetargu
nieograniczonego, który – ze względu na jego charakter – jest dopuszczalny zawsze.
Ponadto, należy zwrócić uwagę na niekonsekwencję Odwołującego w argumentacji
prawnej przywoływanej na potwierdzenie przedmiotowego zarzutu. Odwołujący w treści
odwołania powołał się na naruszenie art. 39 w związku z art. 4 pkt 6 ustawy Pzp,
przewidującym wyłączenie stosowania przepisów tej ustawy, następnie na rozprawie
stwierdzając, że wyłączenie to wynika z przepisów odrębnych, nie zaś bezpośrednio z Pzp

oraz podnosząc – niezawarty w odwołaniu (a zatem niemogący być przedmiotem
rozstrzygnięcia) – zarzut ewentualny naruszenia art. 67 ustawy Pzp, określający przesłanki
zastosowania trybu z wolnej ręki.
Z powyższych powodów przedmiotowy zarzut należy uznać za wadliwy
formalnoprawnie, a w konsekwencji – niemogący stanowić podstawy uwzględnienia
odwołania.
Nawet jednak abstrahując od wskazanej wadliwości tego zarzutu i oceniając
merytorycznie przywołane przez Odwołującego okoliczności faktyczne, nie sposób dopatrzeć
się podstaw do jego uwzględnienia. W tym zakresie Izba ustaliła, że bezsporne między
stronami było istnienie prawnej możliwości powierzenia pełnienia osłony meteorologicznej
lotnictwa cywilnego jednemu podmiotowi na zasadzie wyłączności. Nie było również
przedmiotem sporu, że obecnie podmiotem wyznaczonym jest Odwołujący. Niemniej jednak
wyznaczenie Odwołującego decyzją Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 kwietnia
2014 r. w zakresie, w jakim jest zbieżne z przedmiotem zamówienia, wygasa z dniem 31
grudnia 2014 r., tj. przed rozpoczęciem realizacji zamówienia objętego postępowaniem
(termin rozpoczęcia świadczenia usługi wyznaczony został na 1 stycznia 2015 r.). Z kolei
w odniesieniu do wyznaczenia obejmującego okres do końca 2019 r. Odwołujący nie
wykazał, w którym elemencie przedmiotowe wyznaczenie pokrywa się z przedmiotem
zamówienia. W treści odwołania Odwołujący ograniczył się do stwierdzenia, że przedmiot
zamówienia obejmuje „niektóre spośród usług” objętych tym wyznaczeniem. Podczas
rozprawy z kolei Odwołujący nie przedstawił żadnej uzupełniającej argumentacji, lecz
skoncentrował się na próbie wykazania, że prawa wyłączne w odniesieniu do częściowego
zakresu przedmiotu zamówienia przysługują innemu podmiotowi (Portowi Lotniczemu
Modlin). Ze względu jednak na fakt, że zarzut taki został sformułowany na rozprawie,
stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp nie mógł on być przedmiotem oceny i orzeczenia
Izby. Z tego też powodu za bezprzedmiotowy i nieprzydatny dla rozstrzygnięcia należy uznać
złożony przez Odwołującego na tę okoliczność dowód w postaci pisma Odwołującego do
Ministra Infrastruktury i Rozwoju z wnioskiem o udostępnienie decyzji, na mocy której ww.
podmiot uzyskał wyznaczenie w zakresie zapewnienia lotniskowej służby informacji lotniczej
na okres wykraczający poza 1 stycznia 2015 r. (na marginesie jedynie Izba stwierdza, że
dokument ten nie dowodził faktu wyznaczenia innego podmiotu, a jedynie fakt podjęcia przez
Odwołującego próby ustalenia, czy takie wyznaczenie istnieje).

Nie zasługuje na uwzględnienie zarzut dotyczący postanowienia punktu 12 OPZ,
zgodnie z którym wykonawca powinien zapewnić gotowość rozpoczęcia świadczenia usług
od dnia 1 grudnia 2014 r.
W pierwszej kolejności podkreślić należy, że Odwołujący nie wykazał, na czym
polega w tym przypadku naruszenie przez Zamawiającego przepisów prawa. W treści
odwołania Odwołujący wskazał na naruszenie w rozumieniu art. 9 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia
16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, polegające na nadużyciu pozycji
dominującej, co nie zostało podtrzymane na rozprawie i nie zostało w żaden sposób
wykazane. Z kolei podczas rozprawy Odwołujący podtrzymał przedstawioną w odwołaniu
tezę o braku ekwiwalentności świadczeń, której to tezy w żaden sposób nie można uznać za
mającą oparcie tak w stanie faktycznym, jak i w przepisach prawa. Trudno bowiem ustalić,
w jaki sposób sporne postanowienie przyszłej umowy dotyczące zapewnienie stanu
gotowości
doświadczenia
usług
może
czynić
wzajemneświadczenia
stron
nieekwiwalentnymi. Zamawiający przedstawił racjonalne uzasadnienie swojej decyzji, tj.
nałożony
na
niego
ustawowo
obowiązek
nieprzerwanego
zapewnienia
służby
meteorologicznej dla lotnictwa i wynikająca z tego konieczność podjęcia działań
gwarantujących, że świadczenie usług meteorologicznych zostanie rozpoczęte we
właściwym czasie. Miesięczny margines czasowy należy uznać za niezbędny w celu
organizacyjnego przygotowania do rozpoczęcia świadczenia usług oraz zareagowania
z wyprzedzeniem na ewentualne czy inne nieprzewidziane okoliczności. Fakt, że nałożenie
takiego dodatkowego zobowiązania może wymagać od wykonawców podjęcia określonych
starań lub nawet poniesienia kosztów nie sprawia, że świadczenia stają się nierównoważne.
To bowiem wykonawca, kalkulując cenę oferty określa należny mu ekwiwalent za całośćświadczeń, do których się zobowiązuje. Wykonawca ma możliwość wkalkulowania w cenę
oferty wszystkich nałożonych na niego przez Zamawiającego obowiązków.
W związku z tym tezę o braku ekwiwalentności świadczeń należy uznać za
niezrozumiałą, a przedmiotowy zarzut odwołania za zmierzający nie tyle do wyeliminowania
niezgodności działań Zamawiającego z przepisami prawa, co do ukształtowania jak
najkorzystniejszych z punktu widzenia wykonawcy warunków realizacji zamówienia.
W związku z tym należy podkreślić, że środki ochrony prawnej przewidziane w ustawie Pzp
służą ochronie wykonawców przed niezgodnymi z prawem działaniami lub zaniechaniami
zamawiających (art. 180 ust. 1, art. 192 ust. 2 ustawy Pzp), nie mogą one natomiast
stanowić narzędzia kształtowania przez wykonawców korzystnych dla siebie postanowień.
Takie dążenia wykonawców nie są objęte ochroną prawną i nie mogą stanowić podstawy
uwzględnienia odwołania.

Nie zasługuje na uwzględnienie zarzut dotyczący zasad odpłatnego udostępnienia
danych z systemu AWOS. W zakresie tego zarzutu Odwołujący oświadczył, że Zamawiający
zarzut częściowo uwzględnił, nie wykonując jednak wszystkich żądań Odwołującego. Zarzut,
mimo dokonanej modyfikacji SIWZ, podlegał rozpoznaniu w zakresie, w jakim w treści
postanowień nie ujęto wszystkich elementów, których brak zarzucał Odwołujący.
Zdaniem Odwołującego załącznik nr 5 do OPZ nie określał (i nadal nie określa)
następujących kwestii:
− jaki podmiot będzie prowadził z Zarządzającym uzgodnienia, o których mowa w tabeli
umieszczonej w Załączniku nr 5 do OPZ,
− jak
będzie kształtowało się wynagrodzenie w sytuacji niedostarczania przez
Zamawiającego danych/niektórych danych/ przez część lub całość każdego miesiąca,
− jak będzie się kształtowało wynagrodzenie, jeżeli część lub całość wszystkich lub
niektórych danych nie będzie należytej jakości,
− brak
wskazania ceny za poszczególne dane na potrzeby stosowania obniżek
wynagrodzenia za ich brak lub niewłaściwą jakość,
− jaki będzie tryb oceny jakości danych udostępnianych przez Zamawiającego,
− jaka będzie procedura reklamacyjna w przypadku wadliwości tych danych,
− czy będzie zapewniony dostęp do danych w czasie opisanym w tabeli zamieszczonej
w Załączniku nr 5 do OPZ „Do uzgodnienia z Zarządzającym”,
− kto będzie uprawniony do uzgadniania z innymi niż zarządzający lotniskami pomiotami,
jeżeli będą one posiadaczami urządzeń systemu AWOS na poszczególnych lotniskach,
(co, według wiedzy Odwołującego nastąpi w większości portów lotniczych, a ma już
miejsce np. w Zielonej-Górze),
− brak postanowienia, że Wykonawca będzie miał prawo do zapisywania i gromadzenia na
własnych urządzeniach informatycznych danych minutowych pochodzących z systemów
AWOS, należących do Zamawiającego.
Izba ustaliła, że Zamawiający doprecyzował kwestie związane z odpłatnym
udostępnianiem danych. W załączniku nr 5 do OPZ Zamawiający zamieścił postanowienie,że dopuszcza zmniejszenie miesięcznej opłaty za udostępnianie danych z systemów AWOS
w przypadku ograniczenia zakresu usług lotniskowej osłony meteorologicznej, jednakże
w zakresie nie niższym niż gwarantowane minimalne ilości usług określone dla
poszczególnych lotnisk w załączniku nr 7 do SIWZ. Ponadto Zamawiający określił inne
istotne warunki udostępniania danych, w tym obowiązek informowania z 7-dniowym
wyprzedzeniem o planowanych ograniczeniach w dostępności danych, uprawnienie żądania
odszkodowania w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania przez

Zamawiającego usługi oraz kary umowne przysługujące wykonawcy w przypadku
udostępnienia błędnych informacji. W związku z powyższym twierdzenie Odwołującego, że
nie ustalono uzależnienia wynagrodzenia od zakresu czasowego świadczenia usług oraz nie
przewidziano regulacji na wypadek dostarczania danych nienależytej jakości nie ma oparcia
w brzmieniu SIWZ. Natomiast nieokreślenie szczegółowych informacji w pozostałym zakresie
podniesionym w odwołaniu i podtrzymanym w piśmie z 18 września 2014 r. nie można uznać
za naruszenie przepisów prawa. W ocenie Izby załącznik nr 5 doprecyzowuje zasady
udostępniania danych w stopniu pozwalającym na prawidłowe sporządzenie oferty
i kalkulację ceny.

W odniesieniu do zarzutu dotyczącego uszczegółowienia w Tabeli nr 1 załącznika nr
4 do OPZ kryteriów odnoszących się do widzialności, wielkości zachmurzenia i wielkości
podstawy chmur, Izba nie dopatrzyła się niezgodności tych postanowień z przepisami prawa.
Wskazane przez Odwołującego postanowienia załącznika B do załącznika 3 do Konwencji
o międzynarodowym lotnictwie cywilnym określają operacyjnie pożądaną dokładność
prognoz.
Opisy zamieszczone w Tabeli nr 1 określają stopień szczegółowości raportowania
i nie stoją w sprzeczności z ww. przepisami Konwencji, ale stanowią jedynie
uszczegółowienie jego postanowień, uzasadnione względami dbałości o należytą jakość
i dokładność sporządzanych zestawień. Brak jest − zdaniem Izby − jakichkolwiek podstaw do
twierdzenia, że ww. Konwencja takiego uszczegółowienia zabrania.

W odniesieniu do kwestionowanych przez Odwołującego regulacji dotyczących
sposobu pobierania kar umownych, Izba nie dopatrzyła się żadnych podstaw do
uwzględnienia odwołania.
Postanowieniem, które Odwołujący kwestionował, a które nie zostało zmodyfikowane
po wniesieniu odwołania, jest § 4 ust. 2 IPU, zgodnie z którym wykonawca ma wyrazić zgodę
na bezpośrednie potrącanie przez Zamawiającego z zabezpieczenia należytego wykonania
umowy wszelkich należności powstałych w wyniku nienależytego wykonania umowy,
a w szczególności kar umownych, o których mowa w umowie.
Niezrozumiała – zdaniem Izby – jest teza Odwołującego, jakoby takie postanowienie
przyszłej umowy naruszało przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące ekwiwalentnościświadczeń. Sporne postanowienie IPU należy uznać za zgodne z istotą i celem instytucji
zabezpieczenia należytego wykonania umowy, która służy właśnie dochodzeniu roszczeń
wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w tym roszczeń
o zapłatę kar umownych. Powyższe potwierdza wprost przepis art. 147 ust. 2 ustawy Pzp.

W związku z tym należy jednoznacznie stwierdzić, że postanowienie § 4 ust. 2 IPU jest
zgodne z przepisami prawa i odpowiada powszechnej praktyce, a zarzut odwołania jest
bezpodstawny.
Nie
sposób
podzielić
stanowiska
Odwołującego,że
o
nieprawidłowym
skonstruowaniu sposobu pobierania kar umownych świadczy istnienie ryzyka, że
Zamawiający nie dochowa należytej staranności przy ich naliczaniu i egzekwowaniu, co
narazi on wykonawcę na bezpodstawne potrącanie takich kar. Ocena należytego wykonania
umowy i zasadności obciążenia wykonawcy karami umownymi dokonywana jest na etapie
realizacji zamówienia, a ewentualne roszczenia stron z tego tytułu podlegają ochronie
prawnej. Ryzyko wystąpienia w przyszłości sporu dotyczącego zasadności obciążenia
wykonawcy karami umownymi nie może prowadzić do wniosku, że niedopuszczalne jest
pobieranie tych kar z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Konstrukcja taka nie
pozbawia wykonawcy możliwości dochodzenia zwrotu nienależnie pobranych kar umownych.

W związku z niestwierdzeniem naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
odwołanie podlegało oddaleniu.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).


Przewodnicz
ący: ……………….

Członkowie:
……………….

……………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie