eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1198/14
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-06-17
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1198/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski

wobec cofnięcia w dniu
17 czerwca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 czerwca 2014 r.
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: J. K., H. N., M.
P. – Kancelaria Prawnicza Energo-Lex s.c. J. K., H. N., M. P., Konstancin-Jeziorna

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Świadczenie usług prawniczych
na rzecz PSE S.A.
(nr postępowania BP/29/2014/MJ)
prowadzonym przez zamawiającego:
Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą
w Konstancinie-Jeziornie

postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Jacka K.ego, H. N., M. P. – Kancelarii Prawniczej Energo-Lex s.c. J. K., H. N., M. P.
z Konstancina-Jeziorny
kwoty 13500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset
złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
Warszawa-Praga w Warszawie.



Przewodnicz
ący:
………………………………

U z a s a d n i e n i e
Sygn. akt KIO 1198/14


Zamawiający

Polskie
Sieci
Elektroenergetyczne
S.A.
z
siedzibą
w Konstancinie-Jeziornie – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.
907; zwanej dalej również „ustawą pzp” lub „pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia
sektorowego na usługi pn. Świadczenie usług prawniczych na rzecz PSE S.A.
(nr postępowania BP/29/2014/MJ). Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 10 maja 2014 r. pod nr 2014/S_090-158118.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 ustawy pzp.

12 czerwca 2014 r. (pismem z tej daty) wykonawcy wspólnie ubiegający się
o udzielenie zamówienia: J. K., H. N., M. P. – Kancelaria Prawnicza Energo-Lex s.c. J. K., H.
N., M. P., Konstancin-Jeziorna wnieśli (w formie pisemnej) do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu) od
czynności i zaniechań Zamawiającego, które miałyby polegać na:
1. Dokonaniu zmiany § 1 ust. 2 wzoru umowy – cz. IV SIWZ pakiet 4, zawierającego opis
przedmiotu zamówienia, bez równoczesnej zmiany opisu przedmiotu zamówienia
zawartego w cz. II SIWZ pakiet 4 pkt 8), co prowadzi do rozbieżności pomiędzy wzorem
umowy a specyfikacją przedmiotu zamówienia zawartą w cz. II SIWZ, polegającą
na tym, że z tego ostatniego elementu wynika znacznie większy zakres usług w ramach
bieżącej obsługi prawnej w porównaniu do zakresu tych usług zawartego w zmienionych
postanowieniach § 1 ust. 2 wzoru umowy. Przy czym zmianę Zamawiający dokonał
w ramach odpowiedzi na pytanie 35 do SIWZ w piśmie z 6 czerwca 2014 r.
(nr 1303-BPWU-230-29/30/31-MJ/14)
„Wyjaśnienie
treści
Specyfikacji
Istotnych
Warunków Zamówienia”, zamieszczonym na stronie internetowej www.pse.pl {zwanego
dalej „pismem Zamawiającego z 6 czerwca 2014 r.}.
2. Udzieleniu odpowiedzi na część pytania nr 34 do SIWZ, pismem Zamawiającego
z 6 czerwca 2014 r., która to odpowiedź jest sprzeczna z zasadą zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, w szczególności przez
pozostawienie w gestii swobodnego uznania Zamawiającego decyzji, czy sprawa której
dotyczy usługa pomocy prawnej mieści się w granicach „bieżącej obsługi prawnej”, czy
wykracza poza nią i tym samym pozostawienie w gestii swobodnego uznania
Zamawiającego decyzji, czy wykonawca w trakcie realizacji zamówienia ma obowiązek
wykonania usług pomocy prawnej w odniesieniu do danej sprawy w ramach
miesięcznego wynagrodzenie ryczałtowego, czy też wykonawca może wykonać te usługi
w ramach wynagrodzenia ustalanego według stawki godzinowej.
Sygn. akt KIO 1198/14

3. Udzieleniu odpowiedzi na część pytań nr 35 i 36 do SIWZ, pismem Zamawiającego
z 6 czerwca 2014 r., które to odpowiedzi są sprzeczne z zasadą jednoznacznego
i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia oraz ograniczają zasadę zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, w szczególności przez
pozostawienie otwartej (nieokreślonej) liczby spraw sądowych i administracyjnych
objętych usługą bieżącej obsługi prawnej przy stałym miesięcznym wynagrodzeniu
ryczałtowym za realizację tej usługi.
4. Ustaleniu postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia określających
przedmiot zamówienia i stanowiących treść § 1 ust. 2 cz. IV SIWZ dla pakietu 4 (wzór
umowy) w brzmieniu (odpowiedź na pyt. do SIWZ nr 35): Użyte w ust, 1 pojęcie „bieżąca
obsługa prawna” oznacza:a) Stałe
świadczenie pomocy prawnej i zapewnienie
profesjonalnego wsparcia wszystkim jednostkom organizacyjnym Zamawiaj
ącego,
w szczególno
ści poprzez:udzielanie porad,konsultacje,sporządzanie opinii prawnych,
projektów umów i innych dokumentów,parafowanie wniosków kierowanych do Zarz
ądu,
Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia, a tak
że innych dokumentów,udział
w negocjacjach,w sprawach dotycz
ących/związanych z przedmiotem działalności
gospodarczej Zamawiaj
ącego oraz funkcjonowaniem spółki akcyjnej i grupy kapitałowej,
w
szczególno
ści
w
aspekcie
korporacyjnym,
organizacyjnym,
finansowym
i rachunkowym.b) reprezentowanie Zamawiaj
ącego w postępowaniach sądowych
i administracyjnych, w sprawach o których mowa w pkt a) powy
żej, z zastrzeżeniem, że czas poświęcony przez Wykonawcę na reprezentowanie Zamawiającego
w konkretnej sprawie nie przekroczy 15 godzin. Po przekroczeniu 15-ej godziny
rozliczenie dodatkowych godzin dokonywanie b
ędzie w oparciu o stawkę godzinową,
okre
śloną w § 4 ust. 2 – tj. opisaniu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i
otwarty (przez pozostawienie otwartego katalogu ilości spraw w odniesieniu do których
będą realizowane usługi pomocy prawnej zastępstwa procesowego w postępowaniu
sądowym i administracyjnym w ramach ustalonego miesięcznego wynagrodzenia
ryczałtowego), a także uniemożliwiający prawidłowe skalkulowanie ceny oferty i złożenie
oferty.
5. Udzieleniu odpowiedzi na pytanie nr 37 do SIWZ, pismem Zamawiającego z 6 czerwca
2014 r., która to odpowiedź jest sprzeczna z zasadą zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, w szczególności przez pozostawienie w gestii
swobodnego uznania Zamawiającego decyzji, czy zlecana sprawa, której dotyczy usługa
pomocy prawnej jest zbliżona do usług ujętych w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do
części II SIWZ („Wykaz usług prawniczych planowanych do zlecenia kancelarii wiodącej
w ramach wynagrodzenia ryczałtowego”) i czy wymaga wiadomości specjalnych, i czy
Sygn. akt KIO 1198/14

w związku z tym wykonawca w trakcie realizacji zamówienia ma obowiązek wykonania
usług pomocy prawnej w odniesieniu do danej sprawy w ramach miesięcznego
wynagrodzenie ryczałtowego, czy też wykonawca może wykonać te usługi w ramach
wynagrodzenia ustalanego według stawki godzinowej.
6. Zaniechaniu czynności udzielenia odpowiedzi na część pytania nr 34 do SIWZ, w piśmie
Zamawiającego z 6 czerwca 2014r., w zakresie zapytania o to, jakie usługi pomocy
prawnej wykraczają poza bieżącą obsługę prawną w ramach wynagrodzenia
ryczałtowego.
7. Zaniechaniu czynności udzielenia odpowiedzi na część pytania nr 35 do SIWZ, w piśmie
Zamawiającego z 6 czerwca 2014r., w zakresie zapytania o czasochłonność (ilość)
usług zastępstwa procesowego w sprawach sądowych i administracyjnych w ramach
bieżącej obsługi prawnej objętej wynagrodzeniem ryczałtowym, która to odpowiedź była
niezbędna do prawidłowego oszacowania kosztów usług pomocy prawnej.
8. Zaniechaniu czynności udzielenia odpowiedzi na część pytania nr 36 do SIWZ, w piśmie
Zamawiającego z 6 czerwca 2014r., w zakresie żądania wyłączenia usług zastępstwa
procesowego w postępowaniu sądowym i administracyjnym z bieżącej obsługi prawnej
objętej wynagrodzeniem ryczałtowym, lub podania przez Zamawiającego szacunku
czasochłonności/ilości tych usług na podstawie danych z lat ubiegłych, która to
odpowiedź była niezbędna do prawidłowego oszacowania przez Wykonawcę kosztów
usług pomocy prawnej i przygotowania oferty.
9. Zaniechaniu czynności usunięcia/zmiany zapisów SIWZ pozostających w sprzeczności z
przepisami prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym, wskazanych w pytaniu nr
37 do SIWZ, w piśmie Zamawiającego z 6 czerwca 2014 r., tj. zapisów § 1 ust. 4 wzoru
umowy, które pozostają sprzeczne z art. 3 ust. 2 ustawy o radcach prawnych (Dz. U.
2014 poz. 637) w zw. z § 28 ust. 9 Kodeksu Etyki Radcy Prawnego (tekst dostępny
http://www.kirp.pl/Akty-Prawne/Kodeks-Etyki-Radcy-Prawnego), z uwagi na brak
możliwości wskazania Zamawiającemu przez wykonawcę, że sprawa w odniesieniu do
której wykonawca ma obowiązek świadczenia usług pomocy prawnej w ramach bieżącej
obsługi prawnej wymaga specjalizacji w zakresie dziedzin prawa objętych usługamiświadczonymi przez innych wykonawców i pozostawienie tego do decyzji
Zamawiającego.
10. Zaniechaniu czynności usunięcia/zmiany zapisów SIWZ niezgodnych z przepisami
prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym, wskazanych w pytaniu nr 52
do SIWZ, w piśmie Zamawiającego z 6 czerwca 2014 r., tj. zapisów § 2 ust. 13 wzoru
umowy, które pozostają sprzeczne z art. 9 ust. 4 w związku z art. 6 i 7 ww. ustawy
o radcach prawnych, z uwagi na określenie wymogów świadczenia przez radców
Sygn. akt KIO 1198/14

prawnych usług wykraczających poza świadczenie pomocy prawnej w rozumieniu ww.
ustawy o radcach prawnych tj. usług w postaci pełnienia funkcji „opiekuna zadania
inwestycyjnego”, wykonywania czynności „obsługi umowy inwestycyjnej", „zapewnienia
bieżącego kontaktu ze wskazanymi przez Zamawiającego osobami".
Tak określonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucił
naruszenie następujących przepisów ustawy pzp:
1. Art. 36 ust. 1 pkt 3 i 16 – przez rozbieżność w opisie przedmiotu zamówienia zawartego
w § 1 ust. 2 wzoru umowy – cz. IV SIWZ pakiet 4 i opisie przedmiotu zamówienia
zawartego w cz. II SIWZ pakiet 4 pkt 8), polegającą na tym, że z tego ostatniego
elementu wynika znacznie większy zakres usług w ramach bieżącej obsługi prawnej
w porównaniu do zdefiniowanego zakresu tych usług, zawartego w zmienionych
postanowieniach § 1 ust. 2 wzoru umowy, co może prowadzić do nieporównywalności
złożonych ofert, a w konsekwencji do obowiązku unieważnienia postępowania lub
unieważnienia mowy (art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6).
2. Art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz w zw. z art. 38 ust. 2 i 4 – przez określenie
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i otwarty: po pierwsze – przyjęcie
otwartego katalogu/nieokreślonej liczby spraw, w odniesieniu do których będą
realizowane usługi zastępstwa procesowego w postępowaniu sądowym
i administracyjnym w ramach ustalonego miesięcznego wynagrodzenia ryczałtowego, co
uniemożliwia prawidłowe skalkulowanie ceny oferty i złożenie oferty; po drugie –
przyjęcie, że w gestii swobodnego uznania Zamawiającego pozostaje decyzja, czy
sprawa, której dotyczy usługa pomocy prawnej mieści się w granicach „bieżącej obsługi
prawnej", czy wykracza poza nią i tym samym przyjęcie, że w gestii swobodnego
uznania Zamawiającego pozostaje decyzja, czy wykonawca w trakcie realizacji
zamówienia ma obowiązek wykonania usług pomocy prawnej w odniesieniu do danej
sprawy w ramach miesięcznego wynagrodzenie ryczałtowego, czy też wykonawca może
wykonać te usługi w ramach wynagrodzenia ustalanego według stawki godzinowej,
co uniemożliwia prawidłowe skalkulowanie ceny oferty i złożenie oferty.
3. Art. 38 ust. 1 – przez zaniechanie czynności udzielenia odpowiedzi na pytania nr 35 - 37
w zakresie wskazanym w pkt od 6 do 8 powyżej.
4. Art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 7 ust. 1, w zw. z art. 146 ust. 6 – przez zaniechanie
czynności Zamawiającego usunięcia/dokonania zmiany zapisów SIWZ pozostających
w sprzeczności z przepisami prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym, tj.
wskazanych w pytaniach nr 37 i 52 do SIWZ, w piśmie Zamawiającego z 6 czerwca
2014 r., i w konsekwencji (w zakresie objętym pytaniem do SIWZ nr 52) przyjęcie,
z naruszeniem art. 29 ust. 1 i 2, niedookreślonego zakresu usług bieżącej obsługi
Sygn. akt KIO 1198/14

prawnej w zakresie realizacji przez wykonawcę funkcji „opiekuna zadania
inwestycyjnego”, wykonywania czynności „obsługi umowy inwestycyjnej", „zapewnienia
bieżącego kontaktu ze wskazanymi przez Zamawiającego osobami”.

W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienia czynności wyjaśnienia treści SIWZ w zakresie pytań do SIWZ nr 34 - 37.
2. Powtórzenia czynności wyjaśnienia treści SIWZ z uwzględnieniem ustawowej zasady
opisu przedmiotu zamówienia i zasady uczciwej konkurencji oraz zarzutów
przedstawionych w odwołaniu.
3. Dokonania zmiany treści SIWZ, tj. sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w cz. II
S1WZ pakiet 4 pkt 8 - 10 i w projekcie umowy § 1 (cz. IV SIWZ pakiet 4) w drodze
spójnego, jednoznacznego i wyczerpującego opisu (specyfikacji), w sposób
umożliwiający wykonawcom złożenie prawidłowych, porównywalnych ofert.
4. Usunięcia/ zmiany zapisów SIWZ pozostających w sprzeczności z przepisami prawa
o charakterze bezwzględnie obowiązującym, wskazanych w odwołaniu,
5. {Alternatywnie w przypadku uznania, że skala zaniechali i/lub uchybień Zamawiającego
w postępowaniu mogłaby prowadzić do konieczności unieważnienia postępowania}
Dokonania czynności unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 pzp
w zw. z art. 146 ust. 6 pzp.

Odwołujący ponadto w uzasadnieniu odwołania sprecyzował zarzuty przez podanie
dalszych okoliczności prawnych i faktycznych.

Izba ustaliła, że do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej nie wpłynęło żadne
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego w tej sprawie.

17 czerwca 2014 r. do Izby wpłynęło pismo Odwołującego z tej daty, w którym
oświadczył, że – działając na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy pzp – cofa odwołanie
wniesione 12 czerwca 2014 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez
Zamawiającego.

Zarówno na odwołaniu jak i powyższym piśmie widnieją podpisy wszystkich trzech
wspólników Kancelarii Prawniczej Energo-Lex s.c. J. K., H. N., M. P. z Konstancina-Jeziorny.

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości zarzutów
Sygn. akt KIO 1198/14

odwołania przez zamawiającego, cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania.
Z uwagi na cofnięcie przez Kancelarię Prawniczą Energo-Lex s.c. J. K., H. N., M. P. z
Konstancina-Jeziorny odwołania przed otwarciem rozprawy – Izba – działając na podstawie
art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych – umorzyła
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).

Przewodniczący:
………………………………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie