eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013Sygn. akt: KIO 2241/13
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2013-10-07
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2241/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Barbara Bettman Członkowie: Bogdan Artymowicz, Renata Tubisz Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu
7 października 2013 r. w
Warszawie odwołania wniesionego w dniu
19 września 2013 r. przez wykonawcę:
Przedsi
ębiorstwo Budowlano-Usługowe „Wixbud” Sławomir M. Sp. j. Mirosław 22a, 09-
492 Słupno,
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez
zamawiającego:
Agencję Rewitalizacji Starówki „ARS” Sp. z o.o. ul. Stary Rynek 19, 09-
400 Płock,


orzeka:
1. Odrzuca odwołanie,
2. Kosztami postępowania obciąża odwołującego: Przedsiębiorstwo Budowlano-
Usługowe „Wixbud” Sławomir M. Sp. j. Mirosław 22a, 09-492 Słupno,

2.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
10 000,00 zł
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego:
Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe „Wixbud” Sławomir M. Sp. j. Mirosław 22a,
09-492 Słupno
tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Płocku.

Przewodnicz
ący: ………………………

Członkowie: …………......…………

………………………..



Sygn. akt: KIO 1241/13

U z a s a d n i e n i e:

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym w trybie w
przetargu nieograniczonego na „Budowę budynku mieszkalno-usługowego z parkingiem
podziemnym wraz z wewnętrznymi instalacjami: elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną,
ciepłej wody użytkowej, centralnego ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji zlokalizowanego w
Płocku przy ul. Synagogalnej, na działce o numerze ewidencyjnym gruntu 1385/2, obiektu
położonego na obszarze zespołu urbanistyczno-architektonicznego i warstw kulturowych
miasta Płocka, wpisanego w dniu 16 listopada 1959 r. do rejestru zabytków dawnego
województwa płockiego pod numerem 51/182/59 W - w zakresie pozostałym do wykonania
po odstąpieniu od umowy z poprzednim wykonawcą" (BZP poz. 321992 z dnia 9.08.2013 r.),
w dniu 19 września 2013 r. zostało złożone w formie pisemnej odwołanie przez wykonawcę:
Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe „Wixbud” Sławomir M. Sp. j. z siedzibą w Słupnie, w
kopii przekazane zamawiającemu w terminie ustawowym, tj. 18 września 2013 r.
Wniesienie odwołania nastąpiło skutkiem powiadomienia za pośrednictwem faksu w
dniu 9 września 2013 r. oraz przesyłką pocztową wysłaną dnia 6 września 2013 r. o
wykluczeniu odwołującego z postępowania, odrzuceniu złożonej oferty i wyborze oferty
wykonawcy: Przedsiębiorstwo Budowlane „ELMIR” z siedzibą w Płocku.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu: Agencji Rewitalizacji Starówki „ARS” Sp. z o.o.
z siedzibą w Płocku naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. Nr 113 z 2010 r., poz. 759 ze zm., dalej ustawa Pzp), tj.:
1)
art. 24 ust. 1 pkt 1a Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 45 ust. 2d Dyrektywy nr
2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 marca 2004 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i
usługi poprzez:
a)
błędne jego zastosowanie, polegające na wykluczeniu odwołującego od udziału w
postępowaniu, mimo że nie spełnia on dyspozycji tej normy, dokonując jej wykładni z
uwzględnieniem przesłanek zawartych w cytowanej powyżej Dyrektywie Parlamentu
Europejskiego i Rady tj. przyjmując, iż niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie zamówienia
publicznego było następstwem poważnego wykroczenia wykonawcy będącego dowodem
braku jego profesjonalizmu;
b)
nieuwzględnienie, iż przyczyną odstąpienia od umowy przez zamawiającego nie było
zawinione działanie wykonawcy, a przyczyny leżące po stronie zamawiającego tj.

konieczność zmiany przeznaczenia obiektu, z uwagi na brak kontrahentów na zakup lokali
użytkowych;
c)
błędne uznanie, iż ewentualna wina wykonawcy polegająca na poważnym naruszeniu
zasad profesjonalizmu obciąża zarówno lidera konsorcjum jak i członka konsorcjum,
niezależnie od zakresu wykonywanych przez nich czynności tj. błędne uznanie, że możliwe
jest dokonanie przeniesienia przesłanki solidarnej odpowiedzialności konsorcjantów, na
grunt sankcji o charakterze karno-administracyjnym (wykluczenia z udziału w postępowaniu
przetargowym).
Podnosząc powyższe odwołujący wnosił:
1) o nakazanie zamawiającemu unieważnienia w całości czynności wykluczenia
odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego tj. uznanie, że w
stosunku do niego nie zachodzi podstawa do wykluczenia, przewidziana w art. 24 ust 1 pkt
1a ustawy Prawo zamówień publicznych,
2)
o zobowiązanie zamawiającego do przedłożenia, załączenia do akt niniejszego
postępowania i dopuszczenie dowodu ze znajdujących się w aktach postępowania X GC
39/13 SO w Łodzi X Wydział Gospodarczy:
-
pisma z dnia 10 września 2010 r.;
-
pisma z dnia 23 września 2010 r.;
-
pisma z dnia 6 października 2010 r.;
-
pisma z dnia 12 października 2010 r.;
-
pisma z dnia 20 października 2010 r.;
-
pisma z dnia 25 października 2010 r.;
-
protokołów z narad (14-32);
-
pisma z dnia 15 grudnia 2010 r.;
-
pisma z dnia 22 grudnia 2001 r.;
-
pisma z dnia 23 grudnia 2010 r.;
-
pisma z dnia 24 stycznia 2011 r.;
-
pisma z dnia 26 stycznia 2011 r.;
-
pisma z dnia 2 lutego 2011 r.;
-
pisma z dnia 5 lutego 2011 r.;
-
protokołów z narad (33-47);
-
pisma z dnia 31 marca 2011 r.;
-
pisma z dnia 19 sierpnia 2011 r.;
-
pisma z dnia 22 czerwca 2011 r.;
-
pisma z dnia 30 czerwca 2011 r.;

-
pisma z dnia 7 lipca2011 r.;
-
pisma z dnia 13 lipca 2011 r.;
-
pisma z dnia 26 lipca 2011 r.;
-
pisma nr ARS/1449/IN/2011 z dnia 2 września 2011 r.;
-
pisma powódki z dnia 6 września 2011 r.;
-
wniosku z dnia 31 stycznia 2012 r. ;
-
pisma pozwanej z dnia 17 lutego 2012 r.;
-
informacji prasowych z dnia: 4 października 2011 r., 19 października 2011 r., 19
stycznia 2012 r. oraz 23 lutego 2012 r.;
-
pisma z dnia 19 sierpnia 2011 r. ;
-
pisma z dnia 26 lipca 2011 r.;
-
pisma z dnia 9 sierpnia 2011 r.
wszystkich na okoliczność przyczyn odstąpienia od umowy nr 89/ARS/IN/2010 z dnia 22
marca 2010 r. i ustalenia, że przyczyny te nie były następstwem poważnego wykroczenia
będącego dowodem braku profesjonalizmu po stronie odwołującego.
3)
o dopuszczenie dowodu z załączonej do niniejszego pisma kserokopii umowy o
wykonanie robót budowlanych Nr 89/ARS/IN/2010 na okoliczność treści umowy, w
szczególności warunków odstąpienia od umowy (…),
4)
o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z przesłuchania następujących świadków:
a)
Marcina D., kierownika robót budowlanych Vectra S.A.,

Piotra L., kierownika projektu Vectra S.A,
c)
Aleksandra H., koordynatora robót elektrycznych,
d)
Konrada W., kierownika robót sanitarnych,
e)
Elżbiety O., kierownika ds. inwestycji,
f)
Iwony W.,
g)
Tomasza K., projektanta br. Architektonicznej,
h)
Marii N., projektanta br. Sanitarnej,
i)
Leszka M., inspektora nadzoru br. Budowlanej,
j) Janusza S., inspektora nadzoru br. sanitarnej,
k) Edwarda O., inspektora nadzoru br. elektrycznej,
1) Jarosława P.,
- wszystkich na okoliczność zmiany zakresu robót realizowanych w oparciu o umowę nr
89/ARS/IN/2010 z dnia 22 marca 2010 r. i przyczyn odstąpienia od umowy przez
zamawiającego, a w stosunku do Iwony W. dodatkowo na okoliczność braku najemców lokali
użytkowych budynku Synagogalna Office Center posadowionym w Płocku przy ul.
Synagogalnej 4.

5)
ponadto wnosił o zobowiązanie zamawiającego do udzielenia odpowiedzi na pytania
postawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. tj.: ile zamawiający zawarł umów najmu,
sprzedaży lub przedwstępnych umów sprzedaży na lokale użytkowe w budynku
Synagogalna Office Center budowane w Płocku przy ul. Synagogalnej, wg. stanu na dzień 2
września 2011 r. tj. odstąpienia od umowy nr 89/ARS/1N/2010 z dnia 22 marca 2010 r. i jaki
procent pow. użytkowej wyżej wymienionego budynku stanowiły lokale użytkowe będące
przedmiotem wyżej wymienionych umów.
6)
wnosił także o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa
procesowego wg załączonej faktury.
Odwołujący podał, że decyzję zamawiającego z dnia 6 września 2013 r. -
ARS/1633/IN/2013 otrzymał Pocztą tradycyjną - o wykluczeniu go z postępowania na roboty
budowlane pod nazwą budowa budynku mieszkalno-usługowego z parkingiem podziemnym
wraz z wewnętrznymi instalacjami: elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną, ciepłej wody
użytkowej, centralnego ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji zlokalizowanego w Płocku przy
ul. Synagogalnej (….) - w zakresie pozostałym do wykonania po odstąpieniu od umowy z
poprzednim wykonawcą.
W podstawie prawnej tej decyzji zamawiający wskazał art. 24 ust. 1 pkt 1a Prawo
zamówień publicznych. Zamawiający ustalił również, że odwołujący był członkiem
konsorcjum, „które wykonywało roboty budowlane związane z budową budynku przy ul.
Synagogalnej 4 w funkcji biurowo-handlowej.”
Ponadto z uzasadnienia decyzji z 6 września 2013 r. wynika, że: „Zamawiający we
wrze
śniu 2011 r. odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego z winy wykonawcy”.
Zamawiający nie wskazał ani dokładnej daty odstąpienia od umowy ani umowy, od której
odstąpił z winy wykonawcy. Odwołujący przyjął, iż dotyczyło to umowy nr 89/ARS/IN/2010 z
dnia 22 marca 2010 r. zawartej pomiędzy zamawiającym a konsorcjum firm składających się
z Vectra S.A. z siedzibą w Płocku i Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego „Wixbud”
Sławomir M. Sp. Jawna, które było reprezentowane przez lidera konsorcjum tj. Vectra S.A. z
siedzibą w Płocku.
dowód: kserokopia umowy o wykonanie robót budowlanych Nr 89/ARS/IN/2010
Odwołujący zarzucał, że zamawiający wykluczając go z udziału w postępowaniu, w
bardzo lakoniczny sposób dokonał uzasadnienia przyczyn wykluczenia i przytoczył
następujące okoliczności „Wykonawca nie zrealizował w pełni całości przedmiotu
zamówienia obj
ętego umową. W zakresie niewykonania tejże umowy można zarzucić
wykonawcy niesolidno
ść, jaka winna cechować wykonawcę oraz brak profesjonalizmu, przez
który nale
ży rozumieć zachowanie lub postawę świadczącą o wykonywaniu umowy. Nie

ulega bowiem wątpliwości, że brak realizacji podstawowych obowiązków ze strony
wykonawcy, mo
że być istotnym pogwałceniem warunków umowy, tak że wadliwość tego świadczenia może być kwalifikowana jako poważne wykroczenie zawodowe. Z pewnością
stanowi to o braku staranno
ści po stronie wykonawcy.”
Odwołujący nie zgodził się taką decyzją zamawiającego, czego skutkiem było
wniesienie odwołania.
Odwołujący podał dalsze uzasadnienie dla przedstawionych zarzutów i wniosków.
W dniu 4 października 2013 r. (faksem) zamawiający wobec wniesienia odwołania
udzielił pisemnej odpowiedzi w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, w której wnosił o odrzucenie
odwołania, przedstawiając następującą argumentację.
„Odwołanie wykonawcy Przedsiębiorstwo Budowlano Usługowe „WIXBUD" Sławomir M. Sp.
J. podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówie
ń
publicznych (Dz. U. 2013 poz. 907), zwanej dalej „ustaw
ą Pzp", dodatkowo z ostrożności
procesowej podnosz
ę, iż przedmiotowe odwołanie podlega oddaleniu ze względu na art. 179
ust. 1 ustawy Pzp.
Odrzucenie na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp

Prowadzone przez Zamawiaj
ącego postępowanie jest postępowaniem o wartości mniejszej
ni
ż tzw. progi unijne (określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy Pzp), zatem zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp na czynno
ść
zamawiaj
ącego stanowiącą podstawę do wniesienia odwołania, o której zamawiający
informuje, odwołanie wnosi si
ę w terminie 5 dni od dnia przesłania informacji o czynności
zamawiaj
ącego stanowiącej podstawę jego wniesienia, jeżeli zostały przesłane w sposób
okre
ślony w art. 27 ust. 2, czyli faksem lub drogą elektroniczną albo w terminie 10 dni, jeżeli
zostały przesłane w inny sposób ni
ż faksem lub drogą elektroniczną.
Zgodnie z rozdziałem 9 siwz pkt 9.1 w prowadzonym post
ępowaniu oświadczenia, wnioski,
zawiadomienia oraz informacje zamawiaj
ący i wykonawcy będą przekazywać pisemnie,
faksem lub drog
ą elektroniczną. Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują
o
świadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje faksem lub drogą elektroniczną,
ka
żda ze stron na żądanie drugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania.
W przedstawionym stanie faktycznym zawiadomienie o wykluczeniu z post
ępowania
Odwołuj
ącego zostało przesłane listem poleconym do Odwołującego w dniu 6 września
2013 r., a dor
ęczone w dniu 9 września 2013 r. Następnie, zawiadomienie o wyborze
najkorzystniejszej oferty, zawieraj
ące również informację o wykluczeniu z postępowania
Odwołuj
ącego, zostało przesłane wszystkim wykonawcom faxem w dniu 9 września 2013 r.,

a także zamieszczone na stronie internetowej Zamawiającego. Odwołanie zostało wniesione
do Prezesa Izby w dniu 19 wrze
śnia 2013 r.
Nale
ży wskazać, iż terminy na wniesienie odwołania, określone w art. 182 ustawy Pzp, mają
charakter terminów zawitych. Orzecznictwo KIO w tym wzgl
ędzie jest całkowicie jednolite.
Jak orzekła Izba w postanowieniu z dnia 6 czerwca 2011 r., KIO 1133/11 Termin w
post
ępowaniu odwoławczym dla wniesienia odwołania jest terminem zawitym i nie podlega
przywróceniu bez wzgl
ędu na przyczynę. Analogicznie w postanowieniach: z dnia 17
listopada 2010 r., KIO/UZP 2479/10, z dnia 23 lipca 2010 r., KIO/UZP 1472/10, z dnia 25
czerwca 2010 r., KIO/UZP 1203/10, czy w postanowieniu z dnia 27 lutego 2008 r., KIO/UZP
133/08. Uchybienie terminowi na wniesienie odwołania skutkuje dla wnosz
ącego odwołania
wyga
śnięciem uprawnienia, a KIO zobowiązane jest odrzucić odwołanie wniesione z
uchybieniem terminu. W
świetle powyższego należy stwierdzić, iż odwołanie Odwołującego
zostało wniesione po upływie terminu okre
ślonego w ustawie Pzp. Gdyby przyjąć, iż termin
na wniesienie odwołania liczymy od dnia 6 wrze
śnia 2013 r. (wysłanie Odwołującemu listem
poleconym informacji o jego wykluczeniu) to zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 termin na
wniesienie odwołania upływa 16 wrze
śnia 2013 r. (w 10 dniu, jeżeli zostało przesłane w inny
sposób ni
ż faksem lub drogą elektroniczną). Gdyby natomiast założyć, iż termin na
wniesienie odwołania liczymy od dnia 9 wrze
śnia 2013 r. (wysłanie Odwołującemu faxem
informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, zawieraj
ącej informację o wykluczeniu
Odwołuj
ącego) to zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 termin na wniesieniu odwołania upływa 14
wrze
śnia 2013 r. (w 5 dniu, jeżeli zostało przesłane w sposób określony w art. 27 ust. 2,
czyli faksem lub drog
ą elektroniczną).
Na marginesie nale
ży podkreślić, iż zgodnie z ustawą Pzp terminy na wniesienie odwołania
liczymy od dnia przesłania informacji a nie od dnia dostarczenia. Potwierdza to
postanowienie KIO z dnia 31 pa
ździernika 2011 r. sygn. akt KIO 2280/11, Art. 182 wskazuje
jako pocz
ątek biegu terminu na wniesienie odwołania fakt przesłania informacji, a zatem
pocz
ątkiem biegu terminu jest data wysłania informacji, a nie data doręczenia informacji
odwołuj
ącemu. Z uwagi właśnie na przypadek posłużenia się innymi niż bezpośrednie formy
komunikacji, takie jak faks czy droga elektroniczna, ustawodawca dla innego sposobu
przekazania informacji wydłu
żył termin na wniesienie odwołania; czy też postanowienie KIO
z dnia 20 lipca 2011 r., sygn. akt KIO 1491/11. Do regulacji o charakterze szczególnym
nale
ży przepis art. 182 ust. 1 pkt 2 p.z.p., który wprost stanowi, iż bieg terminu na
wniesienie odwołania rozpoczyna si
ę od dnia przesłania informacji o wyniku postępowania,
a nie zapoznania si
ę z jej treścią. Przepisy p.z.p. co do terminów na złożenie odwołania (art.
182 ust. 1 p.z.p.) rozró
żniają terminy w zależności od tego, czy owa informacja zostanie

przesłana wykonawcy w sposób umożliwiający bezpośredni i szybki jej odbiór (faks, e-mail) -
przewiduj
ąc krótsze terminy, czy też w sposób, który oddali możliwość pozyskania informacji
o czynno
ści zamawiającego od momentu jej przesiania (poczta) - przewidując dłuższe
terminy.
Reasumuj
ąc, odwołanie podlega odrzuceniu, gdyż zostało wniesione po upływie terminu
okre
ślonego ustawą.
Na uwag
ę zasługuje również fakt, iż umowa w sprawie zamówienia publicznego została
zawarta w dniu 18 wrze
śnia 2013 r., zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 94 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp.
Odno
śnie postanowienia składu orzekającego Izby dotyczącego przesłuchania Prezesa
Zarz
ądu w charakterze strony w odniesieniu do terminu i sposobu doręczenia
Odwołuj
ącemu powiadomienia o wykluczeniu z postępowania uprzejmie wyjaśniam, co
nast
ępuje. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy Pzp o wykluczeniu zamawiający informuje
wykonawc
ę, niezwłocznie po podjęciu tej czynności, podając uzasadnienie prawne
(wskazuj
ąc odpowiedni przepis ustawy) oraz faktyczne okoliczności, które wypełniają
przesłank
ę wykluczenia. Zatem, zamawiający postąpił zgodnie z procedurą określoną
przepisami ustawy Pzp i niezwłocznie po wykluczeniu Odwołuj
ącego poinformował go
wysyłaj
ąc w dniu 6 września 2013 r. listem poleconym informację o wykluczeniu. Informacja
ta, zawieraj
ąca zarówno uzasadnienie faktyczne i prawne wykluczenia, znalazła się również
w informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej przesłanej wykonawcom faxem w dniu 9
wrze
śnia 2013 r. Zamawiający stoi na stanowisku, iż art. 24 ust. 3 ustawy dotyczy
post
ępowań prowadzonych we wszystkich trybach, a art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy dotyczy
jedynie trybów enumeratywnie w tym punkcie wymienionych. Zamawiaj
ący o fakcie
wykluczenia Odwołuj
ącego poinformował nie tylko Odwołującego, ale wszystkich
wykonawców, którzy zło
żyli oferty; wszystkim wykonawcom Zamawiający podał
uzasadnienie faktyczne i prawne wykluczenia Odwołuj
ącego, zatem zachował zasadę
jawno
ści postępowania oraz równego traktowania dając każdemu wykonawcy te same
informacje dotycz
ące postępowania.
Oddalenie na podstawie art. 179 ust. 1 ustawy P
ZP

Ustawa Pzp wyznacza przesłanki zasadno
ści środków ochrony prawnej. Możliwość
skutecznego wnoszenia
środków odwoławczych uzależniona jest od jednoczesnego
zaistnienia poni
ższych okoliczności.
1)
naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy;
2)
posiadanie interesu w uzyskaniu danego zamówienia;
3)
poniesienie lub możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez

zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Niezaistnienie chocia
żby jednej z powyższych przesłanek powoduje, iż wykonawcy nie
przysługuje odwołanie, co ma miejsce w niniejszej sprawie, gdy
ż Odwołujący nie posiada
interesu w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia. Interes w uzyskaniu zamówienia to
mo
żliwość uzyskania zamówienia. W orzecznictwie co do zasady należy uznawać za
ugruntowany pogl
ąd o szerokim rozumieniu pojęcia interesu w uzyskaniu zamówienia.
Przykładem tej linii orzeczniczej jest chocia
żby stanowisko KIO wyrażone w wyroku z dnia
11 lipca 2011 r., KIO 1389/11, gdzie wskazano,
że „Niezbędnym do wykazania interesu w
uzyskaniu danego zamówienia na etapie składania odwołania jest chocia
żby potencjalna
mo
żliwość uzyskania przez odwołującego zamówienia. Przepis art. 179 ust. 1 stanowi o
interesie w uzyskaniu „danego zamówienia". Co do zasady interes ten ma charakter
skonkretyzowany w odniesieniu do post
ępowania, w którym następuje wniesienie
odwołania.” Nale
ży zatem zgodzić się z linią orzeczniczą KIO, iż interes w uzyskaniu
zamówienia dotyczy
ć musi "danego” zamówienia, a zatem konkretnego postępowania, w
którym
środek ochrony prawnej jest wnoszony; które ma doprowadzić do zawarcia umowy w
sprawie zamówienia publicznego (wyrok KIO z dnia 26 kwietnia 2011 r., KIO 759/11).
Odnosz
ąc powyższe rozważania na grunt stanu faktycznego należy wskazać, iż w
post
ępowaniu na roboty budowlane p.n.: Budowa budynku mieszkalno-usługowego z
parkingiem podziemnym wraz z wewn
ętrznymi instalacjami: elektryczną, wodociągową,
kanalizacyjn
ą, ciepłej wody użytkowej, centralnego ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji
zlokalizowanego w Płocku przy ul. Synagogalnej, na działce o numerze ewidencyjnym
gruntu 1385/2, obiektu poło
żonego na obszarze zespołu urbanistyczno- architektonicznego i
warstw kulturowych miasta Płocka, wpisanego w dniu 16 listopada 1959 roku do rejestru
zabytków dawnego województwa płockiego pod nr 51/182/59 W - w zakresie pozostałym do
wykonania po odst
ąpieniu od umowy z poprzednim wykonawcą jedynym kryterium była
cena (zgodnie z rozdziałem 15 pkt 15.1 siwz). Do upływu terminu składania ofert do
Zamawiaj
ącego wpłynęły dwie oferty:

Oferta nr 1 złożona przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Budowlane „ELMIR"
Przemysław N. ul. Stra
żacka 3/1 09-400 Płock z ceną brutto 3.886.764,97 zł

Oferta nr 2 Odwołującego z ceną brutto 4.090.488,17 zł.
Zatem Odwołuj
ący zaoferował cenę wyższą od ceny zaproponowanej przez wykonawcę,
którego oferta została uznana za najkorzystniejsz
ą. Ponadto, nie zakwestionował w żaden
sposób oferty wykonawcy Przedsi
ębiorstwo Budowlane „ELMIR" Przemysław N. ul.
Stra
żacka 3/1 09-400 Płock. Nawet gdyby uznać, iż nie zaistniała przesłanka do wykluczenia
Odwołuj
ącego to i tak po przywróceniu jego oferty do postępowania wciąż zajmowałby
drugie miejsce. Nie jest mo
żliwe poniesienie przez wnoszącego odwołanie wykonawcę

szkody, o której stanowi art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż ewentualne uwzględnienie
zarzutów z odwołania nie prowadziłoby w konsekwencji do udzielenia zamówienia na rzecz
Odwołuj
ącego. Odwołujący nie legitymuje się interesem w korzystaniu ze środków ochrony
prawnej, o którym stanowi art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Tym samym odwołanie podlega
oddaleniu bez merytorycznego rozpatrywania
żądań i zarzutów w nim podniesionych.
Izba na posiedzeniu z udziałem stron ustaliła, co następuje.
W SIWZ - rozdział 9 Informacja o sposobie porozumiewania się zamawiającego z
wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń i dokumentów, zamawiający postanowił, iż:
Punkt 9.1. W prowadzonym postępowaniu oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz
informacje zamawiający i wykonawcy będą przekazywać pisemnie, faksem lub drogą
elektroniczną.
Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz
informacje faksem lub drogą elektroniczną, każda ze stron na żądanie drugiej niezwłocznie
potwierdza fakt ich otrzymania.
Postanowienia powyższe stanowią powtórzenie dyspozycji art. 27 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
Zamawiający nie żądał potwierdzenia otrzymania przez odwołującego informacji o
wykluczeniu z postępowania przekazanej za pośrednictwem telefaksu.
Zamawiający w dniu 6 września 2013 r. wysłał do odwołującego przesyłką poleconą
zawiadomienie datowane 6 września 2013 r. znak: ARS/1633/IN/2013 o wykluczeniu
wykonawcy z postępowania z przedstawieniem uzasadnienia podjętej czynności, którego
odbiór odwołujący potwierdził w dniu 9 września 2013 r.
W dniu 9 września 2013 r. zamawiający ze swojego numeru telefaksu 024 367 68 50 na
numer faksu odwołującego 24 2666010, który został ustalony przez pracownika
zamawiającego, i który jak wynika z samej treści odwołania należy do odwołującego -
ponownie przesłał tą drogą zawiadomienie datowane 6 września 2013 r. znak: ARS/1633/
IN/2013 o wykluczeniu z odwołującego z postępowania.
Ponadto, podczas tej samej transmisji, zamawiający przesłał także informację z dnia 9
września 2013 r. ARS/1639/IN/2013 o wyborze oferty najkorzystniejszej, zawierającą
następujące stwierdzenie: „Wykonawca który złożył ofertę nr 2 został wykluczony z
post
ępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp. Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1
pkt 1a ustawy Pzp z post
ępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, z
którymi dany zamawiaj
ący rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia
publicznego albo odst
ąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego z powodu

okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo
wypowiedzenie umowy albo odst
ąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem
post
ępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości
umowy.
Przedsi
ębiorstwo Budowlano-Usługowe „Wixbud” Sławomir M. Sp. J. (…) było członkiem
konsorcjum, które wykonywało roboty budowlane zwi
ązane z budową budynku przy ul.
Synagogalnej 4 w funkcji biurowo-handlowej. Zamawiaj
ący we wrześniu 2011 r. odstąpił od
umowy w sprawie zamówienia publicznego z winy wykonawcy. W momencie odst
ąpienia,
(które miało miejsce na 4 dni przed upływem terminu umownego) zaawansowanie robót
budowlanych nie osi
ągnęło 50%. Tak więc spełnione zostały wszystkie przesłanki określone
przez ustawodawc
ę w art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp.”
Okoliczności powyższe poświadczają dowody: potwierdzenie transmisji faksu z dnia 9
września z określeniem, iż przekazano 5 stron, tj. ilość stron taką – jaka obejmuje łącznie
wyżej opisane 2 zawiadomienia. Czas transmisji wynikający z potwierdzenia – wynosił 1
minutę i 54 sekundy. Przesłuchany w charakterze strony Prezes Zarządu zamawiającego
pan Jacek Koziński - w pełni potwierdził ustalony przez Izbę przebieg zdarzeń, związanych z
doręczeniem odwołującemu powiadomień o wyniku postępowania, w tym o wykluczeniu
odwołującego z przedmiotowego postępowania.
W oparciu o powyższe dowody Izba uznała, że zamawiający powiadomił
odwołującego o wykluczeniu go z postępowania, także za pośrednictwem faksu w dniu 9
września 2013 r.
Za okoliczność przyznaną – skoro odwołujący załączył do odwołania przesłaną mu w
dniu 9 września faksem informację z dnia 9 września 2013 r. ARS/1639/IN/2013 o wyborze
oferty najkorzystniejszej - Izba uznała, że tym samym został powiadomiony o wykluczeniu z
postępowania, bez względu na to, iż zawiadomienie to nie przedstawiało pełnego
uzasadnienia tej czynności.
Okolicznością bezsporną pozostawało, że postępowanie przetargowe prowadzone
było w procedurze poniżej progów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy Pzp.
W takiej sytuacji art. 180 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy Pzp dopuszcza wniesienie odwołania
na czynności wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia oraz na
odrzucenie oferty odwołującego. Wniesione odwołanie dotyczy właśnie takich czynności.
Jednakże należało zważyć, iż z mocy art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp odwołanie
wnosi się w terminie 5 dni od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego
stanowiącej podstawę jego wniesienia – jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art.

27 ust. 2 ustawy (faks, e-mail), albo w terminie 10 dni – jeżeli zostały przesłane w inny
sposób (korespondencją listową) - w przypadku gdy wartość zamówienia jest mniejsza, niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Istotne przy
tym jest wskazanie ustawy, że termin ten liczony jest od daty przesłania informacji, a nie od
daty jej otrzymania, jak przyjął odwołujący.
W tym stanie rzeczy Izba uznała, że odwołanie złożone dnia 19 września 2013 r.
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie. Nawet gdyby przyjąć, iż termin
na wniesienie odwołania należałoby liczyć od daty przesłania przesyłki listowej, czyli od 6
września 2013 r., to upłynął on bezskutecznie w dniu 16 września 2013 r. (poniedziałek).
Gdyby zaś przyjąć prawidłowo, iż skuteczne było powiadomienie faksem w dniu 9
września 2013 r. o czynności wykluczenia odwołującego z postępowania i zawarte
dodatkowo w informacji z dnia 9 września 2013 r. ARS/1639/IN/2013 o wyborze oferty
najkorzystniejszej przesłanej także w tym dniu za pośrednictwem faksu - co odwołujący
przyznał - termin na wniesienie odwołania upłynął bezskutecznie w dniu 14 września 2013 r.
Okoliczność, iż zawiadomienie to – o wyniku postępowania nie zawierało pełnego
uzasadnienia kwestionowanej czynności zamawiającego nie miała istotnego znaczenia dla
zachowania terminu zaskarżenia samej czynności zamawiającego – mogła jedynie wpływać
na treść zarzutów i argumentację uzasadnienia odwołania.
Ponadto, jak wskazano wyżej postępowanie dowodowe potwierdziło, że odwołujący
otrzymał powiadomienie o wykluczeniu go z postępowania także faksem w dniu 9 września
2013 r.
W przypadku stwierdzenia, że odwołanie zostało złożone po upływie terminu
określonego w ustawie, Izba zobligowana jest do jego odrzucenia w oparciu o art. 189 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp, który stanowi że Izba odrzuca odwołanie jeżeli stwierdzi, że zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Termin na wniesienie odwołania ma charakter zawity i jego bezskuteczny upływ
powoduje wygaśnięcie uprawnień wykonawcy do skorzystania z tego środka ochrony
prawnej.
W przypadku odrzucenia odwołania podnoszone zarzuty merytoryczne Izba
pozostawia bez rozpatrzenia.
Ustalenia dokonane przez Izbę dały podstawy do stwierdzenia, że odwołanie zostało
wniesione z uchybieniem terminu określonego w ustawie, zatem Izba orzekła
postanowieniem na podstawie art. 192 ust. 1 (zdanie 2) ustawy Pzp - o jego odrzuceniu.

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp.
Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000,00 zł
tytułem uiszczonego wpisu na podstawie § 3 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzaju kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania. (Dz. U. Nr 41, poz.
238).


Przewodnicz
ący: ………………………

Członkowie: …………………….

…………..…………..



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie