eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 1959/13
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2013-08-27
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 1959/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Rzońca

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 27 czerwca 2013 r. w
Warszawie odwołania z dnia 12 sierpnia 2013 r. wniesionego przez wykonawcę
PKS
Tomaszów Lubelski Spółka z o.o. z siedzib
ą w Tomaszowie Lubelskim przy ul.
Lwowskiej 116
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Lubycza
Królewska, 22-680 Lubycza Królewska, ul. Kolejowa 1


postanawia:

1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz
PKS Tomaszów Lubelski Spółka z o.o. z siedzibą
w Tomaszowie Lubelskim przy ul. Lwowskiej 116
kwoty 7 500,00 zł (słownie:
siedmiu tysi
ęcy pięciuset złotych), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zamościu.


Przewodnicz
ący: ……………………….

Sygn. akt: KIO 1959/13

U z a s a d n i e n i e


Gmina Lubycza Królewska, 22-680 Lubycza Królewska, ul. Kolejowa 1 (dalej:
„zamawiający”), prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
w
trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie usług w zakresie przewozu uczniów z
miejsca zamieszkania do placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Lubycza
Królewska w roku szkolnym 2013/2014. Postępowanie jest prowadzone
w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z
2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”.

12 sierpnia 2013 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy PKS Tomaszów Lubelski Spółka z o.o. z siedzibą w Tomaszowie Lubelskim przy
ul. Lwowskiej 116
(dalej: „odwołujący”).

Odwołujący zarzucał zamawiającemu naruszenie:
1.
art. 89 ust. 1 pkt. 8 ustawy, poprzez przez jego niewłaściwe zastosowanie i
przyjęcie, że oferta odwołującego jest nieważna i podlega odrzuceniu, podczas
gdy oferta wykonawcy PKS Tomaszów Lubelski sp. z. o.o. została podpisana
przez osobę uprawnioną do reprezentacji tj. prokurenta;
2.
art. 91 ust. 1 ustawy, poprzez niedokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej.

Odwołujący wnosił o:
• nakazanie zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy
Przedsiębiorstwa Przewozowego – Handlowo - Usługowego „AFAR-BUS”
Z………… P………….. jako najkorzystniejszej,
• nakazanie
zamawiającemu
unieważnienie
czynności
odrzucenia
oferty
odwołującego,
• nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty odwołującego;
• zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego

16 sierpnia 2013 r. do Izby wpłynęła odpowiedź na odwołanie, w której zamawiający
wskazał, że uwzględnia zarzuty przedmiotowego odwołania w całości.

Z ustaleń Izby wynika, że po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca.

Izba zważyła, co następuje.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Użyty w przywołanym przepisie czasownik „może” wskazuje na etap postępowania
odwoławczego, na jakim Izba może wydać postanowienie o umorzeniu postępowania.
Zgodnie z art. 186 ust.1 Pzp zamawiający może wnieść odpowiedź na odwołanie.
Odpowiedź na odwołanie wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu. zamawiający jest
zatem uprawniony do uwzględnienia zarzutów odwołania w każdym czasie.
Wskazać też należy, że przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, inaczej, niż
przepisy kodeksu postępowania cywilnego, nie dają Izbie możliwości kontrolowania
oświadczeń stron pod kątem ich zgodności z przepisami prawa. W konsekwencji
oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu zarzutów odwołania w całości wyczerpuje
dyspozycję art. 186 ust. 2 zdanie 1 Pzp i obliguje Izbę do umorzenia postępowania
odwoławczego.
Izba wskazuje, iż zarzuty i żądania stanowią dwie odrębne kategorie prawne, z mocy
art. 180 ust. 3 Pzp oraz § 4 ust. 1 pkt 6) i 7) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U.
Nr 48, poz. 280). Izba przy rozpoznawaniu odwołania związana jest wyłącznie zarzutami, nie
zaś żądaniami odwołania zgodnie z art. 192 ust. 7 Pzp. Analogicznie art. 186 ust. 2 zdanie 1
Pzp wskazuje, że oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów, nie odnosi się do sposobu w jaki
Zamawiający zamierza wykonać swoje zobowiązanie do wykonania czynności zgodnie zżądaniami odwołania. Skoro zamawiający uwzględnił zarzuty przedmiotowego odwołania w
całości to zobowiązany jest do wykonania wadliwych czynności zgodnie z żądaniami
wynikającymi z treści odwołania. Przeciwne działanie narusza art. 186 ust. 2 zdanie drugie
Pzp.

Wobec ustalenia przez Izbę, że:
1. zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca,
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron,
zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 ustawy oraz §13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280).

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust 6
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodnicz
ący: ……………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie