eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 1644/13
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2013-07-18
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 1644/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Rzońca

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 18 czerwca 2013 r. w
Warszawie odwołania z dnia 5 lipca 2013 r. wniesionego przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia jako konsorcjum firm: Comarch S.A. z siedzibą w
Krakowie przy ul. Jana Pawła II 39 oraz Apator Rector Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej
Górze przy ul. Sulechowskiej 1
w postępowaniu prowadzonym przez Komendanta
Głównego Państwowej Straży Pożarnej, ul Podchorążych 38, 00-463 Warszawa


postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia jako konsorcjum firm: Comarch S.A. z siedzibą w Krakowie przy ul.
Jana Pawła II 39 oraz Apator Rector Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze przy
ul. Sulechowskiej 1
kwoty 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych),
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ……………………….



Sygn. akt: KIO 1644/13

U z a s a d n i e n i e


Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, ul Podchorążych 38, 00-463
Warszawa (dalej: „zamawiający”), prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie
w trybie przetargu nieograniczonego pt. „Doskonalenie stanowisk do
analizowania i prognozowania zagrożeń”. Postępowanie jest prowadzone
w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z
2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”.

W dniu 5 lipca 2013 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia jako konsorcjum firm:
Comarch S.A. z siedzibą w Krakowie przy ul. Jana Pawła II 39 oraz Apator Rector Sp. z o.o.
z siedzibą w Zielonej Górze przy ul. Sulechowskiej 1 (dalej: „odwołujący”), od niezgodnej z
przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w przedmiotowym postępowaniu o
udzielenie zamówienia, polegającej na sporządzeniu treści Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej: „siwz”) w zakresie opisania kryteriów oceny ofert, znaczenia tych
kryteriów i sposobu oceny ofert (w tym sporządzonej przez zamawiającego „metodyki oceny
ofert”) w taki sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję oraz który nie zapewnia
obiektywizmu oceny i porównania ofert, umożliwiający zamawiającemu dokonanie oceny
dowolnej i uznaniowej.

Odwołujący zarzucał zamawiającemu:
1. naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, poprzez prowadzenie postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego w sposób niezapewniający zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców;
2. naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy w zw. z art. 91 ust. 2
ustawy, poprzez naruszające uczciwą konkurencję określenie w siwz opisu
kryteriów oceny ofert, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty i
sposobu oceny ofert (w tym sporządzonej przez zamawiającego „metodyki oceny
ofert”), oraz poprzez niewystarczające i wadliwe podanie znaczenia tych kryteriów
oraz sposobu oceny ofert, w sposób, który nie zapewnia obiektywizmu oceny i
porównania ofert, umożliwiający zamawiającemu dokonanie oceny dowolnej i
uznaniowej.

W związku z powyższym odwołujący wnosi o uwzględnienie niniejszego odwołania i:
1)
nakazanie zamawiającemu modyfikację treści siwz w zakresie określenia opisania
kryteriów oceny ofert, znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert (w tym
sporządzonej przez zamawiającego „metodyki oceny ofert”), w sposób wskazany w
treści uzasadnienia niniejszego odwołania, tak aby zmodyfikowane zapisy siwz były
zgodne z ustawą.
17 lipca 2013 r. do Izby wpłynęła odpowiedź na odwołanie, w której zamawiający
wskazał, że uwzględnia zarzuty przedmiotowego odwołania w całości.

Z ustaleń Izby wynika, że po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca.

Izba zważyła, co następuje.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Użyty w przywołanym przepisie czasownik „może” wskazuje na etap postępowania
odwoławczego, na jakim Izba może wydać postanowienie o umorzeniu postępowania.
Zgodnie z art. 186 ust.1 Pzp zamawiający może wnieść odpowiedź na odwołanie.
Odpowiedź na odwołanie wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu. zamawiający jest
zatem uprawniony do uwzględnienia zarzutów odwołania w każdym czasie.
Wskazać też należy, że przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, inaczej, niż
przepisy kodeksu postępowania cywilnego, nie dają Izbie możliwości kontrolowania
oświadczeń stron pod kątem ich zgodności z przepisami prawa. W konsekwencji
oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu zarzutów odwołania w całości wyczerpuje
dyspozycję art. 186 ust. 2 zdanie 1 Pzp i obliguje Izbę do umorzenia postępowania
odwoławczego.
Izba wskazuje, iż zarzuty i żądania stanowią dwie odrębne kategorie prawne, z mocy
art. 180 ust. 3 Pzp oraz § 4 ust. 1 pkt 6) i 7) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U.
Nr 48, poz. 280). Izba przy rozpoznawaniu odwołania związana jest wyłącznie zarzutami, nie
zaś żądaniami odwołania zgodnie z art. 192 ust. 7 Pzp. Analogicznie art. 186 ust. 2 zdanie 1

Pzp wskazuje, że oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów, nie odnosi się do sposobu w jaki
Zamawiający zamierza wykonać swoje zobowiązanie do wykonania czynności zgodnie z
żądaniami odwołania. Skoro zamawiający uwzględnił zarzuty przedmiotowego odwołania w
całości to zobowiązany jest do wykonania wadliwych czynności zgodnie z żądaniami
wynikającymi z treści odwołania. Przeciwne działanie narusza art. 186 ust. 2 zdanie drugie
Pzp.

Wobec ustalenia przez Izbę, że:
1. zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca,
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron,
zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 ustawy oraz §13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280).

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust 6
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: ……………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie