eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 759/13
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2013-04-11
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 759/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff Członkowie: Justyna Tomkowska, Paweł Trojan

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 11.04.2013 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
02.04.2013 r. przez ALBA Południe Polska Sp. z o.o., ul. Starocmentarna 2, 41-300
Dąbrowa Górnicza
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Psary, ul. Malinowicka
4, 42-512 Psary


postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze;

2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz ALBA
Południe Polska Sp. z o.o., ul. Starocmentarna 2, 41-300 Dąbrowa Górnicza
kwoty
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony
wpis od odwołania.



Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.


Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



Sygn. akt: KIO 759/13

U z a s a d n i e n i e


Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych
pochodzących z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Psary”
, zostało
wszczęte przez Gminę Psary, ul. Malinowicka 4, 42-512 Psary zwaną dalej: „Zamawiającym”
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za
numerem 2013/S 059-097754 z dnia 23.03.2013 r. W dniu 25.03.2013 r. Zamawiający
opublikował ogłoszenie o zamówieniu oraz Specyfikacje Istotnych Warunków Zamówienia
zwaną dalej: „SIWZ”.
W dniu 02.04.2013 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej opatrzone
bezpiecznym
podpisem
elektronicznym
weryfikowanym
za
pomocą
ważnego
kwalifikowanego certyfikatu za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej) wpłynęło
na podstawie art. 182 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” odwołanie
ALBA Południe Polska Sp. z o.o., ul. Starocmentarna 2, 41-300 Dąbrowa Górnicza zwany
dalej: „ALBA Południe Polska Sp. z o.o.” albo „Odwołującym” na w/w czynności. Kopia
odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 02.04.2013 r. (e-mailem). Niniejszym składam
odwołanie wobec:
1) pkt 11 oraz pkt 16 lit. d załącznika nr 11 „Przedmiot zamówienia” do SIWZ o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na odbiór,
transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości
zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Psary, w zakresie nałożenia na wykonawcę
obowiązku zagospodarowania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych
oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania
w regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
2) pkt V.2.1. lit. b SIWZ w zakresie żądania posiadania i przedłożenia przez wykonawcę
zezwolenia na przetwarzanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U.
z 2013 r., poz. 21) lub zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zgodnie
z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z
późn. zm.);
3) pkt V.2.4.2. lit. c SIWZ w zakresie żądania przedłożenia wraz z ofertą sprawozdania
finansowego;
4) pkt V.2.5.1. lit. a i b SIWZ w zakresie żądania przedłożenia wraz z ofertą oświadczenia na

temat wielkości średniego rocznego zatrudnienia u wykonawcy usług oraz liczebności
personelu kierowniczego oraz złożenia wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu
zamówienia odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości;
5) § 11 ust. 1 lit. a w zw. z ust. 5 załącznika nr 10 do SIWZ ‘Projekt umowy’ w zakresie
dopuszczalności nałożenia na wykonawcę kary umownej za odstąpienie od umowy
z przyczyn niezależnych od Zamawiającego, podczas gdy Zamawiający zapłaci wykonawcy
karę umowną wyłącznie za odstąpienie od umowy z powodu okoliczności, za które
odpowiada Zamawiający. Zamawiającemu zarzucił naruszenie:
1) art. 9l ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 391 z późn. zm.) oraz 35 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2012 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 21) poprzez postawienie wymogu
przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości
z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej
instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, pomimo iż przepisy ustawowe, jak
i prawo miejscowe dopuszcza w określonych sytuacjach możliwości przekazywania odpadów
komunalnych do instalacji zastępczych;
2) art. 252 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 21)
poprzez nałożenie na wykonawcę obowiązku przekazywania Zamawiającemu kart
przekazania odpadów sporządzonych zgodnie z nieobowiązującym już rozporządzeniem
Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów
formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych
o odpadach (Dz. U. Nr 249, poz. 1674);
3) art. 7 ust. 1 oraz art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), zwanej dalej ‘Pzp’ poprzez
wprowadzenie jako warunku udziału posiadania przez wykonawcę zezwolenia na
przetwarzanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r., poz.
21) lub zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 27
kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.), co
uniemożliwia złożenie ważnej oferty wykonawcy, który nie prowadzi (nie jest właścicielem)
własnej instalacji do zagospodarowania odpadów i stanowi nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia warunek udziału, prowadząc do ograniczenia konkurencji;
4) 25 ust. 1 i 2 w zw. z art. 22 ust. 1 Pzp poprzez żądanie załączenia do oferty dokumentów,
które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania i nie odnoszą się do warunków
udziału w postępowaniu postawionych przez Zamawiającego;
5) art. 353
1
k.c. w zw. z art. 7 ust. Pzp oraz art. 483 § 1 k.c. poprzez naruszenie
równowagi stron w stosunku zobowiązaniowym i nałożenie obowiązku zapłaty kary
umownej na wykonawcę, gdy Zamawiający odstępuje od umowy z przyczyn niezależnych od

siebie, choćby niezawinionych przez wykonawcę, podczas gdy Zamawiający zapłaci
Wykonawcy karę umowną tylko za odstąpienie z powodu okoliczności, za które odpowiada
Zamawiający. W związku z powyższym na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp wnosił o:
I. nakazanie Zamawiającemu dokonanie zmiany specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w następujący sposób:
1) nadanie następującego brzmienia pkt 11 załącznika nr 11 do SIWZ „Przedmiot
zamówienia”
: „Wykonawca zobowiązany jest przekazywać zmieszane odpady komunalne,
odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do
składowania do istniejących w regionie regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych, a w przypadkach o których mowa w art. 9l ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.)
oraz w art. 35 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2013 r.
poz. 21) zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania
odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania można przekazywać do instalacji
zastępczych, znajdujących się w II regionie gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie
z uchwałą nr IV/25/1/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie przyjęcia „Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014” oraz
uchwałą nr IV/25/2/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie wykonania „Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014.
Natomiast frakcje odpadów zebranych selektywnie Wykonawca będzie zobowiązany
przekazać do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania zgodnie z hierarchią postępowania
z odpadami, o której mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013
r., poz. 21)”
oraz nadanie następującego brzmienia pkt 16 lit. d załącznika nr 11 do SIWZ
„Przedmiot
zamówienia”
:
„Wykonawca
zobowiązany
będzie
do
przekazywania
Zamawiającemu kart przekazania odpadów do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania
Odpadów Komunalnych albo instalacji zastępczej bądź innej jednostki do odbioru odpadów
selektywnie zebranych zgodnie z obowiązującymi wzorami, o jakich mowa w rozporządzeniu
Ministra Środowiska z 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów stosowanych na potrzeby
ewidencji odpadów”
.
2) usunięcie z pkt V.2.1. lit. b SIWZ żądania posiadania przez wykonawcę zezwolenia na
przetwarzanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r., poz.
21) lub zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 27
kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);
3) usunięcie w całości pkt V.2.4.2. lit. c SIWZ;
4) usunięcie w całości pkt V.2.5.1. lit. a SIWZ oraz usunięcie z pkt V.2.5.1. lit. b SIWZ
fragmentu „w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrole jakości”,

5) nadanie następującego brzmienia § 11 ust. 1 lit. a załącznika nr 10 do SIWZ „Projekt
umowy”
: „za odstąpienie od umowy z powodu okoliczności za które odpowiada wykonawca
w wysokości 10 % wartości umowy”
.
II. zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według
faktury i potwierdzenia poniesionych kosztów, jakie zostaną złożone podczas rozprawy.
W dniu 23.03.2013 r. Zamawiający ogłosił zamówienie. W ocenie Odwołującego,
postanowienia SIWZ są niezgodne z przepisami z następujących przyczyn:
1. Zgodnie z pkt 11 załącznika nr 11 do SIWZ „Przedmiot zamówienia”, Wykonawca będzie
zobowiązany zagospodarować zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz
pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania zgodnie
z Wojewódzkim Planem Gospodarki odpadami, czyli odpady komunalne zebrane na terenie
Gminy Psary muszą trafić do jednej ze wskazanych w WPGO - Regionalnej Instalacji do
Przetwarzania Odpadów Komunalnych.
Takie sformułowanie obowiązku wykonawcy jest
niezgodne z przepisami. Należy podkreślić, iż wymóg przekazywania odpadów komunalnych
do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów dotyczy jedynie ich trzech frakcji, co
wynika z art. 9e ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 391), zwanej dalej „UCPG”, który stanowi, że
podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do
przekazywania
odebranych
od
właścicieli
nieruchomości
zmieszanych
odpadów
komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych
przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych.
Nadto wymóg ten nie ma charakteru bezwzględnego, gdyż przepisy ustaw
dopuszczają w określonych sytuacjach przekazywanie odpadów do instalacji zastępczych.
Art. 9l ust. 2 UCPG stanowi, że w przypadku wystąpienia awarii regionalnej instalacji do
przetwarzania odpadów komunalnych, uniemożliwiającej odbieranie zmieszanych odpadów
komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych
przeznaczonych do składowania od podmiotów odbierających odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości odpady te przekazuje się do instalacji przewidzianych do
zastępczej obsługi tego regionu, wskazanych w uchwale w sprawie wykonania
wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
Ponadto zgodnie z art. 35 ust. 4 pkt 2 ustawy
z dnia 8 stycznia 2013 r. o odpadach (Dz. U. poz. 21), zwanej dalej „ustawą o odpadach”,
wojewódzkie plany gospodarki odpadami zawierają wskazanie regionalnych instalacji do
przetwarzania odpadów komunalnych w poszczególnych regionach gospodarki odpadami
komunalnymi oraz instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi tych regionów,
w przypadku gdy znajdująca się w nich instalacja uległa awarii lub nie może przyjmować
odpadów z innych przyczyn oraz do czasu uruchomienia regionalnych instalacji do
przetwarzania odpadów komunalnych.
Z zacytowanych przepisów wynika więc, że

zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych przeznaczonych do składowania można przekazywać do instalacji zastępczej
zamiast do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów wtedy, gdy:
- w regionie brak jest regionalnej instalacji - do czasu uruchomienia regionalnej instalacji,
- znajdująca się na jego terenie instalacja uległa awarii lub,
- nie może ona przyjmować odpadów z innych przyczyn. W literaturze słusznie zauważa się,
że RIPOK (regionalna instalacja do przetwarzania odpadów) może odmówić przyjmowania
odpadów także z innych przyczyn, które nie zostały doprecyzowane w żadnym z przepisów
prawa. (...) Niewątpliwie najprostszym z nich będzie osiągnięcie maksymalnych zdolności
przerobowych przez konkretną instalację unieszkodliwiania odpadów. śadna z nich nie ma
bowiem możliwości przyjęcia większej ilości odpadów, niż wynika to z jej przepustowości.
Pamiętanie o tym jest niezwykle istotne w sytuacjach, w których wyznaczone w konkretnym
regionie RIPOK-i mają mniejsze moce przerobowe niż ilość wytwarzanych w regionie
gospodarki odpadami komunalnymi odpadów komunalnych (co, niestety, w praktyce nie jest
zjawiskiem rzadkim). Jest rzeczą naturalną, że wówczas nie będą one mogły odebrać
wszystkich wytworzonych w regionie odpadów – część odpadów będzie musiała być
unieszkodliwiona w wyznaczonych instalacjach zastępczych
(K. Gruszecki, Czy można
odmówić przyjęcia odpadów, Przegląd Komunalny 1/2013). Podkreślił, że obecnie w regionie
II, w którym znajdują się Psary, zgodnie z uchwałą nr IV/25/1/2012 Sejmiku Województwa
Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie przyjęcia „Planu gospodarki odpadami dla
województwa śląskiego 2014”
oraz uchwałą nr IV/25/2/2012 Sejmiku Województwa
Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie wykonania „Planu gospodarki odpadami dla
województwa śląskiego 2014”
(będącą zgodnie z art. 38 ust. 4 ustawy o odpadach aktem
prawa miejscowego), znajduje się tylko jedna regionalna instalacją do przetwarzania
odpadów komunalnych położona w Katowicach. Instalacja ta nie jest w stanie przyjąć do
zagospodarowania wszystkich odpadów zmieszanych, odpadów zielonych oraz pozostałości
z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania z regionu II z uwagi na
niewystarczającą przepustowość. Z tych względów część w/w frakcji odpadów będzie
musiała być przekazywana do instalacji zastępczych. Zamawiający powinien więc wskazać
w SIWZ, że w przypadku gdy regionalna instalacja do przetwarzania odpadów właściwa dla
regionu II uległa awarii lub z innych przyczyn nie może przyjmować odpadów, Wykonawca
zobowiązany jest do zagospodarowania odpadów w instalacji zastępczej określonej
w uchwale IV/25/2/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie wykonania „Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014”
w ramach Regionu II gospodarki odpadami komunalnych. Wskazał, że Zamawiający
wymaga, aby wykonawca przekazywał karty przekazania odpadów sporządzone zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu

informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych
zestawień danych o odpadach (Dz. U. Nr 249, poz. 1674). Rozporządzenie to zostało
wydane na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U.
z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.), która została uchylona na mocy art. art. 252 ustawy
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 21); nowa ustawa o
odpadach w przepisach przejściowych nie utrzymała mocy obowiązującej w/w
rozporządzenia. W związku z powyższym wnosił o nadanie następującego brzmienia pkt 11
załącznika nr 11 do SIWZ „Przedmiot zamówienia”: „Wykonawca zobowiązany jest
przekazywać zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania
odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do istniejących w regionie
regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, a w przypadkach o których
mowa w art. 9l ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.) oraz w art. 35 ust. 4 pkt 2 ustawy
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 21) zmieszane odpady
komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych
przeznaczonych do składowania można przekazywać do instalacji zastępczych,
znajdujących się w II regionie gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z uchwałą nr
IV/25/1/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie przyjęcia
„Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014” oraz uchwałą nr IV/25/2/2012
Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie wykonania „Planu
gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014. Natomiast frakcje odpadów
zebranych selektywnie Wykonawca będzie zobowiązany przekazać do instalacji odzysku lub
unieszkodliwiania zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, o której mowa w ustawie
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21)”
oraz nadanie
następującego brzmienia pkt 16 lit. d załącznika nr 11 do SIWZ „Przedmiot zamówienia”:
„Wykonawca zobowiązany będzie do przekazywania Zamawiającemu kart przekazania
odpadów do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych albo instalacji
zastępczej bądź innej jednostki do odbioru odpadów selektywnie zebranych zgodnie
z obowiązującymi wzorami, o jakich mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 8
grudnia 2010 r. w sprawie wzorów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów”
.
2. Zgodnie z pkt V.2.1. lit. b SIWZ, wykonawca zobowiązany jest na potwierdzenie
posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności posiadać
zezwolenie na przetwarzanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U.
z 2013 r., poz. 21) lub zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zgodnie
z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243
z późn. zm.). Zezwolenie te posiada wyłącznie podmiot prowadzący działalność w zakresie
odzysku lub unieszkodliwiania odpadów („przetwarzanie odpadów” to zgodnie z art. 3 ust. 1

pkt 21 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r., Dz. U. z 2013 r. poz. 21, procesy odzysku lub
unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie
odpadów). Co prawda przedmiotem niniejszego zamówienia jest także zagospodarowanie
odpadów komunalnych, niemniej wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia nie jest
zobowiązany zagospodarowywań odebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych
na terenie Psar odpadów we własnej instalacji do zagospodarowywania odpadów, a tylko
wtedy - gdy wykonawca jest prowadzącym (właścicielem) taką instalację -byłby w stanie
spełnić ten obowiązek. Wykonawca może bowiem zagospodarowywać odpady w instalacji,
której prowadzący jest jego podwykonawcą albo też w przypadku udostępnienia przez
prowadzącego taką instalację swoich zasobów na zasadzie art. 26 ust. 2b Pzp. W takich
jednak przypadkach Zamawiający nie jest uprawniony do żądania w świetle rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być
składane (Dz. U. poz. 231) dokumentów potwierdzających uprawnienia do wykonywania
określonej działalności podmiotów trzecich. W przypadku polegania na zasobach innych
podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b Pzp, Zamawiający zgodnie z § 1 pkt 6
w/w rozporządzenia może jedynie żądać dokumentów dotyczących sytuacji ekonomicznej
i finansowej. Wymóg przedłożenia wraz z ofertą zezwolenie na przetwarzanie odpadów/na
odzysk lub unieszkodliwianie odpadów faktycznie więc zawęża krąg wykonawców, którzy
mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia - w świetle zaskarżonego postanowienia SIWZ
są tylko te podmioty, które prowadzą (są właścicielem) instalacji do zagospodarowania
odpadów, bądź też utworzą konsorcjum z wykonawcą, który takiej instalacji nie prowadzi.
Zamawiający naruszył więc w istotny sposób uczciwą konkurencję, zamykając większości
wykonawcom możliwość samodzielnego ubiegania się o udzielenie zamówienia.
Ograniczenie to jest niczym nieuzasadnione i zbędne, a zarazem nieproporcjonlane. Jak
wskazuje KIO, warunki udziału w postępowaniu winne być ustalane na takim poziomie, aby
spełniający je wykonawca był w stanie zrealizować zamówienie publiczne z należytą
starannością,
a
jednocześnie
krąg
podmiotowy
wykonawców
uczestniczących
w postępowaniu był możliwie najszerszy. Wymagania zamawiającego nie mogą być
nadmiernie wygórowane w stosunku do opisu przedmiotu zamówienia
(wyrok KIO z dnia
08.02.2012 r., sygn. akt: KIO 148/12). Zasada proporcjonalności oznacza, że opisane przez
zamawiającego warunki udziału w postępowaniu muszą być uzasadnione wartością
zamówienia, charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności lub warunkami realizacji
zamówienia. Nie powinny ograniczać dostępu do zamówienia wykonawcom dającym
rękojmię należytego jego wykonania.
(wyrok KIO z dnia 14.12.2012 r., sygn. akt: KIO
2636/12). W odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22
ust. 1 p.z.p. zamawiający ma prawo i obowiązek opisania, jak będzie oceniał ich spełnianie


przez wskazanie minimalnych wymagań, które muszą być związane z przedmiotem
zamówienia i proporcjonalne do niego. Zamawiający kształtując ten opis, aby nie narazić się
na zarzut naruszenia zasad zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, obowiązany jest zachować niezbędną równowagę pomiędzy jego interesem,
polegającym na uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia publicznego,
a interesem poszczególnych wykonawców, których nie wolno, poprzez wprowadzanie
nadmiernych i wygórowanych wymagało, eliminować z udziału w postępowaniu.
(wyrok KIO
z dnia 26.08.2011 r., sygn. akt: KIO 1721/11) Nadto nadmierne ograniczenie dostępu do
zamówienia czy stwarzanie przez zamawiającego bardziej korzystnych warunków dla
określonych wykonawców, zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie, (poza przewidzianymi
w przepisach ustawy) w przypadku gdy brak ku temu rzeczowego uzasadnienia, stanowiło
będzie naruszenie zasad p.z.p.
(wyrok KIO z dnia 05.03.2012 r., sygn. akt: KIO 341/12).
W związku z powyższym wnoszę o usunięcie z pkt V.2.1. lit. b SIWZ żądania posiadania
przez wykonawcę zezwolenia na przetwarzanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14
grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 21) lub zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie
odpadów zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach(t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr
185, poz. 1243 z późn. zm.).
3. W pkt V.2.4.2. lit. c SIWZ, Zamawiający żąda przedłożenia sprawozdania finansowego
lub jego części, pomimo iż warunkiem udziału w postępowaniu zgodnie z pkt V.2.4.1. oraz
V.2.4.2. SIWZ jest obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie mniejsza niż
1.000.000 zł oraz posiadanie przez wykonawcę środków finansowych lub zdolności
kredytowej w wysokości co najmniej 1.000.000 zł. Z tymi warunkami korelują dwa pozostałe
dokumenty - obok sprawozdania finansowego - których żąda Zamawiający: opłacona polisa
lub inny dokument, potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności
cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na
kwotę nie mniejsza niż 1.000.000 zł oraz informacja banku lub spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej, w której wykonawca posiada rachunek, potwierdzający
wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy
w wysokości co najmniej 1.000.000 zł. Sprawozdanie finansowe, którego żąda Zamawiający,
nie ma więc na celu potwierdzenia stawianych warunków w zakresie sytuacji ekonomicznej
i finansowej wykonawcy. Podobnie w pkt V. 2.5.1. lit. a SIWZ Zamawiający żąda złożenia
wraz z ofertą oświadczeniem na temat wielkości średniego rocznego zatrudnienia
u wykonawcy oraz liczebności personelu kierowniczego, pomimo iż Zamawiający nie
postawił jako warunku udziału posiadania przez wykonawcę personelu o określonej liczbie.
Dalej, w pkt V.2.5.1. lit. b SIWZ Zamawiający żąda wykazu osób, które będą uczestniczyć
w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług,

kontrole jakości, podczas gdy w pkt V.2.5.1. SIWZ Zamawiający postawił warunek
dysponowania przez wykonawcę osobami zdolnymi do wykonania zamówienia w liczbie co
najmniej 4 kierowców z kwalifikacjami do transportu rzeczy - przy takich wymaganiach
niezasadne jest wskazywanie w wykazie osób odpowiedzialnych za świadczenie usług,
kontrolę jakości; wystarczające jest wskazanie przez wykonawcę co najmniej 4 osób-
kierowców posiadających kwalifikacje do transportu rzeczy. Zgodnie z art. 25 ust. 1 Pzp,
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać od wykonawców
wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania
- na
kwestię tę zwraca uwagę także Krajowa Izba Odwoławcza (np. wyrok KIO z dnia
02.08.2010 r., sygn. akt: KIO/UZP 1527/10). Nadto jak podkreśla, się nie można twierdzić, że
opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu wynikał
z żądania złożeniaokreślonego dokumentu. To opisanie warunku udziału w postępowaniu
otwiera możliwość żądania dokumentu na jego potwierdzenie. Opis warunku określa
przedmiot dowodzenia, cel, w jakim dokument należy złożyć. Z kolei wymagany dokument to
jedynie środek, który ma służyć udowodnieniu.
(wyrok KIO z dnia 14.11.2012 r., sygn. akt:
KIO 2384/12). W związku z powyższym wnosił o usunięcie w całości pkt V.2.4.2. lit. c SIWZ
oraz o usunięcie w całości pkt V.2.5.1. lit. a SIWZ oraz usunięcie z pkt V.2.5.1. lit. b SIWZ
fragmentu „w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrole jakości”.
4. Zgodnie z § 11 ust. 1 lit. a załącznika nr 10 do SIWZ „projekt umowy”, Wykonawca zapłaci
Zamawiającemu kary umowne m.in. za odstąpienie od umowy z przyczyn niezależnych od
Zamawiającego w wysokości 10 % wartości przedmiotu umowy.
Dalej, ust. 5 stanowi, że
Zamawiający zapłaci Wykonawcy karę umowną za odstąpienie od umowy z powodu
okoliczności, za które odpowiada Zamawiający w wysokości 10 % wartości przedmiotu
umowy.
Tym samym Zamawiający naruszył równowagę stron w stosunku zobowiązaniowym,
gdyż zamierza zapłacić wykonawcy karę umowną wyłącznie wtedy, gdy odstąpi od umowy
powodu okoliczności, za które sam odpowiada, podczas gdy wykonawca będzie
zobowiązany zapłacić Zamawiającemu karę umowną za odstąpienie od umowy z przyczyn
niezależnych od Zamawiającego, choćby nawet wykonawca sam nie był za nie
odpowiedzialny. § 11 ust. 1 lit. a załącznika nr 10 do SIWZ „projekt umowy” narusza więc
równowagę stron umowy, co jest niezgodne z art. 353
1
k.c, który umożliwia ułożenie
stosunku prawnego według uznania stron, przy czym jego treść lub cel nie może sprzeciwiać
się właściwości zobowiązania, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W związku
z powyższym wnosił o nadanie następującego brzmienia § 11 ust. 1 lit. a załącznika nr 10 do
SIWZ „Projekt umowy”: „za odstąpienie od umowy z powodu okoliczności za które
odpowiada wykonawca w wysokości 10 % wartości umowy”
.
Zamawiający w dniu 03.04.2013 r. zamieścił na stronie internetowej kopie odwołania

oraz wezwanie w trybie art. 185 ust.1 Pzp do uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. śadne przystąpienia nie miały miejsca.
W dniu 08.04.2013 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej opatrzone
bezpiecznym
podpisem
elektronicznym
weryfikowanym
za
pomocą
ważnego
kwalifikowanego certyfikatu za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej), a w dniu
09.04.2013 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Zamawiający wobec wniesienia
odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na
odwołanie, w której uwzględnił odwołanie w całości. Wnioskując o umorzenie niniejszego
postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
o zniesienie wzajemne kosztów postępowania. Jednocześnie Zamawiający stwierdził, że
dokonuje na podst art 38 ust. 4 Pzp niezbędnych zmian w treści SIWZ i ogłoszenia
o zamówieniu w zakresie wskazanym przez Odwołującego tj.: 1) nadanie następującego
brzmienia pkt 11, załącznika nr 11 do SIWZ - Przedmiot zamówienia:
pkt 11. Wykonawca zobowiązany jest przekazywać zmieszane odpady komunalne, odpady
zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do
składowania do istniejących w regionie regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych, a w przypadkach o których mowa w art. 91 ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U, Z 2012 r. poz. 391 z późn, zm) oraz
w art. 35 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.
21) zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych przeznaczonych do składowania można przekazywać do instalacji
zastępczych, znajdujących się w II regionie gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie
z uchwałą nr IV/25/l/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie przyjęcia „Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014" oraz
uchwałą nr IV/25/2/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie przyjęcia „Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014".
Natomiast frakcje odpadów zebranych selektywnie Wykonawca będzie zobowiązany
przekazać do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania zgodnie z hierarchią postępowania
z odpadami, o której mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U.
z 2013

r., poz. 21)

nadanie następującego brzmienia pkt 16 lit d, załącznika nr 11 do SIWZ-Przedmiot
zamówienia:

d) Wykonawca zobowiązany będzie do przekazywania Zamawiającemu kart przekazania
odpadów do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych albo instalacji
zastępczej bądź innej jednostki do odbioru odpadów selektywnie zebranych zgodnie
z obowiązującymi wzorami, o jakich mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 8

grudnia 2010 r. w sprawie wzorów stosowanych na potrzeby ewidencji i odpadów,
rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu informacji
oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień
danych o odpadach.

2) usunięcie z pkt V.2.1 lit. b SIWZ żądania posiadania przez wykonawcę
zezwolenia na przetwarzanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U.
z 2013 r., poz. 21) lub zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zgodnie
z ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tj. Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn.
zm.).

3) usunięcie w całości pkt V.2.4.2. lit c SIWZ
4) usunięcie w całości pkt V.2.5.1. lit a SIWZ oraz usunięcie z pkt V.2.5.1 lit b SIWZ
fragmentu „w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrole jakości"
5) nadanie następującego brzmienia § 11 ust. 1 lit a załącznika nr 10 do SIWZ „Projekt
umowy"
: „za odstąpienie od umowy z powodu okoliczności za które odpowiada wykonawca
w wysokości 10% wartości umowy"
. Zamawiający po przeanalizowaniu odwołania,
postanowił uwzględnić w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu tj. o dokonanie zmiany
treści SIWZ w następujący sposób:
1) nadanie następującego brzmienia pkt 11, załącznika nr 11 do SIWZ – Przedmiot

zamówienia:

pkt 11. Wykonawca zobowiązany jest przekazywać zmieszane odpady komunalne, odpady

zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do

składowania do istniejących w regionie regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych, a w przypadkach o których mowa w art. 91 ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. Z 2012 r, poz. 391 z późn. zm) oraz
w art. 35 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.
21) zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych przeznaczonych do składowania można przekazywać do instalacji
zastępczych, znajdujących się w II regionie gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie
z uchwałą nr IV/25/l/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie przyjęcia „Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014" oraz
uchwałą nr IV/25/2/2012 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie przyjęcia „Planu gospodarki odpadami dla województwa śląskiego 2014".
Natomiast frakcje odpadów zebranych selektywnie Wykonawca będzie zobowiązany
przekazać do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania zgodnie z hierarchią postępowania
z odpadami, o której mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U.
z 2013 r., poz. 21)

nadanie następującego brzmienia pkt 16 lit d, załącznika nr 11 do SIWZ -

Przedmiot
zamówienia:

d) Wykonawca zobowiązany będzie do przekazywania Zamawiającemu kart przekazania
odpadów do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych albo instalacji
zastępczej bądź innej jednostki do odbioru odpadów selektywnie zebranych zgodnie
z obowiązującymi wzorami, o jakich mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 8
grudnia 2010 r. w sprawie wzorów stosowanych na potrzeby ewidencji i odpadów,
rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu informacji
oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień
danych o odpadach.

2) usunięcie z pkt V.2.i lit, b SIWZ żądania posiadania przez wykonawcę
zezwolenia na przetwarzanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U.
z 2013 r., poz. 21) lub zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zgodnie
z ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243
z późn. zm.).

3) usunięcie w całości pkt V.2.4.2. lit c SIWZ
4) usunięcie w całości pkt V.2.5,l. lit a SIWZ oraz usunięcie z pkt V.2.5.1 iit b SIWZ
fragmentu „w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrole jakości"
5) nadanie następującego brzmienia §11 ust. 1 lit a załącznika nr 10 do SIWZ „Projekt
umowy"
: „za odstąpienie od umowy z powodu okoliczności za które odpowiada wykonawca
w wysokości 10% wartości umowy"
.
Uwzględniając powyższe, Izba uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż
postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp –
umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 759/13 na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (Dz. U. nr 48, poz.
280) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym. W oparciu o § 32 ww.

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.


Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie