eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 674/12
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2012-04-12
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 674/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska Członkowie: Paweł Trojan, Renata Tubisz

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 12 kwietnia 2012 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 kwietnia
2012 r. przez wykonawcę Polimex-Mostostal Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie,
ul. Czackiego 15/17
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym
przez zamawiającego: Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sobuczynie, ul. Konwaliowa 1

postanawia :

1.
umorzyć postępowania odwoławcze;
2.

nakazaćzwrot z rachunku bankowego Urzędu ZamówieńPublicznych kwoty 20 000
zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącąkwotęuiszczonego
wpisu na rzecz wykonawcy Polimex-Mostostal Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie,
ul. Czackiego 15/17
tytułem wpisu od odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni

od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Częstochowie.

Przewodniczący: ……………
Członkowie
……………

……………


Sygn. akt KIO 674/12
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na
zaprojektowanie i budowęzakładu kompostowego przy Częstochowskim Przedsiębiorstwie
Komunalnym sp. z o.o. w Sobuczynie w ramach rozbudowy zakładu zagospodarowywania
odpadów dla subregionu północnego WojewództwaŚląskiego zostało wszczęte przez
zamawiającego Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnościąz siedzibąw Sobuczynie, ul. Konwaliowa 1 ogłoszeniem w siedzibie i na
stronie internetowej opublikowanym także w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
27 marca 2012r. za numerem 2012/S 60-097402. Specyfikacja Istotnych Warunków
Zamówienia (siwz) została zamieszczona przez zamawiającego na jego stronie
www.czpk.czestochowa.um.gov.pl
w tym samym dniu.
W dniu 5 kwietnia 2012r. na czynnośćzamawiającego polegającąna nieprawidłowym
ukształtowaniu zapisów ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego i siwz wniósł
Polimex-Mostostal Spółka Akcyjna z siedzibąw Warszawie, ul. Czackiego 15/17 – zwany
dalej odwołującym
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
I.
art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. t.j.
z 2010r. nr 113 poz. 759 ze zm. – dalej ustawy) w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy w zw. z art. 31
ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy poprzez opis przedmiotu
zamówienia w sposób, który narusza zasady uczciwej konkurencji w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego, tj. z uwagi na możliwąwieloznacznąinterpretację
zapisów siwz wyłącza możliwośćzłożenia porównywalnych ofert przez wykonawców;
II.
art. 14 i art. 139 ust. 1 ustawy w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy oraz zw. z art. 31 ust. 2 i
ust. 3 ustawy oraz w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy w zw. z art. 3531 k.c. poprzez
ukształtowanie postanowieńsiwz w sposób nie dający wykonawcom pewności co do treści
przyszłego stosunku zobowiązaniowego z zamawiającym z uwagi na niejednoznaczne
sformułowanie zapisów umowy, która zostanie zawarta z wykonawcąwybranym do realizacji
niniejszego zamówienia publicznego oraz z przekroczeniem granic swobody umów poprzez
naruszenie zasady równości kontraktowej i ekwiwalentnościświadczeń(w dalszej części
odwołania w uzasadnieniu zarzutów doprecyzowano dodatkowo przepisy, które zostały
naruszone
wskutek
nieprawidłowego
ukształtowania
poszczególnych
zapisów),co
spowodowało nieprawidłowe ukształtowanie następujących zapisów ogłoszenia o wszczęciu
postępowania przetargowego i siwz:

1)
pkt 6 ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego, pkt 4 siwz oraz § 4 ust. 1
wzoru umowy - poprzez ustalenie sztywnych terminów wykonania poszczególnych etapów
inwestycji, bez możliwości ich zamiany nawet w sytuacji, gdy postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego nie zakończy sięw terminie planowanym przez zamawiającego;
2)
pkt 6 tiret drugi ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego, pkt 4 tiret drugi
siwz oraz § 4 ust. 1 tiret drugi wzoru umowy - poprzez nałożenie na wykonawcęobowiązku
uzyskania pozwolenia na budowęw terminie 4 miesięcy od daty rozpoczęcia prac w sytuacji,
gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie inwestycji, a więc
zamawiający ustalając ten termin powinien uwzględnićczas konieczny do wykonania
projektu budowlanego (3-4 miesiące), czas akceptacji przez siebie projektu wstępnego i
projektu budowlanego, czas konieczny do przeprowadzenie stosowanych badańi uzgodnień
z organami administracji oraz czas wydania decyzji administracyjnych określony w
przepisach k.p.a.;
3)
pkt 7 ostatni akapit ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego, pkt 5 ust. 1
lit. b) ostatni akapit siwz - przez brak wskazania terminu realizacji inwestycji obejmującej
usługi i roboty budowlane (3 czy 5 lat przed terminem składania ofert), która może zostać
zgłoszona w celu wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia;
4)
pkt 16 siwz - przez brak zapisów przewidujących możliwośćzmiany terminu
zakończenia realizacji przedmiotu zamówienia oraz poszczególnych etapów realizacji
inwestycji z uwagi na wystąpienie siły wyższej, opieszałości organów administracji w
wydawaniu decyzji administracyjnych oraz zmiany prawa;
5)
ust. 2 preambuły wzoru umowy - w zakresie, w jakim uznaje za niewykonanie lub
nienależyte wykonanie umowy każde naruszenie przez wykonawcępostanowień
dokumentacji oraz nie zawiera hierarchii dokumentów;
6)
ust. 3 preambuły wzoru umowy - przez przyznanie zamawiającemu prawa do
odstąpienia od umowy oraz naliczenia kary umownej bez zapłaty wynagrodzenia w trakcie
realizacji inwestycji z powodu złożenia przez wykonawcęfałszywych oświadczeńw trakcie
postępowania przetargowego;
7)
§ 1 ust. 7 wzoru umowy oraz pkt 1.6.4 PFU - w zakresie, w jakim nakładająna
wykonawcęobowiązek niezwłocznego powiadomienia zamawiającego o każdym błędzie,
nieprawidłowości lub innej wadzie PFU oraz wyłączająodpowiedzialnośćzamawiającego za
błędy i opuszczenia w PFU oraz przerzucająna wykonawcęodpowiedzialnośći ryzyko
nieprawidłowego przygotowania PFU;
8)
§ 1 ust. 13 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nakłada na wykonawcęobowiązek
przeniesienia na zamawiającego osobistych praw autorskich do projektu;

9)
§ 1 ust. 15 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nie ustala terminu złożenia przez
wykonawcęwymienionych w nim wykazów, tj. w ciągu 30 dni od „ostatecznego
zaakceptowania Projektu" czy „od dnia podpisania umowy";
10)
§ 2 ust. 4 wzoru umowy - w zakresie, w jakim uzależnia wypłatępodatku VAT od
zgodności z „porozumieniami międzynarodowymi dotyczącymi realizacji programu", które nie
sąznane wykonawcy;
11)
§ 3 ust. 1 lit. a) wzoru umowy - w zakresie, w jakim uzależnia dokonanie płatności za
dokumentacjęprojektowąod dostarczenia przez wykonawcęprawomocnej decyzji o
pozwoleniu na budowę;
12)
§ 3 ust. 1 lit. e) wzoru umowy - w zakresie, w jakim przyznaje zamawiającemu
możliwośćdowolnego ustalania terminów odbiorów częściowych w przypadkach
wynikających z potrzeb zamawiającego;
13)
§ 4 ust. 4 wzoru umowy - przez brak wskazania przyczyn, których zaistnienie
mogłoby stanowićprzesłankęzmiany terminów realizacji inwestycji; zapis zawiera odesłanie
do pkt 16 siwz, ale w tym zapisie nie wskazanożadnej przesłanki umożliwiającej zamianę
terminów realizacji inwestycji;
14)
§ 5 ust. 1 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nie określa terminu przekazania placu
budowy wykonawcy;
15)
§ 5 ust. 2 wzoru umowy - przez nałożenie na zamawiającego obowiązku przekazania
dokumentów bez określenia, jakie dokumenty zamawiający miałby przekazaćw tym terminie;
16)
§ 5 ust. 5 i ust. 6 wzoru umowy - w zakresie, w jakim (i) nie określa terminów
udzielania przez zamawiającego odpowiedzi na pytania wykonawcy oraz (ii) przyznaje
przedstawicielom zamawiającego uprawnienia do jednostronnego rozstrzygania sporów i
wydawania poleceńwykonawcy;
17)
§ 6 ust. 2 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nakłada na wykonawcęobowiązek
podawania siękontrolom przeprowadzanym przez podmioty zewnętrzne bez określania
rodzaju tych podmiotów, a także zakresu i terminów kontroli;
18)
§ 7 ust. 1 wzoru umowy - w zakresie, w jakim przewiduje jedynie częściową
możliwośćrealizacji przedmiotu zamówienia za pomocąpodwykonawców;
19)
§ 10 ust. 2 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nie określa daty początkowej okresu
rękojmi;
20)
§ 10 ust. 4 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nakłada na wykonawcęw ramach
rękojmi odpowiedzialnośćza wady, które powstały po odbiorze inwestycji;
21)
§ 11 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nie określa daty, w której każda ze stron
może odstąpićod umowy (z wyjątkiem § 11 ust. 1 lit. a), co wyłącza możliwośćskutecznego
odstąpienia od umowy;

22)
§ 11 ust. 1 lit. b) i c) wzoru umowy - w zakresie, w jakim przyznaje zamawiającemu
prawo odstąpienia od umowy w sytuacji, gdy zostanie ogłoszona upadłośćlub zastanie
wydany nakaz zajęcia majątku wykonawcy;
23)
§ 11 ust. 1 lit. h) wzoru umowy - w zakresie, w jakim przyznaje zamawiającemu prawo
do odstąpienia od umowy w każdym czasie;
24)
§ 11 ust. 1 lit. i) wzoru umowy - w zakresie, w jakim nie uzależnia wykonania prawa
odstąpienia od uprzedniego wezwania wykonawcy do usunięcia naruszeń;
25)
§ 12 ust. 1 i ust. 2 wzoru umowy - w zakresie, w jakim nie określa podstawy
naliczania kar umownych (tj. wynagrodzenie brutto czy netto);
26)
§ 13 ust. 2 lit. b) wzoru umowy - w zakresie, w jakim przewiduje,że okres
ubezpieczenia w polisie powinien obejmowaćcały okres realizacji prac budowlanych i
dostaw, bez możliwości przedkładania polis na krótsze okresy z obowiązkiem ich
przedłużania;
27)
§ 13 ust. 5 wzoru umowy - w zakresie, w jakim przewiduje,żeżadna polisa
ubezpieczeniowa
przewidziana
dla
kontraktu
nie
może
zawierać
wyłączenia
odpowiedzialności za straty, szkody lub przywrócenie stanu pierwotnego wskutek błędów lub
pominięćprojektowych;
28)
§ 16 ust. 3 wzoru umowy - w zakresie, w jakim zobowiązuje wykonawcębędącego
osobąprawnądo wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych przez
zamawiającego oraz nie przewiduje ochrony danych osobowych pracowników i
podwykonawców wykonawcy, które zostanąprzekazane zamawiającemu;
29)
pkt 1.6.2.1. PFU - przez nałożenie na wykonawcęobowiązku przestrzegania norm
ISO obwiązujących u zamawiającego bez wskazania tych norm, co powoduje,że nie jest
możliwe ustalenie zakresu wymagańzamawiającego i kosztów, które z powodu ich
stosowania wykonawca będzie musiał ponieść;
30)
pkt 1.13.4 i pkt 1.13.5 PFU oraz załącznik nr 3 - przez niedostarczenie kompletnych
informacji dotyczących instalacji obcych i instalacji znajdujących sięna terenie placu
budowy, co uniemożliwia oszacowanie przez wykonawcękosztów robót związanych
uzbrojeniem terenu i prawidłowe skalkulowanie ceny oferty;
31)
pkt 1.14.1 PFU - w zakresie, w jakim nie ustala terminu, w którym inspektor nadzoru
powinien wyrazićzgodęna zakup materiałów i wyrobów lub zgłosićzastrzeżenia do
propozycji wykonawcy.
Z uwagi na powyższe odwołujący wnosi o:
1) nakazanie zamawiającemu dokonania następujących zmian w siwz i PFU:
pkt 6 ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego, pkt 4 siwz oraz § 4 ust. 1 wzoru
umowy - przez wprowadzenie zapisu przewidującego wydłużenie terminów realizacji

inwestycji, w sytuacji gdy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie zakończy
sięw planowanym przez zamawiającego terminie;
pkt 6 tiret drugi ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego, pkt 4 tiret drugi siwz
oraz § 4 ust. 1 tiret drugi wzoru umowy - przez wydłużenie terminu na uzyskanie przez
wykonawcędecyzji o pozwoleniu na budowę;
pkt 7 ostatni akapit ogłoszenia o wszczęciu postępowania przetargowego, pkt 5 ust. 1 lit. b)
ostatni akapit siwz - przez wskazanie, w jakim terminie miała zostaćwykonana inwestycja
obejmująca swoim zakresem roboty budowlane i usługi, tj. 3 czy 5 lat;
pkt 16 siwz - przez wprowadzenie zapisu przewidującego możliwośćzmiany terminu
zakończenia prac oraz poszczególnych etapów z uwagi na wystąpienie siły wyższej,
opieszałości organów administracji w wydawaniu decyzji administracyjnych oraz zmiany
prawa; ust. 2 preambuły wzoru umowy - przez (i) skreślenie zapisu w zakresie, w jakim
uznaje za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy każde naruszenie przez
wykonawcępostanowieńdokumentacji oraz (ii) wprowadzenie hierarchii dokumentów;
ust. 3 preambuły wzoru umowy - przez skreślenie zapisu;
§ 1 ust. 7 wzoru umowy oraz pkt 1.6.4 PFU - przez skreślenie zapisu w zakresie, w jakim
nakłada na wykonawcęobowiązek niezwłocznego powiadomienia zamawiającego o każdym
błędzie, nieprawidłowości lub innej wadzie PFU oraz skreślenie zapisu w zakresie, w jakim
wyłącza odpowiedzialnośćzamawiającego za błędy i opuszczenia w PFU oraz przerzuca na
wykonawcęodpowiedzialnośći ryzyko nieprawidłowego przygotowania PFU;
§ 1 ust. 13 wzoru umowy - przez doprecyzowanie zapisu, w sposób z którego będzie
wynikało,że wykonawca jest zobowiązany do przeniesienia na zamawiającego jedynie
majątkowych praw autorskich do projektu;
§ 1 ust. 15 wzoru umowy - przez wskazanie terminu, w jakim wykonawca zobowiązany jest
do złożenia wymienionych w nim wykazów;
§ 2 ust. 4 wzoru umowy - przez skreślenie zapisu w zakresie, w jakim uzależnia wypłatę
podatku VAT od zgodności z „porozumieniami międzynarodowymi dotyczącymi realizacji
programu";
§ 3 ust. 1 lit. a) wzoru umowy - przez zmianęzapisu i uzależnienie płatności za
dokumentacjęprojektowąod dostarczenia przez wykonawcęostatecznej decyzji o
pozwoleniu na budowę;
§ 3 ust. 1 lit. e) wzoru umowy - przez skreślenie zapisu;
§ 4 ust. 4 wzoru umowy - przez modyfikacjęzapisu i pkt 16 siwz poprzez wskazanie
przyczyn, których zaistnienie będzie uzasadniało zmianęterminu realizacji inwestycji;
§ 5 ust. 1 wzoru umowy - przez wskazanie terminu przekazania placu budowy wykonawcy;
§ 5 ust. 2 wzoru umowy - przez wskazanie dokumentów, jakie zamawiający ma przekazać
wykonawcy w terminie ustalonym w tym zapisie;

§ 5 ust. 5 i ust. 6 wzoru umowy - przez dokonanie modyfikacji zapisu poprzez (i) określenie
terminów udzielania przez zamawiającego odpowiedzi na pytania wykonawcy, (ii)
ograniczenie zakresu uprawnieńprzedstawicieli zamawiającego do wydawania poleceń
wykonawcy oraz (iii) wykreślenie zdania drugiego w § 5 ust. 6;
§ 6 ust. 2 wzoru umowy - przez doprecyzowanie, jakie podmioty zewnętrzne uprawnione są
do dokonywania kontroli oraz zakresu tej kontroli;
§ 7 ust. 1 wzoru umowy - przez skreślanie wyrazów „w części";
§ 10 ust. 2 wzoru umowy - przez określenie daty początkowej okresu rękojmi;
§ 10 ust. 4 wzoru umowy - przez skreślenie zapisu w zakresie nakładającym na wykonawcę
w ramach rękojmi odpowiedzialnośćza wady, które powstały po odbiorze inwestycji;
§ 11 wzoru umowy - przez wskazanie terminu, w jakim każda ze stron może odstąpićod
umowy (z wyjątkiem § 11 ust. 1 lit. a);
§ 11 ust. 1 lit. b) i c) wzoru umowy - przez skreślenie zapisów przyznających zamawiającemu
prawo odstąpienia od umowy w sytuacji, gdy zostanie ogłoszona upadłośćlub zastanie
wydany nakaz zajęcia majątku wykonawcy;
§ 11 ust. 1 lit. h) wzoru umowy - przez skreślenie zapisu;
§ 11 ust. 1 lit. i) wzoru umowy - przez uzależnienie możliwości odstąpienia przez
zamawiającego od umowy od uprzedniego wezwania wykonawcy do usunięcia naruszeń;
§ 12 ust. 1 i ust. 2 wzoru umowy - przez wskazanie podstawy naliczania kar umownych;
§ 13 ust. 2 lit. b) wzoru umowy - przez wprowadzenie możliwości przedkładania przez
wykonawcępolis na krótsze okresy niżcały okres realizacji prac budowlanych i dostaw z
obowiązkiem ich przedłużania przed upływem okresu obowiązywania poprzedniej polisy
§ 13 ust. 5 wzoru umowy - przez skreślenie zapisu;
§ 16 ust. 3 wzoru umowy - przez skreślenie zapisu w obecnym brzmieniu i zastąpienie go
klauzuląokreślającązasady powierzenia przetwarzania danych osobowych przez
wykonawcę;
pkt 1.6.2.1. PFU - przez wskazanie norm ISO obwiązujących u zamawiającego, które
zobowiązany będzie przestrzegaćwykonawca;
pkt 1.13.4 PFU i pkt 1.13.5 PFU oraz załącznik nr 3- przez zobowiązanie zamawiającego do
dostarczenia kompletnych informacji dotyczących instalacji obcych i instalacji nad- i
podziemnych znajdujących sięna placu budowy;
pkt 1.14.1 PFU - przez określenie terminu, w jakim inspektor nadzoru powinien wyrazić
zgodęna zakup materiałów i wyrobów lub zgłosićzastrzeżenia do propozycji wykonawcy;
2) nakazanie zamawiającemu zwrotu wpisu od odwołania na rzecz odwołującego według
norm przepisanych.
Odwołujący uznał,żęposiada interes w uzyskaniu niniejszego zamówienia oraz we
wniesieniu niniejszegośrodka ochrony prawnej, ponieważjest podmiotem zajmującym się

profesjonalnie realizacjąinwestycji przemysłowych w branży chemicznej i ochronyśrodowiska, w tym realizacjątakich obiektów, jak stanowiący przedmiot niniejszego
zamówienia publicznego. Natomiast postanowienia siwz (w tym opis przedmiotu
zamówienia) zostały sformułowane w sposób sprzeczny z prawem, tj. przepisami Prawa
zamówieńpublicznych i kodeksu cywilnego, a także zasadąuczciwej konkurencji
obowiązującąw postępowaniu o udzielenie zamówienia, co uniemożliwia odwołującemu
ubieganie sięo przedmiotowe zamówienie i uzyskanie zamówienia na warunkach zgodnych
z prawem. Treśćwarunków umowy została ukształtowana nieprecyzyjnie i w sposób
naruszający równowagęstron stosunku cywilnoprawnego. Utrzymanie kwestionowanych
przez odwołującego postanowieńmoże narazićgo na szkodęzarówno, gdy złoży ofertę,
która zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, a także gdy zrezygnuje ze złożenia oferty ze
względu na kwestionowane zapisy. W szczególności zapisy siwz przenosząna wykonawcę
ryzyko związane z realizacjąprzedmiotowego zamówienia wynikające z okoliczności
niezależnych od wykonawcy. Jednocześnie zachowanie zapisów siwz w niezmienionym
kształcie spowoduje znaczny wzrost cen ofertowych zaproponowanych przez wykonawców
ubiegających sięo udzielenie zamówienia. Zapisy w obecnym brzmieniu utrudniająbowiem
m.in. prawidłowąocenęryzyka związanego z realizacjązamówienia. Natomiast rezygnacja
ze złożenia oferty w niniejszym postępowaniu spowodowana niekorzystnymi i
niejednoznacznymi zapisami umowy, lub warunkami niemożliwymi do spełnienia, pozbawi
odwołującego możliwości uzyskania zamówienia w niniejszym postępowaniu, a tym samym
narazi go na szkodę.
Kopia niniejszego odwołania wraz z załącznikami została przesłana zamawiającemu faksem
dnia 5 kwietnia 2012r. Odwołanie zostało podpisane przez prezesa zarządu i prokurenta,
ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS
załączonym do odwołania.
Zamawiający w dniu 6 kwietnia 2012r. poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania
zamieszczając jego kopięna swojej stronie internetowej i wzywając do wzięcia udziału w
postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.

W dniu 12 kwietnia 2012r. zamawiający wniósł odpowiedźna odwołanie stwierdzając, iż
uwzględnia wszystkie zarzuty odwołującego. Oświadczył także, iżwprowadził w dniu 12
kwietnia 2012r. w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania i w siwz zmiany zgodne zżądaniami odwołującego. Wniósł o umorzenie postępowania i zniesienie wzajemnie jego
kosztów, zgodnie z art. 186 ust. 6 ustawy. W uzasadnieniu szczegółowo opisał sposób
uwzględnieniażądańodwołania. Odpowiedźna odwołanie została podpisana przez prezesa
i wiceprezesa zarządu zamawiającego, ujawnionych w KRS zamawiającego i

upoważnionych do łącznej reprezentacji zamawiającego, zgodnie z odpisem z KRS
załączonym do odpowiedzi.


Izba zważyła, co następuje :


Izba nie dopatrzyła sięzaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.

W terminie tj. do końca dnia 10 kwietnia 2012r. nie zgłosił przystąpienia po stronie
zamawiającegożaden z wykonawców.
W związku z faktem, iżprzed otwarciem posiedzenia Krajowej Izby Odwoławczej,
zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania, zaszły podstawy do umorzenia postępowania.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym, pod warunkiem,że w postępowaniu odwoławczym
po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminieżaden wykonawca. W takim wypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie zżądaniem zawartym w odwołaniu. Jak ustalono wyżej, w
prowadzonym postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminieżaden wykonawca.

Zatem mając na uwadze,że:
1. zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminieżaden wykonawca,
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła,że zachodząprzesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iżuwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia, zatem koszty te znosząsięwzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Prawo zamówieńpublicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty
wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu ZamówieńPublicznych,
stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010

roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący ………………..

Członkowie : …………………….

………………….....




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie