eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 537/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-03-29
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 537/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik Protokolant: Przemysław Łaciński

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 marca 2011 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia – Konsorcjum:
Impel Catering Sp. z o.o., Impel Cleaning Sp. z o.o., Hospital Serwis Partner Sp. z o.o.
Sp. k., 53-111 Wrocław, Ul. Ślężna 118
od czynności zamawiającego, którym jest Szpital
Wolski im. dr Anny Gostyńskiej Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, 01-
211 Warszawa, ul. Kasprzaka 17


przy udziale wykonawcy Vendi Servis sp. z o.o., 03-610 Warszawa, ul. Sowizdrzała 3,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:
1. oddala odwołanie;

2. Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie
zamówienia – Konsorcjum: Impel Catering Sp. z o.o., Impel Cleaning Sp. z o.o.,
Hospital Serwis Partner Sp. z o.o. Sp. k.
i nakazuje:
1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych wpis w wysokości
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczony
przez wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia –

Konsorcjum: Impel Catering Sp. z o.o., Impel Cleaning Sp. z o.o.,
Hospital Serwis Partner Sp. z o.o. Sp. k.

2)
dokonaćwpłaty przez wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie
zamówienia – Konsorcjum: Impel Catering Sp. z o.o., Impel Cleaning Sp.
z o.o., Hospital Serwis Partner Sp. z o.o. Sp. k.
na rzecz Szpitala
Wolskiego im. dr Anny Gostyńskiej Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej
kwoty 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy), stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówieńpublicznych na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia –
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:

………………………………



Sygn. akt KIO 537/11

UZASADNIENIE

Zamawiający – Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej, Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie na
Ś
wiadczenie usług w zakresie żywienia szpitalnego w okresie 48 miesięcy.

W dniu 14 marca 2011 r. wykonawcy wspólnie ubiegający sięo udzielenie
zamówienia – Konsorcjum: Impel Catering Sp. z o.o., Impel Cleaning Sp. z o.o. i Hospital
Serwis Spółka z ograniczonąodpowiedzialnościąSpółka komandytowa – wnieśli odwołanie
wobec zaniechania wykluczenia przez Zamawiającego wykluczenia wykonawcy Vendi
Serwis Sp. z o.o. (który zdaniem odwołującego nie spełnia warunków udziału
w postępowaniu) i zaniechania odrzucenia jego oferty jako niezgodnej ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 i 3, art. 24
ust. 2 pkt 4 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Zdaniem Odwołującego, wykonawca Vendi Serwis Sp. z o.o. podlega wykluczeniu
z postępowania z uwagi na fakt,że nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu,
opisanego w pkt. 6 ppkt 6.1.1 SIWZ, zgodnie z którym wykonawca miał obowiązek
przedstawićwykazśrodków transportu mających służyćdo realizacji zamówienia wraz
z informacjami o podstawie dysponowania tymiśrodkami oraz dodatkowo dla każdegośrodka transportu wskazanego w wykazie aktualnądecyzjęPaństwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego zatwierdzającąśrodek transportu.
Odwołujący podniósł,że dołączona do oferty Vendi Serwis Sp. z o.o. opinia sanitarna
wystawiona przez Zespół Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSWiA na obszarze
Województwa Mazowieckiego nie spełnia wymagańopisanych przez Zamawiającego
w SIWZ.
Zdaniem Odwołującego, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia
2006 r. o bezpieczeństwieżywności iżywienia (Dz. U. z 2010r Nr 136, poz. 914) organem
właściwym do zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotużywnośćzawierającąjednocześnieśrodki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego
i produkty pochodzenia zwierzęcego jest właściwy ze względu na siedzibęzakładu lub
miejsce prowadzenia przez zakład działalności państwowy powiatowy inspektor sanitarny lub

państwowy graniczny inspektor sanitarny, a rozstrzygnięcie, o którym mowa każdorazowo
zapada w formie decyzji.
Odwołujący wskazał,że zakład wykonawcy Vendi Serwis Sp. z o.o. (kuchnia
w Wojewódzkim Szpitalu Bródnowskim w Warszawie) jest wpisany na podstawie decyzji z 15
lipca 2009 r. do Rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji
Sanitarnej prowadzonego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w m.st.
Warszawie. Jednocześnie Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie
z urzędu zmienił sentencjęww. decyzjępoprzez rozszerzenie zakresu działalności zakładu
o przewóz gotowych posiłków w zamkniętych pojemnikach nie wymagających chłodniczych
warunków przewożenia samochodem marki Fiat Ducato o nr Rej. WZ 5948A.
Odwołujący podniósł,że załączona do oferty Vendi Sp. z o.o. opinia zespołu
Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSWiA, została wydana na rzecz spółki prawa handlowego,
będącej podmiotem zewnętrznym w stosunku do Zamawiającego. W związku z powyższym
przedmiotowąopinięnależy uznaćza niewystarczającą. Ponadto zgodnie z oficjalnym
stanowiskiem Głównego Inspektoratu Sanitarnego - Departament Bezpieczeństwaśywności
iśywienia, z dnia 3 marca 2011 r. wydanym w sprawie interpretacji przepisów prawnych
dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów orazśrodków transportu do przewozużywności – przepisy ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwieżywności iżywienia
nie przewidująmożliwości wydawania przez organ PIS opinii dotyczącychśrodków
transportu.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:


unieważnienia czynności wyboru oferty Vendi Serwis Sp. z o.o.,


wykluczenia tego wykonawcy na podstawie przepisu art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp,


odrzucenia oferty Vendi Serwis Sp. z o.o. na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp,


powtórzenia czynności oceny ofert i dokonania wyboru oferty Odwołującego.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod uwagę
stanowiska stron przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła, co następuje:

W punkcie 5.1.b specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający
postanowił,że warunek udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania odpowiednim
potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia zostanie uznany
za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże,że dysponuje co najmniej dwomaśrodkami

transportu, spełniającymi wymogi sanitarno-epidemiologiczne. Zgodnie z punktem 6.6.1.
SIWZ (wiersz 12 tabeli), wykonawcy zobowiązani byli przedstawićwraz z ofertąwykaz środków transportu dostępnych wykonawcy w celu realizacji zamówienia wraz
z informacjami o podstawie dysponowania tymi środkami oraz dodatkowo dla każdego środka transportu wskazanego w wykazie aktualna decyzja Państwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego zatwierdzająca środek transportu służący do wykonywania
zamówienia jako spełniający odpowiednie wymagania do celów przewozu żywności
.
Przystępujący załączył do oferty wykazśrodków transportu (str. 18 oferty), w którym
wskazał będący własnościąwykonawcy pojazd (Fiat Ducato o nr rejestracyjnym WZ 8570C).
Do wykazu załączony został dokument zatytułowany Opinia sanitarna, wydany w dniu 5 lipca
2010 r. przez Państwowego Inspektora Sanitarnego MSWiA na obszarze województwa
mazowieckiego na podstawie art. 20 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i § 8
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 listopada 2002 r.
w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadańprzez PaństwowąInspekcję
SanitarnąMinisterstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U. Nr 192, poz. 1614
z późn. zm.). W treści dokumentu stwierdza sięm.in.,że Państwowy Inspektor Sanitarny
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na obszarze województwa mazowieckiego
uwzględniając pismo z dnia 1 lipca 2010 r. wniesione przez Prezesa Zarządu Firmy VENDI
SERVIS Sp. z o.o. p. Dariusza Szmytta opiniuje pozytywnie środek transportu marki FIAT
DUCATO nr rejestracyjny WZ 8570C do prowadzenia działalności w zakresie przewozu
posiłków w formie cateringu dla pacjentów Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA przy ul.
Wołoskiej 137 w Warszawie z zapewnieniem bezpieczeństwa żywności na wszystkich
etapach transportu.

W dniu 1 marca 2011 r. Zamawiający wezwał Przystępującego na podstawie art. 26
ust. 3 ustawy Pzp, do uzupełnienia dokumentów m. in. o wykazśrodków transportu
dostępnych wykonawcy wraz z aktualnądla każdegośrodka transportu decyzją
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. W treści wezwania stwierdzono,że
złożony do oferty wykaz środków transportu nie spełnia wymogów określonych w siwz
dotyczącym przedmiotowego postępowania, tzn. wykonawca składający ofertę powinien
wykazać się dysponowaniem co najmniej dwoma środkami transportu, spełniającymi wymogi
sanitarno-epidemiologiczne
. Z oferty nie wynika, iż Wykonawca dysponuje co najmniej
dwoma środkami transportu spełniającymi wymogi sanitarno-epidemiologiczne.

W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, Przystępujący przedłożył w dniu
2 marca 2011 r. wykazśrodków transportu, wg którego wykonawca jest właścicielem dwóch
pojazdów Fiat Ducato o nr rejestracyjnych WZ 8570C oraz WZ 5948A. Do wykazu załączona
została decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w m. st. Warszawie

z 19 sierpnia 2009 r., zmieniająca decyzjęz 15 lipca 2009 r. (sentencja decyzji została
zmieniona poprzez rozszerzenie zakresu działalności zakładu jaka została zatwierdzona ww.
decyzjąo przewóz gotowych posiłków w zamkniętych pojemnikach nie wymagających
chłodniczych warunków przewożenia samochodem marki Fiat Ducato o nr rej. WZ 5948A.)
Ponadto Przystępujący przedłożył zaświadczenie w wpisie do rejestru zakładów
podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, z którego
wynika,że kuchnia w Wojewódzkim Szpitalu Bródnowskim w Warszawie została wpisana do
rejestru zakładów prowadzonego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
w m. ST. Warszawie.
W dniu 3 marca 2011 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Przystępującego, w uzasadnieniu faktycznym
wskazując,że oferta spełnia wszystkie wymagania SIWZ i jest zgodna z przepisami ustawy
Pzp.
Izba zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła,że Odwołujący spełnia określone art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
przesłanki korzystania ześrodków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodowaćponiesienie
przez niego szkody, w postaci nieuzyskania zamówienia.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Wg stanowiska przedstawionego przez Odwołującego na rozprawie, Odwołujący
kwestionował prawidłowośćopinii sanitarnej załączonej do oferty Przystępującego z dwóch
powodów: po pierwsze twierdząc,że przedłożony dokument wbrew wymaganiom
Zamawiającego nie jest decyzjąadministracyjną, po drugie –że został wydany przez
niewłaściwy podmiot. Izba uznała,że twierdzenia te nie mająoparcia w stanie faktycznym
i prawnym.
Nie można podzielićpoglądu Odwołującego,że dokument przedłożony w ofercie
Przystępującego nie jest decyzjąadministracyjną. Po pierwsze nie został wydany – jak
twierdził Odwołujący – przez Zespół Państwowej Inspekcji Sanitarnej MSWiA na obszarze
Województwa Mazowieckiego, ale przez Państwowego Inspektora Sanitarnego MSWiA,
który zgodnie z § 6 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadańprzez PaństwowąInspekcję
SanitarnąMinisterstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 listopada 2002 r. (Dz.U.
Nr 192, poz. 1614 z późn. zm.) jest właściwy do wydawania decyzji administracyjnych
w pierwszej instancji. Po drugie zawiera merytoryczne rozstrzygnięcie indywidualnej sprawy
rozstrzyganej w drodze decyzji administracyjnej. Ponadto dokument zawiera wszystkie

elementy wymagane od decyzji administracyjnej art. 107 § 1 Kpa, tj. oznaczenie organu
administracji publicznej, datęwydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy
prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie
służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego
osoby upoważnionej do wydania decyzji.śadnego znaczenia nie ma przy tym tytuł nadany dokumentowi (tj. opinia).
O charakterze dokumentu nie decyduje jego nagłówek, ale treść. Treśćdokumentu, którego
dotyczy spór jednoznacznieświadczy o tym,że jest to decyzja administracyjna.
Izba nie podzieliła równieżstanowiska Odwołującego,że decyzja została wydana
przez organ nieuprawniony. Mimoże w treści SIWZ Zamawiającyżądał wprost decyzji
wydanej przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, to decyzja
Państwowego Inspektora Sanitarnego MSWiA jest z mocy prawa decyzjąrównorzędną.
Zgodnie
bowiem
z
http://prawo.uzp.gov.pl.int/akthist.do?link=AKT.HIST%5b%5d70234471.11687991
art.
20
ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, dla określonych w tym przepisie podmiotów
(w tym zakładów opieki zdrowotnej tworzonych przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych) zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonuje Państwowa Inspekcja
Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, finansowana z budżetu
państwa. Zatem z faktu,że Zamawiający nie przewidział w SIWZ możliwości złożenia przez
wykonawców decyzji wydanej przez ten organ, nie można wywodzićniedopuszczalności
wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu poprzez przedłożenie takiej decyzji.
Decyzja przedłożona przez Przystępującego została wydana zgodnie z właściwością
Państwowego Inspektora Sanitarnego MSWiA, dotyczyła bowiem przewozu posiłków dla
pacjentów Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA. Niezależnie jednak od tego, decyzja
potwierdza spełnianie przezśrodek transportu wszystkich wymagańokreślonych
w przepisach prawa, które to przepisy nie przewidujązróżnicowania ze względu na rodzaj
placówki, do jakiej transportowana jestżywność. Powyższe stanowisko potwierdza
przedłożone przez Przystępującego na rozprawie pismo Państwowego Inspektora
Sanitarnego MSWiA z dnia 24 marca 2011 r., stwierdzające m.in.,że fakt zatwierdzenia
samochodu przez ww. organ nie ma znaczenia dla możliwości przewożeniażywności dla
odbiorców, którzy sąobjęci nadzorem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
W związku z powyższym należy stwierdzić,że Przystępujący, po uzupełnieniu
dokumentów potwierdzających dysponowanie drugim pojazdem przeznaczonym do
transportużywności, wykazał spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie

potencjału technicznego. Nie zaistniały zatem podstawy do wykluczenia Przystępującego
z postępowania.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie