eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 1504/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2009-01-12
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 1504/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz Członkowie: Emil Kuriata, Ryszard Tetzlaff Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 stycznia 2009 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Halcrow Group Limited, Vineyard House 44 Brook Green, W 6 – 7 BY
London, Wielka Brytania – Halcrow Group Sp. z o.o. Oddział w Polsce, ul. Wspólna
47/49, 00-684 Warszawa
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Mazowiecki Zarząd
Dróg Wojewódzkich w Warszawie, ul. Kruczkowskiego 3, 00 – 380 Warszawa
protestu
z dnia 12 grudnia 2008r.

przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego XXX po
stronie odwołującego sięoraz XXX - po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1 oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża Halcrow Group Limited, Vineyard House 44 Brook
Green, W 6 – 7 BY London, Wielka Brytania - Halcrow Group Sp. z o.o. Oddział w
Polsce, ul. Wspólna 47/49, 00-684 Warszawa

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 574zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)

z kwoty wpisu

uiszczonego

przez Halcrow Group Limited, Vineyard House
44 Brook Green, W 6 – 7 BY London, Wielka Brytania - Halcrow Group
Sp. z o.o. Oddział w Polsce, ul. Wspólna 47/49, 00-684 Warszawa,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy przez Halcrow Group Limited, Vineyard House 44 Brook
Green, W 6 – 7 BY London, Wielka Brytania - Halcrow Group Sp. z o.o.
Oddział w Polsce, ul. Wspólna 47/49, 00-684 Warszawa
na rzecz
Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie, ul.
Kruczkowskiego 3, 00 – 380 Warszawa
stanowiącej uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika,

3)
dokonaćwpłaty kwoty xxx zł xxx gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 10 426 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Halcrow Group Limited, Vineyard
House 44 Brook Green, W 6 – 7 BY London, Wielka Brytania - Halcrow
Group Sp. z o.o. Oddział w Polsce, ul. Wspólna 47/49, 00-684 Warszawa


U z a s a d n i e n i e

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 12.09.2008r. pod nr 2008/S 177-236028.

Przedmiotem postępowania jest "Opracowanie dokumentacji projektowej, a także uzyskanie
w imieniu Zamawiającego: decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
przedsięwzięcia, dla przebudowy drogi wojewódzkiej nr 541 relacji Lubawa-Źuromin-Sierpc-
Dobrzyńn/Wisłąna odcinku: od km 36+793 do km 94+160 na terenie gmin Lubowidz ,Źuromin, Bieźun, Lutocin w powiecieśuromińskim oraz gmin Rościszewo i Sierpc w
powiecie Sierpeckim, woj. Mazowieckie".

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego przez Mazowiecki
Zarząd Dróg Wojewódzkich ul. Kruczkowskiego 3, 00-380 Warszawa zwany dalej
“Zamawiającym” pod nr referencyjnym 195/08.

Odwołanie wniósł Halcrow Group Ltd, Vineyard House 44 Brook Greek, London W6 7BY
United Kingom Halcrow Group Sp. z o.o. Oddział w Polsce ul. Wspólna 47/49, 00-684
Warszawa zwany dalej “Odwołującym”.

W dniu 12 grudnia 2008r. złożony został protest na podstawie art. 180 ust 1 ustawy z dnia
29 stycznia 2004r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655
zm.Dz.U. 2008r. Nr 171 poz. 1058) zwanej dalej “ustawą” na :

1. nie wykluczenie z udziału w postępowaniu wykonawcy CGM Projekt Sp. z o.o., z
siedzibąprzy ul. Wapiennej 25, 04-691 Warszawa zwanego dalej “Wykonawcą
wybranym” w oparciu o art. 24 ust.1 pkt 10 w związku z art. 22 ust. 1 pkt. 2 oraz art.
24 ust.2 pkt 2,
2. nie odrzuceniu oferty Wykonawcy wybranego na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2, art. 89
ust.1 pkt 5 w związku z art. 24 pkt 4 ustawy,
3. wyborze oferty Wykonawcy wybranego jako najkorzystniejszej w przedmiotowym
postępowaniu.

Zaskarżonym czynnościom zarzucono naruszenie:

1. art. 24 ust.1 pkt. 10, art. 24 ust. 2 pkt. 2, art. 89 ust.1 pkt 2 oraz art. 89 ust.1 pkt 5 w
związku z art. 26 pkt 1 poprzez nie uznanie,że Wykonawca wybrany nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu i nie wykluczeniu tegożwykonawcy z ubiegania
sięo udzielenie przedmiotowego zamówienia,
2. art. 91 poprzez wybór oferty, która na mocy art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 89 ust. 1 pkt 5 w
związku z art. 24 pkt 4 ustawy winna byćodrzucona.

W związku z powyższym Odwołujący, w złożonym proteście wniósł o:

1. unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Wykonawcy wybranego,
2. uznanie oferty Odwołującego za najkorzystniejszą,
3. wykluczenie Wykonawcy wybranego z udziału w postępowaniu
4. względnie o powtórzenie czynności oceny spełniania warunków udziału w
postępowaniu.

Odwołujący, w złożonym proteście, wskazał na interes prawny w złożeniu protestu, bowiem
w przypadku jego uwzględnienia oferta Odwołującego będzie ofertąnajkorzystniejsząw

zakresie podanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zwanych dalej “SIWZ”
kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty.

W uzasadnieniu protestu Odwołujący wskazał następującąargumentacjęformalno-prawną.

W ocenie Odwołującego Wykonawca wybrany nie spełnia warunków określonych w SIWZ.
Zgodnie z zapisem SIWZ dla niniejszego zamówienia publicznego w punkcie 3.2 zawarto
regulacjęo treści ,,o zamówienie mogąubiegaćsięWykonawcy, którzy zrealizowali w ciągu
ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, co
najmniej jednego zamówienia odpowiadającego swoim rodzajem przedmiotowi Zamówienia
oraz o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł brutto, z podaniem jego wartości oraz daty i
miejsca wykonania oraz potwierdzenie dokumentami,że prace te zostały wykonane
należycie" oraz w punkcie 11.1 pn. Zawartośći wymogi odnośnie składanej oferty zawarto
regulacjęo treści "Oferta musi zawieraćwypełniony formularz OFERTA oraz następujące
załączniki" (...) Zał. Nr 2-wykaz zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy-w tym okresie, co najmniej jednego zamówienia
odpowiadającego swym rodzajem przedmiotowi Zamówienia oraz o wartości nie mniejszej
niż1.000.000,00 zł brutto, z podaniem jego wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz
potwierdzenie,że prace te zostały wykonane należycie". Odwołujący, w złożonym proteście,
następnie stwierdził,że za zamówienie odpowiadające swym rodzajem przedmiotowi
zamówienia, zgodnie z punktem 1.1 pn. Opis przedmiotu zamówienia, Zmawiający uznaje
"opracowanie dokumentacji projektowej, a także uzyskanie decyzji ośrodowiskowych
uwarunkowaniach zgody na realizacjęprzedsięwzięcia".
Zdaniem Odwołującego, Wykonawca wybrany nie spełnia wyżej wymienionych warunków.
Dalej Odwołujący wskazuje,że Wykonawca wybrany wykazał w swojej ofercie wykonanie
następujących usług oraz przedstawił następujące dokumenty:

1. Opracowanie kompleksowej wielobranżowej dokumentacji projektowej w stadium
koncepcji, projektu budowlanego i wykonawczego na rozbudowędrogi wojewódzkiej
nr 816 od km 0+000 do km 17+930 i od km 17+930 do km 34+ 152, o łącznej
długości: 34,07 km, wraz z budowąi rozbudowąobiektów inżynierskich oraz
zabezpieczeniem lub rozbudowąurządzeńobcych kolidujących z rozbudowywaną
drogą, klasa drogi G.
2. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przebudową4,5 km odcinka drogi
krajowej klasy OP 1 x 4, rozbudowa 2 skrzyżowań2-poziomowych, przebudowa
infrastruktury towarzyszącej i obiektów inżynierskich związanych z rozbudowądrogi

dla zadania p.n. "Usprawnienie połączeńdrogowych na DK nr 4 (88) w obrębie gminy
Zabrze".

Co do powyższego pkt 1 to projekt przedstawiony przez Wykonawcęwybranego nie spełnia
wymogów SIWZ i ustawy w zakresie niezbędnego doświadczenia Wykonawcy. Na stronie
internetowej : http://przetargi.egospodarka.pl/27435 Opracowanie-kompleksowej-dok-projekt-
dr-woj-8l6Terespol-Wlodawa-Zosin 2006 2.html można znaleźćszczegółowe informacje
dotyczące niniejszych zamówień. Ogłoszenie, zamieszczone w dniu 24 maja 2006r. (pozycja
27435), w sprawie udzielenia zamówieńdla dwóch zadańw ramach projektu "Opracowanie
kompleksowej dokumentacji projektowej drogi wojewódzkiej nr 816 Terespol-Włodawa-
Zosin". Zamówienie nr 1-"Opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej drogi
wojewódzkiej nr 816 Terespol-Włodawa-Zosin w km 00+000-17+930" zostało udzielone
Wykonawcy wybranemu za łącznąkwotę447.500 zł netto. W wyniku kolejnego
postępowania przetargowego - Zamówienie nr: 2 "Opracowanie kompleksowej dokumentacji
projektowej drogi wojewódzkiej nr 816 Terespol-WłodawaZosin-od km 17+ 930 do km 34+
152" udzielono zamówienia Wykonawcy wybranemu za łącznąkwotę384.500 zł netto. Z
powyższego jednoznacznie wynika, iżpostępowania przetargowe o udzielenie niniejszego
zamówienia prowadzone były w dwóch odrębnych trybach-sąto dwa odrębne zamówienia, a
nie dwa zadania w ramach jednego zamówienia. Dlatego też, projekty te nie mogąsłużyć
wsparciem doświadczenia zawodowego wykonawcy, gdyżnie spełniająwymagań
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ich wartośćjest znacznie niższa
niżokreślone minimum przez Zamawiającego. Wykonawcy zobowiązani sąprzedstawić
usługi oraz dokumenty potwierdzające,że te usługi wykonane zostały należycie,
odpowiadające
swym
rodzajem
przedmiotowi
zamówienia,
o
określonej
przez
Zamawiającego wartości-nie mniejszej niż1.000.000,00 zł. Podsumowując powyższe
wywody Odwołujący stwierdza,że przedstawione projekty nie odpowiadająminimalnej
wartości określonej przez Zamawiającego, dlatego teżnie powinny byćuwzględniane w
trakcie czynności badania ofert oraz kwalifikacji Wykonawcy wybranego.

Co do powyższego pkt 2 projekt równieżnie spełnia wymogów SIWZ dla przedmiotowego
postępowania, nie odpowiada bowiem swym zakresem zarówno merytorycznym, jak i
finansowym wymaganiom określonym przez Zamawiającego. Odwołujący zwraca uwagęna
fakt, iżwykazane zamówienie swym zakresem oprócz usług związanych z projektowaniem,
obejmuje równieżroboty budowlane, a w szczególności-przebudowę4,5 km odcinka drogi
krajowej klasy GP 1 x 4, rozbudowę2 skrzyżowań2-poziomowych oraz przebudowę
infrastruktury towarzyszącej i obiektów inżynieryjnych związanych z rozbudowądrogi.
Wartośćzamówienia obejmuje więc wszystkie wskazane powyżej czynności i nie może być

tożsama (nie może wskazywać) na wartośćwykonanej dokumentacji projektowej. Cena
podana w ofercie Wykonawcy wybranego jest zawyżona i tym samym wprowadza
Zamawiającego w błąd. Biorąc pod uwagęśrodki finansowe przeznaczane na realizację
podobnych projektów, a także analizując zakres dokumentacji projektowej przedstawionej
przez Wykonawcęwybranego, Odwołujący stwierdza na podstawie referencji wystawionych
dla Wykonawcy wybranego,że wartośćopracowania tej dokumentacji wynosi 603.900,00 zł.
Referencje dla Wykonawcy wybranego stanowiązałącznik do protestu oraz jednoznaczny
dowód potwierdzający fakt, iżwartośćwskazanej w ofercie dokumentacji projektowej jest
dużo niższa niżwymagana przez Zamawiającego. Podanie takich informacji przez
Wykonawcęwybranego stanowi czyn nieuczciwej konkurencji poprzez podanie informacji
nieprawdziwych i wprowadzenie w błąd zarówno Zamawiającego, jak i pozostałych
wykonawców ubiegających sięo udzielenie przedmiotowego zamówienia. Ponadto
Wykonawca wybrany realizował zamówienie wspólnie z wykonawcami "Heilit + Werner"
Budowlana Sp. z o.o. (Lider) oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej Sp.
z o.o. w Zabrzu, tworząc konsorcjum. Przedstawione dokumenty nie wskazująna zakres
powierzonych prac w ramach konsorcjum Wykonawcy wybranemu, przez co nie określająw
sposób jednoznaczny charakteru prac wykonywanych przez Wykonawcęwybranego.

Ponadto, zgodnie z zapisem w punkcie 3.3 Wykonawcy powinni dysponowaćosobą/osobami
przewidzianymi do realizacji usług posiadającymi uprawnienia projektowe dla branży
drogowej, elektrycznej, sanitarnej, gazowej, mostowej i telekomunikacyjnej. (...). Po 1
projektancie sprawdzającym w każdej z w/w branżz uprawnieniami wymaganymi przez
prawo budowlane. Każdy z ww. projektantów i projektantów sprawdzających winien wykazać
siędoświadczeniem w opracowaniu, co najmniej jednej dokumentacji projektowej w branży,
w której posiada uprawnienia". Wskazany w ofercie Wykonawcy wybranego na stanowisko
projektanta sprawdzającego branży teletechnicznej mgr inż. Janusz P. nie posiada
doświadczenia w opracowywaniu dokumentacji projektowej, a jedynie w jej sprawdzaniu,
dlatego teżnie spełnia warunków określonych w punkcie 3.3 SIWZ i nie może pełnić
wskazanej funkcji w czasie realizacji przedmiotowego zamówienia.
Z uwagi na powyższe, oferta Wykonawcy wybranego, nie spełnia merytorycznych i
formalnych wymagańokreślonych zarówno w SIWZ, jak i w ustawie i na tej podstawie
powinna zostaćodrzucona, a Wykonawca wykluczony z ubiegania sięo udzielenie
przedmiotowego zamówienia.
Na potwierdzenie stanowiska Odwołujący wskazał orzecznictwo zgodnie z którym Wybrany
wykonawca nie spełnia wymogów SIWZ (wymóg doświadczenia), złożył nieprawdziwe
informacje i poświadczył nieprawdęw przedłożonych dokumentach-sygnatura akt UZP/ZO/0-
2/05, wyrok z dnia 18 stycznia 2005r.; Błędna ocena ofert, nieodrzucenie jednej z ofert, która

nie spełnia wymogów formalnych SIWZ-sygnatura akt UZP/ZO/0-54/05, wyrok z dnia 21
stycznia 2005r.; Zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy, która nie spełnia wymogów
SIWZ (wymóg doświadczenia), sygnatura akt UZP/ZO/0-160/05, wyrok z dnia 7 maja 2005r.;
Nieodrzucenie oferty, która nie spełniała wymagańSIWZ (doświadczenie)-sygnatura akt
UZP/ZO/0-1086/05, wyrok z dnia 25 maja 2005r. oraz sygnatura akt UZP/ZO/0-1698/05
wyrok z dnia 13 lipca 2005r.; Zaniechanie wykluczenia wykonawcy nie spełniającego
warunków udziału w postępowaniu-sygnatura akt UZP/ZO/0-323/07, wyrok z dnia 30 marca
2007r.)

Biorąc powyższe pod uwagę, Odwołujący wniósł jak we wstępie protestu.

Zamawiający pismem z dnia 19.12.2008r. rozstrzygnął protest poprzez jego oddalenie,
uznając zarzuty Odwołującego za niezasadne.

W uzasadnieniu Odwołujący podał następującąargumentacjęformalno – prawną.

Odnosząc siędo zarzutu zaniechania wykluczenia z postępowania Wykonawcy wybranego
pomimo,że nie spełnia warunków udziału w postępowaniu Zamawiający wskazał na
poniższe okoliczności.
Zamawiający wymagał, aby wykonawcy ubiegający sięo udzielenie zamówienia wykazali,że
zrealizowali w ciągu ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
w tym okresie, co najmniej jednego zamówienia odpowiadającego swoim rodzajem
przedmiotowi zamówienia oraz o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł brutto, z
podaniem jego wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz potwierdzenie dokumentami,że
prace te zostały wykonane należycie (pkt 3.2 siwz).
Na potwierdzenie spełniania powyższego warunku, Zamawiającyżądał dołączenia do oferty
wykazu zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy -w tym okresie, co najmniej jednego zamówienia odpowiadającego swoim
rodzajem przedmiotowi zamówienia oraz o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł brutto,
z podaniem jego wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz potwierdzenie dokumentami,że prace te zostały wykonane należycie.
Taki wykaz został przedłożony w ofercie Wykonawcy wybranego. W wykazie Wykonawca
ten wykazał realizacjędwóch usług projektowych -jedna zrealizowana na rzecz Zarządu
Dróg Wojewódzkich w Lublinie, druga usługa w obrębie gminy Zabrze.
Nie jest prawdą, jak twierdzi Odwołujący,że usługa zrealizowana dla Zarządu Dróg
Wojewódzkich w Lublinie realizowana była jako dwa odrębne zamówienia, udzielone w

dwóch odrębnych postępowaniach. Z ogłoszenia o zamówieniu opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 2006/5 38-041032 jednoznacznie wynika,że przedmiotem
zamówienia zrealizowanego przez Wykonawcęwybranego było opracowanie kompleksowej
dokumentacji projektowej drogi wojewódzkiej 816 Terespol -Włodawa Zosin. Przedmiot tego
zamówienia został podzielony przez Zamawiającego na dwie części:
1) Opracowanie kompleksowej dokumentacji proj. droga wojewódzka 816 Terespol Włodawa
-Zosin od km 0+000 do km 17+930 ,
2) Opracowanie kompleksowej dokumentacji proj. droga woj 816 Terespol
Włodawa -Zosin od km 17+930 do km 34+152.
Z dołączonego do protestu ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wynika jednoznacznie,że w
obydwu tych częściach jako najkorzystniejsząwybrano i w efekcie udzielono zamówienia
Wykonawcy wybranemu.
Powyższe przesądza,że Wykonawca wybrany miał prawo zsumowaćwartośćtych części i
wykazaćje jako zamówienie zrealizowane przez siebie, w tym samym czasie, na podstawie
jednego przeprowadzonego postępowania. Oznacza to tym samym,że Wykonawca
potwierdził,że spełnia warunek opisany w pkt 3.2 siwz i nie podlega wykluczeniu z
postępowania.
Wobec powyższego należy wskazaćna bezprzedmiotowośćrozpatrywania zarzutów
dotyczących drugiej z wykazanych przez Wykonawcęwybranego usługi.
Zamawiający równieżwskazał,że nawet gdyby uznać, iżfaktycznie Wykonawca wybrany
podał nieprawdziwe informacje dotyczące wartości zrealizowanej przez siebie usługi, to i tak
okolicznośćta pozostaje bez wpływu na wynik prowadzonego postępowania. Powoduje to
brak możliwości wykluczenia tego Wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy. Na
marginesie jedynie Zamawiający wskazał na niezasadnośćargumentacji Odwołującego
dotyczącego doświadczenia zdobytego w ramach konsorcjum.
W ocenie Zamawiającego chybiony jest równieżzarzut dotyczący braku doświadczenia
osoby zaproponowanej na stanowisko projektanta sprawdzającego branży teletechnicznej.
Przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane uznająbowiem za tożsame
projektowanie (czyli sporządzanie, opracowywanie projektów) jak i sprawdzanie projektów
architektonicznobudowlanych.
Z powyższych względów Zamawiający postanowił oddalićprotest.

Odwołanie zostało wniesione w dniu 29.12.2008r.
Podtrzymano zarzuty iżądania zawarte w proteście.
W pierwszej kolejności, co podniesiono w proteście, Wykonawca wybrany nie posiada
niezbędnej wiedzy i doświadczenia określonych w punkcie 3.2 SIWZ jako warunek udziału w
postępowaniu. Nie spełnia równieżustalonego w pkt 3.3. s.i.w.z. warunku posiadania przez

zgłoszonego projektanta sprawdzającego doświadczenia w opracowaniu co najmniej jednej
dokumentacji projektowej.

Stanowisko Zamawiającego w rozstrzygnięciu protestu nie jest zasadne i Odwołujący,
podtrzymując protest podnoszone tam zarzuty wskazał dodatkowo co następuje.

Za zamówienie odpowiadające swym rodzajem przedmiotowi Zamówienia a więc zgodne z
punktem 1.1 s.i.w.z, (Opis przedmiotu zamówienia), Zamawiający uznaje "opracowanie
dokumentacji projektowej, a także uzyskanie decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach
zgody na realizacjęprzedsięwzięcia".

Usługi powyższe nie mogąjednak zostaćuznane za odpowiadające swoim rodzajem
przedmiotowi zamówienia. Jak wskazano wyżej przedmiotem zamówienia jest bowiem nie
tylko opracowanie dokumentacji projektowej (jednakże nie budowlanej czy teżwykonawczej)
lecz równieżuzyskanie decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
przedsięwzięcia. Za spełnienie warunku przedmiotowego postanowienia SIWZ, uznaćwięc
można jedynie wykazanie doświadczeńdotyczących obydwu usług, przy spełnieniu również
innych ustalonych w tym pkt-ie, wymagań. W wykazie usług przedłożonych przez
Wykonawcęwybranego brak jest wykazania doświadczeńw zakresie drugiego obok
projektowania elementu przedmiotu zamówienia.

Chybiony jest przy tym podnoszony przez Zamawiającego w rozstrzygnięciu protestu
argument o jakoby tożsamości, wświetle Prawa budowlanego, projektowania i sprawdzania
projektów architektoniczno-budowlanych. Wręcz przeciwnie, wświetle Prawa budowlanego
sąto czynności odrębne, do wykonywania których, każdego z nich odrębnie czy teżłącznie
może uprawniaćokreślony stopieńuprawnieńw zakresie samodzielnych funkcji technicznej
w budownictwie. Posiadanie uprawnieńdo projektowania bez ograniczeńi sprawdzania
projektów architektonicznych nie oznacza,że czynności te sątożsame.
Powtórzenia więc wymaga, iżZamawiającyżądał w SIWZ by projektant sprawdzający
wykazał siętakże doświadczeniem w projektowaniu, czyli odrębnej od sprawdzania
projektów architektonicznych czynności, czego w stosunku do mgr.inż, Janusza P
Wykonawca wybrany nie wykazał. W konsekwencji więc Wykonawca wybrany nie spełnia
równieżi ustalonego w pkt 3.3. SIWZ warunku udziału w postępowaniu.

Skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje.

Odwołujący posiada interes prawny w złożeniu odwołania, ponieważw przypadku
uwzględnienia odwołania, jego oferta byłaby najkorzystniejsza, uwzględniając to, iżzostała
sklasyfikowana na drugiej pozycji, po Wykonawcy wybranym, w rankingu ofert, przy jedynym
kryterium oceny ofert ceny.

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, ponieważżaden z zarzutów nie został wykazany.

Co do zarzutu niespełnienia warunku udziału w postępowaniu to jest nie przedstawienia co
najmniej jednego wykonanego zamówienia, które miałoby podobny charakter do
przedmiotowego zamówienia i miało wartośćco najmniej jednego miliona złotych ( pkt 3.2.
SIWZ).

Zgodnie z pkt 3.2. Zamawiający wymagał, aby wykonawcy ubiegający sięo udzielenie
zamówienia wykazali,że zrealizowali w ciągu ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jednego zamówienia odpowiadającego
swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia oraz o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł
brutto, z podaniem jego wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz potwierdzenie
dokumentami,że prace te zostały wykonane należycie (pkt 3.2 siwz).
Na potwierdzenie spełniania powyższego warunku, Zamawiającyżądał dołączenia do oferty
wykazu zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy -w tym okresie, co najmniej jednego zamówienia odpowiadającego swoim
rodzajem przedmiotowi zamówienia oraz o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł brutto,
z podaniem jego wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz potwierdzenie dokumentami,że prace te zostały wykonane należycie.

Przedmiotem postępowania jest "Opracowanie dokumentacji projektowej, a także uzyskanie
w imieniu Zamawiającego: decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
przedsięwzięcia, dla przebudowy drogi wojewódzkiej nr 541 relacji Lubawa-Źuromin-Sierpc-
Dobrzyńn/Wisłąna odcinku: od km 36+793 do km 94+160 na terenie gmin Lubowidz,Źuromin, Bieźun, Lutocin w powiecieśuromińskim oraz gmin Rościszewo i Sierpc w
powiecie Sierpeckim, woj. Mazowieckie".

Wykonawca wybrany w przedstawionym wykazie zamieścił dwie pozycje opracowań:

1. Opracowanie kompleksowej wielobranżowej dokumentacji projektowej w stadium
koncepcji, projektu budowlanego i wykonawczego na rozbudowędrogi wojewódzkiej
nr 816 od km 0+000 do km 17+930 i od km 17+930 do km 34+ 152, o łącznej

długości: 34,07 km, wraz z budowąi rozbudowąobiektów inżynierskich oraz
zabezpieczeniem lub rozbudowąurządzeńobcych kolidujących z rozbudowywaną
drogą, klasa drogi G., usługa zrealizowana dla Zarządu Dróg Wojewódzkich w
Lublinie.
2. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przebudową4,5 km odcinka drogi
krajowej klasy GP l x 4, rozbudowa 2 skrzyżowań2-poziomowych, przebudowa
infrastruktury towarzyszącej i obiektów inżynierskich związanych z rozbudowądrogi
dla zadania p.n. "Usprawnienie połączeńdrogowych na DK nr 4 (88) w obrębie gminy
Zabrze".

Odwołujący zakwestionował ważnośćobydwu prac projektowych.

W ocenie Izby warunek spełnia usługa projektowa przedstawiona w pozycji pierwszej
wykazu, a wykonywana na rzecz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie.
Nie potwierdził sięzarzut, iżpraca ta wykonywana była jako dwa odrębne zadania i wartośćżadnej z nich nie wyniosła wymaganego 1 miliona zł. Zgodnie z rozstrzygnięciem protestu
Zamawiający oświadczył,że nie jest prawdą, jak twierdzi Odwołujący,że usługa
zrealizowana dla Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie realizowana była jako dwa odrębne
zamówienia, udzielone w dwóch odrębnych postępowaniach. Z ogłoszenia o zamówieniu
opublikowanego
w
Dzienniku
Urzędowym
Unii
Europejskiej
2006/5
38-041032
jednoznacznie wynika,że przedmiotem zamówienia zrealizowanego przez Wykonawcę
wybranego było opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej drogi wojewódzkiej
816 Terespol -Włodawa - Zosin. Przedmiot tego zamówienia został podzielony przez
Zamawiającego na dwie części:
1) Opracowanie kompleksowej dokumentacji proj. droga wojewódzka 816 Terespol Włodawa
- Zosin od km 0+000 do km 17+930 ,
2) Opracowanie kompleksowej dokumentacji proj. droga woj 816 Terespol - Włodawa -Zosin
od km 17+930 do km 34+152.
Z dołączonego do protestu ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wynika jednoznacznie,że w
obydwu tych częściach jako najkorzystniejsząofertęwybrano i w efekcie udzielono
zamówienia Wykonawcy wybranemu.
Powyższe przesądza,że Wykonawca wybrany miał prawo zsumowaćwartośćtych części i
wykazaćje jako zamówienie zrealizowane przez siebie, w tym samym czasie, na podstawie
jednego przeprowadzonego postępowania.

Okolicznośćta jest bezsporna, ponieważOdwołujący na rozprawie przyznał,że nie
zaprzecza, iżogłoszenie o zamówieniu wykazane na pierwszym miejscu w wykazie

wykonawcy wybranego, było ogłoszone w jednym dzienniku urzędowym UE pod jedną
pozycją, należy jednak miećna uwadze,że zamówienie to podzielone było na dwie części i
należy wziąćpod uwagęto,że wykonawca wybrany mógł nie wygraćobydwu części i
wówczas traktowane byłoby to, jako częśćkażda oddzielnie. Przyznaje niemniej,że wobec
wyboru Wykonawcy wybranego w obydwu częściach wskazanego zmówienia na terenie
Lublina, zawarto jednąumowę.

W tym stanie faktycznym Izba uznała,że prace wymienione w pozycji pierwszej Wykazu,
realizowane dla Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie stanowiąjedno zadanie powierzone
Wykonawcy wybranemu na podstawie jednego zamówienia.
Zgodnie z art.2 ust.6 ustawy ilekroćw ustawie jest mowa o ofercie częściowej – należy przez
to rozumiećofertęprzewidującą, zgodnie z treściąSIWZ, wykonanie części zamówienia
publicznego. W sprawie jest bezsporne,że Wykonawca wybrany złożył ofertęna obydwie
części i oferta jego została uznana za najkorzystniejsząw obydwu częściach, a w efekcie
powyższego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie zawarł z nim umowęna obydwie części.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie zgodnie art.83 ust. 2 i 3 ustawy, dzieląc zamówienie
na części, nie ograniczył ilości części, na które może zostaćzłożona oferta, a Wykonawca
wybrany złożył ofertęna wszystkie, to jest dwie części i wygrał przetarg w obydwu częściach
(art.83 ust. 2 i 3 -2 Zamawiający może dopuścićzłożenie oferty częściowej, jeżeli przedmiot
zamówienia jest podzielny, 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wykonawca może
złożyćoferty częściowe na jednąlub więcej części zamówienia, chybaże zamawiający
określi maksymalnąliczbęczęści zamówienia, na które oferty częściowe może złożyćjeden
wykonawca) oraz zawarł umowęna ich wykonanie.
Argumentacja Odwołującego,że potencjalnie Wykonawca wybrany mógł nie wygraćobydwu
części i wówczas zawarłby umowęna jednączęśćto jest poniżej 1 miliona złotych, nie ma
znaczenia w sprawie, ponieważliczy sięokoliczność,że Wykonawca wybrany wygrał
obydwie części i na nie zawarł umowęi wobec powyższego miał prawo wykazać, obydwie
części jako jedno zamówienie.
Reasumując w ocenie Izby okoliczność,że Zamawiający Zarząd Dróg Wojewódzkich w
Lublinie podzielił zamówienie na części, które zostało ogłoszone jako jedno zamówienie w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a Wykonawca wybrany wykonał obydwie części,
upoważnia tegożWykonawcędo przedstawienia w uzyskanym doświadczeniu zawodowym
tego zadanie jako jednego zamówienia.
Tym samy Izba nie stwierdza naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy.

Tak jak stwierdził w rozstrzygnięciu protestu Zamawiający, wobec powyższego należy
wskazaćna bezprzedmiotowośćrozpatrywania zarzutów dotyczących drugiej z wykazanych

przez Wykonawcęwybranego usługi, na terenie gminy Zabrze, ponieważdo spełnienia
wymogu doświadczenia zawodowego wystarcza jedno podobne zamówienie na poziomie 1
miliona zł.
Natomiast słusznie Zamawiający, w rozstrzygnięciu protestu, równieżodniósł siędo zarzutu
postawionego na podstawie art.24 ust.2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym z postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego wyklucza sięwykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe
informacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania.
Zamawiający wskazał,że nawet gdyby uznać, iżfaktycznie Wykonawca wybrany podał
nieprawdziwe informacje dotyczące wartości zrealizowanej przez siebie usługi, to i tak
okolicznośćta pozostaje bez wpływu na wynik prowadzonego postępowania. Powoduje to
brak możliwości wykluczenia tego Wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Oczywiście stwierdzenie Zamawiającego należy uzupełnićo fakt, iżIzba nie uwzględniłażadnego z zarzutów Odwołującego, więc gdyby okazało się,że Wykonawca wybrany podał
nieprawdziwe informacje to i tak nie ma to wpływu na wynik postępowania, ponieważjego
oferta jest nadal najkorzystniejsza.

W przedmiocie nie spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia
zawodowego Izba odniosła sięrównieżjak poniżej do zarzutu Odwołującego, iżpraca
wymieniona w pozycji pierwszej Wykazu, to jest zamówienie udzielone przez Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Lublinie, nie odpowiada rodzajowi przedmiotowego zamówienia w zakresie
posiadania doświadczenia zawodowego w zakresie uzyskania decyzjiśrodowiskowej oraz w
zakresie
opracowania
studium
ekonomiczno-techniczne–środowiskowe,
będących
przedmiotem niniejszego zamówienia.
Na rozprawie Odwołujący stwierdził,że równieżw pozycji pierwszej Wykazu, w
przedstawionym doświadczeniu nie ma pierwszego etapu dokumentacji projektowej, a
mianowicie studium techniczno – ekonomiczno –środowiskowe oraz brakuje wykazania
doświadczenia w zakresie uzyskiwania decyzjiśrodowiskowej.

W związku z tym w ocenie Odwołującego, przedstawiony Wykaz prac przez Wykonawcę
wybranego nie spełnia wymogu co do wykazania doświadczenia w zakresie uzyskania
decyzjiśrodowiskowej oraz równieżstudium ekonomiczno-techniczne –środowiskowe.

Przy czym słusznie Zamawiający na rozprawie zauważył, iżzarzut Odwołującego dotyczący
doświadczenia zawodowego, ujętego w pozycji 1 Wykazu Wykonawcy wybranego, nie
powinien byćrozpatrywany, bowiem w ocenie Zamawiającego w ogóle ten zarzut nie został
ujęty w złożonym proteście. Na poparcie swojego stanowiska wskazał akapit 1 protestu

strona 4 od Ad. 1, z którego wynika,że Odwołujący w tej części protestu kwestionuje
doświadczenie tylko w zakresie, iżobejmuje ono dwa zadania, a nie jedno zadanie.
Natomiast dopiero w odwołaniu i na rozprawie podnosi Odwołujący zarzuty, dotyczące braku
wszystkich elementów w dokumentacji czyli studium techniczno - ekonomiczno –środowiskowe oraz decyzjiśrodowiskowej.

Izba oceniając ten zarzut wzięła pod uwagęnastępujący zapis uzasadnienia protestu:
Zgodnie z zapisem SIWZ dla niniejszego zamówienia publicznego w punkcie 3.2 zawarto
regulacjęo treści ,,o zamówienie mogąubiegaćsięWykonawcy, którzy zrealizowali w ciągu
ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, co
najmniej jednego zamówienia odpowiadającego swoim rodzajem przedmiotowi Zamówienia
oraz o wartości nie mniejszej niż1.000.000,00 zł brutto, z podaniem jego wartości oraz daty i
miejsca wykonania oraz potwierdzenie dokumentami,że prace te zostały wykonane
należycie" oraz w punkcie 11.1 pn. Zawartośći wymogi odnośnie składanej oferty zawarto
regulacjęo treści "Oferta musi zawieraćwypełniony formularz OFERTA oraz następujące
załączniki" (...) Zał. Nr 2-wykaz zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy-w tym okresie, co najmniej jednego zamówienia
odpowiadającego swym rodzajem przedmiotowi Zamówienia oraz o wartości nie mniejszej
niż1.000.000,00 zł brutto, z podaniem jego wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz
potwierdzenie,że prace te zostały wykonane należycie". Odwołujący, w złożonym proteście,
następnie stwierdził,że za zamówienie odpowiadające swym rodzajem przedmiotowi
zamówienia, zgodnie z punktem 1.1 pn. Opis przedmiotu zamówienia, Zamawiający uznaje
"opracowanie dokumentacji projektowej, a także uzyskanie decyzji ośrodowiskowych
uwarunkowaniach zgody na realizacjęprzedsięwzięcia".
Zdaniem Odwołującego, Wykonawca wybrany nie spełnia wyżej wymienionych warunków.
Oraz zapis akapitu Ad1) o treści:
Co do powyższego pkt 1 to projekt przedstawiony przez Wykonawcęwybranego nie spełnia
wymogów SIWZ i ustawy w zakresie niezbędnego doświadczenia Wykonawcy. Na stronie
internetowej: http://przetargi.egospodarka.pl/27435 Opracowanie-kompleksowej-dok-projekt-
dr-woj-8l6-Terespol-Wlodawa-Zosin 2006 2.html można znaleźćszczegółowe informacje
dotyczące niniejszych zamówień. Ogłoszenie zamieszczone w dniu 24 maja 2006r. (pozycja
27435), w sprawie udzielenia zamówieńdla dwóch zadańw ramach projektu "Opracowanie
kompleksowej dokumentacji projektowej drogi wojewódzkiej nr 816 Terespol-Włodawa-
Zosin". Zamówienie nr 1-"Opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej drogi
wojewódzkiej nr 816 Terespol-Włodawa-Zosin w km 00+000-17+930" zostało udzielone
Wykonawcy wybranemu za łącznąkwotę447.500 zł netto. W wyniku kolejnego
postępowania przetargowego - Zamówienie nr: 2 "Opracowanie kompleksowej dokumentacji

projektowej drogi wojewódzkiej nr 816 Terespol-Włodawa-Zosin-od km 17+ 930 do km 34+
152" udzielono zamówienia Wykonawcy wybranemu za łącznąkwotę384.500 zł netto. Z
powyższego jednoznacznie wynika, iżpostępowania przetargowe o udzielenie niniejszego
zamówienia prowadzone były w dwóch odrębnych trybach-sąto dwa odrębne zamówienia, a
nie dwa zadania w ramach jednego zamówienia. Dlatego też, projekty te nie mogąsłużyć
wsparciem doświadczenia zawodowego wykonawcy, gdyżnie spełniająwymagań
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ich wartośćjest znacznie niższa
niżokreślone minimum przez Zamawiającego. Wykonawcy zobowiązani sąprzedstawić
usługi oraz dokumenty potwierdzające,że te usługi wykonane zostały należycie,
odpowiadające
swym
rodzajem
przedmiotowi
zamówienia,
o
określonej
przez
Zamawiającego wartości-nie mniejszej niż1.000.000,00 zł. Podsumowując powyższe
wywody Odwołujący stwierdza,że przedstawione projekty nie odpowiadająminimalnej
wartości określonej przez Zamawiającego, dlatego teżnie powinny byćuwzględniane w
trakcie czynności badania ofert oraz kwalifikacji Wykonawcy wybranego.

W tym stanie rzeczy Izba nie rozpatrzyła zarzutu co do braku doświadczenia w zakresie
decyzjiśrodowiskowej, podniesionego w odwołaniu oraz zarzutu w zakresie studium
ekonomiczne – techniczne -środowiskowe, podniesione na rozprawie, ponieważzgodnie z
art. 191 ust.3 ustawy Izba orzeka w granicach zarzutów zawartych w proteście. Nie
wystarczy natomiast zacytowaćwarunki SIWZ i stwierdzić,że sąnie spełnione, ale również
należy sprecyzowaćw oparciu o ich treśćzarzut, ,jak to uczynił w proteście Odwołujący
wobec zamówienia udzielanego w częściach.

Co do niespełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie nie wykazania posiadania
osoby posiadającej uprawnienia budowlane do projektowania w branży telekomunikacyjnej
w zakresie doświadczenia zawodowego w odniesieniu do sprawdzania dokumentacji
projektowej to Izba równieżnie uznała tegożzarzutu Odwołującego z następujących
powodów.

Zgodnie z pkt 3.3. s.i.w.z. wymagane było zarówno dla projektanta, jak i projektanta
sprawdzającego posiadanie doświadczenia w opracowaniu co najmniej jednej dokumentacji
projektowej.

W ocenie Odwołującego, przedstawiony w pozycji 17 Wykazu osób i podmiotów zał. nr 4 do
oferty, mgr inż. Janusz P. nie posiada wymaganego doświadczenia w projektowaniu tylko w
sprawdzaniu, ponieważw kolumnie tabeli pełniona funkcja wykazał,że pełnił funkcje

projektanta sprawdzającego branży telekomunikacyjnej, ale nie jako projektant, czyli nie
projektował tylko sprawdzał projekty.

Izba nie podzieliła w tym zakresie stanowiska Odwołującego, ponieważw SIWZ użyto
określenia „doświadczenia w opracowaniu co najmniej jednej dokumentacji projektowej”.
Przez opracowanie dokumentacji należy rozumiećzarówno projektowanie jak i sprawdzanie.
Nie można utożsamiaćpojęcia projektowanie z opracowaniem. Wyraz „opracowanie”
odpowiada dokumentacji projektowej jako całości, wskazując chociażby na tytuł niniejszego
postępowania, którego przedmiotem jest „Opracowanie dokumentacji projektowej”.
W związku z powyższym zarzut odwołującego sprowadzający wyraz „opracowanie
dokumentacji” do „projektowania dokumentacji” jest chybiony, ponieważopracowanie jest
pojęciem szerszym, niżprojektowanie i obejmuje zarówno projektowanie jak i sprawdzanie
dokumentacji projektowej.

Reasumując Izba nie uwzględniła zarzutów Odwołującego i nie stwierdziła naruszenia
powołanych w proteście przepisów ustawy.

O kosztach postępowania orzeczono zgodnie z wynikiem sprawy, na podstawie art. 191 ust.
6 i 7 ustawy, zasądzając koszty zastępstwa prawnego pełnomocnika Zamawiającego w
kwocie 3.600zł.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie