eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 1424/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-12-22
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 1424/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow Członkowie: Emil Kuriata, Izabela Kuciak Protokolant: Dorota Witak

po rozpoznaniu na posiedzeniu/ rozprawie
w dniu /w dniach
19 grudnia 2008 r.
w Warszawie odwołania wniesionego przez Krotoszyńskie Przedsiębiorstwo Budowlane
„Krodomex” Sp. z o.o., 63-700 Krotoszyn, ul. Rawicka 41
od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Gminę Dobrzyca, 63-330 Dobrzyca, Rynek 14 protestu /protestów
z dnia 21 listopada 2008 r.


orzeka:

1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża Krotoszyńskie Przedsiębiorstwo Budowlane
„Krodomex” Sp. z o.o., 63-700 Krotoszyn, ul. Rawicka 41

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 064.zł
00 gr
(słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez Krotoszyńskie Przedsiębiorstwo Budowlane
„Krodomex” Sp. z o.o., 63-700 Krotoszyn, ul. Rawicka 41;


2)
dokonaćwpłaty kwoty 4 084 zł 76 gr (słownie: cztery tysiące osiemdziesiąt
cztery
złote
siedemdziesiąt
sześć
groszy)
przez
Krotoszyńskie
Przedsiębiorstwo Budowlane „Krodomex” Sp. z o.o., 63-700 Krotoszyn,
ul. Rawicka 41,
na rzecz Gminy Dobrzyca, 63-330 Dobrzyca, Rynek 14
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę;

3)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4)
dokonaćzwrotu kwoty 5 936 zł 00 gr (słownie: pięćtysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz Krotoszyńskiego Przedsiębiorstwa
Budowlanego „Krodomex” Sp. z o.o., 63-700 Krotoszyn, ul. Rawicka 41.


U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Dobrzyca, ul. Rynek 14, 63-330 Dobrzyca wszczął postępowanie w
trybie przetargu nieograniczonego na budowęhali widowiskowo-sportowej w Dobrzycy ul.
Szkolna. Ogłoszenie ukazało się16.10. 2008 r. w BZP, poz. 270577.

17.11. 2008 r. zamawiający powiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty złożonej
przez wykonawcęNovum Sp. z o.o. w Kaliszu i o odrzuceniu oferty wykonawcy
Krotoszyńskie Przedsiębiorstwo Budowlane „Krodomex” Sp. z o.o. w Krotoszynie, gdyżtreść
tej oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zwanej dalej w
skrócie specyfikacją.

21.11. 2008 r. (termin na wniesienie protestu 24.11. 2008 r.) wykonawca „Krodomex”
złożył protest na:

1) odrzucenie jego oferty ze względu na uznanie,że jej treśćnie odpowiada treści
specyfikacji;
2) uznanie za najkorzystniejsząoferty Novum Sp. z o.o. w Kaliszu.
Zdaniem protestującego, zamawiający naruszył punkt IX ust. 2 specyfikacji stanowiący,że jedynym kryterium wyboru oferty jest najniższa cena.
Zaskarżonym czynnościom zamawiającego protestujący zarzucił:
1) naruszenie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp przez zaniechanie poprawienia omyłek w ofercie
protestującego polegających na niezgodności ze specyfikację, niepowodujących
istotnych zmian w treści oferty;
2) naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez odrzucenie oferty protestującego mimo
braku podstaw faktycznych i prawnych do jej odrzucenia;
3) naruszenie art. 92 ust.1 pkt 2 Pzp polegające na braku prawidłowego uzasadnienia
faktycznego i prawnego decyzji o odrzuceniu oferty protestującego, gdyż
zamawiający w identyczny sposób uzasadnił decyzje w odniesieniu do wszystkich
wykonawców, których oferty zostały odrzucone, niezależnie od liczby i znaczenia
omyłek stwierdzonych w kosztorysach ofertowych.
Protestujący wniósł o powtórzenie czynności oceny ofert, z uwzględnieniem oferty
protestującego i dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej, według kryterium podanego w
specyfikacji, tj. według kryterium ceny.
Zamawiający wybrał jako najkorzystniejsząofertęwykonawcy Novum oraz odrzucił inne
oferty, w tym ofertęodwołującego. W szczególności zamawiający uzasadnił odrzucenie
oferty protestującego, tym,że zamawiający stwierdził w kosztorysie ofertowym 4 omyłki (na
623 pozycje) i 1 pominięcie. W szczególności:
1) pozycja kosztorysowa nr 1.2.8. dotyczącąpogrubieniaściany betonowej o
powierzchni 59,87 m2 i grubości 20 cm o kolejne 30 cm, w kosztorysie ofertowym
uwzględniono pogrubienieściany tylko o 1 cm, bez uwzględnienia trzydzies-
tokrotnego mnożnika, zawartego w przedmiarze dołączonym do specyfikacji, tak by
powstało pogrubienieściany o 30 cm, wartośćpozycji kosztorysowej po
uwzględnieniu 30-krotności wynosi: 30 x 871,68zł = 26.150,40 zł netto; różnica:
25.278,72 zł netto;
2) pozycja nr 2.1.8. dotycząca belek i podciągówżelbetowych, omyłkowo wpisana do
kosztorysu objętośćbelek – 24,07 m3, zamiast 22,545 m3; wartośćomyłkowej
pozycji kosztorysowej wynosi: 24,07 m3 x 939,18 zł/m3 = 22.606,00 zł netto; wartość
pozycji kosztorysowej po korekcie wynosi: 22,545 m3 x 939,18 zł/m3 = 21.173,81 zł
netto; różnica: minus 1.432,19 zł netto;
3) pozycja nr 2.2.3. dotycząca indywidualnej kalkulacji na wykonanieścian oznaczonych
w projekcie budowlanym jako 1E i 1F, omyłkowo wpisana do kosztorysu ofertowego

powierzchniaścian – 596,48 m2, zamiast 352 m2; wartośćpozycji kosztorysowej:
596,48 m2 x 140 zł/m2 = 83.507,20 zł netto; wartośćpozycji kosztorysowej po
korekcie: 352 m2 x 140 zł/m2 = 49.280,00 zł netto; różnica: minus 34.227,20 zł netto;
4) pozycja nr 3.5.3. dotycząca indywidualnej kalkulacji na wykonanie zadaszenia z
konstrukcji stalowej ocynkowanej nad jednym z wejśćdo hali. zamiast wagi
określonej w przedmiarze na 0,35 t , wpisano w kosztorysie ofertowym 0,3 t; wartość
pozycji kosztorysowej: 0,3 t x 1.100 zł/t = 330,00 zł netto; wartośćpozycji
kosztorysowej po korekcie: 0,35t x 1.100 zł/t = 385,00 zł netto; różnica: 55 zł netto;
5) niezamierzone pominięcie pozycji nr 2 z przedmiaru załączonego do specyfikacji do
kosztorysu ofertowego na zagospodarowanie terenu; pozycja ta dotyczy wykonania
przepustów z rur ochronnych z PCW; wycena tej pozycji wynosi: 6.000 zł netto.
Sumując różnice powstałe w wyniku ww. drobnych omyłek oraz dodając pozycjęnie
wpisanądo kosztorysu ofertowego na zagospodarowanie terenu, cena ofertowa
odwołującego powinna byćumniejszona o kwotęnetto 4.325,67 zł, do kwoty netto
3.319.726,30zł , według poniższego wyliczenia: 3.324.051,97 – 4.325,67 = 3.319.726,30 zł
netto (brutto 4.050.066,09 zł).
Protestujący podkreśla,że wszystkie stwierdzone omyłki w kosztorysie ofertowym były
tego rodzaju,że nie powodowały istotnych zmian w ofercie i nadawały siędo poprawienia
przez Zamawiającego. Cena ofertowa, po korekcie spowodowanej poprawieniem tych
omyłek, uległaby obniżeniu o ok. 0,1%. Odwołujący prawidłowo podał ceny jednostkowe, a
jedynie w sposób niezamierzony, błędnie przepisał ilości robót w kilku pozycjach kosztorysu.
Zatem poprawienie tych omyłek wymagałoby jedynie przyjęcia przez Zamawiającego
prawidłowych ilości robót, z przedmiarów zawartych w specyfikacji oraz uzyskania zgody
wykonawcy na takązmianę. Podejmując decyzjęo odrzuceniu oferty Krotoszyńskiego
Przedsiębiorstwa Budowlanego „Krodomex” jako niezgodnej z specyfikacji, Zamawiający
naruszył art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, w brzmieniu obowiązującym po dniu 24 października 2008
r.

04.12. 2008 r.
zamawiający oddalił protest nie rozstrzygając go w ustawowym terminie,
zgodnie z art. 183 ust. 3 Pzp.

05.12. 2008 r. (termin na wniesienie odwołania 09.12. 2008 r.) „Krodomex” wniósł
odwołanie, zgodne z treściąprotestu.
Odwołujący w szczególności podkreślił,że intencjąustawodawcy było umożliwienie
zamawiającemu poprawiania takich omyłek, które mogąsiępojawićw trakcie sporządzania
kosztorysu ofertowego. Z przytoczonych wyżej powodów, oferta odwołującego nie powinna
zostaćodrzucona, gdyżbrak ku temu podstaw. Oferta złożona przez „Krodomex” jest

najkorzystniejsza spośród złożonych ofert, gdyżzawiera najniższącenę, niższąo ponad
332.863 zł od oferty wykonawcy Novum, wybranej przez Zamawiającego. Odrzucenie oferty
odwołującego z powodu drobnych omyłek, do których skorygowania był zobowiązany
zamawiający, a których łączna wartośćzamyka siękwotąnetto 4. 325,67 zł i w konsekwencji
uznanie za najkorzystniejsząoferty wyższej o ponad 10%, narusza powołane przepisy i cel
ustawy Prawa o zamówieniach publicznych.

Na podstawie dokumentacji, stanowisk stron przedstawionych ustnie oraz
dowodów pisemnych złożonych przez strony podczas rozprawy – skład orzekający
Izby ustalił i zważył co następuje:


Na wstępie Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła,że odwołujący legitymująsię
interesem prawnym w korzystaniu ześrodków ochrony prawnej, o którym stanowi art. 179
ust. 1 Pzp.

Skład orzekający Izby uznał,że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie i podlega
oddaleniu.

W zakresie pierwszych czterech zarzutów – odrzucenia oferty ze względu na popełnienie
pięciu omyłek w kosztorysie ofertowym na ogólna liczbę623 pozycji – Krajowa Izba
Odwoławcza stwierdza,że zarzuty odwołującego sąsłuszne i zamawiający powinien,
zgodne z treściąart. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, dokonaćpoprawy tych omyłek w ofercie.
Zamawiający powinien zakwalifikowaćte omyłki, jako inne omyłki polegające na
niezgodności oferty ze specyfikacjąistotnych warunków zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty. Zamawiający mógłby dokonaćodpowiednich działań
arytmetycznych na podstawie danych figurujących w ofercie. Zmiany dokonane przez
zamawiającego nie spowodowałyby istotnych zmian w treści oferty, a ogólna cena oferty
uległaby nawet nieznacznemu obniżeniu w stosunku do ceny ofertowej.

Jednak w zakresie zarzutu piątego – zaniechania poprawienia oferty w zakresie
pominięcia pozycji nr 2 kosztorysu ofertowego na zagospodarowanie terenu dotyczącej
wykonania przepustów z rur ochronnych z PCW – skład orzekający Izby stwierdza,że zarzut
podlega oddaleniu.
Odwołujący pominął całkowicie dokonanie wyceny tej pozycji. Wobec tego zamawiający
nie miał podstaw do zastosowania jakichkolwiek uzupełnieńoferty, gdyżmogłoby to zostać
uznane za dokonanie zmiany w treści oferty. Byłoby to niezgodne z art. 87 ust. 1 in fine Pzp.
W rozpatrywanym przypadku pominięcia pozycji nr 2 zamawiający nie miał podstaw do

zastosowania działańarytmetycznych, gdyżodwołujący nie przedstawiłżadnych składników,
którymi mógłby sięposłużyćzamawiający dokonując poprawy w ofercie. Zamawiający
musiałby samodzielnie wprowadzićdo oferty całąwycenępominiętej pozycji nr 2 w
kosztorysie. Poprawa oferty musiałaby polegaćnie tylko na dokonaniu właściwego mnożenia
składników, ale przede wszystkim na wprowadzeniu nowej pozycji do kosztorysu ofertowego
i arbitralnej wycenie wszystkich składników, które pominął w swojej ofercie odwołujący.
Dlatego Izba oddala odwołanie w zakresie zarzutu piątego, zaniechania uzupełnienia
oferty przez zamawiającego.

Skład orzekający Izby stwierdza,że zamawiający nie naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp,
gdyżwobec tego,że treśćoferty nie odpowiada treści specyfikacji, zamawiający był
obowiązany odrzucićofertęodwołującego i uczynił to.

Ponadto skład orzekający Izby stwierdza,że zamawiający wyczerpująco uzasadnił
powody odrzucenia oferty w piśmie zatytułowanym „Informacja ofert dot. kosztorysów
ofertowych złożonych przez 6 wykonawców na >>Budowęhali widowiskowo-sportowej w
Dobrzycy<<”. W piśmie tym zamawiający wskazał miejsca w kosztorysie ofertowym, które
odwołujący błędnie wypełnił lub zaniechał w ogóle wypełnienia. Równieżzamawiający w
piśmie przewodnim powołał sięna właściwąpodstawęprawnąswojej czynności. Dlatego
odwołanie w tym zakresie podlega także oddaleniu.

Izba oddala odwołanie na podstawie art. 191 ust. 1 Pzp.

W związku z wyżej przytoczonymi argumentami skład orzekający Izby stwierdza,że
zamawiający nie miał podstaw do zastosowania art. 87 ust. 1 pkt 3 Pzp.

Reasumując, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania, uwzględniając koszty zamawiającego
związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie oraz wynagrodzenie pełnomocnika w
wysokości 4 084,76 zł na podstawie kopii faktur złożonych do akt sprawy, zgodnie z § 4 ust.
1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie
wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2007 r., Nr 128, poz. 886
oraz z 2008 r. Nr 182, poz. 1122).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1058) na
niniejszy wyrok /postanowienie* – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w
Kaliszu.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________
*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie