eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 565/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-06-23
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 565/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Członkowie: Izabela Kuciak, Marek Koleśnikow Protokolant: Edyta Skowrońska

po rozpoznaniu na posiedzeniu / rozprawie
w dniu / w dniach
23 czerwca 2008 r.
w Warszawie odwołania wniesionego przez Konsorcjum: J&A Garrigues S.L. – Garrigues
Polska i Pablo Olabarri Gortazar Sp.K. - Gerens Management Group S.A. – Everis
Spain S.L. – Apia XXI S.A. – Apia XXI I.A.K. Sp. z o.o., ul. Emilii Plater 53, Warszawa
od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Miasto Stołeczne Warszawa, Plac Bankowy 3/5,
Warszawa
protestu / protestów
z dnia 26 maja 2008 r.


orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty odwołującego i dokonanie czynności powtórnej oceny ofert


2. Kosztami postępowania obciąża Miasto Stołeczne Warszawa, Plac Bankowy 3/5,
Warszawa
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 064
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote, zero groszy) z kwoty
wpisu

uiszczonego

przez Konsorcjum: J&A Garrigues S.L. – Garrigues
Polska i Pablo Olabarri Gortazar Sp.K. - Gerens Management Group S.A.
– Everis Spain S.L. – Apia XXI S.A. – Apia XXI I.A.K. Sp. z o.o., ul. Emilii
Plater 53, Warszawa;

2)
dokonaćwpłaty kwoty 4 06400 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt
cztery złote, zero groszy) przez Miasto Stołeczne Warszawa, Plac Bankowy
3/5, Warszawa
na rzecz Konsorcjum: J&A Garrigues S.L. – Garrigues
Polska i Pablo Olabarri Gortazar Sp.K. - Gerens Management Group S.A.
– Everis Spain S.L. – Apia XXI S.A. – Apia XXI I.A.K. Sp. z o.o., ul. Emilii
Plater 53, Warszawa,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z
tytułu wpisu;

3)
dokonaćwpłaty kwoty .......... zł ... gr (słownie:..................................................)
przez ................................... na rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych na
rachunek dochodów własnych UZP;

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych, zero groszy ) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum: J&A Garrigues S.L. –
Garrigues Polska i Pablo Olabarri Gortazar Sp.K. - Gerens Management
Group S.A. – Everis Spain S.L. – Apia XXI S.A. – Apia XXI I.A.K. Sp. z
o.o., ul. Emilii Plater 53, Warszawa.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Urząd Miasta Stołecznego Warszawy prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „Doradztwo w zakresie przygotowania do realizacji
przedsięwzięć z udziałem podmiotów prywatnych oraz nadzoru nad ich realizacją”
, w trybie
przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało sięw Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich w
dniu 4 grudnia 2007 r. pod numerem: 2007/S 233 - 284103.
Pismem z dnia 20 maja 2008 roku Zamawiający poinformował Wykonawców o wyniku
przeprowadzonego postępowania, w wyniku którego zakwalifikował 4 Wykonawców do
zawarcia umowy ramowej oraz poinformował o tym, iżjeden z Wykonawców sięnie
zakwalifikował do zawarcia umowy ramowej, gdyżnie uzyskał wystarczającej liczby punktów,
a oferty dwóch Wykonawców Zamawiający odrzucił.

Pismem z dnia 26 maja 2008 roku Pełnomocnik Konsorcjum J&A Garrigues S.L. –
Garrigues Polska i Pablo Olabarri Gortazar Sp.K. - Gerens Management Group S.A. – Everis
Spain S.L. – Apia XXI S.A. – Apia XXI I.A.K. Sp. z o.o. Pan Piotr T. wniósł protest do
Zamawiającego, zarzucając niezgodne z przepisami art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych odrzucenie oferty Protestującego.
W uzasadnieniu wskazał, iżzgodnie z ustawąugruntowane jest stanowisko, iż
niezgodności treści oferty z treściąspecyfikacji istotnych warunków zamówienia ma miejsce
w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot umowy nie odpowiada opisanemu w s.i.w.z.
przedmiotowi zamówienia, a sprzecznośćoferty z s.i.w.z. musi miećcharakter materialny, a
nie formalny, aby mogła stanowićpodstawęjej odrzucenia. Ponadto w przedmiotowym
przypadku należy miećna uwadze szerszy obraz. Metodologia określona w pkt 10.17 s.i.w.z.
stanowiła jedynie stosunkowo niewielkączęśćoferty, która celem nadania jej przejrzystego i
efektownego kształtu przygotowana została w formie prezentacji, aby nie ingerowaćw
spoistośćformy nie została opatrzona podpisami. Natomiast wszystkie pozostałe elementy
oferty oraz pismo przewodnie te podpisy jużposiadały. Trudno – zdaniem Protestującego –
uznaćbrak jednego podpisu za coświęcej niżformalne niedopatrzenie o niewielkim
znaczeniu, jeszcze trudniej wywieść,że brak tegożpodpisu był wywołany odmiennąwolą
Oferenta, zwłaszcza w obliczu przywoływanych wcześniej licznych dokumentów tym
podpisem opatrzonych. Uznaćnależy, iżzamieszczenie wymogu dopełnienia warunków
stricte formalnych w tekście s.i.w.z. wżadnym wypadku nie może zmieniaćkwalifikacji
takiego wymogu. Jego zaledwie formalny charakter pozostaje taki bez względu na
umiejscowienie i nie może byćdefiniowany jako treść(materia) oferty oraz nie może
zaświadczaćo woli Oferenta. Powyższe okoliczności, zdaniem Protestującegoświadcząo

tym,że w przedmiotowym postępowaniu Zamawiający rażąco naruszył przepisy Ustawy,
ponieważpowołując sięna art. 89 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy, odrzucił ofertę, której treść
odpowiadała wymogom prawa.
W związku z powyższym Protestujący wniósł o powtórne dokonanie oceny oferty złożonej
przez Niego oraz ponowne rozstrzygnięcie postępowania.

Pismem z dnia 2 czerwca 2008 roku Konsorcjum firm reprezentowane przez KPMG
Advisory Spalska z ograniczonąodpowiedzialnościąsp.k. z siedzibąw Warszawie zgłosiło
przystąpienie do postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu.

Pismem z dnia 2 czerwca 2008 roku Konsorcjum firm reprezentowane przez Ernst &
Young Corporate Finance Spółka z o.o. z siedzibąw Warszawie zgłosiło przystąpienie do
postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu.

Zamawiający, pismem z dnia 6 czerwca 2008 roku rozstrzygnął protest przez jego
oddalenie.
Zamawiający, uzasadniając swojądecyzjęwskazał, iżargumenty wskazane przez
Protestującego nie zasługująna uwzględnienie. Zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę
Protestującego, gdyżjej treść– ze względu na brak w ofercie wymaganego dokumentu pn.
„Metodologia realizacji zamówienia” – nie odpowiada treści s.i.w.z. Jest tak z następujących
powodów:
1)
wymagana przez Zamawiającego metodologia realizacji zamówienia stanowiła
niewątpliwie ofertęw rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych;
2)
metodologia realizacji zamówienia stanowiła zobowiązanie Wykonawcy co do
sposobu realizacji zamówieńudzielanych na podstawie umowy ramowej, zatem
decydowała o prawach i obowiązkach wykonawcy w sposób właściwy dla
merytorycznej treści oferty;
3)
ze względu na podstawowe znaczenie tego dokumentu dla przedmiotowego
postępowania, Zamawiający domagał się, aby metodologia realizacji zamówienia
była podpisana przez Wykonawcęi złożona w formie oryginału – pod rygorem
odrzucenia oferty.
Należy więc przyjąć– zdaniem Zamawiającego –że Protestujący nie składając
przedmiotowego oświadczenia w wymaganej formie, nie złożył go wcale. W rozważanym
stanie faktycznym nie chodzi bowiem o sam brak podpisu, parafy, etc., co oczywiście byłoby
wyłącznie wadąco do formy, nie zaśtreści oferty, ale o brak w ofercie Protestującego

wymaganego przez Zamawiającego oświadczenia. I to oświadczenia, które określa
merytoryczne wymagania dotyczące sposobu realizacji przedmiotu zamówienia.
Zamawiający zwrócił równieżuwagęna brak formalny pełnomocnictwa dla osoby
podpisującej protest. Dołączone do protestu pełnomocnictwo r.pr. Piotra Turowicza nie
zostało złożone w oryginale, ale kopii, która nie została nawet potwierdzona za zgodnośćz
oryginałem.

Z decyzjąZamawiającego nie zgodził sięProtestujący i w pismem z dnia 11 czerwca 2008
roku wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych wnosząo uwzględnienie
odwołania w całości, podtrzymując wszystkieżądania i zarzuty zgłoszone w proteście.

Po zapoznaniu się z oryginalną dokumentacją przetargową, po wysłuchaniu stron na
rozprawie Izba ustaliła, że odwołanie podlega uwzględnieniu.


Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, iżw celu prawidłowego rozpatrzenia zarzutu
postawionego w treści protestu jak i w odwołaniu konieczne jest stwierdzenie czy dokument
„Metodologia realizacji zamówienia” stanowi treśćoferty i czy brak podpisania tego
dokumentu stanowi o jego niezgodności z treściąspecyfikacji istotnych warunków
zamówienia, czy teżjest to brak formalny.
„Oferta” jest pojęciem z zakresu prawa cywilnego materialnego, której definicja
sformułowana jest w art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego (k.c.). Tak więc oferta jest to
„Oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej
umowy”
. Oferta jest oświadczeniem woli skierowanym do drugiej strony jako propozycja
zawarcia umowy, ale także oferta musi zawieraćco najmniej minimalnątreśćproponowanej
umowy (jej istotne postanowienia). Wymaganie to wynika z roli, jaka przypada adresatowi
oferty – może doprowadzićdo zawarcia umowy przez przyjęcie oferty. Instytucjęoferty jako
sposobu zawarcia umowy cywilnoprawnej stosuje sięw postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, z tym,że adresatem oferty Wykonawcy jest Zamawiający, a istotne
postanowienia umowy sąokreślane przez Wykonawcęskładającego ofertęna podstawie
postanowieńspecyfikacji istotnych warunków zamówienia. Oferta musi byćzłożona na
piśmie. Niezachowanie formy pisemnej skutkuje nieważnościąoferty, przy czym jest to
nieważnośćbezwzględna (art. 73 § 1 k.c.), co oznacza,że nie wywołuje ona od początku
określonych w niej skutków prawnych.
Jako,że w ustawie brak jest definicji legalnej oferty, w praktyce zamówieńpublicznych
utrwalił siępogląd zaprezentowany w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 21 października
2005 roku, III CZP 74/05, Biuletyn SN 2005/10/7. Sąd Najwyższy stwierdził,że skoro w

specyfikacji istotnych warunków zamówienia został zawarty obowiązek wykonawcy
przedstawienia zamawiającemu informacji na potwierdzenie ich spełnienia, a treśćoferty
musi odpowiadaćtreści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, „oznacza to, że
informacje te są elementem oferty (…) i to bez względu na to, czy zostały one objęte
skutecznym zastrzeżeniem zakazu ich udostępniania”
. Podzielając ten pogląd Sądu
Najwyższego, należy uznać,że elementem oferty sąteżdokumenty przedstawione przez
wykonawcę, potwierdzające spełnieńwymagańwynikających ze specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. W przedmiotowym postępowaniu dokument „Metodologia realizacji
zamówienia” stanowi istotny element oferty.
W związku z powyższym rodzi siępytanie, czy w związku z powyższym brak podpisania
ww. dokumentu przez Odwołującego powoduje, iżzaistniała przesłanka do odrzucenia oferty
na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówieńpublicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza,że brak podpisu na dokumencie „Metodologia
realizacji zamówienia” stanowiącym element oferty Odwołującego nie może stanowićo
niezgodności treści oferty z treściąspecyfikacji istotnych warunków zamówienia. Stanowisko
takie potwierdza liczne orzecznictwo Zespołu Arbitrów (wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 1
lutego 2005 r. sygn. akt UZP/ZO/0-102/05, z dnia 14 marca 2005 r., sygn. akt UZP/ZO/0-
423/05, z dnia 18 stycznia 2006 r. sygn. akt UZP/ZO/0-4/06, z 28 lipca 2006 r. sygn. akt
UZP/ZO/0-1428/06, z dnia 5 września 2006 r. sygn. akt UZP/ZO/0-2424/06), które
jednoznacznie wskazująna uchybienia w ofertach, które mogąbyćzakwalifikowane jako
błędy formalne, nie mające wpływu na treśćzłożonej oferty.
Wzór umowy dołączony do specyfikacji istotnych warunków zamówienia stanowi jej
integralnączęść, tym samym zawarte w nim postanowienia obowiązująwykonawcęw tym
samym stopniu co postanowienia s.i.w.z.
Jednocześnie, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła,że postanowienia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia w zakresie możliwości odrzucenia oferty w przypadku nie
podpisania dokumentu „Metodologia realizacji zamówienia” sąpostawione ponad wymogi
określone w przepisach ustawy Prawo zamówieńpublicznych. Artykuł 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych stwarza możliwośćodrzucenia oferty Wykonawcy, gdy jej treść
nie odpowiada treści s.i.w.z. Tak więc odrzucenie oferty na podstawie tego przepisu nastąpić
może tylko w przypadku gdy jej treśćmerytoryczna nie odpowiada treści (wymogom)
postawionym w s.i.w.z. Brak podpisu pod dokumentem „Metodologia realizacji zamówienia”
stanowi jej uchybienie formalne, wżadnym stopniu nie odnoszące siędo treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Tak więc zastosowanie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych przez Zamawiającego jako przesłanki odrzucenia oferty z
powodu braku podpisu pod częściąoferty pn. „Metodologia realizacji zamówienia” uznać
należy za chybione.

Dodatkowo stwierdzićnależy,że jeżeli Zamawiający chciał przewidziećmożliwość
odrzucenia oferty na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych, to mógł takie zastrzeżenie zapisaćw s.i.w.z. ale w odniesieniu tylko i wyłącznie
do niezgodności treści oferty (metodologii) z treściąspecyfikacji istotnych warunków
zamówienia.

Ponadto Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iżOferta złożona przez Odwołującego –
jako oświadczenie woli rozumiane zgodnie z przepisem art. 60 k.c. zawiera w swojej treści
zobowiązanie do zawarcia umowy ramowej zgodnie z przedstawionąofertą, na warunkach
określonych we wzorze umowy. Punkt 9 oferty określa, iżzałącznikami do oferty sąm.in.
„Oferta współpracy z metodologiąrealizacji umowy”. Identyfikacja pochodzenia dokumentu
„Metodologia realizacji zamówienia” nie budziżadnych problemów i pozwala w sposób
jednoznaczny określićprzez kogo została sporządzona, w jakim celu i co zawiera.

Wobec powyższego, na podstawie przepisu art. 191 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych, należało orzec jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191 ust.
6 i 7 ustawy Prawo zamówieńpublicznych.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie