eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008Sygn. akt: KIO/UZP 475/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-05-30
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 475/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska - Romek Członkowie: Magdalena Grabarczyk, Marek Koleśnikow Protokolant: Magdalena Pazura

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 maja 2008r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „STEINBUDEX-J.M.”, 58-100 Świdnica, ul. Wrocławska 50 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Prezydent Miasta
Legnica, 59-220 Legnica, pl. Słowiański 8
protestu z dnia 6 maja 2008r.

przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego XXX po
stronie odwołującego sięoraz XXX - po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1 oddala odwołanie,


2. kosztami postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe
„STEINBUDEX-J.M.”, 58-100 Świdnica, ul. Wrocławska 50

i nakazuje:
1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-
Handlowe „STEINBUDEX-J.M.”, 58-100 Świdnica, ul. Wrocławska 50,


2)
dokonaćwpłaty kwoty 799 zł 02 gr (słownie: siedemset dziewięćdziesiąt
dziewięćzłotych dwa grosze) przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno-
Usługowo-Handlowe
„STEINBUDEX-J.M.”,
58-100 Świdnica,
ul.
Wrocławska 50
na rzecz Prezydenta Miasta Legnica, 59-220 Legnica, pl.
Słowiański 8
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu
dojazdu,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowo-
Handlowego „STEINBUDEX-J.M.”, 58-100 Świdnica, ul. Wrocławska 50.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Urząd Miasta Legnicy prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest
modernizacja płyty rynku i ulic przyległych.

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo ZamówieńPublicznych (Dz. U. tj. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) zwanej dalej
„ustawą”.
Ogłoszenie o niniejszym postępowaniu ukazało sięw Biuletynie ZamówieńPublicznych
z dnia 14 lutego 2008 roku, pod poz. 31072.

Odwołujący –

Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Usługowo-Handlowe „Steinbudex J.M.”
pismem z dnia 6 maja 2008 roku, doręczonym Zamawiającemu 7 maja 2008 roku złożył
protest na czynnośćZamawiającego polegającąna odrzuceniu jego oferty i wyborze oferty
najkorzystniejszej.
Protest był następstwem powiadomienia Odwołującego w dniu 30 kwietnia 2008 roku
o odrzuceniu oferty Odwołującego oraz

wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Konsorcjum firm „Budromos” Tadeusz Bieńkowski oraz Przedsiębiorstwo Kamieniarskie
„Wolski” Kazimierz Wolski, zwane dalej Konsorcjum.

W uzasadnieniu Odwołujący wskazał,że Zamawiający zobligowany jest do stosowania
ustawy w zakresie wyboru oferty o najniższej cenie, a oferta Odwołującego jest ofertą
najkorzystniejszą. Odwołujący wskazał na definicjęceny oraz definicjęceny jednostkowej,
zawarte w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, wywodzącże sąto dwa różne
pojęcia. Jednocześnie podniósł,że ustawa Prawo zamówieńpublicznych przywołuje jedynie
definicjęceny a nie ceny jednostkowej.
Odwołujący zgodził sięz twierdzeniem Zamawiającego,że w polskim systemie płatniczym,
do rozliczeńfinansowych, nie stosuje siętysięcznych części złotego, co wynika z zapisów
art. 31 ustawy o Narodowym Banku Polskim. Co do zasady zatem, w jego ocenie ceny winny
byćpodane zgodnie z polskim systemem płatniczym, gdyżtakie rozwiązanie zapewni
rozliczanie sięstron umowy po cenach przedstawionych w ofercie.
Jednak w ocenie Odwołującego w niniejszym postępowaniu mamy do czynienia z sytuacją
odmienną. Wskazane w kosztorysie ofertowym Odwołującego ceny jednostkowe mają
jedynie znaczenie kalkulacyjne, sąmnożnikiem, który służyćma do odpowiedniego
obliczenia wynagrodzenia za wykonanąrobotębudowlaną. Odwołujący podniósł,że
stosowanie różnych metod zaokrąglania nie może stanowićbłędu w obliczeniu ceny
jednoznacznie zdefiniowanej w ustawie poprzez odesłanie wyłącznie do art. 3 ust. 1 pkt 1
ustawy o cenach, a nie do art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o cenach.
Ponadto w ocenie Odwołującego rozstrzygnięcie problemu czy w sprawach o udzielenie
zamówienia publicznego dopuszczalne jest składanie ofert z cenami określonymi w
tysięcznych częściach złotego zależy od tego czy dana cena jest podstawądo rozliczania się
zamawiającego z wykonawcączy teżstanowi jedynie element kalkulacyjny ceny w złożonej
ofercie.
Odwołujący dodał,że pokazane w jednym z kosztorysów ceny jednostkowe z dokładnością
do tysięcznych części złotego nie spowodowały zmiany ceny ofertowej, gdyżobliczenie ceny
ofertowej odbyło sięz uwzględnieniem zasad zaokrąglania poszczególnych składników sumy
stanowiącej wartośćoferty do dwóch miejsc po przecinku, czyli setnych części złotego.
Do postępowania wywołanego wniesieniem protestu z dnia 6 maja przystąpiło w dniu
9 maja 2008 roku Konsorcjum firm „Budromos” Tadeusz Bieńkowski oraz Przedsiębiorstwo
Kamieniarskie „Wolski” Kazimierz Wolski, określając swoje przystąpienie po stronie
Zamawiającego.

Zamawiający pismem z dnia 15 maja 2008 roku protest w całości oddalił. W
uzasadnieniu Zamawiający wskazał,że podstawąodrzucenia oferty Odwołującego jest
okoliczność,że w przedmiarze robót „branża elektryczna” (strona 181-184 oferty) oraz

„branża sanitarna” (strona 190-203 oferty) – załącznik do rozdziału 5 - kosztorys ofertowy w
kolumnie 7 „wartośćjednostkowa- ryczałtowa z narzutami bez VAT za jednąjednostkę
miary” dla wszystkich pozycji Wykonawca podał ryczałtowe ceny jednostkowe w tysięcznych
a nie w setnych częściach złotego.
Zamawiający przytoczył treśćart. 3 ust. 1 ustawy o cenach oraz art. 31 ustawy o Narodowym
Banku Polskim oraz art. 1 ust. 2 i art. 4 ust. 3 ustawy o denominacji złotego, z których wynikaże cenąjest wartośćw jednostkach pieniężnych a znakami pieniężnymi sąbanknoty i
monety, opiewające na złote i grosze.
Ponadto Zamawiający wskazał na zapisy pkt 12 ppkt a „Instrukcji dla Wykonawców”- rozdział
2 siwz, gdzie określił,że rozliczenia robót nastąpiąkosztorysem powykonawczym na
podstawie określonych w ofercie ryczałtowych cen jednostkowych. Zamawiający nie podzielił
stanowiska Odwołującego,że ceny jednostkowe zamieszczone w kosztorysie sąjedynie
mnożnikiem, służącym do odpowiedniego obliczenia wynagrodzenia. W jego ocenie definicja
ceny jednostkowej zawarta w art. 3 ust. 1 ustawy o cenach odwołuje siędo pojęcia ceny,
która zgodnie z polskim systemem płatniczym musi byćokreślona do setnych części złotego.
Zamawiający uznał więc,że błędy w kosztorysie ofertowym Odwołującego to omyłki
rachunkowe, których nie można poprawićna podstawie art. 88 ustawy. Stanowiąone
jednocześnie naruszenie pkt 12 Instrukcji dla Wykonawców i skutkująodrzuceniem oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego przekazania w dniu 30 kwietnia 2008 roku informacji
o wyborze oferty najkorzystniejszej w nieczytelny sposób, Zamawiający podniósł,że
informacjętązamieścił równieżtego samego dnia na stronie internetowej.
Wobec braku sprecyzowania w treści protestu zarzutów w odniesieniu do oferty uznanej za
najkorzystniejszą, Zamawiający poinformował o podtrzymaniu swojej decyzji zamieszczonej
w rozstrzygnięciu postępowania jak równieżw oddaleniu protestu z dnia 12 maja 2008 roku.

Nie zgadzając sięz decyzjąZamawiającego Odwołujący w dniu 19 maja 2008 roku
wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie art. 2, art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy.
Jednocześnie Odwołujący przekazał kopięodwołania tego samego dnia Zamawiającemu.
Podtrzymując zarzuty zawarte w proteście Odwołujący wniósł o uwzględnienie protestu i
nakazanie Zamawiającemu przywrócenia oferty Odwołującego jako nie podlegającej
odrzuceniu oraz dokonania powtórnego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.

Uwzględniając dokumentację przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w szczególności postanowienia specyfikacji, treść oferty
Odwołującego jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
pełnomocników stron złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Krajowej Izby
Odwoławczej ustalił i zważył, co następuje.


Skład orzekający Izby, ustalił,że na podstawie dokumentacji akt sprawy oferta
Odwołującego jest sklasyfikowana na drugiej pozycji w rankingu ofert w jednym kryterium
oceny ofert, jakim jest cena. Zatem w ocenie Izby Odwołujący, nie podnosząc zarzutów co
do oferty najkorzystniejszej, nie zachowuje interesu prawnego w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia publicznego w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy.

Niemniej jednak skład orzekający rozpoznał zarzuty i zważył, co następuje:
Zgodnie z zapisami pkt 12 ppkt a Instrukcji dla Wykonawców – rozdział 2 cenęoferty
należy obliczyćw oparciu o „wyceniony przedmiar robót sporządzony w formie uproszczonej,
dalej zwanego kosztorysem ofertowym z ryczałtowymi cenami jednostkowymi (z narzutami
bez VAT) dla każdej pozycji przedmiarowej obliczonej w PLN.”.
Zgodnie z § 14 ust. 1 projektu umowy „ za wykonanie przedmiotu umowy Zamawiający
zapłaci wynagrodzenie ustalone na podstawie ryczałtowych cen jednostkowych
wyszczególnionych w wypełnionym przedmiarze robót - kosztorysie ofertowym Wykonawcy
oraz ilości rzeczywiście wykonanych i odebranych robót.”.
Odwołujący do oferty z dnia 11 kwietnia 2008 roku załączył kosztorys, gdzie dla branży
elektrycznej (strony 181-184 oferty) jak równieżdla branży sanitarnej (strony 190-203 oferty)
w kolumnie 7 p.n. wartośćjednostkowo-ryczałtowa z narzutami VAT za jednąjednostkę
miary podał ceny jednostkowe w tysięcznych częściach złotego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach z dnia 5 lipca 2001 roku (Dz. U. Nr 97,
poz. 1050 ze zm.), do której bezpośrednio odsyła przepis art. 2 pkt 1 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych cenąjest wartośćwyrażona w jednostkach pieniężnych, którą
kupujący jest obowiązany zapłacićza towar lub usługę. Ponadto przepis art. 31 ustawy o
Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 1997, Nr 140, poz. 938 ze zm.) określa,że znakami
pieniężnymi Rzeczpospolitej Polskiej sąbanknoty i monety opiewające na złote i grosze.
Dodatkowo ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku o denominacji złotego (Dz. U. z 1994, Nr 84,
poz. 386 ze zm.) określa,że złoty dzieli sięna 100 groszy.
Wświetle wyżej zacytowanych przepisów prawa należy zgodzićsięco do zasady z
Zamawiającym,że w polskim systemie płatniczym nie stosuje siętysięcznych części złotego.
Zatem cena przedstawiona w ofercie musi byćwyrażona w setnych częściach złotego, tj. do

drugiego miejsca po przecinku. Należy zatem uznaćza słuszne i bezsporne twierdzenie,że
niedopuszczalne jest w polskim systemie płatniczym, aby rozliczenia między stronami były
dokonywane w jednostkach niemożliwych do wyegzekwowania.

W zaistniałym stanie faktycznym ryczałtowe ceny jednostkowe określone w spornych
pozycjach kosztorysu ofertowego w tysięcznych częściach złotego, w ocenie składu
orzekającego, mająjedynie charakter kalkulacyjny i służądo wyliczenia ceny oferty. Cena
oferty na formularzu oferty oraz w zbiorczym zestawieniu kosztów została podana w setnych
częściach złotego, co jest zgodne z cytowanymi wyżej przepisami prawa.
W zastosowanych obliczeniach w kosztorysie ofertowym jedynie ceny jednostkowe zostały
podane w tysięcznych częściach złotego, natomiast wartość, tj. cena jednostkowa
pomnożona przez ilośćzostała wyliczona poprawnie i wyrażona w setnych częściach złotego
z zastosowaniem zaokrągleń. Wobec powyższego, w ocenie składu orzekającego, możliwym
jest wyrażenie ceny za wykonanie robót w setnych częściach złotego i wyliczenie jej zgodnie
z postanowieniami § 14 ust. 1 projektu umowy przez pomnożenie ilości oraz cen
jednostkowych
zaproponowanych
w
ofercie
Odwołującego.
Zaokrąglenie
cen
przedstawionych w ofercie może opieraćsięo reguły określone w § 9 ust. 6 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym
podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania
oraz listy towarów i usług, do których nie majązastosowania zwolnienia od podatku od
towarów i usług (Dz. U., Nr 95, poz. 798). Z przepisu tego wynika,że kwoty wykazane w
fakturze zaokrągla siędo pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się,
a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla siędo 1 grosza.
Wobec możliwości zastosowania przy obliczeniu ceny zaokrągleń, nie istnieje podstawa, aby
stwierdzić,że wynagrodzenie należne za wykonanie robót będzie wyrażone w tysięcznych
częściach złotego.
Zatem należy uznać,że zamieszczone w kosztorysie ceny jednostkowe sąskładnikiem
cenotwórczym (elementem), w oparciu o który zostanie obliczone wynagrodzenie należne za
wykonanąrobotę. Natomiast wynik tych działań, cena ostateczna płacona przez
Zamawiającego i określona na fakturze zostanie wyrażona z dokładnościądo dwóch miejsc
po przecinku, zgodnie z polskim systemem płatniczym.
Wobec wycofania przez Odwołującego zarzutów zawartych w odwołaniu
poprzedzonych protestem z dnia 2 maja 2008 roku i dotyczących wyboru oferty
najkorzystniejszej skład orzekający Izby pozostawił bez rozpoznania.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
191 ust. 6 i 7 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, uwzględniając koszty dojazdu

Zamawiającego zgodnie z rachunkiem kosztów podróży w wysokości 799,02 zł. Skład
orzekający Izby nie uwzględnił wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego, z uwagi na
niespełnienie warunków formalnych, tj. nieprzedstawienie rachunku zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886) oraz biorąc pod uwagę
nakład pracy pełnomocnika Zamawiającego.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Legnicy.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie