eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2017 › Sygn. akt: KIO 1098/17
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2017-06-12
rok: 2017
sygnatury akt.:

KIO 1098/17

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Lubomira Matczuk - Mazuś Protokolant: Adam Skowroński

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu12 czerwca 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 maja 2017 r. przez
wykonawcę
„MEGA” M. W. spółka jawna, ul. Tanowska 2, 72-010 Police

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Areszt Śledczy, ul. Kaszubska 28,
70-226 Szczecin


przy udziale wykonawcy
W. Ż. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą W. Ż.-
Ciastkarnia - piekarnia i hurt artykułami spo
żywczymi, ul. Wolińska 21, 72-400 Kamień
Pomorski
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego

orzeka:

1. uwzgl
ędnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Areszt Śledczy z siedzibą
w Szczecinie uniewa
żnienia czynności: wyboru oferty najkorzystniejszej,
wykluczenia wykonawcy „MEGA” M. W. spółka jawna z siedzib
ą w Policach
z post
ępowania o udzielenie zamówienia i uznania jego oferty za odrzuconą
oraz powtórzenia czynno
ści badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty tego
wykonawcy;
2
.kosztami postępowania obciążawykonawcę W. Ż. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą W. Ż. - Ciastkarnia - piekarnia i hurt artykułami spożywczymi, ul. Wolińska 21,
72-400 Kamień Pomorski,i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500zł 00 gr
(słownie:siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
MEGA” M. W. spółka jawna, ul. Tanowska 2, 72-010 Police tytułem wpisu od odwołania,


2.2.
zasądza od wykonawcy W. Ż. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą W.Ż. - Ciastkarnia - piekarnia i hurt artykułami spożywczymi, ul. Wolińska 21, 72-400 Kamień
Pomorski
na
rzecz
wykonawcy
„MEGA”
M.
W.
spółka
jawna,
ul. Tanowska 2, 72-010 Police kwotę
7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu od odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) na wyrok – w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego
w Szczecinie.



Przewodnicz
ący: …………………………..



Sygn. akt KIO 1098/17
U z a s a d n i e n i e


Zamawiający –Areszt Śledczy z siedzibą w Szczecinie – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa
pieczywa do Aresztu
Śledczego w Szczecinie”, nr sprawy: D/Kw.2230.08.2017,
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej
„ustawa Pzp”, „Pzp” lub „ustawa”.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota określona w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych,
nr ogłoszenia 506957-N-2017 z dnia 12.05.2017 r.

Odwołujący – „MEGA” M. W. spółka jawna z siedzibą w Policach – wniósł na
podstawie art. 179 w związku z art 180 ustawy Pzp odwołanie od dokonanej przez
Zamawiającego czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i wyboru jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy W. Ż.- Ciastkarnia - Piekarnia z siedzibą
w Kamieniu Pomorskim.
Odwołujący zarzucił czynnościom Zamawiającego następujące naruszenia ustawy
Pzp:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 przez uznanie, że wykonawca Spółka „Mega” nie przedstawiła wykazu
trzech dostaw odpowiadających swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot
zamówienia, w sytuacji w której wykonawca przedstawił wykaz trzech dostaw za kolejne 3
lata,
2) art. 24 ust. 1 pkt 12 przez uznanie, że realizacja dostaw przez okres trzech lat powinna
być rozumiana jako jedna dostawa a nie trzy odrębne, w sytuacji gdy wykonawca wykazał
realizację w okresie trzech ostatnich lat trzech dostaw na rzecz PHU ”Domena” M. W., co
było warunkiem koniecznym rozpatrzenia oferty wykonawcy.
Jednocześnie na podstawie art. 190 ust. 3 ustawy Pzp Odwołujący wniósł
o przesłuchanie w charakterze świadka Z. S. (adres do korespondencji tożsamy z adresem
wykonawcy), na okoliczność:
1) spełnienia wszystkich prawem przewidzianych wymagań zawartych w ustawie a także
SIWZ, dotyczących wykazania realizacji w okresie trzech ostatnich lat minimum trzech
dostaw,
2) realizacji trzech odrębnych dostaw na rzecz PHU ”Domena” M. W. zamiast jednej, ciągłej
jak odczytuje to Zamawiający,

3) wykazania faktu posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz faktu poniesienia
szkody w wyniku błędnego rozstrzygnięcia oferty.
Odwołujący
wniósł
o
powtórzenie
czynności
polegającej
na
wyborze
ofertywykonawcy W. Ż.- Ciastkarnia- Piekarniajako najkorzystniejszej, dokonanie ponownie
oceny ofert zgodnie z przepisami ustawy Pzp, uznając że wykonawca spełnił wszystkie
przewidziane w SIWZ wymagania oferując jednocześnie najniższą cenę, czym winien zostać
uznany jako oferujący najkorzystniejsze warunki.
Jednocześnie Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania;
2) unieważnienie czynności Zamawiającego polegających na wyborze oferty wykonawcy W.Ż.- Ciastkarnia-Piekarnia;
3) dokonanie ponownej oceny ofert uwzględniając odwołanie wykonawcy;
4) obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania, zgodnie z wykazem kosztów
przedstawionych podczas rozprawy.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał.
Zgodnie z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (punkt XIII), kryterium
decydującym o ocenie ofert była cena - przy założeniu spełnienia wszystkich innych
zawartych w SIWZ warunków zamówienia.
Wykonawca w dniu 22 maja 2017 r. złożył ofertę, która miała najniższą cenę,
jedynym kryterium oceny jakiej wymagał Zamawiający.
Dowód: SIWZ, formularz ofertowy z wyliczeniem ceny w kwocie 134 974,35 PLN
(brutto).
Pismem z dnia 22 maja 2017 r. zgodnie z SIWZ, Zamawiający wezwał Wykonawców
do złożenia oświadczenia o przynależności lub nie do grupy kapitałowej oraz wykazu dostaw
wraz z referencjami.
Dowód:pismo Zamawiającego z dnia 22 maja 2017 r.wzywające do złożenia
dokumentów.
W dniu 23 maja 2017 r. w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, wymagane
prawem dokumenty zostały złożone. Ponieważ w ocenie Zamawiającego wykaz dostaw
Wykonawcy był niewłaściwy, w dniu 24 maja 2017 r. Zamawiający wezwał do uzupełnienia
wykazu. W dniu 25 maja 2017 r. Wykonawca uzupełnił wykaz wykazując trzy dostawy
w ciągu trzech lat dla PHU ”Domena” M. W..
Dowód:pismo Wykonawcy z dnia 23 maja 2017 r. wraz z załącznikiem 5 i 6 do
SIWZ,pismo Zamawiającego z dnia 24 maja 2017 r., wezwanie do uzupełnienie oświadczeń
lub dokumentów,pismo Wykonawcy z dnia 25 maja 2017 r. wraz z wykazem dostaw
(załącznik 6 do SIWZ) i referencjami.

W dniu 26 maja 2017 r. Zamawiający wybrał ofertę wykonawcyW. Ż.- Ciastkarnia -
Piekarnia, który zaoferował cenę 140 432,25 PLN brutto wykluczając skarżącego
Wykonawcę, uznając, że trzy dostawy wykazane w wykazie to wg Zamawiającego jedna
dostawa podzielona na trzy lata. Zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa –
przedsiębiorstwo ustala okres rozliczeniowy. Według ogólnie przyjętej zasady rok
rozliczeniowy odpowiada czasem rokowi kalendarzowemu, co należy rozumieć jako dostawy
oddzielne.
Dowód:Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 26 maja 2017 r.,
zeznania w charakterze świadka Z. S.
Wykonawca nie podzielił stanowiska Zamawiającego, zaoferował najniższą cenę,
wykazując przy tym zdolności techniczne i zawodowe przez wykazanie realizacji trzech
odrębnych dostaw w zbliżonym do opisanego przez Zamawiającego zakresie. Jak zostało
wskazane w SIWZ: „Zamawiający rozumie realizację w okresie trzech ostatnich lat przed
upływem terminu składania ofert, minimum trzech dostaw odpowiadaj
ących swoim rodzajem
dostawie stanowi
ącej przedmiot zamówienia”. W ocenie Wykonawcy, Zamawiający błędnie
i z naruszeniem przepisów prawa zinterpretował przedłożone przez Wykonawcę dokumenty
jako jedną dostawę, co stoi w rażącej sprzeczności ze stanem rzeczywistym. Gdyby przyjąć
argumentację Zamawiającego, to kilkusetkrotna dostawa produktów winna być liczona jako
jedna dostawa co kłóci się w sposób rażący z zasadami logiki. Ponadto, zgodnie z art. 11
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, rokiem podatkowym jest rok
kalendarzowy, zatem należyprzyjąć, że w każdym roku wykonywana była jedna dostawa co
zostało bezsprzecznie wykazane.
Zgodnie z orzeczeniem Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 9 września 2010 r.
sygn. akt XIX Ga 371/10, w postępowaniu wywołanym odwołaniem obowiązuje zasada
swobodnej oceny dowodów, a zespół arbitrów dokonuj
ąc oceny dowodów związany jest
jedynie podstawowymi zasadami logiki oraz do
świadczenia życiowego i zawodowego.
W ocenie Wykonawcy, z uwagi na naruszenie przez Zamawiającego przepisów
ustawy nie uzyskał on zamówienia, które uzyskałby gdyby Zamawiający działał prawidłowo.
W wyniku tego działania Odwołujący może ponieść szkodę wyrażającą się w kwocie
zaoferowanej ceny 134 974,35 PLN, jako lucrumcessans, gdyż zaoferowana cena i warunki
pozwoliłyby na zwycięstwo w organizowanym przez Zamawiającego przetargu.
Dowód: zeznania Z. S. w charakterze świadka.
Wobec powyższego, zdaniem Odwołującego odwołanie jest zasadne, zatem wniósł
jak na wstępie.
Załączniki: m.in. pisma wskazane w uzasadnieniu odwołania.

Zamawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 czerwca 2017 r.
odpowiedź na odwołaniew formie pisemnej, w której zamieścił oświadczenie
o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.

Wykonawca – W. Ż. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą W. Ż. -
Ciastkarnia - piekarnia i hurt artykułami spożywczy z siedzibą w Kamieniu Pomorskim –
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego doręczając
Prezesowi Izby zgłoszenie w postaci papierowej w dniu 5 czerwca 2017 r. (kopia odwołania
została
przekazana
odwołującemu
drogą
elektroniczną
w dniu 31.05.2017 r., termin przystąpienia został zachowany zgodnie z art. 185 ust. 8 ustawy
Pzp: Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na sobotę lub dzień ustawowo
wolny od pracy, termin upływa dnia nast
ępnego po dniu lub dniach wolnych od pracy).
Przystępujący stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego wobec spełnienia
pozostałych ustawowych wymagań skutecznego przystąpienia.
Wezwany do złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu wobec
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, W. Ż.uczestnik
postępowania odwoławczego, wniósł sprzeciw w formie pisemnej.

Wobec nie wyst
ąpienia przesłanek odrzucenia odwołania na podstawie art. 189
ust. 2 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznała odwołanie na rozprawie (art.
186 ust. 4 ustawy Pzp).

I. Izba uznała, że odwołujący spełnia przesłanki z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
korzystając z uprawnienia do wniesienia odwołania: Środki ochrony prawnej (…) przysługują
wykonawcy, (…), je
żeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub
mo
że ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej
ustawy.

Ze względu na wartość zamówieniamniejszą niż kwota określona w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, zgodnie z art. 180 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy,
odwołanie zostało wniesione wobec czynnościwykluczenia odwołującego z postępowania
o udzielenie zamówienia ze skutkiem uznania jego oferty za odrzuconą.
II. Zamawiający opisał przedmiot zamówienia (pkt III SIWZ) następująco.
III. Opis przedmiotu zamówienia.

1. Przedmiotem zamówienia są sukcesywne dostawy pieczywa do magazynu Aresztu Śledczego w Szczecinie (tabela z wyszczególnionym w pierwszym wierszu opisem: Lp.;
Przedmiot zamówienia; j.m.; Ilość; Kod PCV; Polska norma):
1. Chleb pszenno-
żytni(krojony, pakowany w folię) o gramaturze 400g, z datą przydatności
do spo
życia – min. 4 dni od dnia dostawy – zaznaczoną na każdym bochenku; kg 70 000
(…);
2. Chleb pszenny
świeży (krojony, pakowany w folię), o gramaturze 400g, z datą
przydatno
ści do spożycia – min. 4 dni od dnia dostawy – zaznaczoną na każdym
bochenku kg 17 000 (…);
3. Chleb razowy
świeży (krojony, pakowany w folię), o gramaturze 400g, z datą przydatności
do spo
życia – min. 4 dni od dnia dostawy – zaznaczoną na każdym bochenku kg 5 000
(…);
4. Bułka tarta (luz) kg 550 (…); 5. Bułka pszenna (50g)kg 600 (…).
Powy
ższe zestawienie oznacza kolejno: przedmiot zamówienia, zapotrzebowanie
ilo
ściowe, kod CPV wg Wspólnego Słownika Zamówień, Polską Normę.
1. Podane w opisach nazwy własne nie maj
ą na celu naruszenia art. 7 i 29 ustawy PZP,
a maj
ą jedynie za zadanie sprecyzowanie oczekiwań jakościowych zamawiającego.
Zamawiaj
ący dopuszcza rozwiązania równoważne, tzn. posiadające cechy, właściwości,
jako
ść, nie gorsze niż opisane w przedmiocie zamówienia. Wykazanie równoważności
zaoferowanego przedmiotu spoczywa na Wykonawcy. Wykonawca, który powołuje si
ę na
rozwi
ązania równoważne opisywanym przez zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że
oferowane przez niego dostawy spełniaj
ą wymagania określone przez Zamawiającego.
2. Podane ilo
ści poszczególnych produktów żywnościowych są ilościami szacunkowymi.
Ilo
ść dostarczanego Towaru może ulec pomniejszeniu o 30%. Wykonawcy przysługuje
prawo do wynagrodzenia wył
ącznie za faktycznie dostarczone ilości towaru. Ostateczny
rozmiar zamówienia nie mo
że stanowić podstaw do zgłaszania roszczeń z tytułu
niezrealizowanych dostaw albo podstawy do odmowy realizacji dostaw.
2. Przedmiot zamówienia musi by
ć zgodny z Polskimi Normami i posiadać aktualny
Handlowy Dokument Identyfikacyjny (HDI). Musi by
ć wolny od wad i zanieczyszczeń,
posiada
ć swoistą barwę, smak i zapach. Wszystkie artykuły muszą posiadać termin
przydatno
ści do spożycia min do kolejnej dostawy.
3. Wykonawca przedmiot zamówienia musi dostarcza
ć w zamkniętych, oryginalnych
i nieuszkodzonych opakowaniach. Tre
ść etykiet na opakowaniach winna zawierać informacje
w j
ęzyku polskim o nazwie i adresie producenta, o parametrach fizyko-chemicznych produktu
oraz o dacie przydatno
ści do spożycia – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
4. Zobowi
ązuje się wykonawcę do tego, aby jakość dostarczanych artykułów spożywczych,
sposób ichpakowania, a tak
że rodzaj używanych opakowań zbiorczych – z zastrzeżeniem

określonym w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia oraz w stosowanych normach
i powszechnie obowi
ązujących przepisach prawa – powodowały obniżenie ponoszonych
przez zamawiaj
ącego kosztów przechowywania, przygotowania i dystrybucji dostarczanych
produktów i wytwarzanych z nich potraw oraz kosztów wywozu i utylizacji powstałych
odpadów.
5. Wykonawca zobowi
ązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach
opisanych we wzorze stanowi
ącym Załącznik nr 1 do SIWZ.

W pkt IV SIWZ zamawiający określił termin wykonania zamówienia –Zamawiający
wymaga realizacji zamówienia w terminie: 12 miesi
ęcy od daty udzielenia zamówienia licząc
od daty podpisania umowy.

Warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej,
zamawiającyokreślił następująco:
V. Warunki udziału w post
ępowaniu.
1. O udzielenie zamówienia mog
ą ubiegać się Wykonawcy, którzy: (…)
2) spełniaj
ą warunki udziału w postępowaniu dotyczące: (…)
c) zdolno
ści technicznej lub zawodowej – za spełniających ten warunek Zamawiający
uzna Wykonawców, którzy wykonali, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych
równie
ż wykonują dostawy w zakresie niezbędnym do potwierdzenia spełniania ww.
warunku, przez co Zamawiaj
ący rozumie realizację w okresie trzech ostatnich lat przed
upływem terminu składania ofert, minimum trzech dostaw odpowiadaj
ących swoim rodzajem
dostawie stanowi
ącej przedmiot zamówienia. Jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy, spełnienie niniejszego warunku powinno nast
ąpić w tym okresie. Wykonawcy muszą
poda
ć Zamawiającemu dane dotyczące zrealizowanych w tym okresie dostaw
odpowiadaj
ących swoim zakresem przedmiotowi zamówienia ze wskazaniem przedmiotu,
warto
ści, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały wykonane (w tym
celu posłu
żyć może Załącznik nr 6 oraz załączeniem dowodów określających czy te dostawy
zostały wykonane lub s
ą wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa są
referencje b
ądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były
wykonywane, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli
z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyska
ć
tych dokumentów – o
świadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub
ci
ągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny by
ć wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert.


W pkt VI dotyczącymwykazu oświadczeń lub dokumentówzamawiający wskazał:
VI. Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków
udziału w post
ępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia.
1. Do oferty ka
żdy wykonawca musi dołączyć aktualne na dzień składania ofert
o
świadczenia w zakresie wskazanym w Załączniku, nr 2 i nr 3 do SIWZ. Informacje zawarte
w o
świadczeniu będą stanowić wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega
wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w post
ępowaniu. (…).
5. Zamawiaj
ący przed udzieleniem zamówienia, wezwie wykonawcę, którego oferta została
najwy
żej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni terminie
nast
ępujących oświadczeń lub dokumentów:
a/ wykaz wykonanych dostaw – Zał
ącznik nr 6 wraz z referencjami lub innymi
dokumentami potwierdzaj
ącymi, że wykazane dostawy zostały wykonane należycie
wystawionymi przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane; w przypadku świadczeń okresowych
lub ci
ągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich
nale
żyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem
terminu składania ofert. (…).
8. Je
żeli wykonawca nie złoży oświadczenia, o którym mowa w rozdz. VI. 1. niniejszej SIWZ,
o
świadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
ustawy PZP, lub innych dokumentów niezb
ędnych do przeprowadzenia postępowania,
o
świadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierająędy lub budzą wskazane przez
zamawiaj
ącego wątpliwości, zamawiający wezwie do ich złożenia, uzupełnienia, poprawienia
w terminie przez siebie wskazanym, chyba
że mimo ich złożenia oferta wykonawcy
podlegałaby odrzuceniu albo konieczne byłoby uniewa
żnienie postępowania.

Na wezwanie zamawiającego z dnia 22 maja 2017 r., odwołujący złożył wykaz
wykonanych dostaw – Załącznik nr 6 wraz z referencjami:
Wykaz wykonanych dostaw odpowiadających swoim rodzajem dostawie stanowiącej
przedmiot zamówienia:
Lp.; Podmiot na rzecz, którego dostawy byty wykonywane; Data wykonania; Przedmiot
wykonanej dostawy; Warto
ść dostawy:
1. PHU ”Domena” M. W., ul. Tanowska 2A, 72-010 Police; 1.01.2016 r. – 31.12.2016 r.;
pieczywo; 4.500.000,00.

Referencje z 15 maja 2017 r.
̎Mega”- M.W. Spółka Jawna z siedzibą w Policach realizowała w okresie od 1 stycznia do 31
grudnia 2016 r. dostawy pieczywa i wyrobów cukierniczych do sieci naszych sklepów na


podstawie umowy o współpracy z dnia 4 stycznia 2010 roku, na ogólną wartość 4 500
000,00 zł. słownie: cztery miliony pi
ęćset tysięcy zł. 00/100.
Dostawy zostały zrealizowane z nale
żytą starannością, terminowo z zachowaniem
wszystkich postanowie
ń zawartych w umowie między stronami.
W bie
żącym roku nadal współpracujemy z Firmą „Mega”– M.W. Spółka Jawna, która
pozostaje naszym strategicznym partnerem handlowym.

Zamawiający pismem z dnia 24 maja 2017 r. wezwał odwołującego na podstawie art.
26ust. 3 ustawy Pzp do (…) uzupełnienia oświadczeń / dokumentów potwierdzających
spełnienie warunków udziału w post
ępowaniu:
O
świadczenia / dokumenty do uzupełnienia:
1/ Wykaz wykonanych dostaw (zał
ącznik nr 6) wraz z referencjami lub innymi dokumentami
potwierdzaj
ącymi, że wykazane dostawy zostały wykonane należycie wystawionymi przez
podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku
świadczeń okresowych
lub ci
ągłych są wykonywane; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal
wykonywanych referencje b
ądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie
powinny by
ć wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.
Uzasadnienie:
Wykonawca zło
żył wykaz wykonanych dostaw, w którym wskazał jedną dostawę.
Informuj
ę, że Zamawiający określił w SIWZ, że Wykonawca spełni warunek udziału
w post
ępowaniu dotyczący zdolności technicznej i zawodowej, jeśli wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje dostawy w zakresie niezbędnym do
potwierdzenia spełniania w/w warunku, przez co Zamawiaj
ący rozumie realizację w okresie
trzech ostatnich lat przed upływem terminu składania ofert, minimum trzech dostaw
odpowiadaj
ących swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot zamówienia. Jeżeli okres
prowadzenia działalno
ści jest krótszy, spełnienie niniejszego warunku powinno nastąpić
w tym okresie. Wykonawcy musz
ą podać Zamawiającemu dane dotyczące zrealizowanych
w tym okresie dostaw odpowiadaj
ących swoim zakresem przedmiotowi zamówienia ze
wskazaniem przedmiotu, warto
ści, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy
zostały wykonane (w rym celu posłu
żyć może Załącznik nr 6) oraz załączeniem dowodów
okre
ślających czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym
dowodami, o których mowa s
ą referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na
rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych
s
ą wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie
jest w stanie uzyska
ć tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń
okresowych lub ci
ągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumentypotwierdzające

ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem
terminu składania ofert.


W dniu 25 maja 2017 r. odwołujący złożył wykaz wykonanych dostaw – Załącznik nr 6
wraz z referencjami:
Wykaz wykonanych dostaw odpowiadających swoim rodzajem dostawie stanowiącej
przedmiot zamówienia:
Lp.;Podmiot na rzecz, którego dostawy były wykonywane; Data wykonania; Przedmiot
wykonanej dostawy; Warto
ść dostawy:
1. PHU ”Domena” M. W., ul. Tanowska 2A, 72-010 Police
(trzy dostawy zrealizowane na
rzecz tego samego wykonawcy)
1.1.01.2015 r. - 31.12.2015 r., pieczywo, 5.200.000,00
2.1.01.2016 r.- 31.12.2016 r., pieczywo, 4.500.000,00
3.1.01.2017 r.- 30.04.2017 r., pieczywo, 1.500.000,00.

Referencje z 24 maja 2017 r.
„Mega” – M.W. Spółka Jawna z siedzibą w Policach realizowała dostawy pieczywa
i wyrobów cukierniczych do sieci naszych sklepów na podstawie umowy o współpracy z dnia
4 stycznia 2010 roku w nast
ępujących okresach:
1. od 01.01.2015 r. do 31.12.2015 r. na ogóln
ą wartość 5 200 000,00 zł. słownie: pięć
milionów dwie
ście tysięcy zł. 00/100.
2. od 01.01.2016 r. do 31.12.2016 r. na ogóln
ą wartość 4 500 000,00 zł. słownie: cztery
miliony pi
ęćset tysięcy zł. 00/100.
3. od 01.01.2017 r. do 30.04.2017 r. na ogóln
ą wartość 1 500 000,00 zł. słownie: milion
pi
ęćset tysięcy zł. 00/100.
Dostawy z lat 2015, 2016 jak i bie
żące zostały zrealizowane z należytą starannością,
terminowo z zachowaniem wszystkich postanowie
ń zawartych w umowie między stronami.
W bie
żącym roku nadal współpracujemy z Firmą „Mega”– M.W. Spółka Jawna, która
pozostaje naszym strategicznym partnerem handlowym.


Pismem z dnia 26 maja 2017 r. zamawiający zawiadomił odwołującego o wyborze
najkorzystniejszej oferty wykonawcy W. Ż. - Ciastkarnia - Piekarnia, Kamień Pomorski, z
ceną 140 432,25 zł brutto oraz o wykluczeniu z postępowania odwołującego
i uznaniu jego oferty za odrzuconą, z następującym uzasadnieniem faktycznym i prawnym:
Wykonawca nie spełnił warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej
i zawodowej, przez co podlega wykluczeniu na podstawie art. 24.1.12) ustawy Prawo
zamówie
ń publicznych, tym samym na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Prawo zamówień
publicznych, ofert
ę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

Zamawiający żądał złożenia wykazu minimum trzech dostaw odpowiadających swoim
rodzajem dostawie stanowi
ącej przedmiot zamówienia. Wykonawca na wezwanie
Zamawiaj
ącego na mocy art. 26 ust. 2 ustawy PZP, złożył wykaz, w którym wskazał jedną
dostaw
ę wraz z załączonym dowodem określającym jej należyte wykonanie. W związku
z powy
ższym Zamawiający wezwał na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy PZP do uzupełnienia
zło
żonych dokumentów. W odpowiedzi Wykonawca złożył wykaz i referencje wystawione
przez jeden podmiot, z których wynika,
że firma „Mega” M. W. Sp. J. realizuje dostawy do
sieci sklepów firmy PHU „Domena” na podstawie jednej umowy o współpracy z dnia 4
stycznia 2010 r. Wykonawca wskazał w wykazie dostaw
ę, wynikającą z jednej umowy
dziel
ąc ją na okresy roczne, tj. 1.01.2015-31.12.2015, 1.01.2016-31.12.2016,1.01.2017-
30.04.2017.
W zwi
ązku z faktem, że Zamawiający wskazał w SIWZ, że uzna Wykonawców za
spełniaj
ących warunek dotyczący zdolności technicznej i zawodowej, takich, którzy wykażą
realizacj
ę w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, minimum
trzech dostaw odpowiadaj
ących swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot
zamówienia, stwierdza si
ę jak na wstępie.


III. Na rozprawie rozpoznającej odwołanie na skutek wniesienia sprzeciwu, jedyny
obecny odwołujący, złożył następujące wyjaśnienia: uczestnik postępowania odwoławczego
nie przedstawił żadnych argumentów mogących uzasadniać wskazane stanowisko. Wyjaśnił,że wykazane w załączniku nr 6 dostawy są dostawami, które polegają na dostarczaniu w dni
robocze pieczywa, codziennie od poniedziałku do piątku, na podstawie zamówień
składanych przez sklepy (12 sklepów na terenie Polic i Szczecina). Dostawa odbywa się
bezpośrednio do sklepów piekarniczych, których właścicielem jest PHU ”DOMENA” M.W.
Odwołujący wskazał, że realizowane dostawy pieczywa odpowiadają przedmiotowi
zamówienia, którym są 3 rodzaje chleba, bułka tarta luz i bułka pszenna.
Chleb pszenno-żytni (krojony, pakowany w folię) (…), jak opisany w pozycji 1 opisu
przedmiotu zamówienia, odwołujący dostarcza w ciągu roku do wskazanych sklepóww ilości
ok. 350 tysięcy kg. Asortyment wyszczególniony w pozostałych pozycjach opisu przedmiotu
zamówienia: 2,3,4,5 –rodzaje pieczywa oraz bułki tartej, odwołujący dostarcza w ilościach
kilkanaście razy większych niż przedstawiono w tabeli OPZ jako dostawy w całym okresie
realizacji umowy. Przykładowo, odwołujący dostarcza dziennie tonę bułki pszennej (50g),
a wymóg zamawiającego, to 600 kg w skali roku (okres realizacji dostawy 12
miesięcy).Powyższe ilości dostaw dotyczą każdego okresu wskazanego w wykazie jako
okresy trzech dostaw. Dostawy rozliczane są w systemie miesięcznym. Codzienne dostawy
rozliczne są na podstawie dowodów dostaw, w których wskazuje się: rodzaj, ilość, wartość
pieczywa. Raz w miesiącu – na koniec miesiąca, firma „MEGA” M. W. spółka jawna wystawia

na podstawie dowodów dostaw fakturę zbiorczą określając w niej rodzaj, ilość i wartość
dostawy oraz termin płatności (termin rozliczenia). Na podstawie faktur następuje zapłata
należności. Miesięczny obrót pomiędzy firmami „MEGA” i ”DOMENA” z tytułu dostaw
pieczywa wynosi ok. 450 tysięcy zł. Natomiast cena oferty przedstawionej zamawiającemu
wynosi 134 974,35 zł.Odwołujący uznał, że dostawy przedstawione w wykazie dostaw
potwierdzają spełnianie warunku udziału w postępowaniu. Biorąc pod uwagę, że jedynym
kryterium oceny ofert jest cena, stąd oferta odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą.
Odwołujący podkreślił, że zamawiający zgodził się z jego argumentacją przedstawioną w
odwołaniui
wnosząc
o
umorzenie
postępowania
odwoławczego
przyznał
rację
odwołującemu. Podkreślił również, że dysponentem postępowania o udzielenie zamówienia
jest zamawiający, a nie wykonawca zgłaszający przystąpienie. Wniósł o oddalenie sprzeciwu
w całości.
IV. Oceniając powyższe ustalenia i materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie
zasługuje na uwzględnienie.
Zasługuje na uwagę stanowisko odwołującego, że uczestnik postępowania
odwoławczego wnosząc sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu nie przedstawił żadnego uzasadnienia, tym samym
nie wskazał żadnych dowodów wymaganych w świetle art. 190 ust. 1 ustawy Pzp dla
stwierdzenia faktów, z których zamierzał wywieść skutki prawne.
Zamawiający zobowiązany do określenia warunków udziału w postępowaniu
dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej wykonawców (art. 22 ust. 1 pkt 2, ust. 1a,
ust. 1b pkt 3, art. 22d ust. 1 ustawy Pzp), opisał je w SIWZ jednoznacznie: minimum trzy
dostawy odpowiadająceswoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot zamówienia.
Jedynym dowodem zrealizowania wymaganych dostaw był wykaz dostaw (załącznik
nr 6 do SIWZ) i potwierdzenie należytego wykonania dostaw – referencje.

Przepis art. 2 pkt 2 ustawy Pzp określa na potrzeby postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, że ilekroć w ustawie jest mowa o dostawach - należy przez to
rozumieć nabywanie rzeczy oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy
sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które
może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację.

Definicja dostawodróżniająca tę kategorię czynności od objętych przepisami ustawy
usług i robót budowlanych, jest ogólna – zakłada różnorodność podstaw nawiązywania
stosunków prawnych przez podmioty objęte zakresem podmiotowym ustawy. Dostawa w tym
rozumieniu ustawy nie jest utożsamiana z umową dostawy w rozumieniu Kodeksu cywilnego
(art. 605Przez umowę dostawy dostawca zobowiązuje się do wytworzenia rzeczy

oznaczonych tylko co do gatunku oraz do ich dostarczania częściami albo periodycznie,
a odbiorca zobowi
ązuje się do odebrania tych rzeczy i do zapłacenia ceny), jest pojęciem
szerszym.

W § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o udzielenie zamówienia (Dz.U. poz. 1126) określono: W celu potwierdzenia spełniania przez
wykonawc
ę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności
technicznej lub zawodowej zamawiaj
ący może żądać następujących dokumentów:
2) wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych
równie
ż wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert
albo wniosków o dopuszczenie do udziału w post
ępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia
działalno
ści jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz
zał
ączeniem dowodów określających czy te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są
wykonywane nale
życie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub usługi były
wykonywane, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli
z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyska
ć
tych dokumentów – o
świadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub
ci
ągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny by
ć wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w post
ępowaniu.
Dostawa towarów i usług podlegająca obowiązkowi opodatkowania podatkiem VAT,
w rozumieniu tej ustawy, oznacza z kolei (obok innych pojęć) faktyczne dysponowanie
danym towarem.
Z wykazu wykonanych dostaw, potwierdzonych referencjami odbiorcy oraz wyjaśnień
złożonych na rozprawie wynika, że odwołujący zrealizował dostawy w okresie wskazanym
przez zamawiającego, odpowiadające rodzajem dostawom opisanym w opisie przedmiotu
zamówienia zamieszczonym w SIWZ. Początkowe kwestionowanie przez zamawiającego
dostaw z okresów dwóch lat 2015-2016 i czterech miesięcy 2017 r. jako dostaw
wynikających z jednej umowy o współpracy z 4 stycznia 2010 r.z podzieleniem na okresy
roczne i nie potwierdzających wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu, nie
znajduje uzasadnienia w ustalonych faktach. Odwołujący nie został zobowiązany do
dostarczenia umowy o współpracy, ani innej umowy na podstawie, której realizował dostawy.
Miał
obowiązek
przedstawić
faktycznie
wykonane
dostawy
w
odpowiednim

okresieodpowiadające rodzajem dostawom opisanym w SIWZ.W wykazie dostaw złożonym
na pierwsze wezwanie zamawiającego odwołujący podał, że przedstawia wykaz minimum
trzech dostaw, wskazał w tabeli przedmiot wykonanej dostawy i wartość 4 500 000,00 zł.
W drugim wykazie wskazał dodatkowo dwie pozycje dostaw z podaniem przedmiotu
wykonanych dostaw i wartości 5 200 000,00 zł oraz 1 500 000,00 zł. Przyjmując sposób
dostawy odwołującego i system rozliczania wskazany w odwołaniu i potwierdzony na
rozprawie – (niezakwestionowany i niepodważony w sporze), należało uznać, żebrak jest
podstaw do przyjęcia, iż wykonanie wielości dostaw w ilościach nieporównywanie
przekraczających wymagania zamawiającego, nie wykazuje spełniania warunku zdolności
technicznej lub zawodowej w zakresie doświadczenia wykonawcy – wykonania minimum
trzech dostaw odpowiadaj
ących swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot
zamówienia
. Zwłaszcza, że jako podstawę wykluczenia odwołującego z postępowania
wskazano dostawę wynikającą z jednej umowy o współpracy w sytuacji, gdy w SIWZ nie
zamieszczono wymagania co do umów, na podstawie których realizowano dostawy.
Wymagano wyłącznie minimum trzech dostaw odpowiadających swoim rodzajem dostawie
stanowiącej przedmiot zamówienia. W tych okolicznościach brak było podstaw do
zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp (wykluczenie wykonawcy z postępowania,
który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu) ze skutkiem uznania oferty
za odrzuconą (art. 24 ust. 4 Pzp).
Izba uznała, za słuszne stanowisko odwołującego przedstawione w odwołaniu
i podtrzymane na rozprawie oraz stanowisko zamawiającego uwzględniające w całości
zarzuty przedstawione w odwołaniu. Nie znajduje uzasadnienia sprzeciw uczestnika
postępowania odwoławczego.
Zgłoszony przez odwołującego Z. S. do złożenia zeznań w charakterze świadka,
złożył wyjaśnienia w zakresie merytorycznych zarzutów odwołaniana podstawie
pełnomocnictwa udzielonego przez spółkę.

Reasumując powyższe, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1, ust.
2 i ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, orzekając jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 oraz art. 186 ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy Pzp stosownie do jego wyniku, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238, z późn. zm.). Do kosztów
postępowania odwoławczego Izba zaliczyła wpis od odwołania uiszczony przez
odwołującego w kwocie 7 500 zł oraz zasądziła od uczestnika postępowania odwoławczego
wnoszącego sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu,na rzecz odwołującego równowartość kwoty wpisu (7 500 zł)–
§3 pkt 1, § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia.

Przewodniczący: ………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie