eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2016 › Sygn. akt: KIO 1930/16
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2016-10-25
rok: 2016
sygnatury akt.:

KIO 1930/16

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska - Maziarz Członkowie: Marek Szafraniec, Robert Skrzeszewski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 25 października 2016 roku w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 października 2016 roku przez wykonawcę
Proexe Sp. z o.o., Al. Solidarności 115/lok. 2, 00-140 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez
Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra Aleksandra Szczygła,
ul. Powsi
ńska 61/63, 02-903 Warszawa
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego: P.
B. zamieszkałego przy ul. Madali
ńskiego 70/78e m 87 oraz R. K. zamieszkałego przy ul.
Kołobrzeskiej 52D lok. 2, 05-510 Konstancin Jeziorna – wspólników spółki cywilnej
prowadz
ących działalność gospodarczą pod firmą Rytm.org Interactive s.c., ul.
Kołobrzeska 52D lok. 2, 05-510 Konstancin Jeziorna,
zgłaszających swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

postanawia:
1. odrzuca odwołanie,
2.
kosztami
postępowania
obciąża
wykonawcę
Proexe
Sp.
z
o.o.,
Al. Solidarno
ści 115/lok. 2, 00-140 Warszawa i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę
7 500 zł 00 gr (siedmiu tysięcy pięciuset złotych
zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę tytułem wpisu od odwołania.

KIO 1930/16
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.

Przewodnicz
ący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

..............................................

KIO 1930/16
Uzasadnienie

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na „Zwiększenie
funkcjonalno
ści strony www w związku z realizacją Projektu (SPPW) KIK/34 „Zapobieganie
nadwadze i otyło
ści oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa
w zakresie
żywienia i aktywności fizycznej” w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy
” – IŻŻ-SPPW-13/2016, ogłoszonym w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
16 sierpnia 2016 roku pod numerem 301269-2016, prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego przez Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra Aleksandra Szczygła,
ul. Powsińska 61/63, 02-903 Warszawa (dalej „zamawiający”) wykonawca Proexe Sp. z o.o.,
Al. Solidarności 115/lok. 2, 00-140 Warszawa (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie wobec
czynności
i
zaniechań
zamawiającego,
zarzucając
zamawiającemu
naruszenie
następujących przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) [dalej „ustawa Pzp”]:

1. art. 91 ust. 1, art. 92 w zw. z art. 7 ust. 3, poprzez dokonanie wyboru najkorzystniejszej
oferty, która podlega odrzucenia, a wykonawca, który ją złożył (Rytm.org Interactive s.c.)
podlega wykluczeniu,
2. art. 89 ust. 1 pkt 1 i 8, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę
Rytm.org Interactive s.c.,
3. art. 24 ust. 1 pkt 12, poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy Rytm.org Interactive s.c.,
4. art. 87 ust. 1, poprzez wezwanie do wyjaśnień wykonawcy Rytm.org Interactive s.c., który nie
złożył wyjaśnień, ale uzupełnił ofertę, a zamawiający dokonał nieuprawnionej zmiany
w ofercie polegającej na zmianie podmiotu, który ofertę złożył,
5. art. 96 ust. 3 w zw. z § 4 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia
26 lipca 2016 roku w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
poprzez zaniechanie odtajnienia uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa złożonego przez
wykonawcę Rytm.org Interactive s.c.,
6. art. 8 ust. 1, poprzez zaniechanie odtajnienia Wykazu usług wraz z dokumentami
potwierdzającymi należyte wykonanie złożonych przez wykonawcę Rytm.org Interactive s.c.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
2. odtajnienia uzasadnienia z dnia 2 września 2016 roku oraz Wykazu usług wraz
z dokumentami potwierdzającymi należyte wykonanie,
3. odrzucenia oferty wykonawcy Rytm.org Interactive s.c.,
4. wykluczenia wykonawcy Rytm.org Interactive s.c.,
KIO 1930/16
5. powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
6. wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.

Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem wymogów formalnych.
Wpłynęło bowiem do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej w dniu
12 października 2016 roku w sytuacji, gdy informację o czynności zamawiającego
polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej odwołujący otrzymał od zamawiającego
w dniu 7 października 2016 roku. Kopia odwołania została dostarczona zamawiającemu.
Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości (7 500 zł) na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.

Zamawiający, pismem z dnia 13 października 2016 roku przekazał pozostałym
wykonawcom wezwanie do udziału w postępowaniu toczącym się w wyniku wniesienia
odwołania przez Proexe Sp. z o.o z Warszawy.
W dniu 17 października 2016 roku (poniedziałek) do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego złożone przez P. B., zamieszkałego przy ul. Madalińskiego 70/78e m 87 oraz
R.
K.,
zamieszkałego
przy
ul.
K.
52D
lok.
2,
05-510 K. J. – wspólników spółki cywilnej prowadzących działalność gospodarczą pod firmą
Rytm.org
Interactive
s.c.,
ul.
K.
52D
lok.
2,
05-510
K.
J.
(w
ich
imieniu,
na
podstawie
pełnomocnictwa
z
dnia
14 października 2016 roku, działała radca prawny N. O.).
Zgłoszenie to Izba uznała za skuteczne, ponieważ zostało złożone w terminie,
przez
P.
B.
oraz
R.
K.,
tj.
osoby

wspólników
wskazanej
w formularzu ofertowym spółki cywilnej, którzy podpisali (złożyli) uznaną przez
zamawiającego za najkorzystniejszą ofertę (podając także w formularzu ofertowym numer
NIP i REGON spółki – spółka cywilna posiada podmiotowość prawnopodatkową – jest
płatnikiem VAT oraz może być płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne oraz
zdrowotne). Kopia zgłoszenia została drogą elektroniczną przekazana zamawiającemu
i odwołującemu

Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 301269-2016 w dniu 16 sierpnia 2016 roku (wydruk
ogłoszenia w aktach sprawy). Potwierdził to odwołujący w odwołaniu, wskazując ww. numer
i datę publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych (str. 3).
KIO 1930/16
Postępowanie dotyczy zamówienia na usługi, a wartość zamówienia – co nie było
sporne – nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 ustawy Pzp.

Do niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i postępowania
odwoławczego stosuje się przepisy ustawy Praw zamówień publicznych w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia 22 czerwca 2016 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw, opublikowanej w dniu 13 lipca 2016 roku
w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej pod pozycją 1020, która weszła w życie w dniu
28 lipca 2016 roku.

Odwołanie dotyczy czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, czynności wezwania
przystępującego do złożenia wyjaśnień, zaniechania odrzucenia oferty wybranej,
zaniechania
wykluczenia
wykonawcy,
którego
ofertę
zamawiający
wybrał
jako
najkorzystniejszą, a także zaniechania odtajnienia uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa i Wykazu usług wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte
wykonanie.

Izba z urzędu, na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy Pzp, na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron i uczestników postępowania odwoławczego dokonała czynności
formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła, że w tak ustalonym stanie
faktycznym przedmiotowe odwołanie podlega odrzuceniu w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 6
ustawy Pzp.

Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp w brzmieniu po nowelizacji z dnia
22 czerwca 2016 roku Izba odrzuca odwołanie jeżeli w postępowaniu o wartości zamówienia
mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
Pzp, odwołanie dotyczy innych czynności niż wymienione w art. 180 ust. 2 ustawy Pzp.

W art. 180 ust. 2 ustawy Pzp wskazano wyraźnie, iż w postępowaniu o wartości
mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie
przysługuje wyłącznie wobec czynności:
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
2) określenia warunków udziału w postępowaniu;
3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
4) odrzucenia oferty odwołującego;
5) opisu przedmiotu zamówienia;
KIO 1930/16
6) wyboru najkorzystniejszej oferty.

Choć katalog sytuacji, w których w postępowaniach podprogowych w wyniku
wspomnianej nowelizacji przysługuje wniesienie odwoływania uległ rozszerzeniu, między
innymi
o
czynność
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
to
zdaniem
Izby
w przedmiotowej sprawie odwołanie dotyczy czynności, wobec której ustawodawca nadal
wyłączył prawo zaskarżenia decyzji zamawiającego, a nadto wobec zaniechań
zamawiającego.
Odwołanie dotyczy zaniechań zamawiającego:

zaniechania odrzucenia oferty uznanej za najkorzystniejszą,

zaniechania wykluczenia wykonawcy, który ofertę uznaną za najkorzystniejsza złożył,

zaniechania
odtajnienia
uzasadnienia
zastrzeżenia
tajemnicy
przedsiębiorstwa
i Wykazu usług wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie.

Z powodu braku takich czynności w katalogu wyspecyfikowanym w art. 180 ust. 2
ustawy Pzp (abstrahując w tym momencie od tego, że w art. 180 ust. 2 ustawy Pzp mowa
wyłączenie o odwołaniu przysługującym wyłącznie wobec czynności, nie zaś wobec
zaniechań) stwierdzić należy, wobec uregulowania art. 189 ust. 2, że ustawa Pzp nie
przyznaje środka ochrony prawnej w postaci odwołania odnośnie takich rozstrzygnięć.

Wyznaczony do rozpoznania przedmiotowego odwołania skład orzekający Izby
podziela
stanowisko
wyrażone
już
przez
Izbę
w
postanowieniu
z
dnia
18 października 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1750/16, zgodnie z którym:
„Analiza znowelizowanego przepisu art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp i użytego w nim
przez ustawodawc
ę sformułowania „czynność wyboru najkorzystniejszej oferty” prowadzi,
zdaniem Izby, do wniosku,
że pod pojęciem tym nie kryje się zaniechanie czynności
odrzucenia oferty innego wykonawcy (jak równie
ż zaniechanie czynności wykluczenia innego
wykonawcy z post
ępowania), a jedynie niedokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej
zgodnie z kryteriami oceny ofert okre
ślonymi w SIWZ.
Za takim rozumieniem przepisu przemawia po pierwsze wykładnia j
ęzykowa art. 180
ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp. Literalne brzmienie tego przepisu oznacza dopuszczenie
zakwestionowania wyboru jako najkorzystniejszej oferty, która nie jest najkorzystniejsza
w
świetle określonych przez zamawiającego kryteriów oceny ofert (nie jest najkorzystniejsza
w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy Pzp). Definicja wyboru najkorzystniejszej oferty wynika
po
średnio z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, który stanowi, że zamawiający wybiera ofertę
najkorzystniejsz
ą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Przez wybór oferty najkorzystniejszej nale
ży więc rozumieć
KIO 1930/16
czynność zamawiającego polegającą na zastosowaniu do oferty określonych w SIWZ
kryteriów i ustalenie wyniku tej oceny w sposób skutkuj
ący wyborem oferty. W ocenie Izby
tylko tak rozumiany wybór oferty najkorzystniejszej mo
że być przedmiotem odwołania
w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia, którego wartość jest mniejsza niż tzw. progi
unijne.
Za powy
ższym stanowiskiem przemawia dodatkowo fakt, że w wyniku nowelizacji
o wiele wi
ększej wagi nabrały pozacenowe kryteria oceny ofert (np. kwalifikacje
i do
świadczenie osób, które będą uczestniczyły w realizacji zamówienia, aspekty społeczne,
jako
ściowe, innowacyjne), których stosowanie jest w większości przypadków obowiązkowe.
Znacznie wi
ększego znaczenia nabrał więc zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
przez wybór oferty najkorzystniejszej niezgodnie z kryteriami oceny ofert okre
ślonymi
w SIWZ. Mo
żna zatem stwierdzić, że właśnie dlatego w art. 180 ust. 2 Pzp dodano
mo
żliwość zaskarżenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, która to czynność jest
obecnie obarczona wi
ększym niż dotychczas ryzykiem naruszenia przepisów ustawy, zatem
poddanie jej weryfikacji w drodze
środków ochrony prawnej jest bardziej uzasadnione.
Do takiego wniosku prowadzi równie
ż analiza przepisu art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy
Pzp na tle innych przepisów okre
ślających możliwość wnoszenia odwołań w postępowaniach
poni
żej progów unijnych oraz wykładnia tych przepisów z uwzględnieniem domniemania
racjonalno
ści ustawodawcy. Nowelizując art. 180 ust. 2 ustawy Pzp ustawodawca
zdecydował si
ę rozszerzyć możliwość wnoszenia odwołań w postępowaniach o wartości
zamówienia poni
żej progów unijnych, dopuszczając wniesienie odwołania również wobec
czynno
ści opisu przedmiotu zamówienia oraz wobec czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty. Jednocze
śnie jednak nie zostały wykreślone ani zmienione przesłanki z pkt 3 i 4,
zgodnie z którymi odwołanie przysługuje wył
ącznie wobec czynności odrzucenia oferty
odwołuj
ącego oraz czynności wykluczenia odwołującego z postępowania. A contrario,
odwołanie nie przysługuje wobec zaniechania odrzucenia oferty innego wykonawcy, jak
i wobec zaniechania wykluczenia innego wykonawcy z post
ępowania. Możliwości
zaskar
żenia tych zaniechań nie można, zdaniem Izby, wywieść z art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy
Pzp. Przepis ten nie mo
że być interpretowany w taki sposób, że objęte są nim wszystkie
czynno
ści i zaniechania poprzedzające wybór najkorzystniejszej oferty, wówczas bowiem
zb
ędne byłoby utrzymanie przesłanek określonych w art. 180 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy Pzp. Nie
sposób bowiem twierdzi
ć, że racjonalny ustawodawca, działający zgodnie z zasadami
prawidłowej legislacji, chc
ąc dopuścić możliwość wnoszenia odwołań tak wobec odrzucenia
własnej oferty odwołuj
ącego, jak i zaniechania odrzucenia oferty innego wykonawcy,
pierwsz
ą z tych możliwości przewidział w odrębnej podstawie prawnej, wprost tę czynność
wskazuj
ąc (pkt 4), a drugą z niewiadomych powodów „zawarł” w przesłance dotyczącej
wyboru oferty najkorzystniejszej (pkt 6).

KIO 1930/16
Co więcej, gdyby zamiarem ustawodawcy nie było ograniczenie odwołań na
podstawie punktu 6 wył
ącznie do czynności wyboru najkorzystniejszej oferty sensu stricto,
zb
ędne byłoby określanie pozytywnego katalogu czynności podlegających zaskarżeniu
w post
ępowaniach poniżej progów. Jeśli bowiem przyjąć, że zaskarżeniu w ramach wyboru
oferty najkorzystniejszej podlega ka
żda czynność i każde zaniechanie poprzedzające ten
wybór, to co do zasady zaskar
żeniu podlegałyby wszystkie czynności i zaniechania
zamawiaj
ącego w postępowaniu, które miały miejsce między złożeniem ofert a wyborem
oferty najkorzystniejszej, gdy
ż wszystkie czynności podjęte w postępowaniu przez
zamawiaj
ącego, (oprócz unieważnienia postępowania), zmierzają do wyboru oferty
najkorzystniejszej). W takiej sytuacji racjonalny ustawodawca nie okre
ślałby tego katalogu od
strony pozytywnej, a jedynie wskazałby od strony negatywnej, kiedy odwołanie nie
przysługuje (czynno
ść lub zaniechanie unieważnienia postępowania - tylko to bowiem
pozostałoby poza katalogiem okre
ślającym dopuszczalny zakres zaskarżenia).
W zasadzie z wy
żej przedstawianych względów regulacja art. 180 ust. 2 ustawy Pzp,
byłaby zb
ędna.
Post
ępowanie o udzielenie zamówienia publicznego charakteryzuję się fazowością.
W pierwszej kolejno
ści weryfikacji podlega spełnienie przesłanek podmiotowych
warunkuj
ących udział wykonawcy w procedurze przetargowej, o których traktuje art. 22 ust. 1
ustawy Pzp. Je
żeli wykonawca nie wykaże spełnienia wyznaczonych warunków
podmiotowych, z mocy prawa jego ofert
ę uznaje się za odrzuconą w oparciu o art. 24 ust. 4
ustawy Pzp. W nast
ępnej kolejności zamawiający weryfikuje treść oferty w odniesieniu do
wymaga
ń przedmiotu zamówienia. Jeżeli istotna treść oferty nie jest zgodna z treścią
istotnych warunków zamówienia - oferta podlega obligatoryjnemu odrzuceniu w my
śl
dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Oferty zweryfikowane pozytywnie (nie bior
ąc pod
uwag
ę tzw. procedury odwróconej wprowadzonej omawianą nowelizacją) - poddawane są
czynno
ściom wyboru najkorzystniejszej oferty w wyznaczonych kryteriach, do której odnosi
si
ę przepis art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp. Każde z przywoływanych określeń: „wykluczenie
wykonawcy z post
ępowania”, „odrzucenie oferty” oraz „wybór najkorzystniejszej oferty” ma
swoj
ą odrębną treść normatywną i ugruntowane w praktyce znaczenie - jednoznacznie
rozumiane przez wykonawców oraz zamawiaj
ących. Rozporządzenie Ministra Rozwoju
z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu post
ępowania o udzielenie zamówienia
publicznego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1128) w Zał
ączniku 1 dotyczącym najczęściej
stosowanego trybu przetargu nieograniczonego, w pozycjach 15,17 oraz 18 wyra
źnie
rozró
żnia
czynno
ści
wykluczenia
wykonawcy,
odrzucenia
oferty
oraz
wyboru
najkorzystniejszej oferty.
Bezpodstawne byłoby wi
ęc założenie, że czynność „wyboru najkorzystniejszej oferty”
kumuluje w sobie zarówno weryfikacj
ę podstaw do wykluczenia, jak i weryfikację podstaw do
KIO 1930/16
odrzucenia oferty i wywodzenie z tego szerokiej legitymacji wykonawcy do skarżenia
czynno
ści i zaniechań zamawiającego wobec ofert konkurentów w procedurach dotyczących
zamówie
ń o wartościach podprogowych. W przeciwieństwie do ogólnej formy regulacji z art.
180 ust. 1 ustawy Pzp,
że odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami
ustawy czynno
ści zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub
zaniechania czynno
ści, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy,
art. 180 ust. 2 zawiera
ściśle określone przesłanki dopuszczalności odwołania - podane
w sposób enumeratywny (numerus clausus), które nie poddaj
ą się wykładni rozszerzającej.
Nie bez znaczenia dla os
ądu rzeczonej sprawy pozostają przepisy unijne. Dyrektywy
odwoławcze 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007 r.
zmieniaj
ące dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/WG w zakresie poprawy skuteczności
procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówie
ń publicznych mają zastosowanie
wył
ącznie do naruszeń przepisów dyrektyw regulujących procedury udzielania zamówień
publicznych, lub przepisów krajowych implementuj
ących postanowienia tych dyrektyw,
tj. w aktualnym stanie prawnym - dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE
w sprawie zamówie
ń publicznych oraz 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez
podmioty działaj
ące w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług
pocztowych, uchwalone 26 lutego 2014 r. i odnosz
ące się do zamówień o wartości powyżej
progów wyznaczonych powołanym wy
żej rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia
28 grudnia 2015 r. w sprawie kwot warto
ści zamówień oraz konkursów, od których jest
uzale
żniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz.
U. z 2015 r. poz. 2263). Nie s
ą objęte zakresem dyrektyw odwoławczych, zamówienia które
ze wzgl
ędu na swoją wartość nie podlegają postanowieniom dotyczącym procedur
udzielania zamówie
ń publicznych.
W kwestii dopuszczalno
ści i zakresu stosowania środków odwoławczych
w post
ępowaniach podprogowych liczą się regulacje ustawodawcy krajowego. Jednocześnie
jednak Komisja Europejska, uwzgl
ędniając orzecznictwo Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwo
ści w Komunikacie wyjaśniającym, 2006/C 179/2 PL Dziennik Urzędowy Unii
Europejskiej 1.8.2006 dotycz
ącym prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie
udzielania zamówie
ń, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie
zamówie
ń publicznych zwracała uwagę na konieczność zapewnienia środków ochrony
prawnej dla najistotniejszych decyzji mog
ących naruszać interes wykonawców, takich jak
wykluczenie ich z post
ępowania czy też odrzucenie oferty.
Realizuj
ąc powyższe postulaty ustawodawca krajowy zmienił treść art. 184 ust. 1
ustawy Pzp w brzmieniu z dnia 13 kwietnia 2007 r. - o zmianie ustawy Prawo zamówie
ń
publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 82, poz. 560) - mówi
ącego, że od
rozstrzygni
ęcia protestu przysługuje odwołanie, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub
KIO 1930/16
przekracza kwoty określone w przepisach, od których jest uzależniony obowiązek
przekazywania UOPWE ogłosze
ń o zamówieniach - i w kolejnej nowelizacji z dnia
4 wrze
śnia 2008 r. - o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1058) wprowadził przepis art. 184 ust. 1a w brzmieniu:
W post
ępowaniu o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje wył
ącznie od rozstrzygnięcia protestu
dotycz
ącego:
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej r
ęki i zapytania
o cen
ę;
2) opisu sposobu oceny spełnienia warunków udziału w post
ępowaniu;
3) wykluczenia wykonawcy z post
ępowania o udzielenie zamówienia;
4) odrzucenia oferty.
Przy czym dla powy
ższej nowelizacji przedstawiono następujące uzasadnienie
projektu.
„Niezb
ędne
jest
zatem
wprowadzenie
systemu
gwarantuj
ącego
ochron
ę
podstawowych interesów wykonawców, który nie b
ędzie ograniczał się jedynie do
post
ępowań, których wartość przekracza progi wynikające z przepisów dyrektyw. Mając to
na wzgl
ędzie, proponuje się ujednolicenie zasad wnoszenia środków ochrony prawnej dla
zamówie
ń o wartości mniejszej niż progi unijne. W postępowaniach tych wykonawca
powinien mie
ć zagwarantowane prawo do wnoszenia efektywnych środków ochrony prawnej
dotycz
ących jego najistotniejszych interesów, a mianowicie:
1) nieprawidłowego wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, wolnej r
ęki, zapytania
o cen
ę;
2) opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w post
ępowaniu;
3) wykluczenia wykonawcy z post
ępowania o udzielenie zamówienia;
4) odrzucenia oferty.
Proponowane zmiany dotycz
ące systemu środków ochrony prawnej wpłyną
pozytywnie na przebieg procedury udzielania zamówie
ń publicznych. Przede wszystkim w
przypadku zamówie
ń na roboty budowlane zostanie wprowadzona ochrona prawna dla
zamawiaj
ących do progu 5 150 000 euro polegająca na wyeliminowaniu prawa do wniesienia środków ochrony prawnej na czynności nie godzące bezpośrednio w interes wykonawcy,
który z nich korzysta (np. dotycz
ące nieprawidłowości w ofercie innego wykonawcy).
Wykonawcy b
ędą mieli zagwarantowane efektywne środki ochrony we wszystkich
post
ępowaniach poniżej progów na decyzje zamawiających, godzące w ich podstawowe
interesy (obecnie wykonawcy nie maj
ą prawa do wniesienia odwołania poniżej progów
wła
ściwych dla dostaw i usług), przy czym skarżone będą mogły być wyłącznie te czynności
KIO 1930/16
zamawiającego, które bezpośrednio dotyczą wykonawcy wnoszącego dany środek ochrony
prawnej.”
Nast
ępna nowelizacja z dnia 2 grudnia 2009 r. - o zmianie ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778) w omawianym zakresie
- pozostawała w zwi
ązku z wyeliminowaniem instytucji protestu i wprowadziła przepis
art. 180 ust. 2,
że jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje wył
ącznie wobec czynności:
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej r
ęki lub zapytania
o cen
ę;
2) opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w post
ępowaniu;
3) wykluczenia odwołuj
ącego z postępowania o udzielenie zamówienia;
4) odrzucenia oferty odwołuj
ącego
- miała wi
ęc znaczenie jedynie doprecyzowujące i obowiązywała do wejścia w życie
ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r., tj. w aktualnym brzmieniu.
Na gruncie przywołanych wy
żej regulacji ukształtowało się jednolite stanowisko
Krajowej Izby Odwoławczej, np. w postanowieniach sygn. akt: KIO/UZP 1318/08, KIO/UZP
1359/08, KIO/UZP 1474/08, KIO/UZP 1469/08, KIO/UZP 1487/08, KIO/UZP 1513/08,
KIO/UZP 1515/08, KIO/UZP 1520/08, KIO/UZP 1522/08, KIO/UZP 1535/08,
że Izba
zobowi
ązana jest odrzucić odwołanie jeżeli dotyczy ono innych czynności (a więc nie
zaniecha
ń dokonania czynności) niż wymienione w art. 184 ust. 1a ustawy Pzp (obecnie
w art. 189 ust. 2 pkt 6 Pzp). Ustawodawca na gruncie ustawy Pzp w ramach
środków
ochrony prawnej nie stosuje si
ę do cywilistycznego ujęcia czynności prawnych, a więc pod
poj
ęciem czynności nie obejmuje zaniechań zamawiającego, czyniąc z nich odrębną
kategori
ę zachowań zamawiającego mających znaczenie prawne. Linia ta w orzecznictwie
Izby pozostaje kontynuowana.
Powy
ższe wskazuje, że przepis art. 180 ust. 2 ustawy Pzp ma charakter wyjątku od
zasady generalnej. W przeciwie
ństwie do postępowań dotyczących zamówień, których
warto
ść jest równa lub wyższa od tzw. progów unijnych, w przypadku postępowań
podprogowych zasad
ą tą jest, że odwołanie nie przysługuje. O intencjach ustawodawcy świadczy nieprzypadkowo użyte w art. 180 ust. 2 Pzp słowo wyłącznie. Ustawodawca
w wyniku nowelizacji nie zniósł ró
żnic przy korzystaniu ze środków ochrony prawnej
w post
ępowaniach podprogowych i postępowaniach powyżej progów. Zdecydowano jedynie
o nieznacznym poszerzeniu katalogu przesłanek umo
żliwiających wniesienie odwołania
w post
ępowaniach podprogowych. Skoro zatem katalog czynności, wobec których odwołanie
przysługuje nadal ma charakter wyj
ątku od zasady, to nie może być on interpretowany
rozszerzaj
ąco.
KIO 1930/16
Należy również zauważyć, że w postępowaniach o wartości równej lub wyższej niż
kwoty okre
ślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, odwołanie
słu
ży wobec „niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej
w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający
jest zobowi
ązany na podstawie ustawy” i nie wskazuje enumeratywnie tych czynności.
Inaczej rzecz si
ę przedstawia w odniesieniu do stosowania art. 180 ust. 2 ustawy Pzp, gdzie
była i jest mowa tylko o tym,
że odwołanie w postępowaniach poniżej progów służy
wył
ącznie wobec wymienionych czynności, zaś ustawodawca nawet nie wspomina
o zaniechaniach zamawiaj
ącego. Biorąc powyższe pod uwagę nieuprawnione jest założenie, że w odróżnieniu od punktów 1-5, przesłanka z pkt 6 obejmuje zarówno czynność, jak
i zaniechania czynno
ści (w dodatku innych niż czynność wprost wymieniona w przepisie).
Przewidziany w przepisie art. 180 ust. 2 katalog przesłanek zawsze odnosił si
ę do czynnego
zachowania zamawiaj
ącego, nie zaś do zaniechań, i sytuacja ta nie uległa zmianie w wyniku
ostatniej nowelizacji ustawy. Nadal ustawodawca koncentruje si
ę na zachowaniach
zamawiaj
ącego o charakterze czynnym, wobec odwołującego wykonawcy, które
doprowadziły do danego wyniku post
ępowania, nie wspomina o zaniechaniach.
Odmiennie natomiast odnosi si
ę do tej kwestii przepis art. 181 ust. 1 ustawy Pzp,
który wprost stanowi,
że w postępowaniach poniżej progów unijnych wykonawca lub
uczestnik konkursu mo
że w terminie przewidzianym do wniesienia odwołania poinformować
zamawiaj
ącego zarówno o niezgodnej z przepisami ustawy czynności podjętej przez niego,
jak i o zaniechaniu czynno
ści, do której jest on zobowiązany na podstawie ustawy, na które
nie przysługuje odwołanie na podstawie art. 180 ust. 2 tej ustawy.
W dalszej kolejno
ści zauważyć należy, że zgodnie z przepisem art. 92 ust. 1 ustawy
Pzp w brzmieniu sprzed nowelizacji zamawiaj
ący miał obowiązek jednocześnie informować
o wyborze oferty najkorzystniejszej oraz o ofertach odrzuconych i wykonawcach, którzy
zostali wykluczeni z post
ępowania. Przepis ten brzmiał:
Art. 92. 1. Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiaj
ący
jednocze
śnie zawiadamia wykonawców, którzy złożyli oferty, o:
1) wyborze najkorzystniejszej oferty, podaj
ąc nazwę (firmę) albo imię i nazwisko,
siedzib
ę albo miejsce zamieszkania i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano,
uzasadnienie jej wyboru oraz nazwy (firmy) albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca
zamieszkania i adresy wykonawców, którzy zło
żyli oferty, a także punktację przyznaną
ofertom w ka
żdym kryterium oceny ofert i łączną punktację;
2) wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, podaj
ąc uzasadnienie faktyczne
i prawne;

KIO 1930/16
3) wykonawcach, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia,
podaj
ąc uzasadnienie faktyczne i prawne - jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie
przetargu nieograniczonego, negocjacji bez ogłoszenia albo zapytania o cen
ę;
4) terminie, okre
ślonym zgodnie z art. 94 ust. 1 lub 2, po którego upływie umowa
w sprawie zamówienia publicznego mo
że być zawarta.
Obecnie przepis art. 92 ust. 1 ustawy Pzp brzmi:
Zamawiaj
ący informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o:
1)
wyborze najkorzystniejszej oferty, podaj
ąc nazwę albo imię i nazwisko,
siedzib
ę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności
wykonawcy, którego ofert
ę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo
miejsca zamieszkania i adresy, je
żeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców,
którzy zło
żyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert
ł
ączną punktację,
2)
wykonawcach, którzy zostali wykluczeni,
3)
wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, powodach odrzucenia oferty,
a w przypadkach, o których mowa w art. 89 ust. 4 i 5, braku równowa
żności lub braku
spełniania wymaga
ń dotyczących wydajności lub funkcjonalności,
4)
wykonawcach, którzy zło
żyli oferty niepodlegające odrzuceniu, ale nie zostali
zaproszeni do kolejnego etapu negocjacji albo dialogu,
5)
dopuszczeniu do dynamicznego systemu zakupów,
6)
nieustanowieniu dynamicznego systemu zakupów,
7)
uniewa
żnieniu postępowania - podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
Jak wynika z powy
ższego, ustawodawca odrębnie wypowiada się o wyborze oferty
najkorzystniejszej (pkt 1), wykluczeniach (pkt 2), odrzuceniach (pkt 3), za
ś po nowelizacji
zamawiaj
ący nie ma już obowiązku jednoczesnego informowania o tych czynnościach.
Zatem znacznie cz
ęściej zamawiający będzie odrzucał oferty, czy wykluczał wykonawców
zanim wybierze ofert
ę najkorzystniejszą. Nie sposób uznać, że pod pojęciem wybór oferty
najkorzystniejszej mie
ści się zaniechanie czynności odrzucenia oferty czy zaniechanie
czynno
ści wykluczenia wykonawcy w sytuacji, gdy zamawiający nie dokonał jeszcze
czynno
ści wyboru oferty najkorzystniejszej.
Interpretacja art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp w sposób dopuszczaj
ący zaskarżanie -
w ramach odwoła
ń wobec wyboru oferty najkorzystniejszej - zaniechania odrzucenia oferty
innego wykonawcy, czy zaniechanie wykluczenia innego wykonawcy nie daje si
ę obronić
równie
ż z powodu konsekwencji praktycznych, co do których należy wyłączyć, aby były
obj
ęte zamiarem ustawodawcy. Przyjmując, że dopuszczalne jest kwestionowanie
zaniechania odrzucenia oferty z powołaniem si
ę na art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp (wybór
oferty najkorzystniejszej), nale
żałoby zadać pytanie o możliwość jednoczesnego
KIO 1930/16
zakwestionowania takiego samego zaniechania w stosunku do oferty, która wybrana nie
została (przykładowo - została sklasyfikowana na drugim miejscu, za ofert
ą wybraną, a przed
ofert
ą odwołującego). Z jednej strony nie sposób znaleźć argumentów przemawiających za
dopuszczeniem zaskar
żenia takiego zaniechania, z drugiej - trudno byłoby uzasadnić takie
żnicowanie możliwości korzystania ze środków ochrony prawnej. Ponadto, tak szeroka
interpretacja art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp byłaby jeszcze bardziej trudna do zastosowania
w post
ępowaniach, w których następuje prekwalifikacja wykonawców, a w których ocenę
istnienia podstaw do wykluczenia wykonawcy od wyboru najkorzystniejszej oferty dzieli cały
odr
ębny etap postępowania. W takich postępowaniach z jednej strony za niedopuszczalne
nale
żałoby uznać odwołanie wobec zaniechania wykluczenia wykonawcy w terminie
liczonym zgodnie z art. 182 ust. 1 ustawy Pzp (tj. od przesłania informacji o wykonawcach
zaproszonych do dalszego etapu post
ępowania) z powołaniem się na 180 ust. 2 pkt 6
ustawy Pzp - nie nast
ąpił bowiem wybór oferty najkorzystniejszej. Z drugiej strony
dopuszczenie do wnoszenia odwołania dopiero po wyborze oferty najkorzystniejszej w takim
trybie byłoby po pierwsze oderwane od okre
ślonych ustawą terminów na wniesienie
odwołania, a po drugie - mogłoby doprowadzi
ć do zniweczenia znacznej części
post
ępowania i cofnięcia go dopiero po wyborze oferty na etap prekwalifikacji. Nie można
zakłada
ć, aby taki właśnie był zamiar racjonalnego ustawodawcy, który postuluje
efektywno
ść i szybkość procedur odwoławczych, ułatwiających planowane wykorzystanie środków przeznaczanych na realizację zamówień publicznych, w zakładanych terminach.
Konkluduj
ąc, przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej nale
ży rozumieć szeroko - jako zwieńczenie wszystkich czynności
z zakresu badania i oceny ofert, które doprowadziły do wyboru oferty najkorzystniejszej, nie
daje si
ę obronić w świetle testu racjonalnego ustawodawcy. Przy przyjęciu takiej wykładni
poza zakresem zaskar
żenia w postępowaniach podprogowych pozostawałoby de facto
uniewa
żnienie postępowania - gdyby taki właśnie był zamiar ustawodawcy, przepis art. 180
ust. 2 zostałby sformułowany inaczej. Ponadto, zb
ędne byłoby utrzymanie regulacji art. 181
ustawy Pzp o mo
żliwości poinformowania zamawiającego o niezgodnej z przepisami ustawy
czynno
ści podjętej przez niego lub zaniechaniu czynności, do której jest on zobowiązany, na
które odwołanie nie przysługuje, gdy
ż przy nieuprawnionej - szerokiej interpretacji art. 180
ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp, sfera zaskar
żenia odwołaniem działań i zaniechań zamawiającego
byłaby pełna (z wył
ączeniem jedynie unieważnienia postępowania).
Istotnym argumentem przemawiaj
ącym za słusznością prezentowanego poglądu jest
wyra
żone w toku prac legislacyjnych nad nowelizacją stanowisko jej autora - Ministerstwa
Rozwoju, stanowi
ące swego rodzaju wykładnię autentyczną. Podczas uzgodnień
mi
ędzyresortowych Ministerstwo Środowiska zgłosiło uwagę, że rozszerzenie katalogu
okoliczno
ści, wobec których można zastosować środki ochrony prawnej w postępowaniach
KIO 1930/16
podprogowych, ograniczy efektywność postępowań. Wskazywano, że jeżeli zaproponowana
zmiana jest konieczna, przy tak rozszerzonym katalogu okoliczno
ści umożliwiających
skorzystanie ze
środków ochrony prawnej, niecelowe jest w ogóle utrzymanie art. 180
ust. 2 ustawy Pzp. Ministerstwo Rozwoju zaznaczyło w toku prac legislacyjnych,
że zmiana
jest korzystna dla wykonawców, a enumeratywne wyliczenie nie otwiera zakresu
środków
ochrony prawnej tak szeroko, jak jego brak. Jak podano, przede wszystkim, poza tym
zakresem b
ędą „zaniechania” zamawiającego, a to znaczna różnica. Odmiennych zamiarów
nie sposób natomiast wyczyta
ć z innych materiałów z prac legislacyjnych, w tym z samego
uzasadnienia projektu ostatniej ustawy nowelizuj
ącej, a należałoby zakładać, że jeśli
ustawodawca chciał tak dalece znie
ść dotychczas obowiązujące ograniczenia, to byłaby to
zmiana na tyle istotna,
że doczekałaby się odpowiedniego komentarza w uzasadnieniu
nowelizacji. Nale
ży więc stwierdzić, że intencja autora nowelizacji co do zakresu zaskarżenia
w post
ępowaniach poniżej progów unijnych została wyrażona podczas uzgodnień
mi
ędzyresortowych, ze wskazaniem na zamiar utrzymania wyłączeń dotyczących zaniechań
zamawiaj
ącego, i nie może być pomijana przy interpretacji przepisów. Skarżenie ofert
konkurentów opiera si
ę na zarzutach zaniechania ich wykluczenia z postępowania, lub też
zaniechania odrzucenia ich ofert.
Dokonywana przez Izb
ę wykładnia nie może natomiast uwzględniać oczekiwań
wykonawców co do mo
żliwości jak najszerszego wnoszenia odwołań w postępowaniach
podprogowych, w sytuacji gdy oczekiwania te nie tylko nie znajduj
ą potwierdzenia
w brzmieniu przepisów rozumianych w zgodnie z zasadami wykładni prawa, ale wr
ęcz stoją
w opozycji do wyników tej wykładni i wyartykułowanych przez autora projektu celów.
W ocenie Izby komentowany przepis - proceduralny, jest na tyle jasny,
że powinien
by
ć stosowany wprost. Nie podlega wykładni funkcjonalnej w oparciu o niesprecyzowane
cele, gdy
ż prowadziłoby to do niepewności prawa, powstawania niejasności, co do
obowi
ązujących norm, ich stosowania i oznaczałoby, że Izba wykroczyła poza przyznane jej
art. 180 ust. 2 ustawy Pzp kompetencje orzekania na podstawie prawa, i w jego granicach.
Przepis art. 180 ust. 2 ustawy Pzp w ocenie Izby, sprowadza si
ę nadal do ochrony
podstawowych interesów własnych odwołuj
ącego wykonawcy.
Krajowa Izba Odwoławcza nie pełni roli prawotwórczej. W wydawanych orzeczeniach
nie mo
że ingerować w treść przepisów w sposób wpływający diametralnie na ich inne
rozumienie i stosowanie, ni
ż wynika to z ich brzmienia.
Bior
ąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zarzuty podniesione w niniejszym
odwołaniu zdecydowanie nie mieszcz
ą się w katalogu określonym w art. 180 ust. 2 ustawy
Pzp, gdzie w pkt 6 mowa jest wyra
źnie o czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, nie zaś
zaniechaniu odrzucenia oferty innego wykonawcy, któr
ą uznano za najkorzystniejszą”.

KIO 1930/16
Tym samym skład orzekający Izby podzielił jednolite stanowisko Krajowej Izby
Odwoławczej wyrażone w innych orzeczeniach wydanych w analogicznym stanie prawnym,
tj. w postanowieniu z dnia 5 września 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1599/16,
w postanowieniu z dnia 15 września 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1674/16,
w postanowieniu z dnia 21 września 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1696/16,
w postanowieniu z dnia 29 września 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1750/16,
w postanowieniu z dnia 4 października 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1810/16,
w postanowieniu z dnia 4 października 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1816/16 oraz
w postanowieniu z dnia 18 października 2016 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1910/16.

Uwzględniając powyższe skład orzekający Izby uznał, że ustawa Pzp nie przyznaje
ochrony prawnej w postaci odwołania odnośnie wskazanych w odwołaniu zaniechań oraz
czynności. Zasadne zatem stało się odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6
ustawy Pzp.

Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie i art. 189 ust. 2
pkt 6 w zw. z art. 180 ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.

KIO 1930/16
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp czyli stosownie do wyniku postępowania oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4
w zw. z § 3 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 238), tj. stosownie
do wyniku postępowania odwoławczego.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

..............................................



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie