eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2016 › Sygn. akt: KIO 1749/16
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2016-10-04
rok: 2016
sygnatury akt.:

KIO 1749/16

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestnika postępowania w
Warszawie w dniu 4 października 2016 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 19 września 2016r. przez
wykonawcę Ronomed spółka z
ograniczon
ą odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą we Wrocławiu, ul.
Przyja
źni 52/1U
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej REPTY Górno
śląskie Centrum Rehabilitacji im. Gen. Jerzego Ziętka
z siedzib
ą w Tarnowskich Górach, ul. Śniadeckiego 1

przy udziale
wykonawcy Konkret D. F., M. M. spółka jawna z siedzibą w Chełmnie, ul.
Dworcowa 15a
zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 1749/16 po
stronie zamawiającego


postanawia:
1. Umorzyć postępowanie odwoławcze
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15
000zł. 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez

wykonawc
ę Ronomed spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa z siedzib
ą we Wrocławiu, ul. Przyjaźni 52/1U tytułem wpisu od
odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020) na niniejsze

postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Katowicach.

Przewodnicz
ący: ……………



Sygn. akt 1749/16
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
dostawę łóżek elektrycznych zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16 lipca 2016r. za numerem 2016/S 136-245798.
W dniu 9 września 2016r. zamawiający poinformował o wynikach postępowania tj. o wyborze
jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Konkret D. F., M. M. spółka jawna z siedzibą w
Chełmnie, ul. Dworcowa 15a, a wykonawca Ronomed spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą we Wrocławiu, ul. Przyjaźni 52/1U
został sklasyfikowany na drugiej pozycji w rankingu ofert.
W dniu 19 września 2016r. odwołanie wniósł wykonawca Ronomed spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą we Wrocławiu, ul. Przyjaźni 52/1U.
Odwołanie zostało podpisane przez prezesa zarządu komplementariusza spółki
komandytowej, zgodnie z odpisami z KRS dla komplementariusza i spółki komandytowej
załączonymi do odwołania. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 19
września 2016r.
Odwołujący wniósł odwołanie na dokonanie wyboru i nie wykluczenie oraz nie odrzucenie
oferty przystępującego, którego oferta jest sprzeczna z treścią SIWZ i ustawą, a zatem
powinna zostać odrzucona przez zamawiającego jako oferta nie spełniająca wymogów
określonych przez zamawiającego w SIWZ i ustawie a ponadto przystępujący powinien
zostać wykluczony z uwagi na podanie nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik
postępowania a jego oferta odrzucona.
Odwołujący wskazał na naruszenie jego interesu prawnego przez wybór i nie odrzucenie
oferty sprzecznej z ustawą i SIWZ co w związku z nieuzyskaniem zamówienia spowoduje
szkodę po stronie odwołującego. Podkreślił, że jego oferta jest druga co oznacza, że w razie
odrzucenia oferty przystępującego odwołujący może uzyskać przedmiotowe zamówienie.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
- naruszenie art. 89 ust. 1 pkt. 1, 2, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020 – dalej
ustawy) przez nie odrzucenie oferty niezgodnej z ustawą i treścią SIWZ
-
art. 2 pkt. 5 oraz art. 91 ustęp 1 ustawy przez nie wybranie najkorzystniejszej oferty z
uwagi na to, że wybrana oferta nie spełnia wymogów SIWZ oraz ustawy,
-
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy, w ten sposób, że przygotowanie i przeprowadzenie
postępowania powoduje niezachowanie zasad uczciwej konkurencji oraz nierówne
traktowanie wykonawców,
-
art. 87 ust. 1 ustawy przez prowadzenie negocjacji z wykonawcą,

-
art. 30 ust. 5. ustawy przez przyjęcie, że Konkret wykazał, że oferowane przez niego
dostawy są rozwiązaniami równoważnymi,
-
art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy przez nie wykluczenie przystępującego a następnie nie
odrzucenie jego oferty z uwagi na podanie nieprawdziwych informacje mających wpływ lub
mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania,
-
art. 26 ust. 3 ustawy przez nie wezwanie przystępujący do uzupełnienia dokumentów.
Wniósł o uwzględnienie odwołania mając na uwadze, że naruszenie przepisów miało istotny
wpływ na wynik postępowania i o nakazanie zamawiającemu :
- unieważnienia wyboru oferty z dnia 09.09.2016r.
- powtórzenia czynności oceny merytorycznej dokumentów i oświadczeń potwierdzających
spełnienie warunków udziału w niniejszym postępowaniu.
- odrzucenie oferty przystępującego, która jest sprzeczna z treścią SIWZ i ustawą i powinna
zostać odrzucona przez zamawiającego jako oferta nie spełniająca wymogów określonych
przez zamawiającego w SIWZ i ustawie, względnie w razie nie wezwania o uzupełnienie
dokumentów o ich wezwanie w trybie art. 26 ust.3 .
- wyboru oferty odwołującego jako spełniającej warunki SIWZ i najkorzystniejszej oferty
spośród nie odrzuconych ofert na podstawie kryteriów oceny ofert, określonych w SIWZ.
Oraz o obciążenie zamawiającego kosztami postępowania, zgodnie z wykazem kosztów
przedstawionych podczas rozprawy.
Odwołujący wskazał, ze w rozdziale III siwz str. 2 zamawiający dopuścił możliwość złożenia
oferty równoważnej, przy zachowaniu norm, parametrów i standardów, jakimi charakteryzuje
się opisany przez zamawiającego w Załączniku nr 1 do SIWZ przedmiot zamówienia. Pod
pojęciem produktu równoważnego zamawiający rozumiał to, że zaoferowane przez
wykonawcę sprzęty muszą posiadać co najmniej te same cechy, co wzorcowe i parametry
techniczne na poziomie, co najmniej takim jak wzorcowe, które są wymienione w Załączniku
nr 1 do SIWZ. Przy zaoferowaniu sprzętu innego niż wzorcowy wykonawca musiał wykazać
szczegółowo, że zaoferowany przez niego przedmiot dostawy spełnia wymagania i
parametry techniczne określone w Załączniku nr 1 do SIWZ, bądź też przewiduje
rozwiązania lepsze niż opisywane.
Jednocześnie w załączniku nr 1 Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia str. 17
zamawiający zażądał: Leże łóżka 3 lub 4 - sekcyjne o nowoczesnej konstrukcji opartej na
dwóch szczelnych kolumnach cylindrycznych łub rozwiązanie równoważne - nie pantograf.
Przystępujący w swojej ofercie zaoferował rozwiązanie równoważne - oparte na
nowoczesnej konstrukcji w postaci dwóch ramion wznoszących.
Odwołujący biorąc pod uwagę zapisy SIWZ uznał, że zaoferowane rozwiązanie równoważne
nie może być pantografem oraz musi posiadać te same cechy co parametry wzorcowe oraz
parametry techniczne na poziomie co najmniej takim jak wzorcowe.

Natomiast oferta przystępującego tego nie spełnia, gdyż łóżko producenta Linet model
Eleganza 1 w zakresie wymogu:
- konstrukcja oparta na dwóch szczelnych kolumnach cylindrycznych – zdaniem
odwołującego nie spełnia,
- rozwiązanie równoważne - nie pantograf, zdaniem odwołującego przystępujący zaoferował
pantograf dotyczy konstrukcji dźwigniowej - ponieważ Eleganza 1 posiada konstrukcje
dźwigniowe to warunku nie spełnia
- szczelność- według odwołującego na zdjęciu ofertowym widać nieosłonięte tłoczysko które
zawsze jest zwilżone olejem - nie jest szczelne, co nie spełnia warunku
- czystość – nie spełnia tego wymogu z przyczyn podanych dla szczelności
- obsługa – czyszczenie – zdaniem odwołującego nie spełnia ze względu na dużą ilość
dźwigni i węzłów kinematycznych utrzymanie czystości utrudnione
- niezawodność konstrukcji – według odwołującego nie spełnia ze względu na dużą ilość
dźwigni i połączeń obrotowych istnieje prawdopodobieństwo częstych awarii
- bezpieczeństwo pacjenta i obsługi – według odwołującego występuje ryzyko wystąpienia
efektu „nożyc”: zakleszczeń lub przecięcia części ciała.
Zdaniem odwołującego wskazane cechy rozwiązania przedstawione przez przystępującego
jednoznacznie dyskwalifikują to rozwiązania jako równoważne. Wyżej wymienione wady
rozwiązania przyjętego przez przystępującego zostały potwierdzone opinią biegłego
rzeczoznawcy i biegłego sądowego z zakresu mechaniki, którą odwołujący załączył do
odwołania.
Podkreślił, że wskazaną niezgodność można jednoznacznie stwierdzić na podstawie zdjęć
łóżek - co zostało wykazane w przedmiotowej opinii. Łóżka zaproponowane przez
przystępującego mają rozwiązania polegające na pantorgrafie tj. na rozwiązania
mechanizmu dźwigowego, co zgodnie z definicją PWN (pantograf - mechanizm dźwigowy) -
nie zostało przez zamawiającego dopuszczone. Inna nazwa nie zmienia charakteru tego
rozwiązania. Rozwiązanie pantografowe, które zaoferował przystępujący jest również
stosowanie przez wielu innych producentów łóżek. Jako dowód odwołujący powołał ulotki
producentów
firmy
Rehabed
ze
strony
producenta:http://rehabed.pl/p|/lozka-
rehabilitacvine/produkt/148/nowosc-lozko-rehabilitacvine-leo i firmy Klaromed
http://klaromed.pl/prezentacie/wvprzedaz/Iozko na pantoarafier basic.pdf.

Zgodnie z ofertą przystępującego posiada on równoważne rozwiązanie w swojej ofercie
(model łóżka eleganza 2 lub eleganza smart).Jest to jednak droższe rozwiązanie.
Odwołujący podkreślił, że w swojej ofercie posiada również rozwiązanie ramion
wznoszących (co zaproponował przystępujący w modelu eleganza 1), które to rozwiązanie
przy podobnym standardzie łóżka jest znacznie tańsze i po prostu gorsze. Model Geneo
spowodowałby, że oferta odwołującego byłaby tańsza o 300 000 zł i wyniosłaby około 1 200

000 zł brutto. Przyjęcie przez zamawiającego oferty gorszej niż wymagana przez SIWZ,
narusza zasady uczciwej konkurencji a przy tym powoduje, że de facto przy dłuższym
użytkowaniu tańsze rozwiązanie jest droższe w obsłudze z uwagi na ich awaryjność.
Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą oferta równoważna powinna mieć cechy funkcjonalne
takie same do tych wymaganych w SIWZ - w niniejszej sytuacji rozwiązanie w urządzeniu
jest całkowicie inne. Odwołujący wskazał, że zamiast łóżka podnoszonego na cylindrach
przystępujący zastosował podnoszenie łóżka na pomocą dźwigni.
Co do rozkładu ciężaru dowodowego przy wykazywaniu produktu równoważnego oraz
definicji pojęcia równoważne odwołujący wskazał wyrok Izby z dnia 23 kwietnia 2015r. sygn.
akt Kio 709/15, wyrok Izby z dnia 2 października 2012r. sygn. akt KIO 2028/12, wyrok Izby z
dnia 5 stycznia 2012r. sygn. akt KIO 2734/11
Ponadto odwołujący podkreślił, że przystępujący nie miał jako załącznika tabeli elementów
równoważnych i do dnia 26.09.2016r. nie uzupełnił tej oferty o przedmiotowe załączniki do
godziny 11. Według najlepszej wiedzy odwołującego na dzień 26.09.2016r. przystępujący nie
uzupełnił swojej oferty o wyjaśnienie, że jego rozwiązanie równoważne spełnia warunki
SIWZ. Brak takiej informacji stanowi o niezgodności oferty z ustawą oraz SIWZ.
Jednocześnie w ocenie odwołującego przystępujący podał nieprawdziwie informacje
wskazujące, że podane rozwiązanie jest równoważne wobec żądanego przez
zamawiającego, zwłaszcza, że w swojej ofercie posiada rozwiązania spełniające wymogi
zamawiającego. W świetle powyższych argumentów odwołujący uważa, że oferta
przystępującego powinna zostać odrzucona jako niespełniająca wymogów SIWZ zgodnie z
ustawą.
W dniu 20 września 2016r. odwołujący cofnął zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 26
ust. 3 ustawy.

W dniu 19 września 2016r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania
i wezwał do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.

W dniu 21 września 2016r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
zgłosił swój udział wykonawcy Konkret D. F., M. M. spółka jawna z siedzibą w Chełmnie, ul.
Dworcowa 15a, wskazał, że ma interes w rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż
jego oferta została uznana za najkorzystniejszą, a ewentualne uwzględnienie odwołania
może prowadzić do unieważnienia wyboru oferty przystępującego. Zgłoszenie zostało
podpisane przez wspólnika upoważnionego do samodzielnej reprezentacji spółki zgodnie z
odpisem z KRS załączonym do zgłoszenia. Kopia zgłoszenia została przekazana
odwołującemu i zamawiającemu w dniu 20 września 2016r.

W dniu 23 września 2016r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że w uwzględnia w całości zarzuty podniesione w odwołaniu.

W dniu 26 września 2016r. Izba wezwała zgłaszającego przystąpienie do złożenia
oświadczenia co do wniesienia sprzeciwu.

W dniu 29 września 2016r. przystępujący oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu.

Izba zważyła, co następuje:

Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba ustaliła, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwość poniesienia przez niego szkody spełniając przesłanki wynikające z art. 179 ust. 1
ustawy.

Zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy, jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który
przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba
umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Jak
wynika z ustaleń stanu faktycznego przystępujący oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy, zatem
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b ustawy Prawo
zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu
uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do
§ 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodnicz
ący: ……………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie